Alkuperäinen starttiakkumme on toiminut ongelmitta jo kymmenen kautta, mutta tuskin se loputtomiin kestää. Moottori (20 hv diesel) on aina käynnistynyt helposti, joten sinänsä akku on päässyt helpolla. Käyttö on tavanomaiseen matkapurjehdukseen liittyvää. Kyseessä ei ole ns. huoltovapaa tyyppi, joten olen vuosittain lisännyt akkuvettä syyshuollon yhteydessä. Yleensä sitä on kulunut käytöstä riippuen 20 - 40 ml per kenno, esimerkiksi tänä syksynä hiukan vähemmän kuin edellisenä vuotena.
Koska nykyinen akku on toiminut näinkin hyvin, seuraavakin voisi olla tällainen ei-huoltovapaa. Valitettavasti vaikuttaa siltä, että sellaisia ei enää tehdä, ainakaan en onnistunut sellaista löytämään. Nykyinen akku on mitoiltaan 278x175x190, eikä tilaan suurempaa saisi mahtumaan.
Näillä näkymin menemme vielä ensi kesän nykyisellä akulla - ja pidämme apukaapelit mukana. Toivoisin kuitenkin muiden kokemuksia akkujen kestävyydestä. Ovatko ns. huoltovapaat akut nimensä mukaisia, vai onko niiden huoltaminen vain tehty mahdottomaksi? Lisäksi kaipaisin tietoa, valmistaako joku vielä edellä kuvatun kokoisia ja tyyppisiä akkuja.
Starttiakku 10 vuotta, pitäisikä vaihtaa?
28
438
Vastaukset
- MitaanTietamaton
Normikokoinen akku ja löytyy erilaisilla napasijainneilla. Pari linkkiä poimin netistä, mutta useassa merkissä löytyy tuo koko.
http://exide.fi/etsi-ajoneuvo/mitat/
https://www.tokmanni.fi/auton-huoltotarvikkeet/akku-275x175x190mm-80ah-vapaa-aika/6417196763833/dp
Onnellinen olet, että korkillisen akun olet saanut. Nykyisin tarjolla on huoltovapaita, joissa akkuveden haihtuminen ja tiivistyminen on saatu mukamas niin pieneksi, ettei huoltoa tarvita. Akun kestävyys on ollut sulla hyvin pitkä, etkä uudella tule sitä saavuttamaan. Kesto on kovin yksilöllistä ja taannoin autojen kanssa pohdittiin, jotta akun voisi vaihtaa 5 vuoden välein, kun se ei hirmuisia maksa, mutta aiheuttaa kuollessaan melkoisen vaivan.- AvoimienAikaOhi
Korkillisen akun höyryt tulee johtaa veneen ulkopuolelle. Omassa veneessäni akut sijaitsevat salongin sohvan alla. Akun korkeista pitäisi johtaa tuuletusletkut ulos, jotta sinne voisi panna avoimen akun. Paikka on tarkoitettu suljetulle akustolle.
- mittaamalla
Ei akku yhtäkkiä lopeta toimintaansa, ellei sitten vikaannu väärinkäytöstä. Mittaa jännite. Akku on täysin käyttökelpoinen niin kauan kun se säilyttää jännitteensä kohtuullisesti.
- voi.tapahtua
Yhden murusen irtoaminen levystä oikosulkee yhden kennon ja akku on käytännössä siinä. Eikä tarvitse minkäänlaista väärinkäyttöä, vaan voi hyvin tapahtua juuri vanhenemisen seurauksena.
- Joakim1
Autoissa akut ovat kyllä lopettaneet toimintsa yhtäkkiä. Talviaamuna starttasi täysin ongelmitta kotoa, mutta työpäivän jälkeen ei jaksanut edes polttaa sisävaloja. Ei ollut kova pakkanen.
Kaapeleilla auto käymään ja ajoin vartin verran ja kokeilin moottoritiellä sammuttaa ja startata. Ei edelleenkään mitään, joten pitä ottaa vauhdilla mäkistartti. Tuo oli melko tarkasti 10 vuotta ja sen verran on muutaman muunkin autoni akku kestänyt.
Veneen starttiakku pääsee paljon vähemmällä ja voi hyvin kestää paljon pidempään. Omassa veneessä lienee vielä alkuperäinen 13 kautta palvellut. Vähintäänkin sen 7 kautta, kun vene on minulla ollut. Ei ole ollut harkinnassa vaihtaa. Meilläkin kävi samoin.Aamulla auto lähti käyntiin ja illalla pääsi kotiin mutta seuraavana aamuna ei mitään vaikka auto oli seissyt lämpimässä tallissa.Veikkaan että koska kysyyssä oli huoltovapaa akku oli neste loppu.En huomannut katsoa nestetilaa, akku oli 7 vuotta vanha .Korkillisia akkuja kannattaa käyttää.
- näitäsattuu
lihamylly1 kirjoitti:
Meilläkin kävi samoin.Aamulla auto lähti käyntiin ja illalla pääsi kotiin mutta seuraavana aamuna ei mitään vaikka auto oli seissyt lämpimässä tallissa.Veikkaan että koska kysyyssä oli huoltovapaa akku oli neste loppu.En huomannut katsoa nestetilaa, akku oli 7 vuotta vanha .Korkillisia akkuja kannattaa käyttää.
Nesteen loppuminen ei ilman mekaanista vauriota voi olla syynä akun päivien päättymiseen. Nestevajaus vaikuttaa nimenomaan vähän kerrallaan.
Kesällä yhden tutun akku oli sipannut päiväpurjehduksen aikana. Hädin tuskin mittaritaulun valot paloivat palatessa, keskuslukituksen avaaminen oli jo liikaa. Eli taas yksi esimerkki akun äkillisestä lopusta, ei ollut kuin noin 5 v ikäinen. - katsokaa
Bilteman huoltovapaat vapaa-ajan akut kestivät veneessä toistakymmentä vuotta mutta alkoivat sitten pikkuhiljaa hiipumaan. Eivät ne yhtäkkiä huonontuneet.
Auton akku voi tuntua hyvältä vaikka se ei enää pidä kuin puolet alkuperäisestä varauksestaan, ja sitten kun tulee kylmä päivä ja/tai paljon lyhyitä ajoja niin yhtäkkiä ei starttaakaan. Siksi akkujen kuntoa kannattaa aika-ajoin tarkkailla yleismittarilla joka ei paljon maksa.
- Starttiakkukysymyksiä2
Kiitos kaikille vastaajille asiallisista näkemyksistä. Tässä muutamia kommentteja vielä kysyjän puolelta.
Huoltokelpoisten eli "korkillisten" akkujen aika ainakin tämän kokoluokan akkujen kohdalta näyttäisi olevan valitettavasti päättymässä. Jotenkin jää vaikutelmaksi, että akkuvalmistajien kannattaa myydä vaivatonta "huoltovapaata" akkua useammin kuin huoltokelpoista perinteistä akkua harvemmin. Varsinkin, kun "huoltovapauden" avulla hintaa on voitu nostaa korkeammaksi. Toisaalta on ymmärrettävää, että enemmistö tällaisten akkujen ostajista ei ole mitenkään paneutuneita veneen järkevään ylläpitoon - suurin osa starttiakuista ostetaan autoja varten.
Autopuolelta on minullakin samankaltaisia kokemuksia kuin mitä on jo edellä kerrottu. Akun loppu tulee yllättäen ja pyytämättä, usein myös ilman selkeää ennakkovaroitusta. Tämä ei kuitenkaan kannusta siirtymään korkittomaan akkuun, jonka kunnon seuraaminen on vielä rajoittuneempaa. Kuten ensimmäisessä viestissäni tuli ilmi, olen pitänyt kirjaa syyshuolloissa lisäämästäni akkuveden määrästä. Mielestäni akkuveden lisääminen on helpointa tehdä apteekista saatavalla esimerkiksi 20 ml injektioruiskulla, jossa on mitta-asteikko. Veden haihtumista ja varsinkin sen muuttumista epäyhtenäiseksi on siten melko vaivatonta seurata, jos vain viitsii kirjata lisätyn vesimäärän.
Nimimerkki "AvoimienAikaOhi" palautti mieleen jossain lukemani keskustelun siitä, että akuista haihtuva vesi taitaa olla syttymisherkkää vetyä. Tiettävästi esimerkiksi auton apukäynnistyksen yhteydessä suositellaan, että viimeinen eli todennäköisesti kipinöivä kaapeliliitos tehdään auton runkoon, ja etäällä akusta. Mahtaako tämä kuitenkaan olla merkittävä turvallisuusriski veneen akkuja ladattaessa? Autoissahan akku on useimmiten konepellin alla, jossa on monelaista kipinälähdettä. Jos akusta purkautuva kaasu olisi oikeasti ongelma, autojen akut sijoitettaisiin todennäköisesti aivan muualle.
Ilmeisesti meidän tapauksessa on tarkoituksenmukaista jatkaa nykyisen starttiakun käyttöä niin kauan kuin se toimii ongelmitta. Veneen starttiakkuna se saattaa kestää vuosia kauemmin kuin vastaava akku kestäisi huomattavasti haasteellisemmassa autokäytössä. Apukäynnistyskaapelit olisi joka tapauksessa syytä pitää veneessä mukana, vaikka starttiakun vaihtaisi uudeksi huoltovapaaksi. Hupiakkujen avulla moottori todennäköisesti kuitenkin käynnistyy.- suurinpiirtein_
Biltemasta yleimittari noin kympillä. Vuorokausi täyteen latauksen jälkeen uusi akku näyttää noin 12,7v., jos akkusi näyttää yli 12,5 niin kyllä sillä vielä pärjäät.
- Wasserstoff
Haluaisin lisätä näihin pohdintoihisi erään tärkeän seikan. Älä missään tapauksessa aliarvio akusta purkautuvaa vetykaasua.
Se on todella herkkää syttymään. En ole itse ollut paikalla kun akku räjähtää, mutta työkaverini oli saanut hapot kasvoilleen ja vain hyvä tuuri pelasti pysyviltä vaurioilta.
Tuo tapahtui juuri samanlaisessa puolisuljetussa tilassa kuten usein veneessä olevat akkulaatikot ovat. - Joakim1
suurinpiirtein_ kirjoitti:
Biltemasta yleimittari noin kympillä. Vuorokausi täyteen latauksen jälkeen uusi akku näyttää noin 12,7v., jos akkusi näyttää yli 12,5 niin kyllä sillä vielä pärjäät.
Suurin osa 10 € yleismittareista ei ole tarkkuudeltaan riittäviä akun lepojännitteen mittaukseen. Noissa voi helposti olla 0,2 V virhettä ko. jännitteellä. Bilteman 13 € mittarille tosin ilmoitetaan n. 0,1 V tarkkuus ko. jännitteellä.
- mitattu
Bilteman edullinen 9-vaiheinen älylaturi latasi akkuni mittauksen mukaan täydemmäksi kuin ei-älykäs akkulaturini.
- MitaanTietamaton
Joakim1 kirjoitti:
Suurin osa 10 € yleismittareista ei ole tarkkuudeltaan riittäviä akun lepojännitteen mittaukseen. Noissa voi helposti olla 0,2 V virhettä ko. jännitteellä. Bilteman 13 € mittarille tosin ilmoitetaan n. 0,1 V tarkkuus ko. jännitteellä.
Matolaatikoita tuntematta pitää kysyä, jotta onko 0,2V virhe toleranssia vai kiinteä virhearvo johonkin suuntaan. Toisin sanoen onko mittarissa aina sama virhe absoluuttisen oikeaan arvoon nähden?
- Joakim1
MitaanTietamaton kirjoitti:
Matolaatikoita tuntematta pitää kysyä, jotta onko 0,2V virhe toleranssia vai kiinteä virhearvo johonkin suuntaan. Toisin sanoen onko mittarissa aina sama virhe absoluuttisen oikeaan arvoon nähden?
On se varmaankin suunnilleen sama, jos mitattava jännite ja mittarin lämpötila ovat suunnilleen samat. En ole tutkinut kun mieluummin mittaan oikein näyttävillä mittareilla. Biltemastakin sai sellaisen, mutta maksoi 60€ (ei nykyisin mallistossa). Bilteman 60 € pihtivirtamittarikin (ei myöskään nykyinen malli) oli tarkkuudeltaan OK pihtivirtamittauksissa, mutta näytti ainakin tuon 0,2 V pieleen akkujännitteen.
Akkujännitteitä mitatatessa juuri absoluuttinen tarkkuus on oleeellista. 0,2 V on valtava ero akun varaustilassa. - noin_kmypin.mittari
Halpa yleismittarini näyttää älylaturilla ladatun uudehkon akkuni varaukseksi 12,72 noin vuorokauden kuluttua lataamisesta. Aika oikein taitaa se näyttää
- 12-1
Joakim1 kirjoitti:
On se varmaankin suunnilleen sama, jos mitattava jännite ja mittarin lämpötila ovat suunnilleen samat. En ole tutkinut kun mieluummin mittaan oikein näyttävillä mittareilla. Biltemastakin sai sellaisen, mutta maksoi 60€ (ei nykyisin mallistossa). Bilteman 60 € pihtivirtamittarikin (ei myöskään nykyinen malli) oli tarkkuudeltaan OK pihtivirtamittauksissa, mutta näytti ainakin tuon 0,2 V pieleen akkujännitteen.
Akkujännitteitä mitatatessa juuri absoluuttinen tarkkuus on oleeellista. 0,2 V on valtava ero akun varaustilassa.Erään Bilteman halpismittarin lukemaan vaikutti sisällä olevan pariston jännite. Uudella paristolla tarkkuus lienee ollut 0,1 V, mutta vanhalla se saattoi heittää kymmenenkin prosenttia muistikuvani mukaan.
- jossittelija
Joakim1 kirjoitti:
On se varmaankin suunnilleen sama, jos mitattava jännite ja mittarin lämpötila ovat suunnilleen samat. En ole tutkinut kun mieluummin mittaan oikein näyttävillä mittareilla. Biltemastakin sai sellaisen, mutta maksoi 60€ (ei nykyisin mallistossa). Bilteman 60 € pihtivirtamittarikin (ei myöskään nykyinen malli) oli tarkkuudeltaan OK pihtivirtamittauksissa, mutta näytti ainakin tuon 0,2 V pieleen akkujännitteen.
Akkujännitteitä mitatatessa juuri absoluuttinen tarkkuus on oleeellista. 0,2 V on valtava ero akun varaustilassa.Mikä on luotettava keino tarkastaa mittarin virhe ? Eihän voi olla varma että akku täyteen ladattuna vuorokauden päästä antaa lukemaksi 12.72 . Ilmeisesti antaa jos on kunnossa , jos?
- MitaanTietamaton
jossittelija kirjoitti:
Mikä on luotettava keino tarkastaa mittarin virhe ? Eihän voi olla varma että akku täyteen ladattuna vuorokauden päästä antaa lukemaksi 12.72 . Ilmeisesti antaa jos on kunnossa , jos?
Kaipa se on verrattava lukemia kunnon mittareihin, vieläpä useampaan. Meille on riittänyt tarkkuudeksi akun jännite, kun maasähkölaturi on ylläpitovaiheessa. Halpojen hilavitkutmien kanssa touhutessa pitää ottaa virhemarginaali huomioon. Joakimin aavistus jännitemittauksen virheen olevan tietyillä parametreilla suhteellisen sama antaa hieman toivoa. Meillä akun käyttäytymistä seuratessa kiinnitetään aika paljon huomiota muutokseen eikä niinkään absoluuttiseen arvoon, mikä senkin olisi hyvä olla oikein. Aikaa myöten samoilla akuilla mittariarvostakin pystyy päättelemään aika paljon varaustilasta.
- Larsli
Itsellä huoltovapaa starttiakku ollut jo 10 kesää käytössä
Purkkarissa.tuli veneen mukana ostettettaessa,eli käyttövuosia
En tarkemmin tiedä.toimi ainakin vielä viime vkl.nollakelissä,joten näyttää
Nuo hultovapaatkin kestävän...kun sippaa starttaan käyttö akulla ja ostan
Uuden. - Ampeeriaika
http://www.akkupojat.fi/Tuotteet/Kaynnistysakut/Hyotyajoneuvoakut/Nordmax/HD_kaynnistysakut/2719827-2746727.html
Laadukas akku kestää 10 vuotta. Tuossa on korkillinen ja hyvä käynnistysakku. Motonetit, biltemat ja halpahallit myyvät niitä halvimpia mahdollisia akkuja jotka saattavat sen viisi vuotta kestää. Hintakin tosin on laadukkaassa korkeampi.- Joakim1
Kakkosautossa on joulukuussa 2008 Biltemasta ostettu starttiakku. Toimii edelleen OK. On jo näitä nykyisiä TM:n testeissä haukuttuja Bilteman huotovapaita. Se kyllä näkyikin siinä, että kapasiteettia on ollut niukasti uudesta saakka. Pari kertaa ekoina vuosina meinasin jäädä pesupaikalle, jossa vaihdoin renkaat, pesin ja vahasin auton pitäen pari tuntia ovia auki radiota kuunnellen. Edellinen akku selvisi tuosta paremmin.
2001 ostin Biltemasta perämoottorillisen purjeveneen hupiakuksi 60 Ah starttiakun Biltemasta. Se kesti hienosti ne kuusi kautta, jotka vene minulla oli. Tuo oli korkillinen perinteinen akku ja todella halpa, toisin kuin nykyiset Bilteman akut.
- AkkujenTuntija
Käyttämäni akut moottoriveneessä on kestäneet jo 17 vuotta ja edelleen toimii moitteetomasti ja eivät purkaudu itsestään tyhjiksikään sekä käynnistää ison 5,8 litran dieselin n. 1..3 sekunnissa. Kyllä ne laadukkaat lyijyakut kestää ja toimii pitkään kun vaan huolehtii ja huoltaa niitä eikä käytä koskaan täysin tyhjiksi.
- Aunustorpeedo
Aika hätäinen startti... otatko muuten useinkin aikaa, kun konetta käynnistät ??
- JärkeväKäynnistäjä
Aunustorpeedo kirjoitti:
Aika hätäinen startti... otatko muuten useinkin aikaa, kun konetta käynnistät ??
Tietysti aina kannattaa ottaa aika kun käynnistää jotta tietää kuinka nopeasti moottori käynnistyy
- Alahosuamyö
Voithan aina ottaa mäki startin
- eikäy
Mut kun on taittolapapotkuri!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783588
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t292334Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä842033Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191570- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271413Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71374Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671337Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101237Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531085