Kitkaturojen suosikkirenkaat jäi ilman pisteitä

TyresAndWheels

TM:n talvirengastestissä ja tuollaisilla rupukumeilla jotkut yrittää ajaa vielä kesälläkin, vaikka asiantuntijat varoittelevat yhtenään niistä vaaroista joita siihen liittyy.

23

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nastatt

      Ne on kitkarenkaat samoin kun huonot kengät niillä ei tee mitään kesällä eikä talvella.

    • Vainparaskelpaa

      Minulla on diesel quattro ja parhaat nastarenkaat. En ikinä vaihtaisi muuhun.

    • Conti_Mental
      • VäärätTuloksetTaasKerran

        Nyt odottelemme että Rotta lakeijoineen tulevat kertomaan miten tutkimukset on väärin tehty, väärissä paikoissa , väärään aikaan, väärien tietojen perusteella sekä väärien henkilöiden toimesta. Lisäksi Vtt on ottanut vastaan lahjuksia joten Suomen valtion omistaman tutkimuslaitoksen tulokset ovat epäkurantteja tarkasteli niitä miten tahansa.


      • huippujätkätkitkoilla

        Tumperot.nastoilla...


      • SäOotNiinÄijä

        Ja toiseksi kovin jäbä vittuilee netissä nimettömänä.


      • näinsemeneevain
        SäOotNiinÄijä kirjoitti:

        Ja toiseksi kovin jäbä vittuilee netissä nimettömänä.

        On varaa..Ropina paljasta tumperon..


      • JaNimiOli
        SäOotNiinÄijä kirjoitti:

        Ja toiseksi kovin jäbä vittuilee netissä nimettömänä.

        Missä sinun nimesi on luettavissa?


      • JaNimiOli kirjoitti:

        Missä sinun nimesi on luettavissa?

        Tässä keskustelunpätkässä on jotain mukavan ironista. Pidän.


      • IlmanIroniaa
        TheRat kirjoitti:

        Tässä keskustelunpätkässä on jotain mukavan ironista. Pidän.

        Pystytkö myös jotain kommentoimaan itse aiheeseen? Kerro miten taas kerran kitka-ja nastarenkaita koskevan testin tulokset eivät ole realistisia.


      • IlmanIroniaa kirjoitti:

        Pystytkö myös jotain kommentoimaan itse aiheeseen? Kerro miten taas kerran kitka-ja nastarenkaita koskevan testin tulokset eivät ole realistisia.

        Eiköhän se ole jo kaikille asiasta kiinnostuneille selvää.

        Sen sijaan tämä ketju, jossa anonyymeillä nikeillä keskustelijat haukkuvat toisiaan koska käyttävät anonyymejä nikkejä, on puhdasta kultaa... :)


      • TheRat kirjoitti:

        Eiköhän se ole jo kaikille asiasta kiinnostuneille selvää.

        Sen sijaan tämä ketju, jossa anonyymeillä nikeillä keskustelijat haukkuvat toisiaan koska käyttävät anonyymejä nikkejä, on puhdasta kultaa... :)

        Tuo on sellaista multinikkimulkerointia parhaimmillaan. Hyvää viihdettä.


      • KerrohanMielipiteesi
        TheRat kirjoitti:

        Eiköhän se ole jo kaikille asiasta kiinnostuneille selvää.

        Sen sijaan tämä ketju, jossa anonyymeillä nikeillä keskustelijat haukkuvat toisiaan koska käyttävät anonyymejä nikkejä, on puhdasta kultaa... :)

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miksi sitten ei tehdä mielestäsi realistisia talvirengastestejä? Ei kukaan eikä mikään testiorganisaatio. Kun kerran olet sitä mieltä, että ne nyt eivät sitä ole.
        Minkä arvelet olevan syynä?


      • KerrohanMielipiteesi kirjoitti:

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miksi sitten ei tehdä mielestäsi realistisia talvirengastestejä? Ei kukaan eikä mikään testiorganisaatio. Kun kerran olet sitä mieltä, että ne nyt eivät sitä ole.
        Minkä arvelet olevan syynä?

        Syitä on kaksi.

        1. Niiden tekeminen on vähintäänkin vaikeaa
        2. Ne eivät olisi myyviä

        TM on tehnyt yhden testin, jossa pistettiin vastakkain käytetyt kitka- ja nastarenkaat (vain yksi malli kumpaakin). Tulos oli selvä voitto kitkalle. Voi todellakin kysyä, mikei tällaista testiä uusita. Tuo ei olisi edes vaikeaa (tulokset ovat tosin edelleen kyseenalaisia), mutta ei kelpaa vertailijoille.


    • ropiskaarauhassa

      Joku apukouluehtojen kanssa pähkäilevä vaipoahousu avaa näitä nastaurpo avauksia ympäri vuoden.

    • Jep_jep_jep
      • Sivu 11.
        Kitkarenkaalla syyllinen 59,5% tapauksista.
        Nastarenkaalla syyllinen 59,5% tapauksista.

        Renkaat ovat yhtä turvalliset tämän mukaan. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kitkoilla ajetaan paljon myös esim. syksyllä ja keväällä talvirengaskauden ulkopuolella. Ne eivät kuitenkaan noissa oloissa ole yhtä hyvät pidoltaan kuin kesärenkaat, joten voisi olettaa onnettomuusmäärien kasvavan tuona aikana. Tästä taas seuraisi, että talvioloissa kitkarengas on turvallisempi* kuin nasta.

        *turvallisempi siinä mielessä, että nastalla ajetaan enemmän kolareita ja kitkoilla ollaan enemmän kolarin kohteena.


      • YksiHuomioUnohtui
        TheRat kirjoitti:

        Sivu 11.
        Kitkarenkaalla syyllinen 59,5% tapauksista.
        Nastarenkaalla syyllinen 59,5% tapauksista.

        Renkaat ovat yhtä turvalliset tämän mukaan. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kitkoilla ajetaan paljon myös esim. syksyllä ja keväällä talvirengaskauden ulkopuolella. Ne eivät kuitenkaan noissa oloissa ole yhtä hyvät pidoltaan kuin kesärenkaat, joten voisi olettaa onnettomuusmäärien kasvavan tuona aikana. Tästä taas seuraisi, että talvioloissa kitkarengas on turvallisempi* kuin nasta.

        *turvallisempi siinä mielessä, että nastalla ajetaan enemmän kolareita ja kitkoilla ollaan enemmän kolarin kohteena.

        Jätit huomiotta sen, että talviliikenteen kokemattomat ja uudet kuljettajat ja itsensä epävarmoiksi tuntevat ajavat lähes poikkeuksetra nastoilla.
        Kitkoilla lähes poikkeuksetta taasen kokeneemmat ja itsevarmemmat. Silti tämä kokemuksen myötä saatu parempi ajotaito ei näy onnettomuusluvuissa.

        Se taasen osoittaa, että nastat ovat turvallisempia kuin kitkat. Ei tarvi olla kummoinen asiantuntija, kun ymmärtää mitä tapahtuisi jos nämäkin epävarmat ja vähemmän taitavat talviautoilijat siirtyisivät kitkoihin.

        Jätän nyt kokonaan pois sen tosiasian, että teiden liukkaus kasvaisi valtavasti, jos nastarenkaat poistuisivat liikenteestä kokonaan. Se lisäisi onnettomuuksia aivan varmasti.
        Tuskin edes suolauksen lisääminen niin paljon, että korvaisi nastarenkaat, olisi mahdollista. Nythän suolaa kylvetään muistaakseni tuollaiset 120.000 tonnia/kausi ja sitä enemmän mitä etelämmässä ollaan. Helsingissä suolaus on kaikkein suurinta.


      • YksiHuomioUnohtui kirjoitti:

        Jätit huomiotta sen, että talviliikenteen kokemattomat ja uudet kuljettajat ja itsensä epävarmoiksi tuntevat ajavat lähes poikkeuksetra nastoilla.
        Kitkoilla lähes poikkeuksetta taasen kokeneemmat ja itsevarmemmat. Silti tämä kokemuksen myötä saatu parempi ajotaito ei näy onnettomuusluvuissa.

        Se taasen osoittaa, että nastat ovat turvallisempia kuin kitkat. Ei tarvi olla kummoinen asiantuntija, kun ymmärtää mitä tapahtuisi jos nämäkin epävarmat ja vähemmän taitavat talviautoilijat siirtyisivät kitkoihin.

        Jätän nyt kokonaan pois sen tosiasian, että teiden liukkaus kasvaisi valtavasti, jos nastarenkaat poistuisivat liikenteestä kokonaan. Se lisäisi onnettomuuksia aivan varmasti.
        Tuskin edes suolauksen lisääminen niin paljon, että korvaisi nastarenkaat, olisi mahdollista. Nythän suolaa kylvetään muistaakseni tuollaiset 120.000 tonnia/kausi ja sitä enemmän mitä etelämmässä ollaan. Helsingissä suolaus on kaikkein suurinta.

        > Kitkoilla lähes poikkeuksetta taasen kokeneemmat ja itsevarmemmat. Silti
        > tämä kokemuksen myötä saatu parempi ajotaito ei näy onnettomuusluvuissa.

        Itse asiassa näkyy. Se mikä tuosta tilastosta puuttuu, on ajetut kilometrit. Niihin kyllä löytää viitteitä, jos viitsii pari tilastoa yhdistää (olen sen kerran täällä tehnyt, en jaksa uudestaan).

        Tuon perusteella selkeästi voidaan todeta, että joko kitkakuskit ovat keskimäärin huomattavasti nastakuskeja parempia, tai kitkarenkaat ovat huomattavasti nastarenkaita turvallisempia. Vaihtoehdot eivä tole toisensa poissulkevia.

        Olisi kiva päästä käsiksi itse dataan, voisi tuonkin ratkaista. Mutta en tiedä, onko oikeaa dataa edes olemassa (lähinnä ajomäärät vuodessa tai osuus ajoneuvoista alueellisesti).


    • pitopoliisi

      "Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, sanoo VTT:n tutkija Juha Luoma."

      Pidon puolesta voisi kuvitella että noin todellakin on. Huonolla kelillä ne onnettomuudet juurikin sattuvat. Nastat ovat kuin vakuutus. Toivotaan ettei koskaan tarvita mutta hyvä olla olemassa.

      • kitkamiesäänettömillä

        Pysy nastoissa tumpelo..


    • QuatroOnParas

      Ajan michelinin nastoilla ja köyhät tulee perästä....vain paras kelpaa mulle.

    • osaavaroa

      Ropina kertoo tumpelosta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe