Pysähtymispakko

tieliikennelait

Eikö enää ole voimassa pysähtymispakko tasoristeykseen tultaessa, ennenkuin lähtee ylittämään rataa. Yhtään kertaa en ole kuullut enkä nähnyt kenenkään missään mediassa mainitsevan tästä tieliikennesäännöstä.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710302200496028_u0.shtml

Puolustusvoimien miehistönkuljetusauto EI PYSÄHTYNYT ENNEN RADAN YLITYSTÄ.

24

2836

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pysähdy-henkikulta

      Tästä asiasta pitäisi puhua enemmän, kun kerran tasoristeysonnettomuuksia sattuu enemmänkin.

      Kyllä minulle autokoulussa opetettiin, että pysähtyä pitää aina ennenkuin ratoja ylitetään, kulkipa juna tai ei vaikka ei kymmeniin vuosiinkaan.

    • TarpeeksiVauhtia

      En ole koskaan kuullutkaan mokomasta "säännöstä". Miksi siinä pitäisi pysähtyä? Mihin kohti pitäisi pysähtyä? Joskus on uutisoitu tasoristeykseen kiinni jääneistä ajoneuvoista, joita päin juna on sitten ajanut. Ovatkohan nämä olleet juuri kyseisiä pölvästejä, jotka pysähtelevät vääriin paikkoihin?

      • Jos et muuta syytä keksi pysähtymiselle niin miten olisi oma henki tai se että junankuljettaja ei menetä henkistä työkykyään kun on pakotettu ajamaan auton tai ihmisen päälle. Ai mihin kohti pitäisi pysähtyä? Mihin luulisit?


    • laisssa-sanotaan-toisin

      "7 §
      Esteetön kulku junalle. Rautatien ylittäminen

      Junalle on annettava esteetön kulku. Junalla tarkoitetaan tässä pykälässä jokaista rautatiekiskoilla kulkevaa laitetta.

      Rautatien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tulossa. Kuljettajan on tällöin käytettävä sellaista nopeutta, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa.

      Rautatietä ei saa lähteä ylittämään, jos juna lähestyy taikka valo-opaste velvoittaa pysähtymään, erityinen ääniopaste kuuluu taikka puomi on alhaalla tai liikkuu. Tällöin on pysähdyttävä turvalliselle etäisyydelle radasta, ennen opastinta tai puomia. Kun rautatien saa ylittää, se on tehtävä viivyttelemättä."

      Ei tuossa puhuta pysähtymispakosta jos ei ole havaintoa junasta eikä opaste määrää pysähtymaan. Kannattaisi ottaa asioista selvää enenkuin alkaa meuhkaamaan.

      • pakkopysähdys

        Kyllä siihen on pakko pysähtyä kun menee katsomaan tuleeko juna ja mistäpäin.
        Kannattaisi ottaa käytännöstä selvää ennenkuin alkaa meuhkaamaan.


      • stopin-kohdalla

        Ohittaminen on muuten tasoristeysalueella kielletty. Alkaisikohan ohituskieltoalue sitten ensimmäisestä varoitusmerkistä?

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

        "18 § Ohituskiellot
        6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä."

        Jos rautatietä ylittäessä pitää ennen rataa pysähtyä, niin siellä on silloin myös Stop-merkki.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

        "Merkki 232. Rautatien tasoristeyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvo on ennen tasoristeyksen ylittämistä pysäytettävä merkin kohdalle. (23.12.1998/1133)"


      • rauhallinen.kuski

        Suoritin ajotutkintoni 50 vuotta sitten. Siihen aikaan pysähdyttiin ja tarkistettiin tasoristeyksen tilanne. Ehkäpä silloin ymmärrettiin liikenteen turvallisuuden päälle enemmän kuin nykyisin.

        Voisi olla tehokasta muuttaa nykyisiä lakeja ja asettaa pysähtymispakko, kun kerran sitä ei tehdä vaikka juna on tulossa.


      • tupakin.mittainen
        rauhallinen.kuski kirjoitti:

        Suoritin ajotutkintoni 50 vuotta sitten. Siihen aikaan pysähdyttiin ja tarkistettiin tasoristeyksen tilanne. Ehkäpä silloin ymmärrettiin liikenteen turvallisuuden päälle enemmän kuin nykyisin.

        Voisi olla tehokasta muuttaa nykyisiä lakeja ja asettaa pysähtymispakko, kun kerran sitä ei tehdä vaikka juna on tulossa.

        Eiköhän ole kuule parempi että sinulta otetaan kortti jo pois, kun tuollaisia aivopieruja turauttelet. Kehystä se kortti vaikka seinälle muistoksi hulluista nuoruusvuosista.

        Kaikkien tulee noudattaa liikenteessä samoja sääntöjä. Ei siitä tule mitään että joku dementikko alkaa muistelemaan miten se sääntö meni, vai oliko sitä sääntöä ollenkaan, vai näinkö minä säännön lainsäätäjänä olisin itse tehnyt. Liikenteessä tilanteet tulevat nopeasti, ja säännöt pitää hallita selkäytimestä ja sillä samalla sekunnilla.

        Näitä puolikuolleena liikkuvia shikaaneja on koko ajan vain enemmän. Välillä tulevat moottoritielläkin väärään suuntaan vastaan, kun "50 vuotta sitten tässä ajettiin näin päin".


      • ATK-suunnittelija-evp
        tupakin.mittainen kirjoitti:

        Eiköhän ole kuule parempi että sinulta otetaan kortti jo pois, kun tuollaisia aivopieruja turauttelet. Kehystä se kortti vaikka seinälle muistoksi hulluista nuoruusvuosista.

        Kaikkien tulee noudattaa liikenteessä samoja sääntöjä. Ei siitä tule mitään että joku dementikko alkaa muistelemaan miten se sääntö meni, vai oliko sitä sääntöä ollenkaan, vai näinkö minä säännön lainsäätäjänä olisin itse tehnyt. Liikenteessä tilanteet tulevat nopeasti, ja säännöt pitää hallita selkäytimestä ja sillä samalla sekunnilla.

        Näitä puolikuolleena liikkuvia shikaaneja on koko ajan vain enemmän. Välillä tulevat moottoritielläkin väärään suuntaan vastaan, kun "50 vuotta sitten tässä ajettiin näin päin".

        Et ole ihan täyspäinen sinäkään.
        Itsellänikin on jo 40 vuotta autokoulusta. Helsingissä en ole havainnut tasoristeyksiä, eikä niitä ole näkynyt reittieni varrella muuallakaan.
        Mietin sitäkin, voiko olla rautatien tasoristeystä, jossa olisi pelkkä väistämisvelvollisuusmerkki tasoristeysmerkkien lisäksi. Taitaa niissä kuitenkin STOP-merkit olla.
        Kyllä niissä risteyksissä pärjää kuka tahansa, ei tarvita pilkuntarkkaa muistia kaikista liikennesäännöistä. Jos on jokin todellinen vaikea knoppi, auttaa varovaisuus aina. Tällaisia ei juurikaan ole, onhan noissa vartioimattomissa tasoristeyksissä myös stop-merkit. Sen tuntee kyllä jokainen, samoin raideliikenteen varoitusmerkit. Väistämisvelvollisuusmerkinkin määräyksen osaa jokainen.

        Tuossa mietittävää, olet idiootti jos et hanskaa tuota tilannetta. Kuvat eivät näkyneet ainakaan minun tabl.tietokoneessani.
        http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/107940/Vaaran paikka kolmion takaa saakin ajaa ensin


    • 4w5h3w45h3w45h

      Parempihan se on mennä pienellä vauhdilla, katsoo ensin että tie on vapaa mennä ja turvallinen ja menoks.. Jos ei voi vauhdista havannoida tarpeeksi niin pitää sitten pysähtyä.. mitäs jos liukkauden takia ei pääsekkään sujuvasti enää kiskojen yli.. sekin pitää huomioida että jäädä junan eteen sen takia.

      Tässä tehdään yksinkertaisista asioista niin vaikeita.
      Opetelkaa liikkumaan liikenteessä, me ei kohta voida tehdä mitään kun osa ei selviä niin kaikki saa punavalot päin näköä ja pitää viikko odottaa keskellä yötäkin liikennevaloissa. On kai meillä aivot, käyttäkää niitä joskus, anna veren kiertää kaulan yläpuolellakin..

      Käyttäkää suuntavilkkua niin kuin pitää, ei voi olla noin vaikeaa kuin monilla näyttää olevan.
      Ajoneuvon sijainti ei ole mahdollisimman lähellä muita autoja vaan mahdollisimman kaukana muista, lähempänä tienreunaa kuin kuin vastaantulevaa..

      Monia asioita, helppoa ja kumma moni asia tehdään just niin kuin ei pitäisi.

    • Täysillä_eteenpäin

      Tuli mitä tuli. Armeijassa ei turhanpäiet pysähdellä. Terveisin, leveäleukainen jermuleirin komentaja. Se joka simputtaa ja kusettaa aina >:(

    • Ei_tarvitse

      Ei tarvitse pysähtyä ennen tasoristeystä, ellei siihen ole asetettu pakollista pysähtymistä osoittavaa merkkiä.

      • ei.tietenkään.pakko

        Kyllä minä mieluummin pysähdyn vaikka vapaaehtoisesti jos siinä juuri on juna menossa.


    • virallinenohje

      Joko on selvinnyt pitääkö pysähtyä? Tässä meidän kylällä on aika vilkasliikenteinen (autojen osalta) tasoristeys (puomit kyllä on). Jos meinaan pitää pysähtyä, niin melko tökkiväksi menee liikenne. Autoja menee siitä yli kuitenkin useampi sata päivässä, ja lähin liikennevaloristeys on reilun sadan metrin päässä. Eli välillä tulee pidempikin letka peräkanaa.

      • Oletteko muuten huomanneet, kuinka jonossa ajeleva ei juuri ympäristöään tarkkaile? Juuri tuollaisessa tilanteessa, missä vartioimatonta rautatien tasoristeystä ylitetään jonossa, on suuri vaara jonossa ajelevan jäädä junan alle ollessaan kiinnostunut vain edellä ajavan takapuskurista.

        Niin muuten: jos risteyksessä on STOP -merkki, niin jonon _jokainen_ auto pysähtyy pysäytysviivan kohdalla.


      • TooMuchInformation
        Kollimaattori kirjoitti:

        Oletteko muuten huomanneet, kuinka jonossa ajeleva ei juuri ympäristöään tarkkaile? Juuri tuollaisessa tilanteessa, missä vartioimatonta rautatien tasoristeystä ylitetään jonossa, on suuri vaara jonossa ajelevan jäädä junan alle ollessaan kiinnostunut vain edellä ajavan takapuskurista.

        Niin muuten: jos risteyksessä on STOP -merkki, niin jonon _jokainen_ auto pysähtyy pysäytysviivan kohdalla.

        Ja jos viivaa ei näy, niin ainakin siinä merkin kohdalla pitäisi pysähtyä.

        Yleisellä tasolla katsottuna liikennemerkkien määrää pitäisi saada vähennetyksi. Liikkumisessa pitäisi keskittyä muuhun kuin lompakkoon vaikuttavien sääntöjen havainnointiin.

        Suomessa kun ongelmana ovat lähinnä nämä turhat nopeusrajoitusvaihtelut, joista saattaa saada maksuhuomautuksen. En nyt ota kantaa mikä sen nopeuden pitäisi missäkin olla, mutta sillä että nopeuksia säädellään 10-20 km/h portain ylös ja alas lyhyen välimatkan sisällä ei ole mitään merkitystä oikealle liikenneturvallisuudelle.

        Suurimmassa osassa Eurooppaa riittää se että taajama alkaa, tai se loppuu. Näin se pitäisi Suomessakin mennä. Nyt on taajamamerkin jälkeen alennettu/ylennetty rajoitus, ja sitten taajamissa vuoronperään 30/40/50.

        Kova kaiho on Suomessa tsaarinaikaan.


      • juiytr
        Kollimaattori kirjoitti:

        Oletteko muuten huomanneet, kuinka jonossa ajeleva ei juuri ympäristöään tarkkaile? Juuri tuollaisessa tilanteessa, missä vartioimatonta rautatien tasoristeystä ylitetään jonossa, on suuri vaara jonossa ajelevan jäädä junan alle ollessaan kiinnostunut vain edellä ajavan takapuskurista.

        Niin muuten: jos risteyksessä on STOP -merkki, niin jonon _jokainen_ auto pysähtyy pysäytysviivan kohdalla.

        Tämä armeijan kuorma auton kulki ensimmäisenä,mutta takana tulevat asettivat paineita.


    • Varmistelia

      Minä pysähdyn siihen keskelle rataa ja kaivan kiikarit hanskalokerosta. Sitten kiikaroin kumpaankin suuntaan. Jos näkyy juna tulevan, niin lähden jatkamaan matkaa.

    • ItikkaJaNorsu

      Äkki stoppi tullee jos se juna sittenkin sattuu tuleman kun on ajanut pysähtymättä kiskoloille sen eteen.

      • JatkuukoMatka

        Kuinka pitkään olisi syytä olla pysähdyksissä?


      • PappiSaiKahviaJuodakseen

        Usein ei jatku, jos ajaa huolimattomasti junan eteen.


    • STOP-merkkiin.kyllä

      Ei tartte pysähtyä kuin tarvittaessa. Onko joskus muka pitänyt pysähtyä?

    • Dösäkuskina

      Ennen tasoristeyksen ylittämistä ei ole pakko pysähtyä, ellei Stop-merkillä erikseen määrätä. Radiotakaan ei tarvitse enää sulkea. Vaihteen vaihtaminen oli ennen kiellettyä ylikäytävää ylitettäessä. No automaatti vaihtaa kun haluaa.

      Eikö SA voisi siirtyä käyttämään ammattikuskeja pikakoulutettujen varusmiesten sijaan mäin rauhantilan vallitessa.

      Mitään tutkintaa ei tarvita kun sanotaan suoraan, että kuski mokasi. Vain kuljettaja on vastuussa ajoneuvostaan. Näin on kaikissa tilanteissa. Ihan sama oliko juna myöhässä vai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2063
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1876
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1524
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1192
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      82
      1148
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1093
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1066
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1013
    Aihe