neste 5w-50

neste

niin eli mitä pidätte tosta öljystä mazda 323 moottorissa?

13

3528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tigre

      Hei !

      Nesteen öljyt ovat laadultaan hyviä. Viskositeettiluokka 5W-50 on nykyisin hieman iäkäs, aikoinaan suosittu huippuluokka, jolla on vielä nykyisinkin vankka kannattajakunta.

      Nykyisin on suuntauduttu hieman notkeampiin öljyihin, jotka vähentävät päästöjä ja pienentävät polttoaineen kulutusta. Saksan Shell suosittelee Madza 323 bensiinimoottoreihin 5W-30 ja 5W-40 viskositeettiluokkia. Toki myös muita voi käyttää esim. 10W-40.

      Toistakymmentävuotta sitten monet vannoivat Mobil 1 rally formula 5W-50 nimeen. Nyt mobilin racing öljy valmistetaan viskositeettiluokassa 0W-30. Niin se maailma muuttuu.

      • vaikuttaa.

        Miten öljyt vähentävät päästöjä, eihän se öljy siellä pala, jos tikussa samalla kohtaa 10000 km päästä


      • hetki
        vaikuttaa. kirjoitti:

        Miten öljyt vähentävät päästöjä, eihän se öljy siellä pala, jos tikussa samalla kohtaa 10000 km päästä

        0W öljyt kejitettiin nimenomaan tiukentuvien päästörajojen takia. Ohuempi öljy, vähemmän kitkaa!


      • Tigre
        vaikuttaa. kirjoitti:

        Miten öljyt vähentävät päästöjä, eihän se öljy siellä pala, jos tikussa samalla kohtaa 10000 km päästä

        Hei!

        Löysin Tuulilasista seuraavan jutun:

        "Mobil 1 ESP (Emission System Protection) Formula 5W-30 täyttää nykyisellä ”ACEA-kielellä” A3/B3-, A3/B4- ja C3-suorituskykyluokat. Uuden polven öljy sopii siis erityisesti uusien dieselmoottoreiden hiukkassuodattimille: vähän fosforia ja rikkiä – vähän sulfatoituvaa tuhkaa. Ja mitä vähemmän tuhkaa, sitä hitaammin pakovirtaus ahtautuu hiukkassuodattimen keraamisissa kanavissa. Mutta vaikutus on ”tervehdyttävä” myös vanhemman bensamallin katalysaattorissa. Uusi ACEA-luokitus tähtää nimittäin samaan kuin rikittömät polttonesteet."

        Tietysti myös öljyn pienentynyt polttoaineen kulutus vähentää kokonaispäästöjä.

        Eli päästöjen pieneneminen ei johdy öljyn notkeudesta vaan ennemminkin ohuiden öljyjen uudesta koostumuksesta, joka suojaa paremmin hiukkassuodattimia ja katalysaattoreita.


      • tämä 0W-30

        sitten on? Omassa -88 Loordissani on käytetty uudesta asti näitä Mobil RF 5W-50 -öljyjä ja ilmankos on 540 000 km pyörahtämässä mittariin ilman, että moottorille olisi tehty mitään remonttia. Mitä tarkoitat 0-30:n ja 5-50:n vertailulla? Ovatko ne kenties hierarkisesti samantasoisia verrattuna omiin aikakausiinsa?
        Voiko eri merkkisiä (=eri hintaisia), mutta saman arvoisia öljyjä nykyään pistää moottoriin sekaisin? Muistaakseni ennen sellaista pidettiin täytenä mahdottomuutena.


      • tigre
        tämä 0W-30 kirjoitti:

        sitten on? Omassa -88 Loordissani on käytetty uudesta asti näitä Mobil RF 5W-50 -öljyjä ja ilmankos on 540 000 km pyörahtämässä mittariin ilman, että moottorille olisi tehty mitään remonttia. Mitä tarkoitat 0-30:n ja 5-50:n vertailulla? Ovatko ne kenties hierarkisesti samantasoisia verrattuna omiin aikakausiinsa?
        Voiko eri merkkisiä (=eri hintaisia), mutta saman arvoisia öljyjä nykyään pistää moottoriin sekaisin? Muistaakseni ennen sellaista pidettiin täytenä mahdottomuutena.

        Hei !

        En minä ainakaan pysty sanomaan kumpi on parempi 0W-30 vai 5W-50. Se riippuu hyvin paljon käyttötarkoituksesta. Monet uudet autot suunnitellaan 5W-30, 0W-30 tai jopa 5w-20 öljyille ja siitä huolimatta niiden ensitäyttö öljyinä saataa olla 5W-50 öljyjä.

        Tarkoitin oikeastaan sitä, että ei kannata tuijottaa pelkkää viskositeettiluokkaa kun puhutaan öljyn laadusta ja lämpötilan kestosta. Ei kaikki 30 SAE-luokan öljyt ole liruja kuumana. Siinä missä perinteinen 10W-30 mineraaliöljy alkaa hajoamaan 150 asteessa niin uudet 0W-30 öljyt kestävät yli 200 asteen lämpötiloja, joka on kova sana jopa 5W-50 öljyille.

        Tällä hetkellä 0W-30 öljyt ovat noin kaksi kertaa kalliimpia kuin 5W-50 öljyt. Eli niiden taloudellinen käyttö kannattaa vasta pitkillä vaihtoväleillä.

        Uskoisin, että Mobil 1 5W-50 valmistukseen on käytetty synteettisiä PAO-öljyjä, joilla on saatu erittäin matala jähmepiste -54 astetta. No, miten sitten on valmistettu Mobil SHC Formula LD 0W-30 ?
        Ainakaan sitä ei voitu valmistaa ohentamalla Mobil 1:stä, koska sen jähmepiste on korkeampi -39 astetta. Miksi ohuempi öljy jähmettyy korkeammassa lämpötilassa ? Koska se sisältää myös jotain muuta synteettistä komponenttia kuin PAO-öljyjä.

        Periaateessa kaikki nykyiset öljyt sekoittuvat toisiinsa. Kunhan vain muistaa heikoin lenkki periaatteen - huonoin öljy määrää sekoituksen laadun.


      • että sillee

        ja neste kun ei itse tislaa litraakaan moottoriöljyä vaan ostaa milloin mistä saa halvemmalla tietysti voi jotain lisäainetta lisätä siinä kaikki että ostakaa vaan "NESTEEN" öljyä ja tää on varma tieto


    • hubbabubba7

      Neste 1 5w-50 kokemusta löytyy kun sitä oli tarjouksessa halvalla. Kesällä toimii ongelmitta ja kone käy hienosti. Nyt ensimmäisinä pakkasöinä starttaaminen on ollut hieman jähmeää. Nesteen sivuilla sanotaan 5w-50 viskositeetti 40*C on 104 CSt, mikä on huomattavasti enemmän mitä "keskiverto" 5w-40 öljyllä = n.80 CSt. Saattaa johtua siitä, vaikka onkin 5w-öljy. Neste 5w-50 on hyvä kesällä, muttei ehkä ole paras öljy talvikelille.

      • 2356463

        Sulla on akku lopussa, ei se öljystä johdu. Neste 1 5w-50 jähmepiste on -45 mikä on parempi kuin monessa kalliissa laatu 5w öljyissä. Eli yhtä juoksevaa kylmänä kuin esim Castrl Magnatec 5w-40 tai Teboil Gold S 5w-40. Ei viskositeetti 40 asteessa kerro paljoakaan öljyn pakkasominaisuuksista.

        5w-50 on hyvä viskositeetti vanhempiin (90-luku ja sitä vanhemmat) autoihin vuodenympäri käyttöön. 50 kuumaviskositeetti voi esim vähentää öljynkulutusta, suojaa jos on riski että kone käy kuumana ja muutenkin hyvä vanhempiin koneisiin joissa jo uutena on ollut melko suuret toleranssit ja ovat tietenkin vähän jo kuluneetkin. Voi tiivistää ja estää lisäkulumista paksun öljykalvon ansiosta.


    • citros

      Ha haa, jo 2005 vuonna puhuttiin PAO:sta.

    • geterotuuj

      Se on siellä rasvaista. Männät nuljuu sylintereissä.

    • ÖljyKusetusta

      2005 oltiin siirrytty jo "leikkisynteettisiin krakattuihin ryhmän III mineraaliöljyihin" Hinta pysyi samana tai sitä nostettiin! Samalla PAO jätettiin pois tai vähennettiin minimiin.

      • ertwt5

        Ja siinä sitä nähtiin taas kerran, että PAO:ta ei tarvita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe