Onko vilkun puolelta sallittua ohittaa? Minulle on opetettu, että ei ole. Mutta kun liikenteessä laitat vilkun vaihtaaksesi kaistaa, jäädään ajamaan rinnalle ettei vaan eteen pääse ja takana oleva tekee samoin. Jos tällaisessa tilanteessa pelti kolisee, kuka on syyllinen?
Vilkun puolelta ohitus
3
188
Vastaukset
- ÖLLÖLÄ__
17§
Ohittaminen
Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.
Kaistanavaihtotilanteessa laki ei velvoita antamaan tietä, vaihtaja on syyllinen jos rytisee vaikka kuinka vikuttelisi. - Lisään
"""Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."""
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P35 - sopusijaa
Nykyinen laki on puutteellinen. Rintarinnanajo pitäisi kieltää ellei ruuhka siihen pakota. Eli, jos/kun kerran on tilaa, tulisi kaistalle tulemisen estäminen olla rangaistavaa. Ongelmaa tosin on vaikeaa mennä säätäämään, kun esim kolmikaistaisella tiellä voi olla yhtaikaa sekä vasemmalta että oikealta vilkuttamassa autot aikoen tulla molemmat keskikaistalle. Yksi vaihtoehto voisi olla kaistakohtaiset nopeusrajoitukset tyyliin oikea kaista 80 km/h vasen kaista 100 km/h.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818367
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264538- 504108
- 543542
- 513116
- 502870
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262566- 352218
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382033- 292026