Kuka perii asunnon?

Perijä

Naimaton ja lapseton tätini kuoli. Hänellä on arvokas huoneisto Helsingin keskustassa. Kuka sen perii? Minulla on kolme sisarusta. Luulen, että me kaikki perimme sen, mutta täti oli tehnyt testamentin. Emme tiedä kenelle hän on sen testamentannut. Luultavasti yhdelle meistä ? Tai jollekin ulkopuoliselle? Jos näin on, jäämmekö me kolme ilman? Eikö meillekin kuuluisi jotakin? Asia selviää aikanaan perunkirjoituksessa, mutta olisi kiva tietää jo nyt. Asunnosta saamillani rahoilla, yksi neljäsosalla maksaisin oman asuntovelkani pois ja tettäisin vähän remonttia.

8

718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öjlk

Tätisi on voinut testamentata omaisuutensa ihan vapaasti vaikka kissojensuojeluyhdistykselle tai naapurin avuliaalle nuorelle miehelle. Kunhan hän on testamentin tehdessään ollut järjissään, kenelläkään ei ole asiaan nokan koputtamista.

Ns. lakiosa on vain rintaperillisillä eli omilla lapsilla. Sisarusten jälkeläisille ei ole mikään pakko jättää edes muistoesinettä.

• rauhahänensielulleen

Niin......sukulaiset seinällä ja haudassa parasta A ryhmää...
      Sakaalit kiertää ympyrää lihapalojen toivossa.....
      Tyypillistä ahneutta.....

• eimitäänhäpyänykyään

Jos vakavissasi kirjoitit tuon aloituksen, niin häpeä!

• VoiTuotaAhneutta

"Eikö meillekin kuuluisi jotakin?"

Ei. Ainoastaan rintaperilliset saavat lain mukaan jotain.

Tätisi on saanut ihan vapaasti testamentissa antaa tuon huoneiston ihan kenelle halusi.

• Eräsmiesvain

Ei ole lapsia eikä kohta vaimoakaan, omaisuutta on kertynyt noin 1,5 miljoonan edestä. Onko ehdotuksia minne testamenttaan omaisuuteni, ellen ehdi itse sitä kuluttamaan?

• siinä.pulmaa

Jos isohko omaisuus on kertynyt työllä, yrittämisellä tai sijoittamalla eikä esim. lottoamalla (tai kerralla perimällä) se osoittaa sellaista suhtautumista taloudenhallintaan, että tuskinpa tuollainen summa kulutuksella hupenee - se vaatisi yhtäkkistä muutosta elämäntapoihin.

Nykyään joillakin yleishyödyllisillä(?) toimijoilla on tapana olla markkinoimassa itseään testamentinsaajaksi kaikenlaisissa tapahtumissa joissa arvellaan liikkuvan vastaavassa tilanteessa olevia henkilöitä. Henk.koht. tuntemukset tuollaiseen avoimeen "kerjäämiseen" ovat sen verran ristiriitaisia, etten ole niistä innostunut.
        Mutta lapsille, luonnolle, syöpätutkimukselle jne rahojesi käyttökohteita kyllä löytyy liuta kun googlettaa "testamenttilahjoitus". Ainakin omat arvot pitäisi olla niin selkeät, että sen kautta osaisi haarukoida elämänalueita jotka olisivat itselle tärkeitä.

Summa summarum - testamentti pitäisi tehdä, mutta koska meillä Suomessa raha ja omaisuus taitavat olla tabuja, eipä asiasta puolueettoman tahon kanssa järkeviä keskusteluita ole helpolla synnytettävissä. Ottajiahan rahoille kyllä löytyy aina...

By the way - myös edunvalvontavaltuutuksen tekeminen pitäisi hoitaa jokaisen heti.
        Eritoten jos varallisuutta on kertynyt on väärinkäytöksien riski suuri, jos ei itse pystyisi omaisuutensa käyttöä valvomaan. Ja tämä on se vielä tärkeämpi asia kuin testamentti.

• Vai-äkkiä-ukko

Minäkin olen jo vanhempi, täti-ihminen, ei ukkoa eikä lapsia. Sisarten lapsia on. Jotkut pitävät yhteyttä ja auttelevat minua puutarhahommissa ja lumitöissä. Sitten on niitä jotka lähettävät joulukortin (jos lähettävät..). Unettomina öinä vanhuuden ja raihnaisuuden tunnelmissa olen miettinyt testamenttia. Jotakin lähisuvulle JOTKA AUTTAVAT HYVÄÄ HYVYYTÄÄN, eivätkä perinnön toivossa. Heistäkin osa on hyvin toimeentulevia eivätkä tarvi mammonaa..mutta olen ajatellut kuitenkin muistaa heitäkin vähän. Sitähän ei tiedä jääkö sitä perittävää jos joutuu kalliisiin hoitolaitoksiin..Hyväntekeväisyyteen olen myös ajatellut testamentata, kohde on vielä auki.. Entäs sitten nämä sukulaislapset (jo isoja, eikä pieniä lapsia enää) jotka eivät pidä yhteyttä, pitäisikö heitä muistaa ?? Edunvalvontatestamentti on kyllä tärkeä, se pitäisi tehdä.

• Me.emme.tiedä

"pitäisikö heitä muistaa ?? "

Joudut ihan ITSE päättämään kenelle testamenttaat mitäkin. Kannattaa tosin toimia heti eikä ensi kuussa, koska noutaja saattaa tulla äkkinäisesti ilman ennakkoilmoitusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe