Apu ei auta, masennus vain on ja pysyy

Haluanedistyä

Mitä tehdä jos on terapiassa, on hoitokontakti psyk.puolen lääkäriin. Erilaisia lääkkeitä kokeiltu. Olen hakenut apua ja tehnyt kaikki ns. Niinkuin pitää. Olen ollut kohta toista vuotta silti lähes alkupisteessä masennuksen ja ahdistuksen kanssa. En etene. Tällä hetkellä vielä pari kuukautta jäljellä määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Olen myös itsetutkiskellut, lukenut monia itsehoito oppaita jne. Pääsenkö koskaan pois tästä? On raskasta elää, kun päivittäin itsemurha ajatukset valtaavat mielen. Olen täysin loppu ja turhautunut tähän tilanteeseen.

12

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      Kerroit, että käyt terapiassa ja sinulla on hoitosuhde lääkäriin, hyvä niin!

      Em. tahojen lisäksi on olemassa erilaisia auttavia tahoja, joista voi halutessaan hakea keskusteluapua ja myös vertaistukea. Apua voi saada netin välityksellä, puhelimitse tai kasvokkain. Tässä muutamia vaihtoehtoja:

      - Verkkokriisikeskus Tukinet, https://www.tukinet.net/. Tukinetistä saa halutessaan tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea. Esimerkiksi Mieli Maasta ry järjestää Tukinetissä vertaischattejä masentuneille. Chatit ovat aina parillisten viikkojen keskiviikkoisin klo 18-20. Tukinet on avoinna vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri.

      - Jos soittaminen tuntuu omimmalta tavalta hakea apua, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin klo 09.00-07.00 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 15.00-07.00.

      - Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

      • 34534534534

        Enemmän nuo ns. auttavat tahot auttavat ahdistusta kuin poistavat sitä.-


    • Boxin_ulkopuolelta

      Lukaiseppa kirja 'Your Drug May Be Your Problem' (Breggin & Cohen). Siitä saatat löytää enemmän kuin etsit. Trust me.

    • Pakko_purkautua

      Sama kokemus täälläkin terapioissa on tullut rampattua, mutta masennus ja ahdistus vain on ja pysyy. Ehkä osaamattomat terapeutit ja lääkärit on jopa pahentaneet minun masennusta ja ahdistusta.
      Viimeisin terapeutti paljastui epärehelliseksi. Sanoi että psykoterapiakoulutus on hänellä jäänyt kesken, mutta tarjosi silti kognitiivista psykoterapiaa. Mielessä kävi, että saako edes epäpätevä terapeutti tarjota kognitiivista psykoterapiaa, mutta sitten ajattelin vain, että näköjään saa, enhän minä voi alkaa häntä sillä tavalla epäilemään. No, sitten pitemmän ajan kuluttua tuli taas mieleen sama asia, ja soitin Valviralle. Siellä oltiin aika hämmentyneen kuuloisia, ja sanottiin, että psykoterapiaa ei saa sanoa tarjoavansa, jos ei ole psykoterapeutti. Ja että jos ei ole valmistunut psykoterapeutiksi, niin kyseessä ei ole psykoterapia, vaan pelkkä keskusteluapu. Yritin sitten selvittää asiaa terapeutin kanssa, ja hän väittä ettei ole sanonut minun hoitoani kognitiiviseksi psykoterapiaksi. Ja minun laskuissa lukee kuitenkin "yksilöpsykoterapia". Myös netissä tämän henkilön kohdalla lukee, että hän tarjoaa "kognitiivista terapiaa". Että semmosta. No sitten hän arvasi lopulta sen, että olin sanonut hänen nimensä Valviralle, ja meni kalpeaksi. Oli myös tosi vihaisen ja pelokkaan oloinen, ja alkoi käyttäytymään minua kohtaan ivallisesti. Sovittiin että pidetään taukoa, kun tilanne tuntui kestämättömältä. Jonkun kuukauden kuluttua sitten terapeutti kyseli minulta jotain että aionko käydä hänen luonaan ja ilmoitti lopettavansa vastaanoton pitämisen. Että kiitos vaan, olikohan se sitten sitä älä-luota-terapiaa.

      • Pakko_purkautua

        Mitä ootte mieltä tämmösestä tapauksesta? Olen miettinyt tosi paljon sitä, että jouduinko huijatuksi, valehteliko terapeutti minulle tahallaan siitä, että hän tarjoaa kognitiivista psykoterapiaa, vai oliko hän itse siinä uskossa että hän saa tarjota kognitiivista psykoterapiaa. Terapeutti sanoi että olen epäluuloinen. En olisi halunnut ajatella, että terapeutti on epärehellinen, koska olin häneen niin kiintynyt ja luotin häneen. Lisäksi minulla on syyllisyyden tunteita siitä, että soitin Valviralle, ja sanoin hänen nimensä sinne, kun ajattelen, että hän yritti auttaa minua. Olenko tehnyt oikein vai väärin, ja onko terapeutti tehnyt oikein vai väärin, mitä aattelette?


    • Tässä-hyviä-ohjeita

      kaikenlaistenb myrkkyjen syönti lopetettava. esim. tämän kirjan antamien tietojen mukaan;
      Stefan Borg; Irti unilääkkeistä ja huumaavista aineista.
      Olisi hyvä jos saisit jonkun vaikka sairaanhoitajan avustamaan tuossa asiassa.

      Seuraavien kirjojen lukeminen auttaa ihmisiä jotka eivät ole ihan jo sekopäitä ssri-myrkkyjen syönnistä;
      V E Frankl: ihmisyyden rajalla
      Raamattu: Jobin kirja

      Se mikä ei tapa, se vahvistaa.

    • yksimahdollisuus

      Joskus masennus voi johtua jostain piilevästä sairaudesta tai jopa huonosta ruokavaliosta. Sellaiseen masennukseen ei tietenkään terapia auta, koska syyt ovat ruumiillisia.

    • hyviäjuttuja

      Kuuntele Echart Tolle:n puheita youtubesta.

    • omakin.elämä

      Masennukseen on syy melkein aina.
      Itsellä oli media ja erilainen, jopa huijaava uutismaailma.
      Lopetin niiden lukemisen ja seuraamisen.
      Heti helpotti. Normaali tavallinen elämä otti ja vei mennessään.
      Masennus itsellä johtui sairaalloisesta uutistoiminnasta.
      Maailma kurjuus ja ..vääryys.
      Lopetin sen lukemisen ja se oli siinä.

    • AhdistunutMies

      Mulla on sama tilanne ollut kuin aloittajalla paitsi mä oon jo luovuttanut. Silti yhteiskunta pakottaa yrittämään kuntoutusta ja syömään kaikkia hirveitä myrkkyjä jotka tekee ihmisestä täysin tunteettoman ja empatiakyvyttömän zombin. Oon tavallaan jo kuollut vaikka hengissä olenkin ja tulevaisuudessa ei ole näköpiirissä mitään odottamisen arvoista. Haluaisin vain päästä eläkkeelle odottamaan kuolemaa tai jos en saa edes sitä eläkettä niin kuolla välittömästi.

      • AhdistunutMies

        En siis saa ainakaan vielä yli vuoteen eläkettä kun kuntoutustukea päätettiin jatkaa vuoden 2018 loppuun saakka ja luultavasti vielä senkin jälkeen yritetään aina vaan epätoivoisesti kuntouttaa eli sama kidutus vaan jatkuu, jatkuu ja jatkuu.

        Nuo terapiatkin on kai sellaisia että niissä pitäis jaksaa käydä vuosia ennenkuin alkaa tulla jotain "tuloksia ja edistystä". Sitten pitäis vielä tehdä säännöllisiä käytännön altistusharjoituksia mutta kun mulla ne vain lisää ahdistusta ja ajaa mut lopulta itsemurhan partaalle. Multa ainakin on loppunut kärsivällisyys jo aikoja sitten. Voi olla että sitä yhteiskunta salaa sisimmässään toivookin että luovuttaisin ja tappaisin itseni niin olis taas yksi elätettävä luuseri vähemmän.


    • proelämä

      Oletko kokeillut vielä liikuntaa ja muita terveellisiä elämäntapoja? Masennus ei välttämättä suoraan johdu epäterveellisistä elämäntavoista, taustalla on usein traumaattisia tai stressaavia elämänkokemuksia. Terveelliset elämäntavat sen sijaan saattaa olla avuksi masennuksesta toipumisessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe