Kuka perii asunnon?

Perijä

Naimaton ja lapseton tätini kuoli. Hänellä on arvokas huoneisto Helsingin keskustassa. Kuka sen perii? Minulla on kolme sisarusta. Luulen, että me kaikki perimme sen, mutta täti oli tehnyt testamentin. Emme tiedä kenelle hän on sen testamentannut. Luultavasti yhdelle meistä ? Tai jollekin ulkopuoliselle? Jos näin on, jäämmekö me kolme ilman? Eikö meillekin kuuluisi jotakin? Asia selviää aikanaan perunkirjoituksessa, mutta olisi kiva tietää jo nyt. Asunnosta saamillani rahoilla, yksi neljäsosalla maksaisin oman asuntovelkani pois ja tettäisin vähän remonttia.

8

673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öjlk

      Tätisi on voinut testamentata omaisuutensa ihan vapaasti vaikka kissojensuojeluyhdistykselle tai naapurin avuliaalle nuorelle miehelle. Kunhan hän on testamentin tehdessään ollut järjissään, kenelläkään ei ole asiaan nokan koputtamista.

      Ns. lakiosa on vain rintaperillisillä eli omilla lapsilla. Sisarusten jälkeläisille ei ole mikään pakko jättää edes muistoesinettä.

    • rauhahänensielulleen

      Niin......sukulaiset seinällä ja haudassa parasta A ryhmää...
      Sakaalit kiertää ympyrää lihapalojen toivossa.....
      Tyypillistä ahneutta.....

    • eimitäänhäpyänykyään

      Jos vakavissasi kirjoitit tuon aloituksen, niin häpeä!

    • VoiTuotaAhneutta

      "Eikö meillekin kuuluisi jotakin?"

      Ei. Ainoastaan rintaperilliset saavat lain mukaan jotain.

      Tätisi on saanut ihan vapaasti testamentissa antaa tuon huoneiston ihan kenelle halusi.

    • Eräsmiesvain

      Ei ole lapsia eikä kohta vaimoakaan, omaisuutta on kertynyt noin 1,5 miljoonan edestä. Onko ehdotuksia minne testamenttaan omaisuuteni, ellen ehdi itse sitä kuluttamaan?

      • siinä.pulmaa

        Jos isohko omaisuus on kertynyt työllä, yrittämisellä tai sijoittamalla eikä esim. lottoamalla (tai kerralla perimällä) se osoittaa sellaista suhtautumista taloudenhallintaan, että tuskinpa tuollainen summa kulutuksella hupenee - se vaatisi yhtäkkistä muutosta elämäntapoihin.

        Nykyään joillakin yleishyödyllisillä(?) toimijoilla on tapana olla markkinoimassa itseään testamentinsaajaksi kaikenlaisissa tapahtumissa joissa arvellaan liikkuvan vastaavassa tilanteessa olevia henkilöitä. Henk.koht. tuntemukset tuollaiseen avoimeen "kerjäämiseen" ovat sen verran ristiriitaisia, etten ole niistä innostunut.
        Mutta lapsille, luonnolle, syöpätutkimukselle jne rahojesi käyttökohteita kyllä löytyy liuta kun googlettaa "testamenttilahjoitus". Ainakin omat arvot pitäisi olla niin selkeät, että sen kautta osaisi haarukoida elämänalueita jotka olisivat itselle tärkeitä.

        Summa summarum - testamentti pitäisi tehdä, mutta koska meillä Suomessa raha ja omaisuus taitavat olla tabuja, eipä asiasta puolueettoman tahon kanssa järkeviä keskusteluita ole helpolla synnytettävissä. Ottajiahan rahoille kyllä löytyy aina...

        By the way - myös edunvalvontavaltuutuksen tekeminen pitäisi hoitaa jokaisen heti.
        Eritoten jos varallisuutta on kertynyt on väärinkäytöksien riski suuri, jos ei itse pystyisi omaisuutensa käyttöä valvomaan. Ja tämä on se vielä tärkeämpi asia kuin testamentti.


    • Vai-äkkiä-ukko

      Minäkin olen jo vanhempi, täti-ihminen, ei ukkoa eikä lapsia. Sisarten lapsia on. Jotkut pitävät yhteyttä ja auttelevat minua puutarhahommissa ja lumitöissä. Sitten on niitä jotka lähettävät joulukortin (jos lähettävät..). Unettomina öinä vanhuuden ja raihnaisuuden tunnelmissa olen miettinyt testamenttia. Jotakin lähisuvulle JOTKA AUTTAVAT HYVÄÄ HYVYYTÄÄN, eivätkä perinnön toivossa. Heistäkin osa on hyvin toimeentulevia eivätkä tarvi mammonaa..mutta olen ajatellut kuitenkin muistaa heitäkin vähän. Sitähän ei tiedä jääkö sitä perittävää jos joutuu kalliisiin hoitolaitoksiin..Hyväntekeväisyyteen olen myös ajatellut testamentata, kohde on vielä auki.. Entäs sitten nämä sukulaislapset (jo isoja, eikä pieniä lapsia enää) jotka eivät pidä yhteyttä, pitäisikö heitä muistaa ?? Edunvalvontatestamentti on kyllä tärkeä, se pitäisi tehdä.

      • Me.emme.tiedä

        "pitäisikö heitä muistaa ?? "

        Joudut ihan ITSE päättämään kenelle testamenttaat mitäkin. Kannattaa tosin toimia heti eikä ensi kuussa, koska noutaja saattaa tulla äkkinäisesti ilman ennakkoilmoitusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe