Halpa ja käyttänölinen neuvostoteknologia edellee

USSR.forever

Halpa ja käyttänölinen neuvostoteknologia on edelleen käytössä. Ilman tätä neuvostoteknoligiaa olisi Suomikin jäänyt melkoiseksi köyhäläksi, monella perheellä ei olisi ollut autoa ollenkaan. Lukuisat suomalaiset tuntevat suurta kiitollisuutta hyväntahtoista ja ystävällistä naapurimaatamme kohtaan.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710072200444923_u0.shtml

30

1226

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AikaEntinenEiKoskaan

      Nykypäivänä ei enää romut kelpaa! NaziTarkkispoika haluaa elää tiukasti menneisyydessä?

      Viime vuonna startannut venäläisen Lada-merkin maahantuonti ei ole saanut tuulta siipiensä alle.
      Tamperelainen Lada-Auto alkoi tuoda venäläistä Ladaa viime vuonna, mutta ensimmäisen vuoden myynti jäi ohueksi.

      Vuoden aikana kilpiin meni vain kolme Ladaa.

      Ladan hinnat ovat edulliset ja mallisto laaja, joten siitä se ei kiikasta.

      Tamperalainen maahantuoja Lada-Auto myi viime vuonna vain kolme Ladaa, kertoo Karjalainen-lehti ja TM.

      Ladasta on tarjolla kahdeksan eri mallia: Grantasta kaksi mallia, Kalinasta kolme mallia ja Vestasta kolme mallia mukaan lukien nelivetoinen katumaasturit.

      Hinnoista Ladan myynti ei voi olla kiinni. Kaikki mallit ovat varsin edullisia.

      Esimerkiksi edullisimman Lada Grantan hinnat alkavat noin 13 500 eurosta.

      Tila-automaisen Kalinan hinnat ovat pari tonnia halvempia, mutta Kalinasta on tarjolla myös Cross-versio, jonka hinnat kiipeävät päälle 14 000 euron.

      Vuoteen 2012 saakka Ladaa toi maahan Delta Auto. Ladaa valmistavan Avtovaz -tehtaan Venäjällä omistaa nykyään ranskalainen Renault.

      • hintalaatusuhderatkaisee

        nyky lada suomessa liian kallis,, muualla lada on paljon halvempi ja käy kaupaksi.


      • eikö.Kalevi

        Se on jo huonosti, jos ei edes Fiatin kopio Tampereella myy.


      • uusiaMalleja
        eikö.Kalevi kirjoitti:

        Se on jo huonosti, jos ei edes Fiatin kopio Tampereella myy.

        nyky lada ei ole fiatti...
        se entinen 1. malli lada ja tuotantolija oli fiatin, ja se lada oli muunneltu fiatti,..


      • TasaverotTuhoaa

        Niin, ja lada on nykyäänkin ns. halpa-auto.
        Ja Kauppa käy juuri sen massa-tuotannon ja halpuuden vuoksi.
        On turha yrittää halpaa tuotetta myydä liian kalliilla, kuten suomessa,,se ei myy.
        Halpa autoja, kuten dacia, lada, yms. tulisi myydä Suomessa halavalla
        - kun köyhiä suomessa on niin paljon, niin ei se halvan kulkuneuvon tarve ole poistunut minnekään.
        - Tosin kokoomus suomessa on tasa veroilla ja maksuilla tehty autoilu vain rikkaille edulliseksi...


      • TiltunTyhmyysUhoaa

        Tasa-verot eivät ole tulossa ja autoon riittää rahat mainiosti sekä kasvavalla keskiluokalla että vähävaraisilla!


    • semmottista

      Neukkujen perspöristin ei mahu persiisiin eikä pörise...

    • Copyright-neukkula

      Neukut osasi vain kopioida. Ladana myyty auto oli italiaisen Fiatin kehittämä auto ja Fiat toimitti tehtaankin valmiina.

      Sodan jälkeen Suomeenkin tuotiin piikkinokka-Mossea. Se oli saksalaisen Opelin suora kopio. Neukut rosvosi Opelin tehtaat ja mallit.

      50-luvun Popeda oli amerikkaisen auton kopio.

      Kuorma-autot on luku sinällään. Ford oli mallina ja toimitti tehtaat jo 1930 luvulla,

      • valmistajien.YYA

        Niin, onhan se nyt ennenkuulumatonta että samaa tekniikkaa myytiin jo tuolloin usean eri merkin toimesta, kukin omilla mallinimillään... Vauxhall/Opel, Simca/Ford/Chrysler, Fiat/Seat jne.

        Mutta toki retardit ei tätä r*ssävihastondiksessaan halua muistaa .


      • kaikkeakopioitiin

        Neukuilla oli aika vähän ihan omaa, kopioita luvan kanssa ja ilman joka alalla. Fordson traktoriakin tehtiin neukkulassa. Ford tosiaan rakensi tehtaan Gorkiin ja sinne jopa muutti Amerikasta työntekijöitäkin, että Gorkiin muodostui eräänlainen "pikku amerikka", joka sitten Stalinin puhdistuksissa koki saman kohtalon, kun monet muutkin Amerikasta 30-luvulla lähteneet kommunismin rakentajat.
        ZAZ965 auto oli Fiat 600 moottoria lukuun ottamatta, moottori oli panssarivaunun ilmajäähdytteinen käynnistinmoottori, joka oli se heikoin lenkki.
        Ladaa taasen tosiaan tehtiin italialaisten rakentamassa tehtaassa Fiat 124 lisenssillä.
        Panssariaunuissakin oli amerikkalaisten ja englantilaisten kopioita. Lista on melkoisen pitkä, jos sitä aletaan jatkamaan.
        Atomipommiinkin apua tuli muualta... Viimeisin Mosse oli ranskalainen Talbot jne. jne.


    • Gyyhhy

      Miten sitten ladassa taas Renaultin omistus näkyy tänäpäivänä?

      • isoameininkiä

        tehdas modernisoituu ja eri mallien tuotantoa on paljon, taitaa olla edelleen euroopan suurin autotehdas?


    • forever.first

      Neukut olivat aina ensimmäisiä:
      Ensimmäinen satelliitti (Sputnik 1)
      Ensimmäinen ihminen maan kiertoradalla (Vostok 1)
      Ensimmäinen kuun ohilento (Luna 1)
      Ensimmäisiä kuvia kuun pimeästä puolesta (Luna 3)
      Ensimmäinen avaruuskävely (Voskhod 2)
      Ensimmäinen laskeutuminen kuuhun (Luna 9)
      Ensimmäinen satelliitti kuun kiertoradalle (Luna 10)
      Ensimmäinen toisen planeetan ohilento (Venera 1)
      Ensimmäinen laskeutuminen toiselle planeetalle (Venera 7)
      Ensimmäinen laskeutuminen Marsiin (Mars 3)

      • muistolapsuudesta

        "Ensimmäinen ihminen maan kiertoradalla (Vostok 1)"
        Tästä ihan hauska juttu, kun joku soitti isäukolle aikoinaan, että venäläiset on menneet avaruuteen.
        -Kaikkiko?
        -Ei, kun yksi vaan...
        -Piruako tänne sitten soittelet!


      • MeiltähänTämäKäy

        Unohtui luettelosta:

        Ensimmäinen tapettu koira avaruudessa (Sputnik 2)


    • oipoi

      "Lukuisat suomalaiset tuntevat suurta kiitollisuutta hyväntahtoista ja ystävällistä naapurimaatamme kohtaan."
      Niin, ei se ole mennyt ruotsin luku ihan hukkaan. Tack.

    • VaroHuonojaKopioita

      Fordin huoripenikoita oli neukkuautot ja traktoritkin.

      -

      Gorkin autotehdas on venäläisen GAZin autotehdas, joka sijaitsee Nižni Novgorodissa.

      Neuvostoliiton korkein neuvosto ja Ford Motor Company solmivat 31. toukokuuta 1929 sopimuksen kevyiden ja kuorma-autojen tuotannosta lisenssillä. Valmistettaviksi malleiksi valittiin Ford-A-henkilöauto ja Ford-AA-kuorma-auto. Tuotanto alkoi pienessä Gudok Oktjabrja -kokoonpanoverstaassa kokoamalla 10 Ford-AA-kuorma-autoa vuonna 1930.

      Henry Fordin kanssa tehdyn sopimuksen perusteella pystytettiin Albert Kahnin arkkitehtitoimiston suunnittelema GAZ-tehdas Nižni Novgorod, joka pian nimettiin uudelleen runoilija Maksim Gorkin mukaan Gorkiksi. Ensimmäiset 1,5 tonnin kuorma-autot valmistuivat tehtaasta tammikuussa 1932. Neuvostoliittolaiset insinöörit uudistivat autoa, johon tuli vahvistettu vaihdelaatikko, ohjausmekanismi ja ilmansuodatin. Autot valmistettiin kokonaan kotimaisista osista 1933 lähtien. Vuonna 1934 puusta ja pahvista valmistettu ohjaamo muutettiin metallirakenteiseksi ja katto dermatiiniiksi, joka oli nitroselluloosalla vahvistettua puuvillakangasta.

      Tehtaan tuotanto käsitti aluksi pääasiassa Fordin lisenssituotteita. Toisen maailmansodan jälkeen käynnistyi kohtalaisen nopeasti jo sotavuosina aloitetun suunnittelun tuloksena uuden, hyvin nykyaikaisen henkilöauton, GAZ M-20 Pobedan ja 31 vuotta lähes muutoksitta tuotetun GAZ-51-kuorma-auton valmistaminen.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Gorkin_autotehdas

      • kaikkeakopioitiin

        Gorkin autotehtaalle tuli työntekijöitäkin Amerikasta, jopa muutamia suomalaisiakin, joiden kohtalo oli sama, kuin muidenkin vähemmistöjen Stalinin puhdistuksissa 30-luvulla. Aiheesta löytyy jonkin verran jopa kirjallisuuttakin ja muistaakseni joitakin vuosia sitten taisi jopa Seura-lehdessä (?) olla juttua erään perheen kohtaloista Gorkissa Stalinin puhdistuksissa.
        Fordson traktoreitakin tehtiin muistaakseni Leningradissa, mutta valmistusmäärä Fordson-Putilovets osalta jäi vaatimattomaksi. https://fi.wikipedia.org/wiki/Fordson-Putilovets


    • OoppeliMosse

      Moskvitš ei Neuvostoliitossa ollut kovin arvostettu kulkuneuvo, väitettiin että nimi ei tarkoitakaan moskovalaista, vaan on lyhenne sanoista "Mozhno otjehat sto kilometrov, vylezai i tshini": "Sillä voi ajaa sata kilometriä, sitten nouse ulos ja ala korjata."

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Moskvitš

    • neukkuhightekkiä

      Neukkujen tietokoneet oli hupaisia vehkeitä- Niitä tuputettiin yliopistoihin 1970-80 -luvuilla. Kysessä oli amerikkalaisen Digitalin PDP-sarjan koneiden kopio SM-5. Niitä tuli varustettuna saksalaisella Basf:in massamuisteilla. Oulussakin koneet romutettuun suoraan ja vain Basf:in 80 Mt massamuisti kelpasi käyttöön oikeisiin PdP23 koneisiin tai VAX -sarjan koneisiin-

      Itse otin muistoksi romutettavasta SM5 -koneesta sen FERRIITTIRENGAS-keskusmuistin talteen. Ne oli kuin suoraan 50-luvun oppikirjasta. Pienen pienen ferriittirenkaan läpi kulki kaksi käämiä: luku ja kirjoitussilmukat.Ja niitä helmiä oli tuhansittain kahtapuolen piirikorttia ja niitä kortteja oli monta yhden koneen nopeaksi CORE-muistiksi.

      Ajatella että neukut kävi avaruudessa niillä harakanpesää muistuttavilla räpellyksillään.

      Puolustusvoimat joutui ottamaan mittalaitteita yms "neukkuhaitekkiä" ja enin osa niistä ajettiin jopa aallonmurtajien täytteeksi.

      Viestikoulun kalustona oli mm. LV305 tykistöradioita 1980 -luvun alussa. Ne oli miniatyyriputkitekniikalla tehtyjä ja EMP-kestäviä juuri sen takia. Malli oli jostain 50 -luvulta ja radiot oli uusia. Täyttä roskaa LV217/317 kalustoon verrattuna.

    • Munarahakoneet

      Opetusministeriö jakoi 1980-luvulla varsin avokätisesti rahaa tukimus- ja opetusvälineiden hankkimiseksi Neuvostoliitosta. Taustalla oli Suomen ja Neuvostoliiton välinen erikoinen tapa tehdä kauppaa; siitä käytettiin nimityksiä ruplaluotto- tai clearingkauppa. Kyseessä oli jonkinlainen ”oravannahkakauppa”: Suomesta vietiin Neuvostoliittoon kananmunia, voita ja vaatetavaraa, joiden vastineeksi tuotiin mm. öljyä ja traktoreita. Ruplamääräisesti viennin ja tuonnin oli määrä olla tasapainossa. Tästä huolehdittiin nk. tavaranvaihtosopimuksilla, joiden pönäkät allekirjoitusseremoniat ovat tuttuja tuon ajan lehtikuvista. Jossain vaiheessa syntyi paineita tuoda Neuvostoliitosta pitkälle jalostettuja teknologiatuotteita, kuten optiikkaa ja elektroniikkaa, jopa enemmän kuin Suomesta löytyi halukkaita ostajia. Näin opetusministeriö joutui kantamaan kortensa kekoon kaupan tasapainottamiseksi, ja sille myönnettiin vuosittain merkittävä määräraha idästä tehtäviin tutkimus- ja opetusvälinehankintoihin. Rahaa ei tietenkään voinut jättää käyttämättä, joten virkamiehet kävivät tarmokkasti toimeen löytääkseen neuvostolaitteille vastaanottajia. Neuvosto-oskilloskooppeja, funktiogeneraattoreita ja mikroskooppeja löytyykin nykyisin yhden jos toisenkin korkeakoulun ja oppilaitoksen kellareista, usein vielä alkuperäisiin harmaanvihreisiin puulaatikoihin siististi pakattuina.

      Tutkimusvälineiden clearingkauppaa pyörittivät käytännössä opetusministeriön virkamiehet, idänkauppaan erikoistunut konsulttiyhtiö DR-Datatutkimus sekä neuvostoliitolaisten omistama yhtiö Elorg-Data Oy, jolla oli komea toimitalo Lauttasaaressa,

      Tuohon aikaan yleinen tieteelliseen laskentaan käytetty pientietokone oli Digital Equipment Corporationin PDP 11. Neuvostoliitossa ja eräissä muissa sosialistimaissa valmistettiin tästä omaa versiota SM4, joka ei ulkonäöltään juurikaan muistuttanut esikuvaansa, mutta oli toiminnalisesti PDP:n täydellinen kopio. Myös SM4:n käyttöjärjestelmä OSPB oli kopioitu Digitalin käyttöjärjestelmästä RSX, joskin väitetään neuvostoinsinöörien korjanneen joitakin lähdekoodista löytämiään bugeja. Omin luvin kopioitua käyttöjärjestelmää myytiin surutta SM4:n mukana myös länteen, mutta Ilmeisesti häveliäisyyssyistä alkuperäisiä RSX:n englanninkielisiä käsikirjoja ei kopioitu sellaisenaan, vaan ne oli ensin kirjoitettu sanasta sanaan uudestaan kirjoituskoneella – vain käyttöjärjestelmän nimi oli muutettu.

      lue linkistä tarina loppuun ja SM5 hankinta...

      http://www.helsinki.fi/atk/50v/1980-luku.html#KR

      • nytselvisi

        No ilmankos Suomi on tutkimuksessa ja tuotekehityksessä muita pohjoismaita valovuosia jäljessä.


      • höpiset.omiasi
        nytselvisi kirjoitti:

        No ilmankos Suomi on tutkimuksessa ja tuotekehityksessä muita pohjoismaita valovuosia jäljessä.

        Millä tavalla Suomi oli 1980-luvulla valovuosia jäljessä R&D:ssä? Tai 1990-luvulla, jolloin Nokia kohosi maailman suurimmaksi matkapuhelinvalmistajaksi? Koneen hissit? Suomalaiset paperikoneet? Kemiran lannoitteet? Partekin sementit? Muistaakseni ne kaikki nousivat kärkiluokan tuotteiksi koko maailmassa juurikin parjattuina YYA-vuosina.

        Se, että me nyt taas olemme reilusti jäljessä monellakin alalla, selittyy sillä, että porvarislässykät pääsevät nykyisin liian helpolla. Ei ole AY-liikettä eikä sotakorvausvaatimuksia potkimassa perseelle, joten voidaan rauhassa istuskella pitkillä lounailla ja kaivella vaikka nenäänsä siellä, että saa aikansa kulumaan. Nallen konsultoimana voidaan keskittyä tuloksen parantamiseen potkimalla porukkaa ulos ja tekemällä juuri ja juuri huijauksen rajamailla olevia sopimuksia, jotka eivät tuo kauppakumppanille mitään lisäarvoa? Niin, ja golfaamaankin pitäisi vielä ehtiä...

        Mihinpä sitä tuotekehittyä nykyään tarvitsisi, kun firman tulos kasvaa Kokoomuksen hommaamista veronalennuksista ja siirtämällä tuotanto Viroon, jossa tuotannon automaatiotakin voi vähentää, kun paikallein orjatyövoima on, työnantajan onneksi, niin tyhmää, ettei osaa edes käyttää koneita.


      • NaziTarkkisHöpisee

        Jopas ottaa NaziTarkkispoikaa yhä koville kun se ihana YYA-aika loppui ja neukun pskatunkio vielä innostui romahtamaan 1991!

        Kyllä meillä vieläkin on huippuluokan tuotekehittelyä ja osaamista, mutta painopiste on siirtynyt osin toisille aloille kuten pelituotantoon!

        Loistotuotteen syntyvät oikeasti suunnittelulla ja tietotekniikalla. Sen tuotteen kokoonpano on sitten halpaa liukuhihnatyötä, joka voidaan ja kannattaa teettää muualla!

        Huomaa toki, etteit ole ollut koskaan oikeassa työssä. Kyllä ne pitkät lounaat ja golfin peluu työajalla ovatt kaukaista menneisyytttä. Tämän päivän slogan johtajalle on 'tulos taikka ulos'!


      • ankeeta
        höpiset.omiasi kirjoitti:

        Millä tavalla Suomi oli 1980-luvulla valovuosia jäljessä R&D:ssä? Tai 1990-luvulla, jolloin Nokia kohosi maailman suurimmaksi matkapuhelinvalmistajaksi? Koneen hissit? Suomalaiset paperikoneet? Kemiran lannoitteet? Partekin sementit? Muistaakseni ne kaikki nousivat kärkiluokan tuotteiksi koko maailmassa juurikin parjattuina YYA-vuosina.

        Se, että me nyt taas olemme reilusti jäljessä monellakin alalla, selittyy sillä, että porvarislässykät pääsevät nykyisin liian helpolla. Ei ole AY-liikettä eikä sotakorvausvaatimuksia potkimassa perseelle, joten voidaan rauhassa istuskella pitkillä lounailla ja kaivella vaikka nenäänsä siellä, että saa aikansa kulumaan. Nallen konsultoimana voidaan keskittyä tuloksen parantamiseen potkimalla porukkaa ulos ja tekemällä juuri ja juuri huijauksen rajamailla olevia sopimuksia, jotka eivät tuo kauppakumppanille mitään lisäarvoa? Niin, ja golfaamaankin pitäisi vielä ehtiä...

        Mihinpä sitä tuotekehittyä nykyään tarvitsisi, kun firman tulos kasvaa Kokoomuksen hommaamista veronalennuksista ja siirtämällä tuotanto Viroon, jossa tuotannon automaatiotakin voi vähentää, kun paikallein orjatyövoima on, työnantajan onneksi, niin tyhmää, ettei osaa edes käyttää koneita.

        Mitä helvetin tekemistä Nokialla on tunkion kanssa. Tunkiossahan musikoilla oli hädin tuskin lankapuhelinta.


      • hyvä-sijoitus
        höpiset.omiasi kirjoitti:

        Millä tavalla Suomi oli 1980-luvulla valovuosia jäljessä R&D:ssä? Tai 1990-luvulla, jolloin Nokia kohosi maailman suurimmaksi matkapuhelinvalmistajaksi? Koneen hissit? Suomalaiset paperikoneet? Kemiran lannoitteet? Partekin sementit? Muistaakseni ne kaikki nousivat kärkiluokan tuotteiksi koko maailmassa juurikin parjattuina YYA-vuosina.

        Se, että me nyt taas olemme reilusti jäljessä monellakin alalla, selittyy sillä, että porvarislässykät pääsevät nykyisin liian helpolla. Ei ole AY-liikettä eikä sotakorvausvaatimuksia potkimassa perseelle, joten voidaan rauhassa istuskella pitkillä lounailla ja kaivella vaikka nenäänsä siellä, että saa aikansa kulumaan. Nallen konsultoimana voidaan keskittyä tuloksen parantamiseen potkimalla porukkaa ulos ja tekemällä juuri ja juuri huijauksen rajamailla olevia sopimuksia, jotka eivät tuo kauppakumppanille mitään lisäarvoa? Niin, ja golfaamaankin pitäisi vielä ehtiä...

        Mihinpä sitä tuotekehittyä nykyään tarvitsisi, kun firman tulos kasvaa Kokoomuksen hommaamista veronalennuksista ja siirtämällä tuotanto Viroon, jossa tuotannon automaatiotakin voi vähentää, kun paikallein orjatyövoima on, työnantajan onneksi, niin tyhmää, ettei osaa edes käyttää koneita.

        Virosta on tullut hyviä Mart Saarman tapaisia osaajia tänne, Venäjältä tullut pelkkiä rosvoja ja sovinisteja. Mart Saarman mukaan ainakin Tarton yliopistossa neukkukalusto oli puhdasta sontaa. Miten sitä sontaa oltaisi muka tänne rahdattu tutkimustyötä varten.


    • Copyright-neukkulasta

      Länsitietotekniikan kopiointi

      Vuonna 1966 taloussuunnittelijat ehdottivat kehitettäväksi tietokoneiden sarjaa, johon kuuluisi laiteratkaisuiltaan vaihtelevia, keskenään ohjelmistoyhteensopivia konemalleja. Syntyi elektronisten tietokoneiden yhtenäisjärjestelmä ES EVM (ЕС ЭВМ), jonka tuotanto alkoi 1972. Sarjan koneita valmistettiin niin Neuvostoliitossa kuin muissakin sosialistimaissa, ja se jatkui vielä Neuvostoliiton hajottua vuoteen 1998 asti.

      Yhtenäisjärjestelmä mahdollisti ensimmäistä kertaa yhteensopivuuden länsimaisten koneiden kanssa. Vaikka järjestelmän pohjaksi oli tarjolla aivan päteviä itäkoneita, otettiin perustaksi amerikkalainen IBM S/360. IBM ei katsonut tätä pahalla vaan aloitti Neuvostoliiton kanssa yhteistyöneuvottelut, jotka katkesivat vuonna 1979 USA:n talouspakotteiden vuoksi.

      Muita länsitekniikkaan perustuvia konesarjoja olivat SM EVM (PDP-11 ja VAX) ja 1980-luvun puolella ES PEVM (IBM PC). Keskeisten tuotantolinjojen ulkopuolella kloonattiin myös muita laitteita, kuten Apple II, Oric ja ZX Spectrum. Intelin 8080-suorittimen kloonaaminen mahdollisti CP/M-yhteensopivat koneet. Myös supertietokone Cray-1 saatiin kloonattua 1980-luvun lopussa.

      https://skrolli.fi/2013/06/neuvostoliiton-ja-itablokin-tietotekniikan-historiaa/

      lisää linkistä...

    • Muistellaanpa

      Tuon clearing-kaupan pikku sivujuonne: N-liittoon piti Suomen toimittaa sotien jälkeen mm. ompelukoneita. Valmistajana toimi Suomi-konepistooleidenkin valmistajana profiloitunut Tikkakosken tehtaat. Koska merkittävä osa valmistajayhtiöstä oli ollut sotavuosina saksalaisomistuksessa (Willi Daugs -nimisen varakkaan yksityishenkilön nimissä), oli se täytynyt luovuttaa vuodesta 1947 alkaen Neuvostoliiton haltuun. Takaisin suomalaisomistukseen yhtiö palautui 1957.

      Yhtiön piti sopimusten mukaisesti toimittaa N-liittoon vuosittain tietty määrä ompelukoneita. tilaajamaan yleisten kauppatapojen mukaisesti ei puhuttu ompelukoneiden LUKUMÄÄRÄSTÄ, vaan oli toimitettava niin ja niin monta TONNIA ompelukoneita!

      Valmistajalle diili sopi mainiosti. Kun tuotteesta tehtiin tarpeeksi painava, saatettiin valmistus- ja toimitusmääristä tinkiä vastaavasti.

      Talouteemme lainattiin n. 45 vuotta sitten tuon ajan Tikka-ompelukonetta sukulaisperheestä. Sitä raahatessa sai nuori ja riski mieskin havaita konkreettisesti, että kone oli totisesti ”rauvan ääressä tehty”!

    • Bror-Erik1974odin

      Suomen puolustusvoimatkin käyttävät yhä venäläisiä panssariajoneuvoja niitten luotettavan
      toimivuuden vuoksi,niitä on satamäärin jämerästi puolustamassa isänmaatamme.Eiks je?
      Ja jos tieteen ja tekniikan alalla vertaillaan niin kuinka moni suomalainen on edes unta nähnyt avaruusmatkasta raketilla maailman ensimmäiselle avaruusasemalle? Venäläiset
      näin tekivät ja tänäkin päivänä Sojus kantoraketti hoitaa huoltoliikenteen ISS asemalle luo-
      tettavasti. Samaan ei suomalainen pysty.

    • kiovanruslue

      RUS oli ja on Viikinkivaltio Idäntien varrella eli ehkä jotain jäi sinne pohjoismaista:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe