...mennä kovaan tuuleen ja kallistaa vene kyljelleen, maston pinnan suuntaiseksi. Tällöin luottamus veneeseen kehittyy, rentous lisääntyy ja turvallisuus rupeaa kasvamaan.
Tärkeintä perustaitojen oppimisen jälkeen on...
22
413
Vastaukset
- ukkoseilori53
En kyllä osta tuota harjoitusta.
- Ssppss
Kun edellä oleva kaatuminen on opittu niin " opettajan" seuraava harjoitus on masto alas- ja köli ylöspäin. Rentous ja turvallisuus kehittyy kehottymistään.
- inkkari.purkkarill
Ssppss kirjoitti:
Kun edellä oleva kaatuminen on opittu niin " opettajan" seuraava harjoitus on masto alas- ja köli ylöspäin. Rentous ja turvallisuus kehittyy kehottymistään.
Ai niinku inkkarikäännös kanootilla.?? Vasta sen jälkeenkö voi purjehtia, tai meloa turvallisesti, kun osaa kääntyä ympäri kanootilla, tai purkkarilla ??
- ostan.vokaalin
Periaatteessa ihan hyvä harjoitus. Käytännössä tuskin kukaan sitä tahallaan tekee, mutta ei pitäisi pitäisi varoakaan viimeiseen saakka. Vaikka omaan veneeseen periaatteessa uskoin, tuli käytännön luottamus vasta 20 m/s kryssillä avomerellä. Ja se tuli tilanteessa, jossa siihen joutuminen ei ollut aivan yllätyskään. Kerran aikaisemminkin olin tullut saaresta 20 m/s vastatuulessa sunnuntaina kotiin, mutta himmaillen ja saaristopurjehduksena.
Sen todellisen "harjoituksen" jälkeen toimii toisin, kun enää ei toinen puoli aivoista mieti, pettääkö joku paikka veneen joutuessa koetukselle. Silloin paitsi että aivoilla on parempaakin tekemistä, välittyy luottamus myös muihin veneessä oleviin.
- Dididkddkdkdiidsgajks
Suomessa veneen kääntäminen alassuin vaatii erittäin poikkeukselliset olosuhteet, mutta jos tahtoo kehittyä oikeasti osaavaksi ja itsevarmaksi purjehtijaksi, niin sitäkin on harjoiteltava. Tuossa esimerkki maailmalta.
https://youtu.be/LP6Lm6SugsQ- Gfrt
Hyvältä näyttää. On tärkeää pestä masto ennen satamaan tuloa.
- onnehienojahetkiä
Tuon lapset muistavat vielä vanhoina pappoinakin. Kun yhtäkkiä aapinen ja laskennon kirjat lensivät salongin kattoon! Hip hei! Neuvokkaan kapteenin ansiosta monikaan ei hukkunut.
- Karpaa-aasi
onnehienojahetkiä kirjoitti:
Tuon lapset muistavat vielä vanhoina pappoinakin. Kun yhtäkkiä aapinen ja laskennon kirjat lensivät salongin kattoon! Hip hei! Neuvokkaan kapteenin ansiosta monikaan ei hukkunut.
Vastaava muistikuva tuli varmaan niille kipparin pienille lapsille, jotka melkein tasan 30 vuotta sitten olivat sokerijuurikkaita kuljettavassa laivassa Kihdillä lokakuun pimeänä iltana. Laiva kaatui yllättäen nousseessa myrskyssä. Viime hetkellä kippari haki lapset messistä, jossa nämä olivat piirtelemässä. Sitten kiivettiin laivan kylkeä pitkin pohjan päälle, ei ehditty antaa hätäviestiä. Siljan laiva sai hylystä heikon tutkakaiun ja huomasi laivan valonheittimellä. Pian 4 haaksirikkolaisen pelastamisen jälkeen (4. oli konemestari) laiva upposi, eikä perässä tullut Viking enää nähnyt sitä. Tuli vain mieleen.
- oikeamerikarhu
Jos et ole koskaan kävellyt avomerellä veneesi kölillä, niin olet vielä oppipoika veneesi käsittelyssä. Tässä esimerkkiä maailmalta (pojulla oli tosin tässä miehistöä apuna):
https://www.youtube.com/watch?v=fZyQVu_jUtU - HoratioNelson12v
Minäpäs oonki sutinu lapaseen naistevvessas.
- näinkinvoikäydä
Tässä Yachting Worldin raportissa on kuvia kuinka tuossa aloittajan ehdottamassa tilanteessa voi käydä. Aina eivät veneet kestä...
http://www.yachtingworld.com/features/36ft-zest-hit-14m-rogue-wave-dismasted-off-spain-77073- ei.ehdotettu
Tuossa on kyse aivan eri asiasta kuin aloittaja esitti. Harjoituksen piti olla purjehdus kovassa tuulessa, ei jättiaalloissa. Tuulesta aiheutuvia voimia veneen pitää kestää kuinka paljon vain pelkästään kallistumalla. Ja kotivesillä ei pahimmassakaan myrskyssä esiinny sellaisia Atlantin aaltoja kuin linkin tapauksessa.
- optarikurssille
ei.ehdotettu kirjoitti:
Tuossa on kyse aivan eri asiasta kuin aloittaja esitti. Harjoituksen piti olla purjehdus kovassa tuulessa, ei jättiaalloissa. Tuulesta aiheutuvia voimia veneen pitää kestää kuinka paljon vain pelkästään kallistumalla. Ja kotivesillä ei pahimmassakaan myrskyssä esiinny sellaisia Atlantin aaltoja kuin linkin tapauksessa.
Nyt siis halutaankin rajata veneen kaatumiset aallottomille sisävesille? Siihen "harjoitteluun" tarvitaan niin kiikkerä vene, että se menee kotivesien kesätuulissa kumolleen. Aika harvoin on sellaisia olosuhteita saaristosssa, jossa kölivene kallistuu 90°.
Kevytveneillä kaatamisharjoittelut kuuluvat asiaan. Kun seurasin pojanpoikani optarikurssia, heti ensimmäisellä jaksolla jokainen oppilas pantiin kaatamaan vene ja nostamaan se takaisin pystyyn. Siitäkö tässä keskustelussa onkin kysymys? - ei.vieläkään
optarikurssille kirjoitti:
Nyt siis halutaankin rajata veneen kaatumiset aallottomille sisävesille? Siihen "harjoitteluun" tarvitaan niin kiikkerä vene, että se menee kotivesien kesätuulissa kumolleen. Aika harvoin on sellaisia olosuhteita saaristosssa, jossa kölivene kallistuu 90°.
Kevytveneillä kaatamisharjoittelut kuuluvat asiaan. Kun seurasin pojanpoikani optarikurssia, heti ensimmäisellä jaksolla jokainen oppilas pantiin kaatamaan vene ja nostamaan se takaisin pystyyn. Siitäkö tässä keskustelussa onkin kysymys?Siitä ei ole kysymys. Eikä kysymys ole aallottomasta sisävedestä, vaan vaikkapa Suomenlahdesta uloimpien saarien ulkopuolella, mikä on täysin toinen asia kuin Atlanti Kanarian saarten luona. Sisempänäkin tuulee usein riittävästi. Aaltohan kaataa veneen tyynessäkin. Koskaan en ole saanut mastoa vaakasuoraan, mutta niin kallelleen kyllä, että istumalaatikkoon tulee vettä. Kun näkee, että paikat kestivät 50-60 astetta, ne kestävät senkin, että aalto auttaa loput siihen 90 asteen kallistukseen.
Itse olen ollut laittamassa optipurjehtijoita kaatamaan jollansa uima-altaassa jo 70-luvun alussa. Ei siinä kukaan mieti vähääkään, kestääkö masto, se on vain tekniikkaharjoite ennen ensimmäisiä purjehdusharjoituksia. - optarikurssille
ei.vieläkään kirjoitti:
Siitä ei ole kysymys. Eikä kysymys ole aallottomasta sisävedestä, vaan vaikkapa Suomenlahdesta uloimpien saarien ulkopuolella, mikä on täysin toinen asia kuin Atlanti Kanarian saarten luona. Sisempänäkin tuulee usein riittävästi. Aaltohan kaataa veneen tyynessäkin. Koskaan en ole saanut mastoa vaakasuoraan, mutta niin kallelleen kyllä, että istumalaatikkoon tulee vettä. Kun näkee, että paikat kestivät 50-60 astetta, ne kestävät senkin, että aalto auttaa loput siihen 90 asteen kallistukseen.
Itse olen ollut laittamassa optipurjehtijoita kaatamaan jollansa uima-altaassa jo 70-luvun alussa. Ei siinä kukaan mieti vähääkään, kestääkö masto, se on vain tekniikkaharjoite ennen ensimmäisiä purjehdusharjoituksia.Väitätkö ihan tosissasi, että 50-60 asteen kallistus on yhtä hyvä kestävyystesti kuin masto veteen asti (90°) eli "knock down? Mietipä asiaa.
Näköjään optarikurssitkin ovat vuosien saatossa tulleet tehokkaammiksi. Se kaatamisharjoittelu, josta kerroin, tehtiin tuokokuun puolivälissä navakassa tuulessa. Oppilailla oli kuivapuvut pelastusliivit. - eikä.vieläkään
optarikurssille kirjoitti:
Väitätkö ihan tosissasi, että 50-60 asteen kallistus on yhtä hyvä kestävyystesti kuin masto veteen asti (90°) eli "knock down? Mietipä asiaa.
Näköjään optarikurssitkin ovat vuosien saatossa tulleet tehokkaammiksi. Se kaatamisharjoittelu, josta kerroin, tehtiin tuokokuun puolivälissä navakassa tuulessa. Oppilailla oli kuivapuvut pelastusliivit.Voi sitä kallistuskulman merkitystä miettiä, tuulen voimalla ei juuri yli 60 asteen kallistu, loput tulevat aallosta, joka ei rikiä rasita. Tuulen paine purjeissa on joka tapauksessa 90 asteessa tasan nolla. Jos aalto kaataa maston mereen saakka, on tilanne sitten dynaamisten voimien takia aivan toinen, kuten tuosta linkistäkin havaitaan. Tuulen painetta veneen tulee joka tapauksessa kestää kuinka paljon vain. Sinällään asteiden miettiminen on yhdentekevää, kun jo pienemmillä kulmilla siinä muuttuu matkustajaksi peräsin ilmassa.
Viime keväänä sattui kauden ensimmäisen spinnujiipin kohdalle melkoisen yllättävä shifti ja puuska. Kädet ja äly eivät kauden siinä vaiheessa olleet tehtäviensä tasalla ja päädyttiin varsin näyttävään broachiin, jossa ruffin ikkunasta alkoi näkyä kaloja. Lisäksi oltiin ajautumassa kohti saaren rantaa. Jos siinä tilantessa päällimmäisenä ajatuksena on se hajoaako jotain, voi jotain lisävirheiden takia hajotakin, pahimmillaan ajautuu siihen rantaan saakka. Nyt saattoi keskittyä vain veneen oikaisemiseen. Oikaisun jälkeen matka jatkui tiukkana spinnuslöörinä broachin rajoilla, monta kertaa seuraavan puolen tunnin aikana piti ison skuutista antaa löysää.
Ei optarien harjoitteet ole muuksi muuttuneet. Silloin runsaat 45 v sitten halliharjoitus oli aivan uusi, omassa seurassa tehty keksintö, jota on sittemmin jatkettu. Kuten sanottu, se oli tekniikkaharjoitus ennen ensimmäisiä purjehdusharjoituksia. Seurauksena junnut purjehdusharjoitusten päätteeksi aina kinusivat lupaa saada kaataa jollat, ellei tuuli ollut sitä jo harjoituksissa tehnyt. Onko joku muuten päästänyt junnut purjehtimaan ilman liivejä? Ne kuuluvat varustukseen altaassakin, koska ne vaikuttavat merkittävästi jollan oikaisuun paksuudellaan ja kelluttavuudellaan.
- expalstapurjehtija
Jep jep. "viisaat eivät joudu kyljelleen ja taitavat kyllä selviävät tilanteesta" Mikäs ryhmä jää ulkopuolelle?
- Ssppss
"0pettaja" jää ulkopuolelle opettamaan purjehdusta ja rentoutusta
- ohi.aiheen
Tämäkin meni ohi aiheesta. Paitsi että viisaskin voi joutua yllätetyksi, ei kyse ole siitä, miten siitä selvitään. Kyse on siitä, kestääkö vene sen, mitä jokaisen veneen tulee kestää ja luottaako purjehtija jatkossa siihen.
- Jzjdj
Helpoiten se onnistuu ison fallista maista kiristämäklä
- korvien.väliin
Kallistus onnistuu hyvin noin, mutta se ei mene mantelitumakkeeseen. Eli kokemuksen tuntua ja siten luottamusta ei synny. Se kun on tunnepohjainen asia.
- toinenopettajah
Aloitus on tärkeää asiaa. Ihmisluontoon kuuluu, että alla olevan alustan kallistuminen jännittää. Jännityksestä nauttii tai sitä pelkää. Kun paikat - veneen takila ja oma pää sekä kaikki väliltä - ovat kunnossa, on helppo nauttia. Tuo kovassa kelissä testaaminen lienee ainoa toimiva menetelmä.
Luonteesta paljon riippuu. Joku ei juuri koskaan murehdi. Sellaista kadehdin. Itse olen erilainen. Tarvitsen suunnilleen joka vuosi tällaista turvallisuuden todistamista. Nuorempana hyppäsin mieluusti jonkin jollan puikkoihin mahdollisimman kovassa kelissä. Köliveneellä 9purjehdus tuntui sen jälkeen nojatuolimatkustukselta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031575
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781214- 881127
- 1391046
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt580995Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras1977Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8892- 20890
Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9734Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8680