Jehovan todistajien yhteys adventti liikkeeseen;

Antakaa minulle lisää tietoa, joka tietää jotakin;


Onko Jehovan todistajilla ja adventtiliikkeellä yhteiset syntyvaiheet ?


1800 luvun jälkipuoliskolla oli monia ryhmiä jotka korostivat Jeesuksen pikaista tuloa.

Hengellisesti pimeä keskiaika päättyi uskonpuhdistukseen.
Raamatusta löytyi tutkijoille ”uutta” tietoa. Kun uutta tietoa löytyi,  syntyi ryhmiä joista kasvoi kokonaisia protestanttisia kirkkoja ja seurakuntia maailmanlaajuisiksi hengellisiksi järjestöiksi.

C.T. Russell joka kuului aluksi bresbyteeriseen kirkkoon siirtyi jo nuorena kongregationalistiseen seurakuntaan jossa ei ollut piispallista eli episkopaalista järjestelmää mutta erosi siitä 1869. Vuonna 1870 Russell tutustui joihinkin varhaisadventisteihin jotka vakuuttivat Russelin Raamatun jumalallisesta inspiraatiosta. 
Vuonna 1879 Russell perusti oman lehtensä Zions Watch Tower, myöh.Watchtower, suom= Vartiotorni.
Seitsemännen päivän adventisti Russell ei ole koskaan ollut. Jehovan todistajien käsitykset poikkeavat keskeisissä opinkohdissa seitsemännen päivän adventistien opetuksen arvoista.
Russell on ollut tekemisissä jossakin määrin ensin ensimmäisen päivän uskovaisten kanssa, jos asettaa vertailuun 7- päivän adventistit. Siihen aikaan oli monenlaisia pieniä seurakuntia.

Seitsemännen päivän adventistit eivät ole koskaan tehneet laskelmia Herran paluusta. Päinvastoin 7-päivän adventistit oikaisivat babtistisaarnaaja William Millerin virheellisen tulkinnan että Jeesus tulisi 1843. Miller löysi Raamatusta todellisen suuren profetian. (Dan 8:12-14,26)
Miller erehtyi profetian tulkinnassa luullessaan pyhäkön puhdistamisen tarkoittavan maan puhdistamista.
Miller tutki Ilmestyskirjan ja Danielin apokalyptisia eskatologisia merkityksiä, ja vertaili niitä toisiinsa.



Babtisti Millerin laskelma Jeesuksen II adventille perustui profetiaan Dan 8:14, mutta Millerille olivat tärkeimpiä laskelmat 6000 vuoden aikajaksosta luomisesta ja nk. ”Mooseksen 7 vuoden profetia” joka olisi 2520 vuotta? Nämä 15 Millerin ”todistetta” olivat:
1.) Mooseksen profetia (7 vuotta, 3M 26), 2.) Seitsemäs vuosi eli sapattivuosi profetiana (5M 15), 3.) Gog ja, Magog 7 vuoden profetia (Jer 34, Hes 34), Miller myös todisteli edellä mainittuja Dan 4 tekstillä, josta on tullut Jehovan Todistajien tärkein profetiatulkinta, 4.) 6000 vuotta luomisesta,  5.) Riemuvuosi (3M 25), 6.) Kolmannen päivän profetia (Hoos 6), 7.) Dan 8.14, 8.) Dan 12.6,7, 9.) Dan 12.11-13, 10.) Kolmannen päivän profetia (Lk 13), 11.) Ilm 9.5,15, 12, 13, 14 Ilm 11.3; 12.6,14; 13.5, 15. Ilm 13.18.
Seitsemännen päivän adventistit eivät yleensä edes tiedä, että Miller opetti myös jotakin muuta Danielin lukua kahdeksan. William Miller ei kannattanut Samuel Snown lokakuun 22 päivään 1844 keskittynyttä aikalaskelmaa. Miller vastusti sitä samoin kuin Joshua Himes, joka oli herätysliikkeen organisaattori. Vaikka hän kirjoitti yhden kirjeen, jossa hän ilmaisee uskovansa, että Jeesus tulee viikon, parin sisällä takaisin, kirjeen ajoitus ei ole lokakuun 22 päivän kannatus eikä sellaista Milleriltä löydy. Päivän 22.10.1844 vastustusta kylläkin Milleriltä löytyy. Miller itse halusi pysyä summittaisessa ajassa (noin vuonna 1843) koska hän oli sitä mieltä, että päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan eikä sitä saanut yrittää laskea. Miller kuitenkin itse v. 1842 lankesi spekuloimaan sillä, että Jeesuksen tulo tapahtuisi juutalaisen eikä meidän gregoriaanisen kalenterivuotemme mukaan. Vaikka Miller kuinka sanoi, että tässä puhutaan summittaisesta vuodesta, ei tarkasta ajasta innokkaimmat kannattajat jo kinasivat siitä, pitikö juutalainen vuosi laskea yleisen juutalaisen tavan mukaan maaliskuulle vai juutalaisten mukaan huhtikuulle. Barbour ja Paton (mahdollisesti myös Wendell) kuuluivat ”oudoimpaan” milleriläisryhmään. Kun valtaosa herätyksessä mukana olleista seurasi Milleriä ja Himesia kannattaen yksinkertaista protestanttista uskonkäsitystä ja uskoa Jeesuksen tulon läheisyyteen, Barbour ja Paton ryhtyivät laskemaan uusia Jeesuksen tulon aikoja. Ensimmäinen keskiyön huuto oli heidän mukaansa v. 1844 ja toinen vuonna 1860 (joka ei juuri kannattajia saanut) he olivat uudelleen laskeneen Millerin 15 todistetta ja opettivat kolmatta ja lopullista keskiyön huutoa (=ylkä tulee) vuonna 1873/4. Näiden matkaan lähti myös Russel ja alkoi auttaa heitä heidän lehtensä tekemisessä. Seuraus oli se, että nykyisten Jehovan todistajien profetiatulkintojen runko oli 1920 -luvun lopulle melko tarkalleen sama kuin kymmenkunta Millerin 15 todisteesta. Danielin 8.14 ei heille oikein sopinut, koska sen aikaa oli vaikeampi laskea uudelleen ja taas uudelleen ja ehkä myös siksi, että se ja siihen liittyvät profetiat oli sapattia pitävien adventistien ainoa tai ainakin tärkein profeetallinen perintö millerismistä.


Jatkan alla >>>>>>>>>>>

10

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa edelliseeni; >>

      Uskonpuhdistaja ja hengellinen kirjailija Ellen G White (1827-1915) selitti profetian merkityksen 1844 vuoden Milleriä myöhemmin. (Dan 8:13-27)

      1800 luvulla odotettiin Jeesusta. (Matt 24:36) Martti Lutherin kerrotaan joissakin lähteissä myös ajatelleen näkevänsä II-adventin?  Niin ihmeellistä oli herääminen Kristuksen evankeliumin ympärille hengellisen pimeyden jälkeen. 
      Alkuseurakunta odotti Jeesusta. Paavali rauhoitti Jeesusta odottavaa alkuseurakuntaa kertomalla mitä ensin pitää tapahtua; 2 Tess 2:1-4.

      Babtistisaarnaaja William Millerin "ensimmäisen päivän milleriläinen herätysliike" jakaantui viiteen eri ryhmään jotka kaikki erkanivat toisistaan.
      Ennen jakautumista Millerin Jeesusta odottavasta liikkeestä vain 1/3 jäi uskoon. 2/3 luopui uskostaan. 1/3 jakaantui viiteen ryhmään. Tuohon aikaan oli paljon pieniä seurakuntia joista osa toimii 2000- luvullakin kansainvälisinä järjestöinä. 

      Seitsemännen päivän Adventtikirkko rekisteröitiin 1863. 
      Seitsemännen päivän adventtiliike ei koskaan laskenut Jeesuksen paluun päivämäärää. (Matt 24:36)

      Seitsemännen päivän adventtiliikkeen missio on vanhurskautus yksin uskosta, armosta Jeesuksen Kristuksen ansion ja uhrin tähden. (Ef 2:8-9.) Adventtiliike tunnustaa kolmiyhteisen jumaluuden. (Kol 2:9, Apt 17:29)
      ”Adventus” on latinaa, tarkoittaa suomennettuna ”Jeesuksen tuloa.” 
      (Joh 1:7)

      Uuden liiton uskovan on oltava adventtiajatuksessa hengessä ja totuudessa ollakseen uuden liiton kansalainen. Jeesuksen tulon II-adventti on evankeliumin kantava asia; Ilm 1:7-8.
      (Hebr 8:8-13, 10:12-18, Jer 31:31-33, Hes 36:26-27)


      t. jarinhotelli

      • villveta

        Kiitos hyvästä selostuksesta. Siinä oli paljon mitä en ennen ollut lukenut.


    • Ps- Kirjoitukseni on hiukan naivi, -sitä pitäisi viimeistellä vielä.

      t-. jarinhotelli

      • iloinen_naurajaa

        Kuten kirjoittajansakin. Täytyy olla itse asiassa niin vitun naivi jos omistaa 11 hyllymetrillistä uskonnollisia kirjoja ja pänttää vuosia Raamattua etsien oikeita merkityksiä joka jakeelle. Ei ole normaalia ollenkaan.


      • Adventisti

        Naivi ainakin siinä mielessä, että myös adventtikirkossakin on epäraamatullisuutta. Kirkon opinkohdat osoittavat, että pelastus ei tässä kirkossa ole yksin armosta, joten siinä mielessä väittämäsi ei pidä paikkaansa. Mutta täydellistä kirkkokuntaa tuskin on olemassa. Onneksi Jeesus ei tullut perustamaan kirkkokuntia vaan seurakunnan, joka on yhtä hänessä.


      • Adventisti kirjoitti:

        Naivi ainakin siinä mielessä, että myös adventtikirkossakin on epäraamatullisuutta. Kirkon opinkohdat osoittavat, että pelastus ei tässä kirkossa ole yksin armosta, joten siinä mielessä väittämäsi ei pidä paikkaansa. Mutta täydellistä kirkkokuntaa tuskin on olemassa. Onneksi Jeesus ei tullut perustamaan kirkkokuntia vaan seurakunnan, joka on yhtä hänessä.

        Hei!

        Kirkon opinkohdat eivät missään osoita että pelastus ei olisi yksin armosta.

        Kirkon uskontunnustuskin on se Lutherin "armosta ja uskosta vanhurskas saa elää." On sama kuin luterilaisella kirkolla.

        Olet käsittänyt väärin sellaista kirkon informaatiota missä on kyse kirkon arvojen esittelystä, tai siitä mitä kirkko opettaa. -Ei mistä ihminen pelastuu, ole niissä kyse suoraan. Ihmisen pelastuksen ymmärtää, tai pitää jokaisen varmastikin ymmärtää sellaisesta näkökulmasta, että tuomari katsoo ihmisen vilpittömyyden sitä tietoa ja ymmärrystä vasten mikä ihmisellä on; Luuk 12:47-48.

        Jätit perustelematta. Ei tiedä mistä kyse.

        t. jarinhotelli


      • pyhpyh2245
        Adventisti kirjoitti:

        Naivi ainakin siinä mielessä, että myös adventtikirkossakin on epäraamatullisuutta. Kirkon opinkohdat osoittavat, että pelastus ei tässä kirkossa ole yksin armosta, joten siinä mielessä väittämäsi ei pidä paikkaansa. Mutta täydellistä kirkkokuntaa tuskin on olemassa. Onneksi Jeesus ei tullut perustamaan kirkkokuntia vaan seurakunnan, joka on yhtä hänessä.

        "Kirkon opinkohdat osoittavat, että pelastus ei tässä kirkossa ole yksin armosta"

        Väitteesi on puhdasta valhetta.


    • Naivia-nuoria

      Sanasta naivi tulee mieleen kesä.
      Adventtikirkon Kallioniemen leiritilalla juhannuksena on paljon naivia nuoria.

    • >>> Antakaa minulle lisää tietoa, joka tietää jotakin;

      Onko Jehovan todistajilla ja adventtiliikkeellä yhteiset syntyvaiheet ? >>>

      Toki on.

      Yhteistä on taikauskoiset tietämättömät pölvästit, 1800-luku ja Made In USA.

      Siinä on hyvin hulluuden ainekset kasassa ja enää tarvitiin vain sekopäinen kokki ja yhtä hullut apukokit, niin uusi uskonto/lahko/kultti oli syntynyt.

      • iloinen_naurajaa

        Jenkeistä on lähtöisin kova kolmikko: Jehovan Todistajat, Mormonit ja Adventistit. Kaikki ihan sekaisin. JT on muuten noista ainoa, joka ei ole jakaantunut alalahkoihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2467
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      178
      1491
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1271
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1187
    5. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      99
      1169
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1092
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1065
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      1037
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      1010
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      72
      931
    Aihe