Veneilykausi alkaa pian olla takana ja edessä veneen ja moottorin talvehtimiskuntoon laitto. Asia koskee tietysti vain veneitä jotka talvehtivat "pressujen alla".
Moottorin glygoliajosta yms. talvisuojauksesta on yleensä hyvät ohjeet moottorin valmistajalta. Minulla on neljäs matkavene menossa eikä missään niistä ole ollut juurikaan minkäänlaisia ohjeita esim. vesijärjestelmän tyhjentämisestä. Neuvovat vain tyhjentämään lämminvesivaraaja ja putkistot vedestä jos vene talvehtii pakkasessa, mutta miten? Varaajan tyhjentämisestä ainakin Isotemp varaajien kohdalla on melko hyvät ohjeet. Vesiputkistot ovat lähes aina vedetty paikoilleen ilmeisesti ennen yläosan asentamista ja ovat lähes koko matkalta piilossa sivuilla tai lattian alla. Miten olette tyhjentyneet putkistot ja varmistaneet, ettei mihinkään mutkaan jää vettä? Oletteko lopuksi irrottaneet vesipumpun ja vieneet sen lämpimään. Onko joku irrottanut molemmat letkut varaajasta (ei moottorilta tulevia letkuja) ja kenties laskeneet putkistoon jäätymisen estoainetta esim. Star Brite kausisäilytysneste punainen tms. mutta ei tietenkään pakkasnestettä. Paineilmalla saa myös putket tyhjäksi ainakin "teoriassa" puhaltamalla ilmaa jokaisen hanan kautta putkistoon. Yhtä kaikki, jos putkistoon jää vettä, se todennäköisesti halkeaa, tai liitos aukeaa aina kaikkein hankalimmasta kohdasta ja se vuoto selviää vasta keväällä. Silloin puuhaa ja "ärräpäitä" riittää.
Tähän mennessä olen selvinnyt varaajan tyhjennyksellä ja putkistot tyhjäksi pienellä paineella paineilmalla. Nyt on taas uusi "tapaus" käsillä ja putket taatusti piilossa. Varaaja ja putkistot pitäisi olla nyt tyhjät, mutta varmistukseksi ajattelin tuota kausisäilytysnestettä putkistoihin...?
Matkaveneen vesijärjestelmän tyhjennys ja suojaus.
28
4190
Vastaukset
- että_näin
Yleensä veneen vesiputket eivät ole metallisia, joten jäätyminen ei haittaa osissa kun on laajenemistilaa.
Minulla on riittänyt varaajan tyhjentäminen, pumpun letkujen irroittaminen ( pyöräyttäminen tyhjäksi) ja hanojen auki jättäminen. - Pikkufiskarilla
Kun vene on kuivilla, ei raakavesipuolelta tartte avata muita kohteita kuin esimerkiksi raakavesisuodattimen kansi, pistää raakaveden pohjahana kiinni ja ajaa kone lämpimäksi makealla vedellä laskien vesijohtoverkosta vettä avattuun raakavesisuotimeen sitä mukaa kun kone käydessään imee veden suodattimesta. Kun kone on lämmin pyöritetään sitä vielä n. 10 min, minkä jälkeen letkuveden syöttö katkaistaan ja annetaan koneen käydä n. 10 sekuntia sen jälkeen kun vesi on hävinnyt raakavesisuodattimesta ja pysäytetään kone.
Tämän jälkeen viritetään sanko veneen ulkopuolelle pakoputken ulostuloaukon kohdalle siten, että putkesta ulostuleva jäähdytysneste päätyy kaikkinensa tähän sankoon. Otetaan n. 4 litran kanisteri jäähdytinnestettä ( esimerkiksi glygolia ) raakana - ei siis valmiiksi blandattua. Kaadetaan raakavesisuodatin täyteen nestettä. Pistetään kone käyntiin ja kaadetaan kaikki 4 litraa suodattimeen sitä mukaa kun kone imee nesteen. Kun 4 litraa on kulunut pysäytetään kone, mennään ulos pakoputken alla olevalle sankolle ja mitataan sankoon kertyneen jäähdytysneste - vesi seoksen pakkasenkestävyys asianmukaisella ominaispainomittarilla. Jos pakkasenkestävyys on riittävä esimerkiksi - 25 astetta. Niin tyydytään tähän.
Jos pakkasen kestävyys ei riitä, tyhjennetään sanko kanistereihin tms. säilytysastioihin roiskimatta tavaraa luontoon ja viritetään sanko uudelleen pakoputken eteen. Mennään uudelleen veneeseen ja kaadetaan lisää raakaa pakkasnestettä suodattimeen ja kone käyntiin ajetaan jälleen läpi systeemistä 2 - 4 litraa jäähdytinnestettä ja sammutetaan kone ja mitataan uudelleen pakoputkesta tulleen jäähdytysnesteen pakkasenkesto. Tätä sykliä jatkettaessa saavutetaan riittävä pakkasen kesto suhteellisen nopeasti.
Seuraavaksi kiikutetaan sanko raakaveden imuputken kohdalle veneen ulkopuolelle ja avataan raakaveden pohjahana, jolloin raakavesisuodattimen sisältö pakkasnesteen rippeistä päätyy turvallisesti sankoon. Lopuksi pohjaventtiili käännetään 2/3 alueestaan kiinni erityisesti jos venttiili on nk. kuulaventtiili ( palloventtiili ). ja ruuvataan raakavesisuodattimen kansi paikoilleen.
Jos raakavesisuodatinta ei ole, niin silloin irroitetaan jäähdytysvesiletku raakavesipumpun imupuolelta ja tungetaan erillinen n. metrin mittainen apuletku näin vapautuneeseen raakavesipumpun imupuolen nysään. tätä letkua pitkin sitten syötetään ensin tuo edellä kuvattu makeanveden prosessi ja kun päästään jäähdytysnesteajoon, niin eikös vain, niin raakavesipumppu kyllä imee nesteen varsin hygieenisesti ja siististi suoraan kanisterista...- Mietinvainjotalvea
Oliko tämä vinkki merivesi vai makeavesi jäähdytteiselle moottorille?
- Pikkufiskarilla
Mietinvainjotalvea kirjoitti:
Oliko tämä vinkki merivesi vai makeavesi jäähdytteiselle moottorille?
Käypi sekä merivesi ( = raakavesi ) , että makeavesi jäähdytteiselle. Neste ajetaan jäätyvän putkiston, eli raakavesipuolen lävitse. Oletusarvona jotta makeavesipuolella on valmiiksi riittävän tuhti satsi glygolia. Menee ohjeena sekä akselivetoisessa, että vetolaite härpäkkeissä.
Jos koneessa on pelkkä merivesijäähdytys, tulee merivesipuolen pakkasenkestävyys varmistaa siten, että koneen lohko valutetaan makeavesiajon päätteeksi tyhjäksi ja täytetään sen jälkeen erikseen glygolilla esimerkiksi avaamalla termostaatin kotelo, irrottamalla termostaatti ja kaatamalla reijästä sylinterin kansi ja lohko täyteen glygolia. Jos termostaatti ei ole näppärästi käsillä voi täytön tehdä myös lohkon tyhjennyshanan kautta erillisellä käsipumpulla... Konstit on monet sano sisäkkö kun kissalla pöytää pyyhki...
- VPD6
Kiitos "Pikkufiskarilla" perusteellisesta opastuksesta moottorin (akselivetoinen) suojaamisesta talven varalle. Kysyin kuitenkin lämminvesivaraaja sekä putkistojen tyhjennyksestä ja suojauksesta. Tätä asiaa on kuitenkin käsitelty ja hyviä ohjeita toisessa avatussa keskustelussa, joten eiköhän asia selviä siellä. Huolellisuutta se kuitenkin vaati ja myös oman veneen vesijärjestelmän tuntemista. Kiitokset ja toivotaan, ettei pakkasvaurioita tule kenellekään.
- Pikkufiskarilla
Kun tarkemmin kysymyksen lukaisin niin huomasin itsekin tämän ja minullekin uutena asiana tuli tuo elintarvikeglygoli esimerkiksi vessan pyttyyn kaadettavaksi. Saatanpa hyvinkin kokeilla vaikka kanssakeskustelijat näkivätkin taustalla mainosmiehen jekun. Hyvä jos mainosmies vielä kertoisi jotta mistä sitä on saatavilla...
- namnamÄläSiltiSyö
Pikkufiskarilla kirjoitti:
Kun tarkemmin kysymyksen lukaisin niin huomasin itsekin tämän ja minullekin uutena asiana tuli tuo elintarvikeglygoli esimerkiksi vessan pyttyyn kaadettavaksi. Saatanpa hyvinkin kokeilla vaikka kanssakeskustelijat näkivätkin taustalla mainosmiehen jekun. Hyvä jos mainosmies vielä kertoisi jotta mistä sitä on saatavilla...
Löytyy biltemasta tai vaikka motonetistä. Biltemassa niden oma merkki ja noin saman hintaista starbriteä motonetista ja muitakin merkkejä on varmasti. Varmistat tuotteen olevan propyleeniglygolia joka ei ole myrkyllistä = elintarvikeglygooli https://fi.wikipedia.org/wiki/Propyleeniglykoli
Se toinen halvempi glygooli on myrkyllistä en muista oliko etyliglygolia tai jotain sellaista... - Pikkufiskarilla
namnamÄläSiltiSyö kirjoitti:
Löytyy biltemasta tai vaikka motonetistä. Biltemassa niden oma merkki ja noin saman hintaista starbriteä motonetista ja muitakin merkkejä on varmasti. Varmistat tuotteen olevan propyleeniglygolia joka ei ole myrkyllistä = elintarvikeglygooli https://fi.wikipedia.org/wiki/Propyleeniglykoli
Se toinen halvempi glygooli on myrkyllistä en muista oliko etyliglygolia tai jotain sellaista...Kiitoksia tiedosta
- glygolia
Hyvät neuvot pikkufiskarilla, mutta tuo glygolin määrän jokainen joutuu sovittelemaan omalle koneelleen ja pakojärjestelmän koolle. Itselläni glygolia ajettava n.20l että suojaus toteutuu.
On todellakin parempi ajaa raakana tavara sisään, ettei lantrattu latraannu vielä enemmän ja pakkas suoja jää vaillinaiseksi.- Glykooli.toimii
Pakkasneste tiiviste estää jään rikkovan voiman, viellä suhteella 1;10, ei siis huolta vaikka vetäisi valmiin laimennetun seoksen läpi.
- Näillämenmääm
Glykooli.toimii kirjoitti:
Pakkasneste tiiviste estää jään rikkovan voiman, viellä suhteella 1;10, ei siis huolta vaikka vetäisi valmiin laimennetun seoksen läpi.
Niin ja ainahan voi vetää piimällä, jos gylgoli hirvittää tai on kallista.
- FiktioVaiFakta
Glykooli.toimii kirjoitti:
Pakkasneste tiiviste estää jään rikkovan voiman, viellä suhteella 1;10, ei siis huolta vaikka vetäisi valmiin laimennetun seoksen läpi.
Kokemusta vai faktaa? Äkkiä aprikoituna tuo 1:10 antaisi suojaa jäätymiselle -3,5° celssiusta taitaa lohko napsahtaa veden laajentuessa, epäilen, että 10% hyhmettyvää glygolia ei riitä laajennusvaraksi vedelle.
Jos sinulla esittää faktaa, olisi hienoa jakaa se... - Glykooli.toimii
FiktioVaiFakta kirjoitti:
Kokemusta vai faktaa? Äkkiä aprikoituna tuo 1:10 antaisi suojaa jäätymiselle -3,5° celssiusta taitaa lohko napsahtaa veden laajentuessa, epäilen, että 10% hyhmettyvää glygolia ei riitä laajennusvaraksi vedelle.
Jos sinulla esittää faktaa, olisi hienoa jakaa se...Ei jäädy ainakaan viikossa -30 asteessa rikkovaksi ja on kokemuspohjainen 20 vuoden ajalta.
- Tyrnäväntorpedo
Glykooli.toimii kirjoitti:
Ei jäädy ainakaan viikossa -30 asteessa rikkovaksi ja on kokemuspohjainen 20 vuoden ajalta.
En usko ketään, jolla on 20v kokemus. Sattumalta juuri 20v kokemusta liputtavat tekevät täälä kaikkein karkeimpia virheitä ja väittävät päättämimpiä asioita. 19 tai 21, mutta 20 - ei käy!
- Glykooli.toimii
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
En usko ketään, jolla on 20v kokemus. Sattumalta juuri 20v kokemusta liputtavat tekevät täälä kaikkein karkeimpia virheitä ja väittävät päättämimpiä asioita. 19 tai 21, mutta 20 - ei käy!
Kävisikö 20 talven kokemuksella, se kun on tarkka "mitta".
- Hirnschlacke
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
En usko ketään, jolla on 20v kokemus. Sattumalta juuri 20v kokemusta liputtavat tekevät täälä kaikkein karkeimpia virheitä ja väittävät päättämimpiä asioita. 19 tai 21, mutta 20 - ei käy!
Voisitko nyt jättää nuo älyttömyydet oman pääsi ratoksi. Emme kaipaa aivokuonaa tänne märehdittäväksi.
- Anonyymi
Glykooli.toimii kirjoitti:
Pakkasneste tiiviste estää jään rikkovan voiman, viellä suhteella 1;10, ei siis huolta vaikka vetäisi valmiin laimennetun seoksen läpi.
Juu vedessä ei montaa tippaa glykoolia tarvitse olla kun se ei enää jäädy kunnolla vaan ns menee hileeksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu vedessä ei montaa tippaa glykoolia tarvitse olla kun se ei enää jäädy kunnolla vaan ns menee hileeksi
No montako tippaa suosittelet 20l, niin, että lohko ei halkea 🤥
- qwertyuiuytre
Paineilmalla ei saa letkuja ja lämmönvaihdinta tyhjäksi. Vesi on valutettava lämmönvaihtimen alimmasta kohdasta tyhjäksi, lisäksi kannattaa kierrättää jäänestoaine. Helpommalla pääsee jatkossa, kun asentaa sulkuventtiilillä varustetun tyhjäysyhteen letkulla varustettuna, samoin kuin venttiilin mistä kiertoon voi pumpata jäänestoa, siitä saa litkut myös talteen uudelleen käyttöä varten. Samoin merivesisuodatinta ennen voi laittaa sulkuventtiilillä varustetun imuyhteen, mistä moottori imee letkun kautta astiasta pakkasnesteen kiertoon, vaatii tietysti yhden sulun ennen merivesisuodatinta ja tuota itse asennettua imuyhdettä.
Operaatiot vaatii vähän suunnittelua ja tekijämiehen vikaa, mutta ei siitäkään tule mitään, että joka vuosi availlaan letkuklemmareita, aikaa tuhraantuu ja ne alkaa vuotamaan.
Käyttövesipumppua ei tarvitse irrottaa, tyhjää tankin ja laskee letkua myöten pumppuun jäänestoa. - Taidettavau
Tästäkin on näköjään saatu tehtyä taidetta.
- Onko.mielipiteissä.vikaa
Ei taidetta, vaan erilaisia mielipiteitä tavoista jolla asian saa toteutettua.
- cvberwghj
WC:n ja septin suojaus pakkaselta
Voisiko käyttää tuulilasin pesunestettä glygolin sijasta
On kai ympäristöystävällisempää eikä ehkä koveta kumiosiaEi glykooli kuivata kumiosia, vaan "huoltaa" niitä, notkistaa. Tuulilasinpesuneste taas kovettaa ajan kanssa niitä.
- eiKannataKokeilla
Parempi käyttää niitä pakkasnesteitä, mitkä on venekäyttöön suunniteltu. Kokemusta on, onneksi tuhosin tyhmyyttäni vähempiarvoisen kohteen, kuin veneen wc:n.
Jotkut kovat muovilaadut haurastuu nopeasti tuulilasinpesuaineista ja polttoaineen jäänestosta. Ei kannata kokeilla, onko niitä muoveja wc-järjestelmässä käytetty. - Anonyymi
Zalminacci kirjoitti:
Ei glykooli kuivata kumiosia, vaan "huoltaa" niitä, notkistaa. Tuulilasinpesuneste taas kovettaa ajan kanssa niitä.
Keskusteluissa poimituista ohjeista on ajoittain tietämättömän hankala eröttaa toisen tietämättömän "fakta", kuten tämä kumin hoitaminen. Normaali etyleeniglykoli sulattaa nbr kumiosat, eli ei "hoida" vaan kirjaimellisesti tuhoaa. Vain epdm kumi kestää glykolin, se että onko esim wc:n osat epdm vai muuta kumia ei selviä kuin esim valmistajan spekseistä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskusteluissa poimituista ohjeista on ajoittain tietämättömän hankala eröttaa toisen tietämättömän "fakta", kuten tämä kumin hoitaminen. Normaali etyleeniglykoli sulattaa nbr kumiosat, eli ei "hoida" vaan kirjaimellisesti tuhoaa. Vain epdm kumi kestää glykolin, se että onko esim wc:n osat epdm vai muuta kumia ei selviä kuin esim valmistajan spekseistä
Tuolla edellä oli jo mainittu eräs tuotenimi, joka sisältää propyleeniklygolia, on turvallista venekäytössä.
Se ei ole kovinkaan myrkyllistä, joten sillä voi suojella veneen kaikki putkistot.
Keväällä huuhtelu ja kausi voi alkaa.
Kumin kestävyydestä tuon aineen kanssa en ole kuullut mitään pelottelua.
Nykyajan kumi on synteettistä, joten se kyllä kestää monessa paikassa, aina kannattaa tietysti ottaa selvää asioista, jos se on mahdollista.
- Anonyymi
Eräs kommentoija epäili, että paineilmalla ei saisi vesijärjestelmän putkistoja eikä lämminvesi varaajaa tyhjäksi. Minä olen kuitenkin käyttänyt paineilmaa syksyllä vesiputkiston tyhjentämiseen jo pitkän aikaa. Ensin pumpulla säiliö ja varaaja niin tyhjäksi kun saa. Sitten pieni paine esim. keittiön juoksutusputken kautta järjestelmään. Varaaja ylivuotoputken kautta varaajasta loput vesi pois. Tulee vielä n. 10 l. Sitten varaajaan menevät putket irti. Putkista lorahtanut vähän vettä. Keittiön termostaattihanaa kuuma kylmä puolelle kääntelemällä hana tyhjäksi. Sama homma muissa hanoissa. Lopuksi olen ottanut pumpun pois ”kaiken varalta”. Noilla konsteilla ei mitään pakkasvaurioita yhtenäkään talvena.
- Anonyymi
Saahan niistä paineilmalla vaikka limakerrostumatkin putsattua kun laittaa putken päähän sopivan tulpan vaikka vaahtomuovista ja "ampuu" sen paineilmalla putken toiseen päähän. Joustava tulppa menee mutkista ja kulmistakin, mutta haaroituksissa voi mennä arpapeliksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162148Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101216Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 59821