Olen tällä hetkellä työtön mutta aloittamassa sivutyön lehdenjakajana. Töitä olisi vain pari tuntia viikossa ja kuukaudessa palkkaa kertyisi max 100 euroa. Työnantaja pyysi toimittamaan verokortin, toimitanko hänelle siis ''verokortin päätoimen palkkatuloja varten'' vai ''sivutuloverokortin''?
Koska kyseessä on ainoa työsuhde, niin kuuluuko toimittaa päätoimen verokortti, vaikka kyseessä sinänsä onkin minulle pelkkä sivutulo (tosin työttömyystuen rinnalla)? Pääverokortissa ennakospidätysprosentti on 4,0 % ja lisäprosentti 30,0 %, mutta sivutuloverokortissa on vain että ''sivutulon ennakonpidätysprosentti on 30,0 %''.
Entä jos toimitan työnantajalle päätoimen verokortin ja myöhemmin saankin ''oikean työn'' josta saan enemmän palkkaa, täytyykö minun toimittaa silloin uudelle työnantajalle sivutuloverokortti? Eihän siinä olisi järkeä.
Toisaalta eihän minulla kai pitäisi mennä veroa ollenkaan, koska tuloni on niin vähäiset? Päätoimen verokortissa lukee että palkkakauden tuloraja on kuukaudessa 1250, kahdessa viikossa 576,92, viikossa 288,46 ja päivässä 41,21 euroa.
Työnantajalle pää- vai sivutuloverokortti?
1
132
Vastaukset
- Melkein_yksi_lysti
Mitään verotonta osuutta ei ole. Palkkakauden tuloraja tarkoittaa ylärajaa, johon asti se neljän prosentin pidätys on voimassa. kuukauden tilistä siis 1250 euroa. Siitä ylimenevästä palkan osasta ennakkoa otetaan lisäprosentin mukaan eli 30 %.
Jos sinulla on toiveita pikaisesta täystyöllistymisestä kunnollisella palkalla, voit tietysti varata päätulokortin sitä varten ja pääset pienemmällä pidätyksellä. Mutta kun vuosi on lähes lopussa ja palkka noin pieni, on jokseenkin samantekevää kumman kortin viet työnantajalle. Ei sillä ole paljon väliä, otetaanko kuukauden palkasta ennakkoa vitonen vai kolmekymppiä. Kun työttömyyskorvauksesi määrästä ei ole tietoa, on vaikea sanoa miten paljon veroa lopulta menee. Se selviää keväällä ja liikaa peritty ennakkohan palautetaan ensi jouluksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883