On harkinassa hommata seuraavaksi autoksi hybridi malli. Mielummin ladattava eli pistoke hybridi, en tiedä vielä mitä merkkiä niitäkin on monia: Toyota Prius, Audi A3, Kia Niro, Hyundai Ioniq, Golf Gte nämä kaikki suunnilleen samassa hintaluokassa. Onko tietoa kuinka hybridi auto toimii talvella? sen verran tietoa löytänyt että hybridi auto käynnistää polttomoottorin ajoakulla joten ei kai käynnistys virta kesken lopu. Teillä kellä on hybridi auto niin onko teillä moottorin lohkolämmitintä ja käytetäänkö niissä edes, koska ymmärtääkseni auto "käynnistyy" aina sähkötilassa. Onko ollut ongelmia hybridi järjestelmän käynnistymisessä pakkasella?
Tälläistä kyselen ja voi muutenkin tähän kertoilla kokemuksia hybridi autotoilun talvi kokemuksia.
Hybridi talvella
63
32246
Vastaukset
- Priuksella
Niin kylmää ei Suomessa koskaan ole, ettei Toyotan hybridi jaksaisi käynnistyä, onhan "starttimoottorissa" monikymmenkertaisesti se teho mitä perinteisissä autoissa. Toki lohko ja sisätilanlämmitintä käytän ihan mukavuudenkin takia. Talvella kulutus (tankkauksista laskettu) on ollut aina 4 ja 5 välillä.
- Anonyymi
Ja muutenvaan tässä lähin ettimään ratkaisua kun Toyota Prius 2013 ei lähe käyntiin...
Kyseistä autoahan ei voi jättää parkkiin ilman että on ite sisällä tai sammutettu.
Nyt tuo ei inahdakkaan. Ei edes vilauta sähkölukituksen valoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja muutenvaan tässä lähin ettimään ratkaisua kun Toyota Prius 2013 ei lähe käyntiin...
Kyseistä autoahan ei voi jättää parkkiin ilman että on ite sisällä tai sammutettu.
Nyt tuo ei inahdakkaan. Ei edes vilauta sähkölukituksen valoja.12V akku on loppu ja vaihdettava. Onhan siilä jo vuosia takanaan. Vaihda tilalle vähintään puolitäysi toimiva akku. Mieluiten uusi ja ainakin osittain ladattu.
Hybridijärjestelmä tarvitsee käynnistyäkseen 12V jännitteen. Kun start-nappula taas toimii, auto lähtee käyntiin. Jos (tuskin on) suurjänniteakku päässyt tyhjäksi, auto on hinattava korjaamolle. Suurjänniteakusta ladataan 12V akkua DC/DC-muuntimen kautta mutta ensin on saatava releistys heräämään 12V jännitteellä. Senkin puolen pitää olla kunnossa. Anonyymi kirjoitti:
Ja muutenvaan tässä lähin ettimään ratkaisua kun Toyota Prius 2013 ei lähe käyntiin...
Kyseistä autoahan ei voi jättää parkkiin ilman että on ite sisällä tai sammutettu.
Nyt tuo ei inahdakkaan. Ei edes vilauta sähkölukituksen valoja.itsellä on Toyota Prius Plug-in, ja sama vuosimalli 2013. Ostin auton noin reilu kuukausi sitten. Olivat autokaupassa juuri vaihtaneet uuden 12v akun. Ehtona kaupoille oli, että käyttävät Toyota-liikkeessä huollossa ja saan hybridiakuille Toyotan maahantuojan myöntämän 10v. takuun. Koska 12v akku oli ollut irti, jouduinkin ajelemaan 500km jotta testi pystyttiin tekemään. Joka tapauksessa testi meni hyvin, ja sain takuun taas voimaan (vuodeksi kerrallaan). Takuun saa voimaan huollattamalla auton Toyota-liikkeessä ja tekemällä samalla testin. Pikkuhuolto kustantaa n 170e.
Ainakin tänään -20 pakkasessa auto on liikkunut hyvin. Huomenna kylmenee vielä hieman. Katsotaan miten pelaa. Laitoin viimasuojat (vain) näille päiville.roybean kirjoitti:
itsellä on Toyota Prius Plug-in, ja sama vuosimalli 2013. Ostin auton noin reilu kuukausi sitten. Olivat autokaupassa juuri vaihtaneet uuden 12v akun. Ehtona kaupoille oli, että käyttävät Toyota-liikkeessä huollossa ja saan hybridiakuille Toyotan maahantuojan myöntämän 10v. takuun. Koska 12v akku oli ollut irti, jouduinkin ajelemaan 500km jotta testi pystyttiin tekemään. Joka tapauksessa testi meni hyvin, ja sain takuun taas voimaan (vuodeksi kerrallaan). Takuun saa voimaan huollattamalla auton Toyota-liikkeessä ja tekemällä samalla testin. Pikkuhuolto kustantaa n 170e.
Ainakin tänään -20 pakkasessa auto on liikkunut hyvin. Huomenna kylmenee vielä hieman. Katsotaan miten pelaa. Laitoin viimasuojat (vain) näille päiville.no eipä se pakkanen tuosta paljoa kiristynyt. Auto on pelannut täysin ongelmitta. Polttomoottori on käynyt enempi, mutta hyvä vaan että käy.
- BensaTurboJärkeväVielä
Kaikki toimii, mutta huomaa se tosiasia, että Toyotasta et saa rahallesi vastinetta suhteessa sen hintaan ja se on toteutettu vanhahtava lila tekniikalla ja muut ovat paljon parempia joka osa-alueella ja toiset jopa huomattavasti edullisemmin. Toyota on myös ruostesuojatava välittömästi jos sitä aikoo pitää yli 2-3 vuotta.
- Ighjj
Muut vasta opettelee valmistamaan hybrid-autoja.
Toyotalla on jo yli 20 vuoden kokemus hybrideistä, tekee hyviä ja luotettavia hybridejä.
Joku volkkari, ei ikinä, huijaa kaikessa. - ToyotaRuostuuMyös
Ighjj kirjoitti:
Muut vasta opettelee valmistamaan hybrid-autoja.
Toyotalla on jo yli 20 vuoden kokemus hybrideistä, tekee hyviä ja luotettavia hybridejä.
Joku volkkari, ei ikinä, huijaa kaikessa.Voi voi, Toyota ei ole oppinut muuta 20 vuodessa, kuin säästämään kuluissa ja laadussa.
Jopa Kia ja Hyundai oli vertailutestissä parempia kuin Prius ja se uusi Poke. - Pärnäsenpajalta
ToyotaRuostuuMyös kirjoitti:
Voi voi, Toyota ei ole oppinut muuta 20 vuodessa, kuin säästämään kuluissa ja laadussa.
Jopa Kia ja Hyundai oli vertailutestissä parempia kuin Prius ja se uusi Poke.Luit pikkupoikien huijari-tm:n vertailutestiä, volkkari voitti.
- LiianKylmäSuomeen
Sähköauto on liikkuva pakastin talvella.
Tuulilasikin jäässä. - Anonyymi
6v vanha avensis alla .Ei ruoste suojattu ja ei ruostetta muualla kuin pakoputkessa herää
- Anonyymi
Mulla 10 vuotta vanha Prius eikä mitään ruosteongelmia. Pohjassa sitä pientä normaalia pintaruostetta mitä kaikissa muissakin mutta kaikki ovien alareunat yms yms ilman mitään ongelmia. Turha yleistää jos vertaa johonkin 90-luvun Toyoon...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla 10 vuotta vanha Prius eikä mitään ruosteongelmia. Pohjassa sitä pientä normaalia pintaruostetta mitä kaikissa muissakin mutta kaikki ovien alareunat yms yms ilman mitään ongelmia. Turha yleistää jos vertaa johonkin 90-luvun Toyoon...
Siis pohja ruosteessa. Ja seuraavaksi kuvittelet, että kaikissa muissakin on. Jos tarkoitat kaikkia muita Tojotia, niin olet oikeassa, mutta muut merkit ei välttämättä ole vielä tuonikäsenä "normaalisti pintaruosteessa".
- Anonyymi
Aivan totta. Ruosteenestokäsittely on hyvin tärkeä. Tämä koskee kaikkia autoja kun ajetaan suolatuilla teillä. Muuten tulee pahoja ja kalliisti korjattavia ruostevaurioita.
- Lexusis
Hyvin on lexus hybridi pelannut.lämmin auto ja on lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin.
Suosittelen katsomaan is lexusta jos yli 40 tonnin auto käy.ei toki ole ladattava hybridi mutta muuten sitten onkin eri laadukas kun nuo priukset ja Gte yms viritelmät.- Anonyymi
Prius valmistetaan samoilla laatustandardeilla, kuin Lexus.
- e56je5jye
Mulla on ollut Mersuja, Fordeja, Volvoja, Folkkareita, ja muita merkkejä, nyt ostin sitten Toyota Auris hybrid ja en vaihda enää muihin kuin hybridiin. On se vain niin kivaa jo 3 v vain yksi lisävalo palanut ei muuta. Suosittelen.
- EiVoiKunNauraaSulle
Hihii, Kyykman, surkea vedätys.
- Anonyymi
EiVoiKunNauraaSulle kirjoitti:
Hihii, Kyykman, surkea vedätys.
Sisu Polar hybrid. Voimaa riittää ja saa istua reilun korkealla. Hetkellinen teho ja vääntömomentti hakkaa kaikki kilpailijat.
- Blort
Kyllähän nuo Tojotan tekemät hybridit on oikein hyviä talviautoja. Siitä on todisteena mm. erinomainen menestys Tekniikan Maailman talviautotesteissä. Prius voitti testin vuonna 2010, Auris HSD oli kakkonen vuonna 2013 ja Lexus CT200h oli hopealla 2011.
Huomatkaa muuten että suomimallit ovat lämpenemiseltään erilaisia kuin tuontiautot! Vain pohjoisen markkina-alueen autoissa on kaikki lämpenemisen apuvälineet, eli sähköinen PTC-lisälämmitys, pakokaasulämmönvaihdin ja isompi lämppärin kenno.
