Vesijärjestelmän suojaaminen jäätymiseltä

Talvituleekumminkin

Kuinka voin varmistaa ettei pakkanen riko veneen painevesi järjestelmää? Veneessäni on lämminvesivaraaja pari vesihanaa ja vielä vesi-wc.
Riittääkö jos puhallan paine-ilmalla vesiletkut ja varaajan tyhjäksi?
Entäs vesi-wc? Joku aine?

31

1932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thermotron

      Vesitankki mahdollisimman tyhjäksi kraanasta. pumpulle menevä vesiletku irti tankista ja siihen myrkytyöntä pakkasnestettä sisältävä purkki päähän, pumppu päälle ja kaikista vesipisteistä juoksuttaa kunnes pakkasnesteen väristä nestettä on tullut kaikista vesipisteistä läpi., myös kuumavesipuolelta, jolloin varaajassakin on pakkasnestettä.
      Septi mahdollisimman tyhjäksi, pyttyyn pakkasnestettä ja sitä pöräyttelee jokusen litran
      pytystä alas, ja jättää pyttyyn pakkasnestettä. Riippuen kumpi huuhteluvesi WCssä on, niin sen huuhteluvesikanavan läpi myös pakkasnestettä. Mikäli on myös macerator tyjennys, siitä myös sitä septin pakkasnestemössöä läpi sen verran että sitä tulee tyhjennytläpiviennistä hiukan.

      • Eieijavieläei

        Taidat olla pakkasnesteen myyntikonsultti?
        Ei mitään pakkasnesteitä. Tyhjennä lämminvesisäiliö. Hieman mallista riippuu, että miten se tehdään. Ohjeissa on aina talvisäilytysohjeet.
        Pumppaa vesisäiliöt tyhjäksi ja pumppaa ilmaa esim käsisuihkun letkusta niin, että yksi hana kerrallaan on auki ja kunnes hanasta tulee vaan ilmaa.
        Pyttyyn ei missään tapauksessa saa laittaa pakkasnestettä. Se kielletään kaikissa manuaaleissa. Turvottaa kaikki tiivisteet niin, että seuraavana keväänä joudut ne vaihtamaan.
        Pumppaa pytty vään niin tyhjäksi kuin pumpulla tulee.

        Muuta ei tarvita. Ei se säiliöt pienestä vesimäärästä rikki jäädy.

        Näillä menty kohta 30 v.


      • VPD6

        Kommentti Thermotronille. Tuossa suojaus ohjeessasi on ideaa. Kun ensin tyhjentää varaajan "kokonaan" vedestä, niin ainakin kahdessa viimeisessä veneessä pumppu täytti ensin varaajan ja sitten vasta vesi tuli hanoista. Varaaja on 24 l, joten aika paljon myrkytöntä pakkasnestettä menisi, mutta noin tehtynä on varma, että varaaja ja putkistot ovat suojattu jäätymiseltä.


      • Thermotron
        VPD6 kirjoitti:

        Kommentti Thermotronille. Tuossa suojaus ohjeessasi on ideaa. Kun ensin tyhjentää varaajan "kokonaan" vedestä, niin ainakin kahdessa viimeisessä veneessä pumppu täytti ensin varaajan ja sitten vasta vesi tuli hanoista. Varaaja on 24 l, joten aika paljon myrkytöntä pakkasnestettä menisi, mutta noin tehtynä on varma, että varaaja ja putkistot ovat suojattu jäätymiseltä.

        Siksi lämminvesivaraajaa ei tyhjennetä, vaan sinne ajetaan se myrkytön pakkasneste kunnes hanoista tulee värjäytynyttä vettä. Itsekäytän nykyisin Starbride punaista, niin helpottuu värin erottaminen. Tuo -46 asteen käyttövalmis neste, eli ei tarvitse täyttää kokonaan nesteellä varaajaa, vaan estää laimeampanakin rikkijäätymisen. Toki sen nesteen kierrätyksen jälkeen voi halutessaan vaikkapa päästää viellä varaajan tyhjäksi, joskus olen päästänytkin. Hiukan fiiliksestä kiinni. Kun viellä on vanha vene, joka liruttaa hiukan pilssiin vettä ylärakenteista, on ollut eduksi että pilsissä on talvella hiukan pakkasnestettä.
        Lisäksi pakkasneste pitää tiivisteet notkeana, voitelee - siksi joka paikasta läpi sitä. mm. siksi maceratoristakin läpi pakkasnestettä ja pystystä. tiivisteet ja kumisiivetkin pysyvät vuosikausia "vetreänä" - sitä taas ei ilma tee. Se kuivattaa tiivisteet ja kumisiivet, lisåksi mahdollistaa jään muodostumiseen riittävän vesimäärän jäämisen johonkin "koloon tai mutkaan".


    • Juon_ne_pakkasnesteet

      Vuosikausia olen tyhjentänyt varaajan ja putket paineilmalla eikä vielä ole hajonnut. Jos jossakin letkun pohjalla onkin pisara vettä jäässä, se ei haittaa. Hajoaminen alkaa vasta kun jäätynyt vesi laajenee ja rikkoo paikkoja.

      • Kompuralaulaa

        Paineilmalla minäkin olen tyhjentänyt viimeiset 15 vuotta. Tyhjenee hyvin se lämminvesivaraajakin.


      • KiinnostunutOon

        Riittääköhän tuollainen pieni kompura jolla tarkoitus auton, pyörän renkaita täytellä, niin letkujen tyhjäksi puhaltamiselle?

        Oletteko millaisen adapterin värkänneet hommaan?


      • reikäpäässä
        KiinnostunutOon kirjoitti:

        Riittääköhän tuollainen pieni kompura jolla tarkoitus auton, pyörän renkaita täytellä, niin letkujen tyhjäksi puhaltamiselle?

        Oletteko millaisen adapterin värkänneet hommaan?

        Olen irroittanut painevesipumpun painepuolen letkun ja kiskaissut ilmastointiteipillä sellaisen ilmapistoolin kiinni. Ei ehkä ihan täysillä kannata puhaltaa ainakaan aluksi. Aina joku hana auki ja ilmaa sisään sen verran että vesi virtaa mukavasti ulospäin.


      • VPD6
        KiinnostunutOon kirjoitti:

        Riittääköhän tuollainen pieni kompura jolla tarkoitus auton, pyörän renkaita täytellä, niin letkujen tyhjäksi puhaltamiselle?

        Oletteko millaisen adapterin värkänneet hommaan?

        Kyllä se varmaan periaatteessa riittää. Eihän siihen suurta painetta eikä ilmamäärät tarvita. Itse käytän 220 v pientä painesäiliöllistä kompressoria. Olen pudottanuta kompressorin säätimellä paineen n. 1 kiloon. Jos käyttää kompressorin alentamatonta painetta, lentää vesi putkista pitkin pilssiä eikä " viritelmäni" liitokset hanoissa kestä. Minulla 12 mm letku kompressorilta, joka välissä puhallussuutin, jolla paineen saa päälle ja pois. Letku yltää kauimmaisena olevaan WC:n hanaan. Letkun päälle työnsin pätkän paksumpaa letkua, joka sopivan tiukka hanojen juoksuputkiin ja uimatason suihkuletkuun. Letku kiinni , varmistus lemmarilla ja hana auki. Varaajan ylipaineventtiiliin laitetun letkun kautta kaikki vesi tulee varaajasta ja letkuista. Venttiili auki ja letkun pää sankoon. Varaajan tyhjennyttyä WC: n hana kiinni ja paineilmaletku siirretään keittiön altaan juoksuputkeen jne. Minulla tuo on toiminut hyvin edellisissä veneissä. Tällä nykyisellä homma on edessä nyt ensimmäistä kertaa, joten täytyy varmaan katsoa vähän tarkemmin. Voi olla , että laitan varmistukseksi putkistoon Star Briten "punaista" .
        Aloitin itsekin asiasta keskustelun, koska asia on nyt ajankohtainen etenkin veneilijöille, jotka tekevät hommaa ensimmäistä kertaa. Tässä ketjussa muutamia vaihtoehtoja vesijärjestelmän tyhjentämiseksi talvea varten on hyvin käsitelty.


      • AirBlower

        Itse tyhjennän niin, että irroitan pumpun lähdön ja laitan paineilman siihen. Ei tarvitse siirrellä paineilmaletkua ja kaikki putket lämminvesivaraajineen tyhjenee. Thjennys aloitetaan lähimmästä vesipisteestä ja päätyy kauimmaiseen. Soviiteen tein itse kumiletkusta. Se toimii samalla ylipaineventtiilinä, koska lähtee irti jos paine nousisi liikaa.


      • KiinnostunutOon
        VPD6 kirjoitti:

        Kyllä se varmaan periaatteessa riittää. Eihän siihen suurta painetta eikä ilmamäärät tarvita. Itse käytän 220 v pientä painesäiliöllistä kompressoria. Olen pudottanuta kompressorin säätimellä paineen n. 1 kiloon. Jos käyttää kompressorin alentamatonta painetta, lentää vesi putkista pitkin pilssiä eikä " viritelmäni" liitokset hanoissa kestä. Minulla 12 mm letku kompressorilta, joka välissä puhallussuutin, jolla paineen saa päälle ja pois. Letku yltää kauimmaisena olevaan WC:n hanaan. Letkun päälle työnsin pätkän paksumpaa letkua, joka sopivan tiukka hanojen juoksuputkiin ja uimatason suihkuletkuun. Letku kiinni , varmistus lemmarilla ja hana auki. Varaajan ylipaineventtiiliin laitetun letkun kautta kaikki vesi tulee varaajasta ja letkuista. Venttiili auki ja letkun pää sankoon. Varaajan tyhjennyttyä WC: n hana kiinni ja paineilmaletku siirretään keittiön altaan juoksuputkeen jne. Minulla tuo on toiminut hyvin edellisissä veneissä. Tällä nykyisellä homma on edessä nyt ensimmäistä kertaa, joten täytyy varmaan katsoa vähän tarkemmin. Voi olla , että laitan varmistukseksi putkistoon Star Briten "punaista" .
        Aloitin itsekin asiasta keskustelun, koska asia on nyt ajankohtainen etenkin veneilijöille, jotka tekevät hommaa ensimmäistä kertaa. Tässä ketjussa muutamia vaihtoehtoja vesijärjestelmän tyhjentämiseksi talvea varten on hyvin käsitelty.

        Kiitos kaikille vastauksista, itse laitoin viimevuonna tankkiin starbrieä ja ajoin jokaisesta pisteestä ulos ja suojasin putket. Keväällä otin talteen litkut lämminvesivaraajan ylipaineventtilin kautta joten voisin käyttää ne uudelleen.

        Aloin vain aprikoimaan tankin ja järjestelmän huuhtelu keväällä, kun vettä ei tahdo saada mistään ja mieli halaajaa vesille, olisi yksinkertaista, jos voisi olla pelaamatta ELINTARVIKE glygolilla ja kallistakin se on...

        Yritän paine ilmalla tänä syksynä...


      • Saalar
        KiinnostunutOon kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista, itse laitoin viimevuonna tankkiin starbrieä ja ajoin jokaisesta pisteestä ulos ja suojasin putket. Keväällä otin talteen litkut lämminvesivaraajan ylipaineventtilin kautta joten voisin käyttää ne uudelleen.

        Aloin vain aprikoimaan tankin ja järjestelmän huuhtelu keväällä, kun vettä ei tahdo saada mistään ja mieli halaajaa vesille, olisi yksinkertaista, jos voisi olla pelaamatta ELINTARVIKE glygolilla ja kallistakin se on...

        Yritän paine ilmalla tänä syksynä...

        Ei gylgolia! Joku jo tuossa alla tiesi. Turhan myrkyllistä ja ympäristöuhka, vaika olisi ruokagylgolia tai elimentarvikegylgolia. Gylgolin sijasta olen vuosikaudet käyttänyt ihan sokerilla pehmennettyä piimää. Piimä ei jäädy niin kovaksi ja se on monikäyttöistä muutenkin. Sillä pidän myös homeet kurissa.
        Koneessa toimitaan näin: Piimää vaan imuletkusta sisään litrakaupalla ja sit irrottaa pakokaasuletkun mutkasta niin kone piereskelee nätisti nokipiimät konetilaan. Keväällä pesu etikalla ja vähän tärpättiä. Ei ole koskaan ollut konetila homeessa.
        Kajuutoissa pyyhin kaikki pinnat piimärätillä.

        Terv. Saalar


      • JärkiOhoi
        Saalar kirjoitti:

        Ei gylgolia! Joku jo tuossa alla tiesi. Turhan myrkyllistä ja ympäristöuhka, vaika olisi ruokagylgolia tai elimentarvikegylgolia. Gylgolin sijasta olen vuosikaudet käyttänyt ihan sokerilla pehmennettyä piimää. Piimä ei jäädy niin kovaksi ja se on monikäyttöistä muutenkin. Sillä pidän myös homeet kurissa.
        Koneessa toimitaan näin: Piimää vaan imuletkusta sisään litrakaupalla ja sit irrottaa pakokaasuletkun mutkasta niin kone piereskelee nätisti nokipiimät konetilaan. Keväällä pesu etikalla ja vähän tärpättiä. Ei ole koskaan ollut konetila homeessa.
        Kajuutoissa pyyhin kaikki pinnat piimärätillä.

        Terv. Saalar

        Piimän Ph on 4.4-4.2 aika syövyttävää koneelle, joten sairasta paska läppää nää piimämiehet yllä pitää vuodesta toiseen...


      • Pelkkiä.häiriköitä
        JärkiOhoi kirjoitti:

        Piimän Ph on 4.4-4.2 aika syövyttävää koneelle, joten sairasta paska läppää nää piimämiehet yllä pitää vuodesta toiseen...

        Mitä lienevät narkkareita, toivottavasti vetävät yliannoksen kristallia niin pääsee idiooteista eroon.


    • älähuido

      jos lisäisi lähes täyteen säiliöön reilusti suolaa niin ei jäätyis?
      vähä niiku maantielläkin!

      ei tietty toimi lapin -50C asteen pakkasissa mutta eipä niin nunnukoilla olekaan veneitä missä olisi vesisynsteemit.

    • pienessä_sieväsessä

      Itse teen kauden vikan reissun tallinnaan ja täytän säiliöt viruvalgeella, ei taatusti jäädy talvella. keväällä on mukava aloittaa veneen laitto vesilaskukontoon kun hanasta tulee valmista virvoketta!

    • Halpatatkaisumellä

      Meillä menty vuosikaudet piimällä ihan niinkö moottorissakin. Ja on myrkytöntä eli ei tartte desinfioida keväällä.

      • Eitämäolevaikeaa

        Meilläkin laitetaan piimää. Mutta vinkkinä lisäisin että 20% etikkaa niin on helpompi huuhdella keväällä ja koostumus pakkasella notkeampi.


      • piimäTissit
        Eitämäolevaikeaa kirjoitti:

        Meilläkin laitetaan piimää. Mutta vinkkinä lisäisin että 20% etikkaa niin on helpompi huuhdella keväällä ja koostumus pakkasella notkeampi.

        Piimällä??? Vitsi vai mikä ihmeen juttu tää on?


      • laktoosiintoleranssi

        Käykö ihan rasvaton vai pitääkö olla oikeen A-piimää?

        se on vaan niin paljon kalliimpaa!! Luomuun nyt ei ainakaan ole varaa.


    • Juonipaljastus

      Tämä keskusteluketju on niin outo, että sen juoni on oikeastaan helppo ymmärtää.

      Aluksi yksi henkilö esittää useimpia veneilijöitä juuri tähän vuodenaikaan kiinnostavan "ovelan" kysymyksen. Kysymys julkaistaan tiistai-iltana klo 22:29. Noin 40 minuuttia myöhemmin hän saa pitkän ja perusteellisen vastauksen, joka on kieliasultaan moitteeton ja sisällöltään kuin glykolikauppiaan laatima. Seuraavana aamuna joku ulkopuolinen ehtii jo kyseenalaistaa glykolin käytön, mutta pian tulee tarkentava kysymys glykolia puolustellen. Ja jälleen sama nimimerkki kuin edellisenä iltana kirjoittaa 40 minuutissa pitkän ja perusteellisen markkinointitekstin glykolin eduista. Jos iltayhdeltätoista tähän oli tarmoa, niin miten siihen riittää aikaa jälleen aamukymmeneltä?

      Juoni meni ilmeisesti pilalle sen vuoksi, että liian monet kertoivat hyvistä kokemuksistaan pelkällä järjestelmän kuivaamisella eli kompuran käytöllä. Jotta kielteiseksi muuttuneen keskusteluketjun saisi häivytettyä, mukaan otettiin nuo kehnon huumorin mukaiset piimä- ja etikkajutut.

      Jotain käytännön vinkkiäkin voin otsikkoasiaan kertoa. Oma boilerimme on varustettu kierrettävällä hanalla, joka ulkoisesti näyttää mustalta nupilta. Sen kautta boilerin saa melko tyhjäksi jo pelkällä avaamisella, ja kun hana on auki, eri vesipisteistä kompuralla puhaltamalla saa järjestelmää tyhjennettyä sen kautta. Boilerin sähköpistoke on kuitenkin syytä irrottaa, koska puolikuivana sähkövastuksen sulake laukeaa.

      • Thermotron

        Voi jumalauta näitä salaliittoteoreetikkoja. Joo, ja glykoolikäyttöisellä avaruusaluksella saavuttiin maahan.


      • valiota

        Mutta piimä se on se joka pitää veneen ja veneilijän kunnossa!


      • Tyrnäväntörpedo

        Tarkoitatko, että kyseessä olisi planarilmiö?


      • Juonipaljastus

        Taidan tietää, mitä tarkoitat planarilmiöllä, vaikka en ole niitä tekstejä juuri lukenut. Joo, kyllä. Aika paljon tällaista markkinointitapaa käytetään, mutta glykolimiehillä tämä oli jotenkin niin paksua, että päätin kirjoittaa.

        Itse olen käyttänyt kuivausmenetelmää, koska se on selkeä ja toimiva, eikä tarvitse lutrata outojen nesteiden kanssa. Mietityttää esimerkiksi se, kuinka paljon tarvitaan keväällä vettä ennen kuin glykolit saa lopullisesti pois boilerista - laimentuminen on alkuun nopeaa ja lopulta hidasta. Me kuitenkin haluamme pitää vesijärjestelmämme juomavesikunnossa, koska asumme veneessä kesäisin yli kuukauden.

        Toistaiseksi ainoa pakkasvaurio on kohdannut käsisuihkun suihkuosaa. Sen jälkeen olemme irrottaneet sen ja vieneet talveksi kotiin.


      • Juo_ne_glykolit_itse
        Juonipaljastus kirjoitti:

        Taidan tietää, mitä tarkoitat planarilmiöllä, vaikka en ole niitä tekstejä juuri lukenut. Joo, kyllä. Aika paljon tällaista markkinointitapaa käytetään, mutta glykolimiehillä tämä oli jotenkin niin paksua, että päätin kirjoittaa.

