Olen nyt toiminut menestyksekkäästi joitain kuukausia yksityisenä elinkeinoharjoittajana, mutta en omista YEL-vakuutusta, koska työtuloni jäävän alle 7000 tänä vuonna ja myyntituloja on vähemmän, mutta kuitenkin jotain. Ensi vuodesta en vielä tiedä.
Mistä saan YEL-todistuksen, joka todistaa minun toimineen ja hankkineen työkokemusta oman firman kautta, kun ei ole YEL-vakuutusta? Osaako Verotoimisto myydä minulle sellaisen tai antaa verotietojeni perusteella, kun olen kuitenkin rekisteröitynyty yksityisenä elinkeinoharjoittajana verotoimistoon, kaupprekisteriin ja ennakkoperintärekisteriin. Vaii pystyykö kirjanpitäjäni hoitamaan todistuksen minulle?
YEL vakuutus sekä todistus
4
397
Vastaukset 4
Tiivistäen vielä, en ole YEL-vakuutus-velvollinen lain mukaan, kun nyt illalla tutkisin asiaa. Olen lain mukaan sivutoiminen yrittäjä, sillä päätuloni on takuueläke, ja työtuloni jää alle tuon minimirajan, mutta mistä saisin todistuksen sivutoimisena yrittäjänä toimimisesta? Pitänee huomenna ottaa yhteyttä Vero-toimistoon, missä onkin nykyään kätevästi CHAT-palvelut netissä.
- Kaufmann
Jos olet virallisesti elääkkeellä, ei sinun tarvitse mitään YELia enää maksaa, vaikka työtulosi olisi mitä tahansa. Eli se on jo riittävä peruste, että mitään YEL-todistusta sinulla ei voi olla, vaikka en ymmärrä, kuka sitä vaatii ja mihin tarkoitukseen.
No lähinnä, kun tarvitsen kolmen vuoden työkokemuksen, jotta olen hakukelpoinen MBA-tutkintoon hakemaan sitten, kun se kolme vuotta tulee täyteen osa-aika yrittäjänä tai töissä toisen palveluksessa. Eihän sitä muutoin mihinkään itsenäisenä yrittäjänä tarvitsisikaan.
- Kaufmann
Toiminnastasihan löytyy dokumentteja aina yrityksen perustamisesta lähtien ja kuten mainitsit verotietoja löytyy yrityksen toiminnasta ja lisäksi voit pyytää lausuntoja toimintaasi lähellä toimineilta henkilöiltä jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 65968
- 69732
- 133656
Viesti sinulle
Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️36646Miksi meille jäi
Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk37635- 69616
SAHIMÄKI LOPETA
Miksi käyt Tupamäen Pekan kimppuun.?? Hänen asia mitä hän tekee tiloillaan. Oletko omista POTKUISTASI yhä katkera turve44596- 43560
Rakas, rakkaampi, rakkain
Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m112525Haluan purkaa vielä tuntemuksia
Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei19500Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.
Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k172484Ketä ajattelen
kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v18461Pilkettä sunnuntain silmässä
😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto62396- 52383
Mitä sinulle on tapahtunut lapsena
Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)30381- 42378
- 17372
Työttömän miehen ihmisarvo
..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline96353Kuhmolaiset valittaa kaikesta
Ootte te kyllä yksiä sanonko mitä... Kaikesta uudesta ja kaupunkia kehittävästå löytyy aina muutama vinkuja kun ei mene9348YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.
Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene22348