uskoa mahdottomaan sattumaan. On aivan sama, jos kuvitellaan sveitsiläisen kellon
valmistuvan itsekseen. Universumi on paljon monimutkaisempi kuin kello, mutta ateismissa
ei ajatella asioita näin vertauskuvallisesti. Ateismi vaatii siksi aivan poikkeuksellista uskomusta
sattumisen sarjaan ja siksi se menee lähinnä myytiksi. On turhauttavaa varmasti kirjoittaa päivät pitkät uskontojen lieveilmiöistä, mistä ateistit lataavat virtaa. Kuitenkin itse totuus jää vähemmälle huomiolle. Ateistit keskittyvät epäolennaisiin asioihin ja he tekevät tietoisesti hallaa ihmisille yrittäessään tyhjentää kirkon, koska heidän "olionsa" ei ole näyttäytynyt ateisteille.
Ateismi vaatii liikaa
11
91
Vastaukset
- Epäjumalienkieltäjä
Miksi sattumalta olemassa oleva Jumala on sinusta uskottava?
- AteismiOnIISIÄ
Ei ole!
Sveitsiläisessä kellossa on varmaan satoja osia, universumissa ei o ku tasan 17 osaa! ;) :D ( jotain mikä liittyy painovoimaan) Joten: Universumi on siiis huomattavasti helpompi koota kuin sveitsiläinen kello! Ja sen "rattaatkin" pysyvät ihan itse paikallaan toisiinsa vaikuttavien vuorovaikutustensa avulla, joten siinäkin mielessä itse asennus on varsin iisi homma! Mä voin mitjottaa sulle tähän maailmankaikkeuden reseptin, niin eti sä sillä aikaa sveitsiläisen kellon kasausohjeet ja tarvikelista, niin verrataan sitten?
Kuinka tehdä oma maailmankaikkeus:
Tarvikkeet:
Maailmankaikkeuden massan verran alkeishiukkasia.
(pssst! Nyt fyysikot hiljaa!)
1 tyhjä avaruus (mielellään sellanen laajeneva malli)
Valmistusohje:
Paiskataan alkeishiukkaset tyhjään avaruuteen.
Voilà!
Valmista tuli! - kakkarainen
Uskominen näkymättömään jumalaolentoon, joka taikoi kaiken esiin vaatii käsittämättömän määrän älyllistä laiskuutta.
Seuraavaksi otapa aiheeksesi esim. jumbojetti.
- toinenlähestymistapa
Olen lähestynyt asiaa taolaisuuden kautta. Mahdollisesti personoivaa jumala- käsitettä ei ole ollenkaan. Jumala-käsite saattaa sekoittaa etsijää. Sitä ei verrata Jumalaan eikä jumaliin. Taoa ei määritellä, mutta siihen voidaan viitata, jotta se voidaan oivaltaa. Viittausten tarkoitus on aikaansaada kokemus siitä.
Esim. ex tempore seuraavat viittaukset: "jos koetat tarttua siihen, se valuu kuin hienoin hiekka sormiesi välistä"
"Se on kaikkialla, mikään ei ole ilman sitä"
"Se ei ole koskaan syntynyt, eikä se kuole"
"Se on hienovireisempi kuin hienoin ruusun tuoksu, äärimmäisen haastava havaita mutta silti yksinkertaisin asia mitä voi olla" "Ateismi vaatii liikaa"
On kyllä huomattu, ettei se kaikille sovi. Onhan paljon helpompi kuvitella, että kaikella on jokin yliluonnollinen duunaaja, kuin miettiä mihin kaikkeen kosminen evoluutio voi johtaa.- röökiäijä
"On kyllä huomattu, ettei se kaikille sovi."
Tätä voikin verrata vaikkapa "mistä lapset tulevat" dilemmaan. Tietyn ikäiselle ja niin ollen tietyn tasoisen käsityskyvyn omaavalle on vaan helpommin miellettävä selitys, että haikara tuo ne. Sen sijaan, että käsittäisi miten iskä laittaa pippelin äiskän pimppiin ja sieltä tulee sellaisia pikkuruisia siittiöitä, joita ei edes näe ilman mikroskooppia ja niistä yksi sitten menee äiskän munasoluun jne jne jne...
Kun on sillä (Mark) 5- vuotiaan tasolla ajattelussaan, niin helpoin käsitettävä on sellainen selitys, että joku mahtava olento teki simsalabim jotakin, koska tahtoi...
- KHL22
"ATEISMI VAATII LIIKAA uskoa mahdottomaan sattumaan. On aivan sama, jos kuvitellaan sveitsiläisen kellon valmistuvan itsekseen.
Universumi on paljon monimutkaisempi kuin kello, mutta ateismissa
ei ajatella asioita näin vertauskuvallisesti. Ateismi vaatii siksi aivan poikkeuksellista uskomusta"
==================0
Näin on. Ajatteleppas ateisti, että olisit asunut koko ikäsi autiolla saarella ja pääsisit sieltä nykyaikaisen sivilisaation pariin. Näkisit rakennustyömaalla rälläkälla rautaa katkaisevan duunarin, ja katkaisulaikan vinhasti pyöriessä siitä lentäisi ilmoille kipunoita. Rakennusmies vetäisisi taskustaan älypuhelimen ja sanoisi sinulle, että tämä sai alkunsa yhdestä tällaisesta rälläkän alkuunpanemasta alkukipunasta ja kehittyi itsestään ilman kenenkään mitään tekemättä tällaiseksi älypuhelimeksi.
Uskoisitko - no et tietenkään. Mutta nielaiset kuitenkin ateistiset valheet.Jos se raksaukko sanoo sinulle että jumala teki tämän puhelimen niin sen sinä nielaiset karvoineen päivineen. Ja röyhtäiset päälle vielä kiitosrukouksen.
Kuvitellaanpa tilanne jossa pieni lumipallo on lähtenyt vuoren laelta pyörimään alas ja kasvanut matkallaan koko ajan. Ja on vieläkin matkalla alaspäin.
Ateisti näkee että tuolta se pallo lähti, tuota uraa se on tullut alas ja tuonne päin se on menossa.
Kretuliinin mielestä jumala pudotti hemmetin moisen lumipallon alarinteeseen, pallo ei juurikaan muutu vieriessään ja kretu alkaa odottamaan että milloin jumbe tulee ja tempaisee sen pallon takaisin taivaaseensa. Mistä jumbe tuli ja miksi jumbe pallon teki ja pudotti keskelle rinnettä ja teki vielä ylärinteeseen jäljet jotka kovin näyttävät alasvierivän pallon tekemiltä on ihmisiltä salattu mutta kun oikein kovin uskoo niin kyllä se jumben tekosia oli. Ja miksi jumben pitää aikanaan tempaista se pallo pois sieltä rinteestä kesken kisojen on myös avoin kysymys. Mutta kyllä sen niin täytyy tapahtua kun kretuliinia kovin uskotuttaa niin tulevan tapahtumaan.
Niin lumipallon vieriminen kuin evoluutiokin perustuvat yksinkertaisiin luonnonlakeihin eikä kumpikaan tarvitse selityksekseen ensimmäistäkään yliluonnollista entiteettiä.
- truetu
Virheitä sisältävä mielipidekirjoituksesi ateismista ei pyri kumoamaan faktaa: Jumalaa ei ole olemassa.
- Epäjumalienkieltäjä
Uskotko Jumalasi olevan monimutkaisempi kuin sveitsiläinen kello? Uskotko Jumalasi olevan mahtavampi kuin universumi?
Kenen uskot tehneen Jumalasi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2272003Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse561251Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801075Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171008TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46865
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89864- 70802
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42794