Puhutussa suomessa on muutamassa vuodessa tapahtunut
varsin totaalinen joka/mikä-korvautuma. Kukaan ei ole
reagoinut siihen. Mitä mieltä?
"Olemme paikalla, millä murha tehtiin".. pitää olla: "jolla"
"Vierailimme paikoissa, missä Kafka asui." p.o. "joissa"
"keinot, mitkä olivat käytettävissämme", p.o. "jotka".
Ymmärrän, että puhekieli elää , mutta odottaisin
esim. Ylen Ykkösen toimittajilta (ja muilta puheammattilaisilta)
kirjakieltä.
joka/mikä
2
217
Vastaukset
- Kielip
No sitten saat odottaa maailman tappiin, koska kirjakieltä ei voi puhua, ei edes yleisradiossa. Kirjakieltä käytetään kirjoissa.
Kyseessä on varsin vanha väärinkäsitys. Ne, jotka käyttävät mikä-sanaa joka-sanan tilalla, luulevat itse käyttävänsä silloin oikeaa kieltä, kirjakieltä. He ovat ymmärtäneet väärin säännön, jonka mukaan pronominia "mikä" käytetään, kun viitataan lauseeseen. Sääntö on kai usein esitetty niin, että "mikä" viittaa asiaan, ja tämä on jopa tulkittu niin, että sitä pitäisi käyttää aina, kun ei viitata henkilöön! Ks. myös
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/7.9.html#mika
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1942035
- 1331128
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21795- 58786
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34711ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522