Ensimmäinen ratikkavaunutilaus

halvat.vaunut

Aamulehti kertoi, että ensimmäinen ratikkavaunutilaus on tehty. Tilauksen arvo on 104 miljoonaa €. Lisäksi kymmenen vuoden huoltotilaus on 26 miljoonaa €. Aika kallista tuntuu olevan. Näidenhän ei pitänyt maksaa mitään kun rahaa säästyy busseista. Niin tällä 130 miljoonalla saadaan 19 vaunua.

18

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rassu.pelastaa

      Paluuta entiseen ei enää ole. Hienoa, että saa nähdä tämän vaiheen kaupungin historiassa!

      Nuo vaunut tulevat olemaan tamperelaisuuden kovaa ydintä vuosikymmenien ajan.

      • Toki.Toki

        Tottakai on. Turussa ratikkaraiteiden repiminen käynnistyi 1970.

        Mikään ei estä seuraavaa tai sitä seuraavaa valtuustoa teettämästä konsulteilla tutkimusta, jossa todetaan ratikan raskas tappiollisuus. Sen jälkeen ratikkavaunut myydään pois ja kiskot revitään maasta.

        Tilinpäätöksessä ratikkavaunujen myynnistä 50 miljoonaa ja raiteista 50 miljoonaa myyntivoittoa. Ratikkareitin kohdalta levennetään kaistaa ja istutetaan komea lehmusrivistö tilalle.


      • Rassu.pelastaa

        Helsingissäkin oli tarkoitus rakentaa metroa ja poistaa kiskot pinnalta tunnelien edistyessä. Lopputulos on se, että yhtäkään spårakiskon pätkää ei ole metron takia purettu. Raitiotie on yksinkertainen, kestävä ja kaupunkilaisten mielestä erinomainen joukkoliikenneväline, jota nyt tehdään lisää ympäri kaupunkia.

        Näin tulee olemaan Tampereellakin. Ratikka tulee menestymään ja laajenemaan, viime kädessä koska kansa haluaa sitä. Ratikka kulkee vakaasti ja on esteetön. Se on paras ratkaisu pääväylien joukkoliikenteeseen.


      • Ratikkauskovaiset
        Rassu.pelastaa kirjoitti:

        Helsingissäkin oli tarkoitus rakentaa metroa ja poistaa kiskot pinnalta tunnelien edistyessä. Lopputulos on se, että yhtäkään spårakiskon pätkää ei ole metron takia purettu. Raitiotie on yksinkertainen, kestävä ja kaupunkilaisten mielestä erinomainen joukkoliikenneväline, jota nyt tehdään lisää ympäri kaupunkia.

        Näin tulee olemaan Tampereellakin. Ratikka tulee menestymään ja laajenemaan, viime kädessä koska kansa haluaa sitä. Ratikka kulkee vakaasti ja on esteetön. Se on paras ratkaisu pääväylien joukkoliikenteeseen.

        Pidä kiinni uskostasi äläkä anna tosiasioiden horjuttaa sitä!


      • Tutun_oloista
        Ratikkauskovaiset kirjoitti:

        Pidä kiinni uskostasi äläkä anna tosiasioiden horjuttaa sitä!

        Aikanaan Yhdysvaltojen presidentti, se tyhmemmäksi sanottu Bush, siis Bush tyhmempi sanoi että Faktat eivät merkitse mitään (puhui Yhdysvaltojen ulkopolitiikasta) Tampereella faktat sivuuttaa ratikkaväki..


    • ilmaista.lystiä

      Tämä on vasta ensimmäinen vaunutilaus. Kun mukaan tulee halpuutettu reitti Lielahteen (Hiedanrantaan?) pitää vaunuja tilata lisää.

      • usko.on.gone

        ja kun lasketaan korjaukset sekä muutostyöt (huomataan että on pakkastakin joskus ja lunta ja sitä ratikat tunnetusti eivät juurikaan kestä ( vrt. VR:n junat ovat aina talvella jumissa tai hajalla)) kustannukset moninkertaistuvat vielä
        kumipyörävetoinen kalusto olisi ollut luotettavaa ja halpaa


      • Bussit.kulkee
        usko.on.gone kirjoitti:

        ja kun lasketaan korjaukset sekä muutostyöt (huomataan että on pakkastakin joskus ja lunta ja sitä ratikat tunnetusti eivät juurikaan kestä ( vrt. VR:n junat ovat aina talvella jumissa tai hajalla)) kustannukset moninkertaistuvat vielä
        kumipyörävetoinen kalusto olisi ollut luotettavaa ja halpaa

        Kumipyörillähän sitä VR:n junaliikennettä on talvisin suurelta osin pyöritetty jos uutisiin on uskominen, VR käyttää busseja enemmän kuin joku pikkukaupunki matkustajien kuljettamiseen, kun junat eivät kulje ja homma on muutenkin aika sekaisin, on pudonnut pari lumihiutaletta tai syksyn lehteä radalle ja liikenne on seis.


      • Rassu.ei.hyydy

        Kohta tulee taas ensimmäinen lumimyrsky pk-seudulle ja HSL kertoo perutut vuorot. Yleensä ongelmia on junissa ja busseissa, mutta spåra ja metro toimivat.

        VR:n junat, kauko-ohjatut vaihteet ja varoetäisyydet ei ole sama asia kuin Kainuussa testattu raitiovaunu ja yksinkertainen, kuskin näkemä rata keskellä kaupunkia. Raitiovaunun sähkölämmitetyt vaihteet toimivat vaikka kuskin omien käsivoimien avulla, vaunu puskee kevyesti lumessa eikä kiskoon kerry paksua jäätä kuten asvalttiin tulee bussipysäkkien kohdalla. Helsingissä on harjoiteltu spåraliikennettä jo keisarin ajalta asti ja kyllä toimii.

        Moni ei tietty usko ennen kuin näkee. Aikanaan tulee kaikille selväksi, että Rassu pärjää lumimyrskyssä ja pakkasessa paremmin kuin bussi.


      • kartasta
        Rassu.ei.hyydy kirjoitti:

        Kohta tulee taas ensimmäinen lumimyrsky pk-seudulle ja HSL kertoo perutut vuorot. Yleensä ongelmia on junissa ja busseissa, mutta spåra ja metro toimivat.

        VR:n junat, kauko-ohjatut vaihteet ja varoetäisyydet ei ole sama asia kuin Kainuussa testattu raitiovaunu ja yksinkertainen, kuskin näkemä rata keskellä kaupunkia. Raitiovaunun sähkölämmitetyt vaihteet toimivat vaikka kuskin omien käsivoimien avulla, vaunu puskee kevyesti lumessa eikä kiskoon kerry paksua jäätä kuten asvalttiin tulee bussipysäkkien kohdalla. Helsingissä on harjoiteltu spåraliikennettä jo keisarin ajalta asti ja kyllä toimii.

        Moni ei tietty usko ennen kuin näkee. Aikanaan tulee kaikille selväksi, että Rassu pärjää lumimyrskyssä ja pakkasessa paremmin kuin bussi.

        Hesa on kaukana etelassä.


      • Puhutaan.suomea
        Rassu.ei.hyydy kirjoitti:

        Kohta tulee taas ensimmäinen lumimyrsky pk-seudulle ja HSL kertoo perutut vuorot. Yleensä ongelmia on junissa ja busseissa, mutta spåra ja metro toimivat.

        VR:n junat, kauko-ohjatut vaihteet ja varoetäisyydet ei ole sama asia kuin Kainuussa testattu raitiovaunu ja yksinkertainen, kuskin näkemä rata keskellä kaupunkia. Raitiovaunun sähkölämmitetyt vaihteet toimivat vaikka kuskin omien käsivoimien avulla, vaunu puskee kevyesti lumessa eikä kiskoon kerry paksua jäätä kuten asvalttiin tulee bussipysäkkien kohdalla. Helsingissä on harjoiteltu spåraliikennettä jo keisarin ajalta asti ja kyllä toimii.

        Moni ei tietty usko ennen kuin näkee. Aikanaan tulee kaikille selväksi, että Rassu pärjää lumimyrskyssä ja pakkasessa paremmin kuin bussi.

        >>>Rassu.>>>

        Oikea tamperelainen mieltää tuon sana synonyymiksi parka, tai poloinen, toki niin tekee useimmat suomalaisetkin.

        http://www.ratkojat.fi/hae?s=parka

        Toki jotkut huonosti suomen kieltä ymmärtävät ovat yrittänet nimetä ratikkaa muilla yhtä typerillä nimillä tälläkin palstalla.


      • Puhutaan_suomea
        Rassu.ei.hyydy kirjoitti:

        Kohta tulee taas ensimmäinen lumimyrsky pk-seudulle ja HSL kertoo perutut vuorot. Yleensä ongelmia on junissa ja busseissa, mutta spåra ja metro toimivat.

        VR:n junat, kauko-ohjatut vaihteet ja varoetäisyydet ei ole sama asia kuin Kainuussa testattu raitiovaunu ja yksinkertainen, kuskin näkemä rata keskellä kaupunkia. Raitiovaunun sähkölämmitetyt vaihteet toimivat vaikka kuskin omien käsivoimien avulla, vaunu puskee kevyesti lumessa eikä kiskoon kerry paksua jäätä kuten asvalttiin tulee bussipysäkkien kohdalla. Helsingissä on harjoiteltu spåraliikennettä jo keisarin ajalta asti ja kyllä toimii.

        Moni ei tietty usko ennen kuin näkee. Aikanaan tulee kaikille selväksi, että Rassu pärjää lumimyrskyssä ja pakkasessa paremmin kuin bussi.

        >>>Rassu.>>>

        Oikea tamperelainen mieltää tuon sana synonyymiksi parka, tai poloinen, toki niin tekee useimmat suomalaisetkin.

        http://www.ratkojat.fi/hae?s=parka

        Toki jotkut huonosti suomen kieltä ymmärtävät ovat yrittänet nimetä ratikkaa muilla yhtä typerillä nimillä tälläkin palstalla.


      • keksikää.Rassua.parempi

        Rassu on tietenkin samaa nk sanapesyettà kuin raukka, rassukka, raasu, merkitykseltään "parka". Tämä ei lainkaan tee siitä kelvotonta raitiotien lempinimeksi. Sanan alussa on monien kaipaama R, sana on lyhyt ja olemukseltaan lempinimeksi sopiva. Ihmiset antavat toisilleenkin mitä ihmeellisimpiä lempinimiä.

        Todettakoon, että autosta voidaan käyttää lempinimeä rassi: jenkkirassi.

        Suomessa on kivoja paikallisia joukkoliikennesanoja, kuten nysse, spåra, dösä, föri. Ensimmäinen raitiotiestä kuulemani aidon tamperelaisen mainitsema sana oli rasse, mutta täälläkin on todettu, että sen tuomat assosiaatiot ovat liian negatiivisia.

        Rassu herättää empatian ja sympatian tunteita.

        Keksiköön joku muu paremman sanan, jos osaa. Tampereen raitiotie ansaitsee sellaisen.


      • kielihuoltoa
        keksikää.Rassua.parempi kirjoitti:

        Rassu on tietenkin samaa nk sanapesyettà kuin raukka, rassukka, raasu, merkitykseltään "parka". Tämä ei lainkaan tee siitä kelvotonta raitiotien lempinimeksi. Sanan alussa on monien kaipaama R, sana on lyhyt ja olemukseltaan lempinimeksi sopiva. Ihmiset antavat toisilleenkin mitä ihmeellisimpiä lempinimiä.

        Todettakoon, että autosta voidaan käyttää lempinimeä rassi: jenkkirassi.

        Suomessa on kivoja paikallisia joukkoliikennesanoja, kuten nysse, spåra, dösä, föri. Ensimmäinen raitiotiestä kuulemani aidon tamperelaisen mainitsema sana oli rasse, mutta täälläkin on todettu, että sen tuomat assosiaatiot ovat liian negatiivisia.

        Rassu herättää empatian ja sympatian tunteita.

        Keksiköön joku muu paremman sanan, jos osaa. Tampereen raitiotie ansaitsee sellaisen.

        Sääliä se enemmänkin herättää, opettele tosiaan suomea. Yleensä tuollainen nimien keksimínen on hölmön touhua, se nimi tulee sitten kansan suusta joskus kun on tullakseen.


    • Tavattomat.tavat
      • H.ehehehehe

      • oih.voih

        Ratikka näyttää heikentävän joidenkin mielenterveyden tilaa jo rakentamisvaiheessa.


      • Selvähän.se
        oih.voih kirjoitti:

        Ratikka näyttää heikentävän joidenkin mielenterveyden tilaa jo rakentamisvaiheessa.

        Ehdottomasti, autoilijat ja kävelijät kiroilee kuumana käyden estoitta ratikan rakennustyömaita ja niiden aitoja, myös bussikuskit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3990
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3822
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      606
      3784
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      17
      2478
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      73
      2368
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      329
      2007
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1990
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1829
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1519
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe