Avioliitto ei ole sakramentti

tämä.on.totta

Avioliitto ei ole sakramentti luterilaisessa tunnustuksessa vaikka muutamat kirkon laitamilla olevat herätysliikket sellaisena sitä pitävätkin. Tämä on aikamme suurin harhaoppi. Heteroseksuaaliselle avioliitolle annettu armonvälineluonne on perkeleellistä keksintöä, eli kun usko loppuu niin temput alkavat sanoi eräs kirkkomme arkkipiispoista aikanaan.

Avioliitto on aivan maallinen ja juridinen sitoumus minkä yhteiskunta on antanut myös kirkon tehtäväksi. Mitään varsinaista jumalallista siinä ei ole. Jeesuskaan ei käskenyt vihkiä ketään avioliittoon. Käytännössä kirkkoon kuuluva viides herätysliike on ottanut avioliiton sakramentikseen. Kirkko on tunnustusten sekamelska kaiken kaikkiaan.

17

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KylläOn-JaPiste

      Avioliitto on Jeesuksen asettama pyhä sakramemtti jonka Raamattu määrää kiistatta naisen ja miehen väliseksi, myönsipä luterilainen kirkko sen tai sitten ei.

      • Tämä on Luterilaisuus-palsta. Opettele Luterilaisen kirkon sakramentit ennen kuin oksennat tännä yllä olevan kaltaisia itkupotkuraivaireita. Kiitos.

        Eli: avioliitto ei ole mikään pyhä sakramentti. Piste.


      • KylläOn-JaPiste
        ticotiko kirjoitti:

        Tämä on Luterilaisuus-palsta. Opettele Luterilaisen kirkon sakramentit ennen kuin oksennat tännä yllä olevan kaltaisia itkupotkuraivaireita. Kiitos.

        Eli: avioliitto ei ole mikään pyhä sakramentti. Piste.

        Väitti luterilainen kirkko mitä tahansa, niin Jeesus on Raamatussa asettanut avioliiton ja se on määrtty naisen ja miehen väliseksi. Eikä ihminen saa purkaa pyhää avioliittoa, sillä Jumala on liittänyt heidät yhteen. Luterilainen kirkko on poistanut avioliiton sakramenteista kiertääkseen Jumalan käskyjä ja siunatakseen homo-pareja.


      • noita-akalle
        KylläOn-JaPiste kirjoitti:

        Väitti luterilainen kirkko mitä tahansa, niin Jeesus on Raamatussa asettanut avioliiton ja se on määrtty naisen ja miehen väliseksi. Eikä ihminen saa purkaa pyhää avioliittoa, sillä Jumala on liittänyt heidät yhteen. Luterilainen kirkko on poistanut avioliiton sakramenteista kiertääkseen Jumalan käskyjä ja siunatakseen homo-pareja.

        Älä kyttää kristallipalloon. Lue Raamattua.


    • Raamatussa ei määritellä sakramentteja missään kohtaa, sakramentti on teologien omasta päästään keksimä termi kaikenlaisille huuhaarituaaleille.

      • luterilainen_

        Nämä "huuhaarituaalit" ovat Raamatussa Jeesuksen toimesta hyvin perusteltuja. Puhumme niistä koska olemme Luterilaisuus -palstalla. Sakramentit ovat Jeesuksen asettamia ja luterilainen kirkko on siksi Sanan ja sakramenttien kirkko.


      • luterilainen_ kirjoitti:

        Nämä "huuhaarituaalit" ovat Raamatussa Jeesuksen toimesta hyvin perusteltuja. Puhumme niistä koska olemme Luterilaisuus -palstalla. Sakramentit ovat Jeesuksen asettamia ja luterilainen kirkko on siksi Sanan ja sakramenttien kirkko.

        Ja näitä rituaaleja kutsutaan sakramenteiksi missä kohtaa Raamattua?


      • TuleeLatinanKäännöksestä
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ja näitä rituaaleja kutsutaan sakramenteiksi missä kohtaa Raamattua?

        Sakramentti tulee latinan kielisestä Raamatusta. Latinan kielen sana sacramentum tarkoitti alun perin sotilaan lippuvalaa tai riitapuolten pyhäkköön jättämää panttia. Vastaava kreikan sana on mysterion (μυστήριον), salaisuus. Uudessa testamentissa ehtoollista kuvataan mysteerioksi, salaiseksi rituaaliksi. Myöhemmin kirjoja käännettäessä latinaksi, käytettiin mysterion paikalla tätä sakramenttia.


      • TuleeLatinanKäännöksestä kirjoitti:

        Sakramentti tulee latinan kielisestä Raamatusta. Latinan kielen sana sacramentum tarkoitti alun perin sotilaan lippuvalaa tai riitapuolten pyhäkköön jättämää panttia. Vastaava kreikan sana on mysterion (μυστήριον), salaisuus. Uudessa testamentissa ehtoollista kuvataan mysteerioksi, salaiseksi rituaaliksi. Myöhemmin kirjoja käännettäessä latinaksi, käytettiin mysterion paikalla tätä sakramenttia.

        Kastetta ja ehtoollista tai mitään muutakaan rituaalia ei kertaakaan Raamatussa kuvata sakramentiksi. Laita toki luku ja jae missä näin sanotaan.


    • En ole koskaan kuullut että yksikään herätysliike kirkossa tai "sen laitamilla" olisi pitänyt avioliittoa sakramenttina. Vaikeaa ymmärtää mistä tällainen puhe tulee? Ehkä siitä ettei tunneta lainkaan ensinnäkään luterilaista kristinuskoa eikä herätysliikkeiden teologisia painotuksia?

      Luterilaisessa uskonkäsityksessä avioliitolla on kuitenkin tärkeä merkitys osana Jumalan luomistahtoa ja luomisjärjestystä. Aviokäsky nimittäin perustuu Jumalan omaan käskyyn ja aviolittoo on miehen ja naisen välinen liitto.

      Suosittelisin aloittajaa tutustukmaan hieman kristinuskoon esim. voisit aloittaa selvittämällä mikä on sakramentti ja mitkä ovat sakramentteja. On paljon epäuskottavampaa kun heti jo alkulauseesta näkee ettei puhuja tiedä esille nostamastaan aiheesta itse mitään.

    • epätietoisuutta

      Kirkko teki aikoinaan avioliitosta sakramentin, niin tarkoitettiinko silloin aikoinaan tässä määrittelyssä myös homoliittoja?

      • Ei, eikä eläinliittoja.


      • Kissanristiäiset
        PuhuvaAasi kirjoitti:

        Ei, eikä eläinliittoja.

        Kirkko piti aikoinaan ihan kirjaimellisia kissan ristiäisiä. En tosin tiedä onko pyhään kasteen kastettu kissa sen parempi kuin säkissä tavalliseen järveen upotettu. Harvemmin kissat säästyivät hengissä moisista ristiäisistä. Onneksi kumpikin touhu on nykyään eläinrääkkäus lailla kielletty.


      • Kissanristiäiset kirjoitti:

        Kirkko piti aikoinaan ihan kirjaimellisia kissan ristiäisiä. En tosin tiedä onko pyhään kasteen kastettu kissa sen parempi kuin säkissä tavalliseen järveen upotettu. Harvemmin kissat säästyivät hengissä moisista ristiäisistä. Onneksi kumpikin touhu on nykyään eläinrääkkäus lailla kielletty.

        Onko sinulla linkkiä näihin kissanristiäisiin?


      • Kissanristiäiset
        PuhuvaAasi kirjoitti:

        Onko sinulla linkkiä näihin kissanristiäisiin?

        "Onko sinulla linkkiä näihin kissanristiäisiin?"

        Isopappani isopapan isopapan kissa hukutettiin kissan ristiäisissä kun isopappani isopapan isopappa oli vielä pieni. Paikallinen pappi ei pitänyt kissoista ja oli määrännyt kaikki kylän kissat "Paholaksen kätyreinä" tapettaviksi kissan ristiäisillä.


      • Kissanristiäiset kirjoitti:

        "Onko sinulla linkkiä näihin kissanristiäisiin?"

        Isopappani isopapan isopapan kissa hukutettiin kissan ristiäisissä kun isopappani isopapan isopappa oli vielä pieni. Paikallinen pappi ei pitänyt kissoista ja oli määrännyt kaikki kylän kissat "Paholaksen kätyreinä" tapettaviksi kissan ristiäisillä.

        Sinulla on ainakin selvä sukupuu.


      • Kissanristiäiset
        PuhuvaAasi kirjoitti:

        Sinulla on ainakin selvä sukupuu.

        Meiän suvussa on tehty pitkää laaaajaa sukututkimusta ja sukujuuria on selvitetty aina viikinkiaikaan asti. Sinä kysysit onko minulla linkkiä kissan ristiäisiin ja kuten osoitin, isopappani isopapan isopapan kautta löytyy yhteys. Surullista vain, että kirkko tapatti kissoja pyhällä kastevedellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe