Mitä on positiivisen ja negatiivisen välissä?

Taikuritässä

Evästän näin: kysymys assosioi erilaisia asioita; tapahtumia, tunnetiloja, ilmiöitä, tekemisiä jne.
Yleisessä keskustelussa ihmiset asettuvat jotain asiaa kannattamaan tai eivät puolla.
Suuren osan aikaa elänemme välimaastossa, kaikesta ei ole mielipidettä, joten mitä se on?

91

685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmpff

      Se on neutraali, samantekevä.

      Mun mielestä on myös neljäs - tiedostaminen, että asioissa on aina kaksi puolta. Osaa nähdä sekä negatiivisen että positiivisen.

      • Stabiili

        Stabiili on välissä.


      • Stabiili kirjoitti:

        Stabiili on välissä.

        Välissä on ja sana. Ukkosessa salaman isku.


    • Välissä on välittäjä.
      Sanoisinko: Neuraali.

      H.

      • Taikuritässä

        Neuraali rimmaa pluraliin.
        Hermot?
        Jos välittäjäaine ei välitä?


    • Nollapiste.

      • Taikuritässä

        Nolla ulkolämpömittarissa. Miinukset ja plussat. Arvosteluissa: ei ihan tai vähän enemmän kuin...
        Nollapiste: kylmintä Kelvinille.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Nolla ulkolämpömittarissa. Miinukset ja plussat. Arvosteluissa: ei ihan tai vähän enemmän kuin...
        Nollapiste: kylmintä Kelvinille.

        Nii, lämpömittaria minäkin ajattelin.


      • Taikuritässä

        Aloin uudestaan miettimään nollaa. Asteikkohan on sovittu. Numerot ovat sovitut, sovittu merkkijärjestelmä, johdonmukainenkin. Pythagoras tykkäsi leikkiä niillä, lausekkeillakin.
        Kuvakielessä nolla ei ole mitään. Mutta nollalla on merkitystä. Jätäpä pilkun vasemmalta puolelta nollia pois, arvo pienenee. Joten nolla ei ole arvotonkaan.
        Jne.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Aloin uudestaan miettimään nollaa. Asteikkohan on sovittu. Numerot ovat sovitut, sovittu merkkijärjestelmä, johdonmukainenkin. Pythagoras tykkäsi leikkiä niillä, lausekkeillakin.
        Kuvakielessä nolla ei ole mitään. Mutta nollalla on merkitystä. Jätäpä pilkun vasemmalta puolelta nollia pois, arvo pienenee. Joten nolla ei ole arvotonkaan.
        Jne.

        Eikös se isone? Jo sulla on luku 0,1 ja jätät luvun vasemmalta puolen nollan pois, luku kasvaa kymmenkertaiseksi eli ykköseksi?


      • hmpff

        Nollaleikkiä. 0,0 on ihan yhtä iso kuin 0 :)) Jos pistetään nolla ykkösen perään, niin silloin on lisätty kymmenen eikä suinkaan nolla.

        Se on oikeasti ollut nero joka on numerot keksinyt.

        Mutta, rupesin miettimään (auts). Nolla on oikeasti yleensä vähemmän, eiks olekin? Jopa suhteessa miinukseen. Jos ulkona on -20 astetta pakkasta, niin kun on nolla astetta, on vähemmän pakkasta. Jos minulla on lainaa, 1500 euroa, (kukkarossa -1500 eur) niin aina on vähemmän lainaa kun ei ole yhtään.


      • hmpff kirjoitti:

        Nollaleikkiä. 0,0 on ihan yhtä iso kuin 0 :)) Jos pistetään nolla ykkösen perään, niin silloin on lisätty kymmenen eikä suinkaan nolla.

        Se on oikeasti ollut nero joka on numerot keksinyt.

        Mutta, rupesin miettimään (auts). Nolla on oikeasti yleensä vähemmän, eiks olekin? Jopa suhteessa miinukseen. Jos ulkona on -20 astetta pakkasta, niin kun on nolla astetta, on vähemmän pakkasta. Jos minulla on lainaa, 1500 euroa, (kukkarossa -1500 eur) niin aina on vähemmän lainaa kun ei ole yhtään.

        Niin tai voihan miinuksen ajatella nollaa suurempana, siis mitä kauempana nollasta sen suurempi :).


      • hmpff
        siilenämää kirjoitti:

        Niin tai voihan miinuksen ajatella nollaa suurempana, siis mitä kauempana nollasta sen suurempi :).

        Niinhän se loogisesti menee, ja niin olin kirjoittamassa. Kunnes huomasin että eihän se käytännössä mene niin. 0 on yleensä vähemmän puhekielessä kuin miinukset. Vähemmän sitä kuin mitä on miinuksena.


      • hmpff kirjoitti:

        Niinhän se loogisesti menee, ja niin olin kirjoittamassa. Kunnes huomasin että eihän se käytännössä mene niin. 0 on yleensä vähemmän puhekielessä kuin miinukset. Vähemmän sitä kuin mitä on miinuksena.

        Kyllä meillä ainakin pakkasesta puhuttaessa esimerkiksi o astetta on vähemmän kuin -20 :).


      • siilenämää kirjoitti:

        Kyllä meillä ainakin pakkasesta puhuttaessa esimerkiksi o astetta on vähemmän kuin -20 :).

        Eli mitä enempi miinusta sen kovempi/isompi pakkaslukema.


      • Taikuritässä

        En sen enempää miettinytkään etumerkkejä. Ja tosiaan, merkitystä silläkin, että numero on nollan kaverina.
        Meteorolgit ilmaisevat jotenkin minusta jännästi, kun pakkanen kiristyy. Arkikielessä ilmaistaan toisin.
        Entäs, jos otetaan itseisarvomerkit mukaan?


      • hmpff
        siilenämää kirjoitti:

        Kyllä meillä ainakin pakkasesta puhuttaessa esimerkiksi o astetta on vähemmän kuin -20 :).

        Häh? Niinhän mä juuri kirjoitin. Periaatteessa 0 on ennemmän kuin mikä tahansa - merkkinen luku, mutta silti puhekielessä 0 on yleensä vähemmän.

        Ota vähän kahvia niin saat silmät auki :))


      • hmpff kirjoitti:

        Häh? Niinhän mä juuri kirjoitin. Periaatteessa 0 on ennemmän kuin mikä tahansa - merkkinen luku, mutta silti puhekielessä 0 on yleensä vähemmän.

        Ota vähän kahvia niin saat silmät auki :))

        No mähän olin sammaa mieltä. Otappa itse vaikka joku muu piriste :).Mähän kommentillani myötäilin.


    • Välissä on hirmuisen suuri EVVK.
      Luomme elämämme aikana itsellemme jonkinlaisen fyysisen ja psyykisen mikrokosmoksen, turva-alueen, kuplan ja alkaa pohtimaan asioita jotka eivät ole koskaan olleet, kuten tyttäreni sanoisi "My scene" on suuri harmaa alue ilman plussia ja miinuksia.

    • pompep

      Siinä välimaastossa on itsekunkin ymmärrys, käsityskyky, tietämys ja kokemus, ylipäätään kaikki mille päätöksenteko rakentuu, mitään yhteismitallista neutraalia välitilaa ei ole omassakaan yhtä vähän kuin voitaisiin yleistää kannattamisen olevan positiivinen ja vastustamisen negatiivinen puoli, koska kyse on aina yksilön arvovalinnoista suhteessa johonkin.

      • lacucaracha

        Enpä tiedä, voiko arvovalinnalla selittää sitä, ettei tiedä jostakin asiasta tms. eli ei ymmärrä. Jollei ymmärrä, miten voi verrata mihinkään tai vielä vähemmän johonkin arvoon tai arvomaailmaan?


      • pompep
        lacucaracha kirjoitti:

        Enpä tiedä, voiko arvovalinnalla selittää sitä, ettei tiedä jostakin asiasta tms. eli ei ymmärrä. Jollei ymmärrä, miten voi verrata mihinkään tai vielä vähemmän johonkin arvoon tai arvomaailmaan?

        kannattaminen tai vastustaminen on arvovalinta, joka pohjautuu muodostetulle mielipiteelle tai tehdylle päätökselle, yksilökohtaisia kuitenkin


      • Taikuritässä

        Voisi olla hyvä, jos kannanotto perustuisi arvovalintoihin.
        Kuitenkin ihmiset tekevät päätöksiä vaikutelmien, miten jokin asia on esitetty,
        selitelty , kehuttu - siis muodon perusteella, eikä välttämättä sisällön takia.


      • pompep
        Taikuritässä kirjoitti:

        Voisi olla hyvä, jos kannanotto perustuisi arvovalintoihin.
        Kuitenkin ihmiset tekevät päätöksiä vaikutelmien, miten jokin asia on esitetty,
        selitelty , kehuttu - siis muodon perusteella, eikä välttämättä sisällön takia.

        Ihan kiitettävän innokkaasti kommentoit.

        Varsinaisesti en näe ristiriitaa sen osalta, vaikka jokin omakohtainen mielipide perustuisi valheelliseen tai virheelliseen informaatioon, koska se kuitenkin asetttuu johonkin kohtaan arvottamisen akselilla ja jos toteaa myöhemmin olleensa väärässä sitä ajautuu tavallaan ristiriitaan itsensä kanssa kuten nyt vaikkapa tilanteessa, jossa tulee manipuloiduksi, eikä siinä auta muu kuin prosessoida koko ketju uudestaan tasapainon saavuttamiseksi.

        Joku käytti välitilasta vertausta väreihin, minkä miellän eräänlaisena lisäyksenä tai muutoksena johonkin olemassaolevaan kompositioon, siis siihen maailmankuvaan, joka on jo muodostunut aiemmin, sitten vain käsiteltävä alkaa värittyä joksikin tai voi näyttäytyä tietyssä valossa ikäänkuin keinotekoisesti ja varsinainen arvottaminen jää lopulta vain päätelmäksi, onko se hyvä vaiko huono suhteessa aiempaan ja ympäröivään.


    • RealistiN

      Kovasti riippuu ihmisestä.
      Toisille lähes kaikki on enemmän tai vähemmän negatiivista, ja toisille taas enemmän tai vähemmän positiivista.
      Lasi voi olla melkein tyhjä, lähes täysi tai puolillaan.
      Itselle välitila on ehkä "hällä väliä", ihan sama, kyllähän se sopii, haitanneko tuo mitään, olkoon.

    • Me käytämme (lue: minä käytän) aivan liian paljon aikaa miettimällä ja punnitsemalla asioita joista en tiedä juuri mitään ja mistä vähät välitän. Ajankäytön hygieniaa olisi paremminkin käyttää se vähä aika joka meille on annettu johonkin hyödylliseen. (Kukkasipuleidenistutukseen, suppilovahveroiden keräämiseen, maailmanlopun enteiden kuvaamiseen taivaalla jne. ;)

      • hmpff

        Jaha! Joku meinaa lintsata filosofian tunneilta :))

        Pohtiminen on sosiaalinen tapahtuma, joka kehittää käyttömättöminä lojuvia aivosoluja. Vähän kuin pakkoruotsikin.


      • hmpff kirjoitti:

        Jaha! Joku meinaa lintsata filosofian tunneilta :))

        Pohtiminen on sosiaalinen tapahtuma, joka kehittää käyttömättöminä lojuvia aivosoluja. Vähän kuin pakkoruotsikin.

        Hahahaha tää on sitä mun feikkifilosofiaa: lappu luukulla: out for lunch". Mun aivosolut tarvii lepoa ja rauhaa. Liikaa filosofiaa, politiikkaa ja kielitiedettä aamiaispöydässä. :))
        ***
        Mutta ookejdå, kaikki kukkasipulit ovat nyt sievässä penkissä saunapolun vieressä, kivetyksen ja tuijien välissä. Puutarhamultaa, pikkuisen lehmänkakkaa ja hiekansekaista multaa peitteeksi joka läpäisee hyvin veden, havunneulasia ja koivunlehtiä keveänä peitteenä. Kyllä se siitä. Keväällä voin ihailla monivärisiä tulppaanejani, pääsiäsililjoja, narsisseja ja krookuksia. Viikko sitten tein toisen penkin polun yläpäähän kungsängen liljoista, tulppaaneista ja oliko siinä muutama papukaijatulppaanikin mukana. Keväällä laitan pienoisen kasvihuoneen pihalle johonlaitan kurpitsaa: pattypania, hokkaidoa, muskattia, zucchinia ja tavallista halloweenkurpitsaa jos saisi kerrankin ne innistumaan. Tai sitten muutan etelä-Ruotsiin. Hmmmm....kasvihuone taitaa tulla halvemmaksi kuin muutto.
        Se tästä filosofiasta....siis täysin ulkona kuin lumiukko.


      • Taikuritässä

        Puutarhuri kait miettii suhdettaan luontoon.
        Maan matosellakin on merkityksensä eikä pelkkänä onkilierona olo.
        Sipuleita upottamalla tullee luoneeksi kukkaloistoa jne.


    • Tämä on varmaan naisten juttuja.
      Minulle riittää hyvin tämä lilluminen välimaastossa.
      Naiset tarvisee suuria tunnetiloja, niitä ihanan positiivisia ja vastapainoksi hakemalla hakevat negatiivisia.
      Sellaiset tunteet on turhia, sekoittavat vaan hyvän harkinnan. Yleensä se tietää vaan rahanmenoa.

      • Minä olen melkein mies.
        En käytä aikaani murehtimalla asioita mihin en voi vaikuttaa.
        Paitsi nyt maailmanrauha, sodat, pakolaisten kurja elämä leireissä, ympäristön saastuminen, sikamaiset poliitikot, ahneus, kateus, kaikki seitsemän kuolemansyntiä...


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä olen melkein mies.
        En käytä aikaani murehtimalla asioita mihin en voi vaikuttaa.
        Paitsi nyt maailmanrauha, sodat, pakolaisten kurja elämä leireissä, ympäristön saastuminen, sikamaiset poliitikot, ahneus, kateus, kaikki seitsemän kuolemansyntiä...

        Ei paljon puutu :)
        Vähän vielä petraamista miesten ajatusmaailmaan. Epäilen vaan ettei ikä riitä..
        Minäen ole Jeesuksia nähnyt todellissa elämässä, jokaisella on omat ahneutensa ja kateutensa, ja ne pitävät tämän maailmanjärjestyksen pystyssä
        Ihminen kuuluu eläinkuntaan. Pelko, alistaminen ja vahvemman oikeus on eläinkunnassa kantava voima.
        Helpommalla pääsee, kun hyväksyy tämän..


      • Taikuritässä

        K-kottonille: jos välitilassa lilluminen tarkoittaa harmoniaa, eihän siinä mitään kielteistä ole. Kait me tasapainoa tavoitellaan. Tosin elämyksellisyyttä kaupitellaan, extremeä, mutta ei se kaikkien juttu ole.
        Tuosta kantavasta voimasta en ole ihan samaa mieltä, siksi en pysty sitä hyväksymäänkään.


    • ....Mitä on tai pitäisi olla? Havaitsija! Joka havaitsee miksi/milloin (ennenkuin pahempaa tapahtuu) esim. positiiviseksi luultu ajatus, asia tai aiottu teko, ehkä kääntyykin ajan askelluksessa vastakohdakseen.

      • Taikuritässä

        Ajattelen, että pikkupikkuelämässäni voin keikuttaa vaakakuppeja valinnoillani ja vain valinnoillani. KolavanKotkaa mukaillen ajatuksilla, teoilla.
        Mielestäni ihminen pystyy psyykkaamaan itseään: isomman kokonaisuuden kannalta tärkeään eettisesti hyvään asiaan voi mukautua, vaikka lähtökohtaisesti kokisi vastentahtoisuutta ts. on välitilassa eli ei huvita, on samantekevää. Ei tietenkään aina voi vain nyökytellä. Toisinpäin: jos esim. järjestelmämme edellyttäisi totalitaarista mukautumista epäinhimillisiin, murskaaviin päätöksiin, mitä sellainen aiheuttaisi? Miten historiaa kirjoitettaisiin? Mitä seuraisi?
        Tuo....kääntyy ajan askelluksessa vastakohdakseen. Arvion tekee joku muu.


    • neutra-tiivinen

      Siinä on napa.
      Heti sen positiivisen yläpuolella.

      • Taikuritässä

        Minulta toistoa: olemme navasta revenneet, etsimme sitä toista puoliskoa. Positiivisuus on oleellista.


    • Siinä välissä on, ei kiinnosta/ en halua/ en välitä ajatella/ olen vain tai sitten nukun.

    • Ensimmäinen reaktioni lukiessani aloituksen oli tunnetila ja se miten ihminen asettaa itsensä kaikkien näiden tunnetilojen vaihdellessa. Positiivinen, neutraali ja negatiivinen tunnetila.

      En voi kirjoittaa muiden tunnetiloista kuin vain itseni.

      Ilon tunne on yhtä lailla kuluttava kuin surun tunne. Järki toimii ilon ja surun välimaastossa
      Positiivinen / neutraali /negatiivinen.

      Suunnaton ilo. Nauru ja itku vaihtavat paikkaansa. Olen keskellä tunnekuohua en hallitse itseäni järkevästi. Onni ja ilo itkettää eikö se olekin ristiriitaista, pitäisi iloita ei itkeä.

      Neutraalin tilanteen voi osaltani kuvata siten, että tunteet jäävät järjen ratkaisujen taakse.
      Jos joudun kaaokseen esim onnettomuuden keskelle, toimin ilman tunteita. Tunteeni eivät ole mukana, järki sanelee kuinka toimin.

      Kun vaaratilanne on ohi, olen jo turvassa, minut valtaa negatiivinen tunnereaktio, pelko, kauhu ja fyysiset oireet kuten tärinä. Samalla myös onnen tuneet palaavat ja itken onnesta.

      • Taikuritässä

        Kirjoitit hyvin. Kun ajattelee, miten tyhjä taulumme keräilee iän myötä kaikenlaista, miten kaikki mahtuu tunnekirjoon. Aika paljon samaa mietin tunteista; onnen, riemun ja surun, pettymyksen välissä. Lapsellekin lienee hyväksi kokea pettymystä = ei saa kaikkea.
        Oppia iloitsemaan toisen kanssa, myötäelää. Oppia lohduttamaan, kun kaverilla ole niin hyvin. Oman elämän kannalta välimaastossa lienee myötäeläminen, koska ei ole kyse välttämättä itsestä vaan toisesta ihmisestä.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Kirjoitit hyvin. Kun ajattelee, miten tyhjä taulumme keräilee iän myötä kaikenlaista, miten kaikki mahtuu tunnekirjoon. Aika paljon samaa mietin tunteista; onnen, riemun ja surun, pettymyksen välissä. Lapsellekin lienee hyväksi kokea pettymystä = ei saa kaikkea.
        Oppia iloitsemaan toisen kanssa, myötäelää. Oppia lohduttamaan, kun kaverilla ole niin hyvin. Oman elämän kannalta välimaastossa lienee myötäeläminen, koska ei ole kyse välttämättä itsestä vaan toisesta ihmisestä.

        "Taikuritässä"

        Kappas.
        SInuun taisi vaikuttaa vakavasti kommenttini heille, jotka halusivat vahvistusta tunteistani.
        Hyvä!
        Muista lukea minua edelleenkin.
        Ja kohdista kehusi paremmin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Taikuritässä"

        Kappas.
        SInuun taisi vaikuttaa vakavasti kommenttini heille, jotka halusivat vahvistusta tunteistani.
        Hyvä!
        Muista lukea minua edelleenkin.
        Ja kohdista kehusi paremmin.

        H.

        Pnnaanpa sinu-sanaan pikku ii.

        H.


    • henrjii

      Kosteuspiste, ja pimeäaine, se piileksii sielä päiväsaikaan, ja lähtee
      sitten iltasella hiipimään ulos, illalla piemeäaine valtaa koko tienoon.
      Kosteuspiste taas häviää kun tilanne neutralisoituu, ja ristiriidat häviää

      • Taikuritässä

        Jännä, salaperäinen kommentti. Hmmm.


      • Taikuritässä

        Teen lisäkysymyksen: mikä väri kuvaa sitä, mikä on positiivisen ja negatiivisen välissä?
        Minulle väri on harmaa. Ei ikävän harmaa, vaan luova harmaa.


      • henrjii

        violetti lila purppura, murteella rekliini
        voi se olla vähän turkoosikin


      • Taikuritässä

        Voi olla, että en ihan ole ymmärtävinänikään, mihin viitataan.
        Olenko oikeassa? Vai metsässä?


    • mikäpulma

      - asunnottomien yö
      - positiivista ett' maailman laajuisesti otetaan osaa köyhyyden ja syrjäytymisen ongelmiin
      - uutiskuvissa hurskautta ja härskiyttä samassa paletissa
      - negatiivista - että mieluummin monikaan ei halua "nähd" - ei edes kokea, millaista on elo silloin kun
      ei ole kenenkään lapsi. Tai vajaakuntoinen aikuinenkaan.

      • Taikuritässä

        Tässäpä konkretiaa. Joka vuosi vietetään tätä YK:n asunnottomuuspäivää. Mitä vuosien mittaan tapahtuu? Tässä asiassa merkillisintä on, jos asunnottomissa on lapsiperheitäkin. Nukkuuko sosiaalitoimi hyvinkin?
        Olemme puhuneet edunvalvojista. Pitäisikö olla taloudenhoitajia, jotka seuraisivat ja neuvoisivat rahankäyttöä tietynlaisissa perheissä, jotta kaikki ei mene alta. Päihderiippuvaisuudesta en osaa sanoa mitään.


    • Mikä_milloinkin

      Maailma ei ole mustavalkoinen. Minulla on tapana pohdiskella tyyliin toisaalta-toisaalta. Se ei yleensä muita innosta. Tämä päivä muistuttaa 1970-luvun taistolaisaikaa: jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan.

      Monille on yksinkertaisempaa elää siinä mustavalkoisessa maailmassa.

      Ja sitten on lukematon määrä asioita, joiden suhteen on yhdentekevää, onko asia niin tai näin. Minua joskus huvittavat kyselyiden valmiit vaihtoehdot. Joukossa on vaihtoehto "ei osaa sanoa". Miten niin ei osaa? Kyllä minä osaisin sanoa "ei merkitystä", jos tällainen vaihtoehto olisi.

      • hmpff

        Hah, sukulaissielu. Tunnistan itseäni tuossa. Yleensä ihmiset epäilee että mielistelee, koska näkee asioissa kummankin puolen, tai monta puolta. Tai sitten ne tiirailee sitä ketunhäntää kainalosta.

        Tai saa epäluotettavan maineen, kun eivät saa mitään mihin tarttua.

        Joissakin asioissa on niin vahvasti se, "toisaalta ja toisaalta", että juttu muuttuu samantekeväksi, ei ole vastaan eikä puolesta. Silti se ei tarkoita että ei kiinnosta. Se ei vaan nostata tunteita.

        "Ei merkitystä", loistavaa, tuollainen pitäisi ehdottomasti olla gallupeissa.


      • Taikuritässä

        Galluppien asteikolla voidaan saada tulos tekijän/teetättäjän mieleiseksi. Tai toisinpäin.
        Kahden vaihtiehdon väli voi olla liian jyrkkä ts. toinen vastaus on positiivinen ja toinen negatiivinen vaikka ovat ei-osaa-sanoa sarakkeesta samalla puolella.


      • kylmätotuus

        Kyselyissä on usein 5 vastausvaihtoehtoa, joista yksi on valittava.

        1.täysin samaa mieltä
        2.täysin eri mieltä
        3.jokseenkin samaa mieltä
        4.jokseenkin eri mieltä
        5.en osaa sanoa

        Kun miettii kysymystä ja puntaroi kysyttävää asiaa eri näkökulmista, niin usein joutuu tilanteeseen, että on suljettava pois kaksi ensimmäistä vaihtoehtoa.
        Jos asiassa on yhtä monta kohtaa, joista olet samaa- ja eri mieltä, niin mihin kohtaan se rasti kuuluu laittaa, että saisit tuotua mielipiteesi tarkasti ilmi?

        Onko se kohta 5 ?
        Siihen minä ruksin raapustaisin, joskin pitkin hampain.


    • Ny.mäkin.filosofoin

      Komppaan hmpff:tä. Lisään vielä että positiivisen ja negatiivisen välissä on hyväksyminen, että tehty tai sanottu on ok.

      • Minsta taas hyväksyminen tarkoittaa positiivista.


      • Ehdottomasti. Piittaamattomuuskin on hieman kallellaan negatiiviseen päin.
        Apatia?


      • kylmätotuus

        Minusta piittaamattomuus=EVVK.
        Tuollainen asenne on useimmiten osoitus itsekeskeisyydestä tai henkisestä laiskuudesta.
        Kumpikin ominaisuus on negatiivinen.

        Jos edes yrittää kiinnostua erilaisista asioista ja ilmiöistä, niin siinäkin on jo jotain positiivista.


    • Harmaan eri sävyt...
      Siis - jos mitä tahansa asiaa miettii - kallistuu hieman jompaankumpaan suuntaan.
      EVVK on ainoa, minkä taakse voi piiloutua, kun ei äly tai kiinnostus riitä.
      Tarkoitan nyt siis mielipiteitä, en maailmankaikkeuden muita ilmiöitä.

      • Taikuritässä

        Hmmm. Piiloutuminen on suojautumista. Ei piileskelijä välttämättä ole epävarma mielipiteistään tai ajatuksistaan, mutta voi olla, että jos avaa sanaisen arkkunsa, seuraa melske: Pandoran lipas, eikä jäljelle jää edes toivo.

        Harmaan sävyt grafiikassakin sisältävät värejä.


      • En ole graafikko, mutta sisustamisessa harmaa on minulle hieno väri. Löysin aikoinaan lievästi helmiäishohtoisen suht vaaleanharmaan Taika-maalin (mainos?). Ei pimennä pientäkään huonetta, kun sopii tehosteväriksi yhdelle seinälle...kaikki muut sisustusvärit sopivat sen kanssa esim siis tekstiilit ja huonekalut. Ei niin tylsä kuin pelkkä valkoinen.

        Mitä tulee tuohon tukahdutettuun tunnemaailmaan - harvoin mitään hyvää seuraa, jos Pandoran boxi poksahtaa :(


    • Värit ovat osa tunteitten maailmaa.

      Tunteita kuvatessamme meillä on oltava luovuutta yhdistää tunteet väreihin.

      Mielestäni...

      Positiivisuutta kuvaa kesäillan auringonlaskun järvenpintaan jättämä väriskaala.
      Sinisen, punaisen ja keltaisen värit sulautuvat pinkeiksi prinsessahameiseksi, vaalean siniseksi kaulahuiviksi ja kulllankuultavaksi sikarin savuksi, luvaten helteiden jatkumista.

      Negatiivisyyttä kuvaa syksyn sateiden jättämät vesipisarat. Kylmän valkoiset kuplat ikkunaruuduilla. Kuolleet ruskean keltaiset lehdet kynnysmatolla, kutsumattomat vieraat kulkeutuneet kengän pohjissa.

      Neutrit harmaa savi, jota työstin tänäänkin, koskaan en tiedä mikä on lopputulos.

      • Kipu on negatiivinen tunne. Kivun helvetti on hopeavärinen tanssiva ääriviivaton hahmo valkoisessa laahuksessa. Se jättää jälkeensä jään kylmää sinistä.


      • korppis kirjoitti:

        Kipu on negatiivinen tunne. Kivun helvetti on hopeavärinen tanssiva ääriviivaton hahmo valkoisessa laahuksessa. Se jättää jälkeensä jään kylmää sinistä.

        Kipu on negatiivinen tunne. (korppis)

        Kirjoitit tuonne ylemmä sellaisen määritelmän tunteista, jotka itsekkin tunnistan ja sinä kuvailit osuvasti sitä lentokone onnettomuutta. Itse olen ollut vakavassa auto-onnettomuudessa, joten kai siitä samanlaiset tuntemukset.

        Ei myöskään ollut paniikinomainen kokemus, kun näimme naapurin hukkumisen, joten kiireesti apuun, vaikka mitään ei ollut enää tehtävissä. Silloin jo kunnalta tarjottiin kriisiapua, jota emme tarvinneet.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Kipu on negatiivinen tunne. (korppis)

        Kirjoitit tuonne ylemmä sellaisen määritelmän tunteista, jotka itsekkin tunnistan ja sinä kuvailit osuvasti sitä lentokone onnettomuutta. Itse olen ollut vakavassa auto-onnettomuudessa, joten kai siitä samanlaiset tuntemukset.

        Ei myöskään ollut paniikinomainen kokemus, kun näimme naapurin hukkumisen, joten kiireesti apuun, vaikka mitään ei ollut enää tehtävissä. Silloin jo kunnalta tarjottiin kriisiapua, jota emme tarvinneet.

        Toimiminen kaaoksen keskellä rauhalisesti kuvaa myös tilanteita keskusteluissa. Voitto on positiivinen tunne se vuosien varrella opittu tunne. Kun joltakin palaa hiat ja saan lokaa päälleni olen voittanut. Järki (neutri) asettaa sanat sormilleni, enkä vastaa diagnosoimalla vastapuolta yhtä ala-arvoiseesti. Psyykkeni ei silloin vahingoitu vaan vahvistuu. Vastapuolen hiojen palaessa olen henkisesti voittaja.

        En halua hävitä sillä häviäminen on negatiivinen olotila. Ihminen häviää jos häpäisee toista.


      • Taikuritässä

        Tarvitseeko keskustelua käydä voitto-/häviö- menttaliteetilla. Miksei se saa toimia niin, että voi katsoa, mitä muut jostain asiasta ajattelevat. Voisko se riittää? Täytyy kertoa, että on kyllä vieras lähestymistapa.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Tarvitseeko keskustelua käydä voitto-/häviö- menttaliteetilla. Miksei se saa toimia niin, että voi katsoa, mitä muut jostain asiasta ajattelevat. Voisko se riittää? Täytyy kertoa, että on kyllä vieras lähestymistapa.

        Omituista, että kirjoitukseni on vieras lähestymistapa sinulle. Olethan äskeen vaihtanut nimimerkkisikin kiusaamisen vuoksi.

        Kommenttini vahvistusta voit käydä lukemassa ilonpilaaja ketjusta.

        Kauan kirjoittaneena en enää huijaa itseäni olemalla tietämätön mitä ympärillä tapahtuu.


      • Taikuritässä

        Joo-o. En tosiaan ajattele noin. En ole kirjoittanutkaan kauan enkä kaikkiin ketjuihin. Toki erotan kirjoittajat jollain tavoin, muttei se ole se juttu, vaan se sisältö. Asennoidun tähän keskustelupalstana, en taistelutantereena, siis välimaastossa olemisena. Näin ainakin haluaisin. Eikä tämä tarkoita, että muka olisin oikeassa välttämättä aina ja kaikessa. On niin kaikenlaista puuhaa mihin menee energiaa jo. Enkä ole kilpailuhenkinen yhtään. Mitä ympärillä tapahtuu, tarkoittaa mulle arkitodellisuutta. Toiset saattavat pähkäillä muillakin kanavilla ja päättää kimpassa. Entä sitten. Jos se tuottaa hyvää, se on positiivista - jos taas huonoa, se on negatiivista.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Joo-o. En tosiaan ajattele noin. En ole kirjoittanutkaan kauan enkä kaikkiin ketjuihin. Toki erotan kirjoittajat jollain tavoin, muttei se ole se juttu, vaan se sisältö. Asennoidun tähän keskustelupalstana, en taistelutantereena, siis välimaastossa olemisena. Näin ainakin haluaisin. Eikä tämä tarkoita, että muka olisin oikeassa välttämättä aina ja kaikessa. On niin kaikenlaista puuhaa mihin menee energiaa jo. Enkä ole kilpailuhenkinen yhtään. Mitä ympärillä tapahtuu, tarkoittaa mulle arkitodellisuutta. Toiset saattavat pähkäillä muillakin kanavilla ja päättää kimpassa. Entä sitten. Jos se tuottaa hyvää, se on positiivista - jos taas huonoa, se on negatiivista.

        Tuo ajatuskuvioni on tuiki yleinen live-elämässämme. Panetteluihin vastataan erilailla, tässä tosin otin esimerkin keskustelupalstalta.

        Jos sinua loukataan livessä. Kuulet jonkun käyttävän loukkaavaa ilmaisua itsestäsi, kissastasi, lapsistasi jne. Miten toimit? Toimitko tunteella vai järellä?

        Jos pystyt pitämään mölyt mahassasi olet voittanut tilanteen. Tästä esimerkissäni oli lähinnä kysymys, ei taistelusta. Pakko myöntää, että itse en ole vielä saavuttanut rauhaa sieluuni hyväksymällä paskan heittoja ilman vastareaktiota. Se miten se vastareaktio tehdään on taas eri juttu.

        Tapanani on kirjoittaa esimerkkejä. Tosin huomaan, että esimerkkini, eivät aina toimi kuten olen niiden ajatellut toimivan.

        Joku kirjoittaa lyhyesti sanoja esim. positiivisen ja negatiivisen välissä on neutraali.

        So what... kaikkihan sen ymmärtää, mutta, että asia ei jäisi päivänselvyyksien lateluun on hyvä selventää esimerkkeillä miten asia koetaan.

        -----

        Jos käsittelemme värejä ihmisluonnon ja tunteiden kautta voisin palata tuohon kipuun.
        Kun loukkasin selkäni, värien kokemus oli voimakas.

        Nousin sängystä, kohottauduin ylös, jolloin silmissäni sumeni näin vain hopeisia ja vitivalkeita ylös alas sinkoilevia samamoita. Rojahdin takaisin petiin. Kun aukaisin uudestaan silmäni, mietin miten pääsen ylös, että en enää kokisi samaa.

        -------

        Auringon valo ja lämpö, keltapunaiset värit tekevät ihmisen energiseksi, onnelliseksi.
        Syksy, sateet, pimeys, lokakuun ankea värimaailma, musta-harmaa ja ruosteen ruskea. Ihminen alkaa odottamaan valoa kunnes sataa ensi lumi valaisten pimeyttä.
        Kynttilälyhtyjen lepatus tuo keltapunaista valoa pimeyteen. Onneksi pimeyden katkaisee iloisen punainen joulu.

        -------

        Muutama vuosi sitten hollantilaiset valittiin maailman onnellisemmaksi kansaksi. Olin iloinen valinnasta sillä he ovat iloisia ihmisiä. Mutta sielläkin pitää paikkansa säiden vaikutus mielialoihin. Muistan, oli kylmä ja sateinen kevät jolloin tämä iloinen kansa ei ollutkaan enää iloinen eikä ystävällinen,

        Toisaalta eri kansalaisuuksista pyritään etsimään tereotypiat. Ne eivät perustu totuuteen vaan ihmisten mielikuviin. Ihminen olipa mistä kolkasta maailmaa hyvänsä on perusluonteeltaan sama. Ihmisen keho on hyvän ja pahan taistelukenttä. Kun aurinko paistaa se lämmittää taistelukentän inhillisemmäksi.

        No, joo tällaista ja nyt saunaan.


      • Tämmöinen yksittäinen juttu - mainitsit kivun väristä...minulle terävä kipu on kirkkaan punainen.


      • kylmätotuus
        Taikuritässä kirjoitti:

        Tarvitseeko keskustelua käydä voitto-/häviö- menttaliteetilla. Miksei se saa toimia niin, että voi katsoa, mitä muut jostain asiasta ajattelevat. Voisko se riittää? Täytyy kertoa, että on kyllä vieras lähestymistapa.

        Hyvässä ja antoisassa keskustelussa kaikki ovat "voittajia".


    • On myös nollatoleranssi jolloin nollalla on hirmuisen suuri merkitys. Esimerkiksi koulukiusaaminen tai työpaikalla päihtyneenä olossa.

      • Taikuritässä

        Nollatoleranssi on hyvä väline, kun sovitaan yhteisistä eettisistä normeissa, kuten mainitsit koulukiusaaminen, lisään myös työpaikkakiusaaminen.
        Nollatoleranssi on hajuton, väritön, lähes tunteeton ilmaisu kielloille älä tai ei.
        Jos em. ilmaistaisiin kieltosanoilla, olisi ohjeessa kielteisempi sävy. Nollatoleranssin viittaus sisältää mielestäni jonkin mahdollisuuden, edellytyksen.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Nollatoleranssi on hyvä väline, kun sovitaan yhteisistä eettisistä normeissa, kuten mainitsit koulukiusaaminen, lisään myös työpaikkakiusaaminen.
        Nollatoleranssi on hajuton, väritön, lähes tunteeton ilmaisu kielloille älä tai ei.
        Jos em. ilmaistaisiin kieltosanoilla, olisi ohjeessa kielteisempi sävy. Nollatoleranssin viittaus sisältää mielestäni jonkin mahdollisuuden, edellytyksen.

        Minä taas näen nollatoleranssin ehdottomana joten silloin siinä on voimakas lataus, siis ei yhtään.


      • Taikuritässä

        Nollatoleranssin vaatimus on ehdoton, mutta siitä seuraa enemmän positiivisia asioita, tuumin.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Nollatoleranssin vaatimus on ehdoton, mutta siitä seuraa enemmän positiivisia asioita, tuumin.

        Tuo on kyllä totta.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Nollatoleranssin vaatimus on ehdoton, mutta siitä seuraa enemmän positiivisia asioita, tuumin.

        Niin, eikös se nollatoleranssi yleensä aina asetetakin, jonkin negatiiviseksi koetun asian vuoksi, sitä suitsimaan.


      • Taikuritässä

        Kyllä vain. Ja siihen on helppo vedota. Kaikki suurinpiirtein ymmärtävät,
        mitä sillä haetaan.
        Toni Dunderfeltin kirja, missä käsitellään eri tempperamentteja värein, on vähän samaa maata Värien alta löytyy piirteitä ja värit sekoittuvat.
        Eli ei lähdetä karkeasti luokittelemaan ihmistä tai osoittamaan sormella,
        vaan "geokätköllä" täytyy käydä ihan itse: konfliktit ovat negatiivisia, ymmärtäminen positiivista, tuumin.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Kyllä vain. Ja siihen on helppo vedota. Kaikki suurinpiirtein ymmärtävät,
        mitä sillä haetaan.
        Toni Dunderfeltin kirja, missä käsitellään eri tempperamentteja värein, on vähän samaa maata Värien alta löytyy piirteitä ja värit sekoittuvat.
        Eli ei lähdetä karkeasti luokittelemaan ihmistä tai osoittamaan sormella,
        vaan "geokätköllä" täytyy käydä ihan itse: konfliktit ovat negatiivisia, ymmärtäminen positiivista, tuumin.

        Joku täällä on joskus hakenut konfliktia väittäen sillä tavoin tutustuvansa ihmiseen paremmin tai jopa ystävystyvänsä? Eli negaatiota. Minusta kai sillä tavoin saattaa tutustumisen alkuvaiheessa itsensä huonoon valoon ja työntää pois.


      • Taikuritässä

        Mielestäni tuo on outo, todella vieras tapa tutustua. Jos tietäisi, että ärsyttäisi saadakseen ystävyyttä, niin veikkaisin usean osalta, että kävisi päinvastoin. Henkisiä korvatillikoita... Täytyy tuntea todella hyvin, että voi käyttäytyä käänteisesti. Sehän on näyttelemistä. Livessä olen kokeillut!
        Toisaalta saako toista koetella?
        Luulisi, että ihmiset ovat siten mieleltään laiskoja ottaen asiat kuin ne vastaan tulevat - niin, ovat tavallaan välitilassa. Kuva muodostuu ajan myötä ja sitä täydentää tai ottaa jotain pois.


    • PäivystäväSelventäjä

      """Mitä on positiivisen ja negatiivisen välissä?"""

      Se on akku.

      • Taikuritässä

        Tämä vastaus: eipä taitaisi moni auto hurahtaa käyntiin ilman tätä, ei känny pärähtäisi enkä kirjoittaisi tätä tässä.
        Lunttasin vähän wikiä ja siellä oli fysiikan tunneilta tuttua tekstiä ja
        kaavoja.
        Jätteenä ongelma?
        Kun luin tuon vastauksen, tuli mieleen akkumalaattori.


    • Kyntilälyhty

      Vilkaise lämpömittarista, sieltä sen löytää kun vain osaa katsoa.

      • Taikuritässä

        Digimittari näyttää aamulla vielä 3, mutta lähentelee uhkaavasti nollaa. Lehtikelistä saatetaan siirtyä nopeastikin pääkallokeleihin. Vesi käyttäytyy eritavoin. 0 -> ei vielä jäätä, muutaman negatiivinen aste tarvitaan ennen kuin saadaan luistelukelit.
        Pakkanen ja lumet ovat toisille positiivinen asia, toisille kauhistus.


    • Ainakin minulla siinä positiivisen ja negatiivisen välillä on positiivis-negatiivinen varaus. Tyhjää (nollaa) siinä on vasta sitten, kun olen aivokuollut.

    • En lue vastauksia - haastan itseni tulkitsemaan - oikein hyvää aloitusta ---
      Positio on asiantilan myönteinen näkökulma, vaikutus, tulos- globaalisti, valtion, kansan ja yksilön kannalta. Se miten siihen on päästy voi kumota positon osittain jopa kokonaan, jos tavoite on esim. suojelualue.-määrittävä tavoite ylittää esim jonkin pienen ryhmän elinkeinon harjoittamisen.
      Se positon ja nagaation välinen tila edellisessä on neuvottelu .
      Eli positio ei vaadi aina vastusta vaan on usein kehityksen tulos, yritysmaailmassa menestys.
      Myös negaatio on usein tapahtumien väärä suunta, alkoholisti menee katkolle se on välitila, jonka lopputulos on usein positiivinen .
      Näinkin voinee tulkita----------------

      • Taikuritässä

        Tuollaista pistit miettimään jatkeeksi: ihmiset haluavat auttaa, osallistua keräyksiin, maksaa jäsenmaksuja. Ja sitten. Tulee joku, joka anastaa tai jättää jotain puolitiehen. Asiat kääntyvät päälaelleen. Alkuperäinen idea jotenkin likaantuu. On annettu kehitysapua konein, laittein, mitkä toimivat aikansa, mutta jos ei ole annettu teknistä tietämystä, ei osata huoltaa tai korjata, saati tilata osia. Laitteet ruostuvat torsoina jossain pellolla. Tai rahat varastaa jokin välikäsi.
        Ihmisten auttamishalu muuttuu epävarmuuden takia, kielteiseksikin.


    • Suomi24 kysely puh.nr. Tulee muisti kuvia oli kai aika kun halusin kirjautua-- ei toiminut niin kirjoitin numeroita ja niin sisään.

      Minä en tarvitse Suomea mutta on hyvä kirjoittaa nopeasti koulussa oppimalla tavalla.

      Kysymys 24 onko puh. oikea? kuinka vastaisin ei ole vaihtoa!!!

    • Olet saanut paljon toinen toistaa hienompia vastauksia, joita en ehdi läpikäymään. Oma näkemykseni on, että 70 % elämästämme on jossain siinä ääripäiden välissä, joku kutsunee sitä harmaaksi arjeksi.

      Minusta se on sitä parasta elämää, josta ne tyylipisteet kerätään, siis siitä selviämisestä. Sitä sitten siivittävät ne suuret ilonhetket, täynnä elon riemua, kuten taas ne syvimmän murheen laaksot, joista selviämme kukin taitojemme mukaan.

      Ihmisen suurin onnettomuus olisi luulo siitä, että kaiken pitäisi olla yhtä juhlaa.

      • Taikuritässä

        Täytyy myöntää, että mielenkiintoisia vastauksia on tullut.
        Onkohan arjen värittäminen harmaaksi tullut työelämästä, sillä onhan ollut aikoja, että on ollut puurtamista ja puurtamista eli valo tunnelin päässä on ollut kaukana.
        Aamulla - 0 digimittarissa sai muistamaan pähkäilyt täällä = miinus ei mitään..
        Kukaan ei tarttunut itseisarvomerkkeihin. Joskus olen kuvannut ihmistä näin: jos otetaan plussat ja miinukset ihmisestä, siinä se on, mikä on - mikä on ihminen, karvoineen päivineen. Tämä ajatus jotenkin kiehtoo.


    • fdimsff

      - virtaa, energiaa, latauksia. jännitteitä - sekalaisia kääminippuja sinnetänne. sulakkeita, pistokkeita, onko kaikki paikallaan, ehjiä, pätkittyjä, palaneita - mie jo romahin ajat päivät sitten - asia liian vaikea - onko ees muuntajat oikeat
      - pikkulapsille sanoin että pistorasioihinei saa työnnellä mitään koska on olemassa sähköiskujen vaara - jos katkottuja kääminippuj autossakin - liekö sama asia - töitä vai tihuja?
      - tahi koneelta kovalevykin pääsi elonsa i ltaan ja puhelimestasi voi edes viestejä lähettää.

      . vain elämää kaikki tyyni .
      - jo kettutyttlöjen aikaan aikoinaan sai oppia että aina vaan sattuu ja tapahtuu ihan kaikenlaisia asioita -Mitä-Missä-Milloin -tahansa .
      -ihan vihreiksi silti ei muututtu - evoluutio lie oppia luonnosta - siitä näkymättömästa ja näkyvästäkin luonnosta - bakteeritkin kasvaa ihmsten soluissa eikä päinvastoin -ote lukemastani prof Jussi Viitalan kolumnista ylen palstoilta - miksi pielavetisiksi ratkaisuiksi nimitetään joittenkin ihmisten toimiakin.

      • Taikuritässä

        Olemme kait löytäneet negatiivisen ja positiivisen väliltä riittävästi.
        Kiitän kirjoituksista.

        Korpikirjailijalle tekstiin: vihastun, mutten ole pitkävihainen, en vihaa, mutta muistan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe