Tiedettä ei voi ottaa vakavasti

miten.itsekorjataan

19

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Hyödyllisemmin olisivat nuokin palkitut aikansa käyttäneet, jos olisivat vain lukeneet Raamattua."
      Tai Ilta-Sanomia kuten sinä.

    • dyxydy

      Pitää olla melko vajakki kreationisti ettei ymmärrä vuorokausirytmin merkitystä ihmistenki terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Harmittaako ku sitä vuorokausirytmiä sääteleviä geenejä ja niiden koodaamia proteiineja voidaan tutkia banaanikärpäsillä ja soveltaa sitä tietoa ihmisiin?

      • ehdoton.ei

        Toivottavasti minuun ei sovelleta mitään sellaista vuorokausirytmiin vaikuttavaa, joka on testattu banaanikärpäsillä. Rotilla tai sioilla testattua voisin jo harkita käyttäväni, tosin epätodennäköistä sekin.


      • räyhräyh

        Eihän tuo aloittaja Jyrbä-vajakki tiedä mitään vuorokausirytmin merkityksestä, kun ei ole koskaan matkustanut eri aikavyöhykkeille. Ne mainostamansa Thaimaan reissutkin ovat vain Kellokosken reissuja.


      • ehdoton.ei kirjoitti:

        Toivottavasti minuun ei sovelleta mitään sellaista vuorokausirytmiin vaikuttavaa, joka on testattu banaanikärpäsillä. Rotilla tai sioilla testattua voisin jo harkita käyttäväni, tosin epätodennäköistä sekin.

        Banaanikärpästutkimus on helppoa ja siksi banaanikärpästen genomia on tutkittu enemmän kuin minkään muun eliön. Mutta heitot siitä, että tietoa voidaan hyödyntää vain banaanikärpäsiin, on tutkijoiden piirissä unohdettu kauan sitten. Esimerkiksi embryologiaa säätelevat geenit ovat paljolti samoja niin banaanikärpäsellä kuin nisäkkäälläkin.
        Kommenttisi osoittaa vain tietämättömyyttäsi ja asenteellisuuttasi. Kun genomissa on paljon yhteistä, on yhteisillä genomeilla myös suurelta osin sama tehtävä.


      • Noo, banaanikärpästutkimus on turhaa koska kärpäsestä ei kuitenkaan tule hiirtä...


    • tieteenharrastaja

      Mitään ymmärtämätöntä tyhjännaurajaa ei voi - eikä pidä - ottaa vakavasti.

      • Kreationismi_on_sairaus

        Totta. Ja rehellisesti voin sanoa että en ole ottanut Jyriä vakavasti. Hän on höperö ja seniili aivopiereskelijä, herkkäuskoinen hölmö sekä taikauskoinen typerys.


      • mitä.sinäkin.tiedät

        Kertoo meille tyyppi, joka vain harrastaa tiedettä.


      • mitä.sinäkin.tiedät kirjoitti:

        Kertoo meille tyyppi, joka vain harrastaa tiedettä.

        Olen "harrastanut" myös herätyskristillisessä uskossa oloa pitkälle toistakymmentä vuotta. Tieteen historiaa olen harrastanut nyt jo kauemmin, mutta se on vain yksi harrastuksistani muiden ohella.
        Uskoisin, että minulla on jopa laajempi näkemys kuin keskivertofundamentalistilla.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Olen "harrastanut" myös herätyskristillisessä uskossa oloa pitkälle toistakymmentä vuotta. Tieteen historiaa olen harrastanut nyt jo kauemmin, mutta se on vain yksi harrastuksistani muiden ohella.
        Uskoisin, että minulla on jopa laajempi näkemys kuin keskivertofundamentalistilla.

        Hups. Ei ollutkaan minulle.
        Mutta eikö tuo tieteenharrastajakin ole uskova, joten hänelläkin on tietoa molemmilta puolilta aitaa. Jos nyt mitään aitaa edes on.


      • tieteenharrastaja
        mitä.sinäkin.tiedät kirjoitti:

        Kertoo meille tyyppi, joka vain harrastaa tiedettä.

        On minulla myös tieteenharjoittajan pätevyys, mutta olen käyttänyt sitä työelämässäni varsin vähän. Wikin määritelmän mukaan olen myös kreationisti (alalaji teistinen evoluutio). Vastustan tiukasti palstalla jylläävää YEC-alalajia.


    • er3r3r

      Miten raamattu suhtautuu egoiluun?

    • "Hyödyllisemmin olisivat nuokin palkitut aikansa käyttäneet, jos olisivat vain lukeneet Raamattua."

      Näin juuri, mitäpä sitä enää lentävistä pikkueläimistä kannattaa vuorokausirytmiä tutkia. Jumala on luonut vuorokausirytmiä varten merkiksi taivaan valot taivaan kanteen. Isompi taivaan valo päivää varten ja pienempi taivaanvalo yötä varten. Aina kun iso taivaanvalo menee majaansa nukkumaan päivä vaihtuu illaksi ja kun se herää majastaan niin yö vaihtuu aamuksi.

      • On tosin vähän hankalaa kun se pienempi valo ei loista joka yö.


      • PuhuvaKärmes kirjoitti:

        On tosin vähän hankalaa kun se pienempi valo ei loista joka yö.

        Mutta yö on kuitenkin helppo tunnistaa vaikka pienempi taivaanvalo ei näkyisi joka yö. Isompi taivaanvalo on nukkumassa majassaan niin siitä tietää, että on yö. Kyllä on tiedemiehet hölmöjä, kun banaanikärpäsiä tutkimalla yrittää selvittää, milloin on yö ja päivä ;-)


      • tärkeää.tutkimusta
        Munuaistutkija kirjoitti:

        Mutta yö on kuitenkin helppo tunnistaa vaikka pienempi taivaanvalo ei näkyisi joka yö. Isompi taivaanvalo on nukkumassa majassaan niin siitä tietää, että on yö. Kyllä on tiedemiehet hölmöjä, kun banaanikärpäsiä tutkimalla yrittää selvittää, milloin on yö ja päivä ;-)

        Tietokoneen ääressä läpi vuorokauden istuva ateisti vain ei voi huomata kaihdinten läpi kumpaakaan valoa. Sen sijaan tällaisen ateistin ympärillä usein surraa kärpäsiä, joiden kulloisestakin aktiivisuudesta tuollainen nörtti-ateisti voi kätevästi päätellä vuorokauden ajan, jos tietokoneen kello on jonkun hakkerin (eli toisen ateistin) sotkema.


    • Näinpä, ei pidä kysymän eikä tutkiman. Voipi löytyä hyvin hankalia ba kiusallisia asioita kreationismin kannalta....

    • TärkeeNobelJuu

      Eikös toi proteiini o pakko olla melatoniini, joka on kyl tunnettu jo jonku aikaa?
      Mut onhan se hyvä että tollastakin tutkitaan! Onhan ne hyvät unet tärkeitä kärpäsillekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikkunoitten takana tirkistelijä

      Kyllä! Itseänsä vielä alapäästä esittelee..Hiljattain tuli ilmi että syksyllä ahistellu ikkunoitten takana taskulampun
      Suomussalmi
      25
      3839
    2. En ollut varma

      Tunnistiko/hoksasiko kuka olen niin siksi en viitsinyt sanoa mitään 😔🫣😂 yleensä kyllä tervehdin tuttuja, paitsi sillo
      Ikävä
      16
      3408
    3. Mitä sanoisit kaivatullesi juuri nyt?

      Mitä sanoisit hänelle?
      Ikävä
      211
      2560
    4. Ymmärrät sanomattakin

      Että ollaan kielletyllä alueella. Silti nainen sinun vaikutus on suurempi kuin kenekään toisen koskaan. En voi tälle as
      Ikävä
      90
      1966
    5. Mä haluun et et....

      Sä näyttäydyt mulle... Nyt on sen hetken aika:)
      Ikävä
      80
      1861
    6. Kuvaile nainen itseäsi

      Niin katsotaan, oletko kaivattuni. Kiitos. 💛
      Ikävä
      89
      1786
    7. Sä olet nainen niin

      Loistava ihminen että en muista ketään kuka pääsisi samalle tasolle kanssasi. Piristystä päivääsi. T:J
      Ikävä
      39
      1206
    8. Kirjota tähän että oot kunnossa

      Vaikkei meistä mitään tullutkaan.
      Ikävä
      94
      1161
    9. Työn takiako et uskalla

      Sekö se syy on että kaikki junnaa paikallaan?
      Ikävä
      94
      1158
    10. IS Viikonloppu 6.-7.7.2024

      2½- merkitytty" Aulis-ristikko" Teemu Palloselta - todennäköisesti kuitenkin erinomaisin ratkaisusanoin. Kun on näin haa
      Sanaristikot
      107
      1131
    Aihe