vesiliiirto

vesiliirtoapukkaa

http://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/vesiliirrossa-olevaa-autoa-ei-voi-ohjata-–-siihen-joutuminen-on-kuitenkin-helppo-välttää/ar-AAslYmL?li=AA8sbb&ocid=spartandhp

asiantuntija aina kehottaa laittamaan paremmat renkaat taakse, itse laitan aina paremmat renkaat eteen, varsinkin kesärenkaat. Syy tähän on se että paremmat renkaat edessä eivät lähde vesiliirtoon ja poistavat veden lähes kokonaan ajouralta johon huonommat takarenkaat tulevat sekunnin murto-osan päästä. Näin ei takapääkään lähde vesiliirtoon.
Mutta kukin tyylillään, minä en sitä muuta asiantuntijan takia, vaan toimin niin kuin itse parhaaksi näen.

8

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trukom

      Samaa mieltä - mistähän se "paremmat taakse"-vouhotus taannoin lähti?? Tajuaahan sen nyt ratissa ja takapuolessaan, kuinka fysiikan lait vaikuttavat!
      Autolla pärjää, jos edes edessä on kohtalainen pito. Siinä on (talvellakin) veto, jarrujen pääpaino ja ohjaus - tottakai etupää on tärkeämpi. Jos edessä on nastat, niin takana menettelee jopa kesäkumit, jos valita pitää.
      Etuvetoauto huonolla keulapidolla on paInajainen!!

    • Perusteluna saattaa olla se, että vaarallisin paikka joutua vesiliirtoon on kaarreajossa, jossa takarenkaat eivät välttämättä kuljekaan eturenkaiden osittain kuivaamalla väylällä, vaan pahimmassa tapauksessa juuri siitä, mihin eturenkaat ovat veden mennessään roiskaisseet.

      Jos auton takapää menettää pitonsa, se alkaa heittäytyä poikittain ja on auton oikaisu ja hallinnassa pitäminen myös paljon vaikeampaa kuin jos etupää luistaa, jolloin yleensä auto vain puskee suoraan.

      Tämä kerrottuna ja tiedossa, täytyy kuitenkin kertoa, että itsekin pyrin pitämään paremmat renkaat etuakselilla. Ollaan vaan varovaisia siellä ulkona. ;)

      • vesiliirtoapukkaa

        joo mutta henkilöauton kyseessä ollen kaarteessakin pyörät menevät käytännössä samaa uraa, ellei nyt ihan alle 10 kmh pihamaalla pyöräytellä ratti ääriasennossa. Jos vauhtia on 80kmh, kaarrekin on jo niin loiva että renkaat menevät samoilla urilla.
        Hyvä, näin äkkiä löydettynä meitä on jo kolme "samanmielistä". odotellaan josko joku laittaisi perustellen vastakkaisen ajatuksen.


    • nhytfc

      Miten kannattaa menetellä, kun huomaa, että pito hävisi.

      • avaaja

        menettely on kyllä oikein selostettu linkissä. Manuaalilla kytkin pohjaan kaasu alas, automaatilla kaasu pois. Eikä mitään äkkiliikkeitä, rauhallinen ohjaus kun pito taas löytyy , niinkauan kuin pitoa ei etupyörissä ole, auto menee suoraan.
        Noin suunnilleen.... tilanteen mukaan, tilanteitahan voi olla vaikka mitä.


      • Kollimaattori

        Nykyautoissa on luistonestot, joten kaasulla ei voi sen enempää oikaista luisua kuin sitä pahentaakaan, eli vesiliirrossa kaasua hiukan hellitetään ja pidetään maltti päällä ohjauspyörän kanssa muistaen, että kun pito palaa etupyöriin etupää haukkaa siihen suuntaan, mihin pyörät osoittavat.

        Mekaanisella, takapyöriin vaikuttavalla käsijarrulla voi myös yrittää kikkailla, mutta se vaatii etukäteisharjoittelua suljetulla liukkaan kelin radalla ja oikein kunnon kovavauhtisessa nelipyöräluisussa kässärilläkin voi lähinnä päättää sen, singahtaako pellolle keula vai kylki edellä. ; )

        Mikään turvavaruste tai neliveto ei kumoa fysiikan lakeja. Olosuhteisiin nähden liian kovalla tilannenopeudella kaarteeseen tultaessa matka jatkuu kaarteen tangentin suuntaisesti äkkipysähdykseen metsään, tolppaan tai vastaantulijan keulaan.


      • avaaja
        Kollimaattori kirjoitti:

        Nykyautoissa on luistonestot, joten kaasulla ei voi sen enempää oikaista luisua kuin sitä pahentaakaan, eli vesiliirrossa kaasua hiukan hellitetään ja pidetään maltti päällä ohjauspyörän kanssa muistaen, että kun pito palaa etupyöriin etupää haukkaa siihen suuntaan, mihin pyörät osoittavat.

        Mekaanisella, takapyöriin vaikuttavalla käsijarrulla voi myös yrittää kikkailla, mutta se vaatii etukäteisharjoittelua suljetulla liukkaan kelin radalla ja oikein kunnon kovavauhtisessa nelipyöräluisussa kässärilläkin voi lähinnä päättää sen, singahtaako pellolle keula vai kylki edellä. ; )

        Mikään turvavaruste tai neliveto ei kumoa fysiikan lakeja. Olosuhteisiin nähden liian kovalla tilannenopeudella kaarteeseen tultaessa matka jatkuu kaarteen tangentin suuntaisesti äkkipysähdykseen metsään, tolppaan tai vastaantulijan keulaan.

        Tuosta tuli mieleen 80 luvun työmatkat, matkan varrella oli yksi kaarre jossa kallistus tehty väärään suuntaan, syksyisin ensimmäisillä liukkailla metsikössä oli useinkin auto. Tällaiset "tiemestarin mokat" on tosi vaarallisia.


    • autot-muuttuu-

      Johtuu varmaan takavetoisista autoista. Ne olivat herkempiä karkaamaan luisuun, jos oli huonommat renkaat takana. Esim. takavetoinen Lada, kevyt peräinen, ilman hiekkasäkkiä kontissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      356
      3175
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      129
      1197
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      953
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe