ST1:n Anttonen: sähköautot eivät auta

nolla.summa

"Akut eivät ole teollisen mittakaavan ratkaisu", toteaa DI Mika Anttonen. Aivan. Se akkuvuorten kierrätyskin olisi jotain megalomaanista! Sähkön varastointiin vaaditaan täysi mullistus.
Ja lentoliikenne kasvaa voimakkaasti, joten sen tarvitsemaa 10%:n jalostusjaetta kohti syntyy rutkasti bensaa ja dieseliä ym. - johonkin nekin on laitettava.

https://yle.fi/uutiset/3-9899262

50

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nomuttakun

      Anttonen? Oma lehmä ojassa. Sama kuin K- kauppias sanoisi ettei s-marketissa käynti ole hyväksi.

      • nolla.summa

        Eikö sinua lainkaan kiinnosta, MITÄ hän sanoi? Tuo ad hominem- kommentointi on vähän eilistä..:(


      • kuikuilija8

        Jos kaikki Suomessa käytössä olevat (huom) henkilöautot kulkisivat sähköllä tarvittaisiin 4 - 5 uutta ydinvoimalaa. Olkiluoto 3 ;kin näyttää muodostuvan ikuisuus-projektiksi (16vuotta rakennettu eikä vieläkään läheskään valmis).
        Lentoliikenne pahin saastuttaja sillä parhaimmatkin suihkuturbiinit polttavat vain n.90 % moottoreihin syötetystä polttoaineesta, Palamaton etaani, metaani ym jakeet jäävät leijumaan yläilmakehään normaalien hiilimonoksidi- ja hiilidioksidi-päästöjen lisksi.

        Metaani on se lopullinen kaasu jonka arvellaan nostavan maapallon lämpötilan sietämättömäksi eli siihen samaan 500 - 600 asteeseen mikä vallitsee ilmakehänsä menettäneessä Venuksessa (keskim. 462 astetta)


    • Hoplaax

      Suomen oma sähköntuotanto ei riitä kattamaan edes nykyistä tarvetta, saati sitten siinä tapauksessa, että autokannassa tapahtuisi massiivinen siirtymä sähköautoihin.

      Kaikille muille tuo toisi ongelman paitsi Vihreille, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken tarvitsemansa sähkön pistorasioista...

    • Laskelmatvääriä

      Ja se ei ole sillä hyvä että on sähköautot joissa on akut,niihin tarvittaisiin vuorokaudessa monta tai kymmenuä Gigawattia lisää sähköä jos kaikki olis sähköautoja,kuorma-autoja myöten ja niitä käytetään päivittäin. Ensinnäkään esim.tässä maassa ei pystytä tuottamaan lisää tuota sähkömäärää mikä akkuihin menisi,ulkomaista puhumattakaan ja toisekseen Suomenkaan sähköverkot ei kestäisi sähkömäärän lisäystä minkä tuo teho aiheuttaisi vaan langat sulaisi alta aika yksikön.
      Ei ole taidettu aivan loppuun asti ajatella koko sähköautoistamis buumia. Ainut vaihtoehto päästöjen pienentämiseen on entistä taloudellisemmat moottorit,kevyemmät autot,ja våhemmän ajelua niillä. Biopolttoaineet voi olla valikoimissa maaöljyn ohella.

      Mutta vielä tutkimaton alue on,miksi ihminen ei voisi alkaa hyödyntämään itse Co2 niin kuin elolliset kasvit tekee,emmekä tarvitsisi niin paljon happea ja ruuasta saamaamme hiiltä elääksemme?
      Sieltä voisi löytyä vielä uusia ratkaisuja saastumis pulmaamme.

      • Hoplaax

        Vedestähän pystytään sähkön (taas tuo sähkö...) avulla erottamaan vety ja happi toisistaan. Vetyä käytetään jo nyt autoissa, eikä se happikaan pahaa tee.


      • Kun lienen tästäkin porukasta ainoa, joka on jo 6 vuotta käyttänyt polttokennolaitteistoa (EFOY) asuntoautoni sähköntuotossa, ja olen erittäin tyytyväinen tähän varustehankintaani, voi kertoa tästä asiasto hiemaan realismia, vaikkapa Anttosen tyyliin:

        Esimerkiksi käyttämäni EFOY 210 (45cm*21cm*29cm varoetäisyydet) pystyy 105W tehoon ja maksoi/maksaa noin 6000 €. Polttokenno ei kestä pakkasta, vaan tarvittaessa se lämmittää itseään. Energia-aineena on metanoli. 10 linnan kanisteri maksaa nykyään 75€.

        Jos skaalataan laitteisto vaikkapa 10 kW:n teholle, joka voisi riittää vähän mopoautoa suuremmalle pikkuautolle, tulisi pelkän polttokennolaitteiston hinnaksi noin 400.000 €.
        Huolimatta miljardien eurojen kehityspanoksista autoteollisuudessa vuosien ajan, on koeautojen kustannustaso todellisuudessakin tätä luokkaa.

        Eli ettekö Te vihervouhottajat opi realismia milloinkaan, vaan aiheutatte utopioillanne maallemme ja maailmallemme lähes pelkästään vahinkoa.
        Uusi tekniikka otetaan kyllä käyttöön silloin joskus, kun se on pystytty saamaan toimivaksi ja taloudellisesti järjelliseksi.


      • vanha.gubbe

        Minust sähköntuotanto ei oo pullonkaula. Ajelen ite hybridillä, mutta uskon/toivon, ett VETY sais jalansijaa. Onhan jo nyt sen tuotannossa edistytty huikeesti. Mut tää mun jälkeisille. Mut hei sanokaa kaikil, et metaani hyötykäyttöön, toiseks pahin ilimanpilluuja.


      • huhhaheijarommia

        Eikö ? Koko Finngridin pääverkko ja paikallisten toimijoiden sähköverkot menee uusiksi jotta pystytään siirtämään arviolta 4 - 5 uuden ydinvoimalan tuottama sähkö yksityisten sähköautojen lataustöpseleihin. Esim Teslan lataus n. 3 tunnissa kuormittaa verkkoa 450 ampeerin virralla. Vertailun vuoksi tavallisen omakotitalon pääsulakkeet on 25 tai 32 ampeerisia. Toki teslaa voi latailla pienemmälläkin virralla mutta energian siirtokyvyn kannalta sillä ei ole merkitystä latausaika pitenee noin vuorokauteen. Joka tapauksessa tarvitaan n. 10 kertaa paksummat johdotukset pääverkostoon ja jakeluverkostoon. Niin ja ne ydinvoimalat. Tilataanko ne venäjältä kun tuo Ranskalainen ARE hakeutuu konkurssiin kun Olkiluoto kolme valmistuu (jos valmistuu?)


      • ehkä.vielä.joskus
        huhhaheijarommia kirjoitti:

        Eikö ? Koko Finngridin pääverkko ja paikallisten toimijoiden sähköverkot menee uusiksi jotta pystytään siirtämään arviolta 4 - 5 uuden ydinvoimalan tuottama sähkö yksityisten sähköautojen lataustöpseleihin. Esim Teslan lataus n. 3 tunnissa kuormittaa verkkoa 450 ampeerin virralla. Vertailun vuoksi tavallisen omakotitalon pääsulakkeet on 25 tai 32 ampeerisia. Toki teslaa voi latailla pienemmälläkin virralla mutta energian siirtokyvyn kannalta sillä ei ole merkitystä latausaika pitenee noin vuorokauteen. Joka tapauksessa tarvitaan n. 10 kertaa paksummat johdotukset pääverkostoon ja jakeluverkostoon. Niin ja ne ydinvoimalat. Tilataanko ne venäjältä kun tuo Ranskalainen ARE hakeutuu konkurssiin kun Olkiluoto kolme valmistuu (jos valmistuu?)

        Niin selvähän se, ett kepulandia elää kepuvuosisadalla viel 50 vuoden päästäkin. Ja maailmalla kaikki ovat osaamattomia moukkia? Onnee vaan valitsemallas linjalla.


      • hyvätideateivätainatoimi
        suoraanjaselkeästi kirjoitti:

        Kun lienen tästäkin porukasta ainoa, joka on jo 6 vuotta käyttänyt polttokennolaitteistoa (EFOY) asuntoautoni sähköntuotossa, ja olen erittäin tyytyväinen tähän varustehankintaani, voi kertoa tästä asiasto hiemaan realismia, vaikkapa Anttosen tyyliin:

        Esimerkiksi käyttämäni EFOY 210 (45cm*21cm*29cm varoetäisyydet) pystyy 105W tehoon ja maksoi/maksaa noin 6000 €. Polttokenno ei kestä pakkasta, vaan tarvittaessa se lämmittää itseään. Energia-aineena on metanoli. 10 linnan kanisteri maksaa nykyään 75€.

        Jos skaalataan laitteisto vaikkapa 10 kW:n teholle, joka voisi riittää vähän mopoautoa suuremmalle pikkuautolle, tulisi pelkän polttokennolaitteiston hinnaksi noin 400.000 €.
        Huolimatta miljardien eurojen kehityspanoksista autoteollisuudessa vuosien ajan, on koeautojen kustannustaso todellisuudessakin tätä luokkaa.

        Eli ettekö Te vihervouhottajat opi realismia milloinkaan, vaan aiheutatte utopioillanne maallemme ja maailmallemme lähes pelkästään vahinkoa.
        Uusi tekniikka otetaan kyllä käyttöön silloin joskus, kun se on pystytty saamaan toimivaksi ja taloudellisesti järjelliseksi.

        Polttokennon tulemien liikennekäyttöön on siis aika kaukana vielä. Veikataan nyt luokkaa 30 ...1000 vuotta.
        Metanolia saa etanolin hintatasossa, kun kyse on suurista eristä. Tämä ei siis ole ratkaiseva ongelma tässä.
        Vaikka vety on ehkä yksinkertaisempi energiansiirtoaine kuin metanoli tässä tapauksessa, siitä tulee taas hintaa polttoainetankin osalta.


    • TriplaX

      Anttonen on keskimääräistä fiksumpi öljymies. Se keskimääräinen öljymies rahoittaa ääriokonservatiisia uskonnollisia liikkeitä jotka pyrkivät osoittamaan, että mm. ukkonen johtuu siitä kun Jumala ajaa kottikärryillä taivaa kiviteitä. Anttonen ei sentää kiistä ilmastonmuutosta ja hän jopa esittää joitakin hyviä ja kannatettavia ajatuksia kuten Saharan metsittämisen, mutta siitä huolimatta hän on öljymies ja pyrkii ensisijassa puolustamaan öljybisnestä.

      Väite: uusiutumattomilla voidaan kattaa korkeintaan 40% maailman energian tarpeesta!

      Todellisuudessa maapallo saa auringosta energiaa muutamassa minuutissa sen verran mitä ihmiskunta tarvitsee koko vuoden aikana, joten väite on puppua.

      Vaikka kerosiinin kulutus kasvaakin, niin CO2 päästö syntyy kuitenkin vasta sitten kun se tuotettu polttoaine poltetaan. Vaikka kerosiinin tuotannossa syntyykin bensiiniä ja dieseliä, niin sitä ei ole pakko käyttää polttoaineina , niille muille jakeille voidaan keksiä muuta käyttöä, lisäksi uskon että tuotantoprosessiakin voidaan kyllä kehittää ja muuttaa kun siihen vain pakotetaan. Öljy-yhtiöt ovat siihen haluttomia kun kaikille jakeille löytyy kivasti rahanarvoinen käyttötarkoitus.

      • nolla.summa

        Huomaa, että hän tähdensi sähkön varastoimisen ongelmaa - se on massiivinen. Vai meinaatko, että ne tuhansien tonnien kruisailevat akkukasat miljoonissa autoissa olisivat jokin mielekäs ratkaisu???
        Kysy muiltakin kuin Elon Muskilta.
        Sähköautomies puolustaa sähköautobisnestä, jännä juttu :).


      • totuus.on.tunnustettava

        Kerosiinin polttaminen yläilmakehässä vaikuttaa ilmaston lämpiämiseen moninkertaisesti verrattuna ajoneuvoliikenteen päästöihin, Metaani on pahimmasta päästä ilmastoa lämmittävä tekijä, Vesihöyry on pahin..


      • Lentoliikenne on suurimpia saastuttajia maailmassa, kun viikon oli lento kielto USA:ssa 9/11 terrori-iskun aikaan ilma puhdistui valtavasti. Siitä vain ei kerrottu medioissa mitään todellisia tietoja kansalle. Että silleen.


    • öljynvarassakaikki

      Uusiutuvia polttoaineita ja sähköä ei kyetä tuottamaan ilman maaöljyä. Uusiutuvien tekeminen on korvaamattomien maaöljyvarojen tuhlaamista. Media ei halua tuoda julki näin ilmiselvää asiaa, etteivät turhat ja vahingolliset bisnekset vaarannu kansan vastustukseen.

      • TriplaX

        Ihan mielenkiinnolla odotan kun selität minulle mihin esimerkiksi tuulivoimala tarvitsee öljyä? Tai mihin aurinkovoimala tai vesivoimala?


      • öljynvarassakaikki
        TriplaX kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnolla odotan kun selität minulle mihin esimerkiksi tuulivoimala tarvitsee öljyä? Tai mihin aurinkovoimala tai vesivoimala?

        Miten rakennat voimalaitokset ilman maaöljyä? Sähkönjakelustakaan ei tule mitään ilman maaöljyä. Ruokahuolto pettää ilman maaöljyä.


      • Ei_tarvita
        öljynvarassakaikki kirjoitti:

        Miten rakennat voimalaitokset ilman maaöljyä? Sähkönjakelustakaan ei tule mitään ilman maaöljyä. Ruokahuolto pettää ilman maaöljyä.

        Maaöljyn voi korvata kokonaan bioöljyllä tai yleisesti biopolttoaineilla.


    • Näinon007

      No jos sähkö / hybridit ole pelastus, niin niillä kulkeminen on edullista vähentäen öljyn kulutusta. Veikkaan että tästä Anttonen on huolissaan.
      Itse 4 vuotta hybridillä kulkeneena tiedän tämän. Pelkästään kulkemiseen tarvittavan energian määrä on euroissa väentynyt yli 7teuria/ 4vuotta.
      Auton hankinta hinnassa oli 4 teuria eroa ilman hybridiä.
      Mielenkiintoiseksi tekee myös suhtautuminen sähkönkulutuksen seurantaan. Siinä ainakin itse olen ruvennut tarkemmaksi, sopimuksia myöten.
      Joten euroissa kodin kulutus ei ole todellakaan lisääntynyt euroissa samassa suhteessa.

      • No eikö yhtään herätä tuo asia, ettei nykyisten autolämmitys pistokeiden kautta voi ladata sähköautoja, kun niiden johdotus ei riitä tarvittaviin tehoihin ? Että silleen.


      • rahaonerijuttu

        Liikkuminen vaatii yhtä paljon energiaa polttoaineesta riippumatta. Äskettäin Ylen ohjelmassa mainitiin, etä sähköautolla on ajettava vuodessa 60 000 km, että päästöhyötyä alka tulla.


    • rfvtfx

      Fossiiliöljy loppuu puolen vuosisadan kuluessa. Hyvä, että vaihtoehtoja kehitellään jo nyt.

      • KORPlaukaus

        ALKAA OLEEN LOPPU JO NYT, VIELLÄ VENÄJÄLLÄ VIIMEISIÄ TIPPOJA


    • puuta.riittää

      Kiintokuutiosta puuta saa tiristettyä 100 litraa biodieseliä. Sillä ajelee 2000 km. Keskiveroautoilija ajelee noin 12 000 km vuodessa. Siihen tarvitaan 6 k-m3 puuta.

      • tankkiineijäämitään

        Hommassa ei ole järkeä, kun kiinto menee kiinnon keräämiseen pois metsästä, jalostamiseen biotuotteeksi ja kuskaamiseen jaeltavaksi. Ilman öljyä tästäkään ei tule mitään.


      • kaukaa.kajahtaa
        tankkiineijäämitään kirjoitti:

        Hommassa ei ole järkeä, kun kiinto menee kiinnon keräämiseen pois metsästä, jalostamiseen biotuotteeksi ja kuskaamiseen jaeltavaksi. Ilman öljyä tästäkään ei tule mitään.

        Älä unoha kauramoottorii. On ihminen eläny ennen öljyn hyväkskäytön keksimistäkin. Mutta ei kai sitä kukaan ilman tukiaisia? :)


    • ydinnn

      Sähköautojen valmistus saastuttaa monikymmenkertaisestti enemmän kuin polttomoottoiautojen tämä on faktaa akkujen litiumkaivokset yms miksi tätä ei tuoda esiin riittävästti tässä lobataan sähöautot kaikkialle , maailma ei pelastu sähköautoilla samaten kuin Afrikka ei pelastu rahaa sinne laivaamalla.

      • ertbvc

        Käytettyjen li-akkujen ongelma on tyystin ratkaisematta ja vaiettu tabu.


    • Näin-se-menee

      Ei tarvitse olla öljyn puolesta puhuja kun ymmärtää tämän tosiasian. Näin mittavan autokannan sähköistäminen on matemaattinen mahdottomuus. Jos maapallon väkiluku (joka sinäänsä olisi välttämättömyys) saataisi pudotettua 3-4 miljardiin niin tuolla sähköauto unella olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet toteutua. Jokainen ongelma joka tiedetään, päätyy lopulta siihen lopputulemaan, että meitä on ihan vitusti liikaa.

      • katoaodotellessa

        Parisataa vuotta sitten meitä oli paljon vähemmän, koska ei ollut öljyä.


    • tätä.tarkoittaa

      Sähköauto Suomessa = lisää kivihiilivoimaloita.

    • SähköTuleeAutoon

      Tämä Anttonen on yksi pahimmistä polttomoottorilobbaajista maassamme, joka on saanut vahvaa tukea kepulaisjoukolta. Kepulaisjoukko vastustaa viimeiseen saakka sähköautoilun saapumista Suomeen, mutta turhaan, koska se tulee joka tapauksessa lyömään läpi meilläkin, tosin viiveellä. Kepu pakottaa meidät jäämään ajoneuvohistorian ulkomuseoksi, jossa ajetaan häkäpöntöin, kallilla rahalla metsän puista jyystetyillä ns. biodieselillä ja kaasumoottoreilla. Tämä tulee vaikuttamaan Suomessa työpaikkojen vähenemiseen ja taloudelliseen stagnaatioon kun ajamme yksisuuntaista katua vastoin koko maapallon liikennettä. Ei tarviste edes arvailla kuka siinä on häviäjä!

    • persusedelläpuuhun

      Mies on ihan oikeilla jäljillä.
      Sähköautomania on uskonto jostä järki on tippunut kyydistä liian kovan vauhdin vuoksi.

    • hdtrdd

      Puhdas Biodiesel on ainakin väliaikainen järkiratkaisu tähän vauhtiin. Nyt pitäs painaa hiukkasen jarrua ja istua alas.

      • kaasutellen

        Miks niit jäämiä tarttee levitellä, eiks sust biokaasust o mihkää? Vai eik sit synnykkää tukkipuusta nii halaval?


    • Visonääri

      Anttonen se vaan porailee toisten kustannuksella reikiä maahan.

    • eiollut

      Vaihtoehtoja on mutta ne on torpattu Miksi?? Sähköhypetys käynnissä ja kun saatu homma läpi niin sitten vasta aletaan pohtia oliko tässä mitään järkeä

    • electricgas

      Voisiko olla Biokaasuauto jossa avustava sähkö moottori vai tarviiko kaasuauto enää sähköä ??

      • No ainakin starttiin, valoihin ym. auton laitteisiin sähköä pitää olla. Että silleen.


    • yf999

      Eikö se ole parempi että jätteet pistetään kiertoon ja auton tankkiin kun että ne mätänee tuolla jossain. Mies oli aivan oikeassa sähköautobuumista, mistä kaikki se sähkö? Uusi ydinvoimalako?
      Mihin kaikki ne sadat tuhannet loppuun kuluneet akut jotka ovat ongelmajätettä jos ei suorastaan myrkkyä.

    • Näinon007

      Näitä sähköautoja koskevia “ vale” uutisia tunkee kyllä joka tuutista 🤔

      https://tekniikanmaailma.fi/autot/polttoaineteollisuus-levittaa-valeuutisia-sahkoautot-tuottavat-50-vahemman-paastoja-kuin-dieselautot-kertoo-tutkimus/

      Tuon artikkelin loppussa on linkki noihin tuki asioihin 🤔

      - jokainen omillaan ajatteleva voi päätellä, saako pienipäästöisellä autolla suomessa enmmän autoa kuin veroa .
      Tämä on myös trendi muualla, joten ei ihme että hybridien ja täyssähköjen osuus tulee kasvamaan uusissa autoissa. Autotehtaiden osuus auton hinnasta kasvaa 🤑
      Ja siunatut päätäjämmehän on lukineet tulevaisuuden pienemmille päästöille.
      Mielenkiintoista nähdä millä keinoin🙈

      • vieläkö.tarvii

        Ehkä MAAILMAN SUURKAUPUNGEILLA on näyttöö mitä kivaa nykyautoilu tuottaa, olikohan Pariisi dieselit nolla?


    • Nasse101

      Polttomootori on tuhannesta osasta koottu vikaherkkä ja kuluva laite, jossa metalli hankaa voiteluaineen turvin metalia vastaan. Sen sisällä tapahtuu polttoaineen kiivas ja nopea paloprosessi synnyttäen kovaa melua ja tuhansia myrkyllisiä yhdisteitä. Nämä yhdisteet hajoavat ilmakehässä hitaasti myrkyttömiksi ilman hapen ja otsonin yhtyessä niitten kanssa. Lisäksi auringon eri pituiset säteen neutralisvoivat näitä myrkkyjä. Osan sateet huuhtovat maan pinnalle.... MUTTA ennen kuin myrkyt ovat neutralisoituneen ne tappavat joka vuosi noin 6,5 miljoonaa ihmistä ennenaikaisella kuolemalla. Lisäksi polttomoottoreitten hiilidioksidipäästöt tekevät asuinplaneetastamme tukalan paikan elää. Emme voi suunnitella jatkavamme myöskään Suomessa ikuisesti polttomoottoreilla, vaan tavoitteet pitää asettaa niin, että luovumme polttomoottoreista ja siirrymme sähköautoiluun. Näin käy muualla ja myös Suomessa. Joka tätä ei usko on väärässä!

      • InStatuNascendi

        Kemiaa opiskelleet tietävät latinankielisen ilmaisun, "In statu nascendi", joka tarkoitta "synytmätilassaan". Kemialliset yhdisteet ovat heti synymätilassaan agressiivisimmillaan pyrkien yhdistymään "kaiken mahdollisen kanssa". Heti polttomoottorin palotapahtuman jälkeen pakokaasujen sisältämät juuri syntyneet yhdisteet käyvät kiivaasti kaiken kimppuun, myös ihmisten elimien. Kun näitä "tuoreita" pakokaasuja vedämme henkeemme ne käyvät keuhkoissamme ja muissa hengityselimissämme mm. keuhkoissa olevan nesteen ja solujen kimppuun yrittäen muuntautua stabiilimpaan muotoon. Näin ihmisen koko kehoon siirtyy sinne kuulumattomia yhdisteitä aiheuttaen mm. syöpää, verisuonitauteja ja useaa muuta vakavaa sairautta.


    • Rahamme-

      Voisiko joku laittaa tiedoksemme, kuinka monta kymmentä miljoonaa euroa kepuhallitukset ovat kanavoineet verorahojamme tämän Mika Anttosen biopolttoainelaitoksille. Meinaan vaan, että sen lauluja laulat, jonka leipää syöt!

      • hullujen.päivät

        Ennen biopolttoaineita kuin kivihiilisähköä. Miksi eteenkin vasemmisto ja vihreät haluavat saastutttaa maatamme?


      • satojamilj

        Kyse on pikemminkin sadoista miljoonista veroeuroista mitä olemme Anttoselle joutuneet lahjoittaamaan.


      • Näin-tekisin
        hullujen.päivät kirjoitti:

        Ennen biopolttoaineita kuin kivihiilisähköä. Miksi eteenkin vasemmisto ja vihreät haluavat saastutttaa maatamme?

        Jos olisin Anttonen puollustaisin kiivaasti biolaitoksistani valmistuvan polttoaineen erinomaisuutta ja mollaisin jatkuvasti sähköautojen käyttöä ympäristölle tuhoisana!


    • laskentanoviisu

      tässä johtaja itse , montako öljylitraa kuluu koko tuotantoketjussa kun tehdään tätä eko ym jäte öljyä 1 litra ? ja kuinka paljon siihen käytetään energiaa kokonaisuutena kun saadaan noin 5000 w ( eko öljyenergia / 1 litra )
      ihan vastaava asia kuin että paljonko joudut syömään lihaa itse että saat itsellesi 1 kilon lihasta kehoosi ja paljonko teet työtä energiana sen eteen ?
      vastaava kuin että paljonko sotket maastoa lapissa että saat kokoon kilon kultaa.
      paljonko käytät energiaa , kun kasvatat 1 ekokurkun ?
      paljonko tulet tekemään täysin turhia asioita sähköllä jonka saat 100% puhtaalla norjan tunturivoimaloiden vedestä.

      kaikki maapallolla saavat lämpönsä auringosta , millä saa lämpönsä asia tai tavara jonka peität aurinkokennolla jonka hyötysuhdekin on max 25%

      mistä johtaja saa korvauksen jonka palkka tai palkkio on yli 20 työläisen palkka?

      kyllähän se ylimääräinen on aina toiselta varastettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

      Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      42
      9115
    2. T:ltä J-miehelle

      Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      33
      2021
    3. Missä meetwursti on keksitty?

      Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      26
      1789
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

      tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      135
      1581
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

      Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      194
      1170
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

      Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      8
      1129
    7. Kumpiko kaivatussasi

      teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      71
      1097
    8. 92
      942
    9. Mikä kaivatussasi

      kiehtoo?
      Ikävä
      49
      845
    10. Haluatko että

      Rikotaan vähän lisää jäätä tai jotain muuta
      Ikävä
      76
      794
    Aihe