Miten usko auttaa?

Tästä on ollut keskustelua ennenkin, mutta yhtään järkevää vastausta en ole koskaan saanut, niin kysytäänpä taas uudelleen.

Miten usko auttaa?

Kun vaikkapa lapsia raiskataan ja tämä tulee ilmi, niin uskovaiset alkavat rukoilla lasten puolesta.

Voisiko nyt joku kertoa minulle että mitä hyötyä tästä on?

Miten se auttaa niitä raiskattuja lapsia?

Miksi jokin jumala välittäisi niistä lapsista sen jälkeen kun heidät on raiskattu ja se on tullut ilmi, jos jokin jumala ei ollut kiinnostunut niistä lapsista ennen heidän raiskaamistaan?

Kun bussi syöksyy rotkoon ja 30 ihmistä murskaantuu kuoliaaksi, niin heti sen jälkeen uskovaiset alkavat rukoilla heidän puolestaan.

Miksi helvetissä?

Kun bussi syöksyy rotkoon ja 30 ihmistä murskaantuu kuoliaaksi, niin heti sen jälkeen uskovaiset alkavat rukoilla voimia heidän omaisilleen.

Miksi helvetissä? Jos jokin jumala ei ollut kiinnostunut niistä murskaantuneista ihmisistä, niin miksi jokin jumala olisi kiinnostunut että miltä heidän omaisistaan tuntuu?

Voisiko joku nyt vastata minulle hyvin selväsanaisesti, että mitä usko auttaa?

Linjoilla taitaa olla exap, cyclone yms, joilta tulee uskonnollisiin aiheisiin kommenttia, niin nyt voisi koettaa taas vaihteeksi ajatella, että mitä ihmettä se usko oikein on ja mitä sillä tekee?

Kun lapsi raiskataan, niin mitä rukoilu lapsen puolesta oikein tarkoittaa ja mitä sillä ajetaan takaa?

47

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka-bäin

      "Kun lapsi raiskataan, niin mitä rukoilu lapsen puolesta oikein tarkoittaa ja mitä sillä ajetaan takaa?"

      Sitä, että Jumala antaisi voimia elämiseen ja eheyttäysi tämän lapsen sisimmän, että hän voisi elää viellä onnelisena ja saisi rakastavia ihmisiä ympärilleen ja hyvää hoitoa/huolenpitoa.
      Löytäsi vielä tiensä Taivaan Isän luo, joka eheyttää viimeisekin säröt taivaassa ja saisi elää ikuisesti Jumalan rakkaudessa, jossa mikiään paha ei enää kohtaa. Tämä synnin maailma on julma.

    • En oikein oivaltanut logiikkaa vastauksen takana.

      Voisiko ajatella että lapsen joutuminen raiskatuksi oli jonkin jumalan tahto, jotta se jumala saa sitten eheyttää ja antaa voimia ja olla mukava sekä hyvä sille lapselle, jota se ei tietenkään olisi päässyt olemaan jos lapsiraukkaa ei olisikaan raiskattu?

      Eli pahaa tapahtuu siksi, jotta jumalat pääsevät pätemään? Pahaa tapahtuu jotta jumalat pääsevät osoittamaan tarpeellisuutensa?

      Paha on itse asiassa täällä jumalien omahyväisyyden ja turhamaisuuden takia, jotta heillä olisi jotain järkevää puuhaa.

      Mutta entäpä ne raiskatut lapset joiden puolesta kukaan ei rukoile?

      Miten heillä menee tämä eheytyshomma ja tie kohti jumalaa, joka sallii lapsia raiskattavan, jotta jumala pääsee osoittamaan paikkansa tässä maailmassa?

      • vaikka-näin

        Ei se ole Jumalan tahto, että joku raiskataan.
        Se nyt vaan on niin, että ollaan täällä synnin maailmassa ja synnin seuraukset kolhii tavalla tai toisella jokaista. Paholainen on tämän maan valtias toistaiseksi. Jumalan Henki suojelee ihmisiä niin hyviä, kun pahoja, mutta kun pahan mitta täyttyy saapuu Jeesus hakemaan omiaan taivaaseen.

        En tiedä miksei paholainen pysty parempaa antamaan ihmisille? Vai ajatteleeko se paholainen antavansa raiskaajalle hyvää, kun lapsiin sekaantuu?. Paholainen on heitetty tänne maan päälle.
        Eeva ja Adamin langettua joudutaan muutkin kärsimään.

        Jeesus oli synnin seurausten kärsijänä omiensa puolesta. Aikanaan synnin tekijät joutuvat tuomiolle, jos eivät tee parannusta. Oikeus toteutuu, mutta nyt katsellaan paholaisen tekoja ja kuinka se saa otteen ihmiseen.
        Lopulta oikeus tapahtuu ja paholainen hävitetään lopullisesti.ja hänen seuraajat. Eikä mitään pahaa enää ole..


      • vaikka-näin kirjoitti:

        Ei se ole Jumalan tahto, että joku raiskataan.
        Se nyt vaan on niin, että ollaan täällä synnin maailmassa ja synnin seuraukset kolhii tavalla tai toisella jokaista. Paholainen on tämän maan valtias toistaiseksi. Jumalan Henki suojelee ihmisiä niin hyviä, kun pahoja, mutta kun pahan mitta täyttyy saapuu Jeesus hakemaan omiaan taivaaseen.

        En tiedä miksei paholainen pysty parempaa antamaan ihmisille? Vai ajatteleeko se paholainen antavansa raiskaajalle hyvää, kun lapsiin sekaantuu?. Paholainen on heitetty tänne maan päälle.
        Eeva ja Adamin langettua joudutaan muutkin kärsimään.

        Jeesus oli synnin seurausten kärsijänä omiensa puolesta. Aikanaan synnin tekijät joutuvat tuomiolle, jos eivät tee parannusta. Oikeus toteutuu, mutta nyt katsellaan paholaisen tekoja ja kuinka se saa otteen ihmiseen.
        Lopulta oikeus tapahtuu ja paholainen hävitetään lopullisesti.ja hänen seuraajat. Eikä mitään pahaa enää ole..

        Tämä vuodatus ei varsinaisesti sivunnut avauksen aihetta edes hitusen vertaa.

        Mitä usko saa aikaan, eli kun lapsi raiskataan niin uskovaiset alkavat kilpaa rukoilla lapsen puolesta.

        Miksi ihmeessä?

        Mitä se auttaa?

        Eivätkö jumalat ole kuulleet sananlaskusta että turha pyllistää jos paskat on jo housussa?

        Kun bussi syöksyy rotkoon niin uskovaiset alkavat kilpaa rukoilla uhrien puolesta.

        Miksi ihmeessä? Mikä logiikka sen toiminnan taustalla on?


      • vaikka-näin
        bushmanni kirjoitti:

        Tämä vuodatus ei varsinaisesti sivunnut avauksen aihetta edes hitusen vertaa.

        Mitä usko saa aikaan, eli kun lapsi raiskataan niin uskovaiset alkavat kilpaa rukoilla lapsen puolesta.

        Miksi ihmeessä?

        Mitä se auttaa?

        Eivätkö jumalat ole kuulleet sananlaskusta että turha pyllistää jos paskat on jo housussa?

        Kun bussi syöksyy rotkoon niin uskovaiset alkavat kilpaa rukoilla uhrien puolesta.

        Miksi ihmeessä? Mikä logiikka sen toiminnan taustalla on?

        Kyllä rukous auttaa tavalla tai toisella,, mutta sinä et sitä ymmärrä-. Miten siis tommonen juntti voi ymmärtää? Kannattaa nöyrtyä ja kokeilla itse.


      • vaikka-näin kirjoitti:

        Kyllä rukous auttaa tavalla tai toisella,, mutta sinä et sitä ymmärrä-. Miten siis tommonen juntti voi ymmärtää? Kannattaa nöyrtyä ja kokeilla itse.

        <<Kyllä rukous auttaa tavalla tai toisella,, mutta sinä et sitä ymmärrä>>

        Miten se auttaa? Kun lapsi raiskataan ja uskovaiset aloittavat kilpaa rukoilemisen hänen puolestaan, niin miten se auttaa.

        Entäpä ne raiskatut lapset, joiden puolesta kukaan ei älyä rukoilla.

        <<Miten siis tommonen juntti voi ymmärtää? Kannattaa nöyrtyä ja kokeilla itse.>>

        No kunhan jossain raiskataan lapsi niin minäpäs oikein palavasti alan rukoilla hänelle jonkin jumalan apuja, niin sitten katsotaan, että kuinka kasvattava ja eheyttävä kokemus siitä lapselle tulee ja nimen omaan rukoilun ansiosta.


    • Exap

      Miten usko auttaa ? No Usko siirtää vuoria.

      (T:mi Maansiirtoliike Usko Miettinen)

      • Ehkäpä tämä oli parasta, mihin kristinuskon oikein sisäistänyt kykenee vastaamaan.


      • Exap
        bushmanni kirjoitti:

        Ehkäpä tämä oli parasta, mihin kristinuskon oikein sisäistänyt kykenee vastaamaan.

        Ei ehkä ollut parasta, mutta huomattavasti parempaa tasoa kuin aloituksesi.

        Tseenare vaan !


      • Exap kirjoitti:

        Ei ehkä ollut parasta, mutta huomattavasti parempaa tasoa kuin aloituksesi.

        Tseenare vaan !

        Eiköhän tuossa tullut taas käyntikorttia harrastamasi taikauskon vaikutuksesta sinuun ihan kiitettävästi!


      • Exap
        bushmanni kirjoitti:

        Eiköhän tuossa tullut taas käyntikorttia harrastamasi taikauskon vaikutuksesta sinuun ihan kiitettävästi!

        Juu, ole hyvä vaan. Ei tarvitse kiittää noin kauniisti. Tai ethän sinä sellaista osaakaan. Kunhan nyt tuli sanottua sinulle jotakin niin kaunista kuin vain jotenkin kehtaa, ettei mene valehtelun puolelle.


      • Exap kirjoitti:

        Juu, ole hyvä vaan. Ei tarvitse kiittää noin kauniisti. Tai ethän sinä sellaista osaakaan. Kunhan nyt tuli sanottua sinulle jotakin niin kaunista kuin vain jotenkin kehtaa, ettei mene valehtelun puolelle.

        Selkeästi pyhä henki vaikuttaa sinussa! Oikea uskovainen, joka osaa lukea ja etenkin tulkita homeisia myyttejä oikein ja toimia kuten jokin jumala haluaisi.


    • kysynpävaa

      Jeesus itki katumattoman Jerusalemin kohtaloa Luuk. 19:41-44) hän suree syvästi myös lopullisen pelastuksen ulkopuolelle jääneitä.

      • Exap

        Ei toi ole kysymys.

        Kysy nyt vapaasti mitä haluat, aloittaja vastaa satavarmasti vapaasti mitä et halua.


      • Exap kirjoitti:

        Ei toi ole kysymys.

        Kysy nyt vapaasti mitä haluat, aloittaja vastaa satavarmasti vapaasti mitä et halua.

        Hän sentään yritti. Toisin kuin sinä.


      • Exap
        bushmanni kirjoitti:

        Hän sentään yritti. Toisin kuin sinä.

        Perheellisen on pakko yrittää.


      • <<<Jeesus itki katumattoman Jerusalemin kohtaloa >>>

        Ja mitäs tämä itku auttoi? Samaa kuin rukoilla raiskatun lapsen puolesta?

        <<<hän suree syvästi myös lopullisen pelastuksen ulkopuolelle jääneitä.>>>

        Hänellähän olisi valta antaa pelastus kaikille. Eli hän suree omaa kykenemättömyyttää antaa pelastus kaikille.

        Mutta miten tämäkään auttaa niitä, jotka eivät saa pelastusta. ---> Vrt. miten käy lapsille, jotka on raiskattu, mutta joille ei rukoilla yhdenkään jumalan, tontun tai maahisen apua.


      • Exap kirjoitti:

        Perheellisen on pakko yrittää.

        Otan osaa perheesi puolesta. Omaisiaan ei voi valita.


      • Exap
        bushmanni kirjoitti:

        Otan osaa perheesi puolesta. Omaisiaan ei voi valita.

        En puhunut itsestäni, kuten tervejärkinen lauseen asiayhteydestä olisi kai normaalisti ymmärtänytkin.

        Mutta heissundaal vaan sinulle.


      • Exap kirjoitti:

        En puhunut itsestäni, kuten tervejärkinen lauseen asiayhteydestä olisi kai normaalisti ymmärtänytkin.

        Mutta heissundaal vaan sinulle.

        Kun kirjoitit että perheellisen on pakko yrittää niin jokin muu kuin sinä kirjoitti sen vastauksen? Tai käytti sinua hyväkseen? Pyhä henkikö?


      • Exap
        bushmanni kirjoitti:

        Kun kirjoitit että perheellisen on pakko yrittää niin jokin muu kuin sinä kirjoitti sen vastauksen? Tai käytti sinua hyväkseen? Pyhä henkikö?

        BM: "Hän sentään yritti. Toisin kuin sinä."
        Exap: "Perheellisen on pakko yrittää."

        Jos nyt analysoidaan tätä ihan oikeasti, niin päätelmäsi, että olisin tarkoittanut tuossa itseäni. on varmastikin niin vastoin tervettä logiikkaa kuin mitä ikinä voi.

        Ainoa looginen johtopäätös olisi ollut, että olisin kommentissani yrittänyt väittää "kysynpävaa":ta perheelliseksi, tai itseäni perheettömäksi; tai ainakin jompaa kumpaa.

        Mutta eipä se tietenkään sinulle avaudu. Kun ei ole kauhalla annettu ja sillee...


      • Exap kirjoitti:

        BM: "Hän sentään yritti. Toisin kuin sinä."
        Exap: "Perheellisen on pakko yrittää."

        Jos nyt analysoidaan tätä ihan oikeasti, niin päätelmäsi, että olisin tarkoittanut tuossa itseäni. on varmastikin niin vastoin tervettä logiikkaa kuin mitä ikinä voi.

        Ainoa looginen johtopäätös olisi ollut, että olisin kommentissani yrittänyt väittää "kysynpävaa":ta perheelliseksi, tai itseäni perheettömäksi; tai ainakin jompaa kumpaa.

        Mutta eipä se tietenkään sinulle avaudu. Kun ei ole kauhalla annettu ja sillee...

        Taisit olla eilen humalassa ja kun sait taas korkin auki, sama meno jatkuu. Onko se niin raskasta huomata, että oma jumala pettää? Joka päivä, aina uudelleen ja uudelleen...


      • bushmanni kirjoitti:

        Taisit olla eilen humalassa ja kun sait taas korkin auki, sama meno jatkuu. Onko se niin raskasta huomata, että oma jumala pettää? Joka päivä, aina uudelleen ja uudelleen...

        <<<Jos nyt analysoidaan tätä ihan oikeasti, niin päätelmäsi, että olisin tarkoittanut tuossa itseäni. on varmastikin niin vastoin tervettä logiikkaa kuin mitä ikinä voi.>>>

        Ei suinkaan. Päättelin että perheellisenä sinun on pakko yrittää, vaikka se meni niin pieleen kuin olla ja voi. Itse luulit yrittäneesi ja toit sen ilmi. Itse en yritystä havainnut, mutta itse luulit yrittäneesi.


    • vaihda.porukkaa

      Jos kaiken täällä vuosien elämöinnin jälkeen Bushmanni ei ymmärrä uskoa, niin kannattaa sitten hieman pitää taukoa täällä olemisessa.
      Kannattaa paneutua maailman menoon itseensä ja siellä miettiä, että kuinka se uskosi rakentaa maailmaa paremmaksi. Mitä viestiä sinulla on elämän eteenpäinviemiseksi.
      Kirjoitelkaa siellä hengenheimolaistesi kanssa ja lyökää päät yhteen, jos se auttaisi.

      Tänne sitä on turha alkaa ajatuksiasi tuhertaa, siitä ei ole mitään hyötyä, ei itsellesi, eikä keskenkasvuisen mietteitä kukaan viesti iänkaiken lukea.
      Aloita siis sieltä maailmasta ja kun sen vastauksen sieltä löydät, alkaa tämäkin puoli hiljalleen selvitä. Palaa sitten asiaan tänne. Näemme, kuinka olet viisastunut.

      • Pitikö tämän vastauksen selventäö sitä, että mitä hyötyä on rukoilla raiskatun lapsen puolesta?


      • vaihda.porukkaa
        bushmanni kirjoitti:

        Pitikö tämän vastauksen selventäö sitä, että mitä hyötyä on rukoilla raiskatun lapsen puolesta?

        Jos 9- vuotta olisit lukenut todellisilla palstoilla, etkä kuluttanut aikaasi täällä tyhjään, olisit saanut vastuksesi mennen tullen joka kirjoitukseesi. Onhan ne olleet esillä, mikä missäkin.
        Mutta, kun et pääse palstalta eroon, jankkaat vain itseäsi ja et elämässäsi etene yhtään.
        Asiaasi vastauksineen on jauhettu mennen tullen. Mutta, täällä on persoonasi mukaan tyhjänjauhajien palsta.


      • vaihda.porukkaa kirjoitti:

        Jos 9- vuotta olisit lukenut todellisilla palstoilla, etkä kuluttanut aikaasi täällä tyhjään, olisit saanut vastuksesi mennen tullen joka kirjoitukseesi. Onhan ne olleet esillä, mikä missäkin.
        Mutta, kun et pääse palstalta eroon, jankkaat vain itseäsi ja et elämässäsi etene yhtään.
        Asiaasi vastauksineen on jauhettu mennen tullen. Mutta, täällä on persoonasi mukaan tyhjänjauhajien palsta.

        En ymmärtänyt mitään. Oletko sekaisin?


    • Lukekaapa

      Synnin seuraus tulee selväksi kaikille! Sinullekin Bushmanni!?

      • Ja kuinka tämä vastaus liittyi avaukseen?


    • Jospa tänään uudet yrittäjät kokeilisivat vastata selkeästi, että miten usko auttaa.

      Tässä ei nyt kaivata myöskään pitkiä lainauksia jostain myyttikokoelmasta, vaan ihan konkreettinen ja selkeä vastaus, kiitos.

      Kun kysytään että miten laastari auttaa, niin vastaus on:

      Laastari on sidontaväline jonka tarkoitus on suojata iholla olevaa haavaa ulkopuolelta tulevalta lialta ja kerätä haavasta vuotavaa verta niin, ettei se sotke vaatteita tai ympäristöä. Laastari peittää myös iholla olevan esteettisesti ruman haavan.

      Vastaus ei ole, että se nyt vain on ja vaikuttaa ja sinä juntti et sitä voi ymmärtää, niin siksi en kerro sinulle.

    • TurhaToivo

      Ei uskovaisilta saa järkevää vastausta mihinkään selkeään kysymykseen.

    • kysynpävaa

      Sisäinen rauha on sisälläni ,mitä ei ollut ennen uskoontuloa,
      Jokainen voi itse kokeilla,jolla sitä ei ole. Jeesus anna tuo sisäinen rauha ja ilo josta uskovaiset puhuvat, anna anteeksi epäuskoni ja anna anteeksi kaikki syntini Jeesuksen nimessä aamen.

      • Jumalat-ihmisen-keksimiä

        Minulla on kyllä sisäinen rauha ilman mitään Raamatun satuolentoja tai jonkun kirkkokunnan pastorin höpinöitäkin.
        Aika moni uskovainen, jonka olen nähnyt on kaikkea muuta kuin rauhan asialla.

        Tuollaiset esittämäsi fraasit ja rukoukset ovat matkittuja ja opeteltuja tyhjiä hokemia.


      • kysynpävaa
        Jumalat-ihmisen-keksimiä kirjoitti:

        Minulla on kyllä sisäinen rauha ilman mitään Raamatun satuolentoja tai jonkun kirkkokunnan pastorin höpinöitäkin.
        Aika moni uskovainen, jonka olen nähnyt on kaikkea muuta kuin rauhan asialla.

        Tuollaiset esittämäsi fraasit ja rukoukset ovat matkittuja ja opeteltuja tyhjiä hokemia.

        Niin eihän kaikki uskovaiset tunne tuota rauhaa, en ole keneltäkään noita sanoja lainannut.
        Olen iloinen puolestasi, että sinulla on sisäinen rauha ja ilo.
        Minulla on ateisti ystäviä ja meillä on oikein hyvät välit.
        Toivon sinulle kaikkea hyvää.


    • Uskonnot.ovat.tätä

      Hokkuspokkusukot ja -akat.

      Kun uskoo tarpeeksi, niin ne veriruskeat uskovaisen tekemät vääryydet muuttuvat lumivalkeiksi.
      Ei siis huolta, vaikka uskovainen harrastaisi insestiä tai seurakunnan pastori olisi pedofiili. Riittää, kun menee illalla sängyn laidalle kontilleen ja sopertelee ulkoa opeteltuja mantroja ja pesee sukukalleutensa lapsen verestä.

      Uskovaisilla onkin tapana syyllistää uhri tai etsiä syy jostain muualta kuin omista toimista ja pestä siten vereen tahritut kätensä.

    • Sama juttu nälkään kuolevilla lapsilla Afrikassa.

    • Kiviäsandaalissa

      Usko pelastaa huvittuneisuudelta ja vakuuttaa meitä Jumalan pyhyydestä.

    • lyhyesti

      Usko niin näet.

    • Cycl0ne

      "Bushmanni: Miten usko auttaa?
      Linjoilla taitaa olla exap, cyclone yms, joilta tulee uskonnollisiin aiheisiin kommenttia, niin nyt voisi koettaa taas vaihteeksi ajatella, että mitä ihmettä se usko oikein on ja mitä sillä tekee?"

      Luulen, että olet itse jo löytänyt omat vastauksesi ja huomannut että Raamatun hengellinen viitekehys ei noudata filosofian tai logiikan ohjenuoraa. Rukoilu on, kuten olet huomannut, kummallinen asia. Monet ovat saaneet rukousvastauksia. Toiset eivät. Miksi jotkut rukoukset tulee vastatuksi ja miksi toiset eivät, niin siihen ei osaa yksikään kristitty vastata. On ihan oikein kysyä sen johdosta, kannattaako ylipäätänsä rukoilla. Mutta kuten yllä joku totesi, ei uskovalla ole oikein muuta annettavaa kuin rukous julmuuksien uhriksi joutuneille. Kuvittele, että jos joku kysyisi sairaallassa sinulta että voisitko rukoilla sairaan ystävän puolesta ja vastaisit hänelle että ei rukous mihinkään tehoa joten enpä tuhraa aikaani.

      Ei minulla ole hyvää vastausta kysymykseesi. Sanan 'usko' etymologia liittyy luottamukseen, mutta luottamukseen pitää olla jotain perusteita. Raamatun tarinassa Jumala ansaitsee luottamusta tehdessään urotekoja.

      Rukoilu voisi olla synonyymi meditoinnille. Auttaako sekään on toinen asia, mutta jotain on hyvä tehdä toisen olon helpottamiseksi.

      • <<<Luulen, että olet itse jo löytänyt omat vastauksesi ja huomannut että Raamatun hengellinen viitekehys ei noudata filosofian tai logiikan ohjenuoraa.>>>

        No näin on. Rukoilun vaikutus on sama kuin tuuleen huutaisi. Uskon vaikutus on ihan sama. Esim parikymppinen nuori uskoo olevansa kuolematon, mutta eipä siinä usko auta, kun jätät turvavyön kiinnittämättä kuolemattomuuden uskossa ja ajat kolarin.

        <<Rukoilu on, kuten olet huomannut, kummallinen asia. Monet ovat saaneet rukousvastauksia. >>

        Tai ovat luulleet saaneensa. Ihmisen mieli on sellainen, että se näkee ja kokee asioita, joita haluaa näkeä ja kokea. Siksi meilllä on mm. lukemattomia uskontoja ja jumalia.

        Jos jumalia olisi oikeasti olemassa, niin kyllä kaikki olisivat silloin saaneet toiveisiinsa nähden itseään tyydyttäviä kummallisia asioita tapahtuvaksi. Mutta tänään niitä kokevat vain sellaiset jotka
        haluaisivat sellaisen olevan totta.

        Oletetaan että minulla olisi leukemiaan sairastunut lapsi ja että olisin uskovainen. Minä rukoilisin lapseni puolesta kuten kaikki samalla osastolla lapsestaan huolestuneet uskovaiset tekisivät. Oletetaan että minun lapseni paranisi, mutta monet eivät, joiden puolesta myös rukoiltiin.

        Sitä en ymmärrä, että miten minä voisin pitää sitä jumalaa hyvänä, joka auttaisi minun lastani, mutta ei niitä muita? Vaikka kaikki rukoilivat yhtä hartaasti ja yhtä syvässä uskossa? Millainen jumala auttaisi vain yhtä?

        Jos sinä näet joukon lapsia hukkumassa ja voisit pelastaa kaikki, mutta pelastaisitkin vain yhden, niin olisitko sinä hyvä ihminen? Kannattaisiko muiden ihmisten alkaa ylistämään sinua ja toivoa sinua paikalle, jos he joskus joutuisivat pulaan?

        <<Kuvittele, että jos joku kysyisi sairaallassa sinulta että voisitko rukoilla sairaan ystävän puolesta ja vastaisit hänelle että ei rukous mihinkään tehoa joten enpä tuhraa aikaani>>>

        Toki minä voisin mieliksi rukoilla hänelle minkä tahansa jumalan apua tai vaikka kaikkien. Miksi minä en näin tekisi tuollaisessa tilanteessa?

        Sama tilanne kuin minulla pidettäisiin veistä kurkulla ja ainoa tapa pysyä hengissä olisi ilmoittautua jonkin jumalan kannattajaksi. Tietenkin tunnustaisin olevani sen jumalan kannattaja, jolle kannatusta julistamalla säilyisi hengissä. Miksi kuolla niin joutavan asian puolesta, kuin olla valehtelematta täysin yhdentekevän asian takia.


      • <<<Luulen, että olet itse jo löytänyt omat vastauksesi ja huomannut että Raamatun hengellinen viitekehys ei noudata filosofian tai logiikan ohjenuoraa>>>

        Luulenpa keksineeni tähän pulmaan ongelmaa kuvaavan esimerkin.

        Lapsen edessä on puulaatikko, jossa on yksi aukko ja se on pyöreä. Lapsen kädesssä on puinen kappale ja sen muoto on kolmio. Tuntenet tämän... puinen laatikko jossa on usean muotoisia reikiä ja niihin sopivan muotoiset kappaleet, joilla opetetaan lapselle muotoja ja fysiikkaa.

        No esimerkissäni on vain yksi reikä ja siihen sopimaton muoto.

        Lapsi kuin lapsi aika nopeasti huomaa että tehtävä on mahdoton. Kappale ei mene reikään, koska sen muoto ei vastaa aukon muotoa. Lapsi luovuttaa, koska ei ole järkeä jatkaa.

        Nyt siirrämme asian uskonnon kontekstiin.

        Vaikka uskovaisetkin ovat huomanneet, että pyöreään aukkoon ei mene kolmion muotoista esinettä, niin he vain jatkavat ja jatkavat, koska heidän mielestään se menee, koska tämän ongelman viitekehys ei noudata logiikan, fysiikan, järjen tai filosofian ohjenuoraa. Vaikka muut eivät usko ja pitävät meitä järjettöminä, niin sehän todistaa että se kyllä menee, koska pyhä kirja sanoo että meitä tullaan pilkkaamaan uskomme tähden!

        Ja aina voi järjestää kirkolliskokouksen, jossa asia päätetään! Kolmio menee pyöreään, koska jumalalle mikään ei ole mahdotonta, päätetty yksimielisellä enemmistöllä!

        Vaikka joku saa rukousvastauksen tai luulee saaneensa, niin se oikeastaan tuo enemmän epämiellyttäviä jatkokysymyksiä, jotka kaikki todistavat hyvää jumalaa vastaan, niin silti uskovainen jatkaa kolmion muotoisen esineen tunkemista pyöreään reikään, hyvässä uskossa.


      • kerettiläinen-
        bushmanni kirjoitti:

        <<<Luulen, että olet itse jo löytänyt omat vastauksesi ja huomannut että Raamatun hengellinen viitekehys ei noudata filosofian tai logiikan ohjenuoraa.>>>

        No näin on. Rukoilun vaikutus on sama kuin tuuleen huutaisi. Uskon vaikutus on ihan sama. Esim parikymppinen nuori uskoo olevansa kuolematon, mutta eipä siinä usko auta, kun jätät turvavyön kiinnittämättä kuolemattomuuden uskossa ja ajat kolarin.

        <<Rukoilu on, kuten olet huomannut, kummallinen asia. Monet ovat saaneet rukousvastauksia. >>

        Tai ovat luulleet saaneensa. Ihmisen mieli on sellainen, että se näkee ja kokee asioita, joita haluaa näkeä ja kokea. Siksi meilllä on mm. lukemattomia uskontoja ja jumalia.

        Jos jumalia olisi oikeasti olemassa, niin kyllä kaikki olisivat silloin saaneet toiveisiinsa nähden itseään tyydyttäviä kummallisia asioita tapahtuvaksi. Mutta tänään niitä kokevat vain sellaiset jotka
        haluaisivat sellaisen olevan totta.

        Oletetaan että minulla olisi leukemiaan sairastunut lapsi ja että olisin uskovainen. Minä rukoilisin lapseni puolesta kuten kaikki samalla osastolla lapsestaan huolestuneet uskovaiset tekisivät. Oletetaan että minun lapseni paranisi, mutta monet eivät, joiden puolesta myös rukoiltiin.

        Sitä en ymmärrä, että miten minä voisin pitää sitä jumalaa hyvänä, joka auttaisi minun lastani, mutta ei niitä muita? Vaikka kaikki rukoilivat yhtä hartaasti ja yhtä syvässä uskossa? Millainen jumala auttaisi vain yhtä?

        Jos sinä näet joukon lapsia hukkumassa ja voisit pelastaa kaikki, mutta pelastaisitkin vain yhden, niin olisitko sinä hyvä ihminen? Kannattaisiko muiden ihmisten alkaa ylistämään sinua ja toivoa sinua paikalle, jos he joskus joutuisivat pulaan?

        <<Kuvittele, että jos joku kysyisi sairaallassa sinulta että voisitko rukoilla sairaan ystävän puolesta ja vastaisit hänelle että ei rukous mihinkään tehoa joten enpä tuhraa aikaani>>>

        Toki minä voisin mieliksi rukoilla hänelle minkä tahansa jumalan apua tai vaikka kaikkien. Miksi minä en näin tekisi tuollaisessa tilanteessa?

        Sama tilanne kuin minulla pidettäisiin veistä kurkulla ja ainoa tapa pysyä hengissä olisi ilmoittautua jonkin jumalan kannattajaksi. Tietenkin tunnustaisin olevani sen jumalan kannattaja, jolle kannatusta julistamalla säilyisi hengissä. Miksi kuolla niin joutavan asian puolesta, kuin olla valehtelematta täysin yhdentekevän asian takia.

        # Ihmisen mieli on sellainen, että se näkee ja kokee asioita, joita haluaa näkeä ja kokea.#

        Koetko olevasi jokin poikkeus joukosta?


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        # Ihmisen mieli on sellainen, että se näkee ja kokee asioita, joita haluaa näkeä ja kokea.#

        Koetko olevasi jokin poikkeus joukosta?

        En tietenkään. Mutta kun tämän asian tiedostaa, niin se muuttaa aika paljon tilannetta, vai oletko eri mieltä?

        Monesti huomaan haluavani nähdä jossain asian mitä siinä ei ole. Asia muuttuu jos ei tätä tiedosta, vaan vain näkee haluamansa asin eikä huomaa että se on olemassa vain oman halun tai uskon ansiosta.

        Siksihän jumaliakin on olemassa, koska osa ihmisistä haluaa nähdä niitä, eikä suostu tiedostamaan että kaikkea haluamaasi ei ole olemassa.


      • kerettiläinen-
        bushmanni kirjoitti:

        En tietenkään. Mutta kun tämän asian tiedostaa, niin se muuttaa aika paljon tilannetta, vai oletko eri mieltä?

        Monesti huomaan haluavani nähdä jossain asian mitä siinä ei ole. Asia muuttuu jos ei tätä tiedosta, vaan vain näkee haluamansa asin eikä huomaa että se on olemassa vain oman halun tai uskon ansiosta.

        Siksihän jumaliakin on olemassa, koska osa ihmisistä haluaa nähdä niitä, eikä suostu tiedostamaan että kaikkea haluamaasi ei ole olemassa.

        # En tietenkään. Mutta kun tämän asian tiedostaa, niin se muuttaa aika paljon tilannetta, vai oletko eri mieltä? #

        Olen täysin samaa mieltä.


    • "Raamatun tarinassa Jumala ansaitsee luottamusta tehdessään urotekoja."

      No herättääpä hyvinkin luottamusta:

      Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."

      Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

      4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

      Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."

      Makunsa tietysti kullakin?

    • "Monet ovat saaneet rukousvastauksia. Toiset eivät."

      Eli ilman minkään mantran hokemistakin asia olisi ratkennut ja positiivinen vastaus olisi tullut?

      Raamatun satukirjan mukaan kaikkiin rukouksiin pitäisi tulla rukoilijan tahdon mukainen vastaus:
      "Anokaa mitä ikinä tahdotte ja te saatte sen."

      Tämä tietysti vain todistaa sen asian todeksi, että sattumalla on keskeinen osa kaikessa.
      Satut olemaan juuri väärän auton kyydissä ja juna ajaa tasoristeyksessä yli samalla, kun muut letkan autot eivät joudu onnettomuuteen.

      Satuit olemaan se mopoauto, jonka itsemurhaa hautonut valitsi kohteekseen.

      Satuit olemaan lauantaiaamuna kirkossa, kun aseelliset miehet avasivat tulen kirkkosalissa.

      jne.

    • Viime yön uutisten jälkeen on taas hyvä miettiä, että missä ne jumalat luuhaavat?

      Ja jälleen kerran päättäjät ja poliitikot USA:ssa lupasivat rukoilla uhrien ja omaisten puolesta!

      Tiedättekö miksi?

      Koska kun he sanovat rukoilevansa, heidän ei todellisuudessa tarvi tehdä yhtään mitään ja mikä parasta, he eivät jää siitä kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      60
      1565
    2. 43
      944
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      911
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      899
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      849
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      41
      788
    7. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      54
      787
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      765
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      742
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      692
    Aihe