Vanhemmassa kirjallisuudessa esiintyy joskus sellainen titteli kuin "salaneuvos". Tiedän kyllä, että se oli aikaisemmin Venäjällä, Saksassa ja Itävallassa käytetty korkea arvonimi ja sitä korkeampi oli vielä "todellinen salaneuvos". Luullakseni kysymys oli nimenomaan lääkärille annetusta arvonimestä. Minua kiinnostaisi tietää mistä tämä suomenkielinen nimitys tulee. Kertoisiko joku joka tietää.
Salaneuvos?
4
1385
Vastaukset
- suomen marslkka
ohan nuita nimiä ja arvoja läpsitty.
minä tykkään tästä vapaaherra arvonimestä, jospa saisin sen itellekin.
tottahan marskia paiskottiinn myös kuivilla suomen marsalkka ym. nimityksillä mutta ite marski käytti vanhan aparonina tätä vapaaherra nimitystä jutellessaan homo diplomaateille. - http://www.etymonline.com/i...
Salaneuvos oli Pietari Suuren käyttöön ottaman siviilivirkamiesten arvoasteikon kolmanneksi korkein arvonimi. Vastasi kenraaliluutnanttia sotilaspuolella. Suomen kieleen salaneuvos tuli suorana käännöksenä venäjän "tainyi sovjetnik"-sanaparista, joka tarkoittaa salaista neuvosta. Miksi Pietari Suuren neuvos oli "salainen", sitä en tiedä, mutta esim. Englannissa vastaavantapainen virkanimike on privy councillor, jossa "privy" viittaa salaiseen/yksityiseen (vrt. "private").
P.S. Suomen kielen etymologian sanastoista salaneuvosta ei taida löytyä. Ainakin Veijo Meren (1982), Kaisa Häkkisen (2004) ja Nykysuomen sanakirjan (osa 6, 1987) luetteloista se puuttuu.- Kiitos
asiallisesta vastauksesta. Viisastuin taas vähäsen.
- Utelias
Kiitos kirjoitti:
asiallisesta vastauksesta. Viisastuin taas vähäsen.
Meni otsikko ja nimimerkki nurinperin. Sorry!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315326- 363701
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833263- 112505
- 292102
- 121987
- 1631866
- 1051352
- 141298
- 1371144