RIP varusmiehet

RIP.varusmiehet

Aika moni varusmies menetti muutama tunti sitten henkensä. Aivan turhaan. Miksi Suomessa ei ole siirrytty jo ammattiarmeijaan? Nuorten poikien pakottaminen surman suuhun on aivan mieletöntä!

130

1078

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hieno.asia

      Muu maailma Putleria lukuun ottamatta ihailee Suomen järjestelmää.

      • Muistetaan_kuitenkin

        Nuorten miesten kuolleisuus siviilissä on suurempi kuin varusmiespalveluksessa.


    • siviilikin.meni

      RIP myös yhdelle junan matkustajalle.

    • masijapasi

      Joku rajakki varmaan syyttää tästäkin mamuja :-D

      • vetäytymistaktiikka

        No puolustusvoimia tarvitaan nimenomaan ehkäisemään ulkomaalaisten ihmisten hallitsematon maahantulo. Sitähän se nimikin tarkoittaa. Suomessahan ei ole hyökkäysvoimia. Hornetitkin ovat torjuntahävittäjiä.


      • MikäKesti2017

        Kyllä ne päästää. Oliko kyseessä terrrori-isku vai ÄO68. Tiedottaminen oli salaperäistä ja hyvin hidasta-tutkinnallisista syistä.


      • SuvakkiOnVajakki

        No ok!

        Sillä parilla miljardilla, joka laitetaan matujen hyysäämiseen Suomessa joka vuos, olis rakennettu yli- ja alikulut jokaseen tasoristeykseen jo aikaa sitten!


      • Yksisuvakki
        SuvakkiOnVajakki kirjoitti:

        No ok!

        Sillä parilla miljardilla, joka laitetaan matujen hyysäämiseen Suomessa joka vuos, olis rakennettu yli- ja alikulut jokaseen tasoristeykseen jo aikaa sitten!

        Mää haluaisin nähdä perustelut sille, että maahanmuuttajiin syynätään rahaa pari miljardia joka vuosi. Mun mielestä on ihan helvetin tyhmää kommentoida tällaista aihetta jollain maahanmuuttovastaisten uskovaisten perusliturgialla – matujen syytä kaikki. Voimia omaisille ja räkäisiä aamuja noille sankareille, jotka ratsastavat aiheella kuin aiheella syvemmälle pimeään keskiaikaan.


      • kjnvjaslovdsk
        Yksisuvakki kirjoitti:

        Mää haluaisin nähdä perustelut sille, että maahanmuuttajiin syynätään rahaa pari miljardia joka vuosi. Mun mielestä on ihan helvetin tyhmää kommentoida tällaista aihetta jollain maahanmuuttovastaisten uskovaisten perusliturgialla – matujen syytä kaikki. Voimia omaisille ja räkäisiä aamuja noille sankareille, jotka ratsastavat aiheella kuin aiheella syvemmälle pimeään keskiaikaan.

        Sekään ei tunnu näitä vajakkeja häiritsevän, kun kokoomus ja kokoomusmieliset hassaavaat miljarditolkulla kansallisomaisuutta ulkomaisille pääomasijoittajille. Carunat & vastaavat. Ja nyt VR:ää ollaan myymässä myös, joka tuottaa veronmaksajille 100 miljoonaa euroa vuodessa.


      • SuvakkiOnVajakki
        Yksisuvakki kirjoitti:

        Mää haluaisin nähdä perustelut sille, että maahanmuuttajiin syynätään rahaa pari miljardia joka vuosi. Mun mielestä on ihan helvetin tyhmää kommentoida tällaista aihetta jollain maahanmuuttovastaisten uskovaisten perusliturgialla – matujen syytä kaikki. Voimia omaisille ja räkäisiä aamuja noille sankareille, jotka ratsastavat aiheella kuin aiheella syvemmälle pimeään keskiaikaan.

        No entäs jos ottasit ihan ITSE selvää asioista? :)

        Ennen mamuryysistä persut teki sen oman selvityksensä, et mamutus maksaa Suomelle miljardin, ja sen jälkeen tuli 36 000 uutta matua, jotka kustantaa öbaut 100 € per päivä, ja osaat nyt varmaan ton verran laskea, että paljon noista tulee kuluja ton alkuperäisen miljardin päälle, ...tun vajakki! :) :/


    • liikekannalle

      Millä nämä tositilanteessa pärjäävät, kun rauhallisessa siviililiikenteessäkään ei pysy hengissä?

      • wDbYmq

        Isot sotaherrat saivat vain lisää sankarivainajia palvottavakseen kun edellisestä sodasta alkaa olla jo aikaa.

        Sota on raakaa ja ihmisiä kuolee. Tämä on hyvä opetus varusmiehille että mihinkä ovat lupautuneet.

        Tästä saadaan hyvin armeija aiheinen suruteema tälle Suomi100v (v=valhetta) juhlavuodelle. Hautajaiset televisioidaan ja koko kansa suree kuten silloin sota aikoinakin.


    • muistoakunnioittaen
    • Tyhmäkansahurraa

      Näitä sattuu just tämän sotahullun kouhon ministerikaudella.

      • 8-4

        Isot sotaherrat saivat vain lisää sankarivainajia palvottavakseen kun edellisestä sodasta alkaa olla jo aikaa.

        Sota on raakaa ja ihmisiä kuolee. Tämä on hyvä opetus varusmiehille että mihinkä ovat lupautuneet.

        Tästä saadaan hyvin armeija aiheinen suruteema tälle Suomi100v (v=valhetta) juhlavuodelle. Hautajaiset televisioidaan ja koko kansa suree kuten silloin sota aikoinakin.


    • pitäiskö

      Armeijassa edelleen kuljetetaan alokkaita kuorma-auton lavoilla, turvallisuus huipussaan....

      • ProtoMasiRasi

        Meitä taisi olla parhaimmillaan 30 lavalla. Sujuvasti oltiin siellä limittäin. Kuskilla piti olla sellaiseen kuljetukseen "läskiluvat". Normaalisti lavalla ei ollut kuin oma porukka, eli 1 6, ja tietysti muuta roinaa.


      • iugfg

        Tuolla masin lavalla istutaan kuppi-istuimissa ja nelipistevöissä, että on varmaan turvallisempi kuin moni henkilöauto. Kannatta kuitenkin kommentoida asiaa josta luulee tietävänsä. Niin ja junan kanssa voi mennä ottamaan mittaa milla autolla tahansa niin toiseksi jää.


      • erimalli
        iugfg kirjoitti:

        Tuolla masin lavalla istutaan kuppi-istuimissa ja nelipistevöissä, että on varmaan turvallisempi kuin moni henkilöauto. Kannatta kuitenkin kommentoida asiaa josta luulee tietävänsä. Niin ja junan kanssa voi mennä ottamaan mittaa milla autolla tahansa niin toiseksi jää.

        Kyseessähän ei siis ollut edes Masi, kuten aluksi uutisoitiin, vaan uudempi tyypin 1 Sisu A2045, jonka lavalle saadaan nuo istuinmodulit. Vanhan malli Masiin törmäyksessä olisi jälki voinut olla vielä tätäkin karumpaa, vaikkei tästäkään mitään positiivista kerrottavaa ole.


      • alusmaalainen

        Oispa menty marssien; "eespäin kaikki suomen urhokkaat och samma på svenska". Osanottoni kaikille osallisille .


      • SivakoimaanLaiskurit
        alusmaalainen kirjoitti:

        Oispa menty marssien; "eespäin kaikki suomen urhokkaat och samma på svenska". Osanottoni kaikille osallisille .

        Nii tai mihis vanhat kunnon intin sukset on hävinny? Niis on täydellinen pito moleempiin suuntiin, ihan sama kummin päin laitat jalkaan ni eteenpäin et pääse mitenkään. Niitte suunnittelija tais ennen tehdä lumikenkiä? :/
        Mut niitten kans ku olis oltu liikenteessä ni junan alle ei ois jäääny ku yks, tai maksimissaan kaks. (Siviilisuksien kans ei yhtään, koska niil pääsee junan alta poiskin, mut noi halot jalassa ei)


    • totuus.esille

      Miksi tiedottaminen on hidasta, osin olematonta?

      • RehellinenMediaLOL

        No vittu olisko siksi ettei kaltaisesi trollit pääsisi mellastamaan. Kuullostat pelottavan paljon säälittävltä luuseritoimittajlta joka pitäisi lukita kellariin viikoksi miettimään tekosiaan.


      • Autumn-Autopsy

        Koska ensin pitää pystyä tunnistamaan kuolonuhrit ennen kuin heidän vanhemmilleen voidaan toimittaa suruviesti.
        Tunnistaminen tehdään Helsingin ruskeasuolla oikeuslääketieteen laitoksella suoritettavan ruumiinavauksen yhteydessä joita on tehty koko päivän ajan.


      • 11-21
        RehellinenMediaLOL kirjoitti:

        No vittu olisko siksi ettei kaltaisesi trollit pääsisi mellastamaan. Kuullostat pelottavan paljon säälittävltä luuseritoimittajlta joka pitäisi lukita kellariin viikoksi miettimään tekosiaan.

        No nyt nimet on julkaistu lehdessä.


    • demukka.expertti

      Halosen aikana ajettiin Puolustusvoimat alas, säästämällä.

    • tässä.syy

      Sotaan pitää lähteä klo 6 eikä klo 8.

    • Kuljettaja_saattoi_olla

      jopa ensimmäistä kertaa kuljettamassa kuorma-autoa.

      On varsin tavallista, että kuorma-autokorttiaan armeijassa suorittavia varusmiehiä laitetaan kuljettamaan lavantäydeltä varusmiehiä. Jopa täysin olemattomalla ajokokemuksella. Sillä periaatteella, että ajamalla oppii.

      Olin itse varusmiehenä lavalla mukana tapauksessa, jossa varusmies ajoi ojaan hyvällä säällä ja täydessä päivänvalossa. Koska kuljettaja hätääntyi risteystä lähestyessään ja menetti ajoneuvon hallinnan. Siksi en ole ollenkaan yllättynyt, jos tällainen onnettomuus sattuu talvisessa tasoristeyksessä.

      Tämä ei ole kyseisen kuljettajan syy. Varusmies joka sanoo olevansa epävarma kuljettamaan lavalla varusmiehiä, saa aika kovan painostuksen päälleen: "No ekkö sää halunnukkaa korttia"?

      • mäkrkmär

        hyvä kommentti, iso vastuu annetaa kokemattomalle märkäkorvalle, voi ola alle 20 v nuori ihan.. :)


      • kuskin-vastuu

        Kyllä se syy on kuljettajassa, ellei sitten mahdollinen apukuski ole riehunut ohjaamossa. Ei pidä lähteä suorittamaan euron kiilto silmissä kuorma-autokorttia "halvalla", jos ei tunne olevansa tehtävään valmis. Minä ajoin kuorma-autokortin taannoin tavallisessa autokoulussa. Pitihän sinne repullinen markkoja kantaa, mutta opetustakin sai. Mäkilähtöjen harjoittelu talviliukkailla olivat kieli keskellä suuta tehtävää hommaa. Suoraruiskudiesel joko sammui, tai sitten alkoi sutimaan. Pointti siis se, että vaikka haasteita olikin, niin ei opettelu koskaan vaaralliselta tuntunut. Muussa tapauksessa olisin lopettanut.


      • uusmedia2017

        Oliko kuljettaja nsnuorukainen, nsperheenisä, nsuusimaalaismies vai mitä näitä uusnimityksiä uusvalhemediassa nyt on?


      • hämäyskepit
        kuskin-vastuu kirjoitti:

        Kyllä se syy on kuljettajassa, ellei sitten mahdollinen apukuski ole riehunut ohjaamossa. Ei pidä lähteä suorittamaan euron kiilto silmissä kuorma-autokorttia "halvalla", jos ei tunne olevansa tehtävään valmis. Minä ajoin kuorma-autokortin taannoin tavallisessa autokoulussa. Pitihän sinne repullinen markkoja kantaa, mutta opetustakin sai. Mäkilähtöjen harjoittelu talviliukkailla olivat kieli keskellä suuta tehtävää hommaa. Suoraruiskudiesel joko sammui, tai sitten alkoi sutimaan. Pointti siis se, että vaikka haasteita olikin, niin ei opettelu koskaan vaaralliselta tuntunut. Muussa tapauksessa olisin lopettanut.

        Molemmin puolin risteystä pystyssä hämäävästi keltapunaiset kepit, aivan kuin näyttäisi hämäävästi, että kyseessä olisi vartioitu tasoristeys ja puomit ylhäällä!

        Kuskin syyttäminen on häpeällistä jos VR asentaa tuommoisia hämäyksiä risteyksiin!


      • Ilmoitettu.on
        hämäyskepit kirjoitti:

        Molemmin puolin risteystä pystyssä hämäävästi keltapunaiset kepit, aivan kuin näyttäisi hämäävästi, että kyseessä olisi vartioitu tasoristeys ja puomit ylhäällä!

        Kuskin syyttäminen on häpeällistä jos VR asentaa tuommoisia hämäyksiä risteyksiin!

        Eipä sitä autoa kukaan muu aja kuin kuljettaja.

        Tasoristeys ilmoitetaan hyvissä ajoin liikennemerkein. Etukäteen ilmoitetaan myös onko kyseessä vartioitu vai vartioimaton tasoristeys. Tasoristeystä ennen on myös lähestymismerkit, joista voi arvioida etäisyyttä tasoristeykseen.

        Tasoristeys ei vaan yksinkertaisesti voi tulla kuljettajalle yllätyksenä.

        Kyseinen risteys on oikeaoppisesti ylempänä kuin muu alue, joten risteykseen ei vahingossakaan ajaudu, vaikka jarrutkin olisivat rikki.


      • hiemansekavatuoon

        Kieltämättä nuo kelta-punaiset pystyssä olevat huomioheijastimet muistuttavat hieman tasoristeyspuolipuomeja. Eniten ihmetyttää, missä STOP-merkit ovat? Ei osunut silmään. Eikö pysähtyminen ole enää pakollista vartioimattomassa tasoristeyksessä?


      • mysteereitä
        hiemansekavatuoon kirjoitti:

        Kieltämättä nuo kelta-punaiset pystyssä olevat huomioheijastimet muistuttavat hieman tasoristeyspuolipuomeja. Eniten ihmetyttää, missä STOP-merkit ovat? Ei osunut silmään. Eikö pysähtyminen ole enää pakollista vartioimattomassa tasoristeyksessä?

        Joo, joku ryökäle on pöllinyt Stop-merkit. Ohituskieltomerkkejäkään ei kuvissa näkynyt. Huonolla tuurilla tuossa olisi saattanut olla kaksi kilpaa ajavaa Masia rinnakkain. Tai no tiedä vaikka olisi ollutkin, ja se ohittava olisi peittänyt näkyvyyden? Ehtinyt kuitenkin juuri junan alta pois, ja paennut paikalta, niin kuin liikenneonnettomuuksissa pitääkin.


      • tutkinnan.jälkeen

        "Tämä ei ole kyseisen kuljettajan syy."

        Se selviää aikanaan. Tässä vaiheessa poliisi epäilee kuitenkin autoa kuljettanutta varusmiestä rikoksesta.


      • ärjynen
        hämäyskepit kirjoitti:

        Molemmin puolin risteystä pystyssä hämäävästi keltapunaiset kepit, aivan kuin näyttäisi hämäävästi, että kyseessä olisi vartioitu tasoristeys ja puomit ylhäällä!

        Kuskin syyttäminen on häpeällistä jos VR asentaa tuommoisia hämäyksiä risteyksiin!

        Missäs ne "alikessun väärinpäin olevat natsat" ovat nykyään junaristeyksen edellä? Tai kuin Citroenin logo ...


      • otherone
        mysteereitä kirjoitti:

        Joo, joku ryökäle on pöllinyt Stop-merkit. Ohituskieltomerkkejäkään ei kuvissa näkynyt. Huonolla tuurilla tuossa olisi saattanut olla kaksi kilpaa ajavaa Masia rinnakkain. Tai no tiedä vaikka olisi ollutkin, ja se ohittava olisi peittänyt näkyvyyden? Ehtinyt kuitenkin juuri junan alta pois, ja paennut paikalta, niin kuin liikenneonnettomuuksissa pitääkin.

        "kaksi kilpaa ajavaa Masia rinnakkain."

        Alueella oli tapahtumahetkellä kaksi puolustusvoimien ajoneuvoa. Mikähän se toinen oli?


    • infrapinu

      ei tää ihmiskunta tunnu kehittyvän ilman kuolonuhreja, jos sittenkää

    • mätä.hallitus

      On se vaan hienoa olla isänmaan puollustaja, kuolla pressun alla märkäkorva ajajan vuoksi...kyllä on surkea 100- "juhla-vuosi", terroristit kulkee jossain tuolla, puukotus, raiskaukset ym...

      • häpeä100vsuomi

        Sodista palaaville terroristeille Suomi järjestää lokoiset olot asunto järjestyy ohituskaistalla ja elatus myös kutsutaan ns kotouttamiseksi.
        Ei sitä tarvitse ihmetellä jos suomalaisnuorukaisille ei enää riitä rahaa turvalliseen armeija-aikaan.


    • auton_on_väistettävä

      Runsaista onnteetomuuspaikalta julkaistuista päätelleen, valitettavasti juuri tuon kyseisen maastokuorma-auton kuljettaja taitaa olla syyllinen. Auto on aina väistämisvelvollinen Junaan nähden ja ajonevon kuljettajan tulee ennen tasoristeyksen ylitystä varmistaa kulkunsa esteettömyys. Jostakin syystä nyt ei oltu menetelty näin. Mikäli oikein muistan, ajoneuvon tulee pysähtyä tuon varmistuksen suorittamiseksi.

      • Älpyongelma

        Toivottavasti älypuhelimella ei ole osuutta tapahtumiin. Nuorisolla on paha tapa räplätä niitä väärissäkin paikoissa.


      • auton_on_väistettävä

        Sama kävi täälläkin mielessä, mutta en tohtinut mainita asiasta, kun ei ole näyttöä asiasta.


    • huhhuh1

      Eikö voisi tarkemmin katsoa kuka laitetaan rattiin ja pitäisi olla myös täysin levännyt. Epämääräiset ylityskohdat ovat joillekin aina riski, joskus puomikaan ei riitä.

    • oipoi

      Jokainen onnettomuus on tavallaan turha.
      Armeija ja suoritettava tehtävä ei sitä ole.

    • Halla-aho

      Minä jätin armeijan käymättä, kun eivät luvanneet taksikuljetuksia.

    • varusnainen

      Aamulehti kirjoitti varussotilas. Mikä semmoinen on, onko se se sama kuin varushenkilö tai varuspersoona. Lehden mukaan ei voi sanoa varusmies, sillä se on sukupuolellisesti ilmaistu.
      Mies ei voi lehden mukaan olla mies edes kuollessaan.

      • Teleka-tappi

        Ja mikä sitten on teleka? Varustelekakin on nimittäin (ainakin ollut) olemassa.


      • VarusTransu

        Varussotilas on ilmeisestitransu tai muufriikki kummajainen varushomo, ei siis mikään mies.
        AamulehtiTransupellet syväitsee, hyrräää


    • lkjhgm

      Upseerit jo turvanneet selustansa tapauksessa. Vastuullinen upseeri ei ole vastuussa kuljettajaksi käskemästään kokemattomasta varusmiehestä. Kuljettaja itse vastaa kuljettamastaan ajoneuvosta.

      • LjkGjk

        Nimi "vastaava upseeri" pitäisi muuttaa muotoon "upseeri" koska eihän valtion töissä kukaan koskaan aidosti ole mistään vastuussa.


    • Minareettinews

      Todella surullista varusmiesten kuoleminen. Voimia omaisille ja läheisille.
      Täällä maassamme loisii näitä matuja turhanpanttina joka nurkassa.

    • Priorisointia

      Jokohan liikenneministeri on perustanut työryhmän miettimään, miten junien vaurioita voitaisiin törmäyksissä minimoida. Suoralaitteet kaikkiin 2500 vartioimattomaan tasoristeykseen tulevat aivan liian kalliiksi. Mieluummin haaveillaan Guggenheimeja ja Suurmoskeijoita.

      • moskeijapystyyn

        Suurmoskeijan rahoitus tulee ulkomailta, eikä suomen valtiolta.


      • Hoilaarilaarilaaa
        moskeijapystyyn kirjoitti:

        Suurmoskeijan rahoitus tulee ulkomailta, eikä suomen valtiolta.

        Suomen armeijan tulee myös ryhtyä lähi-idän rättipäiden kanssa kimppaan ja anoa miljoonia toimintansa tueksi, jos kerran islamistitkin saavat rättipäiden rahoilla bygata moskeijan Suomen pääkaupunkiin!


      • oikeattermit
        Hoilaarilaarilaaa kirjoitti:

        Suomen armeijan tulee myös ryhtyä lähi-idän rättipäiden kanssa kimppaan ja anoa miljoonia toimintansa tueksi, jos kerran islamistitkin saavat rättipäiden rahoilla bygata moskeijan Suomen pääkaupunkiin!

        Sen nimi on turbaani ja se suojelee porottavalta auringolta. Noista varmasti luotettaviksi todetuista pakolaisista voisi tehdä armeijaan eliittiyksikön, jota voisi käyttää vaikka terrorismin vastaisessa taistelussa.


      • hyvaniin
        Hoilaarilaarilaaa kirjoitti:

        Suomen armeijan tulee myös ryhtyä lähi-idän rättipäiden kanssa kimppaan ja anoa miljoonia toimintansa tueksi, jos kerran islamistitkin saavat rättipäiden rahoilla bygata moskeijan Suomen pääkaupunkiin!

        Sitä Moskeijaa ei tule, ikävä kyllä.


      • huononiin
        hyvaniin kirjoitti:

        Sitä Moskeijaa ei tule, ikävä kyllä.

        Pienempiä Moskeijoita kyllä tulee lisää ja niitä onkin jo. Saispa minareetinkin jonnekin isoon kaupunkiin.


      • Camel1500ccTurbo
        oikeattermit kirjoitti:

        Sen nimi on turbaani ja se suojelee porottavalta auringolta. Noista varmasti luotettaviksi todetuista pakolaisista voisi tehdä armeijaan eliittiyksikön, jota voisi käyttää vaikka terrorismin vastaisessa taistelussa.

        Eiku se on vaa arabiaks turbaani! Suomeks se on "rättipää"!
        Samallai ku intin poijiilla on (vai oli?) jalkarätit, ja sotilaskarkureilla on sit toisessa päässään päärätit! Ei sen kummempaa.


    • Totaali2013

      Onneksi en mennyt armeijaan. Ihan luuseripellehommaa.

      • keskustelu.jatkukoon

        Tervetuloa Jussi palstalle.


    • Eistana

      Me ei tällaisella ammattitaidottomalla kakara-armeijalla tehdä mitään.

      • Sivariko

        Ladon takaa joku jotain huusi. Vaikuttavaa!


      • ahahahahahhaahaa

        Äläs nytten, jos tänne jotkut vaivautuisivat hyökkäämään niin luultavasti he kuolisivat nauruun :D


    • HuhhuhMitäSettiä

      Vau!

      Tämä onnettomuus olisi siis vältetty, jos meillä olisi ammatiarmeija. Eli kaikki kolarit loppuu heti, kun meillä on ammattiarmeija. Sun pitää ostaa mulle uus näppis, kun meni nykyinen pilalle kahvien lentäessä pitkin näppäimiä:D

      Lopeta pilvenpoltto, se ei tee näemmä kovin hyvää aivoille.

      • RauhaMaahan

        Onnettomuutta ei välttämättä olisi vältetty, mutta uhrit olisivat olleet vapaaehtoisia. Tosin ammattilaiset tuskin olisivat junan alle edes ajaneet.

        Suomeen riittää pieni ammattiarmeija, joka voi antaa rauhan aikana virka-apua muille viranomaisille. Jos sota syttyy, niin emme pärjää kenellekään. Vain NATO-jäsenyys voisi silloin edes teoriatasolla meidät pelastaa.

        Asevelvollisuus on pelkkää simputtamista. Se pitää lopettaa, koska se rikkoo räikeästi myös ihmisten yhdenvertaisuutta.


    • mediumblend

      Olikohan onnettomuudessa mukana yhtään maahanmuuttokriitikkoa..

    • havaintovirhekö

      Junakuski luuli maastosisun pysähtyvän. Vaikuttaisi ettei varusmieskuski ehkä havainnut junaa lainkaan, vaikka oli tullut radalle nähtävästi hitaahkolla nopeudella?

      • Thhjk

        Kamala sää täällä etelärannikolla. Olin autolla liikkellä samana yönä.

        Lumiräntää tuli kaatamalla vaakasuoraan kovassa tuulessa. Kapea tie ollut sohjoinen ja liukas, näkyvyys olematon. Siksi varmaan kuljettaja ajanut hiljaa.

        Etuikkunoista on vielä nähnyt jotenkuten eteenpäin tien suuntaan, koska niissä on pyyhkimet. Sivuikkunoista ei ole nähnyt mitään lasiin liimautuneen jään ja sohjon läpi.

        Kun tähän lisätään vielä tasoristeyksen muoto, eli juna on tullut oikealta takaviistosta, niin näkyvyys on ollut kuljettajan kannalta olematon junan tulokulmaan nähden.

        Lavalla olijatkaan eivät ole ehtineet varoittaa kuljettajaa tai hypätä pois lavalta, vaikka ovat voineet nähdä junan tulevan. Myöskään kovaa vauhtia kulkevan junan kuljettaja ei ole voinut tehdä mitään.

        Surullinen tapaus todella. Syvä osanotto.


    • ozzy1000

      Armeijassa kuskit eivät saa usein riittävästi unta. Sehän ei tässä SATU selvityksessä varmasti tule ilmi. Itsekkin melkein ajanut pasilla kolarin kun ei anneta nukkua.

    • hävittäkää.vr

      Se on se stanan vr kun pitää junat olla maastovärisiä ja tulla puskista tuhatta ja sataa.
      Eikö nyt jo viimeinkin saada ne tasoristeykset pois käytöstä, tai sitten vr hävittäköön junansa.
      Helvata viattomat nuoret ihmiset telotaan tuolla tavalla.
      VR:n johtaja oikeuteen, sanon minä.

      • sxaaaa77

        En itsekkään ymmärrä,miksi juuri veturin tulee olla lumipyryn valkoinen?


      • NauranIloissani

        Saat anteeksi purkauksesi, mutta älä enää jatkossa mollaa VR:ää ilman syytä.

        Se on Ilta-Sanomien tehtävä.


    • haudanRAUHAA

      Ai, luulet ettei kuolema koske muita kuin varusmiehiä ? Se joka aseeseen tarttuu, saa helposti kuulan kalloonsa, toiselta mielenvikaiselta, ja tasoissa ollaan. Jos kaipaat rauhaa, niin osoita SE.

    • näitäsattuu

      RIP kaikille siinä menehtyneille.Sekä paranimisia loukkaantuneille.

    • poju---

      Kysees voi olla MT-tapaus, ei mahdotonta. Ajaja on kuulemma kertoillutkin voivansa lopettaa armeijan.

      Junan kuljettajalla kertoo havainnnot autosta, miksi ei inttikaverus kerro havainnoistaan?

      Teki joukkoitsarit, tai yritti, mut joko onnistu?

      EI

    • ninni-i--

      Aika hullua, kun on risteys, jossa ei ole onnettomuuksia juuri sattunutkaan!

    • bb32322

      Hullu homo yritti itsaria. Vitsi vitsi, olen itse homo, ja olen pohtinut usein itsaria, koska ei moni ole tosi kaveri. Mutta en tosiaan ole hullu, ja etta tappaisin muita, en koskaan.

      -Peke22-

    • Kuvkuvkjvkjvkjvjkvkjv

      Surmanloukku tuollainen. Vänkärin puolelta, takaviistosta, hämärässä, lumipyryssä, lasit huurussa/märkänä ja juna tulee tuhattaja sataa. Traktorilla kun joutuu ylittämään valtatien sumussa tai pyryssä niin välillä hirvittää. Vaikka kuinka katsoo ja katsoo näkyykö valoja ja jos samalla hetkellä kun lähtee ylitämään tietä näkyviin tuleekin valot, niin kylkeen tuumaa tulla. Ei oikein ehdi alta pois.

    • bb32322

      Koukkasiko auto junan eteen?

      Kuinka sanoo junan kuljettaja?

      Miten sanoo koukkaaja?

      -Peke22-

    • KapiainenKuseen

      Suomen armeija on syvältä.....Miksei kapiainen joudu korvausvastuuseen tästä? Käskystähän tuolla on ajeltu.

      • muijaäiti

        Kyllä siinä asia tutkitaan perin pohjin. Vastaava upseeri vastaa myös. Se on totuus. Heikot liikenneolosuhteet, junan nopeus .... kaikki syynataan.

        Itse ihmettelen että voidaan käskyttää parikymppiset parikymppisen kyytiin mahdottomalla säällä tuntemattomalle tielle. Onko mainittu erittäin vaarallisesta tasoristeyksestä jossa on moni kuollut jo ennen tätä onnettomuutta.

        Jos armeijassa olisi enemmän muijia niiin sattuisi vähemmän onnettomuuksia.


      • bb32322

        Ilta-Sanomat mainitsee tasoristeyksen todella olevan hengenvaarallinen, ja ei ole monta vuotta kun siina tapahtui vakava onnettomuus, jossa moni menetti henkensa.

        Tasoristeyksen riski hengenmenetyksiin on prosentuaalisesti toisia risteyksia korkeampi.

        Tasoristeys on ainakin osaksi syyllinen onnettomuuteen.

        -Peke22-


      • q-wertyuiop
        bb32322 kirjoitti:

        Ilta-Sanomat mainitsee tasoristeyksen todella olevan hengenvaarallinen, ja ei ole monta vuotta kun siina tapahtui vakava onnettomuus, jossa moni menetti henkensa.

        Tasoristeyksen riski hengenmenetyksiin on prosentuaalisesti toisia risteyksia korkeampi.

        Tasoristeys on ainakin osaksi syyllinen onnettomuuteen.

        -Peke22-

        Onpa mielenkiintoista nähdä kuinka moni vastuu upseeri menettää työpaikkansa, saa sakkoa tai istuu linnassa tästäkin henkien menetyksestä!

        Tosin en liikoja odota, koska asumme oikeusvaltion irvikuvassa nimeltään suomi, jossa käytännön vastuuta ei ole jos olet valtion palkkalistoilla.

        Homma todennäköisesti painetaan villaisella ja vaietaan kuoliaaksi, upseerit saavat ylennyksensä ja palkankorotuksen, kallis konjakki virtaa upseerikerholla jatkossakin ja kaikki elävät onnellisena elämänsä loppuun asti.

        Sen pituinen se...


      • bb32322

        Miten upseeri voi olla vastuussa siita, jos tasoristeys on syyllinen?

        -Peke22-


      • BBKlOP
        bb32322 kirjoitti:

        Miten upseeri voi olla vastuussa siita, jos tasoristeys on syyllinen?

        -Peke22-

        Mitenkä laivan kapteeni voi olla vastuussa jos perämies ajaa sen karille?

        Varusmiesten turvallisuus on aina komentavien upseereiden vastuulla. Upseerit ovat vastuussa kaikesta mikä tapahtuu heidän työvuoronsa aikana. Samoin kuin laivan kapteeni on vastuussa laivasta, miehistöstä ja sen matkustajista. Korkeaa palkkaa ei makseta ja käskyvaltaa alamaisiinsa kohden myönnetä, ilman että ottaa myös oikeudellisen vastuun toiminnasta.


    • sxaaaa77

      Ne oli jotain rikkaita suomenruotsalais poikia.

      • Juhanivaan

        Olipa epäasiallista! Nuoret miehet olivat suorittamassa asepalvelusta, olivat vanhemmilleen ja sisaruksilleen rakkaita. Moni menetti ystävänsä ja toiset vammautuivat iäksi. Hävettää puolestasi sxaaaa77.


    • Mnbbjui

      Olikohan kuskilla ollut kortti kauankin...ettei vaan olisi ollut tuore kortti.

    • Uytfdss

      Oliko tuore kortti kuskilla.

    • bb32322

      Kaikenlaisia satuiluselvityksiäkin on olemassa, Miksi ei olla jo alkuvaiheessa otettu käsittelyyn mahdollista mielenhäiriötä motiivina tapahtuneelle?

      Useat seikat ovat vielä selvittämättä.

      Miksi auto ajoi päättäväisesti eteenpäin, vaikka junailija soitti torvea?

      Junasta nähtiin auto, siksi ei lumisadekaan voi toimia minään peilinä, joka näyttää vain toiseen suuntaan.

      Voisiko auton ikkuna olla syyllinen jää tosin vielä arvailujen varaan!

      Mita auton ja junan sisällä todella sattui ja tapahtui!

      Vaikka lopulta tasoristeys on tod. syyllinen.

      -Peke22-

      • Alhaista_Toimintaa

        Tasoristeys on eloton/liikkumaton objekti, eli se ei voi olla vastuussa olemassaolostaan. Enintään tasoristeyksen omistaja, ylläpitäjä, rakentaja voisi olla jossakin vastuussa.

        Valitettavasti jo näin pian kun on kulunut alle vuorokausi onnettomuudesta, on jo alettu näkemään ensimmäisiä selityksiä siitä kuinka vastuussa ollut upseeri ei olisikaan vastuussa hänen alaisuudessa tapahtuneesta onnettomuudesta.

        Eli armeija on jo alkanut pedata upseerin puolustusta muokkaamalla kansalais mielipidettä asiasta median kautta.


      • bb32322

        Ei kyse ole siitä onko joku objekti eloton. Kyse on syyllisestä ja tässä tapauksessa syyllisenä on tasoristeys.

        Onko sita niin mahdoton ymmartää??

        Vai kuinka?

        -Peke22-


    • ftdrseg

      Oliko tuossa apukuskia ollenkaan? Apukuski toimii kartanlukijana ja seuraa oikealta tulevaa liikennettä. Juna tuli apukuskin puolelta. Ennen aliupseeri istui hytissä apukuskin paikalla, ja tässä tapauksessa aliupseerin olisi kuulunut käskyttää kuskille SEIS.

      Noin vaarallinen tasoristeys, kuski ei näe samalla tavalla oikealle kuin apukuski. Jos autosta puuttui apukuski, kuljetuksesta vastaava upseeri on tehnyt virheen, tai aliupseeri on tehnyt virheen jos istui lavalla eikä hytissä. Vaikka tietysti kuljettaja on ensisijaisesti ajovastuussa, tieliikennelain mukaan.

      • kuski_töppäs

        Ajoneuvon kuljettaja vastaa aina tekemisistään. Oli apukuskia tai ei, niin varsinainen kuljettaja vastaa kaikesta. Nyt tuo ei kyennyt kantamaan vastuutaan. Meneekö kuolemantuottamuksisisi...jää nähtäväksi, mutta syyllinen on jos selvillä.


    • bb32322

      Joudun usein ottamaan lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan, eika se mua haittaa, mutta tuo vain sivumainintana. Ja monet parhaat uskikset osaa todella tuomita, melko törkeästi. Sorry heille.

      Kummallista on kuinka ihmiset ovat todella välipitämättomiä, eivatkä siis kuitenkaan lopulta kuuntele.

      Jätän tän tähän, koska mulla on todella tänään parempaakin tekemistä.

      -Peke22-

    • kuskinvastuu

      Syy oli maastokuorma-auton kuljettajassa. Tuon syyllisen nimeäminen tai toteaminen ei tosin tuo ketään menetettyä takaisin, mutta näin se vaan on. Kuljettaja laiminlöi jonkun vastuualueeseensa kuuluvan yksityiskohdan/siis tehtävän. Ja näin kävi.

    • bb32322

      Olen seuraillut näitä tapahtumia, voi sanoa, etta tasoristeys on todella syyllinen. Vai ajaisitko kuinka itse alikulkutunnelista junan eteen?

      Kannattaa kylla miettiä pariin kertaan, se on mahdotonta, eikö olekkin?

      Voi kylla hyvin olla etta ajaja"mies" on väkisin tunkenut junan eteen, sellaista voi ihan oikeasti tapahtua jos on pahasti hermostunut jostakin, eika aina voi sanoa että hermostuminen on sairastumista.

      Eiko se ole selvää? Joissakin tapauksissa ainakin

      Minusta se on todella selvää, ajattele siis itse, miten muuten voisi ajatella.

      Vaikka tallaisenkin tapauksen olen nahnyt:

      https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/varusmies-uhkaili-henkilokuntaa-karjalan-prikaatissa/2062554#gs.7FAsqTI

      Muistaako kukaan, eiko tämä taas ole todiste sairastumisesta, ei siina mitään, mutta kuten jo todella vain ehdotinkin, on tässä erilaisessa tapauksessa minusta tasoristeys lopullinen syyllinen kuolemiin,

      -Peke22--

      Ps. olen todella aidosti vastannut tahan ketjuun jo alustakin pitaen. Miten muuten "pitaisi"???

    • täytyy.ihmetellä

      MIkähän idiootti suunnittelija on halunnut tehdä tuonkin radan ylityksen viistoon eikä kohtisuoraan rataan nähden. Tilaa olisi kyllä ollut yllinkyllin. Miksiköhän Suomessa pääsee tie- ja liikennesuunnittelijoiksi ihmisiä, jotka eivät ole koskaan ajaneet autoa eikä heillä taida olla edes mopokorttia. Typeriä risteyksiä, ahtaita jyrkkiä ramppeja, olemattomia kiihdytyskaistoja, turhia liikennevaloja yms yms.

      • Gghhff

        Jos tie oli alunperin niitä vanhoja keskiaikaisia kyläteitä, joita alueella on risteillyt, niin ei sitä kukaan tiesuunnittelija ole suunnitellut. Ne vain yhdistivät kyliä ja tiluksia.

        Kun rautatie tuli, tie jäi vanhaan paikkaansa. Hevoskärryillä ajava talonpoika havaitsi puksuttavan ja paksua savua tupruttavan sekä viheltävän höyryveturin jo kaukaa, eikä törmäyksiä tullut. Hevonenkin jo kavahti kovia vihellyksiä.

        Kehitys ajoi ohi viimeistään 1960-luvulla kun autojen määrä kasvoi. Silloin tasoristeykset olisi pitänyt varustaa turvalaitteilla ja oikaista vaarallisesti risteävät kylätiet.

        Itse muistan samalla Hangon radalla monta henkeä vaatineen tasoristeysonnettomuuden junan ja henkilöauton välillä jo 1950-60-luvun taitteen aikoihin Lohjan seudulla. Näkyvyys oli silloinkin lumisateen johdosta olematon. Puomit ja varoitusvalot saatiin vasta onnettomuuden jälkeen.


    • VarmaanLohduttaaJotain

      Muusta väliä kun sotilaspappi saa lohdutella kasarmilla hengissä olevia kriisihoidon tarpeessa olevia
      elossa olevia sotapoika kavereita.

    • Ilmanjälkiviisautta

      Minun 8vuotias veljeni tyttö kuoli liikenne onnettomuudessa yli kymmenen vuotta sitten. Miksi se onnettomuus ei voinut käydä sattumatta, osaatko vastata?

      • qwerty-sjir

        Kaikkihan tapahtuu sitten sattumalta. Mitä siinä on siis eroa mihinkään muuhunkaan tapahtumaan.

        Sattuma on kylla vanha jumaluus, siis samalla tavalla kuin esimerkiksi aika:

        Siis:

        *Aika ja hetki

        *Sattuma ja alkeistapaus (tapahtuma)

        Toisin sanoen aika, joka on synnyttanyt itsensa, ja laki sattumasta, joka on synnyttanyt itsensa.

        Mutta kumpainenkaan ei alkuperaisen kasityksen mukaan hyvaksy pahuutta. Pahuus on silti erikseen, ja mita tapahtuu pahan vallassa, kuuluu joutua tuhotuksi. Lopulta. Ja lopullisesti toisessa mailmassa.


      • NiinSeNytVaanOn
        qwerty-sjir kirjoitti:

        Kaikkihan tapahtuu sitten sattumalta. Mitä siinä on siis eroa mihinkään muuhunkaan tapahtumaan.

        Sattuma on kylla vanha jumaluus, siis samalla tavalla kuin esimerkiksi aika:

        Siis:

        *Aika ja hetki

        *Sattuma ja alkeistapaus (tapahtuma)

        Toisin sanoen aika, joka on synnyttanyt itsensa, ja laki sattumasta, joka on synnyttanyt itsensa.

        Mutta kumpainenkaan ei alkuperaisen kasityksen mukaan hyvaksy pahuutta. Pahuus on silti erikseen, ja mita tapahtuu pahan vallassa, kuuluu joutua tuhotuksi. Lopulta. Ja lopullisesti toisessa mailmassa.

        Olis kyllä vaikeeta ajatella, että tyttösen vanhemmat ois olleet pahanvallassa ja se kostautuisi pienelle tyttärelle?


      • qwerty-sjir

        Niin, ei yksi kuoleminen ole lopullinen tuho, ikuinen elama on eri asia.

        Ja toki onhan sekin mahdollista, etta tyttosen vanhemmat ovat olleet pahan vallassa, ja se kostautuu tassa elamassa tyttarelle, sellaistakin tapahtuu.

        Ja lapsia kytetaan ihmiskilpina. Ainakin sodissa.

        Mutta kuten sanoin, todellinen tuomio tulee myohemmin. Oikeus ei muuten toteudu. Muussa tapauksessa jaisi ongelma.

        Ei silti, toki toivon oikeaa menestysta taallakin. Se on vain harvassa. Hyva kun saan itselleni.

        *pakana*


      • Oujeestä

        Ja sinä olet kaikkien tapahtuvien tuomioiden ulkopuolella, niin sanottu taivaitten enkeli?


      • qwerty-sjir
        Oujeestä kirjoitti:

        Ja sinä olet kaikkien tapahtuvien tuomioiden ulkopuolella, niin sanottu taivaitten enkeli?

        Mika sitten parempi tavoite kuin olla lopulta han joka on voittaja. Enkelit ovat kristillisia, siksi en kuulu niihin.

        "Mina olen eilinen, tama paiva, ENKO siis huominen, taivas ja avaruus, joka on synnyttanyt itsensa." .... .... ..... "ensimmainen kaiken alusta.....aareton kuumuus ja ikuisesti aaltoileva viileys".... ....

        Ja teksti jatkuu, se ei mahdu tahan.

        Tuo on paljon luvattu, se on hieroglyfeista, ja suoraan suomennettu, siina voisi tosin olla myos: "ensimmainen tuomari kaiken alusta, oven telki, tappava kuumuus ja turkoosi viilea meri, han katsoo mita on tehnyt."

        Hieroglyfeissa on aina paitsi foneettinen sana, myos lisana monimerkityksinen symboliikka joka on aina enemman kuin yksi sana.

        *pakana*


    • KiitostaasAaneP

      Anne Berner (Vallila oy) tuhlaa valtion varoja sukupuolineutraaleihin liikennemerkkeihin. Vaaralliset tasoristeykset eivät kepunarttua kiinnosta.

    • wedjrfhg

      Näkyvyys oli huono viiston lumisateen takia ja ohjaamossa olleet liian väsyneitä kuullakseen junan pilliä. Jotenkin näin se meni. Jaksamista turmassa kuollieden omaisille, ysäville ja rakastetuille.

    • KoitasOllaRamaattisempi

      Tuskin Iltasanomat ois hyötynyt yhtään mitään sun kokemasta yksittäis suru tapauksesta. Et ole varmaan, edes välimeren yli hengissä uinut surullinen matu tapaus?

    • ElämänKertomus

      Suurimmistahan se oli. Puhuin jo vuosia sitten nuoruuden rakkaudelle, että elämä on vain hetki. Sitä en tiedä uskoiko. Eilen pitkästä aikaa näin hänet ja oli kasvoiltaan kuin olisi peilistä vilkaissut omaa harmaata naamaansa.

    • qwsedr
    • TalvinNäkiTähtitaivasta

      70-luvulla meitä kuljetettiin kuorma-auton avolavalla paikasta toiseen ilman turvakaaria. Sillon jos meille tuollainen onnettomuus olisi käynyt, niin kukaan ei edes ollut hajullakaan mistään kriisiavusta.

      • ksjddhfgh

        70-luvulla kaikki liikenne oli harvatahtisempaa kuin nykyään. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.


      • massaero
        ksjddhfgh kirjoitti:

        70-luvulla kaikki liikenne oli harvatahtisempaa kuin nykyään. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

        Ja 1970-luvulla käytössä ollut Dm7 (lättähattu) painoi vain 1/3 siitä mitä tuo tässä osapuolena ollut Dm12.


    • VielätajuuMiksPeiliä

      Kusipää Luutnantti haukkui meidät lomalle lähtö tarkastuksessa täysin isänmaamme palvelus kelpaamattomiksi, jos meiltä ei löytynyt lomille lähdössä rintataskusta kampaa ja peiliä.

      • Meillä ei muistaakseni mitään peiliä edes ollut. Kampa ja partahöylä tuli kyllä firman puolesta, ehkä hammasharjakin.


    • maalaismoukka

      En ymmärrä noista sovelluksista "hölkäsen pölahiävää"mutta miks ei armeijan autoihin voi asentaa sovellusta ja vastaavasti myös vetureihin lähetintä, mikä kiljuis ja vilkuttais niin keleesti , kun ajoneuvo tulee vartioimattomaan tasoristeykseen. Missä se digiloikka on vai onko sekin vain asia, jolle ei vain maha mittää!

      • wrtbmnb

        Kaikille tekniikasta tietämättömille voin kertoa että junissa on jo kulunvalvonta joka tietää junan sijainnin raiteilla.
        On sitten eri asia haluaako VR tai Ratahallintokeskus julkaista tätä sijaintitietoa reaaliaikaisesti.
        Muutenhan tuo olisi täysin mahdollista järjestää.


      • huono.ulkoistus

        Sitten niitä onnettomuuksia vasta tapahtuukin, jos omien aistien käyttö lopetetaan kokonaan. Ei luonto ole eläimille suotta silmiä ja korvia luonut. Ihmisen tekemät digivempaimet ovat aina huijattavissa. Kätevää hybridisodankäyntiä ajattaa vihollisen armeija pienen tietomurron avulla omien juniensa alle.


    • nrtgyfs

      Kaikki selittely turhaa nyt. Neljä vainaata tuli. Toivottavasti ko. tasoristeykseen joka ilmeisesti on melko vilkkaasti liikennöity saadaan varoitusvalot ja puomit.

      • 27357252

        Kannattaa panostaa mielummin muihin tasoristeyksiin. Kaikki nimittäin muistavat jatkossa tuon tasoristeyksen, ja ovat sitä ylittäessään erityisen varovaisia.


    • toimintaa.äkkiä

      Asentaisivat nyt ensin äkkiä STOP-merkit jokaiseen tasoristeykseen. Vanhanaikaisia tuollaiset tulitikut ristissä.
      Sitten voisivat alkaa suunnitella risteysten poistamista ym.
      Ja juniin samanlaiset vilkkuvalot kuin on monissa rekoissa nykyään. Eikä sellaisia valoja, joita ihminen voi kytkeä päälle tai pois, takuulla vr-kuskit unohtaa kytkeä päälle.

      • Stop-merkit.pois

        Ylimääräiset liikennemerkit turruttavat. Tälläkin hetkellä niitä vilisee liikaa näkökentässä. Ei niihin jaksa enää kiinnittää tarkempaa huomiota, kun mieleummin sitä keskittyy ajamiseen ja tärkeiden asioiden havainnointiin.

        Taajama-alueiden ulkopuolelta pitäisi poistaa kaikki liikennemerkit, ja sopia vaan tarpeeksi selvät säännöt. Esimerkiksi suoralla tiellä saisi ajaa lujempaa, mutta mutkassa pitäisi hidastaa. Alamäessä saisi ajaa lujempaa kuin ylämäessä etc. Hiekkatieltä asvalttitielle tuleva olisi väistämisvelvollinen, kuten myös pienemmältä tieltä isommalle tuleva. Muutoin väistettäisiin oikealta tulevia. Jotkut tämmöiset maalaisjärkimäiset säännöt pitäisi riittää.


      • maalaismoukka

        Vilkkuvaloja vetureihin on ehdotettu, Vr.lle mutta se ei mennyt läpi, kun se kuulemma häiritsee veturin kuljettajaa? ?


      • laataksilyö
        maalaismoukka kirjoitti:

        Vilkkuvaloja vetureihin on ehdotettu, Vr.lle mutta se ei mennyt läpi, kun se kuulemma häiritsee veturin kuljettajaa? ?

        Häiritsee myös muita liikkujia, kuten häiritsevät ne vetureiden ylikirkkat valotkin.


    • ikävä.tapaus

      Varusmiehet pois noitten härveleitten rateista, kantahenkilökunta hoitakoon ajamisen.

    • JärkiPäähän

      Olet oikeassa. Aivan turhaan kuljettaja ajoi junan eteen ja ihmisiä kuoli. Surullista.

      • mökkiläine

        Miksei kuljetuksen johtavassa autossa matkustanut kantahenkilökuntaan kuuluva vaan vasta kakkosautossa??


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1928
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      413
      1497
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1059
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      986
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      966
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      939
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe