Mitä ovat enkelit?

Yksi_usko

Mikä on totuus enkeleistä? Onko heitä ja miten he toimivat? Oletko nähnyt enkeleitä?

50

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi_usko
    • pään.vaivaa

      Nainen peittäköön päänsä - enkeleiden tähden.. Onhan enkeleitä. Täällä on paljon nähtävää.

      vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.
      kertoo raamattu

      • Ei.täysin.tosissaan

        Niin, katsos kun moni mies ei muuten huomaa niitä enkeleitä.


      • Yksi_usko

        <<vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.
        kertoo raamattu >>

        Minun Raamatussa ei kyllä tuollaista kohtaa löytynyt. Mutta tuosta pään peittämisestä löytyi tämä kohta Paavalin kirjeestä korinttolaisille. Kuten huomaat, niin jakeissa 14-15,16 selitetään pään peittämistä: "Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi mutta naiselle kunniaksi... Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."

        1 Kor. 11:1-16
        "1 Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta. 2 Kiitän teitä siitä, että aina muistatte ja noudatatte niitä opetuksia, jotka olen välittänyt teille. 3 Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. 4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi*, hän häpäisee päänsä. 5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois. 6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.
        7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. 8 Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, 9 eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia. 10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia. 11 Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista, 12 sillä niin kuin nainen on luotu miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on saanut alkunsa Jumalasta. 13 Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin. 14 Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi 15 mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi. 16 Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."

        Kuten huomasit, niin enkeleistä ei puhuttu mitään.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.
        kertoo raamattu >>

        Minun Raamatussa ei kyllä tuollaista kohtaa löytynyt. Mutta tuosta pään peittämisestä löytyi tämä kohta Paavalin kirjeestä korinttolaisille. Kuten huomaat, niin jakeissa 14-15,16 selitetään pään peittämistä: "Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi mutta naiselle kunniaksi... Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."

        1 Kor. 11:1-16
        "1 Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta. 2 Kiitän teitä siitä, että aina muistatte ja noudatatte niitä opetuksia, jotka olen välittänyt teille. 3 Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. 4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi*, hän häpäisee päänsä. 5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois. 6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.
        7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. 8 Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, 9 eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia. 10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia. 11 Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista, 12 sillä niin kuin nainen on luotu miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on saanut alkunsa Jumalasta. 13 Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin. 14 Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi 15 mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi. 16 Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."

        Kuten huomasit, niin enkeleistä ei puhuttu mitään.

        "Minun Raamatussa ei kyllä tuollaista kohtaa löytynyt. "

        No sinun Raamatustasi ei ole ennenkään löytynyt mitään, paitsi puppua ja huuhaata jotka opit milloin mistäkin videosta.

        Minun Raamatustani tuo kyllä löytyy:
        1 Kor 11:10 "Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden."

        Vaihdapa Raamattua, ota oikein lasit käteen ja osta silmävoidetta.


      • iloinen_naurajaa
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.
        kertoo raamattu >>

        Minun Raamatussa ei kyllä tuollaista kohtaa löytynyt. Mutta tuosta pään peittämisestä löytyi tämä kohta Paavalin kirjeestä korinttolaisille. Kuten huomaat, niin jakeissa 14-15,16 selitetään pään peittämistä: "Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi mutta naiselle kunniaksi... Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."

        1 Kor. 11:1-16
        "1 Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta. 2 Kiitän teitä siitä, että aina muistatte ja noudatatte niitä opetuksia, jotka olen välittänyt teille. 3 Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. 4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi*, hän häpäisee päänsä. 5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois. 6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.
        7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. 8 Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, 9 eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia. 10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia. 11 Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista, 12 sillä niin kuin nainen on luotu miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on saanut alkunsa Jumalasta. 13 Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin. 14 Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi 15 mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi. 16 Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."

        Kuten huomasit, niin enkeleistä ei puhuttu mitään.

        Heh, on kyllä niin sairasta tekstiä Raamatussa taas, mies hallitsee naista hahahahaha :-)))


      • omalehmä
        Exap kirjoitti:

        "Minun Raamatussa ei kyllä tuollaista kohtaa löytynyt. "

        No sinun Raamatustasi ei ole ennenkään löytynyt mitään, paitsi puppua ja huuhaata jotka opit milloin mistäkin videosta.

        Minun Raamatustani tuo kyllä löytyy:
        1 Kor 11:10 "Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden."

        Vaihdapa Raamattua, ota oikein lasit käteen ja osta silmävoidetta.

        P. Paavalin 1 Epistola Korinttilaisille, 11. Luku, jae 10.
        "Sentahden pitää vaimon pitämän voiman päänsä päällä enkelitten tähden."

        Siinä se!


      • Exap
        omalehmä kirjoitti:

        P. Paavalin 1 Epistola Korinttilaisille, 11. Luku, jae 10.
        "Sentahden pitää vaimon pitämän voiman päänsä päällä enkelitten tähden."

        Siinä se!

        Juuri näin. Eli "may the force be with you".
        https://www.youtube.com/watch?v=QsEZLTE7JHE


      • Yksi_usko
        Exap kirjoitti:

        "Minun Raamatussa ei kyllä tuollaista kohtaa löytynyt. "

        No sinun Raamatustasi ei ole ennenkään löytynyt mitään, paitsi puppua ja huuhaata jotka opit milloin mistäkin videosta.

        Minun Raamatustani tuo kyllä löytyy:
        1 Kor 11:10 "Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden."

        Vaihdapa Raamattua, ota oikein lasit käteen ja osta silmävoidetta.

        Olihan se siellä, vieläpä laittamassani kopiossa. :). Jotenkin olin hypännyt tuon jakeen yli. Mutta en kyllä tajua, mitä varten Paavali tuollaista on kirjoittanut Korinttolaisille. Jae ei nyt auennut.


      • adventisti
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.
        kertoo raamattu >>

        Minun Raamatussa ei kyllä tuollaista kohtaa löytynyt. Mutta tuosta pään peittämisestä löytyi tämä kohta Paavalin kirjeestä korinttolaisille. Kuten huomaat, niin jakeissa 14-15,16 selitetään pään peittämistä: "Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi mutta naiselle kunniaksi... Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."

        1 Kor. 11:1-16
        "1 Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta. 2 Kiitän teitä siitä, että aina muistatte ja noudatatte niitä opetuksia, jotka olen välittänyt teille. 3 Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. 4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi*, hän häpäisee päänsä. 5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois. 6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.
        7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. 8 Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, 9 eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia. 10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia. 11 Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista, 12 sillä niin kuin nainen on luotu miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on saanut alkunsa Jumalasta. 13 Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin. 14 Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi 15 mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi. 16 Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."

        Kuten huomasit, niin enkeleistä ei puhuttu mitään.

        Paavali kuitenkin heijastelee oman aikansa kulttuuria ja toimii ehkä tiedostamattaankin sosiaalisesta paineesta. Näillä ohjeilla ei ole mitään tekemistä Jumalan tahdon kanssa ja ne tulee jättää omaan arvoonsa. Suurempi kysymys onkin, että mitkä muut Raamatunkohdat ovat yhtä tarpeettomia? Mitkä muut on keksitty omassa voimassaan sosiaalisesta paineesta?


    • Tyllervi_Lyllerö

      En tiedä. Duracell?

    • NiinEiHajuakaan

      Enkelit on kieroja kuin rinkelit.

      • Yksi_usko

        Vain se 1/3 enkeleistä.


    • Kokemukseni perusteella ovat pintapuolisesti ihmisiä mutta Kristuksen totuus erittäin selvästi esille mutta ihmisen näkökulmasta eivät olevinaan tajuaisi itse sitä . Tietävät mutta kuitenkaan eivät sitä näytä vaikka suorastaan säkenöivät "täydellisyyttä" "puhtautta" jne .

      • Henkiolentoja

        Eivät ole ihmisiä ollenkaan. Enkelit ovat siivellisiä henkiolentoja joilla on valkeat hiukset ja valkea kaapua ja valkeat kasvot ja lpistavat puhdasta valoa. Pääasiassa enkelit elävät ja palvelevat Jumalan hovissa ylhäällä taivaassa ja vain silloin tällöin laskeutuvat siivillään alas maahan tuomaan viestejä ja antamaan ilmestyksiä Jumalan miehille maan päällä. Joskus enkelit eivät jaksa lentää takaisin ylös, silloin he käyttävät tikkaita.


      • Henkiolentoja kirjoitti:

        Eivät ole ihmisiä ollenkaan. Enkelit ovat siivellisiä henkiolentoja joilla on valkeat hiukset ja valkea kaapua ja valkeat kasvot ja lpistavat puhdasta valoa. Pääasiassa enkelit elävät ja palvelevat Jumalan hovissa ylhäällä taivaassa ja vain silloin tällöin laskeutuvat siivillään alas maahan tuomaan viestejä ja antamaan ilmestyksiä Jumalan miehille maan päällä. Joskus enkelit eivät jaksa lentää takaisin ylös, silloin he käyttävät tikkaita.

        Tuo on sinun kokemuksesi.


      • Suunnantarkistus

        Kyllä tikapuita pitkin alaskin pääsee : "- - - maan päälle oli asetettu tikapuut, joiden pää ulottui taivaaseen, ja - - - enkelit kulkivat niitä myöten ylös ja alas" (1 Moos. 28:12).

        Huomaa enkeleiden luonnolliselta vaikuttava kulkusuunta: ylös ja alas, eikä alas ja ylös.


      • Suunnantarkistus kirjoitti:

        Kyllä tikapuita pitkin alaskin pääsee : "- - - maan päälle oli asetettu tikapuut, joiden pää ulottui taivaaseen, ja - - - enkelit kulkivat niitä myöten ylös ja alas" (1 Moos. 28:12).

        Huomaa enkeleiden luonnolliselta vaikuttava kulkusuunta: ylös ja alas, eikä alas ja ylös.

        Jeesus mainitsi Johannes Kastajan olevan enkeli.


      • Suunnantarkistus kirjoitti:

        Kyllä tikapuita pitkin alaskin pääsee : "- - - maan päälle oli asetettu tikapuut, joiden pää ulottui taivaaseen, ja - - - enkelit kulkivat niitä myöten ylös ja alas" (1 Moos. 28:12).

        Huomaa enkeleiden luonnolliselta vaikuttava kulkusuunta: ylös ja alas, eikä alas ja ylös.

        Eli mitä mieltä olet tuosta kirjoittamastasi? Kuinka sinä kokisit tämän ?


    • Cycl0ne

      Tämä aloitus kuuluu Yleistä Kristinusko -palstalle, ei tänne.

      • Yksi_usko

        Meinaatko, etteivät enkelit kuulu adventismiin?


      • Yksi_usko

        Voin samalla vastakin, että ehdottomasti enkelit kuuluvat adventismiin.


    • Cycl0ne

      Ei kuulu. Uskonnot ja uskomukset -palstalta löytyy Enkelit -palsta, sinne voit kirjoitella näistä siivekkäistä olioista.

      Täällä on jokaiselle seurakunnalle, helluntalaisille, luterilaisille, adventisteille sekä katolisille, oma palsta. Adventismi -palsta on juuri sitä varten, että adventismin ydinajatuksista verrattuna muihin ryhmiin voisi keskustella. Näihin ajatuksiin kuuluu sapatti ja Jeesuksen toinen tuleminen. Enkelit eivät ole adventismin ydinkohta. Jos haluat puhua aiheesta yleisesti, tee se vaikka Raamattu palstalla.

      • Yksi_usko

        Tulispa aika tylsäksi, jos pitäis keskustella vain sapatista ja Jeesuksen toisesta tulemisesta.


      • Cycl0ne

        Aika käy ja on käynyt erittäin tylsäksi kun on joutunut kestämään näitä loputtomia jaaritteluja Raamatun juhlista tai muista tällaisista, jotka nimenomaisesti 28 opinkohdissa kumotaan.

        Tämä palsta on sellaisia varten jotka ovat kiinnostuneita tai uteliaita adventismista ja haluaisivat oppia sitä tuntemaan. Sitten joku innokas luterilainen tulee tänne ja löytää liudan höyrypäisiä aloituksia Raamatun juhlista. Mikä pettymys! Jos hän olisi halunnut kyseisestä aiheesta tietää lisää, hän olisi mennyt juutalaisuus - tai Raamattu -palstalle.

        Olet varmasti ollut estämässä monen etsijän päätymistä adventtikirkkoon; jos he ovat lukeneet näitä kiihkomielisiä aloituksiasi niin ovatkin todenneet itselle, "Luulin että adventismi korosti sapattia ja Jeesuksen toista tulemista, mutta he ovat selvästikin enemmän kiinnostuneita enkeleistä tai siitä, tulisiko muuttaa maalle."

        Vaikuttaa siltä, että teet myyräntyötä, kenties olet mormoonikätyri, joka on lähetetty nakertamaan adventismia, kuka tietää?

        Joudun tekemään ilmiannon aloituksiasi kohtaan, juuri näistä syistä. Toivon että opit läksysi ja ettei tarvitse tätä uudelleen mainita.


      • Yksi_usko
        Cycl0ne kirjoitti:

        Aika käy ja on käynyt erittäin tylsäksi kun on joutunut kestämään näitä loputtomia jaaritteluja Raamatun juhlista tai muista tällaisista, jotka nimenomaisesti 28 opinkohdissa kumotaan.

        Tämä palsta on sellaisia varten jotka ovat kiinnostuneita tai uteliaita adventismista ja haluaisivat oppia sitä tuntemaan. Sitten joku innokas luterilainen tulee tänne ja löytää liudan höyrypäisiä aloituksia Raamatun juhlista. Mikä pettymys! Jos hän olisi halunnut kyseisestä aiheesta tietää lisää, hän olisi mennyt juutalaisuus - tai Raamattu -palstalle.

        Olet varmasti ollut estämässä monen etsijän päätymistä adventtikirkkoon; jos he ovat lukeneet näitä kiihkomielisiä aloituksiasi niin ovatkin todenneet itselle, "Luulin että adventismi korosti sapattia ja Jeesuksen toista tulemista, mutta he ovat selvästikin enemmän kiinnostuneita enkeleistä tai siitä, tulisiko muuttaa maalle."

        Vaikuttaa siltä, että teet myyräntyötä, kenties olet mormoonikätyri, joka on lähetetty nakertamaan adventismia, kuka tietää?

        Joudun tekemään ilmiannon aloituksiasi kohtaan, juuri näistä syistä. Toivon että opit läksysi ja ettei tarvitse tätä uudelleen mainita.

        <<Aika käy ja on käynyt erittäin tylsäksi kun on joutunut kestämään näitä loputtomia jaaritteluja Raamatun juhlista tai muista tällaisista, jotka nimenomaisesti 28 opinkohdissa kumotaan. >>

        Näytäppä missä "opinkohdassa" kielletään viettämästä Raamatun juhlia (nimenomaan 7 juhlaa)? Taisit antaa väärän todistuksen, sillä tiedän, että monet adventistit ovat viettäneet pakanajouluakin, eikä sitä ole kielletty missään.

        <<Tämä palsta on sellaisia varten jotka ovat kiinnostuneita tai uteliaita adventismista ja haluaisivat oppia sitä tuntemaan. Sitten joku innokas luterilainen tulee tänne ja löytää liudan höyrypäisiä aloituksia Raamatun juhlista. Mikä pettymys! Jos hän olisi halunnut kyseisestä aiheesta tietää lisää, hän olisi mennyt juutalaisuus - tai Raamattu -palstalle. >>

        No, ensinnäkin olen adventisti, vaikkakin lut. taustainen. Raamatun juhlat ovat uusi asia monelle adventistille, joten luulen että ne kiinnostavat jokaista uskovaista adventistia. En ole suinkaan ainoa adventisti, joka juhlia viettää. On myös kokonaisia adventtiseurakuntia, jotka viettävät juhlia, esim. Hopeaniemen seurakunta, Nummelassa.

        <<Olet varmasti ollut estämässä monen etsijän päätymistä adventtikirkkoon; jos he ovat lukeneet näitä kiihkomielisiä aloituksiasi niin ovatkin todenneet itselle, "Luulin että adventismi korosti sapattia ja Jeesuksen toista tulemista, mutta he ovat selvästikin enemmän kiinnostuneita enkeleistä tai siitä, tulisiko muuttaa maalle." >>

        Minä jos kuka on täällä todistanut ja vastannut sapattikysymyksiin. Olen itsekin muuttanut seurakuntaa juuri sapatin tähden. Nämä syksyn juhlat taas korostavat Jeesuksen toista tulemusta, joten taas annoit väärän käsityksen. Se, että ensimmäisen kerran täällä olo aikanani muistaakseni otin esille enkelit, saa sinut hyppimään seinälle, niin mistä mahtaa johtua. Voisitko todistaa, minkälaisia kokemuksia sinulla on enkeleistä? Vai kiellätkö enkelit kokonaan?

        <<Vaikuttaa siltä, että teet myyräntyötä, kenties olet mormoonikätyri, joka on lähetetty nakertamaan adventismia, kuka tietää? >>

        Höpsis. Mielestäni sinä kirjoituksillasi et ole adventisti.

        <<Joudun tekemään ilmiannon aloituksiasi kohtaan, juuri näistä syistä. Toivon että opit läksysi ja ettei tarvitse tätä uudelleen mainita. >>

        Siitä vain. Juokse jo.


      • Adventtikokelas
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Aika käy ja on käynyt erittäin tylsäksi kun on joutunut kestämään näitä loputtomia jaaritteluja Raamatun juhlista tai muista tällaisista, jotka nimenomaisesti 28 opinkohdissa kumotaan. >>

        Näytäppä missä "opinkohdassa" kielletään viettämästä Raamatun juhlia (nimenomaan 7 juhlaa)? Taisit antaa väärän todistuksen, sillä tiedän, että monet adventistit ovat viettäneet pakanajouluakin, eikä sitä ole kielletty missään.

        <<Tämä palsta on sellaisia varten jotka ovat kiinnostuneita tai uteliaita adventismista ja haluaisivat oppia sitä tuntemaan. Sitten joku innokas luterilainen tulee tänne ja löytää liudan höyrypäisiä aloituksia Raamatun juhlista. Mikä pettymys! Jos hän olisi halunnut kyseisestä aiheesta tietää lisää, hän olisi mennyt juutalaisuus - tai Raamattu -palstalle. >>

        No, ensinnäkin olen adventisti, vaikkakin lut. taustainen. Raamatun juhlat ovat uusi asia monelle adventistille, joten luulen että ne kiinnostavat jokaista uskovaista adventistia. En ole suinkaan ainoa adventisti, joka juhlia viettää. On myös kokonaisia adventtiseurakuntia, jotka viettävät juhlia, esim. Hopeaniemen seurakunta, Nummelassa.

        <<Olet varmasti ollut estämässä monen etsijän päätymistä adventtikirkkoon; jos he ovat lukeneet näitä kiihkomielisiä aloituksiasi niin ovatkin todenneet itselle, "Luulin että adventismi korosti sapattia ja Jeesuksen toista tulemista, mutta he ovat selvästikin enemmän kiinnostuneita enkeleistä tai siitä, tulisiko muuttaa maalle." >>

        Minä jos kuka on täällä todistanut ja vastannut sapattikysymyksiin. Olen itsekin muuttanut seurakuntaa juuri sapatin tähden. Nämä syksyn juhlat taas korostavat Jeesuksen toista tulemusta, joten taas annoit väärän käsityksen. Se, että ensimmäisen kerran täällä olo aikanani muistaakseni otin esille enkelit, saa sinut hyppimään seinälle, niin mistä mahtaa johtua. Voisitko todistaa, minkälaisia kokemuksia sinulla on enkeleistä? Vai kiellätkö enkelit kokonaan?

        <<Vaikuttaa siltä, että teet myyräntyötä, kenties olet mormoonikätyri, joka on lähetetty nakertamaan adventismia, kuka tietää? >>

        Höpsis. Mielestäni sinä kirjoituksillasi et ole adventisti.

        <<Joudun tekemään ilmiannon aloituksiasi kohtaan, juuri näistä syistä. Toivon että opit läksysi ja ettei tarvitse tätä uudelleen mainita. >>

        Siitä vain. Juokse jo.

        Hänhän ei edes ymmärrä, että tää taas hän kiihkoilee...


    • ennoo

      Enno

    • q.v

      Onko enkeleillä ruuansulatusta?
      Käykö ne kakalla?

      • Aistinvarainen

        Enkeleiden ruuansulatuksesta en tiedä, mutta luulisin, että enkeleiden ruoansulatus samoin kuin mikä tahansa muu elintoiminto riippuu kyseisen toiminnon tilannekohtaisesta välttämättömyydestä enkelin tehtävän onnistumisen kannalta. Eihän enkelillä ole edes ruumista, ellei annettu tehtävä juuri sellaista heijastumaa vaadi.


    • Enkelit ovat Jumalan työtovereita ja sanansaattajia. Tälllaisella sanansaattoreissullla olleen enkelin läheinen ystäväni kohtasi muutamia vuosia sitten ja pitkälti sen seurauksena tänne nyt itsekin kirjoittelen.

      • q.v

        Oliko Joseph Smithilla, mormonien uskon perustajalla enkelikokemus vai oliko koko enkeli hänen omaa mielikuvitustaan, ehkäpä jopa keksittyä valhetta? Tai Mohammed ja hänen enkelikokemuksensa?

        Voisi olettaa ihmisten, joilla on kokemuksia vastaavasta pitävän itse niitä tosina mutta ovatko ne oikeasti totta?


      • q.v kirjoitti:

        Oliko Joseph Smithilla, mormonien uskon perustajalla enkelikokemus vai oliko koko enkeli hänen omaa mielikuvitustaan, ehkäpä jopa keksittyä valhetta? Tai Mohammed ja hänen enkelikokemuksensa?

        Voisi olettaa ihmisten, joilla on kokemuksia vastaavasta pitävän itse niitä tosina mutta ovatko ne oikeasti totta?

        No, ainakaan näiden kahden hepun toiminnassa ei näkymyt, että olisivat valkeuden enkelin ohjeita noudattaneet.


      • Aistinvarainen
        q.v kirjoitti:

        Oliko Joseph Smithilla, mormonien uskon perustajalla enkelikokemus vai oliko koko enkeli hänen omaa mielikuvitustaan, ehkäpä jopa keksittyä valhetta? Tai Mohammed ja hänen enkelikokemuksensa?

        Voisi olettaa ihmisten, joilla on kokemuksia vastaavasta pitävän itse niitä tosina mutta ovatko ne oikeasti totta?

        Nimimerkki q.v kysyi, ovatko ihmisten enkelikokemukset oikeasti totta. Vastaisin kysymykseen näin: Jos tosiasioilta edellytetään replikoitavuutta, niin eivät ole. Tosin siinä tapauksessa mikään elämys ei ole totta, eikä tarkemmin ajatellen mikään muukaan kokemus.


      • Adventisti
        Aistinvarainen kirjoitti:

        Nimimerkki q.v kysyi, ovatko ihmisten enkelikokemukset oikeasti totta. Vastaisin kysymykseen näin: Jos tosiasioilta edellytetään replikoitavuutta, niin eivät ole. Tosin siinä tapauksessa mikään elämys ei ole totta, eikä tarkemmin ajatellen mikään muukaan kokemus.

        Se on nyt vaan niin, että jos kokijan mielestä kokemus on todellinen, niin hän on siinä silloin oikeassa. Sinä et voi etkä pysty siitä sanomaan siihen juuta etkä jaata. Sinulla on vain oma kokemuksesi.


    • Kirjakääröt

      Mal.2:7 Biblia (1776). Sillä papin huulet pitää opin kätkemän, että lakia hänen suustansa kysyttäisiin; sillä hän on Herra Zebaotin enkeli.

    • Jobinpostia

      Ps.78:49. Hän lähetti heitä vastaan vihansa hehkun, kiivastuksen, vihastuksen, ja ahdistuksen, parven pahoja enkeleitä.

    • Yksi_usko

      Minä voin kertoa yhden enkelikokemuksen. Tämä tapahtui kun olin nuori. Olin vasta tullut adventistiksi ja vierailemassa sukulaiseni luona, joka kuului Pelastusarmeijaan. Me juttelimme uskostamme ja rukoilimme. Olimme lähellä Jumalaa. Kun lähdin heiltä myöhään, niin rauha oli sydämessäni. Matkalla asunnolleni ylitin tietä. Huomasin, että auto kiihdytti kovaa vauhtia kohti minua. Kävelin rauhassa suojatietä tien yli. Olin lähellä Jumalaa ja ajatuksissa oli tuo siunauksellinen vierailu. Auto pysähtyi kuin seinään juuri ennen minua. Näin kun autossa olevat nuoret olivat kauhuissaan äkkipysähdyksestä. Auton ja minun välillä ei ollut varmaan 5 senttiä. Jatkoin matkaani niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, vaikka "sydän oli itselläkin pompannut kurkkuun". Olin niin luottavaisella mielellä eikä mieleeni tullut juostua pakoon, mikä oli ilmeisesti ollut noiden nuorten tarkoitus. Vaikka en nähnyt enkeliä, niin tiedän, että enkeli pysäytti tuon auton. Vain enkeli voi auton sellaisessa vauhdissa pysäyttää kuin seinään. Minulle ei sattunut mitään. Tuo kokemus on ollut siitä saakka aina mielessä ja tiedän, että missä liikunkin, niin enkeli varjelee minua. Niin myös sinua.

      • adventisti

        Kuvittele mitä kuvittelet. Omaa tyhmyyttäsi et kiihdyttänyt askeleitasi pois auton alta. Tottakai kuskin oli pakko tehdä äkkijarrutus, ettei osuisi sinuun. Kyllä vähäisemmästäkin auton kyytiläiset pelästyisivät.

        Minut sen sijaan kahdesti nosti näkymätön voima pois varmasta vakavasta loukkaantumisesta ellei kuolemasta liikenteessä. Tuttavani taas oli menossa tuntemattoman henkilön luo kylään. Hän ei tiennyt talon miehen olevan väkivaltainen. Tuttuni ei löytänyt talon kuusiaidasta aukkoa, joka siellä oli aivan varmasti olemassa. Jumalan enkeli peitti tuon aukon häneltä, sillä tuo talon mies oli heilunut kirveellä vaimonsa ympärillä.

        Tuttuni, David, oli menossa vessaan jossakin päin Venezuelan sivukadulla, jossa hän tuli yllätetyksi. Ryöstäjä vaati häntä antamaan rahansa tälle. Ryöstäjä oli aseistettu. Yht äkkiä hän katsoi kauhistuneena Davidiä päin. Ei silmiin vaan selvästi hänen päänsä yläpuolelle ja juoksi pelästyneenä karkuun. David sanoi, että enkeli pelasti hänet. Tämä oli hänelle jo toinen kerta hänen lähetystyömatkallaan.

        Kun enkeli oikeasti toimii, sitä ei tarvitse kuvitella.


      • Yksi_usko
        adventisti kirjoitti:

        Kuvittele mitä kuvittelet. Omaa tyhmyyttäsi et kiihdyttänyt askeleitasi pois auton alta. Tottakai kuskin oli pakko tehdä äkkijarrutus, ettei osuisi sinuun. Kyllä vähäisemmästäkin auton kyytiläiset pelästyisivät.

        Minut sen sijaan kahdesti nosti näkymätön voima pois varmasta vakavasta loukkaantumisesta ellei kuolemasta liikenteessä. Tuttavani taas oli menossa tuntemattoman henkilön luo kylään. Hän ei tiennyt talon miehen olevan väkivaltainen. Tuttuni ei löytänyt talon kuusiaidasta aukkoa, joka siellä oli aivan varmasti olemassa. Jumalan enkeli peitti tuon aukon häneltä, sillä tuo talon mies oli heilunut kirveellä vaimonsa ympärillä.

        Tuttuni, David, oli menossa vessaan jossakin päin Venezuelan sivukadulla, jossa hän tuli yllätetyksi. Ryöstäjä vaati häntä antamaan rahansa tälle. Ryöstäjä oli aseistettu. Yht äkkiä hän katsoi kauhistuneena Davidiä päin. Ei silmiin vaan selvästi hänen päänsä yläpuolelle ja juoksi pelästyneenä karkuun. David sanoi, että enkeli pelasti hänet. Tämä oli hänelle jo toinen kerta hänen lähetystyömatkallaan.

        Kun enkeli oikeasti toimii, sitä ei tarvitse kuvitella.

        << Omaa tyhmyyttäsi et kiihdyttänyt askeleitasi pois auton alta. >>

        Eipä tuohon maailman aikaan tullut mieleen, että joku aikoo ajaa juuri minun päälleni.

        <<Kun enkeli oikeasti toimii, sitä ei tarvitse kuvitella.>>

        Miten voit väittää, että jonkun toisen kokemus (tässä tapauksessa ilmeisesti tarkoitit minun kokemusta) olisi kuvittelua? Jumala antaa erilaisia kokemuksia meille, jotka rohkaisevat meitä uskossa. Tämä on minulla yksi kokemus, joka on jäänyt mieleeni ja olen vakuuttunut siirä, että enkeli esti onnettomuuden.


      • q.v
        Yksi_usko kirjoitti:

        << Omaa tyhmyyttäsi et kiihdyttänyt askeleitasi pois auton alta. >>

        Eipä tuohon maailman aikaan tullut mieleen, että joku aikoo ajaa juuri minun päälleni.

        <<Kun enkeli oikeasti toimii, sitä ei tarvitse kuvitella.>>

        Miten voit väittää, että jonkun toisen kokemus (tässä tapauksessa ilmeisesti tarkoitit minun kokemusta) olisi kuvittelua? Jumala antaa erilaisia kokemuksia meille, jotka rohkaisevat meitä uskossa. Tämä on minulla yksi kokemus, joka on jäänyt mieleeni ja olen vakuuttunut siirä, että enkeli esti onnettomuuden.

        Voisiko olla mahdollista, että siinä autossa oli hyvät jarrut niin siksi se pysähtyi ajoissa?

        Luotatko enkelin suojaukseen edelleen niin paljon, että kävelet aina katujen yli katsomatta ympärillesi tai välittämättä liikennevaloista tms.


    • "Mitä ovat enkelit?"

      Satuolentoja ne ovat ja mielikuvituksen tuotosta.
      Samalla viivalla Jahven, Jehovan, Sebaotin, Baalin jne. kanssa.

      • enkuiluita.on

        Hieman suomennan. Enkelit ovat sanansaattajia. Tuossa on eräänlainen sanansaattaja-
        Meidän vain kielellisesti on ymmärrettävä asia, ettei nyt hölmöillä näillä vastauksilla.
        Jos joku sanoo "satuolento" - hän ei ole aivan ajantasalla elämässä.
        Kaikkina aikajakoina on ollut enkeleitä ja on nytkin.
        SE idaalinen sanoma vain on ymmärrettävä ja mitä sillä ajatetaan takaa ja onko se ihmistä ja ihmiskuntaa rakentava.
        Raamatun sanoma on viestinä, "viljellä ja varjella" jos tätä viestintää ei käsitä, niin silloin ollaan tolla toisella tiellä .

        Niinpä niin. Enkeleitä on ja mikä on sanoma. Tosilla se menee yli hilseen ja fb on sitten se tarinan yksi enkeli omaltakodin. vai mitä?


      • piste.i.n.päälle

        Toisaalta, tuo fb- edusti juuri Bushmannin maailmankatsomusta. Kuinka mahtavan kohtikäyvä todellisuus ja se viisaus, mitä hän edustaa ja kun tuo kaveri istuu jakkaralle, oma kruunu päässä, se on piste i.n päälle.

        En paremmin voisi ilmaista- ateistisen maailmankuvan elämää ja lopputulosta ---- siinä viisudessaan, mitä he edustavat tässä maailmankuvassaan.


    • Exap

      "Oletko nähnyt enkeleitä?"

      Joka aamu, herätessäni hänen vierestään. Ja kyllä vaimoni on ihan todellinen.

      • Enekeli.vuoteessa

        Piereskelevä ja hieltä haiseva enkelisi. Makuja on moneksi sanoi koira kun muniaan nuoli.


    • q.v

      Maailmassa tapahtuu epätodennäköisiä asioita. Tarvitseeko näihin asioihin aina olla yliluonnollista selitystä?

      Kun tapahtuu asia, jonka todennäköisyys on yksi miljoonasta ja maailmassa on 7 miljardia ihmistä niin silloin voisi kuvitella näitä "yksi miljoonasta" tapahtuvia asioita tapahtuvan 7000 kertaa päivässä. Harvinaisia asioita tapahtuu, hyviä ja huonoja.

    • Yksi_usko

      Kirjoitan nyt Olli Seppälän kirjasta: Enkeli taivaallinen sanansaattaja, jossa hän kertoo eri suhtautumistavoista koskien enkeleitä. Mihin kategoriaan sinä kuulut?

      1) Enkeleitä ei ole olemassa - koska ei ole keijukaisia ym. ei ole myöskään enkeleitä.
      2) Enkelit ovat kulttuurin kuvastoa - enkelit mahdollisia kulttuuriin kuuluvina vertauskuvina.
      3) Enkelit ovat henkisen maailman hyviä lähettiläitä - enkelit korostavat ihmisen henkistä kasvua.
      4) Enkelit ovat Jumalan luomia todellisuuden sanansaattajia - Jumalan luomia, ei esitetä kritiikkiä.
      5) Enkeli on Jumalan toiminnan vertauskuva - enkeli runollinen kuva, ei konkreettinen olento.

      Minä itse kuulun tietenkin tuohon neloskohtaan. Ihmettelen, miksi tämä paras ja Raamatullisesti oikein kohta ei ole kirjoittajalla viimeisenä, tavallaan kuin "sokerina pohjalla".

      • q.v

        1. Koska enkeleistä, kuten mistäkään muunlaisista yliluonnollisista entiteeteistä ei ole kunnollista todistetta.

        En tiedä, mutta en usko. Olen valmis muuttamaan kantaani asiassa. jos todisteet osoittavat muuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      243
      3552
    2. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      65
      1332
    3. Taasko on ammuskeltu kaupungilla

      Mitä,mitä,mitä??? Tämä ei vetele!
      Kokkola
      38
      1084
    4. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      67
      1046
    5. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      1031
    6. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      990
    7. Mitä muka hyvää kaivatussasi on?

      Kysymys otsikossa
      Ikävä
      42
      799
    8. Onko kaivattusi

      ressukka? Miten on?
      Ikävä
      37
      768
    9. Vuoden loppuun asti kaipaan

      Enkä katso sinä aikana muihin suuntiin. Jos tämä juttu ei etene mihinkään nykyisestä, niin unohdan sinut. En päätä ystäv
      Ikävä
      68
      755
    10. Koko maailma elää valhetta

      Lähestulkoon koko maailma elää valhetta. Tietomme on valhetta, luulomme arvailuja ja pahuus jokaisessa sydämessä, jos ei
      Uskonnot ja uskomukset
      356
      750
    Aihe