Jumala asuu Kolob tähdellä

seuskookenvoi

täältä saa aina lukea, että jumala asuua Kolob tähdellä. Eikö jumaluskovaisten olisi helmpompi sanoa, ett jumala asuu kaikkialla.
Miksi rajata jumalan asuinsija vain jollekin tähdelle?

28

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelijä10

      Miksi ette lue opin ja liittojen kirjasta minkä ja missä sanotaan Kolobin olevan ja missä Jumalan valtaistuin sijaitsee? Opin ja liittojen kirjassa sanotaan erittäin selvästi että Kolob tarkoittaa Jupiteria eikä Jumalan valtaistuin sijaitse Kolobilla vaan Kolob on lähinnä Jumalan valtaistuinta sijaitseva Kokabiim. Mormonit ovat kehitelleet, kuten kaikista muistakin opeistaan, opin että Kolob sijaisee jossakin muualla kuin meidän aurinkokunnassa mitä heidän omat kirjoituksensa (opin ja liittojen kirja) ei tue.

      3. ja Herra sanoi minulle: Nämä ovat hallitsevat tähdet; ja tämän suuren tähden nimi on Kolob, koska se on lähellä minua sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi: minä olen pannut tämän hallitsemaan kaikkia niitä, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka pinnalla sinä seisot.

      9. ja näin on oleva toisen taivaankappaleen ajanmitta toisen yläpuolella, aina kunnes tulet lähelle Kolobia, mikä Kolob on Herran ajanmitan mukainen, mikä Kolob on pantu lähelle Jumalan valtaistuinta hallitsemaan kaikkia niitä taivaankappaleita, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka pinnalla sinä seisot.

      13. Ja hän sanoi minulle: Tämä on Sineha, mikä on aurinko. Ja hän sanoi minulle: Kokaab, mikä on tähti. Ja hän sanoi minulle: Olea, mikä on kuu. Ja hän sanoi minulle: Kokaabiim, mikä merkitsee tähtiä eli kaikkia suuria valoja, jotka olivat taivaanvahvuudella.

      14. Jos on olemassa kaksi kappaletta toisen ollessa toisen yläpuolella, niin on oleva suurempia kappaleita niiden yläpuolella; sen tähden Kolob on suurin kaikista näkemistäsi Kokaabeista, koska se on lähinnä minua.

      • Ei tuosta voi päätellä, että se olisi Jupiter, vaikka niin ilmeisesti jotkut ovat päätelleet. Tuohon aikaan ei tiedetty galakseista, niiden luonne ja laatu ymmärrettiin vasta 1920- luvulla, samoin eri tähtien suuruusluokat ovat paljolti myöhempää tietoa.

        Nykyisen tiedon valossa noille lauseille tulee tulkinta Aurinkokunnan, Linnunradan ja kaikkien galaksien kontekstissa eikä vain Aurinkokunnan yhteydessä, niinkuin silloin ajateltiin.

        Tämä valaisee oivallisesti sitä, mikä ero on profeettojen ja muiden auktoriteettien yksityisajattelulla ja Jumalan sanalla pyhissä kirjoituksissa, kaanonissa. Mikä on tulkintaa ja mikä on sanan oikea tulkinta ja mikä väärä tulkinta.


    • Vastustajat väittävät, että se olisi mormonien oppi. Ei se ole, tottakai Jumala on kaikkialla. Kolob- tähden lähellä vaan on Jumalan valtaistuin niiden taivaankappaleiden hallitsemiseksi, joihin maapallokin kuuluu. Siksi Jumala meille ihmisille ilmoittaa asuvansa siellä. Se tarkoittaa, että hän sieltä hoitaa maapallon asioita valtaistuimeltaan, joka tätä tasoa hallitsee.

      Vastustajat tässä vääristelevät tätä ilmoitusta ja rienaavat ja karrikoivat että hän siellä asuu Kolobia kiertävällä planeetalla ja ikinai ja moninai vaimojaan, vaikka oikea Jumala ei voi olla tällainen. Ei voikaan, mutta vastustajien argumentti kääntyy itseään vastaan, se on Jumalan kaikkivaltiuden kieltämistä. Voi hän sielläkin asua milloin haluaa. Ja käydä Amerikassa ennen Kolumbusta, niinkuin Mormonin kirja ja intiaanien tarut kertovat.

      • kaksipisteto

        Nim. selkeyttä on sanonut ettei jumalanne, joka on ruumillinen, voi olla kaikkialla vaan hän pysyy kotipaikallaan, jossa hänen valtaistuimensakin on . Raamattu puhuu myös Jahven valtaistuimesta ja valtikasta, mutta ne ovat metaforia, koska Jahvehan itse sanoo että on kaikkialla.
        Miksi sinä nyt väität toisin kuin tapani, että jumalanne onkin mobiili ? Jos jumalanne istuu valtaistuimelle kolobin lähellä kun hoitaa maapallon asioita, pitääkö hänet siirtää joillekin muille valtaistuimille muihin galakseihin kun hän hoitaa niiden asioita, eikö se ole hankalaa ja kun hän kerran on kaikkivaltias, miksi ei mikä hyvänsä paikka käy?Modernien ilmoitusten jumala näköjään onkin paljon vähemmän moderni kuin raamatun Jumala .

        Sekotat myös oman uskontosi Jumalan ja Jeesuksen, ei Jeesus ole uskontonne Isä-jumala. Jeesus on se joka käväisi Amerikassa, ei Korotettu Ihminen, joka ei tapanin mukaan ole käynyt edes koko maapallolla . Kuulema ei ole ajateltavissa että kaikkein suurin jumala nyt itse vierailisi jollain pikkuplaneetalla jonkun pikkukansan luona ,ehei, hän lähettää jonkun alemman olennon.
        Kumpaa nyt pitää uskoa, sinua vai tapania, joka ehkä on hiljaa jottei joudu sinua oikomaan ja nenada varmaan on hiljaa tai käyttää muuta nikkiä jottei joutuisi oikomaan teitä molempia. Nenada kun on teistä se ainoa joka ei ole keksinyt ihan omaa mormonismia .


      • kaksipisteto kirjoitti:

        Nim. selkeyttä on sanonut ettei jumalanne, joka on ruumillinen, voi olla kaikkialla vaan hän pysyy kotipaikallaan, jossa hänen valtaistuimensakin on . Raamattu puhuu myös Jahven valtaistuimesta ja valtikasta, mutta ne ovat metaforia, koska Jahvehan itse sanoo että on kaikkialla.
        Miksi sinä nyt väität toisin kuin tapani, että jumalanne onkin mobiili ? Jos jumalanne istuu valtaistuimelle kolobin lähellä kun hoitaa maapallon asioita, pitääkö hänet siirtää joillekin muille valtaistuimille muihin galakseihin kun hän hoitaa niiden asioita, eikö se ole hankalaa ja kun hän kerran on kaikkivaltias, miksi ei mikä hyvänsä paikka käy?Modernien ilmoitusten jumala näköjään onkin paljon vähemmän moderni kuin raamatun Jumala .

        Sekotat myös oman uskontosi Jumalan ja Jeesuksen, ei Jeesus ole uskontonne Isä-jumala. Jeesus on se joka käväisi Amerikassa, ei Korotettu Ihminen, joka ei tapanin mukaan ole käynyt edes koko maapallolla . Kuulema ei ole ajateltavissa että kaikkein suurin jumala nyt itse vierailisi jollain pikkuplaneetalla jonkun pikkukansan luona ,ehei, hän lähettää jonkun alemman olennon.
        Kumpaa nyt pitää uskoa, sinua vai tapania, joka ehkä on hiljaa jottei joudu sinua oikomaan ja nenada varmaan on hiljaa tai käyttää muuta nikkiä jottei joutuisi oikomaan teitä molempia. Nenada kun on teistä se ainoa joka ei ole keksinyt ihan omaa mormonismia .

        Ei Tapani noin ole sanonut eikä mormoni usko ole tuollainen.

        Jeesus on Jumala.

        Tapani kertoo omista puheistaan. Sinä vaan vääristelet kaikkien käsityksiä. Kerro ne sellaisina kuin ne ovat, eikä mekaanisina typistyksinä.


      • kaksipisteto
        Olli.S kirjoitti:

        Ei Tapani noin ole sanonut eikä mormoni usko ole tuollainen.

        Jeesus on Jumala.

        Tapani kertoo omista puheistaan. Sinä vaan vääristelet kaikkien käsityksiä. Kerro ne sellaisina kuin ne ovat, eikä mekaanisina typistyksinä.

        En vääristele, sinä et ilmeisesti tiedä kuka on oman uskontosi jumala ja tapanin kirjoituksethan voi täältä tarkistaa, olen kertonut ne sellaisia kuin hän asiat esitti


      • kaksipisteto kirjoitti:

        En vääristele, sinä et ilmeisesti tiedä kuka on oman uskontosi jumala ja tapanin kirjoituksethan voi täältä tarkistaa, olen kertonut ne sellaisia kuin hän asiat esitti

        Ei kukaan tiedä tarkkaan millainen Jumala on.

        Selkeyden puheet ovat aina asiallisia eivätkä sellaisia kuin sinä väität. Ei meillä mitään ristiriitaa ole. Sinun kanssa on meillä molemmilla.


      • kaksipisteto
        Olli.S kirjoitti:

        Ei kukaan tiedä tarkkaan millainen Jumala on.

        Selkeyden puheet ovat aina asiallisia eivätkä sellaisia kuin sinä väität. Ei meillä mitään ristiriitaa ole. Sinun kanssa on meillä molemmilla.

        Jos nenadaa on uskominen ette todella tiedä edes kuka jumalanne on, nenada kysyttäessä vastasi että jumalanne ehkä on Korotettu ihminen, ehkä ei , ette varmasti tiedä. Raamatun Jumala on Jahve, joka nimenomaan ilmoittautui sellaiseksi ja siitähän koko raamatun tarina alkaa ja sille se perustuu . Jahve myös sanoi että nyt ihmiset Israelin kautta tuntevat oikean Jumalan, mutta näköjään eivät tunnekaan. Eivät alkuunkaan.

        Teillä on opissanne yhdistelmä Jahve Jeesus ,mutta Jahve-Jeesus ei voi olla Jumalanne koska opinne myös sanoo, että Jumalanne herra X on Jahve- Jeesuksen fyysinen isä.Tällä opilla mormonismi on todistanut Jahven valehtelijaksi: Jahve ei ole ollut olemassa ennen mitään muuta eikä voi olla kaiken luoja, koska hänellähän on jopa isä joka itsekin alunperin oli ihminen, joten Jahve Jeesus on myöhäissyntyinen eikä ole alkuperältään kokonaan jumalakaan, vaan vain isä on jumala, mutta äiti on ihminen, juutalaisnainen.
        Uskontonne Jumalan puoliso Taivaallinen Äiti on siis Raamatun Jahven äitipuoli. Jumalanne vaimo siis tunnetaan ja Raamatun Jahvekin on osoitettu Smithin toimesta valehtelijaksi mutta teiltä itseltänne nyt puuttuu tieto siitä kuka on jumalanne. Se on ilmoitususkontojen historiassa ainutlaatuinen puute , edes "modernit" ilmoituksenne eivät ole kyenneet kertomaan uskonnon pääasiaa - sitä, ketä te palvotte.


      • kaksipisteto kirjoitti:

        Jos nenadaa on uskominen ette todella tiedä edes kuka jumalanne on, nenada kysyttäessä vastasi että jumalanne ehkä on Korotettu ihminen, ehkä ei , ette varmasti tiedä. Raamatun Jumala on Jahve, joka nimenomaan ilmoittautui sellaiseksi ja siitähän koko raamatun tarina alkaa ja sille se perustuu . Jahve myös sanoi että nyt ihmiset Israelin kautta tuntevat oikean Jumalan, mutta näköjään eivät tunnekaan. Eivät alkuunkaan.

        Teillä on opissanne yhdistelmä Jahve Jeesus ,mutta Jahve-Jeesus ei voi olla Jumalanne koska opinne myös sanoo, että Jumalanne herra X on Jahve- Jeesuksen fyysinen isä.Tällä opilla mormonismi on todistanut Jahven valehtelijaksi: Jahve ei ole ollut olemassa ennen mitään muuta eikä voi olla kaiken luoja, koska hänellähän on jopa isä joka itsekin alunperin oli ihminen, joten Jahve Jeesus on myöhäissyntyinen eikä ole alkuperältään kokonaan jumalakaan, vaan vain isä on jumala, mutta äiti on ihminen, juutalaisnainen.
        Uskontonne Jumalan puoliso Taivaallinen Äiti on siis Raamatun Jahven äitipuoli. Jumalanne vaimo siis tunnetaan ja Raamatun Jahvekin on osoitettu Smithin toimesta valehtelijaksi mutta teiltä itseltänne nyt puuttuu tieto siitä kuka on jumalanne. Se on ilmoitususkontojen historiassa ainutlaatuinen puute , edes "modernit" ilmoituksenne eivät ole kyenneet kertomaan uskonnon pääasiaa - sitä, ketä te palvotte.

        Tuli taas olkiukkoa niin roppakaupalla, ettei voi edes yksityiskohtaisesti lyhyesti vastata.

        Oppimme ei ole tuollainen kuin tuossa väitetään. Esitä oppimme oikein, niin saat vastauksia.


      • Höpölöpsis
        Olli.S kirjoitti:

        Tuli taas olkiukkoa niin roppakaupalla, ettei voi edes yksityiskohtaisesti lyhyesti vastata.

        Oppimme ei ole tuollainen kuin tuossa väitetään. Esitä oppimme oikein, niin saat vastauksia.

        Esitä sinä Olli, että mikä on se oikea mormonioppi. Älä kuitenkaan taas sooloile, vaan perusta vastauksesi mormoniprofeettojen ja kirkon opetuksiin.


    • Lähessilminnäkijä

      "26-23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa ennen aineen luomisen alkua kokoontui aineettoman maailmankaikkeuden yhdessä paikassa noin 31 (30-33) valovuoden päässä maasta kahdeksan Jumalaa,"

      "Meidän Jumalaltamme Jahvelta kesti noin 23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa tulla lähelle paikkaa (Kolob eli Jupiter) josta Hän aloitti Kolobin eli Jupiterin luomisen."

      Jumala pytyy liikkumaan avaruudessa noin 1,39 valovuotta vuorokaudessa joten hänen pyhä henkensä voi vaikuttaa lähes samalla nopeudella.

    • Ihmisten.tyttäret

      Miten mormonit suhtautuvat I Moos. 6:1-2 ja 4? ... jumalan pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja ottivat näistä vaimoikseen, keitä halusivat ... jne.

      Kukaan tuntemani raamatuntutkija ei ole vastannut kysymykseeni, mitä tämä maininta tarkoittaa, onko mormoneilla selitys?

      • Ei kai tuota tarkasti tiedetäkään vielä. Siitä on vaan erilaisia teorioita ufoista ja saatanan ebkeleistä alkaen, ja apokryyfikirjoissa on siitä juttuja. En tiedä mitä kirkko on asiasta sanonut. Ehkä joku muu tietää.


      • Ihmistenpojat

        Mahalalelin pojan Jaredin päivinä langenneet enkelit, 198, laskeutui Hermonin vuorelle. Tuo 198 oli kolmasosa taivaassa olleista Jumalan sotajoukoista (607?).Opin ja Liittojen kirjan kallisarvoisessa helmessä Mooseksen kirjan 1 luvun 42 jakeessa Jumala puhui Moosekselle vuorella jonka nimeä ei pidä tiedettämän ihmislasten keskuudessa. Tuo vuori oli Hermon.

        Ensimmäinen maan päälle langenneista enkeleistä oli nimeltään Giekon. Hän ja 7 muuta enkeliä ottivat vaimoikseen ihmisten tyttäriä. Nuo enkelit olivat noita Jumalan poikia jotka ottivat vaimoikseen keitä halusivat...


      • kaksipisteto

        Se on osa raamatun alkutarinoita, paratiisia, vedenpaisumusta ym jotka alunperin ovat lainaa Babyloniasta, jumalien, ei siis jumalan pojat haluavat maata kauniita ihmisten tyttäriä . Tuloksena liitoista ovat jättiläiset joiden israelilaiset muinoin uskoivat asuttaneen israelin maata ja joita he pelkäsivät.

        Ihmislaji ei ole alkuisin yhdestä parista, ei ole ollut paratiisia, ei vedenpaisumusta, ei Babelin tornia, ei kielten sekoitusta, eikä jättiläisiä. Ne ovat myyttejä ajoilta jolloin tietoa ei ollut, mutta kysymyksiä mistä ja miksi oli .

        1.Moos.6:1 Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,

        2 jumalien pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä vaimoikseen keitä halusivat.

        3 Jahve sanoi: "Minä en anna elämän hengen asua ihmisessä miten kauan tahansa. Ihminen on lihaa, heikko ja katoavainen. Olkoon siis hänen elinikänsä enintään satakaksikymmentä vuotta."

        4 Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit. "


    • Ihmisten.tyttäret

      On ilmeisesti kovin arkaluontoinen asia, koska kysyjää pidetään saivartelijana, ivaajana ja pilkkaajana, kokemusta on.

      • kaksipisteto

        Vastaukseni ei siis ole mormonivastaus, mormoneilla ei ole mitään yhteyttä muinaiseen Sumeriin tai Babyloniaan , mutta israelilaisilla oli, he olivat osa tuota samaa alueellista kulttuuria samana aikana jona he kirjoittivat omat tekstinsä, joihin ottivat paljon tarinalainoja Kaksoisvirtain alueen kulttuureilta.


      • Ihmisen.tyttäret
        kaksipisteto kirjoitti:

        Vastaukseni ei siis ole mormonivastaus, mormoneilla ei ole mitään yhteyttä muinaiseen Sumeriin tai Babyloniaan , mutta israelilaisilla oli, he olivat osa tuota samaa alueellista kulttuuria samana aikana jona he kirjoittivat omat tekstinsä, joihin ottivat paljon tarinalainoja Kaksoisvirtain alueen kulttuureilta.

        Kiitos mielipiteestäsi.
        Tuntuu aivan ihmeelliseltä kuitenkin, että Vanhassa Testamentissa tällaiset olennot on mainittu. Faktahan on, että meidän on uskominen Raamatun sanaan. Ymmärrän, että minua on pilkkaajaksi ninmitetty, kun olen tästä toivonut jotain järkevää selitystä raamatuntutkimuksen näkökulmasta.
        VT:ssa on varmaan paljon lainoja juuri noista jo aikaisemmin kirjoitutetuista teksteistä, esim. vedenpaisumus, joka tässä samassa Mooseksen kirjassa jumalan poikien jatkoksi kerrotaan.

        Mormoneille tuntuu kuitenkin VT olevan läheisempi kirja kuin UT, koska Mormonien Kirjassa etupäässä vaelletaan erämaassa ja saadaan kokea sotia ja hävitystä VT:n malliin.
        Armon ja anteeksiannon sanomaa en siitä löytänyt.


      • tähänköpitääuskoa
        Ihmisen.tyttäret kirjoitti:

        Kiitos mielipiteestäsi.
        Tuntuu aivan ihmeelliseltä kuitenkin, että Vanhassa Testamentissa tällaiset olennot on mainittu. Faktahan on, että meidän on uskominen Raamatun sanaan. Ymmärrän, että minua on pilkkaajaksi ninmitetty, kun olen tästä toivonut jotain järkevää selitystä raamatuntutkimuksen näkökulmasta.
        VT:ssa on varmaan paljon lainoja juuri noista jo aikaisemmin kirjoitutetuista teksteistä, esim. vedenpaisumus, joka tässä samassa Mooseksen kirjassa jumalan poikien jatkoksi kerrotaan.

        Mormoneille tuntuu kuitenkin VT olevan läheisempi kirja kuin UT, koska Mormonien Kirjassa etupäässä vaelletaan erämaassa ja saadaan kokea sotia ja hävitystä VT:n malliin.
        Armon ja anteeksiannon sanomaa en siitä löytänyt.

        Pitääkö uskoa Raamatun sanaan monista jumalista joilla on poikia jotka naivat ihmisten tyttäriä?


    • Ihmisen.tyttäret

      "tähänköpitääuskoa! Niin. sitä ihmettelen. Kukaan asia tuntija ei vastaa. Miksi tällaiset jakeet ovat Mooseksen kirjassa, jos niillä ei ole merkitystä.

      • Jumalanpojat

        Jumalan pojilla tarkoitetaan langenneita enkeleitä joiden jälkeläiset olivat jättiläisiä.

        1. Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,
        2. huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
        3. Silloin Herra sanoi: "Minun Henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta."
        4. Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.


      • kaksipisteto

        Eihän VT: ssä sen tarinosuuteen tarvitse uskoa totena, jos pitäisi, niin silloin pitäisi uskoa totena kirjoitusajan tarinoita: pitäisi uskao että aurinko kiertää maata ja voi yhtäkkiä pysähtyä jotta yö ja pimeä tulisivat tavallista myöhemmin, maapallon on peittänyt tulva josta selvisi hengissä vain yksi perhe, tulvan syy : Jumala suuttui kun ihmisten pahuus tuli hänelle yllätyksenä. Kielet syntyivät yhdessä rysäyksessä Babelin tornilla, pahuus johtuu puhuvasta käärmeestä jne
        Israelilaiset lainasivat paljon tarinoita vanhemmilta kulttuureilta, tarinoita jotka olivat tunnettuja ympäri lähi-itää.


    • Tuosta asumisesta vielä. Kyllähän Jumala asuu tietysti aivan missä haluaa, ja voi asua, pystyy asumaan missä vaan, ja asuminen- sanakin voidaan käsittää monella tavalla, esimerkiksi sanotaan myös, että Pyhä Henki on henkiolento nimenomaan myös sen takia, että voi asua ihmisen sydämessä.

      Kolob nimisen tähden lähellä asuminen on ilmoitus, mutta sen voi käsittää monella tavalla. Kirjaimellinen tulkinta joka asiassa on maailman pöhköin tapa lukea pyhiä kirjoituksia tai mitä tahansa tekstiä.

      • Höpölöpsis

        Maailman pöhköintä on kirjoittaa sellaista oppia. että Jumala asuu Kolob-tähden luona, jos Hän ei kuitenkaan asu ja kun se on Ollille arka paikka. Noin kuitenkin mormonit ovat opettaneet. Sinäkin jonkin verran yhdyt Tapaniin kun annat ymmärtää, että luulihaklönttijumala ei voi asua ihmisen sydämessä (kun on sinne Kolobin tienoille sidottu), vaan siihen tarvitaan Pyhä Henki. Tapanikin on opettanut, että Jumala tarvitsee Pyhää Henkeä ihmisten vakoiluun, koska PH aineettomana voi liikkua missä ja milloin tahansa eikä ole paikkaan sidottu kuten Jumala itse.


      • Kaksieriasiaa
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Maailman pöhköintä on kirjoittaa sellaista oppia. että Jumala asuu Kolob-tähden luona, jos Hän ei kuitenkaan asu ja kun se on Ollille arka paikka. Noin kuitenkin mormonit ovat opettaneet. Sinäkin jonkin verran yhdyt Tapaniin kun annat ymmärtää, että luulihaklönttijumala ei voi asua ihmisen sydämessä (kun on sinne Kolobin tienoille sidottu), vaan siihen tarvitaan Pyhä Henki. Tapanikin on opettanut, että Jumala tarvitsee Pyhää Henkeä ihmisten vakoiluun, koska PH aineettomana voi liikkua missä ja milloin tahansa eikä ole paikkaan sidottu kuten Jumala itse.

        Tapani niinkuin muutkin on saatu uskomaan että pyhä henki eli Jumalan Voima jolla Hän on luonut kaiken, on sama kuin Pyhä Henki eli Gabriel joka taas on persoona.


      • Kaksieriasiaa kirjoitti:

        Tapani niinkuin muutkin on saatu uskomaan että pyhä henki eli Jumalan Voima jolla Hän on luonut kaiken, on sama kuin Pyhä Henki eli Gabriel joka taas on persoona.

        Jeesus asuu Pyhän Hengen kautta kaikkien uudestisyntyneiden ihmislasten sydämessä. Ja Isä- Jumala asuu Kolob tähden lähellä kirkastetulla taivaankappaleella, silloin kun ei ole muualla käymässä. Jumala on henkensä kautta läsnä kaikkialla.

        Tämä on meidän vääristelemätön käsityksemme.

        Teidän vääristelystänne voisi puolestaan pikemminkin johtaa käsityksen, että joku pikkujeesus "moninai" tms. rienaavaa jokaisen ihmisen sydämessä ja mormoniisäjumala "ikinai" lähellä heitä mormonien mukaan.


      • Kaksieriasiaa
        Olli.S kirjoitti:

        Jeesus asuu Pyhän Hengen kautta kaikkien uudestisyntyneiden ihmislasten sydämessä. Ja Isä- Jumala asuu Kolob tähden lähellä kirkastetulla taivaankappaleella, silloin kun ei ole muualla käymässä. Jumala on henkensä kautta läsnä kaikkialla.

        Tämä on meidän vääristelemätön käsityksemme.

        Teidän vääristelystänne voisi puolestaan pikemminkin johtaa käsityksen, että joku pikkujeesus "moninai" tms. rienaavaa jokaisen ihmisen sydämessä ja mormoniisäjumala "ikinai" lähellä heitä mormonien mukaan.

        Minä en usko että Jumala tai Jeesus nai missään tai on nainut enkä usko siihenkään että Jumalalla olisi puoliso jonka kanssa Hän olisi siittänyt muut persoonat. Jumalia on Jahven lisäksi olemassa seitsemän muuta jotka eivät osallistuneet luomiseen mutta jotka ovat jossakin päin maailmankaikkeutta. Jeesus eli Sana on Jumalan Poika ja Pyhä Henki eli Gabriel on Hänen toinen myöhemmin luotu Poikansa.


      • Höpölöpsis
        Olli.S kirjoitti:

        Jeesus asuu Pyhän Hengen kautta kaikkien uudestisyntyneiden ihmislasten sydämessä. Ja Isä- Jumala asuu Kolob tähden lähellä kirkastetulla taivaankappaleella, silloin kun ei ole muualla käymässä. Jumala on henkensä kautta läsnä kaikkialla.

        Tämä on meidän vääristelemätön käsityksemme.

        Teidän vääristelystänne voisi puolestaan pikemminkin johtaa käsityksen, että joku pikkujeesus "moninai" tms. rienaavaa jokaisen ihmisen sydämessä ja mormoniisäjumala "ikinai" lähellä heitä mormonien mukaan.

        Tuo viimeinen kappaleesi kuvaa oppianne hyvin:-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1461
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1205
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe