Miksi meidän piti tuhlata kaikki rahat sukupuolineutraaleihin kyltteihin? Eikö olisi ollut fiksumpaa laittaa ne rahat puomeihin ja säästää jopa ihmishenkiä? Raaseporin turmaltakin olisimme välttyneet. Osanotot omaisille.
Tasoristeyksiin puomit
100
1329
Vastaukset
- oma-veikkaus
Veikkaan että syy onnettomuudelle oli vallitseva keli sekä tien ja radan välinen kulma. Ei nähnyt junaa näiden takia.
- Pitääpysähtyäettänäke
Vika..Ei psähtynyt. Puomit ei auta. Paikalliset kiertä puomeja ja ajaa alta laskeutuvien puomien.
- oma-veikkaus
Pitääpysähtyäettänäke kirjoitti:
Vika..Ei psähtynyt. Puomit ei auta. Paikalliset kiertä puomeja ja ajaa alta laskeutuvien puomien.
Tarkoitit varmaan vastauksesi aloittajalle?
- vaikkakatsomaan
oma-veikkaus kirjoitti:
Tarkoitit varmaan vastauksesi aloittajalle?
Kyllä. Kylmä totuus, että vastuu aina kujettajalla. E saa.mennä sokkona ylikäytävälle, jos ei näe. Kohta joku syyttää junaa.
- ensiotoisio
vaikkakatsomaan kirjoitti:
Kyllä. Kylmä totuus, että vastuu aina kujettajalla. E saa.mennä sokkona ylikäytävälle, jos ei näe. Kohta joku syyttää junaa.
Ylikäytävä on silta
Puomit ja häytyslaiteet maksaa helposti noin 2000€ (eli valtio ilmoittaa 200.000€)
On sitä rahaa turheempaankin käytetty :)- Vilkkuvatvalot
Parilla tonnilla saat hiekkalaatikollesi puomit.
- streusaltz
Vilkkuvatvalot kirjoitti:
Parilla tonnilla saat hiekkalaatikollesi puomit.
Nuo 1516:n jutut eivät ansaitse edes kommenttia, niin pehmeitä ne ovat.
- Bussi_sutii_tyhjää
Tämän kaverin kannattaa ruveta urakoimaan puomeja. Pistää hinnaksi 50000, niin voittaa kaikki tarjouskilpailut ja saa silti 96 % katteen. Niin helppoa se on tässäkin asiassa.
streusaltz kirjoitti:
Nuo 1516:n jutut eivät ansaitse edes kommenttia, niin pehmeitä ne ovat.
Totta, ketään ei jaksa kommentoida kun tulee AINA uusi ALOITUS kun löydetänä hassu liikennemerkki kuvista.
Nyt onkin puhe siitä että puomien asennus ei montaa tuhatta maksa risteystä kohden kun otetaan hinnasta "tyhjät pois"- A_pu_va
Bussissa kirjoitti:
Totta, ketään ei jaksa kommentoida kun tulee AINA uusi ALOITUS kun löydetänä hassu liikennemerkki kuvista.
Nyt onkin puhe siitä että puomien asennus ei montaa tuhatta maksa risteystä kohden kun otetaan hinnasta "tyhjät pois"...puomien asennus ei montaa tuhatta maksa risteystä kohden...
Oikeat tasoristeyspuomit on vähän eri sarjaa kuin Plasto-puomit.
Jos oikeasti olet tuota mieltä, laita ihmeessä Liikennevirastolle tarjous. Ihan varmasti saat urakat. Kunhan vain pystyt osoittamaan pätevyytesi muutamassa ensimmäisessä kohteessa. Mikä maksaa sen 150.000€
Sähkömoottori?
Puomi?
Muutama valo?
Kasa elektroniikkaa?
Alennusvaihtiesto puomin juureen?
Kasa rautaa?
päivän työpanos asennuksessa?
Aivan! Mikä siis maksaa? Valtion tapa ilmoittaa hinnat 10-100 kertaisena- HuolestunutNaapuriTku
Bussissa kirjoitti:
Mikä maksaa sen 150.000€
Sähkömoottori?
Puomi?
Muutama valo?
Kasa elektroniikkaa?
Alennusvaihtiesto puomin juureen?
Kasa rautaa?
päivän työpanos asennuksessa?
Aivan! Mikä siis maksaa? Valtion tapa ilmoittaa hinnat 10-100 kertaisenaNyt sitten ihan oikeasti sinne laitokseen leputtamaan aivoja. Olet nyt taas sekoillut ihan riittävästi.
- TuomaksenÄiti
HuolestunutNaapuriTku kirjoitti:
Nyt sitten ihan oikeasti sinne laitokseen leputtamaan aivoja. Olet nyt taas sekoillut ihan riittävästi.
Kannatetaan.
- AniinkuinAlkeet
A_pu_va kirjoitti:
...puomien asennus ei montaa tuhatta maksa risteystä kohden...
Oikeat tasoristeyspuomit on vähän eri sarjaa kuin Plasto-puomit.
Jos oikeasti olet tuota mieltä, laita ihmeessä Liikennevirastolle tarjous. Ihan varmasti saat urakat. Kunhan vain pystyt osoittamaan pätevyytesi muutamassa ensimmäisessä kohteessa.Bussipojulla ei riitäisi 2 tonnia edes pakollisiin kursseihin, että pääsisi lapiomieheksi työmaalle.
Tai sanotaan että se hinta on se valtion ilmoittama 100 kertainen eli 150.000€
Mitäs se tekisi kansalaista kohden, noh se tekisi noin 3c eli 0,03€
Eli kun ostat kympin tuotteen ja maksat ALV:tä siitä 2€ niin sillä kattaisi siis 66 tasoristeystä valtion 100 kertaisella hinnoittelulla :)
Että miksi niitä vartioimattomia risteyksiä onkaan niin paljon?- niin.miksi
Bussissa kirjoitti:
Tai sanotaan että se hinta on se valtion ilmoittama 100 kertainen eli 150.000€
Mitäs se tekisi kansalaista kohden, noh se tekisi noin 3c eli 0,03€
Eli kun ostat kympin tuotteen ja maksat ALV:tä siitä 2€ niin sillä kattaisi siis 66 tasoristeystä valtion 100 kertaisella hinnoittelulla :)
Että miksi niitä vartioimattomia risteyksiä onkaan niin paljon?"Että miksi niitä vartioimattomia risteyksiä onkaan niin paljon?"
Ihan vain siitä yksinkertaisesta syystä, että niiden idiootti varmoiksi muuttaminen maksaa miljoonia. Vai puhutaanko peräti miljardi luokasta?
Oletko muuten idioottimaisissa laskelmissasi ottanut huomioon, että todellisia veronmaksajia ei ole läheskään kaikki kansalaiset joten yritä edes laskea kustannukset/ todellin veronmaksaja.
Huomio myös, että näistä veronmaksajista monet, kuten esim sinä on todellisuudessa nettosaaja ei nettomaksaja, joten näiden nettomaksajien kohtuutonta kuormaa täytyy pystyä lisäämään harkitusti.
Et myökään todellisista kustannuksista tunnu edes "sinne päin" oleva perillä noine idiotismiä lähentelemillä väitteilläsi, että valtion ilmoittama hinta olisi 100 kertainen. Kyllä jokainen veroja maksaa, kaikki ei välttämättä tuloveroja mutta etkö sä idiootti ymmärrä että jo kahvipakin ALV:llä kansalaista kohden muutemaan kymmeniä tasoristeyksiä vartioiduiksi?
Mikä sulla on? ootko vähän pöpi? Jakolasku hukassa
Etkö sä saatana myöskään tajua että todellisuudessa kasa eletrnikkaa ja rautaa ei maksa 150.000€ vaan lähemmäs 1500€ siiä se 100 kertainen ero, helvetin idiootti- niin.miksi
Bussissa kirjoitti:
Kyllä jokainen veroja maksaa, kaikki ei välttämättä tuloveroja mutta etkö sä idiootti ymmärrä että jo kahvipakin ALV:llä kansalaista kohden muutemaan kymmeniä tasoristeyksiä vartioiduiksi?
Mikä sulla on? ootko vähän pöpi? Jakolasku hukassa
Etkö sä saatana myöskään tajua että todellisuudessa kasa eletrnikkaa ja rautaa ei maksa 150.000€ vaan lähemmäs 1500€ siiä se 100 kertainen ero, helvetin idioottiNe tuloveron maksajat, on tai siis osa heistä, on niitä nettomaksajia joiden maksamilla verovaroilla voidaan/voitaisiin esm. niitä tasoristeyksien turvallisuutta parantaa.
Eli kaltaistesi nettosaajien, joita on luvalla sanoen aivan liikaa, maksamilla veroilla ei mitään uus-investointeja ole mahdollista toteuttaa.
Toki priosisointi kysymys, käytetäänkö rajallisia verovaroja esim tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen, vai näiden nettosaajien ylihuolehtivaan paapomiseen.
Turvallisuuden parantamisen moni näkee tärkeämmäksi.
Sinä valitettavasti, suoltamiesi aivopierujen perusteella, olet se pöpi ja laskutaitosikin on pahoin hukassa, kuten pöpille on tyypillistä.
Vaikka se sinua tuntuu vakavasti suututtavan, niin tasotisteyksen muuttaminen varmasti turvalliseksi maksaa varmuudella vähintään sen 150.000€, todellisuudessa, paikasta riippuen jopa enemmän.
Sulla ei tuo hintatietoisuus ole koskaan ollut vahvinta aluettasi. Ei mua haittaa että saisin 3c/vähemmän tai joutuisin maksamaan vaikkapa sen 3c päivässä enemmän...
Vuodessa saataisi kaikki taosristeykset varioiduiksi...
Ja jos varoitinlaitteista maksaa vaikkapa 25.000€ ja työmiehen työtunti eläkkeineen, vakuutuksineen, lomineen veroineen yms 25€/h hän saisi tehdä töitä 5000 tuntia eli 625 päivää eli semmonen kolmisen vuotta normaalina päivätyönä :)- niin.miksi
Bussissa kirjoitti:
Ei mua haittaa että saisin 3c/vähemmän tai joutuisin maksamaan vaikkapa sen 3c päivässä enemmän...
Vuodessa saataisi kaikki taosristeykset varioiduiksi...
Ja jos varoitinlaitteista maksaa vaikkapa 25.000€ ja työmiehen työtunti eläkkeineen, vakuutuksineen, lomineen veroineen yms 25€/h hän saisi tehdä töitä 5000 tuntia eli 625 päivää eli semmonen kolmisen vuotta normaalina päivätyönä :)"Vuodessa saataisi kaikki taosristeykset varioiduiksi..."
Kuten sanottu, sulla tuo hintatietoisuus on tyystin hukassa.
Sen osoitat näillä tasoristeys höpinöilläsi nyt, kuten aiemmin teidenlämmitys kohkaamisellasi. - TaosristeyksetVarioidaan
Bussissa kirjoitti:
Ei mua haittaa että saisin 3c/vähemmän tai joutuisin maksamaan vaikkapa sen 3c päivässä enemmän...
Vuodessa saataisi kaikki taosristeykset varioiduiksi...
Ja jos varoitinlaitteista maksaa vaikkapa 25.000€ ja työmiehen työtunti eläkkeineen, vakuutuksineen, lomineen veroineen yms 25€/h hän saisi tehdä töitä 5000 tuntia eli 625 päivää eli semmonen kolmisen vuotta normaalina päivätyönä :)Vuodessa saataisi kaikki taosristeykset varioiduiksi...
Avaatko vähän seuraavaa;
Mikä on taosristeys?
Miksi ne pitää varioida?
Ihan vaan tiedoksesi varioida on verbi joka tarkoittaa vaihdella, muunnella.
Nyt Tuomas selkeytäppä hieman tekstiäsi. Vaikuttaa taas että hoitojaksosi on loppunut ja olet taas vapaalla. Kyllä pääset pian takaisin lepäämään. Sitä odotellessa. niin.miksi kirjoitti:
"Vuodessa saataisi kaikki taosristeykset varioiduiksi..."
Kuten sanottu, sulla tuo hintatietoisuus on tyystin hukassa.
Sen osoitat näillä tasoristeys höpinöilläsi nyt, kuten aiemmin teidenlämmitys kohkaamisellasi.Etkö osaa jakolaskuja... kun summa jaetaan kuudella miljoonalla niin tulos on tooosi pieni. vaikka se hinta olisi se yläkanttiin iloitettu 150.000€
- NohTuomasVastaaEiksJep
Bussissa kirjoitti:
Etkö osaa jakolaskuja... kun summa jaetaan kuudella miljoonalla niin tulos on tooosi pieni. vaikka se hinta olisi se yläkanttiin iloitettu 150.000€
Etkö osaa vastata selvään kysymykseen? Kokeillaan uudestaan. Vastaa, kiitos.
Vuodessa saataisi kaikki taosristeykset varioiduiksi...
Avaatko vähän seuraavaa;
Mikä on taosristeys?
Miksi ne pitää varioida?
Ihan vaan tiedoksesi varioida on verbi joka tarkoittaa vaihdella, muunnella. - niin.miksi
Bussissa kirjoitti:
Etkö osaa jakolaskuja... kun summa jaetaan kuudella miljoonalla niin tulos on tooosi pieni. vaikka se hinta olisi se yläkanttiin iloitettu 150.000€
Toki osaan, mutta kun niitä netto veronmaksajia eli investoinnin rahoittajia ei ole lähellekään mainitsemaasi kuutta miljoonaa. Suomessa ei ole edes asukkaita mainitsemaasi määrää, joten tarkistappa laskelmasi uudestaan.
- 021321211
niin.miksi kirjoitti:
Toki osaan, mutta kun niitä netto veronmaksajia eli investoinnin rahoittajia ei ole lähellekään mainitsemaasi kuutta miljoonaa. Suomessa ei ole edes asukkaita mainitsemaasi määrää, joten tarkistappa laskelmasi uudestaan.
Liikaa vaadittu. Ei Bussissa tajua mitään.
- Viksumiäs
Joskus taannoin esitin sulle tarjouksen että tuu mun pihaan pystyttämään kriteerit täyttävä kameratolppapaikka tuhannella eurolla, ja siitäkin voit sen tolpan vielä viedä sitten mennessäsi. Ei ole vielä näkynyt. Uhosit silloin että kameratolpan kustannukset ovat tuhat euroa oikeasti. Nyt vartioituun tasoristeykseet puomit, valo- ja varo- ynnä muut kilkkeet pari tonnia asennettuina. Kannattais alkaa duunata noita, voitat varmasti joka ikisen tarjouskilpailun jos vaan saat hommat tosiaan tehtyä
Viksumiäs kirjoitti:
Joskus taannoin esitin sulle tarjouksen että tuu mun pihaan pystyttämään kriteerit täyttävä kameratolppapaikka tuhannella eurolla, ja siitäkin voit sen tolpan vielä viedä sitten mennessäsi. Ei ole vielä näkynyt. Uhosit silloin että kameratolpan kustannukset ovat tuhat euroa oikeasti. Nyt vartioituun tasoristeykseet puomit, valo- ja varo- ynnä muut kilkkeet pari tonnia asennettuina. Kannattais alkaa duunata noita, voitat varmasti joka ikisen tarjouskilpailun jos vaan saat hommat tosiaan tehtyä
Totta, kun valtio tekee hommat niin:
A: Hinta on noin 10-100 kertainen
1 Ekaksi suunitellaan pari kk
2 Sitten tehdään johdotukset valmiiksi
3 Kuukauden päästä laitetaan tolpat
4 Kuukauden päästä laitetaan valo-opastimet ja lisäkyltti "ei käytössä"
5 Kuukauden päästä tästä saadaan valot vihdoin käyttöön.
Siinä missä yksityinen tekee ton homman kymppitonnin hujakoilla ja muutamassa yössä :D
- trggfhuui
Kyllä minäkin aikoinaan istuin vanhassa volkkarissa tampereella rukkamäen ylikäytävällä kun sivuikkunasta näkyi repsikan puolelle kaksi isoa valopalloa.Se oli höyryveturi,elämä oli sekunneista kiinni,kuskia nauratti.nykyään alikäytävä.
- trrtrrry
Niin pahalta se tuntuu.ei juna aja päälle.joku ajaa sen eteen.auto pysähtyy metreissä.juna sadoissa metreissä.
- poistaheti
tääl näin junan alle jäin.on turha tärkee puomi.me naiset.poista nyt ja heti.!!!!siin ois ollu asiaa.popista heti
- MitähänAsiaaSilläOli
Mitähän yllä kaveri yritti kertoa?
- sairastatouhuu1
Fyrkat meni vokkeihin ja nyt taivastellaan menehtyneitä.
- ihanoikeestipistää
rahaa menee noihi matuhi.ja ne vartioidut ylikäytävät ei saa mitää-sielä porukat pistää nykysin semmosta uudeaikasta palkkii.
- stoponimenyihoo
ja jos nyt oikein tehdää.ne ylikäytävät pois.tai ainaki vartioiutuna.se on tääl maal aina stop.merkki.stop on imeny ihoo
- ensiotoisio
Suomessa ei ole vartiotujaYlikäytäviä(ylikäytävätkö pois?,ne ovat siltoja),vain vartioituja tsoristeyksiä
- en.näe.yhteyttä
En minä oikein näe, millä tavoin suunniteltu liikennemerkkien uudistus aiheutti Raaseporin onnettomuuden. Eikä tämä keskustelu vielä toistaiseksi ole antanut asiaan selitystä. Pari sekaisin olevaa rasistia tänne ilmestyi itseään nolaamaan, mutta nehän ei itselleen mitään mahda.
- oikea.toimenpide
Aläpäs nyt onneton suvakki hörhö ala järki-ihmisiä rasistiksi haukkumaan.
Kyllä maahan saataisiin monta hyvää asiaa, siis riittäisi rahat, kun nämä luvatta maahantunkeutuneen syöpäläiset ja loiset pikaisesti palautettaisiin sinne mistä ovat tulleetkin.
Samaan kuormaan voisi lauttaa esim kaltaisesi suvakki hörhöt niin maan henkistä tasoa mädättävästä epäkevosta aineksesta päästäisiin samalla eroon.
- pysythengissä
Kyllä se on niin. Pysähdy ja varmista ylitys aina.
- Neutraalikustannus
Ne liikennemerkit uusitaan pikkuhiljaa, kuten niitä uusitaan muutenkin.
Tasoristeyksiäkin poistetaan ja puomitetaan koko ajan, niissä vaan pitää olla huolellinen ja tarkkaavainen. - Häviiaina
Huono näjmkyvyys ei oikeuta ajaa junan alle..
- Että-näin-olis-hyvä
Matuthan vois laittaa sinne vartioon .yks molemmin puolin niin ois kaveri mukana .Saisvat tehdä vastiikkettoman rahan eteen jotain.
- diippaidaa
Onko siitä jo 30 vuotta kun tuli viittauudistus. Vieläkin näkee alekkain mustan ja valkoisen kyltin joissa aivan sama teksti. Kyllä rahaa siis löytyy.
- Stondispuomi
Puomi ei ole sukupuolineutraali kapine, kun se sillai nousee.
On parempi laittaa varoitusvalot, punainen ja sininen valo palamaan kun juna tulee. - Tuomarinsuusta
Vangin palkka on tämän yhteikunnan palkkaa, vaikkei siellä hintit istu.
- itseselvittävä
Minulle opetettiin autokoulussa.Jos et näe. Mene ulos kuulostelemaan onko juna tulosa..
- rdefctgyu
Olen käsittänyt, että nykyjunia ei välttämättä kuule, ennen kuin on jo liian myöhäistä?
- Kovatyyny
Korva kiskolle, kuuluuko kihinää?
Sähköjunat ei oikein muuten ajoissa kuulu, toista oli silloin ennen vanhaan.
Pitäisikö täällä junien ajovalot vaihtaa ameriikan mallin mukaiseksi välkkyviksi?
https://www.youtube.com/watch?v=DGSxBtuw6xk
Olisi edukas ratkaisu ainakin näiden vähäliikennöityjen ratojen (niissähän näitä tasoristeyksiä pääasiassa on ja joissa ajetaan matkavauhtia) kiskobusseihin, toki pitäisi tehdä myös niillä liikennöiviin tavarajunien vetureihin myös.
- miksi.kiire
Vaarallisissa risteyksissä autoille on alhaiset nopeusrajoitukset turvallisuuden lisäämiseksi. Miksi jarruton tappovehje = juna saa ajaa vaarallisessa tasoristeyksessä pitkälti yli 100 km/h säässä kuin säässä.
- eitupuskista
Kyllä ne viheltää..
- VainTarvittaessa
eitupuskista kirjoitti:
Kyllä ne viheltää..
Vihellys ei ole enää pakollista, kun joku ääniherkkä on saanut sen loppumaan...
Lain takia, koska ei ole vastaantulijoita eikä tartte ohittaa ketään ja muut väistää risteyksessä aina.
Sama juttu jos moottoritiellä on 60km/h rajoitus niin uusi urheiluauto saa ajaa 60km/h mutta ambulanssi (jonka hälytysajoon ei suomessa vaadita koulutusta) voi ajaa 150km/h kunhan ei aiheuta vaaraa muille
Hyvä suomi :)- TuomasOnLomalla
Bussissa kirjoitti:
Lain takia, koska ei ole vastaantulijoita eikä tartte ohittaa ketään ja muut väistää risteyksessä aina.
Sama juttu jos moottoritiellä on 60km/h rajoitus niin uusi urheiluauto saa ajaa 60km/h mutta ambulanssi (jonka hälytysajoon ei suomessa vaadita koulutusta) voi ajaa 150km/h kunhan ei aiheuta vaaraa muille
Hyvä suomi :)Tuomas, sä olet päässyt taas lomalle laitoksesta. Tyhmyys vaan jatkuu. Onneksi menet taas kohta lepäämään. Niin tyhmiä on taas juttusi.
Miksi ei ole puomeja ja valoja? rahasta se ei ainakaan kiinni ole ja työvoimaakin riittää...
Tosiaan vaikka "päätiellä" olisi liikennevalot niin rajoitus laskee 50 tai 60km/h risteyksen ajaksi :) autoilla siis
- helppoakorjattavaa
Tasoristeyksiin aina Stop-merkki, koska sillä on iso huomioarvo ja paljon heijastavaa pintaa.
Olen itse havahtunut tasoristeykseen vasta kiskoilla suttukelissä yksityistiellä. Sen keltaisen X:n huomioarvo on niin olematon ja heijastava pinta ruosteisena pieni jos siihen saapuu puolivaloilla huonossa kelissä. Eikä ollut mikään vanha teollisuusraide vaan ihan henkilöjunillakin joka päivä ajettava rata.
Sitäpaitsi X:n "selkäydinarvo" monelle on "lisää kaasua ja suoraan", koska samanmuotoista ja suttukelissä samanväriseltä näyttävää merkkiä käytetään moottorikelkkareittien merkkinä. Mutta eihän sitä ministeriöt ymmärrä, koska henkilöt ovat ratikkakiskojen varrelta eikä maakunnista, jossa ajokortilliset ovat.
Liikennemerkeistä ja näkyvyydestä huolehtiminen radanpitäjän velvollisuudeksi, koska ei niitä tule kaikkien yksityistienpitäjien huolehdittua.
Kotipuolessani aikoinaan sattui tukkirekan ja junan törmäys. Onnettumuuden selvittäjät tulivat lopputulokseen että onnettomuutta ei olisi voinut välttää, koska rekan meno tasoristeyksen yli ottaa sekunteja enemmän kuin junan tulo täyttä vauhtia radan näkyvällä osalla. Siis juna on vielä mutkan takana näkymättämissä kun autokuski nostaa kytkintä ja silti juna ehtii törmäämään auton perävaunuun. Silloin se on radan pitäjän syy (näkyvyydet tai tasoristeyksen siirto parempaan paikkaan radanpitäjän kustannuksella) tai junan vauhdin syy eikä autokuskin syy.- EiHivuteta
Ongelma on, että vain noin 1/3 noudattaa sitä stop-merkkiä ja pysähtyy aikuisten oikeesti.
- vastuuylittäjän
Juna aina oikeassa.
- rahtarinpoika
En ole koskaan nähnyt Vartioitua ylikäytävää Suomessa,vaintasoristeyksiä.
- Jskdbxkdkd
Hyvä ehdotus aloittajalta. Puomit estävät onnettomuuksia. En tunne ketään joka intoilisi sukupuolineutraaleista asioista. Kansan huomio yritetään näillä ohjata lillukanvarsiin kun hallitus puuhailee oikeasti tärkeiden asioiden kanssa.
Mistä se sitten on kiinni? Rahaa riittää ja työmiehiä tekemään töitä, tavikkeitakin riittää jne jne jne...
Ja kyllä mö intoisen sukupuolisesta tasa-arvosta. Olisi ihan OK jos nainen jättää reagoimatta puolustuvoimien kirjeisiin niin myös nainen haettaisi aikoinaan sitten poliisien avulla kuulusteluun, oikeuteen ja lopulta vankilaan. Näihän käy miehellekin jos vetää ne kirjeet silppuriin :)
- googlausta
Raaseporin tasoristeys suljettu tänään. Ja monet muut vaaralliset risteykset voitais sulkea pikku rahalla. Toki joillekkin aiheutuisi ongelmia monen minuutin koertomatka autolla.
Alla lainaus:
Olihan ko risteyksen vaarallisuus tiedossa jo 2010 selvityksessä, kuten myös vuoden 2014 selvityksessä jossa selkeästi tasoristeyksien poisto toimenpide suositukset olemassa. alla listaus Dragsviikistä etelään:
Dragsvik, yksityistie:
Poisto ja metsätien (600 m) parantaminen
Näseudd, katu:
Poisto ja ohjaus puomilli- seen tasoristeykseen uusi tieyhteys (350 m)
Kisa seisake, yksityistie:
Kisa seisakkeen ja Helm- strömin tasoristeysten poisto ja ohjaus Leksval- lin puomilliseen tasoris- teykseen 800 m uutta yksityistietä
Skogby, yksityistie: (se parin vikon takainen onnettomuusristeys)
Poisto ja ohjaus puomilli- seen
Typpi Oy, metsätie:
Poisto ja ohjaus puomilli- seen tasoristeykseen
Santala, metsätie
Poisto ja ohjaus puomilli- seen tasoristeykseen
ei mennyt menny kun 7. vuotta 2010 selvityksestä että yksi ylläolevista (skogby) on poistettu.
Nopeaa toimintaa kerrassaan:
.- Ajoavaille
Siihen siis voidaan laittaa sukupuolineutraali ajoneuvolla ajo kielletty merkki.
Jos hommat hoidetaan kunnolla niin on nyt jo työmiehet asenelemassa valoja ja puomeja. Kustannus ehkä noin kymppitonnin verran...
Vaikka se maksaisi "valtion ilmoittaman" 150 tonnia niin ei se kansalaista kohden paljoa tekisi....- asenelemassa
Bussissa kirjoitti:
Jos hommat hoidetaan kunnolla niin on nyt jo työmiehet asenelemassa valoja ja puomeja. Kustannus ehkä noin kymppitonnin verran...
Vaikka se maksaisi "valtion ilmoittaman" 150 tonnia niin ei se kansalaista kohden paljoa tekisi....asenelemassa
- Kerralla.kuntoon
asenelemassa kirjoitti:
asenelemassa
Valtion kannattaa tilata puomit ja valot bussilta, niin säästyy paljon veroeuroja.
Bussissa laittaa vaan nopeasti kiinteähintaisen tarjouksen liikennevirastoon.
https://turvakauppa.com/liikenteenohjaus/aidat/kiinteistopuomi-2-m-tk-kp200 - laskelmat.ei.tätä.päivää
Kerralla.kuntoon kirjoitti:
Valtion kannattaa tilata puomit ja valot bussilta, niin säästyy paljon veroeuroja.
Bussissa laittaa vaan nopeasti kiinteähintaisen tarjouksen liikennevirastoon.
https://turvakauppa.com/liikenteenohjaus/aidat/kiinteistopuomi-2-m-tk-kp200Jos Bussissa idiootti tuohon pystyisi niin olisi jo tarjous sisällä.
Tosiasia kuitenkin on, että idiootin laskelmat on lähinnä sieltä hevon peestä, joihin ei edes itse usko, mutta kun tuo provoamisen halu voittaa edes alkeellisen järjen äänen, niin minkäs sille idiootti voi. Sanotaan näin että liikennevalopylväs valoineen 1000€ näitä tarvitaan kuusi eli neljä autoille ja kaksi ilmoittamaan junalle että varoitinlaitteiste on toiminut.
Erilaiset anturit, johdot, kellot yms vaikkapa 10.000€
Työtunteja asentamiseen vaikkapa 20 tuntia eli 500€
Yhteensä noin 7000€
Joten missä viipyy vartioidut tasoristeykset?
OK Leikitään valtion ylihinnoilla ja että yksi maksaa sen 150.000€ ja maksajia on 6 miljoonaa. se tekee kansalaista kohden kokonaista vajaa 0,03€
Eli missä viipyy vartioidut risteykset :)- KiitosBussissaHenkilölle
Bussissa kirjoitti:
Sanotaan näin että liikennevalopylväs valoineen 1000€ näitä tarvitaan kuusi eli neljä autoille ja kaksi ilmoittamaan junalle että varoitinlaitteiste on toiminut.
Erilaiset anturit, johdot, kellot yms vaikkapa 10.000€
Työtunteja asentamiseen vaikkapa 20 tuntia eli 500€
Yhteensä noin 7000€
Joten missä viipyy vartioidut tasoristeykset?
OK Leikitään valtion ylihinnoilla ja että yksi maksaa sen 150.000€ ja maksajia on 6 miljoonaa. se tekee kansalaista kohden kokonaista vajaa 0,03€
Eli missä viipyy vartioidut risteykset :)Bussissa
13.11.2017 10:26
Sellaisesta että auton saa ajettua pois. Monessa henkilöautossa se onnistuu jopa takalaatikon kautta, monessa pakettiautossa ei onnistu.
Ja itse en ole löytänyt sellaista ruutua johon oma 2,1 metriä leveä autoni ei mahtuisi... Työautollani on leveyttä 2,55 metriä ja senkin saan 98% tapauksissa viivojen väliin kun vaan tarkkaan katsoo peileistä
Bussissa
17.11.2017 17:41
Kyllä lähes ruutuun kuin ruutuun joka on henkilöautoilla tarkotiettu niin saan kuorma-auton viivojen väliin. Eli silloin edes koppa saati renkaat ei ylitä viivoja.
Toki työautoni on 12 metriä pitkä joten pituuden puolesta se menee yli.
Miksikö näin? viivyn kaupassa tms maks 5-10 minsaa, en jaksa etsiä rekkaparkkia - laskelmat.ei.tätä.päivää
Bussissa kirjoitti:
Sanotaan näin että liikennevalopylväs valoineen 1000€ näitä tarvitaan kuusi eli neljä autoille ja kaksi ilmoittamaan junalle että varoitinlaitteiste on toiminut.
Erilaiset anturit, johdot, kellot yms vaikkapa 10.000€
Työtunteja asentamiseen vaikkapa 20 tuntia eli 500€
Yhteensä noin 7000€
Joten missä viipyy vartioidut tasoristeykset?
OK Leikitään valtion ylihinnoilla ja että yksi maksaa sen 150.000€ ja maksajia on 6 miljoonaa. se tekee kansalaista kohden kokonaista vajaa 0,03€
Eli missä viipyy vartioidut risteykset :)Kuten ylempänä mainittu ja todistettu, vartioidut risteykset -toistaiseksi- puuttuu, investoinnit maksavien veronmaksajien, tarpeeseen nähden, liian pienestä määrästä.
Juu, naurettavuudessaan koomiset, laskelmasi kyllä tiedetään, joten voit jättää ne uudelleen esittämättä.
Sulla nuo kustannukset merkillisesti heittelee. Ensin vakuutit 2000€/risteys riittävän, sitten nostit summan 7000€ ja sitten 10000€.
Jossain vaiheessa, rivien välistä oli havaittavissa, että hyväksyt 150000€ ja jopa 200000€ sopivaksi summaksi risteteystä kohden.
Kerroppa muuten tyhmälle minkä laskuopin mukaan on mahdollista, että 6x1000€ 10.000€ 500€=7000€ ?
Onko kyseessä aivan uusi Bussissa laskuoppi? - BussissaMatemaatikko
laskelmat.ei.tätä.päivää kirjoitti:
Kuten ylempänä mainittu ja todistettu, vartioidut risteykset -toistaiseksi- puuttuu, investoinnit maksavien veronmaksajien, tarpeeseen nähden, liian pienestä määrästä.
Juu, naurettavuudessaan koomiset, laskelmasi kyllä tiedetään, joten voit jättää ne uudelleen esittämättä.
Sulla nuo kustannukset merkillisesti heittelee. Ensin vakuutit 2000€/risteys riittävän, sitten nostit summan 7000€ ja sitten 10000€.
Jossain vaiheessa, rivien välistä oli havaittavissa, että hyväksyt 150000€ ja jopa 200000€ sopivaksi summaksi risteteystä kohden.
Kerroppa muuten tyhmälle minkä laskuopin mukaan on mahdollista, että 6x1000€ 10.000€ 500€=7000€ ?
Onko kyseessä aivan uusi Bussissa laskuoppi?Noh......nimenomaan on eiks jep ja sitten hymiöitä :)
Kyllä Bussissa on suomi24 palstan ylivoimaisesti yksinkertaisin surkimus.
Tähän loppuun vielä SIMPPELIÄ niin noh.....TOTTA - Hayabusalla
BussissaMatemaatikko kirjoitti:
Noh......nimenomaan on eiks jep ja sitten hymiöitä :)
Kyllä Bussissa on suomi24 palstan ylivoimaisesti yksinkertaisin surkimus.
Tähän loppuun vielä SIMPPELIÄ niin noh.....TOTTABussissa vaan tekee tarjouksen liikennevirastolle tai edes tarjoaa ammattihenkilöä 25€ tuntihinnalla sis. kaikki kulut ja hoitaa hommat lupaamansa 20 hth:ssa.
Lapiomiehellä pitää olla tosi terävä lapio kun ehtii asennustöiden ja testauksen lisäksi kaivamaan pari kilometriä kaapeliojia, vetää piuhat ja lapioida ojat umpeen, kun on ensin hakenut asennushiekkaa parin kymmenen kilometrin päästä sorakuopalta kottikärryillä siihen 20 tuntiin.
Ai niin kukahan nuo suunnittelee, hankkii, huolitsee ja luvittaa? Entä kun työ pitää tehdä silloin kuin liikennettä ei ole radalla runsaasti eli yöllä ja tarvitaan vielä turvallisuusvahtikin.
Sitten heräsit ja huomasit ettei 500 euroa riitä edes päivän kurssilla istumiseen.
Työturvallisuuskortti, sähkötyöturvallisuuskortti, ensiapukurssi, tulityökurssi, tieturvakurssit ja ratapuolen kurssit, näihin menee jo monen monta päivää... puhumattakaan kurssimaksuista sekä majoitus ja matkakuluista. Vaikka se hinta olisi MOOOONEN kertainen eli se valtion ilmoittama 150.000€ risteystä kohden niin SILTI siis SILTI se olisi mitätön summa kansalaista kohden
Eli rahasta se EI ole kiinni, oli ilmoitettu hinta "todellinen" tai sitten se valtino ilmoittama....
Joten miksi niitä vartioimattomia risteyksiä edelleen on niin paljon?- Valtino
Bussissa kirjoitti:
Vaikka se hinta olisi MOOOONEN kertainen eli se valtion ilmoittama 150.000€ risteystä kohden niin SILTI siis SILTI se olisi mitätön summa kansalaista kohden
Eli rahasta se EI ole kiinni, oli ilmoitettu hinta "todellinen" tai sitten se valtino ilmoittama....
Joten miksi niitä vartioimattomia risteyksiä edelleen on niin paljon?Mikä on valtino?
- BussinNettoverot
Bussissa kirjoitti:
Vaikka se hinta olisi MOOOONEN kertainen eli se valtion ilmoittama 150.000€ risteystä kohden niin SILTI siis SILTI se olisi mitätön summa kansalaista kohden
Eli rahasta se EI ole kiinni, oli ilmoitettu hinta "todellinen" tai sitten se valtino ilmoittama....
Joten miksi niitä vartioimattomia risteyksiä edelleen on niin paljon?Vitsi on siinä, että vain osa maksaa enemmän veroja, kuin saa valtion kassasta jossain muodossa takaisin ja niistä oikeasti veroja maksavista maksaa paremmin tienaavat valtaosan,
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/82799-kova-vaite-suomesta-parhaiten-ansaitseva-10-maksaa-noin-70
Halvin konsti on sulkea ne tasoristeykset, mitkä voidaan kohtuullisesti kiertää toista kautta. Niin? Oli köyhä tai ei niin vaikka se tasoristeys maksaisi sen 150.000€ niin taatusti jokainen pärjäisi sillä muutamalla centillä vähemmän risteystä kohden. Etenkin kun todellinen kustannus risteystä kohden on todellisuudessa maks noin 10.000€
- näinhän.se.on
Bussissa kirjoitti:
Niin? Oli köyhä tai ei niin vaikka se tasoristeys maksaisi sen 150.000€ niin taatusti jokainen pärjäisi sillä muutamalla centillä vähemmän risteystä kohden. Etenkin kun todellinen kustannus risteystä kohden on todellisuudessa maks noin 10.000€
Sulle ei vaan kaaliin mene se, että nuo sinun laskelmat ei ole tästä maailmasta.
Joten, vaikka et sitä ymmärrä, rahasta se on kiinni tämä(kin) investointi. Johan olen kertonut mistä se hinta koostuu...
Ja vaikka pannaan lisäksi "valtio lisä" joka on noin 10 kertainen niin se 150.000€ maksaisi kansalaista kohden noin 3c eli kun jokainen kansalainen maksaa euron saadaan 33 risteystä vartioiduiksi... tämä siis valtion kymmenen kertiasella hinnalla- näinhän.se.on
Bussissa kirjoitti:
Johan olen kertonut mistä se hinta koostuu...
Ja vaikka pannaan lisäksi "valtio lisä" joka on noin 10 kertainen niin se 150.000€ maksaisi kansalaista kohden noin 3c eli kun jokainen kansalainen maksaa euron saadaan 33 risteystä vartioiduiksi... tämä siis valtion kymmenen kertiasella hinnallaVaan kun uskottelemasi hinta ei pidä paikkaansa.
Sikäli totta, ettei hinta kansalaista kohden olisi kovin paljon, mutta todellista netto veronmaksajaa kohden se olisi eri juttu. Vaikka se hinta olisi se 10 kertainen eli 150.000€ niin sen kun jaat kuudella miljoonalla niin totuus on aika kauhean pieni :D
- KunVaanEiTajua
Bussissa kirjoitti:
Vaikka se hinta olisi se 10 kertainen eli 150.000€ niin sen kun jaat kuudella miljoonalla niin totuus on aika kauhean pieni :D
Ymmärätkö Urpo mitä tarkoittaa netto veronmaksaja? Et. Mistä muuten saat luvun 6 miljoonaa?
Bussissa kirjoitti:
Niin? Oli köyhä tai ei niin vaikka se tasoristeys maksaisi sen 150.000€ niin taatusti jokainen pärjäisi sillä muutamalla centillä vähemmän risteystä kohden. Etenkin kun todellinen kustannus risteystä kohden on todellisuudessa maks noin 10.000€
On se ihme miten valtion maksama liikenneympyräkin maksaa miljoonia... On siinä työmiehillä kova kustannus....
Noh oli hinta iso tai pieni niin kansalaista kohden se on mitätön- Maksuun
Bussissa kirjoitti:
On se ihme miten valtion maksama liikenneympyräkin maksaa miljoonia... On siinä työmiehillä kova kustannus....
Noh oli hinta iso tai pieni niin kansalaista kohden se on mitätönOn se ihme kun sinä Tuomas vastaa vain itsellesi. On siinä Tuomaksella kovin yksinäsitä.....
Noh oli tyhmyys iso tai valtava niin kansalaisten mielestä olet jälleen hoidon tarpeessa. Kansalaista kohden sen kustannus on mitätön. Bussissa kirjoitti:
On se ihme miten valtion maksama liikenneympyräkin maksaa miljoonia... On siinä työmiehillä kova kustannus....
Noh oli hinta iso tai pieni niin kansalaista kohden se on mitätönUnohtamatta että koko sen 6kk "rakennusurakan" ajan olisi autoilu/muu kulku kielletty risteyksessä ja junilla alennettu nopeusrajoitus :D
Hyvä suomi!- MikäVaivaaPäätäsi
Bussissa kirjoitti:
Unohtamatta että koko sen 6kk "rakennusurakan" ajan olisi autoilu/muu kulku kielletty risteyksessä ja junilla alennettu nopeusrajoitus :D
Hyvä suomi!On se ihme kun sinä Tuomas vastaa vain itsellesi. On siinä Tuomaksella kovin yksinäsitä.....
Noh oli tyhmyys iso tai valtava niin kansalaisten mielestä olet jälleen hoidon tarpeessa. Kansalaista kohden sen kustannus on mitätön.
Tyhmä Tuomas!
- alkeellisiajopuomit
Nykyisin olisi mahdollista tietokoneohjelma tehdä ja sen voisi imuroida google playsta, ei tarvitsisi enää edes puomeja kun ohjelman laittaisi päälle ennen reissua niin se hälyttäisi tarvittaessa joka paikassa missä on junarata kun on tarvetta pysähtyä. Kyllähän nykyisin kaikki käytännössä alkaa olla tietokonepohjaista joka paikassa, jopa voisi vaarallisimmatkin junaradanylityspaikat jättää, mutta toki se saattaisi edellyttää että autonomistajalla on pakollisena autossa joko älypuhelin & netti, tietokone autossa jossa on näyttö & tietenkin netti siinä (niihin siis pystyisi imuroimaan ohjelman)tai erityisesti junaratojen junista hälyttävä laite(erikseen pitäisi valmistaa). Ei ehkä tällä vuosikymmenellä kun ministerit ei yleensä taida kovin nopeasti reagoida.
- dippadaadappadii
Luehan tieliikenneasetus, niin näet, että kaikissa tasoristeyksissä on liikennemerkki, eikä tarvita älypuhelinta tai mitään tietokoneohjelmaa. Katsotko jostakin älypuhelimesta, kun tulet kolmion takaa tielle, onko siinä sinulla väistämisvelvollisuus?
- Salanikki
Komppaan
Vaikka risteyksissä olisi liikennevalot niin silti päätiellä ajavan rajoitus putoaa risteyksen ajaksi helpolla 50-60km/h nopeuteen :)
Joten missä viipyy valot ja puomit? Rahasta se ei ole kiinni, maksajia kun on niin pirun paljon jne :)- alkeellisiajopuomit
Miten esim. juuri sumusta aiheutuvat onnettomuudet kyseisissä paikoissa? Jos tietokoneohjelma ilmoittaisi että juna on tulossa vaikka sitä ei näekkään niin tietäisi autoilija pysähtyä.
Ihan niin että kello alkaa soimaan ja punainen valo vilkkumaan.
Samalla junan valoihin syttyy kaksi vihreetä kertomaan että varoitinlaitteisto on toiminut.
Jos varoitinlaitteisto ei toimi tai sähkö on kokonaan pois juna näkee joko punaista tai opastimen pimeenä jolloni hidastetaan reilusti nopeutta risteykseen.
Miksi ei ole tällaista? Rahasta se ei voi olla kiinni. Olkoon hinta todellinen kymppitonni tai valtion kertoma 150.000€ niin maksajia kyllä riittää
http://liikennetuotteet.fi/tuotteet/ohjauslaitteet/liikennevalot
kas tuollaiset maksaa 599€/kpl (alv0%) eli neljä tuollaista (kaksi autoille ja kaksi junalle kertomaan onko varoitinlaitteistoi toiminut) maksaa siis 2400€
Vähän johtoa ja pari anturia ja ohjelmoitava logiikka vaikkapa toiset 2400€
Työkustannukset vaikkapa vähän yläkanttiin 1000€
Hinta noin 6000€ risteystä kohden ja maksajiahan riittää Suomessa... Joten missä viipyy nuo valot- Bussinväläys
Hehheheee, meinaat että se juna pysähtyy pikaseen kun onkin punaiset ennen tasoristeystä...
Vinkki nro 34, tuossa pitää käyttää turvalogiikkaa, alappa vääntämään koodia ja tule kertomaan montako tuntia meni. Koodin vääntäjästä täytynee maksaa n. 100 euroa tunti oikeassa elämässä. Anturitkin on ihan jotain muuta kuin parin kympin lähestymiskytkimiä. Ihan kuten nykyjäänkin junalle on "liikennevaloja"
Esim. puaniset tarkoittaa sitä että varoitinlaitteisto EI ole toiminut oikein jolloin pitää hidastaa reilusti ennen tasoristeystä....
Sähköasentajan tuntikustannus eläkkeineen, lomineen jne noin 25€ ja ohjelmointi noin 1 tunti.
Ja juuri sen takia pitää ohjelmoida myös junan liikennevalot jos tulee esim tilanne että anturi on rikki -> varoitinlaitteisto ei toimi -> juna ei saa vihreetä valoa -> juna ajaa tosi hitaasti tasoristeykseen.Nykyisin siis kun keltainen ja virheä palaa samaan aikaan tarkoittaa se että tasoristeyksessä on ongelma ja saa ajaa maks 35km/h
- HoidaPääsiKuntoon
Bussissa kirjoitti:
Nykyisin siis kun keltainen ja virheä palaa samaan aikaan tarkoittaa se että tasoristeyksessä on ongelma ja saa ajaa maks 35km/h
Ainoa missä on ongelma on pääsi. Se pitää nyt saada kuntoon nopeasti.
Bussissa kirjoitti:
Nykyisin siis kun keltainen ja virheä palaa samaan aikaan tarkoittaa se että tasoristeyksessä on ongelma ja saa ajaa maks 35km/h
Voi että mikä raukka. Ekaks huutelee kommentteja "meinaat että se juna pysähtyy pikaseen kun onkin punaiset ennen tasoristeystä..." ja sitten kun selviää että sellainen varoitin on myös junalle niin alkaa kunnon raivarit :D
Tottakai junalle tulee olla opastin toimiiko tasoristeyksen vartiointi tai ei. Muutenhan voisi risteys olla pimeenä ja juna painaisi läpi yli satasta ja autot ei osaisi varoa lainkaan- TiliäTekemään
Bussissa kirjoitti:
Voi että mikä raukka. Ekaks huutelee kommentteja "meinaat että se juna pysähtyy pikaseen kun onkin punaiset ennen tasoristeystä..." ja sitten kun selviää että sellainen varoitin on myös junalle niin alkaa kunnon raivarit :D
Tottakai junalle tulee olla opastin toimiiko tasoristeyksen vartiointi tai ei. Muutenhan voisi risteys olla pimeenä ja juna painaisi läpi yli satasta ja autot ei osaisi varoa lainkaanPieni lainaus pykälistä, jotka kaikkien ajokortin haltijoiden pitäisi ymmärtää:
"Junalle on annettava esteetön kulku. Junalla tarkoitetaan tässä pykälässä jokaista rautatiekiskoilla kulkevaa laitetta.
Rautatien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tulossa. Kuljettajan on tällöin käytettävä sellaista nopeutta, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa."
Joko teit edukkaan tarjouksen liikennevirastolle, jos omakustannushintasi on se 1500, niin tienaat hyvin kun laitat tarjoukseen vaikka 1700 per tasoristeys. Miksi pitöisi niin halvvalla tehdä? Kymppitonnilla pääsee jo hyville voitoille. 150.000€ ei sekään ole kansalaista kohden kuin joitain centtejä
- pitöisi_halvvalla
Bussissa kirjoitti:
Miksi pitöisi niin halvvalla tehdä? Kymppitonnilla pääsee jo hyville voitoille. 150.000€ ei sekään ole kansalaista kohden kuin joitain centtejä
pitöisi halvvalla
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865