Olen nyt toiminut menestyksekkäästi joitain kuukausia yksityisenä elinkeinoharjoittajana, mutta en omista YEL-vakuutusta, koska työtuloni jäävän alle 7000 tänä vuonna ja myyntituloja on vähemmän, mutta kuitenkin jotain. Ensi vuodesta en vielä tiedä.
Mistä saan YEL-todistuksen, joka todistaa minun toimineen ja hankkineen työkokemusta oman firman kautta, kun ei ole YEL-vakuutusta? Osaako Verotoimisto myydä minulle sellaisen tai antaa verotietojeni perusteella, kun olen kuitenkin rekisteröitynyty yksityisenä elinkeinoharjoittajana verotoimistoon, kaupprekisteriin ja ennakkoperintärekisteriin. Vaii pystyykö kirjanpitäjäni hoitamaan todistuksen minulle?
YEL vakuutus sekä todistus
4
258
Vastaukset
Tiivistäen vielä, en ole YEL-vakuutus-velvollinen lain mukaan, kun nyt illalla tutkisin asiaa. Olen lain mukaan sivutoiminen yrittäjä, sillä päätuloni on takuueläke, ja työtuloni jää alle tuon minimirajan, mutta mistä saisin todistuksen sivutoimisena yrittäjänä toimimisesta? Pitänee huomenna ottaa yhteyttä Vero-toimistoon, missä onkin nykyään kätevästi CHAT-palvelut netissä.
- Kaufmann
Jos olet virallisesti elääkkeellä, ei sinun tarvitse mitään YELia enää maksaa, vaikka työtulosi olisi mitä tahansa. Eli se on jo riittävä peruste, että mitään YEL-todistusta sinulla ei voi olla, vaikka en ymmärrä, kuka sitä vaatii ja mihin tarkoitukseen.
No lähinnä, kun tarvitsen kolmen vuoden työkokemuksen, jotta olen hakukelpoinen MBA-tutkintoon hakemaan sitten, kun se kolme vuotta tulee täyteen osa-aika yrittäjänä tai töissä toisen palveluksessa. Eihän sitä muutoin mihinkään itsenäisenä yrittäjänä tarvitsisikaan.
- Kaufmann
Toiminnastasihan löytyy dokumentteja aina yrityksen perustamisesta lähtien ja kuten mainitsit verotietoja löytyy yrityksen toiminnasta ja lisäksi voit pyytää lausuntoja toimintaasi lähellä toimineilta henkilöiltä jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791