Olin kerran KYS: lan synnytysosastolla. Kun pakkoraskauden läpikäyminen, raiskauksen seuraksena alkuun päässyttä lasta, yhdeksän kuukautta tuli täyteen ja oli varattu aika sektiota varten. Se koko lyhyt ajanjakso olikin erittäin mielenkiintoista havaittavaa ja koettavaa.
Ensin annettiin lääkkeitä toimenpiteeseen menoa varten. Mutta tukisukkia ei laitettu heti jalkoihin, vaikka se olisi ollut asiaankuuluvaa. Annetut anestesialääkkeet eivät ensin aluksi tepsineet lainkaan. Ilmeisesti selän kohdalta laitetetut aineet eivät sittenkään olleet kohdillaan. Toimenpidehuoneessa työvuorossa ollut anestesialääkäri joutui soittamaan toiselle virkaatekevälle anestesilääkärille, että miten toimia. Joten minuun pumpattiin kaksinkertaiset lääkkeet. Tukisukat sain jalkoihini vasta, kun itse muistin ja havaitsin, että niitä ei oltu minulle laitettu.
Leikkaussalissa kävi hoitohenkilökunnan asenteellisuus erittäin selväksi. Anestesiasta vastannut lääkäri tokaisi mm., että minun reaktiot ovat diagnoosiini nähden ymmärrettävät.
Vaikka olin ilmaissut hoitotahdossani, että saisin lapseni heti synnytyksen jälkeen viereeni, sitä ei annettu tehdä. Minulle sanottiin, että koska olin antamassa lapseni adoptioon, siihen ei suostuttaisi.
Leikkaus meni sinänsä hyvin, paitsi, että pari tikki kiristi vatsan seutua ja poltteli erittäin pahoin.
Silti jo parin päivän päästä synnytyksestä minut pakotettiin kävelemään samaan yhteiseen tilaan, jossa oli muita odottavia äitejä. Kävelepä siinä sitten, kun tikki hiertää ja polttelee ihoa.
Pyydettyäni pari, kolme kertaa syntyneen lapsen luokseni, hoitaja, joka toi hänet luokseni, sanoi, että lapsessa on jotain kynnen aiheuttamia raapimajälkiä. Hän teki tiettäväksi, ja epäili, että minä olen hänelle aiheuttanut. Voin sanoa, että en minä ainakaan niitä hänelle tehnyt. Kuka lieneekään, niin minä se en ainakaan ollut.
Tuli kolmas päivä. Kas kummaa, vaikka olin jo varmaakin yli kymmenen kertaa sanonut ja tehnyt selväksi niin oman kotipaikkani tk: ssa, kuin KYS: ssa, että minun on olosuhteiden pakosta luovutettava syntyvä lapseni adoptioon, niin jostakin todella kummallisesta syystä minun piti osallistua täysin turhaan hoitopalaveriin, jossa oli sosiaalityöntekijä ja jos oikein muistan, niin yleislääketieteen
erikoislääkäri. Koko kyseisen palaverin ajan tunnelma oli erittäin painostava. Ja lääkäri katsoi minua pitkin nenänvarttaan. Hän myöskin sanoi adoptioprosessiin liittyen, että : " Tämä (prosessi) tulee kestämään erittäin pitkään ja kauan. Vihjauksen ymmärtämiseen ei minulta mennyt, kuin se pari, kolme sekuntia. Minulle tehtiin hyvin selväksi, mitkä olisivat seuraukset, jos en kirjoittaisi mitä pikimmin lapsen luovutuspaperit sosiaalipuolen hoidettavaksi.
Osastolla kuulin ohimennen, että minua oltaisiin ilmeisesti siirtämässä toiselle osastolle. Nimittäin psykiatriselle osastolle. Osastolla ja joillekin oli ilmeisesti tullut sellainen käsitys, että kun olin toivonut nähdä viimeisiä kertoja elämässäni lastani, että olisin ollut päätymässä pitämään itselläni lapseni.
Siitä huolimatta, vaikka olin jo vaikka kuinka monta kertaa sanonut, että olen antamassa lapseni pysyvään adoptioon.
Oli erittäin mielenkiintoista huomata ja havaita, millaista on potilaiden kohtelu KYS: ssa. Etenkin, jos sattuu vähänkään olemaan jotakin hoitotaustaa.
KYS: ssa olevasta asenteellisuudesta
19
1687
Vastaukset
- Julkula_calling
Tämä kuulostaa paremminkin olevan Julkulan sairaalan "synnytysosastolta"
- Väärä_aihealue_
Satutäti asialla. Paljon asiavirheitä tuossa tekstissä.
https://keskustelu.suomi24.fi/perhe/raskaus/yleista-raskaudesta
Yhdeksän kuukautta. Jaa kokemuksesi raskausajasta muiden odottavien kanssa.
https://keskustelu.suomi24.fi/perhe/raskaus/synnytys
Keskustele synnytykseen liittyvistä asioista.
https://keskustelu.suomi24.fi/terveys/terveydenhoitopalvelut
Keskustele terveydenhoitopalveluista. - Kys_on_Kuopiossa
Tämä keskustelu kylläkin kylläkin kuuluu kaikella tavalla Kuopion osastolle, koska kyseessä on Pohjois-Savon sairaanhoitopiiriin kuuluvasta ja erittäin hyvin Kuopion alueella oleva yliopistolllinen Keskussairaala.
Eihän epäkohtia ja omaan hoitoon esille tulleista ja koetuista epäoikeudemukaisuuksia saa koskaan tuoda esille?
Niinhän?
Vaikka näin olisi todella käynyt. - Anonyymi
Lautaa pois ovelta ja stibidii ohjausvärssykö prosessia jatkamiseksi
- trobol_area
Teithän ilmiannon! Vai jäikö epähuomiossa tekemättä .
- Saako_kertoa
Joo, kyllä olisi pitänyt. Mutta koska olen aina ollut aivan liian ylikiltti, en sitä tehnyt.
Tässä elämässä on joutunut aika paljon nielemään, kokemaan ja hyväksymään kaikenlaista.
Ja todennäköisesti mitään valitukset ja ilmiannot eivät olisi hyödyttäneet yhtään mitään ja johtaneet yhtään mihinkään.
Koska ainahan virkasektori löytää mitä tahansa syitä oikeuttaakseen omat jopa mielivaltaiset ja kyseenalaiset toiminnat, hoitohenkilökunnan ja lääkäreiden käytöksen, sekä periaatteet.
Joillakin ei tässä maassa, vaikka mitä väitettäisiin, toteudu ainakaan käytännössä mitkään ihmisoikeudet.
Jos joidenkin peruslähtökohta ja asema on terveydenhuollossa on jo alunperin huono ja jos sinuun suhtaudutaan asenteellisesti sen joka sektorilla, niin kohtelu on sen mukaista.
Meillä väitetään sitä, että kansalaisten ihmisoikeustilanne, ihmisoikeudet ja oikeusturva on muuhun maailmaan nähden kaikkien valtioiden keskuudessa siellä ylimmässä topissa.
Se ei ainakaan ole millään tavalla näkynyt terveydenhuoltopalveluissa ja P-Savon Sairaahoitopiirissä. Eikä nimenomaan KYS: ssa. - Ilmianto_tehty
Ilmianto tehty.
- en_ole_robotti_
Ehkäisy unohtui?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/14999828/ilmainen-ehkaisy-kuopion-tytoille--miksi-
Ilmainen ehkäisy kuopion tytöille. MIKSI ?- Anonyymi
Edellä oleva kirjoittaja. Etkö lukenut,että raskaus oli seuraus raiskauksesta? Nostan hattua ja kunnoitan suuresti tätä naista,joka ei murhauttanut lasta silti,vaan synnyttää ja antaa hänet adoptoitavaksi- lapsi saa varmaan hyvän elämän alun tässä kodissa. Onnea ja siunausta äidille tästäkin eteenpäin!
- Anonyymi
Jaksoit kaivaa sitten vanhan viestin esiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolahtiko omaan nilkkaan;lue sieluun. Kun kiihdyit keljuilemaan! Asia ei vanhene koskaan,siis abortti. Varmaan olet odottanut vastaustani tämän yli puoli vuotta,mutta nyt se sait. Lue ja muista asia .ikäsi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolahtiko omaan nilkkaan;lue sieluun. Kun kiihdyit keljuilemaan! Asia ei vanhene koskaan,siis abortti. Varmaan olet odottanut vastaustani tämän yli puoli vuotta,mutta nyt se sait. Lue ja muista asia .ikäsi
- Anonyymi
Tästä asiasta pitäisi saada myös toisen osapuolen eli KYS:n synnytysosaston työntekijöiden näkemys, jotta voisi vähänkään arvioida mitä todella on tapahtunut.
- Anonyymi
Kyllähän nätä asenteellisuuksia on aina paljon terveydenhuollossa. Koska siellä työskentelee ihmisiä, joilla on asenteita, jos jonkinlaisia!
Kerran minulta oli lyöty silmä mustaksi naapurin toimesta. Työskentelin asiakaspalveluammatissa. Koska uskonnonopettajani yläasteella oli kertonut, että kerran hän joutui kaaduttuaan portaissa olemaan sairaslomalla mustan silmän takia, ettei herätä liikaa kysymyksiä oppilaissa, niin pidin luonnollisena, että minäkin haen ja saan nyt sairaslomaa, ettei asiakkaat ihmettele.
Vaan kuinkas kävikään! Kun soitin terveyskeskukseen varatakseni aikaa ja selostin tilnateen, niin puhelimessa ollut henkilö kysyi: "Oliko se mustalainen?". Vähän ihmeteltyäni vastasin "...Eei... Saattoi olla saamelainen (naapurin kotipaikkakunnan perusteella).
Pääsin vastaanotolle. En saanut sairaslomaa, tarjoilijana uskonnollisen yhteisön lounasravin kuulemma voi työskennellä mustan silmän kanssa, mutta opettajana ei. Samoin kuin koulussa, niin siellä ravintolassakin käy sama porukka joka päivä. Ero on vain se, että koulussa "asiakkaat" eli oppilaat keskustelevat sen opettajan kanssa, mistä on tullut se musta silmä, mutta ravintolassa ei keskustella uuden tarjoilijan kanssa vaan jäädään kaikenlaisiin oletuksiin...
Ratkaisin asian niin, että meikkasin mustaan silmään kunnon merirosvolapun naruineen ja kävin sen kanssa pari päivää töissä. Sitten uskovaisten mulkoilun ahdistavuuden takia totesin olevani omalla ilmoituksella poissa koulusta kunnes silmä paranee. Kävin tekemässä teoriaopintoja koulussa ja opettajat suhtautuivat aikaisempaan poissaoloon omalla ilmoituksella, kuin olisin lintsannut. Kuraattori ei myöntänyt eroamista koulusta. Ravintola-alan opinnot päättyi kyllä sitten, kun koulussakin opettajat ja kuraattori oli kesälomalla ja paikalla vain kansliassa sihteeri, sitten ei eroilmoituksen tekemisessä ollut ongelmaa :).'
Idiootteja joutuu sietämään niin kauan, kuin ei asu yksinään jossain Kanadan erämaamökillä, mistä on satakilometriä lentokoneella lähimpään kylään... - Anonyymi
Mitä mt ongelmallisia täällä nostaa vanhoja stooreja?
- AnonyymiUUSI
Vaikka sinua ei mikään liikauttaisikaan niin käyttäytyisit edes somessa ihmisarvoisella tavalla.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois
Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss238165SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!
Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot687249Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen274689Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki2323834Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa
Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman333093Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)
Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.132796Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä1092743Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen
Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.152561"Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa
Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita452441Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!
Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling702423