Antakaa minulle lisää tietoa, joka tietää jotakin;
Onko Jehovan todistajilla ja adventtiliikkeellä yhteiset syntyvaiheet ?
1800 luvun jälkipuoliskolla oli monia ryhmiä jotka korostivat Jeesuksen pikaista tuloa.
Hengellisesti pimeä keskiaika päättyi uskonpuhdistukseen.
Raamatusta löytyi tutkijoille ”uutta” tietoa. Kun uutta tietoa löytyi, syntyi ryhmiä joista kasvoi kokonaisia protestanttisia kirkkoja ja seurakuntia maailmanlaajuisiksi hengellisiksi järjestöiksi.
C.T. Russell joka kuului aluksi bresbyteeriseen kirkkoon siirtyi jo nuorena kongregationalistiseen seurakuntaan jossa ei ollut piispallista eli episkopaalista järjestelmää mutta erosi siitä 1869. Vuonna 1870 Russell tutustui joihinkin varhaisadventisteihin jotka vakuuttivat Russelin Raamatun jumalallisesta inspiraatiosta.
Vuonna 1879 Russell perusti oman lehtensä Zions Watch Tower, myöh.Watchtower, suom= Vartiotorni.
Seitsemännen päivän adventisti Russell ei ole koskaan ollut. Jehovan todistajien käsitykset poikkeavat keskeisissä opinkohdissa seitsemännen päivän adventistien opetuksen arvoista.
Russell on ollut tekemisissä jossakin määrin ensin ensimmäisen päivän uskovaisten kanssa, jos asettaa vertailuun 7- päivän adventistit. Siihen aikaan oli monenlaisia pieniä seurakuntia.
Seitsemännen päivän adventistit eivät ole koskaan tehneet laskelmia Herran paluusta. Päinvastoin 7-päivän adventistit oikaisivat babtistisaarnaaja William Millerin virheellisen tulkinnan että Jeesus tulisi 1843. Miller löysi Raamatusta todellisen suuren profetian. (Dan 8:12-14,26)
Miller erehtyi profetian tulkinnassa luullessaan pyhäkön puhdistamisen tarkoittavan maan puhdistamista.
Miller tutki Ilmestyskirjan ja Danielin apokalyptisia eskatologisia merkityksiä, ja vertaili niitä toisiinsa.
Babtisti Millerin laskelma Jeesuksen II adventille perustui profetiaan Dan 8:14, mutta Millerille olivat tärkeimpiä laskelmat 6000 vuoden aikajaksosta luomisesta ja nk. ”Mooseksen 7 vuoden profetia” joka olisi 2520 vuotta? Nämä 15 Millerin ”todistetta” olivat:
1.) Mooseksen profetia (7 vuotta, 3M 26), 2.) Seitsemäs vuosi eli sapattivuosi profetiana (5M 15), 3.) Gog ja, Magog 7 vuoden profetia (Jer 34, Hes 34), Miller myös todisteli edellä mainittuja Dan 4 tekstillä, josta on tullut Jehovan Todistajien tärkein profetiatulkinta, 4.) 6000 vuotta luomisesta, 5.) Riemuvuosi (3M 25), 6.) Kolmannen päivän profetia (Hoos 6), 7.) Dan 8.14, 8.) Dan 12.6,7, 9.) Dan 12.11-13, 10.) Kolmannen päivän profetia (Lk 13), 11.) Ilm 9.5,15, 12, 13, 14 Ilm 11.3; 12.6,14; 13.5, 15. Ilm 13.18.
Seitsemännen päivän adventistit eivät yleensä edes tiedä, että Miller opetti myös jotakin muuta Danielin lukua kahdeksan. William Miller ei kannattanut Samuel Snown lokakuun 22 päivään 1844 keskittynyttä aikalaskelmaa. Miller vastusti sitä samoin kuin Joshua Himes, joka oli herätysliikkeen organisaattori. Vaikka hän kirjoitti yhden kirjeen, jossa hän ilmaisee uskovansa, että Jeesus tulee viikon, parin sisällä takaisin, kirjeen ajoitus ei ole lokakuun 22 päivän kannatus eikä sellaista Milleriltä löydy. Päivän 22.10.1844 vastustusta kylläkin Milleriltä löytyy. Miller itse halusi pysyä summittaisessa ajassa (noin vuonna 1843) koska hän oli sitä mieltä, että päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan eikä sitä saanut yrittää laskea. Miller kuitenkin itse v. 1842 lankesi spekuloimaan sillä, että Jeesuksen tulo tapahtuisi juutalaisen eikä meidän gregoriaanisen kalenterivuotemme mukaan. Vaikka Miller kuinka sanoi, että tässä puhutaan summittaisesta vuodesta, ei tarkasta ajasta innokkaimmat kannattajat jo kinasivat siitä, pitikö juutalainen vuosi laskea yleisen juutalaisen tavan mukaan maaliskuulle vai juutalaisten mukaan huhtikuulle. Barbour ja Paton (mahdollisesti myös Wendell) kuuluivat ”oudoimpaan” milleriläisryhmään. Kun valtaosa herätyksessä mukana olleista seurasi Milleriä ja Himesia kannattaen yksinkertaista protestanttista uskonkäsitystä ja uskoa Jeesuksen tulon läheisyyteen, Barbour ja Paton ryhtyivät laskemaan uusia Jeesuksen tulon aikoja. Ensimmäinen keskiyön huuto oli heidän mukaansa v. 1844 ja toinen vuonna 1860 (joka ei juuri kannattajia saanut) he olivat uudelleen laskeneen Millerin 15 todistetta ja opettivat kolmatta ja lopullista keskiyön huutoa (=ylkä tulee) vuonna 1873/4. Näiden matkaan lähti myös Russel ja alkoi auttaa heitä heidän lehtensä tekemisessä. Seuraus oli se, että nykyisten Jehovan todistajien profetiatulkintojen runko oli 1920 -luvun lopulle melko tarkalleen sama kuin kymmenkunta Millerin 15 todisteesta. Danielin 8.14 ei heille oikein sopinut, koska sen aikaa oli vaikeampi laskea uudelleen ja taas uudelleen ja ehkä myös siksi, että se ja siihen liittyvät profetiat oli sapattia pitävien adventistien ainoa tai ainakin tärkein profeetallinen perintö millerismistä.
Jatkan alla >>>>>>>>>>>
Jehovan todistajien yhteys adventti liikkeeseen;
10
123
Vastaukset
Jatkoa edelliseeni; >>
Uskonpuhdistaja ja hengellinen kirjailija Ellen G White (1827-1915) selitti profetian merkityksen 1844 vuoden Milleriä myöhemmin. (Dan 8:13-27)
1800 luvulla odotettiin Jeesusta. (Matt 24:36) Martti Lutherin kerrotaan joissakin lähteissä myös ajatelleen näkevänsä II-adventin? Niin ihmeellistä oli herääminen Kristuksen evankeliumin ympärille hengellisen pimeyden jälkeen.
Alkuseurakunta odotti Jeesusta. Paavali rauhoitti Jeesusta odottavaa alkuseurakuntaa kertomalla mitä ensin pitää tapahtua; 2 Tess 2:1-4.
Babtistisaarnaaja William Millerin "ensimmäisen päivän milleriläinen herätysliike" jakaantui viiteen eri ryhmään jotka kaikki erkanivat toisistaan.
Ennen jakautumista Millerin Jeesusta odottavasta liikkeestä vain 1/3 jäi uskoon. 2/3 luopui uskostaan. 1/3 jakaantui viiteen ryhmään. Tuohon aikaan oli paljon pieniä seurakuntia joista osa toimii 2000- luvullakin kansainvälisinä järjestöinä.
Seitsemännen päivän Adventtikirkko rekisteröitiin 1863.
Seitsemännen päivän adventtiliike ei koskaan laskenut Jeesuksen paluun päivämäärää. (Matt 24:36)
Seitsemännen päivän adventtiliikkeen missio on vanhurskautus yksin uskosta, armosta Jeesuksen Kristuksen ansion ja uhrin tähden. (Ef 2:8-9.) Adventtiliike tunnustaa kolmiyhteisen jumaluuden. (Kol 2:9, Apt 17:29)
”Adventus” on latinaa, tarkoittaa suomennettuna ”Jeesuksen tuloa.”
(Joh 1:7)
Uuden liiton uskovan on oltava adventtiajatuksessa hengessä ja totuudessa ollakseen uuden liiton kansalainen. Jeesuksen tulon II-adventti on evankeliumin kantava asia; Ilm 1:7-8.
(Hebr 8:8-13, 10:12-18, Jer 31:31-33, Hes 36:26-27)
t. jarinhotelli- villveta
Kiitos hyvästä selostuksesta. Siinä oli paljon mitä en ennen ollut lukenut.
Ps- Kirjoitukseni on hiukan naivi, -sitä pitäisi viimeistellä vielä.
t-. jarinhotelli- iloinen_naurajaa
Kuten kirjoittajansakin. Täytyy olla itse asiassa niin vitun naivi jos omistaa 11 hyllymetrillistä uskonnollisia kirjoja ja pänttää vuosia Raamattua etsien oikeita merkityksiä joka jakeelle. Ei ole normaalia ollenkaan.
- Adventisti
Naivi ainakin siinä mielessä, että myös adventtikirkossakin on epäraamatullisuutta. Kirkon opinkohdat osoittavat, että pelastus ei tässä kirkossa ole yksin armosta, joten siinä mielessä väittämäsi ei pidä paikkaansa. Mutta täydellistä kirkkokuntaa tuskin on olemassa. Onneksi Jeesus ei tullut perustamaan kirkkokuntia vaan seurakunnan, joka on yhtä hänessä.
Adventisti kirjoitti:
Naivi ainakin siinä mielessä, että myös adventtikirkossakin on epäraamatullisuutta. Kirkon opinkohdat osoittavat, että pelastus ei tässä kirkossa ole yksin armosta, joten siinä mielessä väittämäsi ei pidä paikkaansa. Mutta täydellistä kirkkokuntaa tuskin on olemassa. Onneksi Jeesus ei tullut perustamaan kirkkokuntia vaan seurakunnan, joka on yhtä hänessä.
Hei!
Kirkon opinkohdat eivät missään osoita että pelastus ei olisi yksin armosta.
Kirkon uskontunnustuskin on se Lutherin "armosta ja uskosta vanhurskas saa elää." On sama kuin luterilaisella kirkolla.
Olet käsittänyt väärin sellaista kirkon informaatiota missä on kyse kirkon arvojen esittelystä, tai siitä mitä kirkko opettaa. -Ei mistä ihminen pelastuu, ole niissä kyse suoraan. Ihmisen pelastuksen ymmärtää, tai pitää jokaisen varmastikin ymmärtää sellaisesta näkökulmasta, että tuomari katsoo ihmisen vilpittömyyden sitä tietoa ja ymmärrystä vasten mikä ihmisellä on; Luuk 12:47-48.
Jätit perustelematta. Ei tiedä mistä kyse.
t. jarinhotelli- pyhpyh2245
Adventisti kirjoitti:
Naivi ainakin siinä mielessä, että myös adventtikirkossakin on epäraamatullisuutta. Kirkon opinkohdat osoittavat, että pelastus ei tässä kirkossa ole yksin armosta, joten siinä mielessä väittämäsi ei pidä paikkaansa. Mutta täydellistä kirkkokuntaa tuskin on olemassa. Onneksi Jeesus ei tullut perustamaan kirkkokuntia vaan seurakunnan, joka on yhtä hänessä.
"Kirkon opinkohdat osoittavat, että pelastus ei tässä kirkossa ole yksin armosta"
Väitteesi on puhdasta valhetta.
- Naivia-nuoria
Sanasta naivi tulee mieleen kesä.
Adventtikirkon Kallioniemen leiritilalla juhannuksena on paljon naivia nuoria. >>> Antakaa minulle lisää tietoa, joka tietää jotakin;
Onko Jehovan todistajilla ja adventtiliikkeellä yhteiset syntyvaiheet ? >>>
Toki on.
Yhteistä on taikauskoiset tietämättömät pölvästit, 1800-luku ja Made In USA.
Siinä on hyvin hulluuden ainekset kasassa ja enää tarvitiin vain sekopäinen kokki ja yhtä hullut apukokit, niin uusi uskonto/lahko/kultti oli syntynyt.- iloinen_naurajaa
Jenkeistä on lähtöisin kova kolmikko: Jehovan Todistajat, Mormonit ja Adventistit. Kaikki ihan sekaisin. JT on muuten noista ainoa, joka ei ole jakaantunut alalahkoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898176
- 906282
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon556188Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344771- 433266
- 503245
- 442799
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per462740Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo572732- 482712