osata venäjää, kuin ruotsia, sanoo persujen Immonen. Hän toivookin että kielikokeilun myötä vähitellen pakkoruotsi poistuu, ja kaikki saavat vapaasti valita mitä kieliä lukevat.
No eihän pakkoruotsi kuulu tähän päivään, kuka sitä ruotsia lieksassakaan tarvitsee.
Itä-Suomessa paljon hyödyllisempää
32
198
Vastaukset
- pakkosuomea
Ei aloittajan ole mikään pakko puhua ruotsia, varsinkaan kun ei osaa sitä sanaakaan. Minä tarvitsen ruotsia kun luen ruotsinkielistä kirjallisuutta. Kukaan ei minua siihen pakota, joten se ei ole pakkoruotsia.
Suomen kouluissa pitäisi opettaa pakkosuomea. Tälläkin palstalla näkee, etteivät monet ole oppineet kirjoittamaan suomen kieltä edes välttävästi. Äidinkielen tunnit lienevät jääneet käymättä.- näinpäin.myös
Pakkosuomi ruotsinkielisille olisi tasa-arvoinen juttu.
- oletko-tyhmä
Aika typerä kommentti, jossa väheksytään aloittajan kielitaitoa tietämättä siitä yhtään mitään. Ja jokainen voi opiskella ruotsia, jos tuntee että se häntä hyödyttää. Mutta kouluissa on pakollinen ruotsi joka on täysin turha asia nykyään, kun vielä tiedetään että pakkoruotsista huolimatta suurin osa ei sitä osaa eikä tarvitse.
- selvähän.tuo.on
oletko-tyhmä kirjoitti:
Aika typerä kommentti, jossa väheksytään aloittajan kielitaitoa tietämättä siitä yhtään mitään. Ja jokainen voi opiskella ruotsia, jos tuntee että se häntä hyödyttää. Mutta kouluissa on pakollinen ruotsi joka on täysin turha asia nykyään, kun vielä tiedetään että pakkoruotsista huolimatta suurin osa ei sitä osaa eikä tarvitse.
Tiedossahan on, että ne jotka vastustavat ruotsin kielen opetusta, eivät ole sitä koskaan opiskelleet. Ruotsin kielen taitajat eivät vastusta ruotsin opiskelua.
- shhfhfdhd
selvähän.tuo.on kirjoitti:
Tiedossahan on, että ne jotka vastustavat ruotsin kielen opetusta, eivät ole sitä koskaan opiskelleet. Ruotsin kielen taitajat eivät vastusta ruotsin opiskelua.
Tyhmyys paistaa taas. Esim. minä sattumoisin osaan ruotsia, mutta vastustan pakkoruotsia. Kouluissa on kaikkien siis luettava ruotsia pakolla, ja se on väärin. Ruotsiahan saa jokainen opiskella halutessaan, mutta pakolla se ei toimi.
- pakko-pois
shhfhfdhd kirjoitti:
Tyhmyys paistaa taas. Esim. minä sattumoisin osaan ruotsia, mutta vastustan pakkoruotsia. Kouluissa on kaikkien siis luettava ruotsia pakolla, ja se on väärin. Ruotsiahan saa jokainen opiskella halutessaan, mutta pakolla se ei toimi.
Vapaaehtoispohjalta tehtävä opiskelu motivoi ihan eri tavalla, kuin pakolla.
- on.ne.sellasia
shhfhfdhd kirjoitti:
Katsos nämä "pakkoruotsittajat" ovat aika tyhmiä.
- CatFromTheMoon
Minusta kouluissa pitäisi opetta englantia !
- äidinkieli.tärkein
Tärkeintä on kuitenkin äidinkielen opetus ja sen oppiminen. Sitä tarvitaan myös vieraiden kielten opiskeluun, kun käydään läpi vieraan kielen kieliopillisia termejä. Ensimmäinen vieras kieli voisi olla englanti.
- fakta.homma
RKP on taustavoimiensa tuella vuosikymmenet korruptoinut eduskunnan enemmistön suomenkielisten oikeuksia polkevan kielipolitiikkansa kannalle. Tuorein esimerkki on kansalliskielistrategia, joka palvelee vain muutenkin etuoikeutetun ruotsinkielisen vähemmistön tarkoitusperiä suomenkielisten perustuslailliset oikeudet tyystin sivuuttaen.
Ei pidä aliarvioida saksan, ranskan ja monen muun kielen merkitystä tulevaisuudessa.
- huono.homma
Saksaa puhuu äidinkielenään reilut sata miljoonaa kansalaista, mutta kouluissamme se on ”harvinainen” kieli. Näin siitä huolimatta, että Saksa on tärkein kauppakumppanimme.
huono.homma kirjoitti:
Saksaa puhuu äidinkielenään reilut sata miljoonaa kansalaista, mutta kouluissamme se on ”harvinainen” kieli. Näin siitä huolimatta, että Saksa on tärkein kauppakumppanimme.
Totta puhut.
Lieksan yhteislyseossa minun ensimmäinen vieras kieleni oli saksa, jonka opiskelu aloitettiin toisella luokalla. Saksan ja englannin lukijoita oli tuolloin yhtä paljon. Englanti tuli mukaan vasta lukiossa. En ole katunut kielivalintaani. Saksaa olen tarvinnut siinä missä englantiakin. Venäjää opiskelin työn ohessa ja siitäkin on ollut hyötyä vieraillessani entisessä Neuvostoliitossa ja myöhemmin Venäjällä sekä työmatkoilla että vapaa-aikanani. Venäjän kielen opettajani oli Suomessa asuva ja työskentelevä syntyperäinen Neuvostoliitossa syntynyt Venäjän kaksoinkansalainen.
Minä olen tarvinnut eniten ruotsia, venäjää ja englantia, jonkin verran jotain muitakin kieliä, mutta vähemmän. Lyseossa noista opettelin vain ruotsia ja englantia.
- just.joo
Menestyäkseen Suomi tarvitsee tulevaisuuteen suuntautuvan kansallisen kielistrategian, jolla turvataan monipuolinen kielitarjonta ja nostetaan siten osaamistasoa maailman valtakielissä. Osana kielistrategiaa suomen kieli tulee määrätä maan ainoaksi viralliseksi kieleksi, tämä on ainoa järkevä teko.
Väheksymättä espanjan kieltä jota puhutaan myös laajalti. Käydessäni Etelä Amerikassa oli tyttärestäni, joka valmistuu Espanjan kielen opettajaksi, suurta apua matkallani. Häneltä sujuu myös Portugalin kieli.
Kyllä todella espanja ja portugali ovat hyvin tärkeitä.
Niitä puhuvissa asuu valtavasti ostopotentiaalia, joten vientipohjaa löytyisi.
- bdgnggjhathg
Somaliankieli on myös tarpeellinen, että tajuamme mitä he vaativat meiltä, koska olemme heidän palvelijoitaan!
- ymmärryskielestä
arabiaa puhuu äidinkielenään yli 300 miljoonaa, sen pitäisi olla valinnainen, että
edes joku ymmärtää kun seuraava huutaa kun juoksee amokkia turun tai helsingin kaduilla. - jallajalllaaaaaa
Taikaseinän tekstityksen voisi vaihtaa arabian kieliseksi! Samoin kelan sivut!
- Kaksikielinenmaa
On kummallista, että jatkuvasti tällä palstalla keuhkotaan venäjän tai ruotsin kielestä ja niiden tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta. Näyttää siltä, että kaikista äänekkäimmillä näyttää olevan kielikiihkon polttoaineena muu kuin perusteltu näkemys ruotsin tai venäjän kielen oppimisen tärkeydestä. Itä-suomalaiset voivat opiskella vaikka tonttujen kieltä, mutta tosiasia on, että ruotsia osaavilla on monin verroin helpompaa oppia ja ymmärtää esim. saksaa puhumattakaan muita Pohjoismaissa puhuttuja kieliä. Suomi on kaksikielinen maa ja toinen virallinen kieli on ruotsi. Onneksi.
- turha.kieli
Todellisuudessa Suomi ei ole kaksikielinen maa muuta kuin paperilla, mantereen alle 5% ruotsinkielinen vähemmistö ei tee mistään maasta kaksikielistä.
Ruotsin kielen asema Suomessa on jo romahtanut, ja se on auttamattomasti jäämässä muiden kielten jalkoihin täällä, varsinkin englannin. Ja ahvenanmaalaiset ovat kovasti sitä mieltä, että ruotsin kieltä ei enää mikään pelasta mantereella, olen samaa mieltä sillä hurrien määrä laskee tasaisesti. - ihan.pelleilyä
turha.kieli kirjoitti:
Todellisuudessa Suomi ei ole kaksikielinen maa muuta kuin paperilla, mantereen alle 5% ruotsinkielinen vähemmistö ei tee mistään maasta kaksikielistä.
Ruotsin kielen asema Suomessa on jo romahtanut, ja se on auttamattomasti jäämässä muiden kielten jalkoihin täällä, varsinkin englannin. Ja ahvenanmaalaiset ovat kovasti sitä mieltä, että ruotsin kieltä ei enää mikään pelasta mantereella, olen samaa mieltä sillä hurrien määrä laskee tasaisesti.Todellinen syy pakkoruotsiin on, että ruotsin asema ei saa heiketä ja RKP tekee kaikkensa ettei se heikkenisi. Mitä heikommassa hapessa ruotsin kieli on, sitä enemmän pyrkii RKP sitä tyrkyttämään/vaatimaan suomenkielisille.
- sopii.miettiä
Mitenkähän lienen tullut toimeen 64 vuotta osaamatta ruotsinkieltä?
- eikö.edes.ruotsia
Minäkin aikoinani ihmettelin kun Pankakosken tehtaalla oli hyvin paljon kouluja käymättömiä työntekijöitä. Kehuivat vielä yli 50 vuotta kestänyttä työuraansa. Nykyään ei täysin sivistymätön ja kouluttautumaton pankakoskelainenkaan pääse minkäänlaisiin töihin. Oppimattomuus ei ole enää mikään ylpeilyn aihe. Sivistystason alhaisuuden huomaa pihamaalla seisovasta uudesta japanilaisesta autosta huolimatta.
- varttiryssiäovat
Lieksalaiset ovat muutenkin varttiryssiä, joten venäjä voisi olla paikkakunnalla virallinen kieli.
- ketäs.kirveli
Mitä sääntöjen vastaista oli viestissäni jossa totesin, että jos osaa ruotsia ja muita kieliä, niin voi akatemisesti ja sivistyneesti olla työttömänä? Ei tarvitse olla silleen brutaalisti ja vulgaaristi olla kuin työläinen työttömänä? Ja paikkansa pitää että ruotsia solkkaamalla saa paremmin töitä,,ainakin lieksassa!
- oikea-suunta
Ahvenanmaan separatistipuolueen johtaja Axel Jonsson sanoo, että Suomesta on tulossa käytännössä yksikielinen maa ja yhä harvempi suomalainen osaa ruotsia.
Näin se menee ja pitääkin mennä.- sen.vanhana.taitaa
Minä en aio opetella pois oppimaani ruotsia.
- Bestatittare.paskakokkar
Ei kunnon ruotsinkielessä mitään ole, mutta se siansaksa mitä rannikolla puhuvat on karseeta! Suomenkielen sanoja puolet seassa kun ei osata kunnolla ruotsia!
- faktaa.vaan
No tuossa olet oikeassa, eivät siellä aina ymmärrä edes toisiaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1561581Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli551258Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva1821023Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi51996Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus76958Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e36899- 57831
Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy206824Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0
Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali153793Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze110773