Ei tule ikinä toimimaan suunnitellulla tavalla. Jokin tuhansista antureista tulee aina pysäyttämään liikenteen ja kaaos on siltä päivältä valmis. Voimme kiittää myös niitä idiootteja, jotka henkilökohtaisesti vaikuttivat lyhyisiin asemalaitureihin ja metrojunien lyhentämiseen ja siten teoriassa tiheämpiin vuoroväleihin.
Länsimetro on epäonnistunut hanke
58
1080
Vastaukset
- Bnnkkkkooool
Hölmöintä hankkeessa on kustannukset suhteessa hyötyyn, bussiliikenne on 20 x halvempi ja toiseksi jos näin avokätisesti tuetaan joukkoliikennettä niin yhtälailla bussiliikennettä olisi voinut tarvittaessa lisätä.
- hifistelyävain
Pakko vain saada kun maailmallakin on.
- älähännyt
On tutkittu että vähentää peräti 30 autoa aamuruuhkassa, kyllä siitä kannattaa yli 4000 miljoonaa maksaa!
- hesaloiset
Mitä isompi kaupunki, sitä enemmän ongelmia, noilla rahoilla olisi kehitetty koko maata paljon hyödyllisemmin ja tuottavammin ja koko maa pysyisi asuttuna. Nyt hesa köyhdyttää koko muun Suomen.
- ottivatkohan.oppia
Tampereen ratikka on samanlainen Hölmölän rautatie.
- pahaltanäyttää
En olisi vielä keväällä uskonut mutta taitaa sittenkin se Olkiluodon ydinvoimala valmistua ennemmin.
- vainpummillako
Saako kehäkolmosen ulkopuolinen mistään lippua metroon ilman älykännykkää? Sijaitsevatko metroasemat siten, että nykyinen bussikyyti ei muutu bussi-metro-bussi -matkaksi helvetillisine tikettien jahtaamisineen?
- muuta.ei.auta
Biodieselveturit vetämään yksiköitä Ruoholahdesta länteen.
- suvislainen
Tai sitten hevosvetoisilla. Perskeles, siinä olisi romantiikkaa. Piiskan pauketta ja hevosen paskaa. Asemilla olisi tankkaus pisteet, vettä ja heinää.... jumalauta..... Siinäpä olisi oikea turistirysä.
- en.mene.lmetroon
suvislainen kirjoitti:
Tai sitten hevosvetoisilla. Perskeles, siinä olisi romantiikkaa. Piiskan pauketta ja hevosen paskaa. Asemilla olisi tankkaus pisteet, vettä ja heinää.... jumalauta..... Siinäpä olisi oikea turistirysä.
No sittenhän asemat olisi aivan samannäköisiä kuin nytkin. vettä, heinää, paskaa joka puolella.
- Huhuh12
Meidän vero rahat menevät ihan paskaan kuin joku länsi-metro siinähän maksaa koko suomi ei myöskään siinä kaikki eikös siellä nyt ole uusi hanke helsinkin ali tulis joku tie huhuh voi paska entäs terveyden huolto ja sairaiden palvelut niihin ei riitä raha just näihin helvetin metroen ja teitten teko helsinkin ali 3 viellä tunneli hesasta viroon kuolen nauruun kohta sinne menee meidän viimeiset killinkit.😤😤😤
- DEMARIT
POISTAS AINAKI RUUHKAA
- 3t34t34
En aio alistua kurjaan maanalaiseen elämään. Suomen kaunein työmatkamaisema on maanpinnan yläpuolella! Siirryn siksi omaan autoon ja kiertävään bussilinjaan, ja nautin jatkossakin kauniista saaristomaisemista.
Metro tehtiin vastoin asukkaiden etua ja pelkästään BISNESMIESTEN EHDOILLA. Niinpä työmatkat hankaloituvat, pitenevät, hidastuvat, tylsistyvät ja muuttuvat turvattomiksi. Luonnonläheinen Espoo ei olisi tarvinnut metroa, eikä leppävaaralaismaisen kaupunkikuilun rakentamista metrolinjan varrelle. Poissa on avara ja kaunis luonto. Tilalla pimeys ja haiseva metrotunneli.
Miksi Suomessa nykyään kaikki isot yhteiskunnalliset hankkeet menevät pieleen?
Tiedän vastauksen. ... Se on rahanahneus kuorrutettuna omahyväisyydellä ja välinpitämättömyydellä, jossa periaatteena on "kaikki tänne heti mulle nyt" muista viis.- Huhuh12
Noh sitähän minä just yritin selittää aina vaan paranee asiat huonoon suuntaan joissain mielin onneksi itse asun kuopion lähetyvillä niin ei tarvii miettiä toimiikohan tänään metro vai ei eikä tarvi haistella juopojen kusia metro asemilla täälä tuoksuu kun avat ulko oven puhdas luonto linnut laulla.
- hähähähh
Huhuh12 kirjoitti:
Noh sitähän minä just yritin selittää aina vaan paranee asiat huonoon suuntaan joissain mielin onneksi itse asun kuopion lähetyvillä niin ei tarvii miettiä toimiikohan tänään metro vai ei eikä tarvi haistella juopojen kusia metro asemilla täälä tuoksuu kun avat ulko oven puhdas luonto linnut laulla.
varo ettei linnut paskanna päähäsi kun avaat ulko-oven.
- Possunturaaja
Katsos, sitten voidaan ajaa louhemassoja mereen tuon kauniin merimaiseman kohdalle ja rakentaa sinne pastellisävyisiä piiperryslähiöitä piriongelmaisten asua ja heittää kanaviin citypyörät, joiden lukkoja ei saanutaan pauhausista nyysityllä rälläkällä auki.
- Turon_faija
Possunturaaja kirjoitti:
Katsos, sitten voidaan ajaa louhemassoja mereen tuon kauniin merimaiseman kohdalle ja rakentaa sinne pastellisävyisiä piiperryslähiöitä piriongelmaisten asua ja heittää kanaviin citypyörät, joiden lukkoja ei saanutaan pauhausista nyysityllä rälläkällä auki.
'saanutkaan' mun piti sanoa saako poikki
- Anonyymi
Huhuh12 kirjoitti:
Noh sitähän minä just yritin selittää aina vaan paranee asiat huonoon suuntaan joissain mielin onneksi itse asun kuopion lähetyvillä niin ei tarvii miettiä toimiikohan tänään metro vai ei eikä tarvi haistella juopojen kusia metro asemilla täälä tuoksuu kun avat ulko oven puhdas luonto linnut laulla.
onneksi metrossa pääsee kokemaan monikulttuurillisuuden KAIKKI haittapuolet. no eipä onneksi tarvitse enää töissä käydä ja voi seurata vierestä miten kaikki menee päin mäntyä. mieluummin vaikka sitten istuu työttömänä kotona kuin viettää ihmisroskan kanssa yhtään aikaa omaa terveyttään riskeeraten näissä hienoissa vehkeissä
- Yäkmikäpakotettuunelma
Karjalauma pakotetaan metroon josta se ohjataan kauppakeskukseen tai kolhoosimaiseen työpaikkaan. Työpäivän päätyttyä tai ososreissulta tultaessa voi sitten pikku sidukoissa tai kaljoissa istua metrojunassa. Se on sitä oikeeta kuplivaa kupla elämää josta moni niin haavailee. Suomalainen unelma parhaimillaan.
- Ikäninarkkari
Mä ainakin kuljen metrolla. Olen narkomaani en kykenee liikkumaan muutem. Anteexvaa
- se-tulee
kun kerkiää ja sama "osaaminen" jatkuu,kuten atomivoimalassa turun liepeillä.
metrolla ei sinänsä kiire,mutta liika maksut tulee periä myöhästyttäjille.
metro ei pks:ää muuksi muuta tai pelasta,mutta täystyöllisyys ja asuntojen hinnat puoleksi muuttaa asiat kertalaakista paremmaksi. lisäksi mamut ulos ja ovet kiinni minimissään puolittaa kulut ja ongelmat.
nyt asuminen on 100% sairasta rosvousta, jolle ei tehdä mitään,vaikka se on erittäin yksinkertaista.
omahyväiset päättäjät vaan sorkkii omaa napaa paskaa jauhamalla,ei muuttamalla asioita ja kusetusoikeuksia. eduskunta ja hallitus on täysin tööööööööööööt. - hukkaputkimetro
HSL on itsekin laskenut, että metron tulo ei vaikuta käytännössä mitään Hanasaaren ja keskustan väliseen henkilöautoliikenteeseen, samat ruuhkat aamuin illoin. Saattaa jopa lisätä, kun osa bussilla kulkeneista vaihtaa omaan autoon.
- kaikkea.sitä.kuvitellaan
Noin ne ovat tutkiskelleet eli hyvästit vihreiden haaveilemalle fillaribulevardille Länsiväylän paikalle.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/lv-lansimetron-kaynnistyminen-ei-vahenna-lansivaylan-ruuhkia/
- hyväveliverkko
Kyllnäääs Tambereen ratikka tulee viämään voiton tässä hölmöilyssä selkeesti nääs
- paskakasat
Miten niin? Kulkeeko se ei-mistään ei-minnekkään? Jos niin on, ehkä se on mitalisijoilla.
Länsimetro on jokatapauksessa täydellinen mätäpaise.
- Kaverion
Se on elinkaarihuoltoa, jokainen miljoonasta anturista tuo keikkaa hyvävelionin unionille maailman tappiin.
- Purettavapois
Asemat on louhittava uudelleen, jatkoa ei voida rakentaa ennen.
- Miksioimiksi
Helsinkiläiset eivät sitä halunneet ja olen ymmärtänyt ettei espoolaisetkaan. HKL vastusti hanketta, mutta HSL:n oli saatava se. Metrojunankuljettajista 90% ei myöskään olisi sitä halunnut.
- Tyytyväinen1
Niin mutta ajatelkaamme työllistävää vaikutusta.
Tokihan Länsimetro ja tulevaisuuden muut linjat tulevat pitämään
joukon hyvävelimiehiä varoissaan. - trhrth
Suuruudenhullu hanke. Suomalaisilla ei vain ole oikein varaa tällaisiin monumentteihin. Kustannukset eivät ole missään suhteessa odotettavissa olevaan hyötyyn. Rahoilla olisi voitu rakentaa asuntoja ja uusia kaupunginomia. Helsingin niemen vanha keskuta pitäisi jo unohtaa ja rakentaa uusia keskustoja Vantaalle ja Espooseen. On täysin teennäistä että kaikki työpaikat pitäisi olla ydinkeskutan pienellä alueella.
- Selitys1
"Rakennuttajakonsulttina metrohankkeessa on ollut ruotsalainen Sweco.
Se on johtanut projektia, ja on siten keskeisessä roolissa myös Länsimetro-projektin epäonnistumisessa. Kohteen rakennuttaja on Länsimetro OY, mutta se on käytännössä vain tilaajaorganisaatio, joka on ollut koko hankkeen ajan Swecolta saamansa tiedon varassa."- KonsulttiYhtiöVieRahat
Ruotsalainen konsulttiyhtiö Sweco on julkistanut osavuosituloksensa.
Pörssiyhtiö kertoo liikevoittonsa kasvaneen 438 miljoonaan Ruotsin kruunuun eli 46,3 miljoonaan euroon huhti-kesäkuussa. Viime vuoden toisella neljänneksellä liikevoittoa kertyi 191 miljoonaa kruunua eli 20,2 miljoonaa euroa.
Rakennuttajakonsultti Sweco PM Oy vastaa pahasti myöhästyneen Länsimetron projektinjohtokonsultoinnista.
Yhtiön nettomyynti taas kasvoi 4370 miljoonaan kruunuun, eli 461,8 miljoonaan euroon huhti-kesäkuussa edellisvuoden 2549 miljoonasta.
Tukholman pörssiin listatun Swecon toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Tomas Carlsson kommentoi yhtiön tehneen historiansa parhaan neljännestuloksen.
- PiiriPieniPyörii
Pahoihin vaikeuksiin ajautuneen länsimetron "mokannut" rakennuttajakonsultti on ruotsalaislähtöinen Sweco.
Sweco-yhtiön Suomen toimitusjohtaja Maija Jokela ylsi viime vuonna 130 682 euron verotettaviin ansiotuloihin. Jokelan keskimääräinen kuukausiansio nousi siten yli 10 000 euroon.
Jokela on joutunut useaan otteeseen selittämään länsimetron ongelmia. Viimeksi hän sanoi Talouselämän haastattelussa syksyllä, että länsimetron viivästyminen ei ole varsinaisesti kenenkään syytä. Hän kiisti, että Sweco olisi "mokannut" jättihankkeessa.
– Minun mielestäni se ei ole kenenkään osapuolen syy. Kenenkään ei voisi kohtuudella ajatella, että kaikkeen tällaiseen olisi osannut varautua, Jokela sanoi.
Swecon vastuulla on metroprojektissa hankintojen valmisteleminen, urakoiden valvominen ja suunnittelunohjaukseen osallistuminen.
Sweco on länsimetron ohella ollut mukana myös Helsingin uuden lastensairaalan rakennuskonsultoinnissa.
Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkisen ansiotulot olivat viime vuonna puolestaan 96 616 euroa.- promenade
Mitähän nuo johtajien palkat kuuluvat myöhästymiseen? Vastuuta koko rahalla? Olisikohan tilaaja, Länsimetro, alun alkaen pyytänyt raakalautaversion laskien budjetin mahdollisimman pieneksi saadakseen päättäjien hyväksynnän hankkeelle. Pikkasen osoitan sormella poliitikkoihin päin. Vaatimustaso nousi projektin edetessä ja lisärahaa tarvittiin . Niinhän valtion budjetin kanssakin tehdään, lisäbudjettia sorvataan toinen toisensa jälkeen.
Rakennuttajan täytyy luottaa , että jokainen urakoitsija tekee osuutensa kunnollisesti ja valvoo myös tuloksen toimivuuden. Nyt ei ilmeisesti ole käynyt niin. Kun palasia yhdistettiin ,ne eivät sopineetkaan sataprosenttisesti toistensa lomiin.
Toisaalta, ei Länsimetron kilometrit ole ollenkaan kalleimpia Euroopassa. Esimerkiksi Amsteterdamin, Kööpenhaminan ja Budapestin metrokilometrit " voittavat" suvereenisti Länsimetron kilometrihinnan.
Eduskuntatalon rakentaminen kesti aikoinaan viisi vuotta ja lohkaisi ison osan valtion budjetista. Vastustajia oli valtavasti. Sen maksoi ensimmäisen maailmansodan jälkeinen sukupolvi. Jokaisella aikakaudella on isoja yhteisiä hankkeita, joista lasku kaatuu sen ajan veronmaksajille. Näin se vain menee,
Toivotaan ja uskotaan, että pian hurautetaan Espoosta Stadiin ja Stadista Espooseen upouusilla junilla. Ainakin se vähentää pakokaasupilveä Länsiväylällä. Ainakin Lauttasaaren ja Ruolahden asukkaat saavat hengittää raikkaampaa ilmaa.
- Swekomppania
Laita ruotsalainen konsulttiyritys asialle ja munakello soimaan 10 vuoden päähän. Sitten voidaan granskata uppdraget.
- sullemullesullemulle
Kunhan tämä epäonnistunut hanke on edes 90% valmis, alkavat ne taas ajaa sitä guggelimuseota.
Se on seuraava rahareikä. - Ennätys
Jatke voi myöhästyttää enemmän kuin Olkiluoto on myöhässä.
- epäilijä
Kyllä oli viimeinen niitti hankeelle kun Vr-Tracin Saksi palkatiin Länsimetron töitä jatkamaan. Luulisi että Suomesta löytyisi päteviä osaajia joilla aikataulut pitäisi .Muutoin hanke on varmasti hyvä ja tarpeelinen
- Swec
Saksenhan ei tarvitse kuin hymistellä, kun vahinko on jo tapahtunut, eikä lisävahinkoa kukaan halua tosissaan estää.
- Esbo
Metro luo vain levottomuutta niin rauhalliseen Espooseen.
- turvaton
Matinkylä, Espoonlahti, Kivenlahti ja Soukka ei tule olemaan enään kauan turvallisia asuinalueita.
- 5rhb64523356
Siitä vaan tutkimaan kellä on rahkeita eikä vaakakupissa mitään jota voisi menettää.
Nämäkin on niitä juttuja että kun alat tonkimaan niin astut jonkun varpaille ja varpaille astuttu kyllä lyö takaisin. Takanahan näissä älyttömissä hankkeissa on bisnes, järjetöntä rakentamista jonka kansalaiset maksaa ja herrat kerää taskuihinsa hyvät hillot, oikein mega kusettamista lorottaen ringissä kansalaisten niskaan, yksi niistä esimerkeistä tämä metro hanke ja moni muitakin on ja lisää tulee.
Kaikki tämä lisää vaan velkaa, ei tuota ns mitään, täysin älytöntä rakentamista. - mekkk
Länsimetro on hyvä esimerrkki huonosta suunnittelusta ja projektin johdosta kun aikataulu vuodella menee pitkäksi,
- sitä.se.on
Sweco Finland Oy: "Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus ovat osa päivittäistä työtämme"
Saakohan johtajat isotkin bonarit tänä vuonna? - Lkko
Kyllä se joskus toimii, knhan asiat tehdään kunnolla ja hitaasti, ei mitään kiirettä, tai sitten lisää työntekijöitä pitäisi palkata, että hommat hoituu nopeammin ja paremmin, eikä miyään savustajia, vaan 100 % sacuttomia työntekijöitä pitää ottaa mukaan, myös vammaisia. Hekin haluavat töitä. Ja jokunen on varmasti kiinnostunut. Kannattaa kokeilla !
- Prioirisoijat
TURHA HANKE vaikeana aikana.
Eteenkin, kun rahaa tarvittaisiin hyödyllisimpiinkin kohteisiin. - lueppa.tämä
Autotiet on valmiina, bussit ja kaikki ja sitten tehdään metro, näille liikennemäärille.
Tuolla metro budjetilla olisi voinut hankkia myös sähköbussit vaihtoehtona.
Vaikka meillä on metro niin silti vielä tarvitaan bussiliikenne tätä metroa varten.
Toiseksi metro on vain osalle etelä-espoon joukkoliikenteestä. Ok keski-espoossa on juna yhteys niin siellä ei metro niin tarvitsekkaan.
Sitten koitetaan pakottaa ihmisiä joukkoliikenteeseen vaikka osa ei millään tule toimeen ilman autoa. Monelle osassa vaiheessa elämää ainakin on auto erittäin tarpeellinen, olisi ihan mielenkiintoista nähdä miten monet eri asiat täällä tehtäisiin ilman autoa, ne loppuisi. Silti vaan härskisti lisätään autoilun kuluja vaikka autoilija nyt jo elättää hyvin laajasta lukemattomia autoihin liittyviä työpaikkoja, myös autoteitä.
Tiedoksi vaan, autoliikenne tuottaa joka vuosi vero- yms tuloja enemmän kuin tuon metron
budjetti on ollut, joka vuosi. Eikä riitä vaan lisää pitää rohmuta, mitähän jos autoilijat todella laittaisi autonsa seisomaan ja jättäisi autoilun vaikka kuukaudeksi, olen tätä joskus ehdottanut.
Katsotaanpa miten menee kuukausi yhteiskunnalla kun autoilija ei ole tuottamassa tuloja.
Autoilijaa saisi oikein kiittää että maksaa siitä autoilustaan, maksaa muuten noin 4 miljardia
enemmän kuin mitä liikenteestä aiheutuvat menot on!
On hyvä myös muistaa että tien päällä' liikkuu muitakin kuin paha yksityisautoilija.
Mitä enemmän ihmisiä poistuu oman autonsa ratista niin sitä kalliimmaksi käy teiden ja kaiken ylläpito muille, myös joukkoliikenteellekkin.
Onpa ollu Berner taas hiljaa monta viikkoa, mitähän sieltä putkahtaa kohta? - me.emme.tiedä.mitään
Hanke on tahallaan annettu mennä tuohon pisteeseen ja ties mihin vielä meneekään.
Kyllä nykyaikana olisi tietoa ja taitoa, mutta kun pitää olla sitä lahjontaa ja muuta mafiameininkiä, niin ei sitä edes ihmettele.
Ainoa mitä enää ihmettelee tässä, on se, kuinka kauan suomelle ja tällaisille mafiahankkeille annetaan velkaa.
Ehkä siellä on sellaiset sopimukset taustalla, että rahaa tulee, kunhan vastineeksi...- Kela.Gold
Ei ole sattumaa että Destia yritti laskuttaa 2,5 miljoonaa salaojaputken vetämisestä, kun tarve oli 100 m. Tiesivät että mitään todellista kustannusseurantaa ei ole ja pääpoppamies muitta mutkitta hyväksyi laskun maksettavaksi. Yksityiseltä projektijohtaja olisi saanut lentävät lähdön. Kunta palkkasi kumileimasimen saman tien uudelleen. Täytyy olla aika spesiaali tapaus kun sallitaan jatkaa kaikkien näyttöjen jälkeen.
- eroa.jo
Sipilän aikana mikään ei onnistu.
- Eimertolle
Koko metroo ei tarvita ollenkaan sai romuttaa kokonpaskan ja täyttää vaikka tunneli paskalla. Siinä hyvä esi merkki miten rahaa voidaan käyttää päin persettä ja vielä yhteiskunnan rahaa. Neki rahat ois voitu suunnata tiestöön ja lapsiin sekä vanhuksiin. Sekä yleseen terveyden huoltoon
- Vapaa_Talonpoika
Ei suomessa mitään metroja tai muuta suuruudenhullua tarvita. Sitä mieltä minä olen. Entisetkin joutaisi jättää ihan vain muistomerkiksi teollisesta ajasta ja sen hulluimmasta kaudesta.
- tekijänsänäköinen
se on osaamisen näyte
koko ketjun osaamisen näyte
ei osata tarjouslaskentaa, kustannuslaskentaa, aika-arviointia, kokonaisuuden hallintaa,
ei ...rakentamista, ketjutusta EI MITÄÄN.
Edes työn tilaaja ei ole välittänyt, ei ole osannut... EI MITÄÄN
Se on tehty loputtomaksi lypsylehmäksi ja se kertoo kaiken tarpeellisen suomalaisuudesta
Kansan tapa tehdä muuttui aika radikaalisti
hyvästä roskaluokkaan.
NOIN TÄÄLLÄ NYKYÄÄN HOIDETAAN ASIAT- tarkkanäköinen
Kun päästetään ruotsalaiset junailemaan Suoimen valtion rahoittamia hankkeita , käy näin , kyseessä on sabotaasi . Vastuu jää Suomelle. ruotsiin lahjoitetaan rahat, kukaan politiikko eikä yle hiisku sanakaan ruotsalaisten härskistä toiminnasta, MIKSI NÄIN ON?
- Metronominal
Länsimetro on mainio hanke. Saasteeton kulkuväline.
Itäväylällä ei juuri koskaan ole ruuhkia, kun siellä liikkuu metro.
Pieni viivästyminen, sillä ei ole mitään merkitystä, kun laitteisto on käytössä
vielä yli sadan vuoden kuluttua. - 500te_kk_6kk_viive
Luultiin, että koko matka on kalliota. Suunnittelija on laittanut tekniikan tilaan, joka on täytynyt tuplata, laitteita ei voinut asentaa viemärien sekaan, kuten oli suunniteltu, Ilmanvaihdon kanavien tiloja jäi louhimatta, kokonainen asema unohtui kustannuslaskennassa, Niittykummussa.
Metron joka asemalla on eri sähkökilkkeet. johdot uhkaavat sulaa ja muuntajat paukkua, joutuuko espoolaiset sähkösokkihoitoon laitureilla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781