"Bisset on ahneita" - bi-myytit

tyttömäinenpoikatyttö

Oletko törmännyt bi-myytteihin omassa elämässäsi?

Yhdellä englanninkielisellä foorumilla väitettiin, että bissenä on ahne, jos hän seurustelee jonkun muun kuin toisen biseksuaalin kanssa. En ymmärrä tällaista syytöstä. Eihän kukaan pakota bissen kanssa seurustelevaa homoseksuaalia (tai heteroa) suhteeseen, vaan molemminpuolisesta ihastuksestahan se suhde alkaa. Muutenkin tuntuu oudolta ajatella, että minulla olisi "lupa" ihastua vain ihmisiin, joilla on sama seksuaalinen orientaatio. Ei se orientaatio kerro ihmisestä muuta kuin sen, että mihin sukupuoliin hän ihastuu. Joku voi ihastua vaikkapa kovan luokan hevi-ihmisiin, jolloin tämä bisse varmasti olisi onnellisempi toisen hevi-henkisen kuin minun kanssani, vaikka se toinen sitten olisikin homo- tai heteroseksuaali. Outoa väittää ahneeksi, kun eihän se bisse "vie" kuin yhden ihmisen kerrallaan... Yhtä hassua olisi väittää, että bissen kanssa seurusteleva homoseksuaali veisi yhden bissen muilta bisseiltä. Ihmiseen sitä yleensä ihastutaan, ei seksuaaliseen orientaatioon.

15

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gekefd

      Jepjep. Samaa olen kuullut. Aina kuulee miehiltä, että (bi-)naiset vievät heidän muijansa.

      Sitten se, ettei biseksuaali(/poly/pan) osaa valita, että bi ei vielä tiedä, mistä sukupuolesta pitää. Minä en ole koskaan tajunnut, miksi pitäisi valita vain joku sukupuoli, josta pitää, koska se vaan supistaisi valinnanvaraa.

      Ja sitä kuulee kanssa, että bi pettää aina, kun naisen kanssa kaipaa miestä ja miehen kanssa naista. Ylipäätään monet luulee, että bi on joku tuuliviiri, jonka halut muuttuu hetkessä ja se seuraa niitä todella pakkomielteisesti. Olen myös useammin kuullut, että biseksuaalit on seksihulluja ja makaa kaikkien kanssa.

      • Höpsööntynyt__

        Kirjoitit että: "Minä en ole koskaan tajunnut, miksi pitäisi valta vain joku sukupuoli, josta pitää. koska se vain supistaisi valinnanvaraa." Jos ymmärsin sinua oikein, ajattelen eri tavalla. Minä en ajattele "valinnanvaraa". Minä ajattelen, ettei ihmisen sukupuoli ole tärkein asia, kun etsin/valitsen kumppania itselleni. Minä kuitenkin luulen, että pystyn ihastumaan vain aika pieneen ryhmään kaikista maailman miehistä ja samoin pieneen eyhmään kaikista maailman naisista. Minä nimittäin ihastun vaan aika harvoihin ihmisiin. Tykkään elää yksinkin, joten ei minua haittaa, vaikken olisikaan aina ihastunut tai ihastumassa.


      • Gekefd

        Joo. En minäkään ajattele sukupuolen olevan tärkein asia. Mutta jos päättäisin olla pitämättä vaikka naisista, en voittaisi siinä mitään.

        Enkä myöskään ole vähään aikaan ollut määritelmällisesti bi, vaikka bipalstalla pyörin. En määrittele. Mulle kelpaa kaikki. Mutta minä en kelpaa läheskään kaikille muunsukupuolisuuden takia. Mua ei haittaa, vaikka kaikki muut ajattelisi mun sukupuolen genitaalien kautta kaksinapaisesti, kunhan se, kenen kanssa seurustelisin, osaisi nähdä mut mun oman kokemuksen mukaan.

        Useimmille sanon olevani bi tahi homoseksuaali. Paljon helpompi selittää.


      • Höpsööntynyt__ kirjoitti:

        Kirjoitit että: "Minä en ole koskaan tajunnut, miksi pitäisi valta vain joku sukupuoli, josta pitää. koska se vain supistaisi valinnanvaraa." Jos ymmärsin sinua oikein, ajattelen eri tavalla. Minä en ajattele "valinnanvaraa". Minä ajattelen, ettei ihmisen sukupuoli ole tärkein asia, kun etsin/valitsen kumppania itselleni. Minä kuitenkin luulen, että pystyn ihastumaan vain aika pieneen ryhmään kaikista maailman miehistä ja samoin pieneen eyhmään kaikista maailman naisista. Minä nimittäin ihastun vaan aika harvoihin ihmisiin. Tykkään elää yksinkin, joten ei minua haittaa, vaikken olisikaan aina ihastunut tai ihastumassa.

        Sama mulla, en mitenkään tietoisesti ajattele sitä, kehen ihastun ja miksi ihastun. Ja myös mulla on aika valikoiva maku, joten jollain heterolla tai homolla voi hyvin olla paljon enemmän "valinnanvaraa" kuin mulla :D


      • Gekefd kirjoitti:

        Joo. En minäkään ajattele sukupuolen olevan tärkein asia. Mutta jos päättäisin olla pitämättä vaikka naisista, en voittaisi siinä mitään.

        Enkä myöskään ole vähään aikaan ollut määritelmällisesti bi, vaikka bipalstalla pyörin. En määrittele. Mulle kelpaa kaikki. Mutta minä en kelpaa läheskään kaikille muunsukupuolisuuden takia. Mua ei haittaa, vaikka kaikki muut ajattelisi mun sukupuolen genitaalien kautta kaksinapaisesti, kunhan se, kenen kanssa seurustelisin, osaisi nähdä mut mun oman kokemuksen mukaan.

        Useimmille sanon olevani bi tahi homoseksuaali. Paljon helpompi selittää.

        Kiitos paristakin viestistä, vasta nyt ehdin vastaamaan.

        "Minä en ole koskaan tajunnut, miksi pitäisi valita vain joku sukupuoli, josta pitää, koska se vaan supistaisi valinnanvaraa."
        Minä taas en ole koskaan tajunnut, miten joku voi vaatia valitsemaan ihastumisen kohteita. Eihän kukaan valitse sitä, kehen ihastuu. Sen voi toki (bissenä) valita, kumman sukupuolen edustajan kanssa seurustelee, kenen kanssa haluaa edetä pidemmälle. Mutta sitä ei voi, kehen ihastuu :D

        "Ja sitä kuulee kanssa, että bi pettää aina, kun naisen kanssa kaipaa miestä ja miehen kanssa naista. Ylipäätään monet luulee, että bi on joku tuuliviiri, jonka halut muuttuu hetkessä ja se seuraa niitä todella pakkomielteisesti. Olen myös useammin kuullut, että biseksuaalit on seksihulluja ja makaa kaikkien kanssa."
        Nää on ikäviä mielikuvia :( Tunnustan, että olin suhteellisen kauan "hukassa" itseni kanssa. Mutta se ei johtunut siitä, ettenkö olisi tiennyt, mitä tunnen ja haluan, vaan siitä, että ympäristö selkeästi "kertoi" minulle, mitä minun kuului tuntea ja mikä oli merkityksetöntä. Kyllähän meissä bisseissäkin varmaan on tuuliviirejä ja seksiaddikteja sama prosentti kuin heteroissa ja homoissa. Mutta ei varmasti kantaväestöä enempää.

        "Enkä myöskään ole vähään aikaan ollut määritelmällisesti bi, vaikka bipalstalla pyörin. En määrittele. Mulle kelpaa kaikki."
        Oletko sitten panseksuaali?

        "Mutta minä en kelpaa läheskään kaikille muunsukupuolisuuden takia. Mua ei haittaa, vaikka kaikki muut ajattelisi mun sukupuolen genitaalien kautta kaksinapaisesti, kunhan se, kenen kanssa seurustelisin, osaisi nähdä mut mun oman kokemuksen mukaan."
        Tämä onkin kiinnostava aihe. Olen juuri kysellyt ihmisten mielipiteitä trans-palstalla. Jotenkin oma mieli aina määrittelee henkilön joko naiseksi tai mieheksi (vaikkakin sitten ulkonäöltään poikkeavaksi sellaiseksi). Tuntuu tosi vaikealta nähdä toinen sellaisen kokemusmaailman kautta, jota itsellä ei ole eikä itse siksi ymmärrä. Totta kai parhaani yritän jokaisen ihmisen kohdalta, ja en ole ikinä kohdannut edes muunsukupuolisia IRL, joten vaikea sitä olisi etukäteen tietääkään :)


      • Gekefd

        En määrittele itseäni panseksuaaliksi. Ehkä minä olisin sitä, mutta määrittelemättömyys on parempi.

        Mielestäni on ihan ok, jos joku näkee ihmiset miehinä ja naisina ja minua ei haittaa, jos joku ei hyväksy mua. Kunhan ei tule minulle tyrkyttämään, että et sä nyt voi olla muunsukupuolinen. Tietysti arvostan tosi paljon, jos vaikka tutut eivät käytä sukupuolittavia termejä jatkuvasti, mutta en minä suutu, jos joku niitä käyttää. Ihmisten on vaikeaa nähdä minut muunsukupuolisena ja ymmärrän sen ihan hyvin. Mielestäni tärkeintä on, että minä itse tiedän, mitä olen, ja pystyn elämään sen kanssa.

        En ihmettele, ettet ole kohdannut. Ne lienee tosi harvassa ja monet eivät ole kuulleetkaan sellaisesta.


      • Gekefd kirjoitti:

        En määrittele itseäni panseksuaaliksi. Ehkä minä olisin sitä, mutta määrittelemättömyys on parempi.

        Mielestäni on ihan ok, jos joku näkee ihmiset miehinä ja naisina ja minua ei haittaa, jos joku ei hyväksy mua. Kunhan ei tule minulle tyrkyttämään, että et sä nyt voi olla muunsukupuolinen. Tietysti arvostan tosi paljon, jos vaikka tutut eivät käytä sukupuolittavia termejä jatkuvasti, mutta en minä suutu, jos joku niitä käyttää. Ihmisten on vaikeaa nähdä minut muunsukupuolisena ja ymmärrän sen ihan hyvin. Mielestäni tärkeintä on, että minä itse tiedän, mitä olen, ja pystyn elämään sen kanssa.

        En ihmettele, ettet ole kohdannut. Ne lienee tosi harvassa ja monet eivät ole kuulleetkaan sellaisesta.

        Ok :)

        Eli en tarkoittanut etten hyväksyisi, vaan että on vaikea päästä samalle aaltopituudelle. Mielestäni toista ja hänen toiveitaan voi silti kunnioittaa, vaikka itse ei kaikkea ymmärtäisikään. Varmaan moni voi loukata huomaamattaankin, kun ei vain hoksaa kaikkea ja vahinkoja sattuu. Mutta kyllä sen varmaan näkee, keneltä lipsahtaa jotain vahingossa ja kuka on tahallaan "tietämätön"?

        Kiinnostaisi tietää lisää muunsukupuolisuudesta. Koetko siis olevasi jossain mies-nais-skaalan välimaastossa (et selvästi kumpikaan)? Osaisitko itse kuvailla kokemustasi muille? Onko esim. feminiinisyys - maskulisuus skaalalla jotain sulle ominaista? Pahoittelen jos kysyin jotain tökerösti!


      • Gekefd

        Joo et sinä selkeästi tarkoittanut, ettet hyväksyisi. Ja totta kai on kohteliasta kunnioittaa toisen toiveita, mutta mun mielestä olisi ärsyttävää ruveta olettamaan, että kaikki tekee niin. Toki tämä on vain minun mielipiteeni ja useimpia sukupuolivähemmistöihin kuuluvia taitaa oikeasti haitata ihan tahatonkin väärien termien käyttö tai se, ettei joku ymmärrä.

        Kyllä sen näkee tosi helposti yleensä, kuka on oikeasti tietämätön ja kuka on kiinnostunut tietämään enemmän.

        Oma kokemukseni sukupuolestani on, että sukupuoli-identiteettini on liukuva. Voin välillä jopa jokseenkin samaistua naiseuteen, miehuuteen, maskuliinisuuteen tai femiinisyyteen, mutta useimmiten olen sieltä välistä tai ihan ulkopuolelta. En ole kauhean femiininen tahi maskuliininenkaan. Mulle riittää, että mä olen ihminen.

        Monien on hankala kuvitella minut muunsukupuoliseksi, koska monet luulevat, että muunsukupuolinen on aina androgyyni tahi sukupuoleton. Olen usein törmännyt, että joku luulee minun kokevan aina suurta kehodysforiaa, kun kehossani on selkeästi eräälle sukupuolelle ominainen muoto, ja luulee minun haluavan olla sukupuolettoman näköinen. Todellisuus on kuitenkin, että kehodysforia ei ole aivan niin suurta. Joskus sitä on melko paljon, mutta yleensä vain vähän.

        Transpolille en ole menossa. Ainoa asia, jonka oikeasti haluaisin, on, että voisin olla virallisesti muunsukupuolinen. Se ei kuitenkaan ole Suomessa (vielä) mahdollista. Sitten, kun se on, voin mennä transpolille. Paitsi jos siloinkin on pakkosterilisaatio käytössä.


      • Gekefd kirjoitti:

        Joo et sinä selkeästi tarkoittanut, ettet hyväksyisi. Ja totta kai on kohteliasta kunnioittaa toisen toiveita, mutta mun mielestä olisi ärsyttävää ruveta olettamaan, että kaikki tekee niin. Toki tämä on vain minun mielipiteeni ja useimpia sukupuolivähemmistöihin kuuluvia taitaa oikeasti haitata ihan tahatonkin väärien termien käyttö tai se, ettei joku ymmärrä.

        Kyllä sen näkee tosi helposti yleensä, kuka on oikeasti tietämätön ja kuka on kiinnostunut tietämään enemmän.

        Oma kokemukseni sukupuolestani on, että sukupuoli-identiteettini on liukuva. Voin välillä jopa jokseenkin samaistua naiseuteen, miehuuteen, maskuliinisuuteen tai femiinisyyteen, mutta useimmiten olen sieltä välistä tai ihan ulkopuolelta. En ole kauhean femiininen tahi maskuliininenkaan. Mulle riittää, että mä olen ihminen.

        Monien on hankala kuvitella minut muunsukupuoliseksi, koska monet luulevat, että muunsukupuolinen on aina androgyyni tahi sukupuoleton. Olen usein törmännyt, että joku luulee minun kokevan aina suurta kehodysforiaa, kun kehossani on selkeästi eräälle sukupuolelle ominainen muoto, ja luulee minun haluavan olla sukupuolettoman näköinen. Todellisuus on kuitenkin, että kehodysforia ei ole aivan niin suurta. Joskus sitä on melko paljon, mutta yleensä vain vähän.

        Transpolille en ole menossa. Ainoa asia, jonka oikeasti haluaisin, on, että voisin olla virallisesti muunsukupuolinen. Se ei kuitenkaan ole Suomessa (vielä) mahdollista. Sitten, kun se on, voin mennä transpolille. Paitsi jos siloinkin on pakkosterilisaatio käytössä.

        "Toki tämä on vain minun mielipiteeni ja useimpia sukupuolivähemmistöihin kuuluvia taitaa oikeasti haitata ihan tahatonkin väärien termien käyttö tai se, ettei joku ymmärrä."

        Tää on musta vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta jos asiaan perehtymätön erehtyy tiedonpuutteen vuoksi, se on mielestäni ymmärrettävää. Kaikki eivät vaan voi tietää kaikesta kaikkea, joten pitäisi olla ymmärtäväinen. Mutta toisaalta kyllähän se vaikuttaa omaan mielialaan, jos jatkuvasti sut luokitellaan väärin, joten nämäkin turhautumiset ovat ymmärrettäviä. Itse tykkään ajatella aina niin, että harva haluaa vartavasten aiheuttaa eripuraa, vaikka eihän tällaiset ajatusmallit aina auta mielialaan juuri sillä hetkellä.

        Kiitos tarkemmasta selonteosta! Ihmisten kokemuksista on mielenkiintoista lukea, vaikka aina ei itse kaikkea ihan ymmärräkään. Ei muuta kuin hyvää jatkoa :)


    • Ainahan niitä kaikenlaisia myyttejä ja stereotypiota on. Minusta se, etta haukkuu ihmistä oli hän sitten hetero, homo, lesbo, bi/pan, transsukupuolinen, transvestiitti, muunsukupuolinen, intersukupuolinen, nuori, vanha, vaalea-tai tummaihoinen, maahanmuuttaja jne. osoittaa jollain tapaa sen, ettei ihminen osaa ajatella kovin pitkälle eli mitä haukkumisesta voi seurata ja sen, ettei hän ole ottanut asioista kunnolla selvää ja jos vielä haukkuu ihmistä tuntematta tätä ja tämän taustoja. Jotkut ihmiset ovat nuorempina kovinkin angstisia, mutta silmät saattavat avautua kun ikää tulee vuosi vuodelta enemmän ja mielipiteet laantua. Joitakin ei taas saa laantumaan vielä vanhanakaan, ei vaikka halolla päähän löisi. Tässäkin asiassa meitä on niin moneksi. Se, että jotkut homoseksuaalit haukkuvat bi-ja pan -ihmisiä, osoittaa vain heidän tietämättömyytensä ja pelkonsa tällaisia ihmisiä kohtaan. Itse ihastun ja tunnen vetoa sukupuolesta huolimatta, tosin jonkun verran enemmän naiset kiinnosta. Olen havainnut viehättyväni myös ihmisistä joista ei selkeästi saa selville onko kyseessä feminiininen mies vai nainen vai poikamainen mies vai poikamainen nainen. Eikä transsukupuolisuus tai miehen transvestisuustkaan olisi este, jos ihmisen persoona muuten viehättää ja on vetovoimaa, tosin vartavasten en hae transihmisiä mitenkään erirtyisesti.

      • Niin, itse olen kanssa huomannut, että suurin osa vihamielisestä suhtautumisesta johtuu tiedon puutteesta. Kun ei tiedetä/ tunneta ks. ryhmän ihmisiä henkilökohtaisesti, on helpointa nostaa suojamuurit pystyyn ja haukkua niiden turvista. Avoimielisyys ja puolueeton asioihin tutustuminen vaatii monesti enemmän rohkeutta. Ts. sen vaihtoehdon pohtiminen, että itse ei tiedäkään kaikkea tästä elämästä ja joutuu pohtimaan uudelleen omia ehkä luutuneitakin käsityksiä.

        Ps. Jos et ole vielä huomannut, niin täällä bi-palstalla on ainakin pari galluppia, joihin vastaaminen voisi tämän kommenttisi perusteella sua kiinnostaa ;)
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14963631/bi-kysely!
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15030242/gallup-kumppaneiden-suuntautuminen


    • bear.is.the.balls

      Olen törmännyt bi-miesten nyytteihin. Ihan on samanlaiset nyytit kuin homoilla tai heteroilla.

      Mukavat pidellä kädessä ja lipaista kielellä.

      Muunsukupuolisista en tiedä muuta kuin sen, että helpompiakin ihmissuhteita maailmassa on kuin he, jotka piilottavat pallinsa, joten heidän nyytteihinsä en ole edes ajatellut tutustua.

      • EnkäEdesPidäNyyteistä

        En tiedä vaivaako väsy, mut nyt iski euforinen nauru päälle. Näin ei olekaan tapahtunut sitten vuoden -08;D


      • bear.is.the.balls
        EnkäEdesPidäNyyteistä kirjoitti:

        En tiedä vaivaako väsy, mut nyt iski euforinen nauru päälle. Näin ei olekaan tapahtunut sitten vuoden -08;D

        Ole hyvä vaan.

        Kyllä sitä nyt kerran kymmenessä vuodessa :D Salli toki se itsellesi.


    • KentiesTulevaisuudessa

      Mä en ole törmännyt ky. myyttiin, mut asunkin landella. Hetero-äijiltä toki tulee joskus palautetta, mut se jääköön arvoon omaansa. Samanhenkistä seuraa, siis jos en siihen varta vasten hakeudu, elämässäni kavereita/ystäviä lukuun ottamatta ei ole.

      Monesta suusta on nyt kuultu 'ettei itse voi valita sitä kehen ihastuu.' Ja useimmiten vastapuolen identiteetillä ei tunnu olevan oleellisesti väliä. Kärjistettynä ihastutaan ensin ja vasta sen jälkeen otetaan selvää 'kohteen' taustoista. Joku koki bisseyden näkökulmasta, on mistä valita. Tässä kun ed. mainittua pohtii niin on myönnettävä, ettei ainakaan vielä olla onnistuttu bi-myyttiä kyseenalaistamaan tahtotilasta huolimatta.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe