Miksi adventistit ei syö lihaa?

lumihiutale

Miksi adventistit ei saa syödä lihaa vaan adventistit käskee jäsenien syödä kasviksia ja sellaista ruokaa missä ei ole lihaa?
Olisin kiinnostunut tietämään syyt lihansyönti kiellolle.

25

1847

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskovasisar

Lihan syönti on kiellettyä koska adventistien mielestä liha ei ole terveellistä.
      Raamatussa uudessa testamentissa muistaakseni Paavalin kirje korinttolaisille(en muista juuri kohtaa)kaikkea saa ostaa mitä lihakaupassa on.

Minusta se on myös ristiriitaista miksi adventistit ei saa syödä lihaa,saa syödä vain kasvisruokaa.

• näin pikaisesti

Vastattuna. Eipä ole lihansyöntikiellosta ollut puhetta kirkollamme, tästä on varmaan paljon puhuttu näilläkin palstoilla.
      ts. osa on vegaaneja niinkuin elämässä ei adventistien keskuudessa. Ja osa syö lihaa ja kalaa, niinkuin ei adventistien keskuudessa.
      Valinta on henkilökohtainen. Itse olen lihan syöjä, en koskaan ole ollut vegaani.
      Siunausta sinulle, toivottavasti vastaus riitti.
      Ruoka ei vie meitä taivaaseen, vaan Jeesuksen sovitustyö itsekunkin kohdalla.

• adventistit ikinä

alkoholia?

• tällaisia kysymyksiä?

Eihän kukaan voi vastata kenenkään puolesta sitä tai tätä. Jokainen matkalainen valitsee sen mitä tekee, tai jättää tekemättä. Näinhän jokainen omalla kohdallaan tekee. Sana varoittaa juopumisesta niitten seurausten takia, mikä alkoholin käyttö aiheuttaa. Niin ja miksi pitäisi juoda alkoholia? No tämä kysymys on jokaiselle meille, sinulle ja minulle. Mielestäni kannattaa Pyhän Hengen "viinikellareissa" käydä, jos tätä sanontaa voin käyttää. Jos seurustelemme Jeesuksen kanssa, niin ilo Hänen kanssaan on niin suurta, uskoisin näin, ettei varmaankaan kenelläkään tarvitse sitten korvikkeita etsiä.

Mutta valinnat on jokapäiväisiä, niinkuin sanotaan, armo on joka päivä uusi. Aamulla kun nousee päivään, haluaa pyytää siunausta päivään, ohjausta, jne. Myös rukoilee heikoinpien astioiden puolesta, myös "yli seurakuntarajojen", että ihmiset pärjäisivät kaidalla tiellä.
        Niin, ehkäpä me kaikki olemme niitä heikoimpia astioita, Adamin sukua.

On alkoholisteja jotka pelastuvat Jumalan armoon syvistä vesistä. Jos lankeemus käy, niin siinä tuetaan eteenpäin. Näinhän se AA:n keskuudessakin on. Ei meillä ole kenelläkään todennäköisesti varaa osoittaa sormella ihmistä hänen tiellään, koska samaa savea olemme. Toivon, että sait vastauksen kysymykseesi. vmp.. kirjoitteli.

• Ehkä heidänkin joukossa on henkilöitä, jotka harrastavat salajuoppoutta.

• syntejä.
        P.Veli kirjoitti:

Ehkä heidänkin joukossa on henkilöitä, jotka harrastavat salajuoppoutta.

Oikeastaan sanoit totuuden monien ns. uskovien elintavoista.
        Miksi tällaisissa lahkoissa ei saisi olla oma itsensä, vikoineen ja synteineen? On kaikenmaailman seurakuntakäsikirjat ja profeetat, jotka määrittelevät Jumalan tahdon ihmisten elämässä.
        Mutta toisaalta, eihän mihinkään tarvitse liittyä. Poiskin pääsee jos siltä tuntuu.

t. melko sit. adv.

• P. Veli

Ilmeisesti adventistit ovat päätyneet siihen, että lihansyönti on syntiä, koskapa se maistuu hyvälle. Käsittääkseni monet lahkot ovat periaatteessa julistaneet synniksi kaiken mikä tuntuu hyvältä, siis myös maistuu, tuoksuu ja näyttää hyvältä.

• ei ehkä näin.

Johtopäätös tulee esim. raamatusta saastaisten ja ei saastaisten eläinten nimeämisestä. No miksi jokin eläin katsotaan raamatussa saastaiseksi, on päätelmämä ravintoketjun käyttö, josta voi tulla "jäämiä" kulkeutuen sitten eteenpäin, nyt ajatellen ihmistä, ihmiseen.
        Ja näinollen puhtaan eläimen liha on ravintoketjussa suositeltavaa.

Myös alunpitäin ihmisellä oli syötävänä kaikki siementä tekevät kasvit. 1 Moos 1:29. Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne.....
        ts. ihminen pystyy elämään näinkin. Onhan kasvisten todettu..... ja jatkuvasti niistä tiedotusvälineissäkin tuodaan esille terveydelle tuovat positiiviset asiat.
        Näin sitten jokainen tekee valintojaan omalla kohdallaan. Itsein lukien olen sekaravinnon käyttäjä, ja tuntuu oudolta se, että heitä jotka valitsevat toisin, ei voitaisi katsoa tekevän sitä terveydelliseltä puolta valiten. He jokainen itse katsovat kohdallaan näin. Valitseehan moni vegaanilinjan tuntematta adventismia ollenkaan.

Se miten se vaikuttaa terveyteen, uskoisin näin, että ns. liikakilot jos niitä pakkaa tulemaan vaikuttaa nekatiivisesti ihmiseen, niin välttyypä niiltä ja niiden tuomilta sairauksilta. Säästyypä niistä aiheutuneet hoitokustannukset sitten todella yhteiskunnassa niitä tarvitseville. Ehkäpä syöpälasten hoitoon. Kannattaa seurakuntalaisten jokapaikassa pyrkiä terveyteen, kannatatte silloin laajemminkin yhteistä hyvää.

Se, että säästyykö sairaudelta on sitten toinen juttu. Keeneissämme kannamme perimää joka voi altistaa sittenkin syövälle jne, laihakin voi sairastua verenpaine tautiin, sokeritautiin.. Mutta uskoisin, että suurempi osa välttyy altistavilta tekijöiltä valitessa oikein.

Tuon esimerkkinä savukepuolelta. Jos kukaan ei loukkaannu nimenkäytöstä, niin edesmennyt A.Saarinen oli kova tupakkamies vanhaan ikäänsä asti, eikä sairastunut keuhkosyöpään. No teemmekö johtopäätöksen tupakka hyvä, ei vaaraa? Ei tietenkään, päinvastaista on myös kerrottavana.
        Samoin ravinnonkin suhteen on olemassa.

No ruoka meitä ei pelasta, vaan usko Jeesukseen.
        Haluamme vain elää terveellisemmin, ja kannustaa ihmisiä terveelliseen elämään. Uskovan elämä on kokonaisuutta, niinkuin Pelastusarmeijan uskon ystävät sanovat: "Soppaa, saippuaa, ja sielunhoitoa", sama ajatus on tässäkin.

Tärkeintä on kuitenkin, että sydän tulee vihmottua Gogatan verellä puhtaaksi, ja syödä elämän leipää raamatun sanasta. Paras ja tärkein ravintotekijä on siinä. Siunausta teille kaikille toivottaa taas uuden armon päivän aloittanut vmp. Lahdesta.

• lisälohko

Eikä saa käyttää koruja eikä meikkiä, ettei näyttäisi hyvältä.

Oma johtopäätökseni: on oltava ruma ja olematta nauttimatta mistään - sillä kasvaa Jeesuksen luonne, jolla pääsee taivaaseen.

• ei ehkä näin. kirjoitti:

Johtopäätös tulee esim. raamatusta saastaisten ja ei saastaisten eläinten nimeämisestä. No miksi jokin eläin katsotaan raamatussa saastaiseksi, on päätelmämä ravintoketjun käyttö, josta voi tulla "jäämiä" kulkeutuen sitten eteenpäin, nyt ajatellen ihmistä, ihmiseen.
        Ja näinollen puhtaan eläimen liha on ravintoketjussa suositeltavaa.

Myös alunpitäin ihmisellä oli syötävänä kaikki siementä tekevät kasvit. 1 Moos 1:29. Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne.....
        ts. ihminen pystyy elämään näinkin. Onhan kasvisten todettu..... ja jatkuvasti niistä tiedotusvälineissäkin tuodaan esille terveydelle tuovat positiiviset asiat.
        Näin sitten jokainen tekee valintojaan omalla kohdallaan. Itsein lukien olen sekaravinnon käyttäjä, ja tuntuu oudolta se, että heitä jotka valitsevat toisin, ei voitaisi katsoa tekevän sitä terveydelliseltä puolta valiten. He jokainen itse katsovat kohdallaan näin. Valitseehan moni vegaanilinjan tuntematta adventismia ollenkaan.

Se miten se vaikuttaa terveyteen, uskoisin näin, että ns. liikakilot jos niitä pakkaa tulemaan vaikuttaa nekatiivisesti ihmiseen, niin välttyypä niiltä ja niiden tuomilta sairauksilta. Säästyypä niistä aiheutuneet hoitokustannukset sitten todella yhteiskunnassa niitä tarvitseville. Ehkäpä syöpälasten hoitoon. Kannattaa seurakuntalaisten jokapaikassa pyrkiä terveyteen, kannatatte silloin laajemminkin yhteistä hyvää.

Se, että säästyykö sairaudelta on sitten toinen juttu. Keeneissämme kannamme perimää joka voi altistaa sittenkin syövälle jne, laihakin voi sairastua verenpaine tautiin, sokeritautiin.. Mutta uskoisin, että suurempi osa välttyy altistavilta tekijöiltä valitessa oikein.

Tuon esimerkkinä savukepuolelta. Jos kukaan ei loukkaannu nimenkäytöstä, niin edesmennyt A.Saarinen oli kova tupakkamies vanhaan ikäänsä asti, eikä sairastunut keuhkosyöpään. No teemmekö johtopäätöksen tupakka hyvä, ei vaaraa? Ei tietenkään, päinvastaista on myös kerrottavana.
        Samoin ravinnonkin suhteen on olemassa.

No ruoka meitä ei pelasta, vaan usko Jeesukseen.
        Haluamme vain elää terveellisemmin, ja kannustaa ihmisiä terveelliseen elämään. Uskovan elämä on kokonaisuutta, niinkuin Pelastusarmeijan uskon ystävät sanovat: "Soppaa, saippuaa, ja sielunhoitoa", sama ajatus on tässäkin.

Tärkeintä on kuitenkin, että sydän tulee vihmottua Gogatan verellä puhtaaksi, ja syödä elämän leipää raamatun sanasta. Paras ja tärkein ravintotekijä on siinä. Siunausta teille kaikille toivottaa taas uuden armon päivän aloittanut vmp. Lahdesta.

Vegaanit ovat käsittääkseni saatananpalvojia ja kettutyttöjä. Geenit ovat pitkän elämän salaisuus. Jumalan siunausta.
        P.Veli

• lisälohko kirjoitti:

Oma johtopäätökseni: on oltava ruma ja olematta nauttimatta mistään - sillä kasvaa Jeesuksen luonne, jolla pääsee taivaaseen.

Itselläni on juuri tuollainen käsitys.

• vmp
        P.Veli kirjoitti:

Vegaanit ovat käsittääkseni saatananpalvojia ja kettutyttöjä. Geenit ovat pitkän elämän salaisuus. Jumalan siunausta.
        P.Veli

Hauska tuo nimimerkkisi.
        No otetaan huumorinpilke silmäkulmassa tuo vastauksesi, mutta uskoisin, että siellä on paljon myös fiksujakin ihmisiä. Ketä sinä palvot? terveisin.. yksi rivijäsen Adv.kirkosta.. vmp.

• vmp
        lisälohko kirjoitti:

Harrastatko jenkkiautoja? Päättelin nimimerkistä.

No meikeistä, vaimoni ei ole meikannut elämänsä aikana, ja mielestäni aivan prinsessan näköinen. En osaa sanoa parantuisiko hän siitä jos rupeis meikkaamaan, pitäsköhän esittää. No tykkään luomusta, antaa olla. Koruja on saanut ja pitääkin, mutten usko, että haluaa olla joulukuusi. Luonteen pyhityksellä ei pääse taivaaseen vaan uskon kautta. Jeesuksen luonne oli sinua ja minua rakastava, siitä kiitos Hänelle, että siksi pääsemme kaikki perille. vmp. Lahti

• syyä muuta lihaa paitsi ei sianlihaa. Kahvia ne ei sais juoda.

• vmp

Meillä aikoinaan syötiin oikein urakalla possua.. Oikein tilattuna haettiin viljelijältä pilkottuna, pätkittynä, jauhettuna, jne. , että rupesi korvista tulemaan ulos jo, kun jälkipolvi jätti syömättä liiasta tarjonnasta.
        Jäipä se sitten omallakohdallakin ja eipä ole oikein maittanutkaan, tulee tympeä maku suuhun.
        Olin jo "vapaa" possusta ennen adventtikirkkoon menoa, ettei heitä voi oikein kohdallani syyttää.
        Nuorena tuli juopoteltua lonkeroa niin paljon että greippipalmakaan ei maistu.. sekään ei ole kirkon vika. No anteeksi, mutta noista kirjoituksista nousee vähän tällaiset vastaukset.

Muuten minä aikoinani olin oikein kova parantelemaan adventistien uskonnäkemyksiä. Ja kas kun nyt näyttää siltä, että samanlaisia armonkerjäläisiähän kaikki ollaan. Taisin silloin vahingossa tietämättäni sohasta omaan silmään.
        terveisin.. vmp.. ja siunausta.

• eräs adventisti

Kai sitä nyt ihminen itse saa päättää mitä syö ja tekee.

Lapsena en syönyt lihaa, koska sitä ei kotona ollut. Vanhemmat ovat kasvissyöjiä. Aikuisena on tullut syötyä senkin edestä, mutta nyt 30-kymppisenä on Luterilainen miesystäväni houkutellut mut taas kasvissyöjäksi.

En tiedä onko siitä muuta hyötyä, mutta halvemmaksi tulee ainakin. Ja ehkä pidemmän päälle tulee terveydellisiäkin vaikutuksia. Kun on jäänyt alkoholikin vähemmälle.

Mitään tekemistä mun valinnoilla (aikuisiässä) ei ole ollut adventtikirkon kanssa, ei ruokavalion tai minkään muunkaan suhteen.

Toimin seurakunnassani aktiivisesti ja haluan edistää kristuksen rakkauden tuntemusta. Ei kiinnosta mitä joku syö ja mitä harrastaa vällyjen välissä.

• voi voi

Ilmeisesti asut miesystäväsi kanssa ainakin osan aikaa, kun noin syömisetkin on samat. Sehän on huorintekoa ja synti. Et voi mitenkään ajaa evankeliumin asiaa, kun itse elät synnissä.
        Sinun on tultava uskoon, jotta voit muitakin auttaa.
        Ei adventisteihin "evankelioiminen" ja omituinen humanistinen puhe rakkaudesta ketään pelasta - ei sinua eikä kuulijoita.

• eräs adventisti
        voi voi kirjoitti:

Ilmeisesti asut miesystäväsi kanssa ainakin osan aikaa, kun noin syömisetkin on samat. Sehän on huorintekoa ja synti. Et voi mitenkään ajaa evankeliumin asiaa, kun itse elät synnissä.
        Sinun on tultava uskoon, jotta voit muitakin auttaa.
        Ei adventisteihin "evankelioiminen" ja omituinen humanistinen puhe rakkaudesta ketään pelasta - ei sinua eikä kuulijoita.

Ensinnäkin ruokavaliollani ei ole sen kanssa mitään tekemistä, että ASUISIN miesystäväni kanssa. Mistä niin päättelit? En nimittäin asu, vaikka joskus ruokaa yhdessä tehdäänkin. Vai onko sekin ehkä syntiä.

Sitten toisekseen, viestin loppuosaa en viitsi edes kommentoida. Sen verran on provoa.

• voi voi

Eikös se mennyt niin, että Ellen käski olla syömättä lihaa ja pitämättä sitä edes pöydällä, koska rukoukset estyy eli Jumala ei kuule sellaisen ihmisen rukouksia?

• THX

hyvä lähteä.

• jippii

Näin minäkin olen lukenut. Hän myös kopioi ruokavalio- ja terveyskirjoituksensa muitten ihmisten kirjoista. Hänen omat näkynsä näistä aiheesta sitten olivatkin ihan puuta heinää.

• kasvisnakki

Turha kysyä, sillä adventistit tulevat vastaamaan yleisellä palstalla vain: yksin armosta me toimimme. Sitten totuus on kuitenkin toinen, kun menet ja kastaudut heihin. Siinä armo loppuu lyhyeen ja alkaa sinun ohjelmointisi miten pitää viettää sapatti (ja se pitää viettää), mitä syödä, mitä juoda. Saat kehotuksia lukea Ellen Whiten kirjoja, joista opit ymmärrystä, miten pitää ajatella ja toimia. Siellä riittää säännöt joka elämänalueeseesi, niin ettei omaa ajattelua enää tarvitakaan. Helppoa. Ei tarvita mitään Jumalan johdatusta eikä Pyhän Hengen lahjoja - vain kuuliaisuus yhteisön säännöille.

• Oletko syönyt?

Millainen yhteys sinulla on ollut Adventtikirkon kanssa? Ja jos on ollut, mitä sinä olet siellä tehnyt? Niin ja onko se ollut pahanmakuinen kasvisnakki suussasi? Näin kysyen. eräs....

• nakonsyöjä

Varsin on kummallinen käsitys sinulla.

Sitäpaitsi se ei ole nakki vaan nakko.

• kalkkunanakki hyvää

Niinkö? Kun kastaudun, millä lailla totuus muuttuu?
        Miten minua ohjelmoidaan sapatin viettoon?
        Miten minua ohjelmoidaan syömisessä ja juomisessa?
        Mitä minua kehotetaan lukemaan Ellenin kirjoista?
        Mitkä ovat yhteisön säännöt joita kohtaan pitää olla kuuliainen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3095
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1097
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      971
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      68
      937
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      881
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      163
      858
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      844
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe