Onkohan kuinka lähellä todellisuutta?
http://www2.energia.fi/lammityslaskuri/default.asp
LÄMMITYSTAPOJEN VERTAILULASKURI
29
6313
Vastaukset
- On Kai
Minua varten
Tuli oikein hyvä mieli,minulla on ÖLJYlämmitys !
Kiinteistön tiedot
168 0 m2 / 2 as. / Luonnollinen ilmanvaihto
Lämmitystapa Käyttökust./vuosi (euroa) Hankintakustannukset (euroa)
Sähköpatterilämmitys *) 1273.. 5826
Lattia- ja kattolämmitys sähköllä *) 1309.. 7741
Vesikiertoinen sähkölämmitys *) 1459.. 12262
Lämpöpumppu (maaputkisto) *) 731.. 16936
Lämpöpumppu (porakaivo) *) 731.. 21936
Öljylämmitys *) 825.. 13852
Kaukolämpö *) 800.. 15302
*) klikkaa lämmitystapaa saadaksesi erittelyn käyttö- ja hankintakustannuksista
= käyttökustannukset/vuosi
= hankintakustannukset- pelletti
Tohon listaan jos lisäis pelletin, niin saatas edullisin lämmitysjärjestelmä!
- minulla
Näyttää siltä että sähkä-patteri on edullisin
Lähtöhinta alhainen ja jos vertaa oljyyn niin sillä hankintakustannusrahalla polttaa paljon sähköä noin 12 vuotta.
Ja sitten vielä öljyn huoltokustannuksilla saa 5 vuotta lisää sähköä
Tavallinen maalikkon laskuopilla - pasi
Sähköpatterin investointi on kyllä edullinen, pitääkö tuo paikkansa? Öljyn hankintahinta on tuosta luvusta reilusti vähemmän (asennuskin yli 3000 euroa). Mitenköhän tuo tilakustannus on laskettu? Varaavalla sähköllä tilakustannus on vähemmän kuin öljyllä, vaikka varaaja vie vähiintään yhtä paljon, ellei enemmänkin tilaa kuin öljysäiliö ja kattila. Samoin lattia/kattolämmityksen tilakustannus on 500 euroa, mistä se tilaa vie? Vertaan vaan sähköpattereihin joissa on myös 500 euroa. Sanoisin että koko talon patterit vie ainakin pari neliötä, ja juuri sieltä parhaimmasta päästä (olohuone, makuuhuone yms.)
Tuossa on annettu lattiasähköllekin aika pienet lukemat. Täällä on ollut puhetta että pelkät termostaatit maksaa 150 euroa kpl. Tosin ne ollut niitä "äly"termareita, joten kai tavalliset saa halvemmalla.
Tuossakin huomaa kuinka varaavalle sähkölle on laskettu enemmän käyttökustannuksia kun suoralle sähkölle.
Hinnat on viime talvelta. - Ralsa
Nyt on syytä huomata, että kyseinen sivusto on SÄHKÖenergialaitosten etuja ajavan ry:n ylläpitämä. Tuon sivuston laskuri antaa melkoisen virheellisiä tuloksia verrattuna esim. oikeisiin tutkimuksiin.
- huuhaata?
Miltä osin virheellisiä? Ainakin mulla täsmäsi aika hyvin lattialämmitys sähköllä. Mikä lämmitysmuoto itselläsi on ja oliko se sitten virheellinen?
- Jukka
huuhaata? kirjoitti:
Miltä osin virheellisiä? Ainakin mulla täsmäsi aika hyvin lattialämmitys sähköllä. Mikä lämmitysmuoto itselläsi on ja oliko se sitten virheellinen?
ainakin ihemetyttää se, että esim maalämmössä sähkön hinta on 2 c/kWh kalliimpaa, kuin suorasähkössä. Tuntuu hieman tarkoitushakuiselta.
- laskentaohjelma
Jukka kirjoitti:
ainakin ihemetyttää se, että esim maalämmössä sähkön hinta on 2 c/kWh kalliimpaa, kuin suorasähkössä. Tuntuu hieman tarkoitushakuiselta.
Ainakin minun tapauksessani maalämmön osalta, kun tein kokeilun.Maalämpö 200 neliön taloon lämpökaivolla tehtynä oli hinnoiteltu lähes 6000 euroa kalliimmaksi mitä se todellisuudessa maksoi, koska olen sellaisen itse hankkinut.
Kokonaishinnaksi tuli 17500 euroa, mitä pidän kohtuullisena. - lattiasähkössä
laskentaohjelma kirjoitti:
Ainakin minun tapauksessani maalämmön osalta, kun tein kokeilun.Maalämpö 200 neliön taloon lämpökaivolla tehtynä oli hinnoiteltu lähes 6000 euroa kalliimmaksi mitä se todellisuudessa maksoi, koska olen sellaisen itse hankkinut.
Kokonaishinnaksi tuli 17500 euroa, mitä pidän kohtuullisena.Olen samaa mieltä. Lattiasähkönkin perustamishinnaksi tuli yli 7000e, meille tehtiin alle vuosi sitten, kokonaiskustannus devi 550 termostaateilla 3200e.
- tiedän että..
omassa talossani on mennyt 6 vuoden aikana 2750 -2950 litraa öljyä per vuosi joka maksaa tällä hetkellä 1265-1357 €.Sähköä on mennyt vuodessa n 6200kw/h, joka on maksanut kaikkineen noin 620 €.
öljy ja sähkö on maksanut yhteensä noin 1900 € vuodessa.
Maa-lämpöön siirtymisen jälkeen kokonais sähkön kulutus samalla porukalla samassa talossa tulee olemaan noin 13500 kw/h vuodessa ja tuo maksaa 2 tariffi sähköllä noin 1200 €.
Toki mittaus on vielä hiukan kesken ja talvi ollut lauha mutta tuo kilovattimäärä tulee olemaan hyvinkin realistinen, voi mennä hiukan vähempikin.
Eli jos haluun laskea vain mitä menee kokonais energiaan rahaa niin nyt "saan" valosähkön 6200kw/h vuodessa ihan "ilmaiseksi" 5 korillista olutta vaihtopuloineen.
Mutta eihän tuo pumppu ihan ilmainen juttu ollut.
Mutta mukava ja hiljainen tuo lämmitys laite on ollut.
Tämä vertailu on todenmukainen.Erot on oikeasti tuota luokkaa.
Pumpun merkkiä enkä valmistus maata en viitti mainita.
Olen lämmittänyt saamaa taloa myös puilla ja öljyllä yhdessä ja kyllä on hikistä hommaa jos aikoo 1500 litraakin vuodessa säästää.Mutta onnistuu kyllä jos ei ole muita harrastuksia. - Lämmöllä
Ei ollut uskottava tulos maalämmön osalta.
Laskurin antama tulos oli yli 7000 Euroa kalliimpi, mitä maksoin hankkimastani maalämpöjärjestelmästä. Tosin tein hankinnan jo vuosia sitten. Talo valmistui v.2000. Sähkönkulutus jää alle 12000kWh/vuosi. Vuodessa säkölaskuun menee yht 920 Euroa. Neliöitä talossani on 152m*m. - tapani
Kyllä tuo suurinpiirtein näyttää suuntia, mutta selvästi edullisin olisi pelletti jos se olisi mukana.
- +++
Ainakaan maalämpöjuttujen osalta.
Kokonaishinta on 5000-7000 euroa liian kallis, kun verrataan laskurin antamia hintoja todellisuuteen.
Ei pelletti ole mikään autuus, kun lasketaan mukaan varastosiilot ja palomääräysten aiheuttamat lisäkustannukset.
Toki halpaa käyttää niin kauan, kun pipanoiden toimittajat keksivät nostaa hintaa oikein kunnolla, eli sitten, kun laitteita on riittävästi käytössä!! - pelletti
+++ kirjoitti:
Ainakaan maalämpöjuttujen osalta.
Kokonaishinta on 5000-7000 euroa liian kallis, kun verrataan laskurin antamia hintoja todellisuuteen.
Ei pelletti ole mikään autuus, kun lasketaan mukaan varastosiilot ja palomääräysten aiheuttamat lisäkustannukset.
Toki halpaa käyttää niin kauan, kun pipanoiden toimittajat keksivät nostaa hintaa oikein kunnolla, eli sitten, kun laitteita on riittävästi käytössä!!katsoin tota askeistä taulukkoa ja laskin oman taloni 150M2/3asukasta
maalämpö maaputkisto 16000e poraus 21000e
käyttökustannus 723/vuosi
pelletti 7000e ja käyttökustannus 605e/vuosi
kalliiksi tulee maalämpö sorry vaan! - viestejä
pelletti kirjoitti:
katsoin tota askeistä taulukkoa ja laskin oman taloni 150M2/3asukasta
maalämpö maaputkisto 16000e poraus 21000e
käyttökustannus 723/vuosi
pelletti 7000e ja käyttökustannus 605e/vuosi
kalliiksi tulee maalämpö sorry vaan!Useammassa todettiin, ettei laskuri pidä paikkaansa todellisuuden kanssa.
200 neliön talossa lämpöpumpun kulutus 5800 kWh/vuosi, laske siitä, mitä lämpöpumppu kuluttaa.
Huomioi sekä talon lämmitys, että lämmin käyttövesi. - ilmari
Johto kirjoitti:
Näyttää olevan niin että jokainen lämmitystapavertailu "vetää" johonkin suuntaan.
Tuossakin vertailussa käytettiin ihan "hyviä" öljyn ja sähkön hintoja :). Maalämmölle oli annettu lämpökertoimeksi 2.8, mikä toisaalta voi pitää paikkansakin. Jos kyseessä on hyvin eristetty talo jossa Käyttövedenlämmitykseen menee suhteellisesti enemmän lämpöä kuin vanhassa talossa(/huonosti eristetyssä/suuressa) jossa suurempi osuus lämmöstä käytetään lattialämmitykseen.
Pellettisäiliön rakentaminen maksaa vain 500e. Vertailussa oli oletettu että se tehdään itse.
Onhan se hyvä että on vertailuja. Niistä voi poimia esim. sähkön hintaoletukset ja ottaa keskiarvon. Voipi tehdä sitten omia vertailuja... - itse
ilmari kirjoitti:
Näyttää olevan niin että jokainen lämmitystapavertailu "vetää" johonkin suuntaan.
Tuossakin vertailussa käytettiin ihan "hyviä" öljyn ja sähkön hintoja :). Maalämmölle oli annettu lämpökertoimeksi 2.8, mikä toisaalta voi pitää paikkansakin. Jos kyseessä on hyvin eristetty talo jossa Käyttövedenlämmitykseen menee suhteellisesti enemmän lämpöä kuin vanhassa talossa(/huonosti eristetyssä/suuressa) jossa suurempi osuus lämmöstä käytetään lattialämmitykseen.
Pellettisäiliön rakentaminen maksaa vain 500e. Vertailussa oli oletettu että se tehdään itse.
Onhan se hyvä että on vertailuja. Niistä voi poimia esim. sähkön hintaoletukset ja ottaa keskiarvon. Voipi tehdä sitten omia vertailuja...pelletti siilon 800L jolla pärjää pakkasten aikana kuukauden maksoi 10e. Että ei sille voi hintaa laskea!
- investointi
viestejä kirjoitti:
Useammassa todettiin, ettei laskuri pidä paikkaansa todellisuuden kanssa.
200 neliön talossa lämpöpumpun kulutus 5800 kWh/vuosi, laske siitä, mitä lämpöpumppu kuluttaa.
Huomioi sekä talon lämmitys, että lämmin käyttövesi.kustannukset!
- rins.
ilmari kirjoitti:
Onhan se hyvä että on vertailuja. Niistä voi poimia esim. sähkön hintaoletukset ja ottaa keskiarvon. Voipi tehdä sitten omia vertailuja...8 m3 säiliö maksaa 500 EUR. Joopa joo. Jos tuo säiliö sijoitetaan rakennuksen sisälle vie se aikalailla tilaa jota ei saa 500 eurolla. Tietysti jos ulkonäöllä ei ole väliä ja viittii rakentaa siilon pihaan niin mikäs siinä, kaava-alueella vain aika ruma pihassa. Sitten kun se laitetaan vähän paremmin piiloon on hintakin jo toinen...
- ilmari
rins. kirjoitti:
8 m3 säiliö maksaa 500 EUR. Joopa joo. Jos tuo säiliö sijoitetaan rakennuksen sisälle vie se aikalailla tilaa jota ei saa 500 eurolla. Tietysti jos ulkonäöllä ei ole väliä ja viittii rakentaa siilon pihaan niin mikäs siinä, kaava-alueella vain aika ruma pihassa. Sitten kun se laitetaan vähän paremmin piiloon on hintakin jo toinen...
autotaliin päähän, jos tallista ei ole pitkä matka? Pystyykö syöttöputken kaivamaan maahan vai pitääkö se saada asennettua suorana esim. tallin ja talonväliseen katokseen? Varmaankaan kovin pitkän siirtolijan rakentaminen ihan halpaa ole.
Varmaankin tuon 500e jos halvalla saa itse tehtyä. - tekee itsarin
Johto kirjoitti:
Tuommoisella vertailulla pelletti ampuu itseään jalkaan ja pahasti. Julkaisemalla noin ammattitaidottomia vertailuja pelletti vahvistuu mielikuvissani edelleen TOTEUTUMATTOMANA UNELMANA HALVASTA LÄMMITYKSESTÄ. Sama homma oli asuntomarkkinoissa kun kuluttajille syötettiin täysin virheellistä tietoa.
Jos tuote on kohtuullinen niin miksi pilata se selvällä VALEHTELULLA!
Tyhmänäkö vertailun tekijä pitää ihmisiä, jos maalämmön lämpökerroin on esitetty 2,8. Niin maalämpöpumppuni tuottaman kWh hinta on:
yösähkö: 5,06/2,8 = 1,81 c/kWh
päiväsähkön 6,91/2.8 = 2,46 c/kwh
Todennäköisesti hyvätuottoisen lämpökaivoni nostaa kerrointa yli kolmen, mutta tämäkin riittää peittoamaan pelletin mennen tullen.
Ugghh, olen puhunut
Jari
P.S Sähkön hinnat löytyy www.vaihtovirta.fi - Taitaa olla
tekee itsarin kirjoitti:
Tuommoisella vertailulla pelletti ampuu itseään jalkaan ja pahasti. Julkaisemalla noin ammattitaidottomia vertailuja pelletti vahvistuu mielikuvissani edelleen TOTEUTUMATTOMANA UNELMANA HALVASTA LÄMMITYKSESTÄ. Sama homma oli asuntomarkkinoissa kun kuluttajille syötettiin täysin virheellistä tietoa.
Tyhmänäkö vertailun tekijä pitää ihmisiä, jos maalämmön lämpökerroin on esitetty 2,8. Niin maalämpöpumppuni tuottaman kWh hinta on:
Todennäköisesti hyvätuottoisen lämpökaivoni nostaa kerrointa yli kolmen, mutta tämäkin riittää peittoamaan pelletin mennen tullen.
Ugghh, olen puhunut
Jari
P.S Sähkön hinnat löytyy www.vaihtovirta.fiTuntuu siltä että tämä pelletti on roskajätettä.
Tiä mitä sontaa sinne ajetaan kun naapuritkin saavat omansa. Taitaa olla onjelmajätteen polttoa
hionossa muodossa. Ja jotkut puhuvat että saa ties mitä tautia siitä. homekeuhko.sittijäisiä jne - ilmari-pienellä
Taitaa olla kirjoitti:
Tuntuu siltä että tämä pelletti on roskajätettä.
Tiä mitä sontaa sinne ajetaan kun naapuritkin saavat omansa. Taitaa olla onjelmajätteen polttoa
hionossa muodossa. Ja jotkut puhuvat että saa ties mitä tautia siitä. homekeuhko.sittijäisiä jneniin ei se silti mitään home/lahopuuta ole vaan enimmäkseen puunjalostuksesta jäänyttä sahanpurua ja lastua. Nuo keuhko jutut taas vältät sillä ettet mene sinne siiloon enkö jo sulle siitä sanonut.
Mitäs tuumisit onkohan koivuklapeissa hometta ja sittiäisiä? Niitä kun(ajoittain)kosteassa ulkoilmassa säilytetään ja sitten tuodaa tuvan nurkkaan kuivumaan. - ilmari-pienellä
tekee itsarin kirjoitti:
Ugghh, olen puhunut
Jari
P.S Sähkön hinnat löytyy www.vaihtovirta.fijos MLP:llä valmistetaan enimmäkseen lämmintä vettä? yleensä nuo yli kolmen kertoimet ilmoitetaan vain 0-40°C lämmitykselle eli lattialämmitykselle. Paljonko on kerroin kun nostetaan 0-70°C eli käyttövedelle(tai mikä se yläraja milläkin pumpulla on)?
- pumppu
ilmari-pienellä kirjoitti:
jos MLP:llä valmistetaan enimmäkseen lämmintä vettä? yleensä nuo yli kolmen kertoimet ilmoitetaan vain 0-40°C lämmitykselle eli lattialämmitykselle. Paljonko on kerroin kun nostetaan 0-70°C eli käyttövedelle(tai mikä se yläraja milläkin pumpulla on)?
lämmittää tosi näppärästi veden 25 asteiseksi.
suihkussa tulee käytyä tosi nopeasti!
p.s. eikä kulu vettä turhaan läträtessä lämpimässä vedessä! - on kerroin
jos MLP:llä valmistetaan enimmäkseen lämmintä vettä? yleensä nuo yli kolmen kertoimet ilmoitetaan vain 0-40°C lämmitykselle eli lattialämmitykselle. Paljonko on kerroin kun nostetaan 0-70°C eli käyttövedelle(tai mikä se yläraja milläkin pumpulla on)?
Keskimäärin. Pelkkää lattialämmitysvettä tuotettaessa kerroin kasvaa. Jos nyt otat lämpöpumpun pelkkaa kuumaa vettä tuottamaan, niin kerroin on varmaan alempi. Yli 55 asteista ei kannata tuottaa millään järjestelmällä.
40 asteista lattialämmitysvettäkään et tarvitse kuin 35 asteen pakkasella, jos silloinkaan. - ilmari-pienellä
on kerroin kirjoitti:
Keskimäärin. Pelkkää lattialämmitysvettä tuotettaessa kerroin kasvaa. Jos nyt otat lämpöpumpun pelkkaa kuumaa vettä tuottamaan, niin kerroin on varmaan alempi. Yli 55 asteista ei kannata tuottaa millään järjestelmällä.
40 asteista lattialämmitysvettäkään et tarvitse kuin 35 asteen pakkasella, jos silloinkaan.jos sanon näin: "Maalämmölle oli annettu lämpökertoimeksi 2.8, mikä toisaalta voi pitää paikkansakin. Jos kyseessä on hyvin eristetty talo jossa Käyttövedenlämmitykseen menee suhteellisesti enemmän lämpöä kuin vanhassa talossa(/huonosti eristetyssä/suuressa) jossa suurempi osuus lämmöstä käytetään lattialämmitykseen." ?
- pahasti
jos sanon näin: "Maalämmölle oli annettu lämpökertoimeksi 2.8, mikä toisaalta voi pitää paikkansakin. Jos kyseessä on hyvin eristetty talo jossa Käyttövedenlämmitykseen menee suhteellisesti enemmän lämpöä kuin vanhassa talossa(/huonosti eristetyssä/suuressa) jossa suurempi osuus lämmöstä käytetään lattialämmitykseen." ?
Käyttöveden voi pitää (isolla säiliöllä) myös esim. 40 asteessa. Tällöin joutuu tosin säiliön lämmittämään kerran viikossa joka tapauksessa yli 55 asteiseksi legionella bakteerin tuhoamiseksi.
Lämpökaivosta saadaan suurempi kerroin kuin pintaputkistosta. Tosin pintaputkiston halvempi hinta kompensoi hintaeron.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829