Kysymys sairastaville

PerusOpiskelija

Hei. Anteeksi uteliaisuuteni, mutta tuli nyt lukion terveystiedontunnilla luettua tätäkin palstaa. Sympaattisena ihmisenä sattuu lukea ihmisten syövän 50-300 kaloria päivässä, ja rankaisevan omaa kehoaan. Kuitenkin huomasin, että kun näitä haukkujia tännekkin nyt tulee, niin jotkut vastaavat että tietävät etteivät liho vaikka söisivät, mutta eivät vaan pysty syömään, eli tedostavat sairastavansa anoreksiaa(?). Kysymys siis kuuluu, jos tiedostaa sairastavansa kyseistä sairautta, niin mikei ei hae apua? Tiedän että jotkut eivät näe anoreksiaa ongelmana, mutta jos se lääketieteellisesti määritellään sairautena niin miksi ei? En yritä nyt loukata ketään, kysyn vain omasta mielenkiinnostani.

5

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maissikakku

      Itse olen täysin tietoinen sairaudestani ja siitä, että tilani on hengenvaarallinen. Avun hakeminen ja ongelmastaan kertominen on kuitenkin todella vaikeaa ja pelottavaa. Ajatukset syömisestä ja lihomisesta ahdistavat.
      Anorektikkojen ruokasuhde on kieroutunut, vaikka sairastava tietää, että kuuluisi syödä, niin pää ei sitä kuitenkaan salli. En tietenkään voi yleistää, jokaisen sairaus on erilainen, mutta näin ainakin itselläni. Toivottavasti sait edes jotain selvää, näiden ajatusten purkaminen sanoiksi on minulle todella vaikeaa.

    • Haikkel

      Tiedän kyllä, että minulla on onglema syömisen kanssa. Pelkään kuitenkin, että jos haen apua, joko minua ei uskota, minua syyllistetään tai mikä pahinta, painoani halutaan nostaa.

    • mukaanorektikko

      Hei!

      Itsellä on diagnosoitu anoreksia, mutta kyseistä diagnoosia en siitä huolimatta usko. Mulle on sanottu, että sairastava ei aina usko/ymmärrä diagnoosia, koska kehonkuva ja muu ovat niin vääristyneitä. Tai vaikka ei olisi diagnosoitu ja epäilisi itsellä syömishäiriötä, avun hakeminen voi olla vaikeaa, koska esimerkiksi lihomisen pelko on niin suuri, eikä henkisesti ole välttämättä täysin valmis vastaanottamaan apua.

    • Jussesyy

      Jos hakee apua joutuu lihomaan

    • melkeinparantunut

      Useimmiten syömisen kontrollointi on keino kontrolloida elämää tai jotain sen osa-aluetta, jos kaikki ei mene niinkuin itse haluaisi. Sitä jotain ahdistavaa asiaa ei pysty ratkaisemaan millään muulla tavalla kuin syömättömyydellä, sillä aliravittuna järkevä ajattelu ei usein niin vaan onnistu. Aliravitsemus sumentaa järkiajattelun, minkä takia sairastunut usein ei kykene itse hakemaan apua vaikka tietää tarvitsevansa sitä. Tämä epäterve kierre jatkuu niin kauan, kunnes aliravitsemustilaa saadaan hieman korjattua, jolloin psyykkinen toipuminen voi alkaa.
      Itselläni melkein toipuneena sosiaaliset tilanteet ja olemattomat ihmissuhteet aiheuttavat ahdistusta, joka saa minut hallitsemaan syömistäni, muttei kuitenkaan enää epäterveellä tavalla: saan kyllä tarpeeksi energiaa, mutta tiedän kuitenkin tarvitsevani sitä lisää, sillä kuukautisia minulla ei edelleenkään ole, mutta en vain kykene syömään enää enempää tai energiapitoisempaa ruokaa (herkkuja tms).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe