Sataa jatkuvasti. Pimeys kaamoksen luokkaa synkkien pilvien alla. Masentaako? Auttaako vanhat lääkkeet; viina terva ja sauna. Entä vitamiinit? Olisiko mentävä kaukomaille auringon alle. Annettava melankolian hyökätä kimppuun täyslaidallisena?
VEDENPAYSUMUS.
72
500
Vastaukset
- 1eero
Normaali lokakuun sää, tähän ikään ehtineenä se pitäisi hyväksyä märkää ja loskaa aina vaa päivät pimenevät, lyhenevät kunnes maanasento aurinkoon nähden muuttuu ja valoisuus lisääntyy.
Etelän aurinkoon jos tykkää, ei viikoksi vaan useammaksi kuukaudeksi jos olo täällä ahdistaa, minua ei vielä ja sisällä olo hellä lämpöinen.- madeiralleko
Ei tämä ahdista eikä masenna vielä. Eilen klompsuttelin kumisaattaissa ja sadeasussa monta tuntia. Siinä vaan kävi niin, että nyt ovat jalat ihan hyytelöä.
Sauna kyllä auttaa. Viinaa ei tässä iässä enää. Se on niin arvaamatonta vanhalle ihmisille. Miedompia lasi-pari saunan jälkeen rentoutumisen maksimointiin. - mä.lähden.etelään
Ei muuten hassumpaa olisi lähteä etelän lämpimään. Jättää läppärit ja tabletit kotiin. Vanha kännykkä vain mukaan.
Tämä palsta on mennyt ihan huuhaaksi. Rillutteluksi sanoisin. - New-age
Koko kesä kun on harjoiteltu sateen kanssa, ei tämä lokakuu ole enää yllätys.
Eilen reilusti saappaat jalkaan hienostelematta. Sade tuulen myötä tulee joka suunnalta. Jos kesä olisi ollut helteinen, ero olisi jyrkempi. Muistelen keväisiä, odottelevia kirjoituksia, niin tästä kesästä näillä main antaisin 4 -.
Etelään. Toki ajatus kutkuttaisi. - hmpff
New-age kirjoitti:
Eilen reilusti saappaat jalkaan hienostelematta. Sade tuulen myötä tulee joka suunnalta. Jos kesä olisi ollut helteinen, ero olisi jyrkempi. Muistelen keväisiä, odottelevia kirjoituksia, niin tästä kesästä näillä main antaisin 4 -.
Etelään. Toki ajatus kutkuttaisi.Viileän kevään ja kesän plussapuolelle jäi ihanat yöt, ei tarvinnut peittoa potkia. Ja ruusut kukkivat aivan upeasti! Viinirypäleitäkin tulee enemmän kuin koskaan, mutta tosin ei ole vielä kypsiä...
- Kypsyydenmerkki
hmpff kirjoitti:
Viileän kevään ja kesän plussapuolelle jäi ihanat yöt, ei tarvinnut peittoa potkia. Ja ruusut kukkivat aivan upeasti! Viinirypäleitäkin tulee enemmän kuin koskaan, mutta tosin ei ole vielä kypsiä...
Oletko sinä jo kypsä? Täysin vaiko vielä hieman raakaa rapsahtaa?
New-age kirjoitti:
Etelään. Toki ajatus kutkuttaisi.Viime keväänä kävin etelässä, joten rusketusta on. Tyhmää on kuitenkin sukeltaa sateiseen, pimeään ja kylmään ulkoilmaan.
- hmpff
Kypsyydenmerkki kirjoitti:
Oletko sinä jo kypsä? Täysin vaiko vielä hieman raakaa rapsahtaa?
Ihmettelin aamulla että on mustelma jalassa, en muista... ettäjotta tämä hedelmä kallistuu jo kenties kohta mädän puolelle :))
- New-age
arvo.e kirjoitti:
Viime keväänä kävin etelässä, joten rusketusta on. Tyhmää on kuitenkin sukeltaa sateiseen, pimeään ja kylmään ulkoilmaan.
Olipa pakottava tarve puskea eilen. Ei voinut miettiä ulko-ovella tyhmyyttä.
Jotkut palvelut täytyy hakea eli viedä itsensä perille.
Mutta kirkastuipa sää.
Nyt on taas sellaisia pilviä, sataisko vai ei.
Kirjakaupasta täytyy hakea yks tilattu kirja ja toisaalla peruutettava yks aika.
Pikkupikku pelko, jos saa raittiinilmanmyrkytyksen.
Jos varustautuu oikein, ei mikään sää haittaa. Mukavuudenhalut.
Toisaalta on kivaa palata lämpöiseen pesään, kun on puskenut vasten tuulta ulkona.
Liikettä me kuitenkin tarvitaan se puolikas tuntia per pvä. New-age kirjoitti:
Olipa pakottava tarve puskea eilen. Ei voinut miettiä ulko-ovella tyhmyyttä.
Jotkut palvelut täytyy hakea eli viedä itsensä perille.
Mutta kirkastuipa sää.
Nyt on taas sellaisia pilviä, sataisko vai ei.
Kirjakaupasta täytyy hakea yks tilattu kirja ja toisaalla peruutettava yks aika.
Pikkupikku pelko, jos saa raittiinilmanmyrkytyksen.
Jos varustautuu oikein, ei mikään sää haittaa. Mukavuudenhalut.
Toisaalta on kivaa palata lämpöiseen pesään, kun on puskenut vasten tuulta ulkona.
Liikettä me kuitenkin tarvitaan se puolikas tuntia per pvä.Kävin fillarilla Lidlissä tihkusateessa. Mukavinta paluu - suihku ja kuivaa ylle.
- hmpff
Kesällä uutisoitiin että on ollut kuivin kesä vähään aikaan. Viime yönä tilanne korjaantui, satoi niin että pelkäsin että tulee katosta läpi.
Mitä Arvo arvaa, milloin saadan lunta Vetelä-Suomeen? Mä veikkaan että tulee lämmin talvi, jouluksi tulee valkeaa, ei ennen.- celsiussammakkoetänä
Se kutina sisälläni, joka on tuottanut lähes onnistuneita sääennustuksia juurikin kuluneena vuonna, on alkanut kuiskailemaan, että lumiraja pakenee yhäkin ylemmäksi kuin on ollut ennen.
Todennäköisenpää, että lumiraja lähtee ylöspäin Lahden tuolta puolen.
Se, mihin aikaan vuodesta ja miten lumi iskee, on arvailujen varassa.
Kutina kertoo, että jonkinlaisia pakkasen pojan poikia saattaa käväistä marraskuussa velli-suomea myöden, mutta joulu näyttää syksyisen orvolta koko etelä-suomessa.
Jos sää-santra pääsee yllättämään takaapäin, sankka lumi voi yllättää autoilijat jo tammikuussa.
Toki ottaen huomioon kahden viimeisimmän vuoden yllärit, nyt olisi tilaa ja tilausta lumettomalle talvelle. Edelleen puhumme vetelä-suomesta. Elikkä jos lumi yllättäisikin, lauhat sen lakaisevat unohdusten marttakerhoon.
Lahdesta ylös talvi näyttäytynee suht normaalina lumena, jopa joulukin ja pohjoisempaan suomeen odotettavissa munatnieleviä lumikinoksia. Pakkasetkin puksinee aikati korkealla. Lunta tulee ja menee. Noin viidentoista vuoden takaa muistan paksumpien lumien tulleen Helsinkiin äitienpäiväksi. Ihmiset olivat kesärenkaineen pulassa. Ilomantsissa nuoruusvuosina säähavaintoasemallamme mitattiin noin 80 cm lumet alkutalvesta. Joskus uusi kostea lumi ei lisännyt lumen korkeutta, vaan painoi matalammaksi.
- hmpff
celsiussammakkoetänä kirjoitti:
Se kutina sisälläni, joka on tuottanut lähes onnistuneita sääennustuksia juurikin kuluneena vuonna, on alkanut kuiskailemaan, että lumiraja pakenee yhäkin ylemmäksi kuin on ollut ennen.
Todennäköisenpää, että lumiraja lähtee ylöspäin Lahden tuolta puolen.
Se, mihin aikaan vuodesta ja miten lumi iskee, on arvailujen varassa.
Kutina kertoo, että jonkinlaisia pakkasen pojan poikia saattaa käväistä marraskuussa velli-suomea myöden, mutta joulu näyttää syksyisen orvolta koko etelä-suomessa.
Jos sää-santra pääsee yllättämään takaapäin, sankka lumi voi yllättää autoilijat jo tammikuussa.
Toki ottaen huomioon kahden viimeisimmän vuoden yllärit, nyt olisi tilaa ja tilausta lumettomalle talvelle. Edelleen puhumme vetelä-suomesta. Elikkä jos lumi yllättäisikin, lauhat sen lakaisevat unohdusten marttakerhoon.
Lahdesta ylös talvi näyttäytynee suht normaalina lumena, jopa joulukin ja pohjoisempaan suomeen odotettavissa munatnieleviä lumikinoksia. Pakkasetkin puksinee aikati korkealla.Kiitos hienosta ennusteesta, näyttää siltä että pitää harkita muuttoa. Katellaan nyt tämä talvi, kuinka osui, ja sitten ensi syksynä uskon sua :)
- hmpff
arvo.e kirjoitti:
Lunta tulee ja menee. Noin viidentoista vuoden takaa muistan paksumpien lumien tulleen Helsinkiin äitienpäiväksi. Ihmiset olivat kesärenkaineen pulassa. Ilomantsissa nuoruusvuosina säähavaintoasemallamme mitattiin noin 80 cm lumet alkutalvesta. Joskus uusi kostea lumi ei lisännyt lumen korkeutta, vaan painoi matalammaksi.
Meillä on ollut silleen säkää, että kun lapset oli pieniä, oli kinoksia. Kaivoin heille kaninkoloja auran jättämiin kasoihin. Ja sitten tuli taas lumisempaa kun olivat alkuteini-taipaleella, päästiin harrastamaan hiihtoa.
Näyttäisi menevän vähän aalloittain, nuo lumet. Toissatalvena jouduin lumitöihin, viime talvena haravoin Tapaninpäivänä.
Aina ne kelit pääsee yllättämään :) Nytkin mulla on vieläkin tomaatteja ulkona ja kasvihuoneessa. Tämä syksy tuli niin äkkiä ;) hmpff kirjoitti:
Meillä on ollut silleen säkää, että kun lapset oli pieniä, oli kinoksia. Kaivoin heille kaninkoloja auran jättämiin kasoihin. Ja sitten tuli taas lumisempaa kun olivat alkuteini-taipaleella, päästiin harrastamaan hiihtoa.
Näyttäisi menevän vähän aalloittain, nuo lumet. Toissatalvena jouduin lumitöihin, viime talvena haravoin Tapaninpäivänä.
Aina ne kelit pääsee yllättämään :) Nytkin mulla on vieläkin tomaatteja ulkona ja kasvihuoneessa. Tämä syksy tuli niin äkkiä ;)Viileä kesä kasvit valmistuvat myöhemmin, kuin aikoihin. Karhun vadelmat vielä raakoja.
- Psykoterapeutitar
Nyt voi sateesta ja pimeydestä nauttia, kun ei tarvitse enää duuniin tarpomaan lähteä. Oikein puistattaa, miten sitä lähti ilmalla, kun ilmalla. Himaan tuli märkänä ja kylmissään. Aivan kamalaa!
- New-age
Työmatkoja muistelen samoin. Keli kuin keli. Miten sitä pystyi sulkemaankin ikävän sään mielestä pelkkiin kuiviin toteamisiin. Se kun on kaikille lähes sama. Tepastelin lantsareissa kukkakauppaan kimppuostoksille. Kumisaappaat on mainio keksintö. Voisi antaa Nobelin.
Osaat suhtautua. Maalaismies kehui:" Meillä vesi tulee ja menee, kun katto oli rikki, eikä lattia pitänyt lammikoita." Naapuri:" Meillä on juokseva vesi": ( Vaimo juoksi kaivolta kahden vesiämpärin kanssa.
- Psykoterapeutitar
Jos olisikin ollut vain työmatkat!
- Muutamat.pisarat.tuli
Niinpä niin. Muistan minäkin että työmatkoista viis mutta riiausmatkat menetti hohtoaan moisilla vesikeleillä. Etenkin jalkapatikassa. Eikä silloin ollut sateiden varjoja kuin hienostuneilla. Pyh. Oli neitimäistä edes ajatella, että mies käyttäisi moista härpäkettä.
- New-age
Mulla oli nuorena sellainen musta miesten sateenvarjo. Ne kestikin hyvin.
Haittasiko sää? No mutta ei.
Ei ahdista eikä masenna, saa hyvällä omallatunnolla tehdä mukavia juttuja sisällä kun ei ilmat suosi ulkoilua. Toista se oli nuorempana kun piti keliin kun keliin lähteä aamulla töihin, ei se silloinkaan masentanut mutta ei ollut mukavaa. Ja tämähän on normaalia vuodenkulkua johon tällä ikää on jo oppinut, enkä ikuista kesää kaipaa. Tottakai on etelässä mukava pistäytyä, mutta pimeät ne illat on sielläkin, vaikka lämpimämmät.
Pitkälti samaa mieltä. Käyn etelässä yleensä huhtikuussa. Silloin yöt ovat sopivan viileitä ja päivisin leppoisat ilmat sopivia auringon ottoon.
- T858773
Minä ajattelen näin, että vuodenajat ovat meille hyvä asia. Jokaisessa vuodenajassa näen jotain hyvää ja kaunista. Etelänmaille en lähde vaikka joku maksaisi matkan ja antaisi vielä runsaasti käyttörahaa. On jokaisen oma valinta ja makuasia, mistä tykkää. Yhden kerran olen Rhodoksella käynyt ja se riitti.
Sen sijaan, jos varaa olisi, lähtisin Kanadan tai Alaskan erämaihin kalastamaan. Suomen lappi on toistaiseksi ollut korvikkeena, mutta liika turismi taitaa pilata senkin. - lacucaracha
Ei masenna. Olen jo valmiiksi masentunut, joten sade itse asiassa on aika virkistävää. Voin rauhassa sääliä itseäni ja syventää masennusta. Kyllä se työstä käy. Aivan ihana tekosyy tämä sade olla tekemättä mitään varsinkaan ulkona. Kun on niin kamalat säät ... Voin keskittyä lukemisiin ja juoruta ystävien kanssa. Hyvällä ilmalla tällaisesta on aina huono omatunto eli pitäsii mennä ulos ja olla tarmokas.
Nuorempana matkustelin niin paljon kuin rahkeissa oli varaa eli rahaa. Ulkomaanmatkailu on vähän yliarvostettua, nyt sitäpaitsi todella vaarallista. Ennen tällaisista uhista ei tiennyt mitään. Korkein uhka taisi olla taskuvarkaat. Kotimaan matkailu ei vain kiinnosta ja se on paljon kalliimpaa huvia kuin kruisailla ulkomailla. Suomi on kallis maa - myös meille asukeille.
Niin että sadesäälläkin on arvonsa. Hyvää keskiviikkoa itsekullekin. Olkaa luovia ja nauttikaa olostanne. Kaikkea ei vielä ole menetetty vaikka Esteri suihkuttaa pisaroitaan... - Heikunkeikku
Minä tuumiskelen, että josko alkais masentumaan vasta myöhemmin. Sitten kun talvi pistää parastaan, pökkää huurteisia puhalluksia ja antaa lumen tulla viljasti. Joskus joulukuun tienoilla kenties?
Joulukuun tienoo on siinä mieles hyvä aika, kun siinä ei kauaa aikaa ehdi potea masennusta, koska tammikuu on kärkkymässä.
Vaikkei tammikuu olekaan kevätkuukausi, niin se kuitenkin enteilee kevättä. Tammikuussa voi ajatella, että ens kuus on helmikuu ja se nyt on niin lyhyt kuukausi, että se menee nopiaa ja maaliskuu astuu sitten esiin. Ja maaliskuu on Mun kuukausi. Oma kevään portti-kuukausi.
Tuolla ajattelulla menen.
Tänään aurinko on paistanut. Pikkusen vettä hiljakseen sateli, mutta silloinkin aurinko hymyili.
"Mun" pikkumetsän koivut ovat ihanan keltaisia ja varsinkin kun aurinko ottaa lehdet syleilyyn, niin kelpaa niitä katsella.
Nyt on menossa oikeastaan hyvinkin energinen jakso. Välillä ei huvita kaikki asiat satasella, mutta nyt sataisuus on päälleni laskeutunut.
Oppilaat eivät vielä ole talviväsymyksen kourissa, vaan innokkuutta pursuilee, että on ihan mukavaa mennä töihin heidän kanssaan työskentelemään.Voi ei. Veit masennukseni - se on kuin varkaus. Nuukana masennus tulee halvaksi. Makoilee, eikä rynnistä kauppoihin tuhlaamaan.
- Heikunkeikku
arvo.e kirjoitti:
Voi ei. Veit masennukseni - se on kuin varkaus. Nuukana masennus tulee halvaksi. Makoilee, eikä rynnistä kauppoihin tuhlaamaan.
Voi ei, täältäkin päästä. En varastanut masennustasi. En halaja masentumista itseni päälle.
Tökin päinvastoin masennuspoikasia läheltäni veks.
Oikeastaan jos ihan rehellinen olen, niin en ole masentuvaa tyyppiä. Jotenkin se ei oo mun juttuni.
Paskapäiviä satunnaisesti tulee, mutta koska ovat sen verran harvassa, niin otan ne vastaan mielelläni. Pikkuruinen paskuus hetkellisesti saa aikaan sen, että huomaa ettei se oo mun juttuni sekään ja siitä siitten alkaa siirtymään iloisempiin asioihin.
JA jos jonakin päivänä on hieman "ei-niin-tyytyväisyyttä", niin osaa loppujen lopuksi nauttia siitä, ettei oikeastaan ole kunnon aihetta olla "masentunut" päivää enempää.
Nyt vähäsen väsähtänyt olotila. Pitkä työpäivä. Sormien napsuttelu menee helposti, mutta nyt en jaksaisi puhua kenenkään kanssa yhtikäs mitään. Olen käyttänyt koko päivän ääneen puhumis-sanat loppuun.
Syksyn lapsena nautin myös näistä pilvisistä, sateisista päivistä, en kurkoita tulevaan, en talveen, en kevääseen. Sieltä ne aikanaan eteen tulevat.
Nämä syksyn päivät elän ensin, jouluunkin on vielä aikaa.Olen myös lokakuussa syntynyt - vielä vanheneminen syysmasennuksen taakaksi. Aurinko näyttäytyy. Juuri kun odotin maailman loppua.
arvo.e kirjoitti:
Olen myös lokakuussa syntynyt - vielä vanheneminen syysmasennuksen taakaksi. Aurinko näyttäytyy. Juuri kun odotin maailman loppua.
Eihän me vielä vanhoja olla, tänään olisi isäni syntymäpäivä, muistanetko hänen nimensä, joskus ollut siitä puhetta.
Täälläkin aurinko hetken näyttäytyi, kyllä tästäkin syksystä läpi mennään.- New-age
arvo.e kirjoitti:
Olen myös lokakuussa syntynyt - vielä vanheneminen syysmasennuksen taakaksi. Aurinko näyttäytyy. Juuri kun odotin maailman loppua.
Oletko vaaka vai skorppari. Milloin saadaan onnitella?
Kolmen aikoihin satoi todella kaatamalla. Sitten yhtäkkiä sininen taivas, pihlajanmarjat sitä vasten ja aurinko. Tuli käveltyä muutama kilometri. Jo virkistää. New-age kirjoitti:
Oletko vaaka vai skorppari. Milloin saadaan onnitella?
Kolmen aikoihin satoi todella kaatamalla. Sitten yhtäkkiä sininen taivas, pihlajanmarjat sitä vasten ja aurinko. Tuli käveltyä muutama kilometri. Jo virkistää.Sattui sopivasti fillarointi aikaan sade ryöppy - virkisti.
Ei suuria ilonaiheita ole, kun on kaksi päivää josatanut putkeen, ja ainakin lauantaihin asti vielä näyttää satavan yhtäjaksoisesti.
Tätä ennen oli viikon verran niin vahva sumu, että näkyvyttä ei ollut keskellä päivää sataa metriä.
Ei vanhat lääkkeet tähän enää tepsi, pitäisi kehittää uutta.Ilokseni huomasin aamuisella kauko-kauppa-reissullani asfaltilla maan-matosen.
Eläväinen mutta kylmyydestä laiskan-puoleinen.
Ressukka ei ollut oikein Kaste-Mato.
Jää-vesi-Mato se oli.
Kuten olen kertonut.
Koti-maisemani ruohikot myrkytettiin.
Eivät ihan kaikkia heiniä haluneet niille.
Myrkky varmaan toimi hyvin.
Madot katosivat.
-
Kauko-kauppani seinästä oli kadonnut Otto.
Keltainen Nosto oli tullut korvaajaksi.
Huono auto-maatti.
Yli satasen nosto olisi pitänyt kirjoittaa numeroin.
Otto sentään antoi yhdellä klikkauksella 240.
H.- mimmimum-..mi
Mihinkä sinä tarvitset käteistä rahaa...kysyi poikani minulta kun sanoin meneväni nostamaan automaatilta.....en tosiaankaan osannut heti vastata ....en oikeastaan mihinkään...mutta kun on tottunut ettei aivan euron ostosta maksa kortilla...
Ai ne Nosto-maatit ovat sitten tulleet.. en ole vielä nähnyt. mimmimum-..mi kirjoitti:
Mihinkä sinä tarvitset käteistä rahaa...kysyi poikani minulta kun sanoin meneväni nostamaan automaatilta.....en tosiaankaan osannut heti vastata ....en oikeastaan mihinkään...mutta kun on tottunut ettei aivan euron ostosta maksa kortilla...
Ai ne Nosto-maatit ovat sitten tulleet.. en ole vielä nähnyt."mimmimum-..mi"
Vanha tapa.
Aikanaan, asuessani Hagiksessa oli hyvä olla riittävästi rahaa taskussa.
Milloin tahansa saattoi saada kapakassa edullisen tarjouksen.
Silloin(kaan) ei ollut terveellistä jättää jälkiä ostoksestaan. :)
En minä silloin(kaan) mitään tuhmuuksia ostellut.
Halpaa vain.
Romanttisena katselin kaihoisasti ynpärilleni.
Nykyään on niin hyvä tunne, ihan kun olisi vieläkin mahdollista.
H.- mimmimum-..mi
Niin...taitaa olla lähinnä vanha tapa...että pitäähän sitä rahaa olla lompakossa...nuoremmat ajattelevat toisin... jäljet jäävät vain pankin tilitietoihin...eikä edes paperisena....no jos sitä menisi jotain tosi tuhmaa ostamaan....sitten voisi jo harkita...käteistä.
- onko.tuhmaa
Tosi tuhmaa? Dildo?
- uros-Anpi-ainen
onko.tuhmaa kirjoitti:
Tosi tuhmaa? Dildo?
Pitää ostaa vieläkin tuhmenpaa.
DVD elokuva Näin Mehiläiset Kukittavat, hunajan alku ja synty.
Olen kade mehiläisille. He ovat päässeet seksioppaiksi. mimmimum-..mi kirjoitti:
Niin...taitaa olla lähinnä vanha tapa...että pitäähän sitä rahaa olla lompakossa...nuoremmat ajattelevat toisin... jäljet jäävät vain pankin tilitietoihin...eikä edes paperisena....no jos sitä menisi jotain tosi tuhmaa ostamaan....sitten voisi jo harkita...käteistä.
Rahalla ostaessa voi kontrolloida, ettei saaja muuta summia, tai peri saatavaa moneen kertaan. Ainakin ulkomailla, tai epäilyttävissä ostospaikoissa olen pyrkinyt maksamaan mahdollisimman pienillä seteleillä.
- Raikasherätys
Ihanan syksyinen sää tänä aamuna; vesi lotisi ja ilmassa oli paljon happea.
- maissiiii
Nautin sateessa kuljeskelusta, kesäsade on lämmintä, mutta tämä lokakuun sade jo kylmempää. tarvitaan kunnon varusteet, iso sateenvarjo ja kunnon jalkineet.
Ei ole vielä masennuksesta tietoa, ei alakulosta havaintoja. Toki tarpeen mukaan turvaudun vanhoihin konsteihin, saunasta ulkona vilvoittelukin tuntuu näin kylmenevissä illoissa tehokkaammalta kun kesäsaunasta.
Syksy o sitä karaistumisen aikaa, kun sen nyt aloittaa, vaikkei avantoon sitten talvella menisikään, niin välttelen liian lämpimien vaatteiden lisäämistä heti ensi kylmillä. Silloin ei talven pakkasillakaan niin palele. En tiedä onko vain uskon asia vai...itse ainakin uskon moiseen.
Vitamiineistä kohta puolin lisään Deetä, kun valo koko ajan vähenee. Aurinko ollut muutenkin tänä syksynä harvinaista herkkua. - sindina
Tällä hetkellä ei sada. Kaunista on, kun katselee väriloistoa. Vielä kauniimpaa, kun katselee väriloistoa, mikä moninkertaistuu järven tyynestä vedenpinnasta.
Olisi imuroinnin aika, kohta, mutta vielä hetki uutisvirtaa.- New-age
Muutaman tunnin siivoustouhuilun jälkeen on kiva istua sohvassa. Seurata uutisia ja tehdä sanaristikoita. Myöhemmin odottaa Harumi Murakamia/Värittömän miehen vaellusvuodet. Lienee tuore nobelisti samaa tasoa. Mutta kääntäjän täytyy olla taitava. Japani on jotenkin kiehtova maa.
Eilen kun pellolla kävelin, niin mietin mihinköhän aikaan riisiä istutetaan.
Vettä ainakin olisi nyt tarpeeksi paljon.
Joki oli laajentunut yli äyräidensä, majavien patokin peittyi veden alle ja lampi ulottui metsään saakka.- Taikuritässä
Heräsin aivan liian aikaisin. Viiden jälkeen kahvit ja leivät oli nautittu.
Olen seurannut aamu-tv:tä. Maailman parhaalla lentokentällä viettää kuukauden verran nuori kiinalaismiesnäyttelijä. En haluaisin olla negatiivinen, mutta en oikein pitänyt haastattelijan kosketteluista. Tuli jotenkin myötäkiusaantunut olo. Saako ventovieraita hipuloida kaikissa käänteissä.
Voin olla ankiankankia ja väärässäkin tässä asiassa.
Säätieto lupasi sateiden siirtyvän, mikä olisi hyvä, sillä päivällä on menoa. - sindina
Todellakin vedenpaisumus (ihana sana) on viime päivinä ollut vallallaan. Monet sukat ovat kastuneet, kun ajan loppuun "vedenpitäviä" lenkkareitani.
Toivotaan, että ensi viikolla olisi täällä eteläisessä Suomessa poutaisempaa, kun koulujen syyslomat ovat. sindina kirjoitti:
Todellakin vedenpaisumus (ihana sana) on viime päivinä ollut vallallaan. Monet sukat ovat kastuneet, kun ajan loppuun "vedenpitäviä" lenkkareitani.
Toivotaan, että ensi viikolla olisi täällä eteläisessä Suomessa poutaisempaa, kun koulujen syyslomat ovat.Tytär kertoi, että on keksitty goretex-sukat, kengät vuotaa, mutta sukat ei.
Minä luotan vain kumppareihin, kun maastoon menen.- Taikuritässä
Tuo kuullostaa aprillipilalta. Mulle on joskus käynyt niin, että kun hyvät kengät tai talvisaappaat sanovat sopimuksensa irti, niin pohjan ja päällisen sauma on auennut. En ole huomannut ensin mitään, olen vain ihmetellyt, kun varpaisiin tuulee ->hyvin ilmastoidut kengät. Sade on sitten yllättänyt toisin.
Taikuritässä kirjoitti:
Tuo kuullostaa aprillipilalta. Mulle on joskus käynyt niin, että kun hyvät kengät tai talvisaappaat sanovat sopimuksensa irti, niin pohjan ja päällisen sauma on auennut. En ole huomannut ensin mitään, olen vain ihmetellyt, kun varpaisiin tuulee ->hyvin ilmastoidut kengät. Sade on sitten yllättänyt toisin.
Muutama vuosi sitten Äkäslompolossa huomasin ensimmäisenä päivänä goretexkenkieni vuotavan, saumassa iso reikä. Laitoin muovipussin sukan päälle, ei se oikein toiminut, olisi ollut goretexsukka tarpeen.
Kaikkeahan nykyisin keksitään, saattaa hyvinkin olla tuollaisia vedenpitäviä sukkia, en ole sen tarkemmin asiaa tutkaillut.sindina kirjoitti:
Toivotaan, että ensi viikolla olisi täällä eteläisessä Suomessa poutaisempaa, kun koulujen syyslomat ovat.Erinomainen juttu jatkuva sade. Kellareihin muodostuu uima-altaita ja kesän puutarhan kastelun voi lopettaa. Ei tule melanoomaa.
- Taikuritässä
Mahtaako mikään vakuutus korvata menetyksiä. Ihmettelen, että ei mitään "mätäojaa" ole kaivettu mahdollisten tulvien takia. Suurta tyhmyyttä.
Jossain asioissa meillä ollaan hurjan pikkutarkkoja - puolitetaan pisteet ja pilkut, sitten tällainen typeryys annetaan tapahtua. En käsitä.
Sade tehnyt sen, että pohjavesiäkin on. Ei tarvitse tankkiautoilla viedä maatiloille vettä. Karjalle jossakin päin Suomea täytynee hankkia purtavaa.
Ja mikä karhujakin riivaa, kun riehuvat pelloilla paalien kimpussa. Ovat varmaan lukeneet tiettyjä 60 ketjuja. Saako rikkoutuneista paaleista korvausta?
Eilisestä raittiinilman myrkytyksestä johtuen nyt nuhattaa. - sindina
Ancelina kirjoitti:
Tytär kertoi, että on keksitty goretex-sukat, kengät vuotaa, mutta sukat ei.
Minä luotan vain kumppareihin, kun maastoon menen.Ihan uutta tietoa tuo. Ei paha ollenkaan. Kumppareissa minäkin nuo metsäreissut teen, mutta pidempiä matkoja en jaksa lompsutella.
Vetisen talven liukumäkiin lapsosten saappaisiin, ei huono. - sindina
arvo.e kirjoitti:
Erinomainen juttu jatkuva sade. Kellareihin muodostuu uima-altaita ja kesän puutarhan kastelun voi lopettaa. Ei tule melanoomaa.
Voi siinä joku mela-juttu tulla jos ei melanooma, kun saat kumiveneellä soutaa kellarista hillopurkkeja. Känsiä.
sindina kirjoitti:
Voi siinä joku mela-juttu tulla jos ei melanooma, kun saat kumiveneellä soutaa kellarista hillopurkkeja. Känsiä.
Kellariin voi perustaa lohen kasvattamon. Lattiaan vaan reikä ja pilkkimään.
Joopajoo, kyllä paisumusta on riittänyt.
Ihan kuralla pihatienosuus, missä tolla isolla ´´norsulla´´ piti kääntää. No se sitten luisti melkein savusaunan seinään.
Onneksi oli naapurin isäntä kotona, tuli heti vetämään mut pois.
Ootteli kunnen kävin kääntämässä ja aloin peruuttaa, taas sen verran luiskahti, että piti ottaa eteenpäin.
Naapurin isäntäkin katsoi ihmeekseen ja tuumasi, että sehän vaan luskahti.
Sanoin, jotta tämmönen tää on.
Siitten menin pellon päästä kaivamaan hekkaa, pari kärryllistä pahinpaan paikkaan.
No sitä vettähän siinä montussa oli 10cm ja tietenkin toinen saapas kävi varresta hetken päästä vuotamaan.
Eilen tuota lentoliikennettä piisasi, helikopteri papattaa, niin että kissan korvatkin kääntyy miltei väärinpäin. 4 hävittäjää meni pihan yli matalalta peräjälkeen, ääntä piisasi.
Jo se kopteri tänäänkin pirttiä natisutti, vissiin kiva lennellä tuosta päältä.- mimmimum-..mi
Kyllä se sade kuuluu taas tuohon ikkunan peltiin pientä rummutusta antavan.....tuudittaa uneen...Lapsilla taitaa syysloma mennä tietokonepeleissä sisällä...toivottavasti ei ...olisi vähän poutaakin välillä..
Nyt oli pilvipoutapäivä, eikä lehtikään liikahtanut, aivan tyyni. Niimpä oli hyvä sauma haravoida piha.
Pimeää on.- Taikuritässä
Olipa mukavaa kävellä, kun aurinko vihdoinkin alkoi paistamaan.
Pikkukirpeää. Sateenvarjo on silti pakko kiikuttaa mukana.
Eilen harrasteryhmässä joku sanoi, että tulee 12 tunnin tauko satamiseen. Onko se nyt. Alkoi klo 11.05 täälläpäin. - Rusketus-kohdilleen
Etelä-suomessa täysi aurinko. Riisun jo paitaani. Aion mennä parvekkeelle ottamaan syksyn viimeisimpiä säteitä. Kyllä se rantaloman voittaa koska vettäkin on nähty monta päivää.
Seuratkaa johtajaa. Se karaisee. Pysyy flunssakin loitolla ilman rokotteita. Rusketus-kohdilleen kirjoitti:
Etelä-suomessa täysi aurinko. Riisun jo paitaani. Aion mennä parvekkeelle ottamaan syksyn viimeisimpiä säteitä. Kyllä se rantaloman voittaa koska vettäkin on nähty monta päivää.
Seuratkaa johtajaa. Se karaisee. Pysyy flunssakin loitolla ilman rokotteita.Tällä kelillä auringon otto on terveellistä - ei tule melanoomaa. Ihon väri muuttuu punertavasta sinertävään.
- Taikuritässä
Minusta hauska juttu iltapäivälehdessä, kun Espoossa neljällä kajaakilla painelivat uutta länsivesiväylää. Ei ihan niin runsas osaanotto kuin kaljakellunnassa.
Mahtava päivä, Käväisin "cityssä" liikuntatapahtuman merkeissä ja katselin syksyn väriloistoa. Tuntui, että ihmisetkin olivat hyväntuulisia ja leppoisia kun aurinko paistoi. Jäin puheisiin erään vanhanrouvan kanssa ja kuulin hänen elämäntarinansa. Sitkeä sissi, joka jaksoi tsempata syöpäsairaudesta huolimatta. Sellaiset ihmiset saavat aina hyvälle mielelle.
Ai niin. Se vedenpaisumus. Pihamaa on kyllä siinä kunnossa, ettei siellä ilman saappaita selvitä.
Hyvä syy lykätä lehtien haravointi tuonnemmaksi...
Ketjussa pohdittiin vähän tulevaa talveakin..)) Meillä päin ennustettiin talven lumisuutta pihlajanmarjoista. Sanottiin, että pihlaja ei kahta taakkaa kanna: runsasta marjasatoa ja runsasta lumimäärää. Marjoja oli tänä vuonna paljon, miten sitten käynee lumen kanssa ?Minä en ala, jo kolmas auringolla kehuja ja minä vaan saan täällä pilvien alla puita ajaa ja nyt pitäisi alkaa vesi boilerin tyhjennys.
eppu2 kirjoitti:
Minä en ala, jo kolmas auringolla kehuja ja minä vaan saan täällä pilvien alla puita ajaa ja nyt pitäisi alkaa vesi boilerin tyhjennys.
Heh, kerran näinkin eppu2. Luin tuolta tekemisistäsi. Onko se "norsu" traktori ja osaatko ajaa/käsitellä sellaista ? Jos on ja osaat, ei voi kuin "hattua" nostaa..))
Mulla on tämä "miesten töiden" opettelu vasta meneillään, niin poispilattu olen ollut, vaikka tilaisuuksia opetteluun ei ole puuttunut.
Krouvia työtä olisi nytkin tarjolla ja jotain täytyy tehdäkin pihalla ja tietysti päivittäinen takan lämmitys on aina agendalla...
Täytyy kertoa yksi hauska tuttu. Puolisolla on jonkinlaista sanasokeutta. Meillä on maalla pieni boileri ja kun hän kirjoitti sen käsittelystä ohjeen nuorille hän kirjoitti "broileri". Että broileri lämpiämään kun taloon tullaan... Ei paha..))demeter1 kirjoitti:
Heh, kerran näinkin eppu2. Luin tuolta tekemisistäsi. Onko se "norsu" traktori ja osaatko ajaa/käsitellä sellaista ? Jos on ja osaat, ei voi kuin "hattua" nostaa..))
Mulla on tämä "miesten töiden" opettelu vasta meneillään, niin poispilattu olen ollut, vaikka tilaisuuksia opetteluun ei ole puuttunut.
Krouvia työtä olisi nytkin tarjolla ja jotain täytyy tehdäkin pihalla ja tietysti päivittäinen takan lämmitys on aina agendalla...
Täytyy kertoa yksi hauska tuttu. Puolisolla on jonkinlaista sanasokeutta. Meillä on maalla pieni boileri ja kun hän kirjoitti sen käsittelystä ohjeen nuorille hän kirjoitti "broileri". Että broileri lämpiämään kun taloon tullaan... Ei paha..))Se norsu on tuo minun amerikan paku. Se kun tarttisi lentokentän, että sen saa kääntymään.
Mulla oli joskus sellaineen mersu 207 aika iso paku, mutta sen sai kääntymään , kuin pienen henkilöauton.
Meillä on sellainen iankaikkisen vanha traktori Ford 3000, sillä on helppo ajaa. En kyllä mitään kamalaa metsätraktoria osaisi ajaakaan, mutta jos joku opettaisi niin tietysti iskisin kiinni tilaisuuteen.
Kolmas syksy tuon boilerin tyhjennyksessä, ennen ei ole gelmia, vaan nyt ei suostunut tyhjenemään, tuo naapurin mies tulee huomenna katsomaan.
Sillä on painevehkeet voi olla, että saa onnistumaan.
- farfarttt
Vilja sato oli täällä parhain kymmeniin vuosiin että viljaa riittää, hyvä kun välillä sataa.
- farfarttt
Aloitus---onko rallienglanti otsikossa?
- Taikuritässä
Saiskohan toivoa Ilmattarelta jtkn?
Toivon kuitenkin. Olisipa yksi aurinkoinen viikko ja se viikko alkaisi nyt,
Päivällä oli niin mukavaa kävellä ilman sateenvarjoa ja nauttia kontrasteista;
Sinitaivas, värikkäät puut ja auringon valo, kun se osui vaahteroihin. Nam.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t3912640V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!914361Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1134077- 513668
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳533361- 1163314
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul482255- 392183
Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul282005On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva141688