Haluaisitko pieneläimen johon vanhemmat ei suostu?

Knowing

Hanki se vaikkapa salaa kunhan oikeasti osaat hoitaa sitä. Itse hankin joskus hamsterin salaa, kunnes ostin myöhemmin toisen ja sain niillä poikasia. Sitten mulla olikin jo 6 hamsteria, joista ne vanhimmat eli emo ja isä ovat vanhaan ikäänsä kuolleet. Vielä 4 poikasta jäljellä viettelemässä vanhuudenpäiviään, ja ihania otuksia ovat. Olen tosiaan tyytyväinen edelleen siihen että hankin silloin alaikäisenä ensimmäisen hamsterini salaa, sillä ilman sitä mulla tuskin koskaan olis hamstereita tullut olemaan.

Mutta jos kaipaatte vinkkejä kuinka hankkia lemmikki salaa niin saa kysyä!

7

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alonegirll

Hmm alaikäinen ei voi ostaa lemmikkiä ilman huoltajien lupaa.

• Siksi juuri voinkin halukkaita auttaa neuvomalla kuinka se on mahdollista yrittää keplotella.

• Miksi lemmikki pitäisi hankkia salaa?

Jos se sinulla onnistuikin, niin kaikilla se lemmikin vastuullinen hoitaminen ei välttämättä onnistu ja tuloksena on kärsivä lemmikki. Vanhemmilla saattaa jopa olla jonkinlainen käry siitä, onko heidän jälkikasvunsa kypsä hankkimaan lemmikin.

• Toki voi, mutta ei monessakaan tilanteessa ole kyse siitä että vanhempi uskoisi lapsen hoitavan lemmikkiä huonosti. Ehkä yleensä pelätään että lapsi kyllästyy lemmikkiin, tai sitten vanhemmat eivät vain jaksa ajatella koko lemmikkiasiaa koska on niin helppoa vain sanoa ei. Mun tilanteessa kyse oli siitä että porukat siis painottaen INHOSIVAT kaikkia rottia ja hamstereita ym jyrsijöitä. Ja ei kelvannut että sanoin pitäväni ne visusti vain omassa huoneessani, kun "hyi ei tähän taloon tule ikinä sellasia". Mutta kun ostin sen salaa ja menin lopulta innoissani esittelemään sitä, niin se olikin ihan fine että jääkööt sitten. Ei suostunut katsomaankaan yli vuoteen sitä eläintä. Vasta muuttoni yhteydessä sain suostuteltua että katso nyt edes kerran minkä näköisiä nämä ovat.

Mutta vaikkei aina kaikkien lasten omaan kokemukseen olekaan luottoa, niin siksi silti juurikin mainitsin aloituksessani "kunhan oikeasti osaat hoitaa sitä". Kuitenkaan ei lukutaitoiselta lapselta mahdotyomia vaadi lukea eläinlajista ja sen hoidosta kertovia tekstejä tai kirjoja. Jos niitä noudattaa niin silloin voi pääsääntöisesti luottaa hoitavansa eläintä hyvin.

• tyttäreniyritti

Oma tyttäreni kaverin innoittamana osti salaa kaksi gerbiiliä. Onnistui piilossa ne pitämään noin pari kuukautta ennen kuin aloin epäillä mitään. Kun homma paljastui, tuli gerbiileille lähtö, etsin niille uuden kodin.

• Välillä en ymmärrä että siis oliko kyseessä vain jokin periaate että "koska sanottiin ei niin ei se lapsi voi saada nyt periksi koska vanhempie pitää uskoa"? Vai oliko kyseessä ihan joku allergia tms? Kun jos lapsi on 2kk onnistunut hoitamaan gerbiilit ja vielä salassa kunnolla, niin ei syynä ainakaan voi olla se ettei uskoisi lapsen osaavan hoitaa sitä lemmikkiä.

En edes näe muuta järkevää syytä kieltää noinkin pieniä lemmikkejä lapselta kuin ehkä joku hajuhaitta, meteli, allergia tai se ettei usko lapsen osaavan hoitaa. Jos syy ei ole mikään noista, kuten tuossa tilanteessa ei kai ollut, niin miksi kieltää lapselta sen lemmikin pito alunperinkään? Ketä se haittaa?

Jos taas lapsi on hankkinut salaa lemmikin ja hoitanut sitä mallikkaasti salassa jo 2 kuukautta niin ei ainakaan ole syytä epäillä että lapsi ei osaisi hoitaa, eikä myöskään että lemmikki haisisi liikaa tai pitäisi liikaa meteliä.

Jotain huvin vuoksi periaatteesta kieltämistä en ymmärrä. Jos kielletään vain siksi ettei jakseta itse ajatella koko lemmikkiasiaa tai siksi että on vain niin helppo sanoa ei.

• Knowing-

Ketään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?

Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä
      Maailman menoa
      212
      1409
    2. Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden

Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i
      Ikävä
      65
      1344
    3. Tulin ehkä vainoharhaiseksi

Oletko mies ollut kehenkään yhteyksissä minuun liittyen?
      Ikävä
      80
      1022
    4. Venäjän vuonna 2022 Ukrainalle tarjoama "rauhansopimus"

on tällainen: Ukraina julistaa puolueettomuutensa. Ukraina vähentää armeijan 50 tuhanteen ihmiseen, mukaan lukien puol
      Maailman menoa
      280
      886
    5. Se on viisi vuotta

Mihin se enää muuttuu? Viisi pitkää vuotta.
      Ikävä
      73
      843
    6. Iida Vainio tilittää Farmista - Paljastaa yllätyshaaveen Archie-rakkaan kanssa: "Me ei..."

Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen ovat kihloissa ja odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Lue Iidan haas
      Suomalaiset julkkikset
      6
      821
    7. Juuri nyt: Ei soraääniä, Kunnanhallitus esitti sittenkin kivitipun ostoa.

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kunta ostaisi Kivitipun 170 000 euron kauppahinnalla. https://ilkkapohjalaine
      Lappajärvi
      68
      818
    8. Joko Niinistökin hiukan ymmärtää että oli huono veto Suomelta tässä ajassa alkaa härnäämään Venäjää?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010801464.html "Niinistö varoitti Venäjän ja Naton yhteenotosta – näin hän komment
      Maailman menoa
      185
      797
    9. Oletko mustis hänestä

Miten paljon.
      Ikävä
      38
      740
    10. Älä epäile itseäsi

äläkä epäile minua. En ole menossa mihinkään - ellet pyydä minua poistumaan. 🧡
      Ikävä
      31
      725
    Aihe