Volvo penta tamd 41A vm-87, koneet seissyt

Olen ostamassa venettä jossa kyseiset moottorit. Moottorit olleet käyttämättöminä veneessä, ulkosäilytyksessä ainakin 6 vuotta. Kuulemma aikoinaan savuttanut lämpimänäkin. Mitä olette mieltä onko sylinterit, venttiilit jo ruosteessa, männänrenkaat jumissa? En ole päässyt kokeilemaan pyöriikö edes. Voisikohan saada vielä hoonaamalla ja rengastamalla toimivan. Aika isolla rasituksella varmaan kuitenkin olleet, kun ovat 10 tonnia painavassa puoliliukuvassa. Käyttötuntimäärä ainakin 2400h. Mitään remontteja ei kuulemma ole tehty moottoreille.
Kiitokset vastauksista!
Ilmianna
Jaa

10 Vastausta


Jos et ihan harrastuksen ja mielenkiinnon vuoksi ole oikein rahaa maksamassa veneestä ja moottoreista ja budjetin venyminen ei haittaa niin siitä vaan. Muutoin unohda koko juttu. Jos olet sellainen, joka itse osaa katsoa ja tarvittaessa korjata ko. moottoreita ja sinulla on tilat, laitteet ja osaaminen tarvittavien hommien tekemiseksi, niin silloin et täällä näitä kyselisi. Jos hommat ostettava rahalla ulkopuoliselta ammattilaiselta, niin en ainakaan minä lähtisi vaikka lähes puoli ilmaiseksi saisin.
Ilmianna
Jaa
Vielä lisäys ed. kommenttiini. Vene vm 87 ei suinkaan ole mikään ikäloppu. Tuon painoinen on suunilleen 35 -37 jalkaa pitkä. Noille koneille ei enää mitään arvo voi laskea, mutta jos vene on muuten ehjä ja siisti ja säilytetty vaikka katetussa ulkosäilytyksessä voi tuota harkita. Hintaa ei tosiaan voi olla paljon. Koneet vaihteistoineen vaihtoon maksavat jotakin. Lisäksi vesijärjestelmä, akut, yms. laitteet, jotka aika hoitanut vaihtokuntoon. Noita koneita on paljon käytettyinä ja kunostettuinakin myynnissä joten se ei ole ongelma. Laske kaikki kulut yhteen ja kerro summa lopussa vielä kahdella. Hae netistä samanlaisen kunnossa olevan veneen hintataso ja vertaa siihen. Jos vielä homma kiinnostaa niin harkitse ostoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Miksi tuollainen savotta. Mikäli vene kiinnostaa, hinta kohdallaan, siittä vaan. Veneily on fiilishommaa. Tuollaisella ei kuitenkaan pisnestä tehdä, vaan se tehdään omaan käyttöön. Niin hullua kuin se onkin, hinnalla ei ole väliä.
Älä käynnistä tai pyörieä koneita, ennen kuin olet vaihtanut suodattimet (kaikki) polttoaine uuteen ja öljyt, myös vaihteistoihin. Muutamia tippoja sylintereihin öljyä "muhimaan" siksi aikaa kun teet nuo toimenpiteet. Sitten koneet käymään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Näin toimisin itse: (tämä on mielipide, ei fakta)

Vanhat polttoaineet tankeista ja linjasta pois, uudet tilalle + polttoaine suodattimet. Tai ainakin yritä tarkastaa mahdolliset diesel bakteerit mustaa limaa yms.möykkyjä 1mm- kämmenen kokoisiin ameboihin jos ollu fame pohjaista dieseliä tankissa.

Itse laittaisin vanhoilla öljyillä käymään ja käyttää varovasti hieman konetta lämpimäksi 5 min jolloin myös pahimmat hapettumat metalleissa putsaantuu. Sitten öljyjen vaihto + suodattimet ja ajaisin 10 tuntia vaihtaisin uudelleen öljyt ja suodattimet, tämän jälkeen valmistajan ohjeiden mukaan.

Jos koneeseen vaihdettu öljyt ennen sesisontaa voi kone olla ihan ok, jos ei, niin voi olla hapettumia ruostetta yms. Voi silti olla ok kone.

Vaihda myös makeavesipuolen vesi/glykolit ovat jo niin vanhat, että voi olla hapoilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Jos lähtisin tuohon, niin vaihtaisin öljyt, polttoaineen ja suodattimet. Ottaisin suuttimet irti ja pistäisin pyttyihin dieseliä. Samalla näkee sylinterien sisään.
Tämän jälkeen pyörittäisin muulla kuin startilla.

Suuttimet kannattaa huollattaa.

Tosin todettakoon, että keräisin tietoa pitkään seiseeen koneen käynnistämisestä ennen kuin tekisin mitään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Jos lähtisin tuohon, niin vaihtaisin öljyt, polttoaineen ja suodattimet. Ottaisin suuttimet irti ja pistäisin pyttyihin dieseliä. Samalla näkee sylinterien sisään.
Tämän jälkeen pyörittäisin muulla kuin startilla.

Suuttimet kannattaa huollattaa.

Tosin todettakoon, että keräisin tietoa pitkään seiseeen koneen käynnistämisestä ennen kuin tekisin mitään.
Ihan mielenkiinnosta, miksi dieseliä sylinteriin? Ajattelin, ettei välttämättä hyvä, pesee öljyt pois, vai ajattelitko, niin kuin laiva koneita käynnistäessä " puhaltaa" pytyt puhtaiksi?

Se on sitten eri jos, ruostuneet / jämähtäneet kiinni.

Tosiaan kannatta kysellä asian perään muualtakin, kuin täältä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
EnVäitäOikeaksi kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi dieseliä sylinteriin? Ajattelin, ettei välttämättä hyvä, pesee öljyt pois, vai ajattelitko, niin kuin laiva koneita käynnistäessä " puhaltaa" pytyt puhtaiksi?

Se on sitten eri jos, ruostuneet / jämähtäneet kiinni.

Tosiaan kannatta kysellä asian perään muualtakin, kuin täältä!
Laittaisin dieseliä koska se voitelee ja palaa pois. Moottoriöljy tai muu paksumpi on tarpeetonta käsin konetta kierrettäessä. Huomauttaisin vielä, että suuttimet on otettu pois eikä koneessa ole puristuksiakaan.

Minä näkisin niin, ettei kuusi vuotta seisseessä koneessa ole enää voiteluainekerrosta, jota pitäisi varoa. Diesel voitelee ja tunkeutuu hyvin eikä kone tarvitse enempää voitelua akselin päästä kiertämiseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Laittaisin dieseliä koska se voitelee ja palaa pois. Moottoriöljy tai muu paksumpi on tarpeetonta käsin konetta kierrettäessä. Huomauttaisin vielä, että suuttimet on otettu pois eikä koneessa ole puristuksiakaan.

Minä näkisin niin, ettei kuusi vuotta seisseessä koneessa ole enää voiteluainekerrosta, jota pitäisi varoa. Diesel voitelee ja tunkeutuu hyvin eikä kone tarvitse enempää voitelua akselin päästä kiertämiseen.
Koneet lähti käymään ja tuntuu ihan ok.
Mutta mitähän mahtaa olla "mulina" mikä kuuluu öljypohjasta konetta käsin pyöritettäessä.
Aina kun puristus, niin mulina kuuluu öljypohjasta.
Huomasin kun venttiilivälyksiä säädin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
rjk57 kirjoitti:
Koneet lähti käymään ja tuntuu ihan ok.
Mutta mitähän mahtaa olla "mulina" mikä kuuluu öljypohjasta konetta käsin pyöritettäessä.
Aina kun puristus, niin mulina kuuluu öljypohjasta.
Huomasin kun venttiilivälyksiä säädin.
Säilyykö puristukset?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Öljyn sekainen vesi siellä mulisee. Vaihda äkkiä öljyt ja laita oikea määrä!!
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Volvo penta tamd 41A vm-87, koneet seissyt

Olen ostamassa venettä jossa kyseiset moottorit. Moottorit olleet käyttämättöminä veneessä, ulkosäilytyksessä ainakin 6 vuotta. Kuulemma aikoinaan savuttanut lämpimänäkin. Mitä olette mieltä onko sylinterit, venttiilit jo ruosteessa, männänrenkaat jumissa? En ole päässyt kokeilemaan pyöriikö edes. Voisikohan saada vielä hoonaamalla ja rengastamalla toimivan. Aika isolla rasituksella varmaan kuitenkin olleet, kun ovat 10 tonnia painavassa puoliliukuvassa. Käyttötuntimäärä ainakin 2400h. Mitään remontteja ei kuulemma ole tehty moottoreille.
Kiitokset vastauksista!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta