Millainen on Jumalan valtakunta?

KolmeHyvääEsimerkkiä

Jumalan valtakunta on kuin pieni sinapin siemen, jonka viljelijä sai käsiinsä. Kun se kylvetään peltoon, siitä kasvaa suuri puu.

Jumalan valta kunta on kuin nainen, joka kantaa särkynyttä ruukkua. Ruukun sisältö tihkuu hiljalleen ulos ja ruukku jää tyhjäksi.

Jumalan valtakunta on kuin helmi, jonka kalastaja sai nuottaansa. Kalastaja piti helmen itsellään ja myi koko omaisuutensa.

10

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokaisen jumalan valtakunta on pelkkä myytti ja tietämättömien ihmisten taikauskoa sekä kansansatuja.

      • TurhaanSinäSuutuit

        Jeesus opetti että Jumalan valtakunta on jo täällä maan päällä meidän keskuudessamme, mutta me emme voi sitä nähdä eikä se anna tulemisestaan merkkiä. Kuitenkin Jumalan valtakunta on kokoajan murtautumassa läpi, se tihkuu pieninä murusina maailmaan ja kasvaa nopeasti suureksi palapalalta. Se ei ole mikään fiktiivinen paikka tuonpuoleisessa, vaan Jumalan valtakunta valtioiden rajoista riippumaton yhteisö, jossa ihmiset elävät keskinäisessä solidaarisuudessa Jeesuksen opettamalla tavalla. Sinun negaatiosi Jumalan valtakuntaa kohtaan on turha ja ennakkoluulojen värittämä.


      • TurhaanSinäSuutuit kirjoitti:

        Jeesus opetti että Jumalan valtakunta on jo täällä maan päällä meidän keskuudessamme, mutta me emme voi sitä nähdä eikä se anna tulemisestaan merkkiä. Kuitenkin Jumalan valtakunta on kokoajan murtautumassa läpi, se tihkuu pieninä murusina maailmaan ja kasvaa nopeasti suureksi palapalalta. Se ei ole mikään fiktiivinen paikka tuonpuoleisessa, vaan Jumalan valtakunta valtioiden rajoista riippumaton yhteisö, jossa ihmiset elävät keskinäisessä solidaarisuudessa Jeesuksen opettamalla tavalla. Sinun negaatiosi Jumalan valtakuntaa kohtaan on turha ja ennakkoluulojen värittämä.

        Näemmä kirjoitimme yhtä aikaa.

        Sain sen vaikutelman, että ajattelemme melko samaan tapaan tästä asiasta.

        Sanojen valinnat voivat olla joskus erilaisia ja luoda erimielisyyden harhan.


      • KiitoksiaKysymästä
        v.aari kirjoitti:

        Näemmä kirjoitimme yhtä aikaa.

        Sain sen vaikutelman, että ajattelemme melko samaan tapaan tästä asiasta.

        Sanojen valinnat voivat olla joskus erilaisia ja luoda erimielisyyden harhan.

        "Sain sen vaikutelman, että ajattelemme melko samaan tapaan tästä asiasta."

        Näin saattaapi olla. Itse sain saman vaikutelman.


      • TurhaanSinäSuutuit kirjoitti:

        Jeesus opetti että Jumalan valtakunta on jo täällä maan päällä meidän keskuudessamme, mutta me emme voi sitä nähdä eikä se anna tulemisestaan merkkiä. Kuitenkin Jumalan valtakunta on kokoajan murtautumassa läpi, se tihkuu pieninä murusina maailmaan ja kasvaa nopeasti suureksi palapalalta. Se ei ole mikään fiktiivinen paikka tuonpuoleisessa, vaan Jumalan valtakunta valtioiden rajoista riippumaton yhteisö, jossa ihmiset elävät keskinäisessä solidaarisuudessa Jeesuksen opettamalla tavalla. Sinun negaatiosi Jumalan valtakuntaa kohtaan on turha ja ennakkoluulojen värittämä.

        <<Se ei ole mikään fiktiivinen paikka tuonpuoleisessa, vaan Jumalan valtakunta valtioiden rajoista riippumaton yhteisö, jossa ihmiset elävät keskinäisessä solidaarisuudessa Jeesuksen opettamalla tavalla>>>

        Yksikään uskonto ei tule tarjoamaan sellaista tapaa elää, että voisimme olla kaikki veljiä ja lopettaa vihanpidon eri kansalaisuuksien yms kesken.

        Uskonnot ja jumalat eivät tarjoa rauhaa ja rinnakkaiseloa vaan keinon lajitella ihmiset meihin ja muihin. Se on aina eripuran lähde, ei rauhan lähde.

        Ettehän te pääse yksimielisyyteen edes siitä, että mitä Jeesus opetti, puhumattakaan siitä, että miten tulkita hänen vertauksiaan, niin miten sellainen voisi tuoda keskinäistä solidaarisuutta ja rauhan maan päälle.

        Jeesusta lainatakseni:

        "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 35 Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. Matt.10.34

        Varmemmaksi vakuudeksi:

        Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa! Luuk.12.51

        Siinä teille rauhan ruhtinas. Yksi sekopäinen kylähullu, sanon minä ja jos takaisin tulee, niin enpä kyllä kumartele.


    • Siinäpä oli vertauskuvia.

      Ehdotan, että myös ilmaisu "Jumalan valtakunta" on itse pelkkä metafora.

      Muussa tapauksessa sille on vaikea löytää todellista merkitystä.

      Jospa olisikin niin, että Jumalan valtakunta on mielentila ja oivallus, joka tuottaa uudenlaisen suhteen itsen ja muiden välille sekä raudanlujan pelottomuuden ja onnellisuuden?

      Sellainen asia on olemassa. Sitä voi ihan hyvin sanoa Jumalan valtakunnaksi. Voi jopa perustellusti väittää, että monissa paikoissa Jumalan valtakunnalla on tarkoitettu nimenomaan sitä.

      En usko, että kuoleman jälkeiseen aikaan haikailevat ostavat tätä ideaa. Mutta ehkä joku. Minusta Matti Nykänen sanoi tämän hyvin: "Elämä on ihmisen parasta aikaa."

      • nyt.ollaan.ytimessä

        Vilja jonka kylväjä kylvää tarkoittaa viisautta, sanaa. Viisaus kylvetään erinlaisiin kuulijoihin, toiset ottavat sen vastaan ja toiset eivät. Kylvettynä viisaus kasvaa itsestää kuin vilja ja juurtuu kasvualustaansa. Viisauden opetus oli keskeistä toisen temppelin ajan juutalaisuudessa, monet varhaiset rabbiiniset opetukset koskevatkin juuri tapoja opettaa ja jakaa opetuksen vastaan ottavat oppilaat aina neljään erillaiseen ryhmään. Ensimmäisellä vuosisadalla kehittyi juutalainen filosofia, se haki runsaasti vaikutteita stoalaisesta koulukunnasta joka oli saavuttanut suuren suosion Lähi-Idässä edellisinä vuosisatoina. Juutalaisen filosofian ydin on kuitenkin logos eli tämä universaali viisaus josta päästääkin takaisin alkuun.


    • Jumalan valtakunta on aluksi uskovaisen aivoissa kasvava sinapinsiemenen kokoinen idioottimaisuus, josta ajan saatossa kasvaa aivojen tilalle puu. Tästä saadaan nimitys "puupää".

      Kun annat jonkun pastorin kylvää aivoihisi sen hulluuden siemenen, niin ajan mittaan olet kuin tahdoton puupökkelö, joka peesaa lahkosi pastoria ja hänen aivopesun keinoin sinulle syöttämiä mantroja.

      • ajatusonkylvetty

        Lopetahan sinäkin kylvämästä eli ole koko loppuelämäsi hiljaa sanaakaan pukahtamatt, niin saatampa silloin olla minäkin. Sitä saa mitää kyvää ja siitä satoa niitetään.


    • Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe