hei. Onko kellään samaa ongelmaa kun mulla. Hevoseni on aika viriili, mutta maastossa se suorastaan räjähtää. Käynti vielä menee mutta ravi ja laukka saa se sekoamaan. Muiden kanssa ei voi kuvitellakaan lähtevänsä, koska silloin iskee kisavietti. Joka kerta joudun pysäyttämään puuhun tai ojaan tai vastaavaan. Mulla on kaikki mahdolliset jarrut mukana, granaaneista vahvoihin kuolaimiin. Onkohan tähän mitään ratkaisua olemassa?
maastossa kuumuva hevonen
15
4230
Vastaukset
- mä vaan
hei.
meidän tallilla on hevonen jolla oli samanlainen ongelma. kentällä se vaan oli samanlainen kuin maastossakin. heti ensimmäiseksi pollelle laitettiin laukkakielto. mentiin paljon käyntiä maastossa ja kentällä kun heppa kuunteli hyvin niin siirryttiin pikku hiljaa raviin. liikutuksesta tehtiin monipuolista. käytiin taluttelemassa parikin tuntia, mentiin liinassa yms. silloin vain yksi ratsastaja uskalsi lähteä tällä kyseisellä hepalla maastoon nykyään se onnistuu melkein kaikilta. kuolain muuten vaihdettiin myös hackamoreihin (vain yksi ihminen ratsii niil) mutta tavallisilla kuolaimillaki menee iha mukavasti. toivottavasti oli jotai apua =)- Pallokala
hackamorien kanssa saa olla tarkkana. Ei kokemattomille.
Millaisessa maastossa ratsastat? Leveitä teitä yms peltoja?
Saatko hevosta voltille? Hevosen kokoaminen auttaa myös asiaa ennen laukan nostamista. Vahva kuolain ei aina toimi,vaan auttaa päinvastoin mitä on toivottu.
Suora kumikuolain,aloita sillä. Hevosella on virtaa, jos se niin maastoissa kuumenee. Tee hommia paljon kentällä,käske se samanlaisiin vauhteihin kun se haluaa mennä maastossa. Hevonen pitää saada kuuntelemaan sitä kuka siellä selässä on. Meidän joskus ravurina ollut lv kuumeni myös,jos lenkillä oli mukana VIERAITA hevosia. Vähänkään tuttujen kanssa ei ongelmaa.
Onko hevosesi ex-ravuri? Onko sama ongelma kärryjen kanssa? Ryöstääkö hevonen vai kuumeneeko vaan? - kaikki jarrut käytössä
kiitos neuvosta. niitä en ole vielä kokeillut. Pitääkin kokeilla, olympioilla pärjään jotenkuten mikäli laukkaan erittäin kootusti.
- kaikki jarrut käytössä
Pallokala kirjoitti:
hackamorien kanssa saa olla tarkkana. Ei kokemattomille.
Millaisessa maastossa ratsastat? Leveitä teitä yms peltoja?
Saatko hevosta voltille? Hevosen kokoaminen auttaa myös asiaa ennen laukan nostamista. Vahva kuolain ei aina toimi,vaan auttaa päinvastoin mitä on toivottu.
Suora kumikuolain,aloita sillä. Hevosella on virtaa, jos se niin maastoissa kuumenee. Tee hommia paljon kentällä,käske se samanlaisiin vauhteihin kun se haluaa mennä maastossa. Hevonen pitää saada kuuntelemaan sitä kuka siellä selässä on. Meidän joskus ravurina ollut lv kuumeni myös,jos lenkillä oli mukana VIERAITA hevosia. Vähänkään tuttujen kanssa ei ongelmaa.
Onko hevosesi ex-ravuri? Onko sama ongelma kärryjen kanssa? Ryöstääkö hevonen vai kuumeneeko vaan?Ei ole ex-ravuri vaa ihan täysiveriratsu. kentällä tehdään töitä joka päivä tnnista kahteen. Hevonen ryöstää ja pysähtyy yleensä vasta kun kaatuu tai tulee seinä vastaan. Kerran san voltille pysäytetttyä. Kokoaminen vaikuttaa hevoseeni niin, että alkaa laukata paikallaan ja kuumuu kahta kauheammin. Tässä olisi ainesta laukkaratsuksi.
- CrystalCinnamon
Tota... Ehkei kannattas lähtee maastoon ennenku hallitset hevoses ja jarru oikeesti toimii. Kannattas opettaa sille ensin luotettava pysähdystapa (miten ois kääntöpysähdys) ja muutenki kaikki perustaidot, pysähtymisestä alkaen. Noi kaikki apuvälineet ei kyl ainakaan opeta hevoselle miten sen tulis käyttäytyä, vaan ne voi jopa jossai tapaukses pahentaa tilannetta.
Mulla on hevonen, joka saattaa kans välillä maastossa lähtee laukkaamaa ja lujaa ilman lupaa ja saattaa pukitella välillä myös, mut se tottelee hyvin ja hiljentää puolipidätteillä ja rauhallisella käsittelyllä. Ja mul on aivan tavalliset nivelkuolaimet, ei ees turpahihnaa. Kuitenki aion opettaa sille kääntöpysähdyksen, se on turvallinen ja varma tapa pysähtyä. Noh, tsemppiä sulle ja toivottavasti saat hevosestas ihanan ja kuuliaisen maastokaverin! Onnea yritykseen! :)- kaikki jarrut käytössä
Kyllä tällä hevosella on kokeiltu kaikki pysäytys/käännöstavat. Tämä hallintaongelma on kaikilla jotka maastossa ovat menneet. Itse olen ratsastanut 20 vuotta ja kilpaillut paljon aluetasolla, mielestäni kyse ei ole nyt ratsastustaidon puutteesta, myös muut maastossa em. heviosella käyneet ovat kokeneita ratsastajia eivät mitään pikkutyttöjä. Siksi nyt pyysinkin apua tääkltä, koska edes ammattilaisratsastajista ei ole ollut apua. hevoseni nyt vaan on sen tyylinen ja jos sillä ei käy maastossa meinaa räjähtää käsiin maneesissakin joten pakko on käydä! Ja kyse eiu siis ole siitä että hevonen nyt vaan laukkaisi liian lujaa maastossa! Tämä minun tapaukseni on varmaan aika lailla eri tyylinen kun sinun hevosesi.
- CrystalCinnamon
kaikki jarrut käytössä kirjoitti:
Kyllä tällä hevosella on kokeiltu kaikki pysäytys/käännöstavat. Tämä hallintaongelma on kaikilla jotka maastossa ovat menneet. Itse olen ratsastanut 20 vuotta ja kilpaillut paljon aluetasolla, mielestäni kyse ei ole nyt ratsastustaidon puutteesta, myös muut maastossa em. heviosella käyneet ovat kokeneita ratsastajia eivät mitään pikkutyttöjä. Siksi nyt pyysinkin apua tääkltä, koska edes ammattilaisratsastajista ei ole ollut apua. hevoseni nyt vaan on sen tyylinen ja jos sillä ei käy maastossa meinaa räjähtää käsiin maneesissakin joten pakko on käydä! Ja kyse eiu siis ole siitä että hevonen nyt vaan laukkaisi liian lujaa maastossa! Tämä minun tapaukseni on varmaan aika lailla eri tyylinen kun sinun hevosesi.
Okei okei, anteeks että yritin auttaa...
- satulan kuluttaja
mulla on kanssa yks hevonen joka menee ihan hulluks maastos, se ei edes suostu kulkemaan käyntiä kun se jo pinkaisee hulluun kiitolaukkaan. ei pysy käsissä edes tosi kokeneilla ratsastajilla. tämä hevonen on muutenkin aika kuuma, mutta kentällä ja maneesissa se nyt sentään pysyy käsissä. olen samaa mieltä siitä että kyse ei ole kokemattomuudesta, koska itse olen ratsastanut n. 17 vuotta ja minulla on 5 omaa hevosta! olen kanssa kokeillut kaikkia mahdollisia kuolaimia pidätteitä jne. mikään ei auta. kaipaisin kipeästi apua!
- voltti
mitä jos tekisit ihan vaan voltteja ja kiemuroita käynnissä??samoja menisit kentälläkii niin pitkään et varmasti kääntyy!!!tai sitten jos vain voit,niin anna palaa!!!!menet niin pitkälle kuin vain voit,vaikka oiskii jo ratsultas kunto loppunu aikoja sitten!!!jos kerran heppas määrää millon spurtataan,niin sä vasta lopetat sen!!!
ja siten ois vähä rauhallisempi konstikii...(en kyl tii autaako mikään näistä...ehottelempa vaan...)menet taluttelemaan hepoos rankan treenin jälkeen kentältä maastoon.kantsii varmaan ottaa juoksutus liina,et ainakii on sitten varaa löysätäkii.ja kaveri vaan mukaan toisen liinan kaa,ihan vaan varmuiden vuoksi...taluttelet niin pitkään maastos,ensin ilman satulaa,et heppas jo melkein tylsistyy siihen.sitten vasta voisit ehkä laittaa jo satulankin selkään,siitä polle varmaan jo piristyy!!!mutta taas kävelet maastos niin pitkään hepalla satula selässä et se kyllästyy.etköhän sä joskus pääse vielä sen selkäänkin,kaveri liinasta taluttamassa.tsemppii heppas kaa!!!!! - rapu1981
Käyntiä, käyntiä, käyntiä, pitkiä käynti lenkkejä jolloin hevosesi toivottavasti lakkaa odottamasta ravia tai laukkaa ja tällöin rauhoittuu..ainakin toivottavasti.
Tämä auttoi oman hevoseni kohdalla mutta ei välttämättä sinun hevosesi kanssa mutta kerroinpa nyt kuitenkin. - valveuni1
Mene maastoon vitutusmoodilla ;)
Heti jos alkaa pelleillä, ratsasta pikkuvoltille ja _vaadi_ koottua ravia.
Tuo ainakin auttaa oman ratsuni kanssa, turhat hörhöilyt loppuvat (silloin tällöin kotimatkalla alkaa testailla kuka päättää kaasuista ja jarruista..)
Jos ryöstää, ota jostain kiinni (esim satulasta) ja ohjat toiseen käteen ja vetäset niiin lujaa kuin lähtee. Kyl varmaa tajuaa et joku on siellä selässä.. Jos ei auta niin ota toisen kuolaimen vierestä kiinni ja vedä pää sivulle, ei varmana kauaa tykkää mennä täyzii linkussa..
Toivottavasti näistä voi olla jollekulle apua Voisin taas kertoo pitkän tarinan omastani jolla oli suunnilleen sama ongelma, mutta lyhyesti sanottuna: jos hevosesi on hankala kentälläkin, juoksuta se ennen ratsastusta, mielellään irrallaan jos mahdollista. Silloin se saa purettua pahimmat paineensa ennen kuin nouset sen selkään. Ratsasta sitten hevosesi kunnolla hikeen ennen kuin lähdet maastoon. Vasta kun se on rauhallinen aitojen sisällä, voit lähteä muualle. Silloin se on purkanut ylimääräisen energiansa jo kentällä ja todennäköisesti on rauhallisempi maastossakin. Jos maastoilet harvemmin, se voi riehaantua senkin takia että on niin innoissaan vaihtelusta ettei oikein malta ottaa iisisti, mutta "väsyneenä" se luultavasti on silti hallittavissa. Jos alat maastoilla useammin ja väsytät sen aina ennen maastoon lähtöä, se rauhoittuu ja uskallat antaa sen juosta enemmän mikä taas rauhoittaa sitä lisää.
Ajan mittaan se oppii, että rauhallisella käyttäytymisellä se saa juosta enemmän, kun taas riehumalla matka ei etene. MUTTA: jos tuntuu ettei hevonen halua juosta, ei kannata pakottaa, ettei maastoilusta tule sille epämiellyttävää.
Kun maastoilu yksin sujuu, ota mukaan rauhallinen ratsukko ja lähde ihan vain kävelylle. Jos hevonen pysyy rauhallisena, kokeile ravia. Jos käy hankalaksi, niin takaisin käyntiin. Kun ravi alkaa sujua kunnolla, niin sitten sama kuvio laukan kanssa. Kun maastossa on mukavaa yhden ratsukon kanssa, voi mukaan ottaa toisenkin, ja taas samat kuviot uudestaan.
En väitä että nämä keinot toimisivat kaikilla, mutta meillä toimi. Pehmeä kumikuolain eikä mitään lisävarusteita, ja hyvin pysyy käsissä. (kyseinen heppa on ollut mulla nyt jo yli 20v)
Tuo mitä Rapu sanoi, toimii joillakin, mutta meillä ei tehonnut.
Mietin myös, mitä syötät hevosellesi? Jos annat kauraa tms, jätä ne kokonaan pois tai vähennä reilusti. Esim kaura on kaikesta huolimatta väkirehu josta saa hurjasti energiaa. Useimmat hevoset eivät sitä välttämättä tarvitse, ja sinun heppasi kuulostaa riittävän energiseltä pärjätäkseen mainiosti ilmankin. Jätä ylimääräiset pöperöt pois ja anna pelkkää heinää. Kivennäiset yms (jos sellaisia sille syötät) voit sekoittaa vaikka omenan palasiin.
Vaikka varmaan tiedätkin kun olet niin kauan hevosten kanssa pelannut.
Toivottavasti jonkun meistä neuvoista on apua. :)- ...
Itsellä auttoivat pitkät käyntilenkit ja etten laukannut ollenkaan kotiinpäin enkä edes ravannut ja laukkasin alkuun vain ylämäkiä.
heti jos rupesi kuumumaan niin rauhoitin käyntiin ja tein pysähdyksiä esim. 4 metrin välein, avotaivutusta, väistöjä yms.
Oma mielentila mahdollisimman rauhallinen.. sellainen hohhoijakkaa...
Se auttoi myös, että tein maastakäsin harjoituksia. Hevonen rupesi kunniottamaan minua enemmän myös selästä käsin.
Vähensin myös kauroja. - santtu791
Mulla kanssa sama ongelma toki hevonen ex-ravuri ja jarrut hukassa varsinkin maastossa.. Kentällä kun pidättää jää hiipimään eli ei pysähdy maastakäsin ei mitään ongelmaa auttakaa muakin mitä voisin tehä suussa normi kolmipala
- Joku tyttö
Siis en jaksanut kaikkia kommentteja lukea eli en tiedä onko tämä ollut jo täällä. mutta muutama asia mit kannattaa kokeilla:
- jos on joku pitkä tie niin anna palaa vaan ja vielä vähän lujempaa mitä heppa haluis mennnä että väsähtää vähän, sen jälkeen luultavasti kuuntelisi paremmin
- laita sillle paino suojat jalkoihin se khittää lihaksikstoa ja tekee treenistä raskaamman ehkä hevonen kuuntelee paremmin kun on vähän raskaampaa ilman ryöstämistäkin
- joksuta heppaa kovassa vauhdiss/anna purkaa enrgiaa liinassa niin että on hieman jo väsynyt maastossa,
- mene jotain uusia reittejä ja tälleen niin hevosella on myös jännittävää
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684461Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D993981- 523512
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul272756Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!252562Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562433- 462324
- 391907
- 471898
- 301646