Lontoosta mallia: myrkkymaksu henkilöautoille

Makkaramelli

Autojen määrä on lisääntynyt Tampereellakin hurjaa vauhtia, ja siinä sivussa on myös autoista aiheutuvat ongelmat pahentuneet. Tilan viemisen ja liikenneonnettomuuksien lisäksi autoista lähtevät ilmansaasteet tukkivat jokaisen kaupunkilaisen keuhkorakkuloita.

Lontoossa on otettu käyttöön myrkkymaksu pahiten saastuttaville henkilöautoille. Yhdessä ruuhkamaksun kanssa keskustassa käyminen maksaa siellä noin 24 euroa.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005428649.html

Vastaavanlainen maksu sopisi oikein hyvin myös Tampereelle. Summa voisi olla tasaraha 20 euroa, joka olisi nopea maksaa keskustan sisääntuloväylien yhteyteen perustettaviin rahastuspisteisiin.

Tarkoitus ei olisi siis varsinaisesti kerätä ylimääräistä rahaa, vaan ohjata autoilijoita käyttämään joukkoliikennettä.

31

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IMEMNAA

      loistava ehdotus jos halutaan jättää Tampereen keskusta pelkille sosiaalipummeille ja matuille,
      ratikka jo aiheuttaa äärimmäisiä vaikeuksia tavalliselle veronmaksajalle

    • Kitkoilla20vuotta

      Pelkällä nastarengaskiellolla puhdistuisi ilma melkoisesti.

      • K.itKa.Pelle

        Nastarenkaita tarvitaan karhentamaan teitä niin että kitkarenkaillakin pystyy ajamaan.


      • kumipäälle
        K.itKa.Pelle kirjoitti:

        Nastarenkaita tarvitaan karhentamaan teitä niin että kitkarenkaillakin pystyy ajamaan.

        Ei tarvita nastarenkaita mihinkään , vain uskon asia jonka nastarenkailijat ovat keksineet kuin armoksi meille kitkarenkailijoille jotka kuitenkin pystyvät täysin suoriutumaan liikenteensä turvallisesti marginaalista on nastojn paremmuus ja vain aivan uutena.
        ehdottamasti kitkarenkaille valtion tukea ja nastaveroa vaähintään, siitä syystä että ilma olisi puhtaampi, asfafaltit urattomampia ja turvallisempia sekä hiljaisempiä.
        Nastarenkaat olisin saanut halvemmalla, on aika typerää, kun juuri ostin uudet 225/50 kitka renkaat.


      • Kitkarengaslipottelijat
        kumipäälle kirjoitti:

        Ei tarvita nastarenkaita mihinkään , vain uskon asia jonka nastarenkailijat ovat keksineet kuin armoksi meille kitkarenkailijoille jotka kuitenkin pystyvät täysin suoriutumaan liikenteensä turvallisesti marginaalista on nastojn paremmuus ja vain aivan uutena.
        ehdottamasti kitkarenkaille valtion tukea ja nastaveroa vaähintään, siitä syystä että ilma olisi puhtaampi, asfafaltit urattomampia ja turvallisempia sekä hiljaisempiä.
        Nastarenkaat olisin saanut halvemmalla, on aika typerää, kun juuri ostin uudet 225/50 kitka renkaat.

        Tästäkin kirjoituksesta huomasi kitkarengaslipottelijoiden henkisen tason...


    • Esim. automaattiseen valvontaan ja rekisteritunnistukseen perustuvat ruuhkamaksut voisivat olla yksi tie avata nykyisiä henkilöautoilun aiheuttamia ongelmia Tampereella. Vastaavanlaisia järjestelmiä on jo ollut käytössä monissa eri kaupungeissa Euroopassa. Tällöin henkilöautoilija voi itse valita tahtooko hän maksaa ennakkoon sovitun summan siitä, että hän voi käyttää rajallista tie kapasiteettia juuri silloin, kun niiden käyttöhuiput ovat suurimmat. Vai jättäytyykö hän automaattivalvonnassa tapahtuvan laskutuksen pariin?
      Samoin voitaisiin ottaa käyttöön järjestelmä, jossa parkkiautomaatista ihmiset voivat ostaa myös joukkoliikennelippuja niille vyöhykkeille, mille he itse tahtovat operoida. Tämä mahdollistaa yhä useammalle sen, että he voivat jättää ajoneuvonsa parkkiin. Ja samalla hoitaa asiansa entistä helpommin.
      Vanhemmissa henkilöautoissa tulee huomioida myös se, että vaikka niiden päästöt eivät enää täytäkään nykyaikaisia päästönormeja, niin silti niiden ajomäärät voivat olla vähäiset. Ja tätä kautta esim. harrasteautoilija voi olla vähemmän yleistä haittaa aiheuttava, kuin aktiivisesti joukkoliikennettä välttämään pyrkivä henkilöautoilija. Siksi on oltava tarkkana, että henkilöautoilulle kohdistettavat haitta ja saastemaksut kohdistuvat oikeudenmukaisella tavalla siihen osaan henkilöautoilua, joka eniten haittaa luonnon ja ihmisten arkipäiväistä elämää.

      • SimonTemplar

        Greenwayn kirjoituksessa on järkevä kohta. Juuri äskettäin saimme uutisista seurata, kuinka Belgiassa joku oli joutunut myymään vanhan pyhimys-Volvonsa pois, koska sille oli määrätty haittamaksu noin 2 euroa kilometrille. Tällainen harrasteautoon kohdistuva päästövero kuulostaa rumalta.


      • Viherhippihaihattelua
        SimonTemplar kirjoitti:

        Greenwayn kirjoituksessa on järkevä kohta. Juuri äskettäin saimme uutisista seurata, kuinka Belgiassa joku oli joutunut myymään vanhan pyhimys-Volvonsa pois, koska sille oli määrätty haittamaksu noin 2 euroa kilometrille. Tällainen harrasteautoon kohdistuva päästövero kuulostaa rumalta.

        Jaksoitko tosiaan lukea Greenwayn puppusanageneraattorin tuotoksen? Minä en jaksa.


    • sitasaamitätila

      Menkää hyvät lapset joskus jos suinkin uskallatte häpeemisiltänne käymään esim. Lontoossa ja verratkaa sitten näihin kolmeen autoon jotka risteyksessä tuppuilevat Treella, ei todellakaan voi verrata maailman suurinta kaupunkia ja tätä työläiskylää autojen määrässä, taas on jollain ituhipillä neronleimaus päässyt aivopieruna.

      • London_jacki

        Lontoo on aivan perseestä meinaan viime vuonna kävin kolme kertaa työasioissa, joten kokemusta siitä paskakolosta on totisesti. Siellä on aivan liikaa maahanmuuttajia ja muslimeja, jotka eivät osaa edes ajaa autoa, vaikka istuvat ratin takana.


      • sumussasi
        London_jacki kirjoitti:

        Lontoo on aivan perseestä meinaan viime vuonna kävin kolme kertaa työasioissa, joten kokemusta siitä paskakolosta on totisesti. Siellä on aivan liikaa maahanmuuttajia ja muslimeja, jotka eivät osaa edes ajaa autoa, vaikka istuvat ratin takana.

        "Lontoossa on otettu käyttöön myrkkymaksu pahiten saastuttaville henkilöautoille. Yhdessä ruuhkamaksun kanssa keskustassa käyminen maksaa siellä noin 24 euroa.

        https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005428649.html

        Vastaavanlainen maksu sopisi oikein hyvin myös Tampereelle. Summa voisi olla tasaraha 20 euroa, joka olisi nopea maksaa keskustan sisääntuloväylien yhteyteen perustettaviin rahastuspisteisiin."

        -Tästä oli kysymys, ei vain ja ainoastaan sinun yksipuolisesta ja kapeasta mielipiteestäsi Lontoosta, useilla on erilainen näkemys yhdestä suosituimmasta matkakohteesta, koita kestää.


      • mikä.on.oikeudenmukaista
        sumussasi kirjoitti:

        "Lontoossa on otettu käyttöön myrkkymaksu pahiten saastuttaville henkilöautoille. Yhdessä ruuhkamaksun kanssa keskustassa käyminen maksaa siellä noin 24 euroa.

        https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005428649.html

        Vastaavanlainen maksu sopisi oikein hyvin myös Tampereelle. Summa voisi olla tasaraha 20 euroa, joka olisi nopea maksaa keskustan sisääntuloväylien yhteyteen perustettaviin rahastuspisteisiin."

        -Tästä oli kysymys, ei vain ja ainoastaan sinun yksipuolisesta ja kapeasta mielipiteestäsi Lontoosta, useilla on erilainen näkemys yhdestä suosituimmasta matkakohteesta, koita kestää.

        "Käytännössä maksu koskee useimpia autoja, jotka on rekisteröity 12 vuotta sitten tai aiemmin"

        On ihmisiä, joilla ei ole varaa ajaa uudella autolla, joten on väärin laittaa heidät kärsimään.


      • Lontoo on toki isompi kaupunki, mutta samalla tavalla saasteet pyörivät Tampereenkin kaduilla. Itse asiassa Tampereella on pakokaasujen lisäksi ongelmana myös nastarenkaista aiheutuva katupöly, jota lontoolaiset eivät joudu aivastelemaan. Samasta syystä autoilun suitsiminen olisi sitäkin tärkeämpää.


    • lait-kunniaan

      Myös pyöräilijöille maksut jalkakäytävillä ajelusta, valoitta ajamisesta jne... Miten yhtä ryhmää voidaan suosia kun eletään tasa-arvoisessa yhteiskunnassa, sehän on laitonta.

      • Eipähän kevyen liikenteen maksut vähennä henkilöautojen tupruttelua yhtään. Hengitysilma ei siten raikastuisi lainkaan. Liikennesääntöjen noudattaminen on taas aivan toinen juttu. Sääntöjen rikkomisestahan määrätään rangaistuksia myös pyöräilijöille.


    • hunsvotit-sikailee

      Joo ja pakollinen 150 € romutusmaksu polkupyörille jo heti uutena. Nythän keskusta on tukkeentumassa hylätyistä romupyöristä, veronmaksajan piikkiin tietenkin. Eikä ne romukasat ole kivoja katsellakaan.

      • liian.halpaa.nyt

        Lisäksi pakollinen liikennevakuutus pyörien tuoman suuren tapaturmariskin takia. Ei valoja, hurja vauhti, ajellaan jalkakäytävillä, sivuille katsomatta autojen eteen ja muutenkin miten sattuu.


      • liian.halpaa.nyt kirjoitti:

        Lisäksi pakollinen liikennevakuutus pyörien tuoman suuren tapaturmariskin takia. Ei valoja, hurja vauhti, ajellaan jalkakäytävillä, sivuille katsomatta autojen eteen ja muutenkin miten sattuu.

        Ehdotuksesi ei edelleenkään puhdista saastunutta kaupunki-ilmaa.

        Pakokaasupäästöjä saadaan vähennettyä päivittämällä polttomoottorit sähkökäyttöisiin.

        Katupölyä voidaan suitsia mm. hillitsemällä nastarenkaiden käyttöä ja järkevöittämällä hiekottamista. Hiekkaa pitäisi käyttää vain risteysalueilla, suojateiden kohdilla, jyrkemmissä mäissä ja mutkissa, bussipysäkkien yhteydessä ja vastaavissa kiihdyttely- ja jarruttelupaikoissa. Suoraa tasamaalla olevaa katuosuutta ei ole syytä hiekottaa. Niillä nopeudetkin ovat yleensä suuremmat ja pölyä nousee ilmaan sitäkin enemmän.

        Kevyen liikenteen väylät olisi hiekoitettava ainoastaan puolittain, jotta ihmiset voisivat käyttää esimerkiksi talvioloissa kätevää potkukelkkaa ja muita liu'uttamalla siirrettäviä välineitä.


      • Lähiajan.ratkaisu
        Makkaramelli kirjoitti:

        Ehdotuksesi ei edelleenkään puhdista saastunutta kaupunki-ilmaa.

        Pakokaasupäästöjä saadaan vähennettyä päivittämällä polttomoottorit sähkökäyttöisiin.

        Katupölyä voidaan suitsia mm. hillitsemällä nastarenkaiden käyttöä ja järkevöittämällä hiekottamista. Hiekkaa pitäisi käyttää vain risteysalueilla, suojateiden kohdilla, jyrkemmissä mäissä ja mutkissa, bussipysäkkien yhteydessä ja vastaavissa kiihdyttely- ja jarruttelupaikoissa. Suoraa tasamaalla olevaa katuosuutta ei ole syytä hiekottaa. Niillä nopeudetkin ovat yleensä suuremmat ja pölyä nousee ilmaan sitäkin enemmän.

        Kevyen liikenteen väylät olisi hiekoitettava ainoastaan puolittain, jotta ihmiset voisivat käyttää esimerkiksi talvioloissa kätevää potkukelkkaa ja muita liu'uttamalla siirrettäviä välineitä.

        Sähköautojen kehitys kompuroi vieläkin. Biokaasulla ja maakaasulla toimivia autoja saa paljon halvemmalla vaikka heti kaupasta, jaa niiden päästöt ovat pienet verrattuna bensiinillä/dieselillä toimiviin. Myös etanolin käyttö bensiiniä korvaavana polttoaineena on varteenotettava.


      • Sesiitäjauhamisesta
        Makkaramelli kirjoitti:

        Ehdotuksesi ei edelleenkään puhdista saastunutta kaupunki-ilmaa.

        Pakokaasupäästöjä saadaan vähennettyä päivittämällä polttomoottorit sähkökäyttöisiin.

        Katupölyä voidaan suitsia mm. hillitsemällä nastarenkaiden käyttöä ja järkevöittämällä hiekottamista. Hiekkaa pitäisi käyttää vain risteysalueilla, suojateiden kohdilla, jyrkemmissä mäissä ja mutkissa, bussipysäkkien yhteydessä ja vastaavissa kiihdyttely- ja jarruttelupaikoissa. Suoraa tasamaalla olevaa katuosuutta ei ole syytä hiekottaa. Niillä nopeudetkin ovat yleensä suuremmat ja pölyä nousee ilmaan sitäkin enemmän.

        Kevyen liikenteen väylät olisi hiekoitettava ainoastaan puolittain, jotta ihmiset voisivat käyttää esimerkiksi talvioloissa kätevää potkukelkkaa ja muita liu'uttamalla siirrettäviä välineitä.

        Jos kaikki ajaisivat kitkoilla niin tiet olisi kuin luistinratoja, se tietäisi paljon vakavia onnettomuuksia, Joten nastarenkaitakin pitää olla joukossa.


      • Tieto.pilaa.luulot
        Makkaramelli kirjoitti:

        Ehdotuksesi ei edelleenkään puhdista saastunutta kaupunki-ilmaa.

        Pakokaasupäästöjä saadaan vähennettyä päivittämällä polttomoottorit sähkökäyttöisiin.

        Katupölyä voidaan suitsia mm. hillitsemällä nastarenkaiden käyttöä ja järkevöittämällä hiekottamista. Hiekkaa pitäisi käyttää vain risteysalueilla, suojateiden kohdilla, jyrkemmissä mäissä ja mutkissa, bussipysäkkien yhteydessä ja vastaavissa kiihdyttely- ja jarruttelupaikoissa. Suoraa tasamaalla olevaa katuosuutta ei ole syytä hiekottaa. Niillä nopeudetkin ovat yleensä suuremmat ja pölyä nousee ilmaan sitäkin enemmän.

        Kevyen liikenteen väylät olisi hiekoitettava ainoastaan puolittain, jotta ihmiset voisivat käyttää esimerkiksi talvioloissa kätevää potkukelkkaa ja muita liu'uttamalla siirrettäviä välineitä.

        Kaupunki-ilma puhdistuisi heti, kun lopetettaisiin bussiliikenne.
        Bussilakon aikana, mittauspisteessä oli käytännössä täysin pölytöntä.
        Henkiköautot ei siis ole minkäänlainen ongelma, paitsi persaukisille kateellisille.

        Polttomoottoria ei voi "päivittää" sähkömoottoriksi.


      • E85-soppaa
        Tieto.pilaa.luulot kirjoitti:

        Kaupunki-ilma puhdistuisi heti, kun lopetettaisiin bussiliikenne.
        Bussilakon aikana, mittauspisteessä oli käytännössä täysin pölytöntä.
        Henkiköautot ei siis ole minkäänlainen ongelma, paitsi persaukisille kateellisille.

        Polttomoottoria ei voi "päivittää" sähkömoottoriksi.

        Polttomoottorin tilalle voi kyllä vaihtaa sähkömoottorin. Rakensihan se yksi porukka vanhasta Corollastakin sähkökäyttöisen. Diesel-bussejakin on muutettu sähkölle. Suuressa mittakaavassa hommassa ei tietysti ole mitään mieltä, koska muutos ei ole niin simppeli kuin esimerkiksi bensa-auton muuttaminen etanolikäyttöiseksi.


      • Lovetleveeksi

        Joo voihan sen vaimonkin leikkauttaa mieheksi, ja lähtee sitten sähköshokki ajelulle se on sitten simppeliä jos mikään.


      • Tieto.pilaa.luulot
        E85-soppaa kirjoitti:

        Polttomoottorin tilalle voi kyllä vaihtaa sähkömoottorin. Rakensihan se yksi porukka vanhasta Corollastakin sähkökäyttöisen. Diesel-bussejakin on muutettu sähkölle. Suuressa mittakaavassa hommassa ei tietysti ole mitään mieltä, koska muutos ei ole niin simppeli kuin esimerkiksi bensa-auton muuttaminen etanolikäyttöiseksi.

        Polttomoottorin tilalle voi vaihtaa sähkömoottorin, mutta polttomoottoria ei voi päivittää sähkömoottoriksi.


      • päivitellään.sitten
        Tieto.pilaa.luulot kirjoitti:

        Polttomoottorin tilalle voi vaihtaa sähkömoottorin, mutta polttomoottoria ei voi päivittää sähkömoottoriksi.

        Polttomoottoriauton voi päivittää sähkökäyttöiseksi.


      • Järkkiroottori
        Tieto.pilaa.luulot kirjoitti:

        Polttomoottorin tilalle voi vaihtaa sähkömoottorin, mutta polttomoottoria ei voi päivittää sähkömoottoriksi.

        Sää ja sun pesukonees, lentoliikenne stoppiin niin muuta ei tarvita.


    • outsiderdd

      Kuka nyt enää ajaa Tampereen keskustaa henkilöautolla,en ole käynyt enää puoleen vuoteen,eikä ole aikomustakaan tulla.Markettiin ikävä kyllä.

    • riittäää

      Kyllä tulisi kova hinta alarannan kahville pullan kanssa,no lopetin nämä kahvila käynnit jo aikoja sitten.oi niitä aikoja kun Tampere oli vielä avoin kaupunki kaikille liikkujille.Parkkimaksut ovat liian korkeat ja nykyään mittarit on muutettu kännykkällä maksettaviksi,viimeinen niitti.

      • eikös-käykin

        ----- nykyään mittarit on muutettu kännykkällä maksettaviksi,----

        Käsittääkseni niihin kolikotkin käy !


    • toppitauno

      Sitten kun lähes kaikki suomessa liikenteessä olevat autot aiheuttavat oikeasti ruuhkaa tampereella nyhän niitä ei oikeasti ole, on vain uneliaita, hitaita, uneksijoita ja töpeksijöitä ainakin kun silloin kulkee kun kouluttuneempi ja oppineenpi on ansiokkasti tiellään kallimmilla autoillaan kuin työväki jonka ajosuorite taitaa onnistua paremmin eikä aina niin auratulla ja suolatullakaan tiellä.

    • Satelliittipaikannukseen perustuva haittamaksu olisi autoilijan kannalta oikeudenmukaisin.

      Maksun suuruus voitaisiin määritellä silloin suoraan alueen asukastiheyden mukaan. Mitä tiheämmin asutussa kaupunginosassa ajaisi kilometrejä, niin sitä enemmän joutuisi maksamaan, koska haitatkin ovat silloin suurimmat, eli autoilusta kärsiviä eniten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      452
      2275
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2046
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1582
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1561
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1331
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1325
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      151
      1316
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      51
      1198
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1085
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      100
      1058
    Aihe