Kummasta sinulla ikäviä kokemuksia? Minä olen sivusta seurannut tuota ihmisen pahuutta - kummastakaan ei onneksi henkilökohtaisia kokemuksia.
Itse kuulun Luonto-liiton susiryhmään ja olen vahvasti sitä mieltä, että sutta suotta vainotaan.
Karhujen tekosista ei samanlainen haloo synny, vaikka ihmisten kimpussa joskus. Susi ei ole ihmistä tappanut Suomessa yli sataan vuoteen - kotikoira kyllä, ja vahingoittanut esim lapsia tämän tästä.
Kuvaavaa on, kun karanneita Hyskyja, Saksanpaimenkoiria yms luullaan susiksi ja sitten alkaa kauhea haloo, joka lehdessä asiantuntijoiden taholta korjataan. Koirasusista saaduista havainnoista puhumattakaan!
Tämä jakaa mielipiteet, tiedän.
Toivon kuitenkin, että jokainen perustelee kantansa ja kunnioittaa toista mieltä olevan kantaa.
Eli en tee empiiristä tutkimusta riitelystä ;D
Susi luonnossamme vai ihminen - ihmiselle susi ?
50
428
Vastaukset
- 1eero
Ei sutta ja ihmistä voi verrata muussa kuin kumpikin laumaeläimiä, ihminen on paha tietoisesti, susi toimii pitkälti vaistojen varassa. Mun puolesta susi ynnä muu elo kuuluvat osaksi luontoamme, petoeläinten määrä on pidettävä rajallisena.
Susien kaatoluvista on täälläkin ollut puhetta. Jopa meillä kotona mielipiteet ovat jakautuneet. Minä puolustan susia ja niiden kuulumista metsiemme eläinkantaan luonnollisena ja toivottavana. Kunhan vain niille riittää ruokaa ja laumat eivät kasva liikaa. Todennäköisesti olisin eri mieltä jos olisin pienviljelijä jolla on pari koiraa ja muita kotieläimiä susialueella korvessa.
- hmpff
Joo, meilläkin siis yksittäisiä susia, ei tiettävästi laumoja. Länsi-Uudellamaalla, Tenholassa ja Bromarfissa on ainakin yksi lauma pitämässä reviiriä, mikä tarkoittaa että metsästäjät ei voi enää käyttää koiria avukseen.
Tässähän voi sitten kiistellä, että antaako metsästäjile vai susille kaatoluvat. Kyllä mä mielelläni antaisin sitä luomulihaa joillekin perheille. Jos kerta tuonne metsään jaksavat rämpiä kokonaisiksi viikonlopuiksi. Liha kasvattaa susien laumakokoa, ja seuraavaksi saa pelätä lasten puolesta... - hehehehee
hmpff kirjoitti:
Joo, meilläkin siis yksittäisiä susia, ei tiettävästi laumoja. Länsi-Uudellamaalla, Tenholassa ja Bromarfissa on ainakin yksi lauma pitämässä reviiriä, mikä tarkoittaa että metsästäjät ei voi enää käyttää koiria avukseen.
Tässähän voi sitten kiistellä, että antaako metsästäjile vai susille kaatoluvat. Kyllä mä mielelläni antaisin sitä luomulihaa joillekin perheille. Jos kerta tuonne metsään jaksavat rämpiä kokonaisiksi viikonlopuiksi. Liha kasvattaa susien laumakokoa, ja seuraavaksi saa pelätä lasten puolesta..."metsästäjät ei voi enää käyttää koiria avukseen"
Koira ei ole turvassa susilta omassa pihassakaan. Eikä ole turvassa lapsikaan omassa pihassa eikä koulumatkalla , kun susien annetaan lisääntyä Suomen luonnossa.
Pohjanmaalla jo vuosia sitten susi vei pihasta koiran.
Tänä syksynä karhujahdissa karhun perään päästetty koira ehti haukkua 15 minuuttia, kunnes sen ääni hiljeni. Kuollut koira löydettiin tutkapannan avulla ja koiran vammat viittaavat siihen, että paikalla on ollut kaksi sutta. Koira meni suden alueelle - kai sen vaaran metsästäjätkin tajuavat?
Eihän elämässä aina mene niin kuin Strömsössä...- hehehehee
transpositio kirjoitti:
Koira meni suden alueelle - kai sen vaaran metsästäjätkin tajuavat?
Eihän elämässä aina mene niin kuin Strömsössä...Muista itsekin "jokainen perustelee kantansa ja kunnioittaa toista mieltä olevan kantaa"
Mikä suden alue? Susiko saa surmata ihmisen ja ihmisen koiran jossain?
Mistä suden alue alkaa ja mihin loppuu?
Ihmisten pihapiiri, kotieläinten laitumet, lasten koulumatkat metsän läpi?
Et ollenkaan ottanut kantaa siihen, kun susi tulee pihaan ja vie ja surmaa koiran. Siskoni koiralle kävi näin.
Entä kun lapsi leikkii pihalla ja susi tappaa lapsen?
Sanotko silloinkin, "Eihän elämässä aina mene niin kuin Strömsössä..."
Perustelusi puuttuvat. Susi ei ole tappanut lapsia pihassa eikä metsässä! Nyt ei ole 1800-luku. Siinä perusteluni. Toisekseen, jos tietäisin lähistöllä liikuskelevan harhautuneen suden, en kyllä jättäisi koiraani yksin pihaani ennen kuin kutsumattomasta vieraasta on päästy eroon.
Vaeltajilla on usein mukanaan esim kilisevä kello, joka varoittaa eläimiä heidän tulostaan - kiimaisiin hirviin ei kuulemma tehoa ;)hehehehee kirjoitti:
Muista itsekin "jokainen perustelee kantansa ja kunnioittaa toista mieltä olevan kantaa"
Et ollenkaan ottanut kantaa siihen, kun susi tulee pihaan ja vie ja surmaa koiran. Siskoni koiralle kävi näin.
Perustelusi puuttuvat.Suden aluetta ei tietankään ole ihmisen pihapiiri ja arkoina otuksina eivät tieln varsilla päivystä. Metsä on asia erikseen - siellä on kyllä muitakin petoja, kuten ilves, karhu ja juopunut metsämies...
hehehehee kirjoitti:
Muista itsekin "jokainen perustelee kantansa ja kunnioittaa toista mieltä olevan kantaa"
Perustelusi puuttuvat.Faktat ovat faktoja - eivät mielipiteitä - kurja se siskosi hauvan kohtalo!
Mahdollinen lapsensurma tänä päivänä on kuitenkin oletus - ei fakta.
Onhan metsästäjä ampunut toisen Teerenäkin - mitä se kertoo?
- hmpff
Me törmättiin koiran kanssa suden järsimään raatoon viime keväänä. Kyllä se vähän ravistutti. On niin helppoa istua kerrostalossa puhumassa villistä luonnosta...
Mutta onhan ne luonnollinen tapa pitää peura- ja kauriskannat edes vähän kurissa. Ne ovat viime vuosina lisäntyneet, eikä ne edes pelkää enää ihmistä. Ennen oli niin, että hirviä oli paljon, jäivät tollottamaan. Valkohäntäpeuroja ei näkynyt kuin harvoin, silloinkin korkeintaan se pomppiva valkoinen huutomerkki. Nyt ovat osat vaihtuneet. Meillä ainakin. Peuroja ja kauriita on paljon, näen joka viikko. En muista milloin olisin viimeksi nähnyt hirven. Vuosi sitten?
Olen kuullut että metsästäjät ei niin tykkää näistä "pienemmistä" lihoista. En tiedä pitääkö paikkansa. Mutta sudella ei taida olla niin väliä. Sillä on suden nälkä, hehe..
Ihminen ihmiselle susi. Sori, meinaa tulla taas novelli, sun vika kun ymppäsit kaksi kiinnostavaa samaan aiheeseen :)) Mulla on oma uskonto, jonka perustana on ihmisen hyvyys. Jos minulta kysytään, ja niinhän sä teit, niin "pahuus" on ihminen joka on rikki, vioittunut. Aika usein lapsuudessa. Mutta on niitäkin, joiden persoonallisuus on viallinen jo syntymästään. Uskon että on kyse aivojen hormooneista ja muista välittäjä-aineista, niistä puuttuu jokin, ja tulevaisuudessa pystytään hoitamaan tällaisia. Eli psykopaatit ja sosiopaatit ovat kohta muisto vain. Koska uskon ihmisiin.
Aina kun puhun tästä mun ideologiasta, tulee kuraa niskaan. "Olet liian naiivi", jne. Ja eteeni ladataan kaiken maailman esimerkkejä pahuudesta. Toivon että kunnioittaisitte toisen uskontoa. Minulle tämä uskonto on yhtä tärkeä kuin jollekin toiselle Luoja ja Jeesus. Ilman sitä olisin luovuttanut jo monta kertaa. Jos se otetaan minusta pois, menetän samalla pohjan koko elämälle.Viimeiset kaksi kappaletta kirjoituksessasi... Voi, että kuinka ne allekirjoitan minäkin !
- hehehehee
Susi ei ole ihmistä tappanut Suomessa yli sataan vuoteen. Huono perustelu!
Miksei susi ole tappanut ihmisen lasta yli sataan vuoteen?
Koska sudet hävitettiin Suomessa sukupuuttoon!
"Nykyisessä susikeskustelussa viitataan usein siihen tosiasiaan, että susi tappoi ihmisen Suomessa viimeksi vuonna 1881. Harvoin mainitaan, mitä tapahtui vajaan kahden vuoden aikana ennen sitä. "
Hesari 25.10.2017 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005422468.html?share=a1ffa29a74a3f2414185b7de601a1d30
"Sudet tappoivat 22 lasta 1800-luvun lopussa, ja siksi ne kaikki tapettiin – ”Se hyppäs sielt yli aira ja löi käpäläns mun olkapäil”, kertoo Susi-Iita nauhoitteella
Susien tekemät lasten surmat Turun seudulla johtivat hukkien hävittämiseen sukupuuttoon Suomessa. Kuuntele tämän jutun lopusta Susi-Iitan kertomus siitä, kuinka susi hyökkäsi hänen kimppuunsa lapsena."- hehehehee
transpositio kirjoitti:
Esi-isien pahat teot kostautuvat susillakin jälkipolville kuin raamatussa ihmisten?
Selitä tarkemmin ja todista, miten muutos suden käytöksessä on tapahtunut.
Nykypolven sudetko eivät samanlaisia petoja ole kuin vielä 1880-luvulla esivanhempansa jotka surmasivat jopa lapsia?
21.09.2017 Kaksi sutta on tappanut neljä lammasta asutuksen lähistöllä Uusikaarlepyyssä.
https://www.radiopooki.fi/uutiset/keski-pohjanmaa/a-151065?_ga=2.223908955.1193240055.1509090751-84885088.1492353389
Kenen aluetta onmielestäsi lammasaitaus? Sudenko aluetta? Poromiehillä varmasti suuremmat ongelmat tuossa ikävässä hävikissä - syynä eivät yksin sudet...
Susikanta oli silloin 1800-luvulla toki suhteessa väestömäärään suurempi. Ihmisten elinolosuhteet ja tapa hoitaa lapsia myös erilainen - ei vahdittu niin tarkasti. Tottakai, jos susi on taajama-alueella vaaraksi on se eliminoitava. Ei silti kannata muutaman sairaan tai jopa koirasudeksi luokiteltavan yksilön pilata koko lajin mainetta.
Nythän ammutaan panta-susiakin - onkos se mielestäsi oikein?
Tapettu ne lampaat olisi ihmisen toimesta kuitenkin? Vai lemmikkeinäkö pitävät?transpositio kirjoitti:
Poromiehillä varmasti suuremmat ongelmat tuossa ikävässä hävikissä - syynä eivät yksin sudet...
Susikanta oli silloin 1800-luvulla toki suhteessa väestömäärään suurempi. Ihmisten elinolosuhteet ja tapa hoitaa lapsia myös erilainen - ei vahdittu niin tarkasti. Tottakai, jos susi on taajama-alueella vaaraksi on se eliminoitava. Ei silti kannata muutaman sairaan tai jopa koirasudeksi luokiteltavan yksilön pilata koko lajin mainetta.
Nythän ammutaan panta-susiakin - onkos se mielestäsi oikein?
Tapettu ne lampaat olisi ihmisen toimesta kuitenkin? Vai lemmikkeinäkö pitävät?Pantasusien ampiminen on rikos, ei se ole kannanhoitoa, eikä häiriköiden poistamista, ellei siitä ole tullut häirikkö ja silloinkin siihen tarvitaan poliisin harkitsema lupa.
Mitä lampaisiin tulee, eivät ne lemmikeitä ole (sen tietysti tiedät), mutta on kaksi eri asiaa, asiallinen hoito ja teurastus, kun suden repimät lampaat. Eikä susi maksa mitään lampurille, jos se lampaan tappaa.
Taidan olla 1eeron linjoilla susikysymyksessä. Ja täytyy myöntää, että vähän tuli ikävä olo, kun eräs tuttu lähetti FB:iin kuvan suden raatelemasta koirasta (Ilomantsissa).
Pari kertaa olen autosta nähnyt yksinäisen suden. Säikyn oloinenhan se oli ja suhteeni suteen on aika neutraali. Susi ja käärme ovat sellaisia, jotka tulevat mielestäni vihatuiksi syyttä suotta. Niissä ei nähdä mitään hellyttävää, kuten jopa karhussa voidaan nähdä.
Mitä ihmisluontoon tulee, koen, että meissä kaikissa on valmiudet sekä hyvään että pahaan ja niinkin, että iän myötä jyrkät rajalinjat laimenevat. Mustavalkoinen näkemys saa lisää sävyjä.
"Vaikeitten" lähimmäisten kohdalla sietokykyäni on lisännyt taju ihmisen haavoittuvuudesta.
Kukaan meistä ei ole itseään tehnyt.- pirremiinapa
Susi on ilkeä eläin jos se on nälkäinen, ja ajtelkaa sehän lisääntyy kuin koira, joka vuosi vähintäänkin kaksi pentua, ja riittääkö niille luonnossa enää ruokaakaa ellei niitä tapeta vuosittain.
Minä pelkään lastenlasteni puolesta kun joutuvat nuorimmat kulkemaan jalkaisin pari kilometriä synkän kuusikon keskellä menevää yksityistietä, aamulla on pimeää, samoin illalla kun kotiin kulkevat.
Karhut onneksi nukkuvat talvet, niitäkin siellä on tallustellut sienestäjiä vastaan.Osa pennuista kuolee jo kauan ennen aikuistumistaan - Suomen susikanta ei ole ylimitoitettu.
Kurjaa, että joudut pelkäämään noin paljon lasten vuoksi. Kaikki pedot ovat kuitenkin ilkeitä nälkäisinä eikä susi ole ainoa talviuneton. Ihminen on nälkäisenä myös ärtyisä, mutta tuskin sinun hoivattavanasi ,D
- RukoilenHeilleKuolem
Minulla on hyvin ikäviä kokemuksia.
Koko ajan ne ahdistelee lähipiiriämme ja lapsiamme ja ei usko kun yritetään sanoa niille että pysykää poissa.
Toimittajanplanttuja tarkoitan:) - Suslampaanpalttoossa
Sus siunakkoon, pelkään melkein jos susi vaikka hyppää junaan jolla matkustan joskus kohti pöndempiä tienoita.
Hehehehee jo kertoikin tuon ´´huonon perustelun´´ taustan perustellen.
Aina sitä hoetaan, ihanko tarkoituksella vai eikö asiasta ole tietoa. Tietyt tahot sitä peittelevät.
En minä ymmärrä, että Suomessa susia erityisesti vainottaisiin, saa niitä metsissä asua, sinnehän ne kuuluukin.
Kannanhoidon pitäisi olla sitä, etteivät tule liian kesyinä nurkkiin pyörimään.
Niitä ihmisiä pitäisi kuunnella, joille susista on ollut huolta ja haittaa.
Jos petojen kannat leviää holtittomasti, niille voi tulla ruokapula, silloin ne tulevat yhä rohkeammaksi.
On myös väärin puhua susien sukupuutosta. Siperiasssa, Alaskassa, Kanadassa niitä riittää satoja tuhansia ja siellä on myös erämaita asujaimikseen ja riistaa.
Ihminenhän on kaikkein tunnetuin peto. Saa paljon pahaa aikaan pahuuttaan ja ymmärtämättömyyttään.
Minulle ei kukaan ole näyttänyt hamppaitaan, enkä minä kenellekään.Susi kuuluu Suomen luontoon. Jos niiden kanta putoaisi jyrkästi vaikkapa sukupuuton partaalle - tuskin mistään meille susia siirrettäisiin. Toisaalta eikös niitä tule tuolta Venäjän puolelta jonkin verran?
transpositio kirjoitti:
Susi kuuluu Suomen luontoon. Jos niiden kanta putoaisi jyrkästi vaikkapa sukupuuton partaalle - tuskin mistään meille susia siirrettäisiin. Toisaalta eikös niitä tule tuolta Venäjän puolelta jonkin verran?
Juu, eivät ne sudet valtakunnanrajoja kunnioita.
Voisi jotkut intoilijat niitä siirtääkin. Siirrettiinhän 70-luvulla karhujakin.eppu2 kirjoitti:
Juu, eivät ne sudet valtakunnanrajoja kunnioita.
Voisi jotkut intoilijat niitä siirtääkin. Siirrettiinhän 70-luvulla karhujakin."eppu2"
Jesh!(Perjantai-salkku)
Susien siirto on kuin kuvaisi Karhuja kopista.
Valitettavasti lihaa-syövien, ei-syötävien eläinten suojelu on Stadissa.
Viher-vassareiden käsissä.
Olettehan huomanneet kuinka muukin "suojelu" on salaa hiipinyt heille.
-
Olisi tyylikkäänpää toimintaa, jos päättävät elimet olisivat Koira-valjakkojen kasvattajia, tahi Lanpureita Lieksasta.
Jossain Ruunaan-koskien nurkilla.
Siellä missä raja-vartio-laitos on pakotettu pitämään Karhu- ja Susi-käytäviä auki.
H.
Muistui mieleeni, muutama vuosi sitten, kun idän ihmisiä oli lakkoja poimimassa Lapissa. tänne tuotettuna.
Yksihän kerkesi kännykkään sanoa, että on kuin suuri koira, hyökkää. (muistaakseni japanilainen)
Sitten asia vaiettiin mediassa kuoliaaksi.
Siitähän sitten tihkui tietoja, että susi tappoi hänet, muttei siitä kerrottu julkisesti.Rajavartiolaitoksen karannut "sussari" ? Sitäkään tuskin kerrottaisiin. Kuka tietää - kaikki on mahdollista. Susi ei aina ole kovin suuri - paitsi suojelualueilla. Taudit , emon raskauden jälkeinen olemus, joskus jopa laumasta erottaminen jne pitävät hoikkina...
- särätjät
Monia susia liikkuu ihmisten joukossa.
- Nspa
Niinhän noita luimuilee..
- Vieraspaikkakuntalainen
Susi on pedoista se, joka häiritsee eniten omassa elinpiirissä. Vaikka kuinka positiivisesti suteen suhtautuisi, todellinen asenne paljastuu vasta sitten, kun susilauma alkaa elellä lähistöllä. Samoin sudet haittaavat koiria metsissä treenaavia ja koirilla metsästäviä. Ihmisellä on vaistoimintaa eli itsesuojeluvaisto. Se herää, kun lähistöllä on petoja tai pedon lailla käyttäytyviä ihmisiä. Omaan perheeseen on susilauma aiheuttanut surun koiran menettämisen vuoksi. Tosin yhden koiran tappoi naapurin mies hakkaamalla. Vaakakupit ovat tasan.
- lacucaracha
Luonnossa elävistä susista minulla ei ole käytännön kokemusta, koska havaintoni susista ovat kotoisin telkkarista, kirjoista ja Korkeasaaren susiaitauksista, missä olen vieraillut aidan sillä puolen, jossa sanotaan, että susia ei pidä ruokia eikä liian lähelle verkkoa sovi mennä. Suhtautuisin varmaan hieman toisin, jos asuisin mökissä jossain kaukana itärajalla ja susi olisi syönyt vahtikoirani tai muita kotieläimiä.
Pidän kaikista koirista, niinpä pidän myös susista. Dokumenttien mukaan se on itse asiassa arka eläin, joka kaihtaa ihmistä. Susi huolehtii ihmistä paremmin jälkeläisistään . Susi tappaa yleensä syödäkseen ja ihminen on tehnyt parhaansa hävittääkseen sen metsästysmaita.
Luonto tekee virheitä ihmisen kohdalla, on luonne- ja muita vikaisia, niin myös muissa lajeissa. Ilman lauman tukea susi häiriintyy, niin myös ihminen, seurauksia luemme lehdistä päivittäin ihmisen kohdalla, susista harvemmin. Kuitenkin suhtautuminen on siten ristiriitaista, että jos susi jostakin syystä ulvoisi oveni takana, ampuisin sen. Ihminen on susi myös sudelle.Niin - ihminen on susi paitsi omalle lajilleen ja luonnoneläville - myös luonnolle. Itsekkyys on ihmisessä "jalostunut" huippuunsa muihin pallolla eläviin verrattuna. Valitettavasti ne, jotka ymmärtävät tämän ja toimivat päinvastoin, ovat vähemmistön asemassa.
- pirremiinapa
Yleensä olen uskonut ihmisten hyvyyteen, mutta muunkinlaisia mietteitä on nyt tullut, ihminen voi olla jopa hyeena ihmiselle.
- pirremiinapa
Ei Suomesta sudet lopu, Venöjältä niitä tulee koko ajan lisää, jopa kasvattavat niitä, kai ne saa tapporat niistä, ensin kun kasvattaa ja sitten tappaa ja vie nahkan nähtäväksi, kaksinkertainen hyöty, nahka ja tapporaha :)
Ihmis-sielun syvyyksissä oleva "susi" on pahempi kuin luonnossa vapaana juoksenteleva eläin, jota myös sudeksi kutsutaan.
Sensijaan ihmiset joiden pitäisi hallita, kahlita sielunsa sutta, ruokkivat tätä, kasvattaen sitä, elämä, elämältä vaarallisemmaksi.- kylmätotuus
Minullla on useita kokemuksia siitä, kun ihminen on toiselle lajikumppanilleen susi. Osa niistä on henkilökohtaisia, mutta suurin osa kuitenkin toisiin ihmisiin kohdistuvaa pahuutta.
Jatkuvasti törmäämme ihmisen pahuuteen, jota myös petomaisuudeksi kutsutaan.
Suttahan pidetään kuvaannollisesti pahuuden ruumiillistumana.
Olet onnekas, jos et ole ihmisen "susimaisuutta" henkilökohtaisesti kokenut.
Toisaalta, miten voit sitten erottaa lampaat susista, jos olet kohdannut ainoastaan lampaita?
Minä koen, että on ollut antoisaa ja opettavaista kohdata susimaisiakin ihmisiä. Kohtaamisten myötä pelkoni heitä kohtaan on poistunut.
Luonnossa eläviä susia tai muitakaan petoeläimiä en ole koskaan pelännyt, koska olen syntynyt ja elänyt 17-vuotiaaksi asti todellisessa korvessa, eikä silloin pedoista mitään hälyä pidetty.
Kukaan tuntemani henkilö ei ollut törmännyt karhuihin, susiin tai ilveksiin luonnossa liikkuessaan täällä Pohjois-Savossa.
Nythän tilanne on aivan toinen monestakin syystä, joihin en nyt puutu.
Olen sitä mieltä, että petokannat on pidettävä sillä tasolla, etteivät pedot sentään pihapiiriin tule, vaan niille on jätettävä riittävästi elintilaa ja ravintoa ihmisasutusten ulkopuolelle.
Metsästys on myös yksi keino pitää petokannat kurissa.Palveluammatissa kuulin valtavasti ihmisten huolia ja surujakin - siitä opin ihmisen susimaisuudesta. Yritetty on minullekin ilkeillä, mutta se ihminen lopulta surulliseksi tuli, kun jätin suhteen taakseni ja annoin elämän hymyillä .)
- peninkulma
kyllä sutta vaan on oikeesti varottava ainaki pientenlasten enkä oo kyllä susiin muuta ku jäljet aikonaa lasten koulutiellä!!!sithä tuliki melkonen muutos aamutoimiin!?linja-auto pysäkille mentii ja haettiin.et sen haitan ne jäljet teki.muut pittäähä susiaki ol,mut ei asutuksien lähellä.eikä vielä "penin"kulmienkaa pääs.vot.
Hmm.., jos ihminen kerran on pahempi, kuin susi, miksi sitten sanotaan, että ihminen on ihmiselle susi.
Vertaus ontuu, Useimmiten ihmisen tekemä pahuus on tietoista, suden motiivit lienevät toisenlaiset.Tuo ilmaisu liittynee siihen kauhukuvaan, mikä susista ihmisillä usein on - ei siis siihen mitä susi on aidosti. Oikeastihan susi on hyvinkin sosiaalinen ja laumassa kuri ja huolenpito pennuista selkeästi määritelty.
- maissiiii
ARvostan suuresti sitä, että kuulut susisyhmään ja ajat puolestsi tuota tärkeää asiaa.
En ole eläissäni tavannut kumpiakaan susia elämässäni, susia en ole tavannut ja tapaamani ihmiset ovat olleet kilttejä ja ihmisiä ihmisten vaatteissa ja olemuksessa. Pelkkä ilkeily ei mielestäni vielä tee ihmisestä sutta, kyllä siihen paljon rajumpaa tarvitaan.
Olen sitä mieltä, että suomesta voitaisiin ampua joka ainut susi, muutama voitaisiin viedä korkeasaareen ja suurpetokeskukseen(johon ei muuten ole saatu lupaa sudelle, miksiköhän).
Loput hätistetään venäjälle ja torutaan ja uhataan niitäkin, että pysyisivät siellä sitten. Sama homma karhuille ja ahmoille ja villisioillekin.
M
inun suomiluontoon nuo elikot kuuluvat pienissä määrin, hyvin pienissä määrin. - Karttakoonihmistä
Susi kuuluu Suomen luontoon, ei siitä mihinkään pääse.
Sinne luontoon kuuluu myös muut petoeläimet mutta kanta pitäisi pystyä pitämään kurissa.
Mikään peto ei taida sutta korjata pois muutakuin ihminen, kuitenkin olen sitä mieltä että ainakin suuremmista laumoista ja varsinkin liian lähellä asutusta olevista pitäisi ainakin yksi kaataa niin alkaisivat taas karttaa ihmistä.
Jos ihmistä ei olisi niin olisiko susi ruokaketjun huipulla...? - Karttakoonihmistä
Tjaa sen tiedän ettei se ainakaan silakka olisi
Tosiaan ymmärrän toisten pelkoa omia lapsiaan ajatellen (koulumatkat sun muut).
Mielestäni asialle pitäisi jotain tehdä ennenkuin tulee ensimmäistäkään uhria.
Tässä asiassa ei voida olla jälkiviisaita.!
Sudella on paikkansa luonnossa mutta siellä sen kuuluu pysyä ja sama koskee ihmistä, ei saa ahnehtia kaikkia maita eläimiltäkään. - Vakavasyy
Viime kesä oli eka kesä kun siippa ei tappanut kyytä luonnosta sen nähdessään. Näköjään ihminen muuttuu kuitenkin vaikka se muuttuminen on miten olematonta ja näkymätöntä.
Minäkään en tapa, hätistän pois.
Mutta kyllä se kyynpelko niin syvällä ihmisissä istuu, että toiset ihan hermostuu kyyn nähdessään.
Minä aina sanon mökillä lapsille, että kun menette noita polkuja paikasta toiseen katsokaa jalkoihinne, voi olla kärmeitä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1223929Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3132031Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481801- 1051717
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21680IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391661Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4351500Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531222Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4211181