Millä nimellä tulisi kutsua evlut ja ort kirkon asemaa Suomessa?
Valtionkirkko-termiä on kovasti palstalla vastustettu, mutta mikä vaihtoehto olisi oikea? Lienemme samaa mieltä siitä, että noilla kahdella uskontokunnalla on pitkälti samanlainen asema, ja niiden keskinäinen ero on paljon pienempi kuin kummankaan ero Lähetyshiippakunnan, Adventtikirkon tms. asemaan.
Nimi evlut ja ort kirkolle
13
111
Vastaukset
- Kuudes
Kumallakin on julkisoikeudellinen asema, jota voi hyvin luonnehtia erityisasemaksi. Ev.-lut. kirkon asemaa säätelevästä kirkkolaista on erityinen maininta perustulaissa (76 §).
Sokea Reettakin näkee, että tuo erityisasema on ristiriidassa yhdenvertaisuusperiaatteen kanssa.On totta, että vain evlut kirkko on suoraan perustuslaissa. Mutta mitä seuraisi välittömästi tuon PL pykälän kumoamisesta? Ei mitään.
Siksi en näe tuota ratkaisevana erona, joskin evlut kirkkoa voi pitää hieman enemmän valtionkirkollisena kuin ort kirkkoa.- yhdenvertaisuusperiaate
Tulee musitaa että tämä yhdenvertaisuusperiaate koskee niin instituutioita kuin yksittäisiä Suomen kansalaisia. Vammaisille annetut etuoikeudet rikkovat yksityishenkilöiden yhdenvertaisuusperiaatetta siinä missä kirkoille ja muille instituutioille suodut erioikeudet. Kaikkia tulisi kohdella tasavertaisesti, siinä olette oikeassa.
yhdenvertaisuusperiaate kirjoitti:
Tulee musitaa että tämä yhdenvertaisuusperiaate koskee niin instituutioita kuin yksittäisiä Suomen kansalaisia. Vammaisille annetut etuoikeudet rikkovat yksityishenkilöiden yhdenvertaisuusperiaatetta siinä missä kirkoille ja muille instituutioille suodut erioikeudet. Kaikkia tulisi kohdella tasavertaisesti, siinä olette oikeassa.
Onko evankelis-luterilaisuus sinusta vamma?
- faktanmukaisesti
Virallinen termi voisi olla "etuoikeutettu kirkko", joka puhekielessä varmaan lyhenisi muotoon "etuoikeuskirkko".
- Kannattae
Etuoikeuskirkko ja/tai etuoikeuskirkot!
- hda__
Ev.lut kirkkohan itse yrittää vakiinnuttaa termiä kansankirkko, mikä on puhdasta sumutusta.
Kansankirkko termillä viittaavat kirkon suureen jäsenmäärään ja jäsenten %-osuuten suomalaisista, mutta tuossa jätetään tarkoituksellisesti sivuun se, että suuri jäsenmäärä on pitkälti seurausta juuri tuosta erityisasemasta ja kyseenalaisista jäseneksiliittämiskäytännöistä.
Valtionkirkkotermiä vastustetaan, mutta parempaakaan ei osata esittää. Eikä toisaalta ole näkynyt myöskään määritelmää, mitä valtionkirkko näiden vastustajien mielestä sitten tarkoittaa. Mistä siis tunnistaa valtionkirkon, ja miten se eroaa meikäläisistä erikoisoikeuskirkoista?- Japp3rvokk1
Se on ainakin selvää, että lutkukirkko ei ole sateenkaarikansankirkko.
Ortodoksien lukumäärä on sitäpaitsi joteensakin sama kuin helluntailiikkeen. Teknisesti ortodokseja on enemmän, mutta helluntailiike ei vauvakasta, ja se huomioiden menee aika tasoihin. Siksikin "kansankirkko" ei oikein toimi.
"Julkisoikeudelliset kirkot" ?
Miksei, mutta vähän pitkä.
Sinä, joka kannatat mainittujen kirkkojen nykyistä asemaa: Olisko sinusta tämä ehdotus parempi?
- Japp3rvokk1
Olisiko 'ökykirkko' oikea termi? Muihin uskonnollisiin yhdyskuntiin verrattuina ne ovat rikkaita verotusoikeuden ansiosta.
Heh, miksei. Tosin maailmanlaajuisesti toki Katolisella kirkolla on omaisuutta melkoisesti enemmän kuin pienellä luterilaisella kirkolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422631Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse802014Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101898Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki831357- 671315
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171238TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161108Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901090- 71943
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42934