I, P, PH, 1914 ja SB

Vartiotorniseuralle ominaiset ja tärkeimmät avainopetukset ovat nykyiset Jeesuksen paluu, lopun aika sekä raamatuntutkijoiden saama virkamääräys. Niiden perustana on raamatulliseksi väitetty seitsemän ajan laskenta, joka johtaa vuoteen 1914. Tuohon vuoteen liittyy myös Saatanan karkoitus taivaasta ja Vt-seuraa koskevaksi ennustukseksi väitetty Ilmestyskirjan 3,5 vuoden aikajakso ja muuta pientä oppisälää.

Eli Vt-seuran uskottavuus lepää seitsemän ajan raamattunumerologian ja siitä juontuvan vuoden 1914 varassa. Charles Taze Russell ei saanut tätä opetusta jumalalta, vaan laskentavan on kehittänyt englantilainen pastori John Aquila Brown, joka julkaisi laskutavan vuonna 1823 kirjassaan The Even-Tide or Last Triumph. Brownin seitsemän ajan laskelma oli välille 604-1917 ja laskelman tuli osoittaa juutalaisen kansan transendenttinen kunnia.

Ennen kuin opetus ehti Russelille oli se kiertänyt William Millerillä, E. B. Elliotilla, Robert Seeleyllä, Joseph Seissillä ja Nelson H. Barbourilla. Vt-seuran vääräksi uskonnoksi luokittelemalla taholla kehitetty laskelma kierteli tuossa väärässä uskonnossa yli puoli vuosisataa, kunnes adventistien "Herald of the Morning" lehden vuoden 1875 syyskuun numerossa Nelson H. Barbour oli jalostanut Brownin matematiikkaa ja esitti ajanjaksoksi 606-1914. Barbourin matikka oli vuoden pielessä, koska hän laski mukaan myös nk. nollavuoden. Tammikuussa 1876 Russell tapasi Barbourin ja innostui asiasta niin, että ryhtyi lehden apulaispäätoimittajaksi ja omaksui Barbourin virheellisen laskelman ja niinpä
Vartiotorniseuran perustaksi katsottavat oppinäkemykset perustuvat tähän väärältä uskonnolta lainattuun laskelmaan. Katsotaan sitten mitä mieltä Vt-seura on tästä oman opetuksensa perustasta:

”On viisasta hylätä väärä uskonto; todellisuudessa meitä käsketäänkin tekemään niin. – Ilm. 18:4. (km-FI 1/77 sivu 4)

”Aika, jolloin väärä uskonto vaaditaan tilille, on lähellä! Ainoa keino pysyä elossa on hylätä se viipymättä. (Ilmestys 18:4) Tuhoutumiseen johtava lähtölaskenta on jo alkanut.” (Herärkää! 8. joulukuuta 1989 sivu 27)

”Jos haluamme palvella Jehovaa, emme voi pitää kiinni mistään väärän uskonnon opetuksista tai tavoista.” (rg-FI sivu 18)

”Jehova avasi nykyisille palvelijoilleen ”Pyhyydentien”, joka johti heidät pois Suuresta Babylonista, väärän uskonnon maailmanmahdista. Vuonna 1919 hän vapautti voidellut kristityt väärän uskonnon hengellisestä orjuudesta, ja he puhdistivat vähitellen palvontansa kaikista vääristä opetuksista. Me nykyään elävät Jehovan palvojat saamme olla puhtaassa ja levollisessa hengellisessä ympäristössä, jossa voimme palvoa Jehovaa ja jossa meillä on rauhaisa suhde häneen ja lähimmäisiimme.” (Vartiotorni 15. toukokuuta 2008 sivu 26)

Olen kerran keskustellut jehovantodistajan kanssa, joka ponnekkaasti moitti kolminaisuutta vääräksi ja jälkikäteen keksityksi. Minä kysyin opettiko Jeesus vuoden 1914-paluutaan, vai onko se jälkikäteen keksitty – se ei liity kolminaisuuteen millään tavalla, oli vastaus. No ei kai sitten.

Oltiin kolminaisuudesta mitä mieltä tahansa, niin Raamatusta löytyy viljalti jakeita joilla kolminaisuudesta kisaajat voivat mäiskiä toisiaan loputtomasti. Mutta mutta, yksi ainoa raamatunjae riittää osoittamaan, että Vartiotorniseuran väärältä uskonnolta kopioima oppiperustan aikalaskelma on Raamatun tukea vailla.

Tämä Vt-seuran opetuksen kaksinaamaisuus ei tietenkään kiinnosta saliuskottavuutta hakevaa jehovantodistajaa ja hyvä niin. Silloin voi kevyemmällä mielellä levitellä väärältä uskonnolta perittyä Jeesuksen paluun ja lopun ajan ajankohtaa.

6

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näetkutenhaluat

      jos on kriittinen raamatun suhteen, niin onsitä myös kolminaisuuden suhteen, jonka jälkeen rehellisesti suhtautuve lopettaa jakeilla mätkimizen. vain asioita tuntematon tai valikoivan näön omaava toteaa noin..

    • näetkutenhaluat 16.11.2017 16:42

      <>jos on kriittinen raamatun suhteen, niin onsitä myös kolminaisuuden suhteen, jonka jälkeen rehellisesti suhtautuve lopettaa jakeilla mätkimizen. vain asioita tuntematon tai valikoivan näön omaava toteaa noin.. ><

      Juuri kaltaisillesi kirjoitin tuon varoventtiilin, saa purkautua kolminaisuudesta jos ja kun itse pääasia on liian kiusallinen. Kolminaisuusmainintani ei ole kannanotto kolminaisuuteen, vaan nimenomaan näiden opetusten myöhäisyyteen ja tarvittavien torppausjakeiden määrään.

      Itse etsin edelleen israelilaisten kolminaisuuden Jeesusta jumalana tai vaikka vaan voideltuna Raamatun VT:n puolelta. Kun jomman kumman löydän siirryn UT:n puolelle, näillä näkymin kumpaankaan piirteeseen ei tule suurempaa tutkimistarvetta.

      • kokonaisvaltaisesti

        "Juuri kaltaisillesi kirjoitin tuon varoventtiilin, saa purkautua kolminaisuudesta jos ja kun itse pääasia on liian kiusallinen. "

        En voi olla ihmettelemättä miksi koet asian noin kiusalliseksi. Kommenttisi pääasia ei ole minulle mitenkään kiusallinen, voisin jopa epäillä että laitoit kolminaisuuskommentin saadaksesi edes jotain keskustelua aikaiseksi ja sitä myöden keinon pitää aloitustasi esillä.
        Jos kolminaisuuden kannattajat tutkisivat samalla innolla omia dogmejaan kuin millä takerrutaan kilpailijoiden tekemisiin ja sanomisiin, he eivät uskoisi kolmiyhteiseen jumalaan. Tämä sama toki sopii todistajuuteen, jos omia uskomuksia ja opinkappaleita tutkittaisiin kunnolla, perusteellisesti ja rehellisesti, kukaan ei olisi Jehovan todistaja, tai ainakaan useimmat.

        Minä en usko todistajien oppeihin, enkä muihinkaan sukomusjärjestelmiin tai jumaluuksiin, joita ne ovat edustavinaan.

        Uudenkaan testamentin perusteella ei voi uskoa kolminaisuuteen. Valtavirtakristillisyyden jumalapersoona kun oli monoteistisen, tai pitäisikö sanoa pikemminkin henoteismin kautta monolatriaan siirtyneen uskonnon edustaja, joka ei yksinkertaisesti voinut uskoa mihinkään monipersoonaiseen jumalaan. Jos ihminen korotti tämän messiasehdokkaan jumalaksi, ei se tarkoita, että kyse on mistään muusta kuin ihmisen näkemyksistä. Kaiken pahan lisäksi nämäkään näkemykset eivät ole aukottomia ja tue kolminaisuutta jos niitä tarkastellaan kriittisesti. Asiayhteydestä jakeen irrottava uskovainen, joka ei tunne ja jota ei kiinnosta kristinuskon tai muidenkaan uskontojen historia, ei toki ole kiinnostunut asiasta, kunhan hänen uskonteoksessaan lukee jotain mitä hän haluaa uskoa. Tässä on vain se, että jos ottaa nuo jakeet tosissaan ja kritiikittömästi, voi tehdä samoja valintoja haluamissaan kohden muualla.


      • kokonaisvaltaisesti kirjoitti:

        "Juuri kaltaisillesi kirjoitin tuon varoventtiilin, saa purkautua kolminaisuudesta jos ja kun itse pääasia on liian kiusallinen. "

        En voi olla ihmettelemättä miksi koet asian noin kiusalliseksi. Kommenttisi pääasia ei ole minulle mitenkään kiusallinen, voisin jopa epäillä että laitoit kolminaisuuskommentin saadaksesi edes jotain keskustelua aikaiseksi ja sitä myöden keinon pitää aloitustasi esillä.
        Jos kolminaisuuden kannattajat tutkisivat samalla innolla omia dogmejaan kuin millä takerrutaan kilpailijoiden tekemisiin ja sanomisiin, he eivät uskoisi kolmiyhteiseen jumalaan. Tämä sama toki sopii todistajuuteen, jos omia uskomuksia ja opinkappaleita tutkittaisiin kunnolla, perusteellisesti ja rehellisesti, kukaan ei olisi Jehovan todistaja, tai ainakaan useimmat.

        Minä en usko todistajien oppeihin, enkä muihinkaan sukomusjärjestelmiin tai jumaluuksiin, joita ne ovat edustavinaan.

        Uudenkaan testamentin perusteella ei voi uskoa kolminaisuuteen. Valtavirtakristillisyyden jumalapersoona kun oli monoteistisen, tai pitäisikö sanoa pikemminkin henoteismin kautta monolatriaan siirtyneen uskonnon edustaja, joka ei yksinkertaisesti voinut uskoa mihinkään monipersoonaiseen jumalaan. Jos ihminen korotti tämän messiasehdokkaan jumalaksi, ei se tarkoita, että kyse on mistään muusta kuin ihmisen näkemyksistä. Kaiken pahan lisäksi nämäkään näkemykset eivät ole aukottomia ja tue kolminaisuutta jos niitä tarkastellaan kriittisesti. Asiayhteydestä jakeen irrottava uskovainen, joka ei tunne ja jota ei kiinnosta kristinuskon tai muidenkaan uskontojen historia, ei toki ole kiinnostunut asiasta, kunhan hänen uskonteoksessaan lukee jotain mitä hän haluaa uskoa. Tässä on vain se, että jos ottaa nuo jakeet tosissaan ja kritiikittömästi, voi tehdä samoja valintoja haluamissaan kohden muualla.

        kokonaisvaltaisesti 16.11.2017 19:45

        <>Kommenttisi pääasia ei ole minulle mitenkään kiusallinen...><

        Sittenhän asia on kohdallasi järjestyksessä.

        <>...voisin jopa epäillä että laitoit kolminaisuuskommentin saadaksesi edes jotain keskustelua aikaiseksi ja sitä myöden keinon pitää aloitustasi esillä. ><

        Epäilyysi sinulla on täysi oikeus ja myös toit aloituksen esille. En tosin muista, että olisin koskaan ottanut osaa yhteenkään kolminaisuuskisaan netissä osanottajana ja pelkään pahoin, että tyyli pysyy toistaiseksi.

        <>...jos omia uskomuksia ja opinkappaleita tutkittaisiin kunnolla, perusteellisesti ja rehellisesti, kukaan ei olisi Jehovan todistaja, tai ainakaan useimmat.><

        Jos Raamatun UT hyväksyttäisiin ilman selittelyjä, niin lapun saisi laittaa kaikkien Raamatun UT:n nimeen nyt vannovien luukulle.


    • NäitäkäänEiLöydy

      Vartiotornin valikoivaa UT:n ohitusta ovat myös

      1. Joh. 2:27 Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä.
      - Vartiotornin mukaan tosi kristityt tarvitsevat jatkuvasti järjestön opetusta

      1. Tess. 5:21 Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.
      - Vartiotornin mukaan järjestön opetusta ei pidä koetella, vaan siihen pitää alistua jopa oman henkensä kaupalla, vaikka järjestö itsekin myöntää olevansa erehtyväinen

      1. Kor. 14:1 Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa.
      - Vartiotornin mukaan henkilahjat ovat lakanneet ja liittyivät vain kristillisen seurakunnan perustamisvaiheeseen

      Ef. 4:25 Luopukaa siis valheesta ja puhukaa toinen toisellenne totta, sillä me olemme saman ruumiin jäseniä.
      - Vartiotornin opetuksessa ja toiminnassa on tässä ristiriita: rehellisyyttä korostetaan, mutta järjestön johto jatkuvasti häpeämättä valehtelee omalle laumalleenkin

      • NäitäkäänEiLöydy 16.11.2017 20:21

        <>- Vartiotornin mukaan tosi kristityt tarvitsevat jatkuvasti järjestön opetusta><

        Tuo on ymmärrettävää, tarkemmalla kammallla kun menee, niin Vt-oppimuutoksia ja tai tarkennuksia on semmonen ainakin 96 kappaletta sitten vuoden 1970. Noin ripeässä omantunnon muokkaamisessa tarvitaan säännöllistä viikoittaista järjestöllistä ohjausta.

        <>- Vartiotornin mukaan järjestön opetusta ei pidä koetella, vaan siihen pitää alistua jopa oman henkensä kaupalla, vaikka järjestö itsekin myöntää olevansa erehtyväinen><

        Tässäkin on kaksinaamaisuus, toisaalta kehotetaan tutkimaan sen järjestön historiaa, jonka yhteydessä on, toisaalta saa leiman otsaan jos menee puhumaan vaikka UN/DPI/NGO-liitännäisjäsenyydestä tai vaikka pedofiilien suojeluohjelmasta.

        <>- Vartiotornin mukaan henkilahjat ovat lakanneet ja liittyivät vain kristillisen seurakunnan perustamisvaiheeseen><

        No itsekään en ihmettele jos porukan into laantui ajanlaskun alussa kun Jeesus ei palannutkaan lupauksensa mukaan. Ja kun tuon asian hyväksyy, niin ei leiki ja menee menee terveyskeskukseen vaivoinensa. Rypsiöljyn valuttaminen päähän ja kimpparukoilu parantaa korkeintaan luulotautisen, jos sitäkään

        <>- Vartiotornin opetuksessa ja toiminnassa on tässä ristiriita: rehellisyyttä korostetaan, mutta järjestön johto jatkuvasti häpeämättä valehtelee omalle laumalleenkin ><

        Itse en tiedä, eikä kaverikaan osannut auttaa kun etsin sellaista kristillistä liikettä joka on Raamatun suhteen niin rehellinen, että esimerkiksi myöntää Jeesuksen pettäneen seuraajansa paluulupauksensa suhteen. Toki olen kiusallisen tietoinen VT-seuran valheellisuudesta ja saanut kokea sen itsekin, asioista tietämättömänä räkänokka-jehovantodistajana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1649
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1056
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      134
      972
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      73
      857
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      95
      856
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      20
      828
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      812
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      725
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      701
    Aihe