        Itse olen käyttänyt kuivausmenetelmää, koska se on selkeä ja toimiva, eikä tarvitse lutrata outojen nesteiden kanssa. Mietityttää esimerkiksi se, kuinka paljon tarvitaan keväällä vettä ennen kuin glykolit saa lopullisesti pois boilerista - laimentuminen on alkuun nopeaa ja lopulta hidasta. Me kuitenkin haluamme pitää vesijärjestelmämme juomavesikunnossa, koska asumme veneessä kesäisin yli kuukauden.

        Toistaiseksi ainoa pakkasvaurio on kohdannut käsisuihkun suihkuosaa. Sen jälkeen olemme irrottaneet sen ja vieneet talveksi kotiin.

        Samaa mieltä. Paineilmalla tyhjäksi vain. Itse en missään tapauksessa glykolia laittaisi muualle kuin moottoriin. Melkoista myrkkyä ja täysin tarpeetonta. WC:lle jopa vahingollista. Oma suositukseni on ekologinen ja edullinen järjestelmän kuivaus.


      • MääIhmettelenKauhiast
        Juo_ne_glykolit_itse kirjoitti:

        Samaa mieltä. Paineilmalla tyhjäksi vain. Itse en missään tapauksessa glykolia laittaisi muualle kuin moottoriin. Melkoista myrkkyä ja täysin tarpeetonta. WC:lle jopa vahingollista. Oma suositukseni on ekologinen ja edullinen järjestelmän kuivaus.

        Kerrotko miten se on glykooli WC;lle vahingollista?


      • MääIhmettelenKauhiast kirjoitti:

        Kerrotko miten se on glykooli WC;lle vahingollista?

        Minuakin kiinnostaisi, miksi ?


      • Juonipaljastus kirjoitti:

        Taidan tietää, mitä tarkoitat planarilmiöllä, vaikka en ole niitä tekstejä juuri lukenut. Joo, kyllä. Aika paljon tällaista markkinointitapaa käytetään, mutta glykolimiehillä tämä oli jotenkin niin paksua, että päätin kirjoittaa.

        Itse olen käyttänyt kuivausmenetelmää, koska se on selkeä ja toimiva, eikä tarvitse lutrata outojen nesteiden kanssa. Mietityttää esimerkiksi se, kuinka paljon tarvitaan keväällä vettä ennen kuin glykolit saa lopullisesti pois boilerista - laimentuminen on alkuun nopeaa ja lopulta hidasta. Me kuitenkin haluamme pitää vesijärjestelmämme juomavesikunnossa, koska asumme veneessä kesäisin yli kuukauden.

        Toistaiseksi ainoa pakkasvaurio on kohdannut käsisuihkun suihkuosaa. Sen jälkeen olemme irrottaneet sen ja vieneet talveksi kotiin.

        Glykoolimiehellä ei ole ikinä hajonnut mitään pakkasen vuoksi, eikä tarvitse osia irroitella kotisäilytykseen. Että semmosta sissimarkkinojntia. Sen sijaan muuten tiedän useita, jotka ovat paineilmaleikeissään rikkoneet veneen laitteistoja. Mutta niin kuin yleensäkin, jokainen tehkööt laitteilleen mitä haluaa. Kuitenkaan ei ole kohtuullista esittää syytöksiä sissimarkkinoinnista - kun sitä ei kykene mitenkään todeksi osoittamaan.

        Oletko kompukkakauppias?


    • Oma mielipiteeni on että tuo Thermotonin systeemi on varmin. Sitä olen käyttänyt itse kymmenen vuotta, ilman errä mitään on hajonnut.

    • Työkalujasaa

      Säiliöt tyhjäksi pumpulla ja vesi-imurilla vikat tipat, lisäksi öljyttömällä kompuralla ilmaa verkoston läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe