Meille luterilaisille on kerrottu ja kerrotaan, että yksi tärkeimmistä syistä, miksi Martti Lutherin ja 1500-luvun katolisen kirkon välit katkesivat, oli anekauppa. Minua kuitenkin mietityttää, oliko se ns. anekauppa sitä, mitä meille on opetettu vai jotain muuta. Luin vähän aikaa sitten jostain, että se olikin protestanttien väärinkäsitys eikä mikään rahalla ostettava pelastus. Kertokaapa te asiasta jotain tietävät katolilaiset, mitä ajattelette tästä.
Anekauppa totta vai tarua?
5
215
Vastaukset
- AnekauppaLyhyesti
Anekaupan mainos slogan oli suomennettuna: "Kun kolikko kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa." Aneilla lyhennettiin ihmisen odotus aikaa kiirastulessa ja rahoitettiin Pietarin kirkon rakentamista. Aneen hinta oli kolme markkaa eli suurinpiirtein keskiluokkaisen työläisen puolenkuun palkka (vai oliko puolen vuoden?).
- neuvokasta
Kyllähän minä tuon olen tiennyt ja noin meille on opetettu jo koulussa. Mutta onko kellään katolilaisella muuta tietoa asiasta?
- gy67ka
neuvokasta kirjoitti:
Kyllähän minä tuon olen tiennyt ja noin meille on opetettu jo koulussa. Mutta onko kellään katolilaisella muuta tietoa asiasta?
Keskiverto protestantti luulee, että aneella saattoi ostaa pelastuksen. Siitähän ei ole kyse. Aneen uskotaan lyhentävän kiirastuliaikaa. Kiirastulessa olevat sielut ovat jo pelastuneita, ei kadotettuja sieluja. Sielut puhdistuvat syntien seurauksista matkalla kiirastulen kautta taivaan kotiin.
Anetta ei voi myydä eikä ostaa. Tämä oli vakava synti. Tietysti vääryydellä hankitut varat on yritettävä korvata, jotta varkauden synti saataisiin anteeksi, mutta tästähän ei tuolloin ollut kysymys. - jotaintotuudesta
gy67ka kirjoitti:
Keskiverto protestantti luulee, että aneella saattoi ostaa pelastuksen. Siitähän ei ole kyse. Aneen uskotaan lyhentävän kiirastuliaikaa. Kiirastulessa olevat sielut ovat jo pelastuneita, ei kadotettuja sieluja. Sielut puhdistuvat syntien seurauksista matkalla kiirastulen kautta taivaan kotiin.
Anetta ei voi myydä eikä ostaa. Tämä oli vakava synti. Tietysti vääryydellä hankitut varat on yritettävä korvata, jotta varkauden synti saataisiin anteeksi, mutta tästähän ei tuolloin ollut kysymys.Ei ole olemassa kiirastulta. Katolinen kirkko kuten myös ev.lut.kirkko ja monet muut paikat eksyttävät. Lukekaa esim. Luukkaan evankeliumin luku 16 (ja koko Raamattu).
- visatvinkumaan
Nythän olisi mahdollista perustaa verkkokauppa Vatikaaniin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003414938- 162266
- 1942119
- 1071496
- 811417
- 741002
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57997IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2959Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119864Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59776