Hei. Anteeksi uteliaisuuteni, mutta tuli nyt lukion terveystiedontunnilla luettua tätäkin palstaa. Sympaattisena ihmisenä sattuu lukea ihmisten syövän 50-300 kaloria päivässä, ja rankaisevan omaa kehoaan. Kuitenkin huomasin, että kun näitä haukkujia tännekkin nyt tulee, niin jotkut vastaavat että tietävät etteivät liho vaikka söisivät, mutta eivät vaan pysty syömään, eli tedostavat sairastavansa anoreksiaa(?). Kysymys siis kuuluu, jos tiedostaa sairastavansa kyseistä sairautta, niin mikei ei hae apua? Tiedän että jotkut eivät näe anoreksiaa ongelmana, mutta jos se lääketieteellisesti määritellään sairautena niin miksi ei? En yritä nyt loukata ketään, kysyn vain omasta mielenkiinnostani.
Kysymys sairastaville
5
380
Vastaukset
- Maissikakku
Itse olen täysin tietoinen sairaudestani ja siitä, että tilani on hengenvaarallinen. Avun hakeminen ja ongelmastaan kertominen on kuitenkin todella vaikeaa ja pelottavaa. Ajatukset syömisestä ja lihomisesta ahdistavat.
Anorektikkojen ruokasuhde on kieroutunut, vaikka sairastava tietää, että kuuluisi syödä, niin pää ei sitä kuitenkaan salli. En tietenkään voi yleistää, jokaisen sairaus on erilainen, mutta näin ainakin itselläni. Toivottavasti sait edes jotain selvää, näiden ajatusten purkaminen sanoiksi on minulle todella vaikeaa. - Haikkel
Tiedän kyllä, että minulla on onglema syömisen kanssa. Pelkään kuitenkin, että jos haen apua, joko minua ei uskota, minua syyllistetään tai mikä pahinta, painoani halutaan nostaa.
- mukaanorektikko
Hei!
Itsellä on diagnosoitu anoreksia, mutta kyseistä diagnoosia en siitä huolimatta usko. Mulle on sanottu, että sairastava ei aina usko/ymmärrä diagnoosia, koska kehonkuva ja muu ovat niin vääristyneitä. Tai vaikka ei olisi diagnosoitu ja epäilisi itsellä syömishäiriötä, avun hakeminen voi olla vaikeaa, koska esimerkiksi lihomisen pelko on niin suuri, eikä henkisesti ole välttämättä täysin valmis vastaanottamaan apua. - Jussesyy
Jos hakee apua joutuu lihomaan
- melkeinparantunut
Useimmiten syömisen kontrollointi on keino kontrolloida elämää tai jotain sen osa-aluetta, jos kaikki ei mene niinkuin itse haluaisi. Sitä jotain ahdistavaa asiaa ei pysty ratkaisemaan millään muulla tavalla kuin syömättömyydellä, sillä aliravittuna järkevä ajattelu ei usein niin vaan onnistu. Aliravitsemus sumentaa järkiajattelun, minkä takia sairastunut usein ei kykene itse hakemaan apua vaikka tietää tarvitsevansa sitä. Tämä epäterve kierre jatkuu niin kauan, kunnes aliravitsemustilaa saadaan hieman korjattua, jolloin psyykkinen toipuminen voi alkaa.
Itselläni melkein toipuneena sosiaaliset tilanteet ja olemattomat ihmissuhteet aiheuttavat ahdistusta, joka saa minut hallitsemaan syömistäni, muttei kuitenkaan enää epäterveellä tavalla: saan kyllä tarpeeksi energiaa, mutta tiedän kuitenkin tarvitsevani sitä lisää, sillä kuukautisia minulla ei edelleenkään ole, mutta en vain kykene syömään enää enempää tai energiapitoisempaa ruokaa (herkkuja tms).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113485MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811194Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt213886- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768