Toisessa ketjussa todettiin melko loukkaavasti
"Kukaan itseään arvostava hehkeä morsian ei tyydy siviilivihkimiseen ruokiksella vaan haluaa kunnon häät. Kirkkohäät."
Mitähän epäkunnollista oli esimerkiksi minun häissäni?
Tekstissä oli myös tosi väite: "Siviilivihkiminen ruokiksella on enemmänkin toisella kierroksella olevien uusioperheiden vanhempien ratkaisu juhlistaa suhdetta pienellä budjetilla - -".
Budjeteista en tiedä, mutta isompi osa 1. avioliitoista solmitaan kirkollisesti kuin 2. liitoista. Joskus vuosia sitten olen nähnyt tästä lukujakin, ja jo silloin myös 1. liiton osalta siviilivihkimisten suosio kasvoi.
Onko tästä tuoreempia lukuja?
Kirkollisten vihkimisten määrästä
3
<50
Vastaukset
- käytännönkokemuksia
Luvuista en tiedä, mutta kyllähän erittäin moni nykyisin valitsee siviilivihkimisen, koska ajatus papista puhumassa uskonnosta, johon ei oikeastaan itse mitenkään sitoudu, ja vieraiden virsien veisuusta ei tunnu mitenkään mielekkäältä. Vihkipaikan ja seremonian sisällön voi valita paljon vapaammin. Varakkuus ja häiden suuruun/pienuus ei omien, toki rajallisten kokemusten perusteella vaikuta vihkitavan valintaan - olen ollut mm. melko suurisssa häissä, joissa siviilivihkiminen, ja toisaalta hyvin pienimuotoisissa kirkkohäissä.
Tietenkin on myös näitä "siviilivihkiminen ruokiksella" tavan valitsevia, ja pari tällaistakin pariskuntaa tunnen. Heillä syynä tähän on ollut se, että ovat halunneet hoitaa juriikan erikseen, ja juhlat erikseen eikä erityistä syytä juridisen seremonian ja avioliiton juhlistamisen yhdistämiseen ole ollut.Nostan tämän, kun aiheesta tuli uutta keskustelua.
Tosiaan ilmeisesti yhä useampi erottaa juridiikan ja juhlat. Onhan toki perinteisestikin ollut ensin vihkiminen ja sitten häät, ts. kirkko-osuus eräänlainen esinäytös itse tapahtumalle.- Humanistisest
Siviilivihkimiaen toimittajan saa myös hääjuhlapaikalle. Jos saa. Vapaita vihkijöitä lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2064235- 1862229
- 611410
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961151- 1221039
- 70985
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?94960Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a127931- 102897
Kuvaile kaivattuasi
kolmella adjektiivilla ja kolmella emojilla. Pidetään ketju asiallisena kiitos. 😁54845