Puolustusvoimien ja junan törmäyksessä pelätään kuolleen useita ihmisiä Raaseporissa kertoivat uutiset aivan hetki sitten, Missä tasoristeyksessä sattui?
Järkyttävä junaturma Raaseporissa?
116
1568
Vastaukset
- Pahajuttu
Ilmeisesti Masi- miehistönkuljetusauto lava täynnä varusmiehiä ajanut junan eteen ja useita kymmeniä uhreja.
- Vertajasuolenpätkiä
Onko kuvia paikanpäältä?
- kuvaajax
On , ja paljon.
- naurettavaajoo
Onpa taas Venäläismallista tiedoitusta jälleen kerran, salataan kaikki vaikka totuus on tiedossa ja huhut leviää .
- lisääyleveroa
Onpa YLEllä järkyttävän surkea toimittaja turmapaikalla, pihalla kuin lintulauta JUNA SEISOO RAITEELLA, RAITEELLA, PIENI LYHYT JUNA SEISOO TÄLLÄ RAITEELLA!!! Voi luoja!!!
- MinäOlenTärkeäIhminen
Pätevä toimittaja on myytti. Katso vaikka Juha Kanervaa. Pahempaa trollia saa hakemalla hakea. Joidenkin mielestä on varmaan ihan ok, että viatonta ihmismassaa trollataan tarkoitushakuisesti vuodesta toiseen.
- ylen_team_ahma
MinäOlenTärkeäIhminen kirjoitti:
Pätevä toimittaja on myytti. Katso vaikka Juha Kanervaa. Pahempaa trollia saa hakemalla hakea. Joidenkin mielestä on varmaan ihan ok, että viatonta ihmismassaa trollataan tarkoitushakuisesti vuodesta toiseen.
Ylen ja maikkarin team ahmat on kaikki yhtä naurettavia
Niin kuin sekin olisi jokin maailmanuutinen että Suomeen tulee TALVI
. - Tuskaista.kuunnella
Se ensimmäinen toimittaja oli joku paikallinen joka ei tiennyt mistään mitään. Tunnin päästä oli Pasilasta saatu asiallinen toimittaja paikalle ja homma toimi. Alkujaankin olisi ollut parempi jättää se pätkiväpuheinen pois ja odottaa ammatilaisia paikalle.
- varusmiehiä
Leksvallintien tasoristeyksessä sattui ja puolustusvoimat vahvisti, että useita ihmisiä kuoli onnettomuudessa.
- Elinkautinenrangaistus
Puolustusvoimat ei osaa huolehtia asepalveluksessa olevien turvallisuudesta. Täysin luokatonta toimintaa.
- Kehno-esitys
Siksi ei tiedoteta kun ei tiedetä.'
Eihän puolustusvoimilla ole mitään käsitystä siitä montako henkilöä on tommosen ajoneuvon kyydissä, niin paljon laitetaan kun mahtuu ja loput seuraavaan, vauhtia vauhtia , tämähän se on käytäntö.
Ensin pitää laskea montako puuttuu niin sitten voidaan tiedoittaa - tilannekatsaus
Merivoimien mukaan onnettomuudessa oli osallisena kahdeksan varusmiestä, joista kolme on menehtynyt, neljä on loukkaantunut ja yhdellä ei ole fyysisiä vammoja. Kaikki paikalla olleet varusmiehet on evakuoitu sairaalahoitoon. Lisäksi yhden kiskobussissa olleen matkustajan kerrotaan kuolleen.
- harjallaharjoitellaan
Jooh taas törmäys, puolustusvoimilla on ollut törmäys onnettomuuksia jonkin verran liikaa, onkohan ollut vähän liian vaativia harjoituksia kyseessä?
- F1maanpuolustus
Pahaa lepsuilua sotavalmentamolta. Ihmisen henki on toisarvoinen, kun militarismia viedään niinistövauhdilla eteenpäin.
- surunmurtama
Maamme puolustusvoimilla on nyt peiliin katsomisen paikka, järkyttävää. Näille armeijan palveluksessa oleville on sattunut aikaisemminkin hengen menetyksiä. Parempi olla sivarissa.
Siellä armeijassa turvallisuudesta viis veisataan, ottaa päähän ja lujaa tän maan touhut.- Oiskomahdollista
Että myös varusmiehet on vähän huonommin palvelukseen soveltuvaa uusavutonta tyyppiä kuin aiemmat saapumiserät?
- autokomppanija
Siellä oli ollut useiden ajoneuvojen saattue matkalla Syndalenin harjoitusalueella pidettyihin harjoituksiin ja koska kyseinen tasoristeys on vartioimaton ihmetyttää miksi pari varusmiestä ei ollut vartioimassa sitä saattueen saapuessa siihen tasoristeykseen asiaan kuuluvalla tavalla.
- reseriläinen
Kyllä näin olisi pitänyt tehdä kaksi varusmiestä varmistamassa ettei junia tule!
- vadhänder
Miten tällainen voi olla mahdollista?
- Tämäkinoliomasyy
Tällainen on mahdollista, kun ei totella liikennesääntöjä ja ajetaan junan alle.
- Mählämsähläm
Lieko watsappia tai veispuukkia selattu kännykällä niin on jäänyt vähäpätöisemmät seikat, kuten saapuva juna, huomiotta. Valitettavaa mutta totta tänäpäivänä niin monessa onnettomuudessa.
Eihän sieltä junaa tullut eilenkään...... - RandomWalker
Tämä käynyt itselläkin mielessä eli että mitähän kuski on puuhaillut. En tunne kylläkään paikkaa eli onko aidosti vaarallinen näkyvyyden suhteen? Näitä onnettomuuksia sattuu myös hyvän näkyvyyden paikoissa ja myös pimeällä vaikka junassa valo ja sama juttu myös maanteillä. Kotikulmillakin käynnissä useampi risteysremontti ja rahaa palaa. Ei ole kohtuullista tehdä massiivisia remontteja marginaalisen ryhmän vastuuttoman asenteen ja muun selkeän piittaamattomuuden takia, suisidaalisia tapauksia unohtamatta.
Kauhea tragedia tämä oli enkä nyt tässä halua tuomita ennakolta ketään, mutta jotenkin intuition mukaan kyseessä ei ollut varsinainen onnettomuus eli täysin ennalta odottamaton. - ajatuksinluonanne
2000-luvulla tasoristeysonnettomuuksissa on kuollut noin 150 ihmistä, joten aika mahdollista sattua kenelle vaan. Kesällä kuoli kaksi nuorta naista Virossa tasoristeysonnettomuudessa. Youtubesta voi katsoa läheltä piti-videoita aiheesta, niin ehkä näkemisen perusteella voi päätyä samaan, että niin voi käydä kenelle tahansa.
- järkikäteen
Tämäkinoliomasyy kirjoitti:
Tällainen on mahdollista, kun ei totella liikennesääntöjä ja ajetaan junan alle.
Juuri näin. Vartioimattomassa tasoristeyksessä pitää aina ensin pysähtyä raiteiden edessä ja katsoa ensin oikealle, sitten vasemmalle ja vielä kerran oikealle ja ylittää risteys vasta sitten. Tämä hyvä neuvo ei vaan kelpaa. Sitä kans ihmettelen, että miksi ei laiteta pakollista pysähtymistä esittävää liikennemerkkia ja lisäksi STOP merkkiä, jolloin huomiokyky voisi paremmin toimia. Ei tarvita kalliita eritasoristeyksiä, vaan kunnon varoitusmerkkejä, kuten isolla teksti: Älä ylitä rautatietä pysähtymättä ja samantyyliset varoitusmerkit kuin on tupakka askeissa, eli kuolemaa ja rautaromua esittäviä merkkejä. Takaan ja alleviivaan, että ihmisten huomiokyky paranee ja ei lähdetä ylittämään tasoristeyksiä katsomatta ja pysähtymättä.
- surullistamuttatotta
Tämäkinoliomasyy kirjoitti:
Tällainen on mahdollista, kun ei totella liikennesääntöjä ja ajetaan junan alle.
justiin näin,ei voi ymmärtää eikö siellä auton ratissa pää käänny molempiin suuntiin ennenkuin lähdetään raiteita ylittämään,turha selitellä että huono keli,pimeetä ,huono tulokulma...samaa ylitystä vuosi tolkulla käyttäneenä voin sanoa että isosta pakettiautostakin näkee vallan hyvin kiskot molempiin suuntiin-niin siis jos viitsii katsoa .Jos käännytään OIKEESTI katsomaan molempiin suuntiin niin varmasti näkee jos juna on tulossa,pelkkää huolimattomuutta jolla oli tällä kertaa todella ikävät seuraukset
- pasimasikasi
Ne Masin olevinaan turvakaaret ovat pressujen tukirakenteita, telttakeppien lujuusluokkaa. Armeijan ajoneuvojen kuljettajille myös ajo- ja lepoaikaasetuksen noudattamispakko, niinkuin muillakin.
- turmapaikalta
Sanos muuta meinaa sydän särkyä, kun katsoo näitä kuvia ja videota onnettomuuspaikalta tuntuu epätodelliselta koko sattuma.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710262200488058_u0.shtml
- journalistinplanttu
Nerokkaita otsikoita; JUNA TÖRMÄSI PUOLUSTUSVOIMIEN KUORMA-AUTOON! , KUORMA-AUTO JA JUNA TÖRMÄSIVÄT jne.
Miksei kirjoiteta että PUOLUSTUSVOIMIEN KUORMA-AUTO AJOI JUNAN ETEEN, siis niinkuin asia on. - VähänAsiaakinVälillä
Monenlaista paskaa tuossa edellä olevissa kirjoituksissa kirjoitellaan ja syytetään yhtä sun toista tahoa milloin mistäkin? Aloitusta lukuunottamatta, yksi ainoa järkevä ajatus löytyi edeltä, nimittäin sellainen, että jos tuo ylikäytävä sisältyy reitille, jota pitkin armeijan ajoneuvot kulkevat harjoitusalueelleen, ehkä jopa sellaiselle vakituiselle alueelle, niin miksi ei useamman ajoneuvon letkan vuoksi vartioimattamalle tasoristeykselle, sen viereen ollut asetettuna 2-3 varusmiestä ohjaamaan liikennettä saattueen ylikäytävän ylittämistä varten? Näinhän pitäis aina tehdä, ylitetäään saattueena sitten rautatietä, isoa valtamaantietä tms. vaaranpaikkaa? Toisaalta, koska kyseessä oli henkilöjuna, niin eikö puolustusvoimien paikallisella (Dragsvik?)kantahenkilöstöllä ole ollut selkeää käsitystä siitä, koska kyseisellä radan osalla tapahtuu junien liikennöintiä, noin niinkuin kellonaikoina, jolloin armeijan saattueen kulkua olisi voitu jäsennellä sen mukaan aikatauluttaen. Siis saattue ylitse vartioimattoman tasoristeyksen silloin kuin junien liikennöitiä ko. rataosalla ei ole?
- Miksisyytetäänhenkilökun
Käsittääkseni kyseessä on kuitenkin täysi-ikäiset aikuiset ihmiset joten ei kai henkilökunnan kuulu olla vahtimassa jokaista radan ja tien ylitystä, sen ymmärrä että ekaluokkalaisia kuljetetaan kouluun muutamia ensimmäisiä päiviä mutta kun näitä koulutetaan tappamaan.
- Huonotuurieiolesyy
Turhaa selitellä, syyllinen on kuitenkin se joka ajoi auton junan eteen.
Ilmeisesti tämä kyseinen henkilö jää henkiin ja päässee aikanaan itse kertomaan oman versionsa tapahtumien kulusta.
Yön yli harjoitus oli ilmeisestikin takana ja porukka oli seuraavalle leikkipaikalle menossa joten väsymyksen aiheuttama tarkkaavaisuuden herpaantuminen on kiistatta yksi osatekijä onnettomuudessa, sitä on turha kiistää. - wäsykohtaus---
Huonotuurieiolesyy kirjoitti:
Turhaa selitellä, syyllinen on kuitenkin se joka ajoi auton junan eteen.
Ilmeisesti tämä kyseinen henkilö jää henkiin ja päässee aikanaan itse kertomaan oman versionsa tapahtumien kulusta.
Yön yli harjoitus oli ilmeisestikin takana ja porukka oli seuraavalle leikkipaikalle menossa joten väsymyksen aiheuttama tarkkaavaisuuden herpaantuminen on kiistatta yksi osatekijä onnettomuudessa, sitä on turha kiistää.Wäsykohtaus väärässä paikassa väärään aikaan - se voi muuttaa elämän loppuiäksi
- VähäJärkeeAikuiset
Olosuhteet huomioon ottaen olisi todella ollut viisasta järjestää opastajat armeijan omasta porukasta vartioimattomaan tasoristeykseen? Ei olisi maksanut mitään? Lunta satoi kuulemma vaakasuoraan ja näkyvyys nolla? Eikö armeijassa olevat varomääräyksetkin jotakin n edellytä kyseisessä olosuhteissa? Ei tässä kannata vedota mihinkään aikuisiin ihmisiin, koska kyseessä on kurin alaisen organisaation toiminta, jolla on omat säännöt ja säädöksensä! Yleensä joka maantien risteyksessäkin seisoo jalkautunut armeijan opastaja silloin kun saattueita on yleisillä teillä liikenteessä?
- armeijan_käyny
Totta Masin kuljettaja oli HUOLIMATON eikä jaksanut katsoa oikealta tulevaa junaa ajoi vaan toisen perässä on Masin kuljettaja tarkkaavaisuushäiriö joten tässä syy
Tämä armeijanheppu puhui paskaa MASI-AUTO on hyvin turvaton- sisuprotot---
Sisuprotot on kaikki himmeleitä kaikki on alimitoitettua
- monellapeiliinkatsominen
4 ihmistä kuollut ja virkamiehet selvittää miten eri hallinnonalat hyvin toimineet onnettomuuden jälkeen.Miksi tasoristeyttä ei ole hoidettu vartioiduksi kun aluetta käyttää
armeija sekä useita muita onnettomuuksia on jo sattunut ? - järeä-turvakehikko
Puolustusvoimat korjasi IS:lle: Onnettomuuteen joutunut ajoneuvo on Sisu A2045 -maastokuorma-auto, eikä siis Masi, eli SA -150, kuten aiemmin uutisoitiin.
Onnettomuusautosta (rek.n:o 3579) on kuvia mm. Merivoimien vuosipäivänäyttelystä Turusta heinäkuussa 2014.
On tuo turvaistuinten kehikko aika lallla ainakin teltan putkia järeämpää tavaraa.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sisu_A2045_Merivoimien_vuosipäivä_2014_02.JPG
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sisu_A2045_Merivoimien_vuosipäivä_2014_01.JPG
GAZ 66:n ja ZIL 157:n lavoilla aika paljon istuneena väitän, että tasoristeysonnettomuus olisi niillä ollut monin verroin karmeampi. Niissä oli tosiaankin pelkkä pressu ja hennot pressukaaret ainoa (sade)suoja rimalaitojen lisäksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/GAZ-66
https://fi.wikipedia.org/wiki/ZIL-157 Lukiolaislikat on jo pitkään kirjoittanut, että Dragsvikin varuskunta on väärässä paikassa.!
- miksei_lopetettu
Miksei Dragsvikiä ole vieläkään saatu lopetettua
- Eli-oma-koira-puri
miksei_lopetettu kirjoitti:
Miksei Dragsvikiä ole vieläkään saatu lopetettua
Jos tuo varuskunta olisi lakkautettu, niin tuokin onnettomuus olisi vältetty. Tuolloin hallituksessa oli RKP:n puolustusministeri Walliin, jota voidaan pitää turman aiheuttajana.
- Tasoristeys1
Tasoristeyksien puomi rahoja säästetty keelipåitten täyshoitoon....
- HaistaRasistiVITTU
Tulihan se pakollinen natsin ulosantikin sieltä! Toivottavasti jäät junan alle PIAN.
- KokeilenKaikkiaDildoja
Lopeta jo Kanerva se kiroilu. Me tiedetään, että sun elämä on L.
- Tepi.S
Ensinkin syvä osanottoni kaikille,ensiksi läheisille,joita asia koskettaa. En henkilökohtaisesti halua puhua rahasta,mutta kuunnelkaa ministerin puhetta uutisista. Onko tämä summa,joka sijoitetaan tasoristeyksien turvallisuuden parantamiseen joku hinta sadasta ihmishengestä. Jos ymmärsin oikein,se on 140000€. Nykyteknologialla sähköttömyys ei ole mikään ongelma. Todella surullista kuultavaa. Tällaista ministerin tehtävää ei saisi antaa ummikolle,jokainen sen ymmärtää. Toiseksi,turha päälystön sanoa,että varusmiesten kuntoa valvotaan!
Itse olen ollut muonittajana "metsäkeikoilla" 80-luvulla. Ei siellä teltassa kukaan nukkunut levollisesti ja itsekin jouduin toimittamaan "kapiaisille vielä aamuyönä suolapalaa,kun ryyppäsivät . Ottakaa omaiset asia framille. Pahoitteluni vielä.
Teijo S. - asfdgfxhg
Niin ja kuljettajaan ollaan syyttämässä kun oikeat syypäät ovat kapiaukot, jotka laittavat nuorukaiset valvomaan harjoituksissa, sama kun pakottaisivat juomaan kuskin umpihumalaan ja sitten, kun kuski tekee virheen niin heti syytetään.
Oikeat syyliset on kaivettava esiin !!!!!!!!!!!!!!!!!! - Eiolexxxxxxxxx
Miettikää kahdesti onko tappamisen opettelu tämän arvoista, koko armeija lakkautettava olemmehan jo vuodessa 2017, emme kivikaudessa. Osanottoni.
- suolinainen
Noiden ruotsinkielisten kappareiden toimet ei kestä päivänvaloa! Tämä on ollut jo pitkään faktaa mutta kun pakollinen kiintiö ruotsinkielisiä on oltava.
Poliisi on heti epäilemässä jotain alle parikymppistä nuorukaista rikoksesta, vaikka itsekkin armeijan käyneinä tietävät, että siellä tehdään mitä käsketään.
Sipiläkin antoi "lämpimän osanottonsa" ,laskeutuessaan Boliviaan, mitä se sitten tarkoittaakin? Sipilä ja Berner voisivat nyt yhdessä perustaa jonkinsortin rahaston näille onnettomuuden uhreille, näiden vetelien surunvalittelujen sijasta. Sipilä antoi asuntonsa maahanmuuttajille ja Berner on ollut jalomielisesti lastensairaalaa perustamassa? Mutta kun kansan vähäosaiset nuoret puolustajat kuolevat ja vammautuvat heillä ei tietenkään ole mahdollisuutta auttaa tälläisissa tilanteissa . Sehän olisi epäoikeudenmukaista tavallista veronmaksajaa kohtaan. Eikä siitä tee tiliä!
Saulinkin osanotot on ihan täyttä teatteria, kuten hänen koko elämänsä ja avioliittonsa sekä vaalilapsensakin.
Oma poikani pääsi juuri armeijasta ja olen erittäin kiitollinen, että selvisi siitä hengissä. Syvimmät osanottoni onnettumuuden uhreille ja heidän perheilleen! - Okinava
Tuossa paikassahan valtatien risteys heti tasoristeyksen jälkeen. Olisiko ajettu liian lähekkäin jonossa, ja edellä oleva sitten "yllättäen" pysähtynyt, ja ajoneuvo jäänyt sitten keskelle tasoristeystä. Helposti tuollaisessa paikassa ajaudutaan lähekkäin, kun valtatielle kääntyminen voi viedä muiden autojen takia aikaa. Tuohon tasoristeyksen ja valtatien väliin jää joku 30-40 metriä tilaa, joten sinne toiselle puolen ei montaa kuorma-autoa mahdu. Helpostihan siinä voi käydä sellainen kämmi, ettei kolmantena tai neljäntenä tuleva kuormuri enää yli mahdukaan, ja jono on voinut pysähtyä yllättäen.
Kyllä tuossa vaarallisessa paikassa olisi pitänyt olla 2-3 varusmiestä ohjaamassa liikennettä, päästäen vain yhden ajoneuvon kerrallaan turvallisesti rautatien yli. Ihmettelen myös, miksei varuskunnasta ole oltu yhteydessä Finrailin liikenteenohjaukseen, jos kerran autokolonnalla liikuttu rautatien yli, vaarallisessa paikassa. Tiedon saatuaan Finrail olisi voinut asettaa junalle tilapäisen nopeusrajoituksen tuohon kohtaan, esim 50 km/h. Näin toimimalla myös junankuljettaja olisi saanut tiedon mahdollisesta vaarasta. Kuitenkin tuollainen autokolonnan ylitys on aina poikkeustilanne, eikä tasoristeystä ole suunniteltu sellaiseen. - SurussaMyötäeläen
Osanottoni kaikille turman osallisille ja omaisille, myös kuljettajan. Vain äärimmäisessä tapauksessa ihminen on niin tolaltaan, että ajaisi tieten tahtoen junan eteen. Syitä selvitellään, meidän tehtäväksemme jää odottaa vastauksia mieliämme järkyttäneeseen tapahtumaan. Puolustusvoimilla on miettimisen paikka: miksi surkealla kelillä ajanutta kulkuetta ei edellä olevien kirjoitusten mukaisesti turvattu? Tasoristeys oli surkea, sille emme voi mitään. Olosuhteet olisi kuitenkin tullut ottaa huomioon. Surullista, kuinka paljon täytyy tapahtua ennen kuin tapahtuu.
- Viisarit
Eräs lehti kertoi, että oli mm. pimeää, joka varmaankin vaikeutti junan havaitsemista. Tuntia myöhemmin olisi jo ollut valoisaa. Mutta kun on vielä se "kesäaika" ...
- Ei_vaikutusta--
Viisarit kirjoitti:
Eräs lehti kertoi, että oli mm. pimeää, joka varmaankin vaikeutti junan havaitsemista. Tuntia myöhemmin olisi jo ollut valoisaa. Mutta kun on vielä se "kesäaika" ...
Siinä junassahan on kirkkaat valot kyllä ne näkee jos on näkeäkseen
- Khgjj
Ei_vaikutusta-- kirjoitti:
Siinä junassahan on kirkkaat valot kyllä ne näkee jos on näkeäkseen
Siksi junan värityksellä (eli vihreä-valkoinen) tuskin on ollut merkitystä junan havaitsemisen kanssa. Jos kuljettaja on huuruisen sivuikkunan läpi mitään voinut nähdä, niin juuri junan kirkkaat valot ja kuulla mahdolliset äänimerkit.
- Läheltäpiti
Hieman samanlainen tilanne kuin aikoinaan Raaseturussa. Silloin selvittiin säikähdyksellä.
- surusilmäinenmummi
Päivän mittaan on haukuttu vihreävalkoiset junat ja vartioimattomat tasoristeyksetkin. Voi vain kuvitella veturinkuljettajan tuntemukset ja tuskan kun näkee tilanteen jolle ei yksinkertaisesti voi tehdä mitään. Jaksamisia ja voimia hänelle kuten kaikille autonkyydissä hengissä selvinneille. Osanotot menehtyneiden omaisille . Tuntuu että nää osanotot on kans ku tuuleen huutais. Elämä vaan on välillä tälläistä....
https://www.hbl.fi/artikel/tag-och-forsvarets-fordon-i-krock-i-raseborg-personskador/
Stämningen är, att stänga Dragsvik!
Skjut olycka i Syndalaen.
Mentalt är det tunkt! Kyrkan är öppet!- VR......Metsuriksi
Miksi puskat ja puut saavat
rehottaa tasoylikäytävillä ???
Näkemäesteet tappavat viattomia ihmisiä. - KauhajoenÄijönKylästä
Sotaharjoituksen suunnittelu täysin pielessä, tiedusteluryhmä aina etenee kaikessa ylityksessä(joki,tiet, rautatiet) ensin ja antaa etenemisluvan. Tässä ei ole aamun hämärässä asiaa hoidettu. Ajoneuvo tai sotilasjoukkue yksi kerrallaan ” vaaran ohi ”! Ainoa vastuu on puolustusvoimilla, ei vähäisillä ajokokemuksilla olevilla nuorilla varushenkilöillä koskaan.
Sulkekaa Dragsvik se on liian lähellä asutusta.
- itsestäänselvyys
Jos sotaharjoituksen kulkuun kuuluu harjoittelevan joukon siirtymen liikennöidyn rautatien yli, kansalainen uskoisi aivan rutiitoimenpiteenä olevan vartioinnin järjestäminen yllkäytäväll, siis ylikäytävälle vartiomies, joka pysäyttää puolusutusvoimainen ajoneuvot, jos juna on tulossa. Tämän uskoisi olevan aivan päivänselvän asian. Tämä pitäisi harjoutusta järjestävälle sotilasjohdolle ja -johtajalle olla päivänselvää. Kaikenkaikkiaan on hämmästyttävää, että harjoituskia järjestetään alueilla, joissa harjoituksen aikana joudutaan ylittämään vartioimaton rautatieristeys. Mutta, jos on sellaisessa paikassa pakko harjoitella, itsestään selvää luulisi olevan, etteti joukkoja velvoiteta ylittämään vartioimatonta rautatietä pelkästään ajoneuvon kuljettajan havaintokykyyn luottaen.
- RandomWalker
Eiköhän se nyt ole jokaisen kuljettajan tehtävä ajaa autoa turvallisesti!
Tässäkin tragediassa vastuuta vieritetään vähän väärään suuntaan. Jos tämä risteys olisi äärettämän riskialtis, kylläkai siinä olisi puomit jos kerran paljon autoja ylittää radan mm. armeijan kalusto tai poistettu käytöstä. Montako vakavaa onnettomuutta on tapahtunut per ylittänyt ajoneuvo, siltä osin kuin pystytään arvioimaan? Onnettomuuden vakavuuden mittarina ei edes voida pitää vain uhrilukua, se on lähinnä mediakohua.
Ehkä on syytä tarkemmin miettiä kenelle on syytä antaa lupa ajaa tällaista ajoneuvoa, ja jolla vielä kuljetetaan ihmisiä. Mutta että: "Luulin auton pysähtyvän koska pieni vauhti..." - herranjestas mitä selityksiä!
- Junanvalo
Poliisin lausunnossa kuljettajan oli vaikea nähdä junaa , miksi ? junarata on melkein luotisuora molempiin suuntiin ja kirkkaat valot junan nokalla. Junan nopeusrajoitus 100km /h . Vain junan valko-vihreä väri tekee sen näkymättömäksi mutta edestä tulevan kirkkaan keulavalon näkee kaukaa jokainen risteykseen saapuva.
- RandomWalker
Niin, itsekin juuri katsoin IltaSanomista ilmakuvaa alueelta, linkki:
https://is.mediadelivery.fi/img/658/eef620d8fcce488b914bfb2fa69aa283.jpg.webp
Vaikka risteys on viisto niin onnettomuussuuntaankin on hyvä näkyvyys, jota "oikeansuuntainen" mutka helpottaa. Kuten todettua, niin junassa on hyvin kirkas valo, jonka luulisi erottuvan huonommassakin säässä, kun autojen "tuikutkin" yleensä näkee kaukaa. Eikä tuollaista paikkaa ylitetä niin, että ajetaan liki rataan kiinni ja katsotaan tuleeko junaa, mutta mennään vaan yli vaikka ei kunnolla olisi nähnytkään - joskus pitää jo ennalta vähän katsoa! Itse olen tuontyyppisten tasoristeysten yli mennyt monet kerrat ilman ongelmia.
Kuten ylempänä totesin, niin tuntuu ettei tämä ole ihan vaan onnettomuus, vaan jonkin sortin tohelointia lienee taustalla - valitettavasti. Sen verran pitää olla vastuunkantoa ettei selkeästi väsyneenä kyllä rattiin mene!
Tähän viittaa sekin, että poliisi on jo tiedottanut epäillyistä rikosnimikkeistä, mutta tosin perustellut ne muodollisilla seikoilla, kuten junalle pitää antaa esteetön kulku. Todennäköisesti tutkinnassa, ehkä haastatteluissa, on saatu näyttöä jo sen verran. - Weerikki
Olisikohan sää ollut syynä?
- RandomWalker
Vaatisi kyllä todella kovan sumun ettei junaa erota riittävän kaukaa. Eikä pidä mennä yli jos ei säästä johtuen ole varma siitä, että tuleeko junaa vai ei! Pitää muistaa, että junakuskihan näki auton ja antoi äänimerkkiä, mutta siihen ei reagoitu. Onko uskottavaa syyttää tällöin säätä - ja sekin on vain olosuhde, joka on huomioitava.
- Sattumatti
Junan valot hukkuvat helposti maantiellä ajavien autojen valoihin.
Kellot olivat vielä kesäajassa; oli vielä pimeää.
- piikpercc
Junan - Pendolino - tilannenopeus 100km/h - aivan liian suuri tälle rataosuudelle ja kun vielä ottaa huomioon kokemattoman/väsyneen miehistönkuljetusauton varusmieskuljettajan, niin ei ainakaan siviilioikeudellisessa mielessä voi olla poissuljettua varuskunnan johdon vastuu tässä tapauksessa.
- PundaPönäSweduPaskaa
Mitenkähän kuljettaja pitää lepoaikansa sotavaltion mukaan. Ei mitenköön jos ei käy kasarmilla.
- Pakko-ruotsia
No; ei kai kuolleiden joukossa ollut yhtään äidinkieleltään suomalaista? Joten tämä koskee lähinnä RKP:tä
- kängkängkong
Onko totta että kuljettaja on ei-valkoinen maahan muuttaja?
- Dragsvik-beväring
ei ole todellakaan.
Mikäli varuskunta olisi sirretty Obnäsiin, niin tältäkin onnettomuudelta olisi vältytty. Wallin tappoi 4 , montako on vielä tulossa?
- Perusasiat1
Onhan se jonkinlainen moka kun kaverit harjoittelee tappamista kalliiden lelujen kanssa ja sitten kuoleekin kun on joku viisto kulma liikenteessä.
- KomisarioMontelbano
Dronekuvista voidaan päätellä, että juna olisi ollut helppo havaita. Pysähtyminen ennen risteystä
ja tsekkaaminen kumpaankin suuntaan olisi estänyt onnettomuuden. Vaikka juna kiitää satasta ei tilannekuva tästä muutu. Mutta ne nuoret... - itsestäänselvää
Jos harjoituksessa joudutaan ylittämään liikennöity rautatie, olisi luonnollista asettaa radan ylityspaikalle vartiomies pysäyttämään sotilasajoneuvot, jos juna on tulossa. Pelkästään ajajan havaintokykyyn ei pidä luottaa varsinkaan, jos keliolosuhteet ovat vaikeat (pimeys, lumisade).
- mitämissämilloinnnn
Onko tänäänkin ollut joku kolari? Miksei uutisissa kerrottu? Puhutaan armeijan kuorma-autosta ja henkilöautosta ????????
- Riitta-muori
Olen itkenyt tätä surullista tapahtumaa ja pidän hävyttömänä otsikoita "Poliisi epäilee varusmieskuljettajaa rikoksesta". Paikkakuntaa tuntemattomat nuoret tuodaan alueelle harjoituksiin. Paikalliset asukkaat kauhistelevat vaarallista tasoristeyttä ja odottelevat kauhulla, milloin tapahtuu jotakin ikävää.
Jos kerran armeija käyttää samaa tasoristeyttä ja sen vaarallisuus on jo monesti todettu, miten kummassa ei ole vuosien aikana ollut resursseja asentaa paikalle edes varoitusvaloa?? Saamatonta toimintaa siltä taholta, joka tasoristeyksistä vastaa. Kylläpä riittää resurssia rakentaa kiertoliittymiä ja vieläpä istuttaa kukkia niiden keskelle. Kyllä tässä on nyt säästetty tulitikuissa ja juotu shamppanjaa, jos tällainen kielikuva sallitaan.
Sitten aikataulusta: Junia kulkee ko kiskoilla noin 20 kpl päivässä; eivätkö kantahenkilökunta ja VR puhu keskenään? Eikö VR voi antaa aikataulujaan tiedoksi? Siitä nähtäisiin, että meidän lähtö on 07.00 ja juna tulee noin 07.30 - tulee juna tai ei, laitetaanpa tähystäjä seisomaan ylityskohdalle turvallisen ylityksen varmistamiseksi. Kyllä tämän surullisen, surullisen tapahtuman syypäitä on monia, ei saa syyttää vain kuskia.- Yhtälaillatämänuori
Olisi voinut tulla ihan siviilikuorma-autolla vuoden päästä tuohon risteykseen ja ajaa junan alle...Tuskin olisi isoja otsikoita tullut?
- raadollistamuttatotta
Mielestäni syy onnettomuuteen on entisen puolustusministeri Stefan Wallinin. Jos hän olisi lakkauttanut dragsvikin varuskunnan 2014 alussa, kuten alkuperäinen suunnitelma oli, niin tätä onnettomuutta ei olisi koskaan tapahtunut! Mutta Wallin halusi turvata kannatuksensa ja lopetti dragsvikin sijasta suomen itäisimmän varuskunnan Pohjois-Karjalan Prikaatin, alueelta jossa hänellä ja hänen puolueellaan ei muutenkaan ollut kannatusta. Näin se sisäpiiripolitiikka uhrinsa vaatii.
Draksvik har alltid varit ett bra ställe, att samla röster för sittande försvarsminister om hen är från SFP. Där hölls ju många fester.
- Turhiakuolemia
Dragsvik pitäisi siirtää. Jo siksikin, että paikalla on ollut todella pahamaineinen vankileiri missä kuoli tuhansia ihmisiä. Siihen pitäisi laittaa vain puisto. Koko asia on niin kammottava. Eikä paikkakuntaialset tiedosta koko asiaa. Ovat niikuin vankileiri ei koskettaisi heitä mitenkään.
- Laki-on-jämpti-juttu
Tieliikennelaki ei jätä Raaseporin(kaan) tapauksessa pienintäkään epäselvyyttä syyllisyyskysymykseen. Syyn siihen, että on rikottu 7. pykälän jo heti ensimmäistä määräystä, ratkaisee aikanaan tuomioistuin. Ja tuomion.
Tieliikennelaki 7 §
ESTEETÖN KULKU JUNALLE. RAUTATIEN YLITTÄMINEN.
Junalle on annettava esteetön kulku. Junalla tarkoitetaan tässä pykälässä jokaista rautatiekiskoilla kulkevaa laitetta.
Rautatien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tulossa. Kuljettajan on tällöin käytettävä sellaista nopeutta, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa.
Rautatietä ei saa lähteä ylittämään, jos juna lähestyy taikka valo-opaste velvoittaa pysähtymään, erityinen ääniopaste kuuluu taikka puomi on alhaalla tai liikkuu. Tällöin on pysähdyttävä turvalliselle etäisyydelle radasta, ennen opastinta tai puomia. Kun rautatien saa ylittää, se on tehtävä viivyttelemättä.
Piste.- RandomWalker
Hyvä kun linkkasit lakipykälän, jos se selventäisi joillekin kirjoittajille asioita.
Vaikka laki ei olisikaan näin ehdoton, en silti suosittele ylittämään rataa ellei ole aivan varma ettei juna tule ;)
Sinänsä täysin ymmärrettävää, että kuskilta tulee löysiä selityksiä, sillä tällä tavoin voi yrittää pienentää omaa vastuuta asiassa. Mutta eiköhän se totuus aikanaan selviä ja toivottavasti otetaan opiksi. Media kohkaa kauheasti (tyypillistä) nyt tasoristeysten poistamisilla, mutta se on utopiaa ja turhaa - aika monen kulkemiseen tulisi mutkia matkaan.
Kaikki selittelyt on täysin hyödyttömiä, vastuuttomia ja kohtuuttomia uhrien kannalta. Oikeastaan vain sairauskohtaus olisi tällaisessa tapauksessa "hyväksyttävä" ja ymmärrettävä syy, ja jolloin voisi puhua onnettomuudesta. Tällaisesta ei nyt ollut kysymys, mutta onko kuljettajan terveydentilassa ja/tai persoonassa piirteistä jotka eivät puoltaisi ko. kaltaista ajokorttia...
- ymmmaryshoi
Laittakaa iso STOP merkki ja lisäksi kärkikolmio tasoristeyksiin, niin paremmin voisi ehkäistä junan eteen ajamista. Eihän tuollaisilla vinksake merkeillä ole mitään huomion arvoista merkitystä. Samahan se on suojateiden kohdalla, etteivät nykyisen kaltaisilla merkeillä ole mitään vaikutusta. Jatkuvasti ajetaan suojateillä ihmisten päälle, kun ei ole kunnollista liikennemerkkiä. Järkevä ratkaisu olisi siis tämä, että kaikkien suojateiden eteen laitetaan STOP merkki ja kärkikolmio
- Iso_Peukku
edelliselle!
STOP -merkki on ainoa, joka vielä vähän kaasujalkaa nostattaa.
- 10x10-metrinen
Sen stop-merkin tulisi olla kooltaan vähintään 10x10 metriä ja liikennevalojen mukaan kadun ja/tai tasoristeyksen sulkeva, jos liikennemerkit nykykokoisina ainoastaan nostattavat hieman kaasujalkaa. Paljon liikennemerkkejä tehokkaampia ovatkin hidastetöyssyt, joiden olisi oltava nykyisiä korkeampia. Kas kun betalande pappa tulee vihaiseksi, jos velkavetoisen Kian tai hepinjatkeen pohjaan tulee naarmu.
- Tätäkin
Jos nyt kukaan on vastuussa tuosta onnettomuudesta niin varusmiesten kouluttajat eli hallinto joka harjoituksen oli suunnitellut. Oliko siellä tiedostettu, että kiireisessä aikataulussa pojat laitettiin ylittämään vartioimaton tasoristeys huonoissa olosuhteissa. Olisi pitänyt olla sotilaita ulkona tasoristeystä vahtimassa, kun usean auton kolonna oli sitä ylittämässä. Missään nimessä vastuussa ei ole yksi harjoitukseen osallistunut varusmies vaan koko osasto ja johto. Harjoituksen turvallisuutta ei oltu mietitty kaikilta osin vaan siinä oli aukkoja. Onnettomuus antaakin aihetta puuttua harjoitusten turvallisuuteen.
- varusmieskuski2014
No ihan rehellisesti puhuttuna intissä kuskeilla oli se meninkin, että edellä ajaa kantahenkilökunnan kouluttaja henkilöautomaasturilla MM-rallivauhtia ja siinä kun yrität pysyä edes jotenkuten kuorma-autolla perässä, niin ei siinä paljon ruveta pysähtelemään "huvikseen". Helppohan meidän on näin jälkikäteen sanoa, että tuohon tasoristeykseen pitäisi pysähtyä ja katsoa tuleeko junaa, kuitenkin kuljettaja saattoi olla ei-paikallisia ja olla tietämätön onko kyseinen rataosuus edes käytössä.
Vieläpä yleensä noissa moottorimarsseissa jos alettiin pysähdellä tai hidastelemaan niin kantahenkilökunta kyllä muisti jälkikäteen mainita asiasta asiallisesti huutamalla sen minkä keuhkoista lähtee (pysähtynyt autosaattue nähkääs on aika haavoittuvainen ilmaiskuille). Tämä oli karmea onnettomuus. Tekikö kuorma-autokuski tämän tahallaan? En tosiaankaan usko. Hänellä on riittävästi taakkaa kantaa mukaan loppuelämänsä tietoa, että näin kävi ja sen takia hänen palvelustovereitaan kuoli.
Mielestäni on myös suunnattoman kornia, että samana vuonna tehdään liikennemerkeistä sukupuolineutraaleja pääasiassa siksi, että joku voi henkisesti loukkaantua nykyisistä kelvollisista merkeistä, silti samaan aikaan ei ole rahoja lisätä turvalaitteita tasoristeyksiin, joissa nytkin kuoli ihmisiä. Vieläpä palvelemassa ilmaiseksi yhteistä hyvää. Siinä sitä miettimisen aihetta.- Mitäyhdestä
Oikein hyvä kirjoitus. Olen sama mieltä. Todellakin kornia, että turvallisuushakuisessa Suomessa siivotaan sukupuolet katukuvasta törsäämällä rahaa sukupuolineutraaleihin liikennemerkkeihin. Ikäänkuin sillä olisi mitään merkitystä . Rahaa likenee ja sitä on helppoa saada toimenpiteisiin missä neutraloidaan sukupuolen merkitystä elämässä.
Olisipa varusmiesten sotaharjoittelun turvallisuus samojen intohimojen kohteena.
Tasoristeykset elävät omaa elämäänsä, vaikka kovaääniset höyryveturit tuli ja meni. Ei mikään ihme, että äänetöntä ja näkymätöntä junaa on lähes mahdoton huomata sotaharjoituskeirillä hankalissa olosuhteissa valvotun yön jälkeen tiukassa aikataulussa, missä tasoristeysten vaarallisuutta ja arvaamattomuutta osana harjoitusta tuskin on lainkaan käsitelty.
Jälleen viittaan esimiesten vastuuseen asiassa. ( muistikuvissa myös ns simputus ja huuto jos tehtäviä ei suoriteta annetussa ajassa)
- sin.män
sattuuhan noita!en ymmärrä miks siitä pitää nostaa tommonen haloo taas?
- RandomWalker
Eiköhän nyt ole vähän yliampuvaa toimintaa sulkea risteys. Eihän risteys itsessään ole sen vaarallisempi kuin ennenkään. Suuri uhriluku ei johdu risteyksestöä tai lisääntyneistä onnettomuuksista, vaan siitä että yhdessä autossa vain oli enemmän porukkaa ja syystä tai toisesta tohelo kuski. Kyllä täytyy olla idiootti jos menee radan yli ns. kapiaisen käskystä tai ei varmista sumussa tuleeko juna. Toisaalta jos on sairauksia, ei pitäisi olla oikeutta kuljettaa joukkoja.
Tosin ihmetyttää kyllä miksei radan ylitystä ole loivennettu samoin kuin valtatien liittymää?- Vastuuta
Taitaa olla yksityistie ja sillä hoitokunta, koskapa ei tiealuetta ole mitattu.
Kumpi oli ensin - tie vai rata? Jos tie, niin ylikäytävän teko lie ollut VR:n homma.
- Anonyymi
Miten lie ennen tuota varusmiesten turmaa radan ylittäminen onnistunut kun tuntuu olleen ihan mahdoton paikka havaita junaa auton ohjaamosta? Vai onko paikalliset ajaneet aina sokkona radan yli?
- Anonyymi
Sanopa muuta! Mielestäni aivan oikein periaate "kuljettajan olisi pitänyt tietää ettei kuskin paikalta näe luotettavasti tuleeko juna". Erittäin valitettava tapahtuma mikä olisi vältetty jos kuljettava olisi varmistanut "pelkääjän puolelta" näkyykö junaa tai sen valoja. Näin niitä onnettomuuksia tulee, kun ollaan vähän välinpitämättömiä ja huolimattomia mut pelkkä väsymys ei riitä perusteluksi. Ehkä on juteltu ja keskittyminen herpaantunut.
Lukemattomat autot on menneet risteyksestä turvallisesti yli eli ei se erityisen vaarallinen voi olla, mutta kiistatta riskialtis paikka. En tunne kyseistä risteystä, mutta vähän vastaavista olen ajellut ja ihan yksinään. Junan tulon on pystynyt näkemään, kun on katsonut tulosuuntaan jo hyvissä ajoin eikä aivan radan vierestä. Sokkona en ole koskaan mennyt!
lajijasuris - Anonyymi
Se oli monen asian summa. Olivat olleet harjoituksissa yön yli. Oli pimeää ja satoi räntää. Lisäksi vieressä kulkevan tietä ajavien autojen valot sokaisee. Ja se ettei tie ole kohtisuorassa rataan vaan vinossa vaikeutti junan havaitsemista. Tunnen tasoristeyksen. Mielestäni ainakin osittaisessa vastuussa ovat armeijan esimiehet. Muuten tapahtuma oli onnettomuus jotka harjoitukset suunnittelee. Ikävä juttu. Ei ole helppoa autoa kuljettaneella varusmiehellä, enpä syyttäisi häntä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se oli monen asian summa. Olivat olleet harjoituksissa yön yli. Oli pimeää ja satoi räntää. Lisäksi vieressä kulkevan tietä ajavien autojen valot sokaisee. Ja se ettei tie ole kohtisuorassa rataan vaan vinossa vaikeutti junan havaitsemista. Tunnen tasoristeyksen. Mielestäni ainakin osittaisessa vastuussa ovat armeijan esimiehet. Muuten tapahtuma oli onnettomuus jotka harjoitukset suunnittelee. Ikävä juttu. Ei ole helppoa autoa kuljettaneella varusmiehellä, enpä syyttäisi häntä.
Tuo onkin paha kun tullaan viistoon risteykseen. Joissain paikoin näkee parhaiten kulkusuuntiin, kun katsoo 20-50 ennen risteystä. Tässä tapauksessa olen ymmärtänyt, että oikealla istunut matkustaja olisi pystynyt havaitsemaan paljon paremmin. Joku herpaantuminen on tullut, mutta siksi teko on tuottamuksellinen ja "olisi pitänyt" toimia toisin. Kuljettajalla on kuitenkin vastuu siitä ettei esim. väsymys tai rupattelu vie huomiokykyä liiaksi. Jos näin tapahtuu, pitää tarvittaessa olla ajamatta. No joo, mistä tietää vaikka esimiehiltä olisi tullut käsky eikä siinä sitten pullikoida. Olisi vaikuttanut syytteeseen, mutta jospa kukaan ei ole uskaltanut tuoda esille tms.
Olen itsekin ajellut väsyneenä, mutta silloin tietoisesti päätän entistä enemmän tarkkailla ympäristöä ilman että se aiheuttaa rasitusta. Kyse on kai jonkinlaisesta itsesuggeroinnista mitä ymmärtääkseni voi jokainen opetella.
lajijasuris - Anonyymi
Se oli todella paha tasoristeys, poissa käytöstä nyt, kun valtatie kulkee vieressä ja sekoittaa junan ja liikenteen valot eikä junaradalle nähnyt kuin kurkottamalla. Lisäksi pimeys ja paha räntäsade ja yön yli kestänyt harjoitus.
Minusta armeijalla on vastuu siitä, että suunnittelevat harjoitukset niin ettei tälläisiä onnettomuuksia synny. Vastuu ei ole yksittäisellä harjoituksiin osallistuneella sotilaalla, joka noudattaa vain käskyjä. Paluureitin olisi voinut valita toisinkin. Se oli huonosti suunniteltu. Armeijan kapiaisten pitäisi kantaa vastuunsa, eikä vierittää sitä alaisille.
- Anonyymi
Vähän sama jos sanotaan, että se on sotilaiden vika jos sotaa ei voiteta. Ei valtion, ei armeijan, ei esimiesten vaan yksittäisen sotilaan vika.
- Anonyymi
Kuljettaja ajoi. Kuljettaja on vastuussa perille pääsystä oli olosuhteet miten huonot tahansa. Kuljettaja ei aja jos epäilee ettei selviä.
Kuljettaja on syyllinen.
Jos kuljettaja on normaali? Ymmärtänee itsekkin olevansa syyllinen,ja aiheuttaneen monen ihmisen kuoleman.- Anonyymi
Jokainen sodassa tapettu ihminen on sotilaan vastuulla oleva murha. Jostain syystä eivät saa elinkautista tai heitä ei teloiteta tehdyistä rikoksista.
- Anonyymi
Kyse on nyt asevolvollisuuttaan suorittavasta henkilöstä. Jokainen hänen esimiehensä on moninverroin enemmän syyllinen. Ovat varmasti tienneet tasoristeyksen olevan vaarallinen. Ja jokainen kyllä tietää keitä valitaan armeijassa autonkuljettajiksi. Ovatko RUK-porukkaa?
Tuollaisesta tasoristeyksestä ajaminen on aina lottoamista ja jos lotossa ei itse ole saanut päävoittoa, se ei todista yhtikäs mitään mistään. Tai korkeintaan todistaa sen, että autoilijalla ja junalla on sattumoisin eri aikataulut. Jos tuota ei ymmärrä, niin ...
- Anonyymi
Esimiehille sen sijaan annetaan kunniamerkkejä jos asiat sujuu hyvin. Muuten syyllistetään niitä joka on ketjussa alimmaisena. Nyt olisi ollut toivottavaa, että esimiehet olisivat ottaneet vastuun tapahtuneesta. Ja myöntäneet suunniteelleensa harjoituksen puutteellisesti. Mutta suomalaiset upseerit ovat nilkkejä ja selkärangattomia tässä asiassa.
- Anonyymi
Esimieskö se olikin ajamassa autoa?
Kuljettaja on ainoa tekee ajossa päätökset.
Toivottavasti tää poika ei ala ammatikseen ajamaan autoa. Voi tulla kalliiksi työnantajalle. Tosin kukaan järkevä työnantaja ei edes ota töihin tommosta tyyppiä,sillä löytyy varmasti vastuuntuntoisia kuljettajia.
- Anonyymi
Siis,armeijassa armeija on vastuussa poikien ajamisesta,ja siviilissä isä,äiti. Aivan.
- Anonyymi
Ymmärtäkää jo, että nyt kyse oli ainoastaan ja vain ainoastaan armeijan töppäilystä ja vastuun pakoilusta. Ei yksittäisestä käskyjä pakon edessä tottelemaan opetetussa kuljettajasta. Sama juttu vartioiden kanssa. Ei oikeutta itsenäisiin päätöksiin. Pakko olettaa, että joku "viisampi" tietää mitä käsketään tekemään ja kaikki tarvittavat ohjeet on annettu ja opetettu koulutuksen yhteydessä ja joku valvoo koko ajan ohjeiden noudattamista.
Kukas on armeijan ylipäällikkö? Jos joku pitäsi erottaa, niin kuka komentoketjussa? Vastaavia pienempiä töppäilyjä saattuu armeijassa päivittäin. Niitä ei tilastoida, eikä niistä opita mitään. Kukaan ei vastaa mistään mitään. Ja ne kapiaiset ovat erittäin valikoitunutta porukka. Suurin osa ei pärjäisi missään vastuullisissa siviilihommassa. Ja ne muutamat lahjakkaat poikkeukset vain vahvistavat säännön. - Anonyymi
"Ei oikeutta itsenäisiin päätöksiin" Kuka on antanut luvan olla ottamatta selvää,tuleeko juna?
- Anonyymi
Pitäisi olla tiukempi seula,etteivät tommoset itsemurhakanditaatit pääsisi ajamaan autoja.
- Anonyymi
Hienoa, että kuljettaja vapautettiin kaikista vaateista. Sen sijaan esimiesten ja armeijan organisaationa toivoisi kantaa vastuu huonosti suunnitelluista harjoituksista. Ja ilmaisemaan sen selkeästi. Vielä niin ei ole tapahtunut.
- Anonyymi
Jos on huono näkyväisyys vartioimattomalle ylikäytävälle, niin eikö olisi itsestään selvää, että joku menee varmistamaan, ettei juna ole tulossa samaan aikaan kun armeijan kalusto on ylittämässä rataa?
Onhan armeijassa vartiomiehiä, ja paljon vaarattomimmissakin paikoissa kuin vartioimattomalla ylikäytävällä!- Anonyymi
Tottakai kaikki olisi täysin selvää normaaleissa siviilihommissa ja oikeasti toimivissa armeijoissa. Suomen armeijan asevelvollisten koulutus on ihan oma erikoisuutensa. Kukaan esimiesasemassa oleva ei vastaa eikä välitä yhtikäs mitään mistään. Ja kaikki koulutettavat opetetaan heti alusta alkaen olemaan kyseenalaistamatta mitään, koska kouluttajat muka tietävät kymmenien vuosien kokemuksella mitä tehdään. Nytkin tasoristeyksen vaarallisuus oli kaikien kantahenkilöstöön kuuluvien tiedossa, mutta siihen ei puututtu, koska onnettomuuden todennäköisyys oli päissään laskien niin pieni. Eikä pahoja onnettomuuksia ollut ennenkään sattunut. Tuohonhan koko toiminta perustuu. Ei ymmärretä tilastomatematiikasta yhtikäs mitään. Luullaan vain jotain.
- Anonyymi
Päällystön olisi pitänyt ottaa vastuu tapahtuneesta. Selkärangatonta toimintaa. Menivät yksinkertaisesti puun taakse piiloon. Mutta sama trendi näkyy muuallakin.
Olisiko ollut vaikea ilmaista : ”Kannamme täyden vastuun tapahtuneesta. Puutteellisesti suunnitellun harjoittelun tuloksena menetti muutama varusmies henkensä. Vastuu on kaikilta osin meidän.”
Tätä armeijan kapiaiset eivät pysty ilmaisemaan. Saati ajattelemaan ja tiedostamaan.- Anonyymi
Autonkuljettaja on vastuussa . Ja ainoastaan autonkuljettja. Kuljettajan olisi pitänyt varmistaa,ettei junaa tule,tavalla tai toisella.
Onneksi syyttäjä vie asiaa eteenpäin.
Autonkuljettajalle kuuluu kunnon rangaistus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autonkuljettaja on vastuussa . Ja ainoastaan autonkuljettja. Kuljettajan olisi pitänyt varmistaa,ettei junaa tule,tavalla tai toisella.
Onneksi syyttäjä vie asiaa eteenpäin.
Autonkuljettajalle kuuluu kunnon rangaistus.Höpö, höpö!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö, höpö!
Ainoan virheen armeijan kapiaiset tekivät,et antoivat luvan ajaa tommosen vastuuttoman tumpelon ,joka ei varmista tuleeko juna ,vai ei .
Toivottavasti tumpelo ei aja siviilissä autolla,eikä edes polkupyörällä.
Onneksi syyttäjä vie asiaa eteenpäin. - Anonyymi
Eihän päällystö ole vastuussa, jos varusmies ajaa junan alle! Kuljettajalla se vastuu on. On oikein, että hovioikeus käsittelee asian.
Pointti on siinä, että kuljettajan olisi pitänyt määrätä kyydissä ollut varusmies varmistamaan asia, koska oli mahdollista, että juna voi tulla. Sitä lain kohtaa tässä on rikottu.
Valitettavaa kuljettajan kannalta, että tulee 6-8 kk ehdollista vankeutta ja isot korvaukset. Näin hovi asian käsittääkseni tuomitsee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän päällystö ole vastuussa, jos varusmies ajaa junan alle! Kuljettajalla se vastuu on. On oikein, että hovioikeus käsittelee asian.
Pointti on siinä, että kuljettajan olisi pitänyt määrätä kyydissä ollut varusmies varmistamaan asia, koska oli mahdollista, että juna voi tulla. Sitä lain kohtaa tässä on rikottu.
Valitettavaa kuljettajan kannalta, että tulee 6-8 kk ehdollista vankeutta ja isot korvaukset. Näin hovi asian käsittääkseni tuomitsee.Juu ja tästä eteenpäin sodissakin vastuu tappioista kuuluu haitan aiheuttajalle. Joten ehdottomasti yksittäiset varusmiehet vastaa omaisuudellaan ja henkilökohtaisesti myös sinne vihollisen omaisille jos joltain lähtee henki. Päällystö ja organisaatio voivat mennä kaljalle ja kuitata pieleen menneet harjoitukset ja tositilanteet varusmiesten piikkiin. Eihän itse organisaatiossa ole vikaa kun harjoitus suunnitellaan paperilla ja se näyttää siinä hyvältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ja tästä eteenpäin sodissakin vastuu tappioista kuuluu haitan aiheuttajalle. Joten ehdottomasti yksittäiset varusmiehet vastaa omaisuudellaan ja henkilökohtaisesti myös sinne vihollisen omaisille jos joltain lähtee henki. Päällystö ja organisaatio voivat mennä kaljalle ja kuitata pieleen menneet harjoitukset ja tositilanteet varusmiesten piikkiin. Eihän itse organisaatiossa ole vikaa kun harjoitus suunnitellaan paperilla ja se näyttää siinä hyvältä.
Joo, ja tielaitos on vastuussa. kun esimerkiksi ajat auton mutkassa ojaan tai junan alle. Tai autotehdas vastaa siitä myöskin. Kuljettaja on siis vailla mitään vastuuta, niinhän?
Miksi ei syytetä junankuljettajaa, kun ajoi auton päälle? Samanlainen juttu siinä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35089481 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692368- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161552Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601320Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227