Yleisesti ottaen hybridi on vähintään yhtä hyvä talviauto kuin bensamalli, sillä käynnistysvaivat eivät vaivaa ison akkukapasiteetin takia. Yksi negatiivinen juttu on: Webastoja on hybrideissä harvoin, sillä 12v akut tuppaavat olemaan starttimoottorin puuttumisen takia pienempiä.
Hybrideissä hyvän lämpiämisen ja käynnistyvyyden lisäksi on iso plussa sähköavusteisen voiman soveltuvuus talvikäyttöön. Voima tulee pehmeästi ja portaattomasti ja sitä voi annostella tarkkaan. Siinä missä manuaaliaskimies joutuu oikeasti ajattelemaan liikkeelle lähtöjä ja automaatti-arska on askin kickdownien armoilla niin hybridillä on aina helppo lähteä etenemään.
Toyotalla ainakin Prius on laatuvaikutelmaltaan aika ankea auto: kovaa muovia, kova sisämelu, tahmea ajettavuus, pintakova jousitus. Mun makuun Auris HSD (uudempi malli, 2012 -> ) on jo hieman parempi, Lexus CT200h on jo suorastaan hyvä. Kaikki näistä ovat olleet ajossa enemmän tai vähemmän säännöllisesti viimeisten 5 vuoden aikana. Mutta tokihan tuo laatuvaikutelma ei tule yllätyksenä, eli käy paikan päällä ihmettelemässä.
Jos rahkeet riittää niin esim. Lexuksen RX 450h olisi aika makea talviauto, kolmisen sataa hevosta ja neliveto 6-7l/100km keskikulutuksella.- JaskaRX
Toinen vuosi lähdössä RX450h mallilla. Mahtavan hyvä ja mukava, voimaakin riittävästi. Tuo kulutus ei kylläkään jää tuohon 6-7 litraan paitsi kesällä 80 km/h ajeluilla. Tuollainen 8-9 litraa palaa normaaliajossa sadan kilsan matkalla.
- Anonyymi
JaskaRX kirjoitti:
Toinen vuosi lähdössä RX450h mallilla. Mahtavan hyvä ja mukava, voimaakin riittävästi. Tuo kulutus ei kylläkään jää tuohon 6-7 litraan paitsi kesällä 80 km/h ajeluilla. Tuollainen 8-9 litraa palaa normaaliajossa sadan kilsan matkalla.
Mun 2L vapari bensa, joka ei ole hybridi, kuluttaa sekä mitattuna, että auton oman näytön mukaan omalla ajotyylilläni 6,9L/100km.....
- Anonyymi
"Yksi negatiivinen juttu on: Webastoja on hybrideissä harvoin, sillä 12v akut tuppaavat olemaan starttimoottorin puuttumisen takia pienempiä."
Pitää paikkansa.
Itselläni vielä Camry 2.5 hybridi mihin otin Webaston ja 10A ylläpitolaturin. Silti olisi kannattanut laittaa isompi akku, mutta näinkin on pärjätty. Mutta - talvikulutus on ollu aika kova, 6 - 7,5 litraa sekalaisessa ajossa.
Aiemmat käytössä olleet Prius HSD, Aurikset kulkivat kohtuullisen pienellä ja Aurikset oli myös hyviä talviautoja. Silloinen Prius oli talviajo-ominaisuuksiltaan karmea, puski ja oli huonosti hallittava jos tiellä oli lumivalleja.
Kävin eilen ajamassa uutta Prius plugaria ja kyllä on auto kehittynyt. Oli hiljainen maantiellä, todella hyvä ajaa ja mukava alusta. Kaasuttelin Karhusaaren lumisella mutkatiellä aika reippaasti ja hyvin pysyi käsissä. Ei puskemisesta tietoakaan.
Lämmityslaitteina ilmalämpöpumppu ja pakokaasujen lämmön talteenotto, joten moottori lämpiää nopeasti. - Anonyymi
Kun luulet " kick downin " liittyvän jotenkin auton liikkeelle lähtöön , niin tiedän ettet tiedä asiasta mitään . Ilmeisesti et ole edes ajamaan päässyt momentinmuuntimella varustettua autoa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Yksi negatiivinen juttu on: Webastoja on hybrideissä harvoin, sillä 12v akut tuppaavat olemaan starttimoottorin puuttumisen takia pienempiä."
Pitää paikkansa.
Itselläni vielä Camry 2.5 hybridi mihin otin Webaston ja 10A ylläpitolaturin. Silti olisi kannattanut laittaa isompi akku, mutta näinkin on pärjätty. Mutta - talvikulutus on ollu aika kova, 6 - 7,5 litraa sekalaisessa ajossa.
Aiemmat käytössä olleet Prius HSD, Aurikset kulkivat kohtuullisen pienellä ja Aurikset oli myös hyviä talviautoja. Silloinen Prius oli talviajo-ominaisuuksiltaan karmea, puski ja oli huonosti hallittava jos tiellä oli lumivalleja.
Kävin eilen ajamassa uutta Prius plugaria ja kyllä on auto kehittynyt. Oli hiljainen maantiellä, todella hyvä ajaa ja mukava alusta. Kaasuttelin Karhusaaren lumisella mutkatiellä aika reippaasti ja hyvin pysyi käsissä. Ei puskemisesta tietoakaan.
Lämmityslaitteina ilmalämpöpumppu ja pakokaasujen lämmön talteenotto, joten moottori lämpiää nopeasti." lämmityslaitteina ilmalämpöpumppu ja pakokaasujen lämmön talteenotto " . Miten nuo lämmittää moottoria kun se niin nopeasti lämpenee ?
- Hhjkkk
Hyvin on toiminut Prius
- Mansku82
Minulla on kokemusta kahdesta Priuksesta. Huomionarvoista on, että kovilla pakkasilla bensiinimoottori käy koko ajan ja siten polttoaineenkulutus meinaa nousta merkittävästi kesäkäyttöön verrattuna. Lohkolämmittimet vanhemmissa Priuksissa olivat säteilytyyppisiä, joten niistä ei kovilla pakkasilla juuri hyötyä ole. Olen miettinyt pistokehybridiversioon vaihtamista, mutta juuri tuo talvikäyttö hieman pistää miettimään. Onko kenelläkään tietoa, kuinka pistokehybridi käyttäytyy kovilla pakkasilla? Voiko pakkasella ajaa pelkällä sähköllä ilman ongelmia?
- PiP2
Kylläpä se bensiinimoottorin käynnistää melkein heti starttinappulan painamisen jälkeen jos lämmityslaite on päällä. Ilman lämmitystä kulkee kyllä pelkällä sähkölläkin ainakin pienemmillä pakkasilla mutta lasit on sitten pian huurussa.
- Hybridia.issellekin
Omaa kokemusta ei ole, mutta olen kuullut, että ainakin Mitsubishi Outlander PHEV surauttaa moottoria käyntiin pakkasilla. Pakkohan kait sekin on lämpimäksi käyttää, vaikka vaan yrittäisi sähköllä ajella. Joku autoa oikeasti käyttävä voisi varmaan kertoa miten se käyttäytyy talviolosuhteissa ja miten se siinä toimii.
- 225xe
Minulla on noin 15tkm kokemus BMW 225xe plug-in hybridistä. Bemussa polttomoottori pakkokäynnistyy n. -10c paikkeilla. Pieniakkuisessa autossa on talvisin esilämmityksellä iso merkitys. Autossa on muuten tarvittavat lämmittimet vakiona eikä erillisiä lohko tai sisätilan lämmittimiä asenneta.
Koska 225xe:ssä ei ole ilmalämpöpumppua, on sisätilan lämpötilalla iso vaikutus sähköiseen ajomatkaan. Tiputtamalla muutaman asteen lämpötilaa saa lisää rangea varsinkin kovimmilla pakkasilla. Esilämmitetyllä autolla ajaa sähköllä yhtäsoittoa talvella 20km, kun kesällä pääsee 35km. Jos kesällä auton sähkön kulutus 16kWh/100km on se talvella 26kWh/100km.
Suurin ongelma plug-in hybrideissä on auton keulalla möllöttävä noi 100kg painoinen rautamurikka, joka myös bensiinimoottorina ko. autossa tunnetaan. Bensamoottori lämmitetään noin 10c -15c asteiseksi, vaikka ajetaisiinkin sähkömoodilla. 225xe:ssä on automaattisesti sulkeutuvat viimaläpät etusäleikössä, mutta silti tuota kautta hukkuu runsaasti energiaa hukkaan. Toisaalta pakko bensiinimoottori on pitää edes jonkinlaisessa käyntivalmiudessa.
Suosittelin plug-in hybridiä, mutta vain varauksella sillä porttiteorian mukaan plugarin jälkeen on seuraavaksi hankittava täyssähköinen auto. MOT :) - Anonyymi
225xe kirjoitti:
Minulla on noin 15tkm kokemus BMW 225xe plug-in hybridistä. Bemussa polttomoottori pakkokäynnistyy n. -10c paikkeilla. Pieniakkuisessa autossa on talvisin esilämmityksellä iso merkitys. Autossa on muuten tarvittavat lämmittimet vakiona eikä erillisiä lohko tai sisätilan lämmittimiä asenneta.
Koska 225xe:ssä ei ole ilmalämpöpumppua, on sisätilan lämpötilalla iso vaikutus sähköiseen ajomatkaan. Tiputtamalla muutaman asteen lämpötilaa saa lisää rangea varsinkin kovimmilla pakkasilla. Esilämmitetyllä autolla ajaa sähköllä yhtäsoittoa talvella 20km, kun kesällä pääsee 35km. Jos kesällä auton sähkön kulutus 16kWh/100km on se talvella 26kWh/100km.
Suurin ongelma plug-in hybrideissä on auton keulalla möllöttävä noi 100kg painoinen rautamurikka, joka myös bensiinimoottorina ko. autossa tunnetaan. Bensamoottori lämmitetään noin 10c -15c asteiseksi, vaikka ajetaisiinkin sähkömoodilla. 225xe:ssä on automaattisesti sulkeutuvat viimaläpät etusäleikössä, mutta silti tuota kautta hukkuu runsaasti energiaa hukkaan. Toisaalta pakko bensiinimoottori on pitää edes jonkinlaisessa käyntivalmiudessa.
Suosittelin plug-in hybridiä, mutta vain varauksella sillä porttiteorian mukaan plugarin jälkeen on seuraavaksi hankittava täyssähköinen auto. MOT :)👎🏻
- Plug-in
Kävin koeajamassa Lauantaina Kia Niro Plug-in hybridin. Oikein mukavalta tuntui auto ajella, mukavan hiljainen sisälle ja pehmeästi kulki. Ajoin n. 30 km mittaisen lenkin ja ajon lopuksi auto näytti kuluttaneen 2,4 l/100 km bensaa. Ajoin kyllä ajoittain raskaalla kaasujalalla ihan vain kokeillakseni miten auto kiihtyy. Ei raketti mutta kyllä sillä mukana pysyy. Tavaratila mielestäni vähän liian pieni ilman että kaataa penkkejä. Muuten samana iltana oma autoni kulutti 18 km matkalla auton tietokoneen mukaan 6,1 l/100 km. Täytyy käydä vielä koeajamassa muita hybridi malleja.
- oiuewqrn
Kannattaa huomioida se, että Toyotalla ainoa plug-in hybridimalli on Prius, joka on maailmankaikkeuden rumin auto ja vieläpä älyttömän kallis.
Jos haluaa ajella maailmankaikkeuden rumimmalla autolla, joka on älyttömän kallis ja lisäksi työntää ja vedellä pistoketta seinään joka ilta ja aamu, ,niin ...
mikäpä siinä!- ÄläValehtele
Tässä kyllä kerrotaan tuosta uudesta ladattavasta Prius Plug-in hybridistä aivan toisella tavalla. Muotoilua kehutaan jne. Miten se kallis on kun se on kaikkein halvin ladattava hybridi? Maksaa 39800 euroa. Pistokkeen laittamiseen menee muutama sekunti ja yleensä suojaisessa tilassa. Ei tarvitse pelata korttien kanssa huoltoasemalla tuulessa ja tuiskussa ja seista siellä polttoainepistooli kädessä sen jälkeen.
- ÄläValehtele
ÄläValehtele kirjoitti:
Tässä kyllä kerrotaan tuosta uudesta ladattavasta Prius Plug-in hybridistä aivan toisella tavalla. Muotoilua kehutaan jne. Miten se kallis on kun se on kaikkein halvin ladattava hybridi? Maksaa 39800 euroa. Pistokkeen laittamiseen menee muutama sekunti ja yleensä suojaisessa tilassa. Ei tarvitse pelata korttien kanssa huoltoasemalla tuulessa ja tuiskussa ja seista siellä polttoainepistooli kädessä sen jälkeen.
Tässä kyllä kerrotaan tuosta uudesta ladattavasta Prius Plug-in hybridistä aivan toisella tavalla. Muotoilua kehutaan jne. Miten se kallis on kun se on kaikkein halvin ladattava hybridi? Maksaa 39800 euroa. Pistokkeen laittamiseen menee muutama sekunti ja yleensä suojaisessa tilassa. Ei tarvitse pelata korttien kanssa huoltoasemalla tuulessa ja tuiskussa ja seista siellä polttoainepistooli kädessä sen jälkeen.
Siis tässä:
https://www.forum24.fi/sivut/artikkeli/20815/Shkll-ja-hybridill-taloudellisesti - Lehtileike
Leike:
"Toyota on aloittanut malliston ulkonäön rohkean modernisoinnin. Nykyinen Prius on malliesimerkki, kuinka auton kori on vahvasti muotoiltuna moderni ja näyttävä.
Sivuprofiili täyttyy muodoista. Päiväajovalot ja peruutusvalot kurkistavat auton sivulle. Keulan muotoilu on vahvaa ja sitä vahvennetaan hyvin valituilla vastaväreillä.
Priuksen olemus on auton luoteen mukainen. Aerodynamiikka on ollut tärkeä tekijä muotoilussa." - Anonyymi
ÄläValehtele kirjoitti:
Tässä kyllä kerrotaan tuosta uudesta ladattavasta Prius Plug-in hybridistä aivan toisella tavalla. Muotoilua kehutaan jne. Miten se kallis on kun se on kaikkein halvin ladattava hybridi? Maksaa 39800 euroa. Pistokkeen laittamiseen menee muutama sekunti ja yleensä suojaisessa tilassa. Ei tarvitse pelata korttien kanssa huoltoasemalla tuulessa ja tuiskussa ja seista siellä polttoainepistooli kädessä sen jälkeen.
Tuleeko bensa sieltä "yleensä suojaisesta" tilasta myös ? Ottaen huomioon minkälaisen auton saa, kun ostaa Priuksen, niin on se kaikista kallein selvästi.
- yksivaihtoehtomyös
Jos haet mahdollisesti lähinnä kauppakassia, etkä muuten kuljeta suurempia tavaroita. Niin Ford Mondeo hybrid (sama auto kuin jenkeissä myytävä Ford Fusion Energi) tarjoaa rahoillesi ihan hyvän vastineen.
- Phev
Outlander PHEVn voit pistää lämpenemään puhelimen fifillä etukäteen, jolloin mootori ei käynnisty ensin alle - 15 pakkasessa.
Mutta tuo yli niin käynnistyy vaikka kuinka esilämmittäisi.
Yli 10 talli, eri asia.
60 000 km takana, ja vuosittaiset kulkemiset bensa sähkö 650€.
Loisto peli, ja tavaraa mahtuu 👍 - 33435
Jos on tarve vetää paljon kärryä niin hybridi ei ole vaihtoehto. Jos kärryn veto on lähinnä satunnaista, jotkin mallit tulee kyseeseen. BMWllä ei ole yhtään hybridiä mikä kestäisi kärryn kuorman. Tojolla uusimmilla voi vetää ainakin jarrutonta oikein hyvillä kuormilla.
- Phev
”Jos on tarve vetää paljon kärryä niin hybridi ei ole vaihtoehto. ”
Mikäköhän on perustelu tuolle, mutu vai joku muu 🤔
Outlanderin PHEVllä vetäneenä, en ole parempaa vetäjää kokeillut 👍
Nelivetoja, bensa ja diesel käyttöisistä kokemuksia paljon.
Sähköinen voimansiirto on vain jotain, mikä pitää kokea. Renkaa ei sudi, ja momettia löytyy 💪
Se että vedettävän massa on tuolla Outlanderilla rajattu 1500kg, on jollekkin rajoite😩
- Niro7.4LkmPakkaskelillä
Ajoin 2015-2017 Hybrid Auris farkulla ja 2017 alkaen Kia Niro Hybridillä. Ajo tapahtui pääasiassa pk-seudulla ja suurimmaksi osaksi Helsingissä. Täytyy myöntää nyt 6000km jälkeen, että ainut syy valita Niro on vetokoukku, jonka sallittu vetomassa(jarruton) on huomattavasti isompi, kuin Auriksen. Niron ja Auriksen sähkön käytössä on oleellinen ero joka liittyy liikkeellelähtöön. Auris käyttää liikkeellelähdössä sähköä ja Niro bensaa ja tämä asia tekee Auriksesta huomattavasti taloudellisemman kaupunkiajossa. Niro kyllä kurooo etumatkaa heti, kun ajolenkit ulottuu kehäkolmosen ulkopuolelle, mutta jos ajaa pikku lenkkejä ja liikennevalo jumppaa, niin Auris on selvä ykkönen taloudellisuudessa.
- KKHS
Kokemusta on nyt Yaris Hybridistä yhden (melkein koko) talven ajalta. Karvalakkinallina, jossa ei ole lämmitinvastuksia ym hienouksia, se lienee huonoimpia talvihybridejä. Se ei kuitenkaan ole huono talviauto, vaan paras millä olen itse ajanut. Peruskäytössä kulutus vähän vajaa 5l/100, olettaen että ajo on sellaista jossa auto ehtii lämmetä. Vanhoillisena ajelen kylmänä pintakaasulla, mutta auto alkaa silti lämmetä reilun kilometrin ajon jälkeen. Sisätilat lämpenee ja pysyy lämpimänä ihan yhtalailla kuin perusbensa-autossa. Akulla ajaminen jää vähäisemmäksi ennen kuin sisätilat on kunnolla lämmeet, mutta jatkuvasti hurisevanakin hybridi voittaa muut.
Autoni lienee ollut jatkuvassa käytössä edellisellä omistajalla, kun sillä oli ajetty 200 000 2v aikana (ja ensimmäinen akkukin meni rikki), jotrn siinä ei ole edes lohkolämmitintä. Harvassa autossa puute haittaa yhtä vähän - no muissa hybrideissä tietty. - AMP6
Kannattaa pestä hybridi pubaviinietikalla ulkopuolelta. Vähentää staattista sähköä korissa.
- Pje67
Itse hommasin Toyota Auriksen tammikuussa 2018. Aamulla kotona lämmittimestä, työpäivän jälkeen kylmästä käyntiin. Työmatka vajaa 5km ja kulutus koko ajan n 9l sadalla eli käy bensalla lähes koko matkan... Opetus; ei oikein hybridikään ole ratkaisu jos ei moottori ehdi lämpiämään perusajossa!
- Anonyymi
Ei ole mitään järkee alle 5 kilsaa autolla, pyörällä ajaen olisit jo perillä, pääsee ovelta ovelle. No joo, yli 5 asteen pakkanen rajoittaa vähän.
- Anonyymi
Vaimolle hankitiin uusi Toyotan hybrid kaikilla mausteilla. Ei innostunut noista kaapeleista vaikka lyhyelle matkalle sopisi hyvin ladattava. Autoon asennettiin kaukokäynnistimellä varustettu Webasto. Auton uusi 12V akku vaihtui suurempaan tuon lämmittimen asentamisen vuoksi. Työmatka on 6 km. Ylläpitolaturi on päällä viikonloppuna yön yli, kun auto seisoo pihassa. Viikolla Webasto on käytössä päivittäin aamuin illoin.
Auto on aina lämmin, lähti kotoa tai töistä. Näyttää Webasto lämmittävän moottorin ja vaihteiston taloudellisemmin kuin auton oma polttomoottori. Talvella kulutus on tuon auton oman mittarin mukaan vähän päälle 4 tai joskus yli 5 l/100 km, harvoin yli 6 l/100 km. Nyt lämpimällä kelillä esim. toissapäivänä sama matka tuli 3.7 l/100 km kulutuksella. Webasto ei ollut käytössä.
Pesun jälkeen ajoin kylmällä moottorilla korttelin ympäri ja jarruttelin ja kaasuttelin vuoron perään useita kertoja voimakkaasti jarrujen kuivaamiselksi. Kulutus on korttelin ympärikiihdyttelyssä kolminkertainen normaaliin ajoon verrattuna.
Melkoisen suuri vaikutus kulutukseen on paitsi ajotavalla myös moottorin lämpötilalla.
Mielestäni tuo Webasto kannatta ruksata lisävarustelistalta autoon kuin autoon. Etenkin, jos työpaikalla ei ole pistorasiaa käytettävissä.
Ladattaviin malleihin kuulunee sähköinen esilämmitys. Parempi vaihtoehto on hoitaa esilämmitys ja auton lataus yhdellä ja samalla kaapelilla. Joissakin malleissa pitää lisäksi kytkeä toinen johto auton esilämmitystä varten. Alkaa olla työtä liiaksi noiden kaapeleiden kanssa.
https://www.kaleva.fi/teemat/moottori/suomen-talvi-pilaa-lataushybridin-saastotavoitteet-ken-paljon-odottaa-se-kaiken-kadottaa/780673/
- Meikäml
Osaatteko sanoa, voiko hybridin plug in pistokkeliitännästä Ottaa virtaa-tarve olisi venekärryn sähkövinssiin ja kun plug in liitäntä löytyy auton kyljestä takaa, paikka olisi sijaintinsa puolesta bueno. Vetokoukun pistokeliitännöissä ei johtojen paksuus riitä... Akulta olen tähän saakka virran vetänyt mutta nyt ajopeliä vaihdettuani tämä tuli mieleeni...
- Anonyymi
Latauspistoke on yksisuuntainen, eli siitä ei saa virtaa ulos. Maailmalla on ollut kinnostusta standardoida kaksisuuntainen latauspistoke (VTG, vehicle-to-grid), jossa ajoakusta voidaan syöttää virtaa sähköverkkoon, mutta toteutuksia ei vielä juuri ole eikä Suomesta sellaisia autoja löydy. Tällä hetkellä ainoa tapa saada virtaa ulkoisiin sähkölaitteisiin on käyttää 12 V akkua joko suoraan tai invertterin kautta, jos tarvitaan 240 V jännitettä.
- Ei_koskaan
Miksi hybridi? Hybridit ovat vain välivaihe sähköautoihin siirryttäessä. Rahastusta mitä suurimmissä määrin. Niiden arvo putoaa aivain samaa tahtia bensamallien kanssa. Ovat polttomoottoriautoja joista halutaan eroon.
- Anonyymi
Hybridit ovat oleellisia patteriuskovaisten kannalta. Tilastoissa lataushybridit lasketaan sähköautoksi. Ilman tätä huijausta paljastuisi totuus - patteriautojen myynti on vielä marginaalista. Maassammen on reilusti enemmän kaasuautoja kuin patteriautoja, vaikka lehdissä ja suoli24 palstoilla vouhotetaan ainoastaan patteriautoista.
Luonnollisesti patteriuskovaiset selittävät kaikki patteriautot päästöttömiksi, vaikka yli 80 % "sähköautoista" on varustettu isolla polttomoottorilla ja pienellä akulla. Jatiedetään sekin, että moni näistä lataushybrideistä kuluttaa paljon enemmän fossiilista polttoainetta kuin luvataan.
Esim. Kian hybridit pörisyttää polttomoottoria aina, lämmön tuottamiseksi, kun ulkolämpötila on alle 15 °C. Semmoisia sähköautoja nämä itäautot. - Anonyymi
" Hybridit ovat vain välivaihe sähköautoihin siirryttäessä. Rahastusta mitä suurimmissä määrin. Niiden arvo putoaa aivain samaa tahtia bensamallien kanssa."
Nyt homma on nähty muutama vuosi ja noin se on, olit oikeessa: hybridien ja bensamallien arvonlasku on samantahtista
Mut mut, se ei ole mitään verrattuna sähköautojen arvonlaskuun. Sekin on nyt nähty. Eilen taisi tippua polestarit kymppitonnin yhdessä päivässä ja viime viikolla jälleen tesloista lähti parikymmentä pinnaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Hybridit ovat vain välivaihe sähköautoihin siirryttäessä. Rahastusta mitä suurimmissä määrin. Niiden arvo putoaa aivain samaa tahtia bensamallien kanssa."
Nyt homma on nähty muutama vuosi ja noin se on, olit oikeessa: hybridien ja bensamallien arvonlasku on samantahtista
Mut mut, se ei ole mitään verrattuna sähköautojen arvonlaskuun. Sekin on nyt nähty. Eilen taisi tippua polestarit kymppitonnin yhdessä päivässä ja viime viikolla jälleen tesloista lähti parikymmentä pinnaa.Tuoreimpien huhujen mukaan pienemmät autoliikkeet eivät enää suostu ottamaan patteriautoja vaihdossa, kun tulee helposti isot tappiot näiden hinnanalennusten myötä. Käytettyjen arvohan putoaa aina samassa suhteessa.
Isot dieselit, bensakoneet ja hybrdit OK. Tosin hybrideissäkin on joitain malleja, missä tuppaa olemaan yleisiä ja varsin kalliita vikoja....
- Anonyymi
Toyota priukselle ei ole voittajaa. Toimii ja kestää. Historiasta voi asian tarkistaa. Useinkin historia kertoo moneen tilanteeseen mikä on totuus j asieltä voi ottaa oppia asioihin. Se asia unohtuu ihmiseltä hämmästyttävän usein.
- Anonyymi
Kova pakkanen puolittaa akun tehon.
Ikkunat aina jäässä.
Hiton kylmä sisällä, lämmityslaite tehoton.
Sopii Etelä-Eurooppaan, mutta Suomessa kallista urheilua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kova pakkanen puolittaa akun tehon.
Ikkunat aina jäässä.
Hiton kylmä sisällä, lämmityslaite tehoton.
Sopii Etelä-Eurooppaan, mutta Suomessa kallista urheilua.Taitaa kirjoittajalta puuttua omakohtainen kokemus hybridiautoista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa kirjoittajalta puuttua omakohtainen kokemus hybridiautoista?
Omakohtainen kokemus hybrideistä: liikennevaloissa kannattaa valita toinen kaista. Hypetykset lähtevät valoista kuin purkka tukasta, kun kuski yrittää pärjätä parin kilowatin alitehoisella sähkömoottorilla. Jos laiska vaparikone joutuu käynnistymään avuksi niin se ulinaa ei näköjään jaksa kuunnelle edes puolikuurot papat.
Moottoritiellä patteriautot tulevat perä edellä vastaan. Se on niin helppoa ja kätevää se välitankkaus, että sitä pitää vältellä -> säästetään sähköä ajamalla alle 100 km/h.
Norjassa kuulemma vaaditaan jo erillisia patteriautojen matelukaistoja valtateille samasta syystä.
- Anonyymi
Itselläni on Toyota Corolla hybrid. Olin Lapissa ja pakkasta oli 38 astetta. Lämmitin johdonpäässä muutaman tunnin ja käytin tyhjäkäyntiä parikymmentä minuuttia ja sitten mentiin ilman mitään vaikeuksia.
- Anonyymi
Mutta latausjohdon kytkentä on Tojoteroille iso ongelma !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta latausjohdon kytkentä on Tojoteroille iso ongelma !
Tästä syystä tollolootia päätyykin hinasauoton lavalle kotimaisten autolehtien testeissä. 12 V akku tyhjenee ohjelmistobugin tms. takia, jolloin hypetystä ei saa käyntiin, vaikka ajoakussa virtaa piisaisikin.
Etenkin tollolootiin pitää laittaa 12 V akulle ylläpitolaturi, jolle tietenkin tarvitaan oma latausjohtonsa.
- Anonyymi
Tietääkseni hybridien polttomoottorit pakkasella lähtevöt kylmänä pyörimään jos ei autossa ole erikseen lohkolämmitintä, moottorin kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria. Suosittelen hybridiinkin erillistä lohkolämmitintä.
- Anonyymi
Se se vasta kätevää onkin kytkeä lataushybridiin 2 piuhaa joka ilta. Latausjohto ja lämmittimen johto!
Luonnollisesti hyptykseen, etenkin tollolootan valmistamiiin (myös latauskelvottomiin l. itsesaastuttaviin) hypetyksiin kuuluu laittaa ylläpitolaturi 12 V akulle. Näillä kun on hauska tapa tyhjentää 12 V akkunsa, jolloin autoa ei saa käyntiin. Ao. ilmiö on tullut monet kerrat esille kotimaisten autolehtien testeissä. Syynä mm. päälle jäänyt sisävalo tai tollolootan ohjelmisto-osaaminen (akun tyhjentävä bugi).
- Anonyymi
Älytöntä ylimääräistä työtä tekee hybridien omistajat kaapelia kiinni, kaapelia irti.
En jaksaisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 292384
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3702002M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti181494Pelkään suunnattomasti
Että olet toiseen ihastunut. Se on lähes sietämätön ajatus koska koen että meidän tilanne on auki, selvittämättä. Eikä k52882Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaik
Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaikki muutkin. Se on ed10871Mies, etko ole miettinyt
että voit menettää yhteytemme ja minut lopullisesti, jos et tee mitään?52783- 18700
- 53700
- 25689
- 135623