Hippaläppä ja aorttaläppä vaihto leikkaus

Sydämestä

Hei! Olen 37v nainen. On tulossa läppäleikkaus. Minun toive on bioläppä, Haluaisin saada lapsia joskus( ei o lapsia), ja haluaisin liikunta ihan normaalisti, Mutta netistä kirjoitettu alle 65 vuotiaalle laitetaan mekaaninenläppä, koska bioläppä ei kestä pitkään.
Onko täällä kenelle nuorille naisille laitettu bioläppä sydämelle? Olisi kiva saada kuunnella kokemuksia.

12

1023

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jman0011

Moikka! Mulle asennettiin mekaaninen aorttaläppä 2009 kun olin 28v, ja kaikki onnistui hyvin. Valitettavasti sain bakteerin verenkiertoon ja läppä tulehtui 2013, joten uusintaleikkaus ja se vaihdettiin bioläppään, jossa ei ole tulehdusriskiä. Vaihdosta siis nyt 4,5vuotta ja kaikki hyvin lääkärin puolesta sekä omien tuntemusten ja jaksamisen suhteen (liikuntaa 3-5kertaa vkossa, työtä, matkustelua). Bioläpän kestoa ei voi ennustaa, mutta sanotaan kestävän 10-30?vuotta riippuen elintavoista ja liitännäissairauksista. Itse ajattelen että jos uusintaleikkaus tulee niin sit tulee, mutta sydänkirurgia edistyy edelleen kovaa vauhtia ja saattaa olla, että silloin leikkaus tehdään jotakin muuta kautta kuin rintalasta avaamalla.

Toivottavasti saat keskusteltua lääkärin kanssa mikä on paras vaihtoehto juuri sinulle. Tsemppiä tulevaan operaatioon ja sen jälkeiseen aikaan! :)

Terv, mies 36v

• Sydämestä

Hei! Kiitos vastausta!
      Olitko pystynyt tekemään liikunta kun sinulla oli mekaaninen läppä? Oliko vaikeampi uusintaleikkaus?
      Haluaisin tietää lisää, jos olisi mahdollisuutta lähetä sähköpostilla. Lähin aikana leikkaus.
      [email protected]

• Jman0011

Moikka!
        Molemmat leikkaukset ja toipumisajat olivat samankaltaiset (vko sairaalassa, ja 3kk töistä pois). Ensimmäisen leikkauksen jälkeen olin arempi kun en tiennyt mitä uskaltaa tehdä ja mitä kroppa jaksaa. Toisesta toivuin nopeammin kun olin jo sen toipumisajan kerran kokenut.

Sairasloman aikana, aloitin heti tekemään kävelylenkkejä oman vointini mukaa ja pidensin niitä kun silti tuntui tai lyhensin tarvittaessa. 3kkn jälkeen aloin käymään varovaisesti salilla, nostamatta liian isoja painoja mutta kuitenkin niin että hikoilin. Vuoden sisään operaatiosta pystyin kuntoilemaan jo aivan normaalisti.

Eli varovasti liikenteeseen omaa kroppaa kuunnellen ja kunnioittaen, niin kyllä liikuntaa saa&voi harrastaa operaation jälkeenkin. :)

• Sydämestä

Jos olisi kiva myös Joku nuori nainen kirjoitta oma kokemuksia.

• hgkghgh87

Jman: Kiinnostaisi tietää enemmän siitä bakteerista ja miten sen tuli. Itelläni on myös mekaaninen läppä. Onko tulehtuminen yleistä?

• Jman0011

Moikka! Bakteeri oli ihan yleinen stafylokokki, joka vain iski voimakkaasti mun kroppaan. Taustalla atooppinen iho, joka aina silloin tällöin rikki varsinkin talviaikaan, enkä pitänyt sitä niin merkittävänä riskinä silloin. En tiedä tulehtumisen yleisyydestä, mutta uskoisin että kun on vierasmateriaalia kropassa niin suurempi riski saada se. Nykyisin hoidan ihoani tarvittaessa erilaisilla lääkevoiteilla ja pienetkin haavat desinfioin.

• armas95

Tarkkana saa siis olla. Harmillista ettei tälaista tietoa ole mistään saatavilla. Kiitos tästä informaatiosta. Eikö biologiseen läppään voi samalla tavalla iskeä bakteeri?

• Jman0011

Olen ymmärtäny ettei voi bakteeri iskeä, koska ei ole keinotekoista materiaalia vaan valmistettu siasta tai lehmästä. Jos kroppa ei hylji alkuun, niin ei pitäisi olla ongelmia sen suhteen myöhemminkään.

• Pitääpi

Haloo siellä!
      Nykyisin pyritään alkuperäinen läppä parsimaan pitäväksi ..itsellä semmoinen tehtiin 8 v sitten ja hyvin toimii eikä tarvii lääkityksiä..

• n.40

moi, mulle tehtiin läppä leikkaus syksyllä kun löytyi kaksipurjeinen toukokuussa,laittoivat mekaanisen läpän kun ikää vasta 40v. mun kohdalla raskainta leikkauksessa olivat 2päivää leikkauksen jälkeen, ja treeniputkien poisto. Aika nopeasti leikkauksesta alkaa tervehtymään. Leikkaus oli 6.9 ja nyt oon jo pystynyt tekemään normi"kevyitä"kotitöitä, ja olemaan suht normaalisti. Odottelu leikkaukseen oli aika raskasta aikaa, vinkki: älä lue liikaa nettikeskusteluja. Marevaania popsin nyt lopun ikää, arvot pysyneet nytten rajoissa.

• Avve

Jman0011, pääsit ilmeisesti eroon marevanista ja tikityksestä, kun mekaaninen läppä vaihtui biologiseen?

• Jman0011

Kyllä, molemmista :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe